>iv/r Denkwijzer Eén familie, twee werelden ZATERDAGS z BIJVOEGSEL Op het dakterras i-an een huis lag op een zomernacht een hele familie te slapen. Op een bepaald moment werd de moeder wakker en zag vol afgunst hoe haar schoondochter, die ze met moeite duldde, en haar zoon innig in eikaars armen lagen te slapen. Omdat ze die aanblik niet verdragen kon, wekte ze beiden en riep: „Hoe kun je bij deze hitte nou zo dicht tegen elkaar gaan aan liggen. Dat is ongezond en vies." Zijn werkelijke naam is miljoenen kennen hem als Elvis Cosiello, begaafd liedjesfabrikant van een hele generatie. Costello is het levende bewijs dat popmuziek niet voorspelbaar, saai of dom hoeft te zijn om succes te oogsten. „Ik denk dat ik nooit dat scherpe kantje in mijn songs kwijtraak, hoe vet en gezet ik ook zal worden." I I ijn vrouw Cait schreef I W Broken, Mooi, lieflijk. Het JL. JL is een liefdeslied dat is opgehangen aan vragen die allemaal met 'als' en 'indien' beginnen. Ik vind het hondsmoei lijk om zulke ideeën zo eenvoudig op te schrijven. Voor mij, als zanger, is zo'n num mer een uitdaging. Ik moet echt interprete ren. Een heldere melodie combineren met afschuwelijke woorden die vertellen wat er met je gebeurt als je je liefde verspeelt." Kalme liedjes die bovendien een absolute be tekenis hebben kan Costello zelf niet schrij ven, zegt hij. In het hotelvertrek waar we on ze serie gesprekken over een lange reeks van jaren voortzetten, oogt hij volkomen anders dan de laatste keer. Een intellectuele versie van Raspoetin, de mystieke raadsman van de laatste Russische tsaar. Forse baard, haar op schouderlengte, een bescheiden maar toch duidelijk te localiseren pensje. EEUWIGE TALENT Costello is in goeden doen. Nadat 'het eeuwi ge talent' vorig jaar met zijn achtste album Spike eindelijk doorbrak naar een miljoenen publiek. is hij er in geslaagd om deze kracht toer te herhalen zonder dat hij de formule van de plaat eenvoudigweg kopieerde. Welis waar schreef Elvis opnieuw enige nummers samen met Paul McCartney en laat hij zich opnieuw hier en daar verbazend scherp uit, toch is het zo dat Mighty like a Rose geen Spi ke nummer 2 is. Al was het maar vanwege Broken, een song die Costello niet zelf schreef. „Zo over liefde schrijven kan ik niet. 'Als je me verlaat, dan ga ik dood.' Toen ik die regels net zong, zei Cait: 'Je zingt dat met veel te veel pathos, veel te overdreven, te tragisch. Dat is niet de be doeling. Laat ik je een voorbeeld geven, zei Cait. Als je zou zingen 'Als je me verlaat, dan maak ik je afdan begrijp je het wèl. Ia, zei ik. 'Goed', zei ze. 'Nou moet je die eerste re gel zingen met de bedoeling zoals je die ach ter die tweede regel herkent.' Ik heb in jaren niet zo'n moeilijke opgave gehad. Nou weet ik hoe ik zulke absolute zinnen moet over brengen." Mighty like a Rose eindigt met drie tedere songs. Dat doe Ik met opzet: ik heb er be hoefte aan te laten zien dat ik me ook anders dan cynisch kan uiten. In een song als All grown up kan ik me verbazen over het leed van een opgroeiend meisje. In Invasion Hit parade schrijf ik met gemak over het effect dat je krijgt als echte gebeurtenissen via de tv veranderen in entertainment. Hoe mensen elkaar onderling bedriegen komt aan bod in Georgie and her RivaL Dat kan ik goed. Scherp kijken. Maar ik ben zo scherp omdat ik me dan beter kan realiseren welke dingen Elvis Costello