Kunst Van duizendpoot tot nieuwkomer 'Petersburgse SeizoenenRussische kunst in Leiden Kafka's 'Amerika' Naïeve fijnschilder ontbeert expressie NAARDEN Vanaf morgen is Naaiden voor ruim drie weken het Mekka van de Nederlandse fotografie. Van 18 mei tot en met 9 juni wordt, krap twee jaar na de première, het tweede Fotofes tival Naarden gehouden. Op diverse plaatsen in de vestingstad zijn meer dan dertig exposities. Ook vermeldt het programma discussiebijeenkomsten, workshops, film- en videopresentaties en vergaderingen voor zowel beroeps- als amateurfotografen. De organisatie rekent op 20.000 bezoekers. Te zien: 17/5 en 18/5 Micro Theater Imperium, Oude Vest 33e Leiden Gegeven: een professioneel actrice uit Engeland zet in Leiden een toneelcursus op poten in café de Droomfabriek. Ze weet haar pupillen zo te inspire ren dat uit de kerngroep van het amateurgezelschap 'De Toneelfabriek' wordt gevormd. Na het debuut op het korte stukken-festival in het Micro Theater Imperium, gaat De To neelfabriek in september 1990 aan de slag met 'Amerika' van Franz Kafka. Binnen acht maanden staat het op de plan ken onder regie van Amanda Wolzak. Gisteren was het Micro Thea ter Imperium wederom plaats van handeling, dit keer de pre mièrevoorstelling van de grote re produktie 'Amerika'. Is de li teraire roman van kafka niet wat te hoog gegrepen voor de minder geroutineerde acteurs? Aan de ene kant wel. erkent Wolzak. "Maar met mijn bege leiding en de uitstekende inzet van de acteurs, zijn we goed in onze opzet geslaagd. Ik geloof dat onder deze voorwaarden bijna elke produktie slaagt. In elk geval hebben we voor een produktie gekozen, waar we al lemaal achter stonden. Niet al leen mijn bewondering voor Kafka's werk heeft de doorslag gegeven". Uiteraard verschilde de ma nier van werken wel met die van de Londense Central School of Speech and Drama waar Wolzak ook produkties heeft ge leid. Wolzak: "Het gaat natuur lijk allemaal wat langzamer om dat deze mensen zich minder vlot in een rol inleven. Ook be stond er eerder angst over: hoe krijgen we het in hemelsnaam voor elkaar? Op basis van video materiaal over toneelstukken van Kafka en door ze zelf het boek te laten lezen, heb ik mijn hun kunst de vrijheid zoeken. "Het klimaat is de afgelopen jaren enorm verbeterd", verklaren de kunstenaars die in Leiden werk tonen dat door de voorgangers van Gorbatsjov absoluut verboden zou zijn. Postmoderne:. Onder de kunstenaars die de komende maanden nog in Leiden exposeren komen zowel vertegen woordigers voor van de. min of meer. officiële Russische kunst, als van de tot voor kort onder gronds opererende modernen. Na hun deelname aan de expositie in Galerie Liga Nieuw Beelden zullen de kunstenaars deze zomer, onder auspici ën van deze l-eidse instelling, uitzwermen over andere nieuwe beeldentaal minnende landen in Europa en over de Verenigde Staten. Het is voor het eerst dat de gezamenlijke Pe tersburgse kunstenaars zich in West-Europa ma nifesteren. nadat hier en daar (onder meer Parijs en Berlijn) al enkele Moskovieten te zien zijn ge weest en Malevitsch. enkele jaren terug, in het Amsterdamse Stedelijk Museum triomfen vierde als verkenner Vanaf zaterdag zullen de eerste vertegenwoor digers van de artistiek revolutionaire Russische postmodernen en avantgardisten hun 'vaandels' aan de muren van Galene Liga Nieuw Beelden hangen: een keur van werken, zowel op doek als op papier, abstract, symbolistisch, neo-primitivis- tiscn als abstract-figuratief. Krijgsolifanten Het spits wordt afgebeten door Loeba Kostjenko en een groep die zich 'De Krijgsolifanten noemt De groepsnaam symboliseert de instelling die de vroegere onofficiële' kunstenaars