en het onvermogen 'z'n kanis te houden' wel waarde hebben in het leven. Zoals in Broken, een liefdeslied. Tja, het is wèl ge schreven door mijn vrouw. Toch weet ik wat ik doe, maar als ik een lied zing van iemand anders vallen je eigen tekortkomingen op." DE AARDE AANSTAMPEN Margareth Thatcher. Een half jaar nadat de Britse premier haar ambtswoning moest ont ruimen is ze al vergeten. Op zijn vorige al bum Spike was Maggies harde politieke op stelling voldoende om aan Costello een van de felste teksten uit zijn loopbaan te ontlok ken. In Tramp the Dirt Down beschrijft hij hoe hij met genoegen de aarde rond haar graf zal aanstampen zodra ze het tijdelijke voor het eeuwige zou verruilen. Costello lacht even als je hem aan de song herinnert. „Nou, of het mijn invloed is ge weest, hahaha... De zaken zijn in Engeland niet écht veranderd. Het is alleen maar een wisseling in rolbezetting geweest. Misschien is het nog te vroeg om een oordeel te vellen over John Major, maar ik denk dat er zich al leen een uiterlijke verandering heeft voorge daan." „De huidige machthebbers zijn veel sluwer. Als je oude journaalbeelden ziet van bij voor beeld Nixon, kun je je nauwelijks voorstellen dat zo iemand nu nog tot president verkozen zou worden. Hij ziet er zo doorzichtig en on eerlijk uit. Toch geloofden ontelbare mensen hem destijds. Mensen hadden ook een on voorstelbaar vertrouwen in John F. Kennedy: toch moeten ze ook in 1961 al in het achter hoofd hebben gehad dat er zich dingen ach ter de coulissen van zijn leven afspeelden die niet helemaal zuiver op de graat waren." „Dat mechanisme werkte ook toen Maggie Thatcher aan de macht kwam. De Britten hadden op dat moment zo'n soort leider no dig. Nu hebben ze behoefte aan een hand pop, een marionet. Het is in Amerika het ver schil tussen Reagan en Bush. Ik denk dat Bush veel, veel gevaarlijker is dan Ronnie. Hij is van huis uit eeaCIA-man; hij weet hoe het systeem werkt. Hij beheerst de kunst van de iBwfie i tal te waai» hlfnttpi de wen ld waarin we zo langzamerhand verzeild raken. De me dia verslaan de gebeurtenissen zo onophou delijk niet in diepgang, maar ze zijn ge woon overal dat je als leidende figuur veel doortrapter moet zijn." HEKELNUMMERS „Ik denk dat ik nooit dat scherpe kantje in mijn songs kwijtraak, hoe vet en gezet ik ook zal worden. Op mijn nieuwe plaat staan weer een paar 'pijnlijke' liedjes, gewoon het resul taat van mijn karakter en van de wijze waar op ik tegen zaken aankijk. How to be Dumb, Hurry down Doomsday en Invasion Hitpara de zijn regelrechte hekelnummers. Meestal blijft mijn woede nog aan de oppervlakte; How to be Dumb gaat eigenlijk over hoe ik boos kan worden en door een liedje te schrijven over wat me irriteert die woede weer kwijtraak." „Het is gewoon frustratie. Als ik schrijf over verwaande kunstenaars of over Maggie, dan vraag je je ook af: hoeveel van die eigen schappen die ik zo verfoei heb ik eigenlijk zelf? Ik weet dat mijn songs ontstaan uit per soonlijke opvattingen, maar ze zijn nooit zo maar een afrekening met iemand. Naarmate je meer schrijft probeer je je persoonlijke op vattingen zo te verpakken dat er verhalen ontstaan waarin andere mensen zichzelf kunnen herkennen." „Ik heb in de loop der jaren veel songs ge schreven die eigenlijk obscuur zijn omdat mijn taalgebruik nogal verhullend was. Som migen vinden die liedjes intrigerend, ande ren hadden er een hekel aan. want het klonk alsof ze over iets belangwekkends gingen, maar ze begrepen er geen snars van. In How to be Dumb gaat het ook over het onvermo gen je kanis te houden. Nou, dat is een ver wijt dat ik mezelf best kan aantrekken." „Het is ook een lied over het onvermogen om ergens de waarde van te kunnen inzien. Ik snap bij voorbeeld niet waarom ze die pira mide naast het Louvre hebben gezet. Waar om? Ik mag het niet begrijpen. Misschien stelden ze die vraag ook wel toen het Louvre zelf werd gebouwd Misschien vonden ze dat gebouw toen wel lelijk." PRINS CHARLES „Diezelfde vragen over de waarde van dingen hangen ook in de lucht zodra ik in Amerika weer wordt geconfronteerd met de platenin dustrie. Die gaat serieus in dis cussie met verontruste conserva tieve ouders over de zogenoem de verworden kanten van de rock-'n'rolL Conservatieven vra gen dan om satanische muziek in de ban te doen. De platenindustrie moet geen dingen uitbannen omdat ze satanisch zouden zijn. j Ze zou geen onzinnige muziek moeten uit brengen en zich verder van een moreel oordeel moeten onthou den, zolang het enige werkelijke motief is of muziek al dan niet satanisch, al dan niet onzinnig geld oplevert." „Je kunt iemand als prins Char les in mijn land echt een pu blieke figuur heel makkelijk belachelijk maken met al zijn op merkingen over wat hij slechte architectuur vindt Wie is hij dan wèl? Nou, hij is iemand die echt in een wanstaltig huis woont Je zou kunnen beweren dat hij de wereld niet helemaal in een juist perspectief ziet, maar waar schijnlijker is dat hij onderbe wust afrekent met zijn afkomst. En dan doet prins Charles dat op een oprechte manier het heeft er alle schijn van dat hij meent wat hij zegt en dat hij praat over zaken waar hij echt om geeft. Ondanks dat is iemand van het koningshuis een geprivilegeerd persoon, en niet iemand bij wie Je meteen sympathie voelt." PROFESSOR LANDON In het hotel loopt een levendige zestiger rond. Haydn- en Mozart-kenner H. C. Rob- bins Landon. Een man wiens gezag in mu- ziekkringen zo veel aanzien geniet dat de Wiener Philharmoniker toch maar afzag van het uitbrengen van opnamen die niet tot stand kwamen op basis van Robbins Landons notities. De hoogleraar en musico loog heeft in korte tijd vriendschap gesloten met Costello, in wie hij een scherpe geest uit een andere wereld herkent. Elvis: „Mijn muziek ontwikkelt zich doordat ik me zo veel mogelijk probeer open te stel len voor invloeden van buitenaf. Op een plaat als Spike hoor je bij voorbeeld hoe je met minder voor de hand liggende combina ties van instrumenten een theatraal effect kunt verkrijgen. Op Mighty like a Rose ge bruik ik daar andere middelen voor andere akkoorden, andere koortjes. Tja, het zal nooit Strawlnsky worden, maar ik ben er wel trots op." „Ik wil door het gebruik van een blaaskwintet in een song ais Harpies Bizarre geen associa ties met klassieke muziek oproepen. Die pre tentie heb ik niet. Het is veel meer oen ver beelding van een filmscène: zó dat je je kunt voorstellen dat je getuige bent van een wufte salonsfeer. Ik ben tevreden over de klari netsolo die ik schreef." „De professor, H. C. Robbins Landon, zal wd weten of ik die melodie heb gejat van een klassieke componist. De laatste jaren ben ik echt voor klassiek gevallen: van Monteverdi tot de jonge Russische componisten als