moesten heb ben om in de Sovjetunie te overleven Kostjenko was wel lid van de officiële Russische vakbond van kunstenaars. Ze verklaart dat het haar werk niet heeft beïnvloed. "Het is altijd de eigen beslis sing van een kunstenaar geweest of die lenin wil de tekenen of niet. Ik heb dat nooit gedaanal dus Kostjenko Op het eerste gezicht lijkt de moderne kunst uit de Sovjetunie niet echt vernieuwend De avant- gardistische vormentaal komt bekend voor Maarten Kersten van Galerie I jga Nieuw Beelden, vindt dat er überhaupt weinig vemietiwends ge beurt. "Dat kun je van Russische kunstenaars dus ook zeggen. Maar. ik zie er toch een typische ka rakteristiek in die vermengd met het abstracte soms wel avantgardistisch is". De eerste expositie in Galerie liga Nieuw Beel den heeft de titel 'Petersburgse lente' meegrkm gen. Tot eind augustus zullen, wisselend. 24 kun Menaars exposeren hij de galerie aan de President Steijnstraat Wie precies weet de galenehouder zelf nog niet helemaal zeker. "Er zijn voortdurend problemen met visa en het exporteren van kunst Ik ben er nu een half jaar mee bezig en bijna gek", aldus Kersten NIEUWSLIJNOntdekkingsreis naar volwassenheid Naarden als Mekka van de fotografie TOIICClftlblTCk SpCClt mensen wat meer vertrouwen proberen te geven. Vergeet niet dat ze voor het eerst aan een grote produktie meewerkten". Minimaal Wolzak herschreef een toneel bewerking van de Haagse Ko medie. die zelf het stuk enkele jaren geleden opvoerde. De dia logen zijn klassiek van opzet en het decor is met minimale mid delen aangekleed: een stellage met ladders, touwen, een para plu en wat koffers De touwen nemen een centrale plaats in omdat daarmee de wisselende omgeving van hoofdfiguur Kari Rossman wordt geïllustreerd. Roxsm.in MOR* m« g. n woordigd door vier personage, die elk een fase in zijn leven vertolken. De goede, wat naïeve Karl, verlaat zijn ouderlijk huis om het doel van zijn leven in Amerika te zoeken Dan blijkt de Nieuwe Wereld meedogen loos en hard. Karl ondervindt vele tegenslagen, hij vvrvTeemdt en doolt hulpeloos rond In tegenstelling tot de meeste andere verhalen van KafVa. ein digt 'Amerika' voor het individu niet in een totaal isolement. Er blijven deuren voor hem open staan. zegt Wolzak Ik zie het verhaal als een ontdekkingsreis naar de volwassenheid Kart Rossman moet voortdurend keuzes maken over wat voor Ie ven hij wil gaan leiden Kiest hi| voor de onderwereld of voor een fatsoenlijke haan? Aan het ÉM «M h< i stuk is hij daar nog steeds met uit. Of hi| hei redt. mag de toeschouwer zeif invul len Vrijdag 17 mei 1991 R*d»ct* 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RLÏSDAM SASK1A STOÖJNGA Emórsdad* RAYMOND PBL Vom^rnn* RUTGER J HOOGERDUK Minimale middelen als touwen en ladders staan de acteurs van 'Amerika' ten dienste. Een van de foto's die bezoekers van het Fotofestival in Naarden kunnen bewonderen. foto pr 'Geen toestemming tekst Carmiggelt' AMSTERDAM Het opruimen van een misverstand. Dat is voorlopig de enige reden waarom de twee kinderen van Simon Carmiggelt. Marianne (51) en Frank (48), zich tot de pers heb ben gewend met de mededeling dat zij nooit toestemming heb ben gegeven voor het gebruik van teksten van hun vader in het boek 'Mijn beter ik' van Renate Rubinstein (uitg. Meulenhoff). "We hebben de indruk dat steeds meer mensen denken dat wij aan de totstandkoming van dit boek hebben meegewerkt. Dat is nogal pijnlijk. Daarom dit briefje". Onder de titel 'Petersburgse seizoenen' zullen vanaf morgen 24 Russische kunstenaars werk ex poseren in de Leidse Galerie Liga Nieuw Beelden. De 24 hebben nog nooit eerder in het buitenland geëxposeerd, op enkele uitzonderingen