Schnittke. Smimnv en Tvrjenko. Ik heb Rob bins Landons boek over het laatste levensjaar van Mozart gelezen. De professor Is zo'n fas cinerende vent! Hij zit vol details, vol dwars verbindingen. Ik heb ook een paar colleges van hem bijgewoond. Hij weet hoe je iemand die 200 jaar dood is geweest tot leven kunt brengen. Hij heeft humor, kent ontelbare anekdotes. De professor heeft ook vier delen over Haydn geschreven, over elk facet van diens leven weet hij alles." „Een ongelooflijke gerst, helaas weet hij niet echt wie ik ben. Daar dient dit intcniew voor. De professor weet dan alles over Haydn: hem Interviewen kan hij niet." Elvis Costello door de jaren heen: van bo ven naar beneden in 1980, in 1983. in 1989 en links als een ware Raspoetin in 1991. FOTO-S MffA L£X van ROSSEN In een andere hoek van het dak terras sliepen haar dochter en haar geliefde schoonzoon. Ze la gen een eind van elk.i.ir ti min stens een meier. Voorzichtig maakte de moeder beiden wak ker en fluisterde: „lieverds, hoe kunnen jullie nou zo ver van el kaar af gaan liggen in plaats van lekker warm tegen elkaar aan te kruipen in deze koele nacht De schoondochter die alles ge hoord had, kwam omhoog, ging als in gebed op haar knieën zit ten en sprak met luide stem: „Geloofd zij God almachtig. Eén dakterras en toch zo'n wisse lend klimaat." Schoonmoeders worden in verhalen en moppen haast per definitie als oua, jaloers of ver bitterd afgeschilderd. Uit en quêtes blijkt dat ze ook vaak zo gezien worden. Schoonvaders komen er wat minder beroerd af, maar de trieste werkelijkheid blijft dat de relatie tussen schoonouders en schoonldnde- ren inderdaad vaak helemaal niet zo schoon is. Bij de meerderheid zijn er on derhuidse spanningen die blij ven bestaan zolang als de relatie duurt Men tolereert elkaar, maar van harte gaat dat dikwijls niet. Soms komen die spannin gen lot een openlijke uitbar sting. die meestal de lucht niet klaart en de verhouding alleen maar verkilt Niet zelden luidt het een periode in waarin zoon of dochter voortaan alleen thuis op bezoek gaat omdat partner- lief absoluut geen behoefte meer heeft aan 'die ouders van jou'. Omgekeerd komt moeder of vader alleen nog maar langs als 'dat aangetrouwde stuk even opgehoepeld is'.Gelukkig gaat het niet zo,maar fan bttyfi dat de relatie van ouders mei aan getrouwden vaak koel of kil Is. We spreken blijkbaar niet voor niks van 'de kou we kant' als we het over aangetrouwden hebben. Als de eigen zoon of dochter kun je hoogst onge makkelijk klem komen te zitten tussen ae kouwe en warme kant. Ben je het in bepaalde kwesties met je partner eens, dan voelen je ouders zich afge wezen. Ben je het op bepaalde punten eens met je ouders, dan voelt je partner zich verraden. Waar komt die kommer pn kwel tussen schoonfamilieleden ei genlijk vandaan? Laten we be ginnen met vast te stellen dat het geen probleem van deze tijd is. AJ sinds mensenheugenis is de relatie tussen ouders en schoon kinderen als een poten tiële bron van problemen on derkend. Het feit dat in deze tijd de zaak er niet gemakkelijker op lijkt te worden, komt vermoede lijk doordat kinderen nu het recht hebben zelfstandig de partnerkeuze te maken. Dat betekent dat ouders zich meestal met een voldongen feit geconfronteerd zien. Ze moeten een vreemde tot hun nest toela ten iemand met andere ge woonten. opvattingen en een vreemde 'nestgeurOnbekend maakt ook hier vaak onbemind, in ieder geval in het begin, en soms gaat dat nooit meer over. De ergste fout die aanstaande schoonouders in dit stadium kunnen maken is de moeite met het nieuwe familielid te vertalen in termen van beter en slechter „Wc vinden onze dochter eigen lijk te goed voor zo'n vent." Daarmee wijzen ze In wrzen ie mand als mens af. en dat is een krenking die nooit meer verve- ten en zelden vergeven wordt. Wat veel schoonouder» vaak over het hoofd zien is dat hun schoon kinderen bepaald geen gemakkelijke taak hebben. Ze moeten tegelijkertijd aan twee nieuwe relaties werken, en nog wel de twee belangrijkste rria ties In een mensenleven: een partnerrelatie en »*<-n fsrhoon oudct-kindrelatie Ze staan vaak onder openlijke of bedekte druk van hun eigen ouden om zich niet al te veel aan schoon ouders gelegen te laten liggen Ah ze voor hun schoonvader of moeder iets doen (bij voor beeld in huis helpen) verwach ten de eigen ouders op z'n minst hetzelfde. Voor beide kanten geldt dat de lijn die loopt tussen wat nog als hulp et. wat al als bemoeizucht worat ervaren soms verrekte lastig te ontwaren is. Het zal duidelipc zipr df schoonouders-schoonkindrela - tie is een moeilijke, die speciale regels en vaardigheden vereist om haar goed te hanteren Van daar dat ik een aantal regels geef die hun nut intussen al be wezen hebben, zo blijkt uit het boek De Ana tam w aan Relaties van mijn collega's Michael Ar- gyle en Monika Henderson Kegels s. honnf.tmilirl.' den (zowel ouders ah kinde ren): 1Respecteer eikaars privacy (niet stiekum in spullen snuffe len i 2. Houd aan u vertelde gehei men en vertrouwelijkheden voor u 3. Nodig elkaar uit voor gezins- /familiefeestjes of -gelegenhe den 4. Lever in het openbaar geen persoonlijke kritiek op elkaar 5. Denk aan eikaars verjaar dagen 6. Betaal schulden, beantwoord bewezen diensten, gunsten of complimenten 7. Neem het voor de ander op ais hij of zij er niet bij is (ook in gesprekken met eigen kinderen) 8. Laat elkaar in successen de len, als was het alleen maar door het even te vertellen 9. Geef elkaar emotionele steun 10. Kijk elkaar aan tijdens een gesprek 11 («een seksuele omgang mei elkaar (komt vaker voor dan u denkt!) Extra regels voor schoonou ders: 1Spreek uw schoonzoon - /-dochter aan bij zijn/haar 2. Respecteer de hand tussen uw scnoonzoon -doch t er en uw kind 3. Bied hulp of advies aan wan neer daarom gevraagd wordt 4. Ga niet bij elkaar op de lip 5. Bemoei u niet ongevraagd met gezinszaken van de ander 6 Ga nooit waar anderen bij zijn uw schoon kind eren mei el kaar vergelijken Extra regels voor schoonzoon- /-dochter 1Geef uw schoonouders (regel matig) het grvorl dat ze welkom zijn 2. Ga regelmatig bij ze op be- m I 3. Geef uw schoonouders hulp- /steun bij ouderdomsproble 4 Koop af en toe een kadootje 5. Verhinder uw partner niet voor zijn/haar ouders te doen waartoe hij/zij zich geroepen voelt Nor. EEN SIMP» I ADVIES SOIRIir deze regels in koeien letters over en plak ze op een plaats waar u regelmatig beieken kunnen worden, aan de binnenkant van de wc-deur bij voorbeeld. Dat h zelfs een uitkomst ah na uw herhaalde pogingen uw schoonfamilie onhandelbaar t»iiift m 11r- (-'i op km I afl ze daar nog een paar nuttige wenken tegen. RfNE Dt EKSTOA hoogleraar Idintsche en gvrontffwfchptychoiag*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 43