na. zoals Loeba Kostjenko en Nicolaï Sagjne. De laatste is vooral in de Verenigde Staten een gevierd kunste naar. Voor de opening van de tentoonstelling mor gen, zijn zeven kunstenaars naar Nederland ge komen. Ze komen allen uit Leningrad, of zoals zij zelf zeggen: St. Petersburg. Het noemen van de oorspronkelijke naam van de Russische haven stad is voor hen een teken van verandering. Tot voor enkele jaren terug was het voor de meeste exposanten onmogelijk om hun werk in de Sovjetunie zelf ten toon te stellen omdat het niet de officiële socialistisch-realistische kunst vertegenwoordigde. Sinds 'glasnost' en 'perestroj ka' kunnen kunstenaars in de Sovjetunie ook in Nominaties Prix de Rome Fotografie AMSTERDAM - De jury van de Prix de Rome 1991 Fotografie heeft vier kandidaten geselecteerd voor de Prix de Rome 1991 Fotografie. Uit een totaal van 225 inzendingen werden Korrie Besems. Romy Finke, Claudia Kölgen en Bob Negrijn uitgeko zen. De eindronde van de Prix de Rome bestaat uit een experimente le werkperiode van drie maanden, waarin de deelnemers nieuw werk moeten maken voor de eindbeoordeling. Zes boeken genomineerd voor AKO-literatuurprijs BEELDENDE KUNST Expositie naïeve olieverfschilderijen i Jan Tmholt en ruimtelijke vormen van dréa Dogterum Voorschoten Te zien tot 26 mei, op woensdag en don derdag van 13 00 tot 17 00 uur. vnjdag en zaterdag van 11 00 tot 17 00 uur, 2e Pinksterdag van 13 00 tot 17 00 uur Bij een tentoonstelling als deze, kan men zich afvragen of het publiek wel serieus wordt geno men. Jan Tinholt 'wordt ge bracht' als een naïeve fijnschil der van alledaagse dingen. Dat klopt, met ongeloofclijke preci sie. maar zonder enige expres sie schildert hij een soort droomlandschappen, lege. bijna surrealistische beelden met kale stammen, sneeuw, bloemetjes, maar ook grazige weitjes en kleine vijvertjes. In een aantal werken zijn de le vende wezens apart gehouden en in folklorestijl geschilderd op een diagonale balk over het beeld of in de hoeken. Het zijn dansende patertjes, springende poezen en harlekijnen. Vooral in de vrolijker ogende landschappen vormen mensen en dieren het centrum van het tafereel, veel blote mannetjes en vrouwtjes, mannetjes op rol schaatsen. vrouwtjes in badpak. met bootje, zonder bootje. En poezen, nog meer poezen, ook in een bootje. De gelaatsuit- drukkingenn zijn onvoorstel baar naïef, de afbeeldingen kod dig m guitig. Op aanraden van Mercedes pak ik de titellijst erbij, want het zou zo grappig zijn. Allemaal titels in de trant van 'schuitje varen, theetje drinken' en een humor die voornamelijk gebaseerd is op het letterlijk uitbeelden van woorden en meer ondeugende grappen. Ik word er droevig van. dit is Holland op z'n smalst, en ont zettend kinderachtig. Het doet mij denken aan een krampach tig vastgehouden gevoel van verloren jeugd en onschuld. Adammetjcs en Evaatjes in het paradijs. Het wordt gebracht als gevoelskunst', volgens mij is het vals sentiment en kitsch. De keramische beelden van An drea Dogterum zijn tussen de tweeënveertig werken van Tin- holt nauwelijks meer te waarde ren. Ze zijn wel aardig, een beetje vlak. Zij boetseert dikke wijven' die opkomen uit een soort sokkel en gekleed lijken te zijn door het plaatselijk aan brengen van transparant gla zuur. Haar nieuwste werk be staat uit een serie vormeloze vTouwenlijven met kleine hoofdjes, opgebouwd uit rollen klei die afwisselend donker en licht geglazuurd zijn. zodat de dames gestreept gekleed zijn. LITERATUUR AMSTERDAM Dinsdagavond 21 mei kijkt lite rair geïnteresseerd Nederland eventjes gespannen naar de kijkbuis: dan wordt bekendge maakt wie van de 6 genomi neerden met de AKO-literatuur prijs 1991. 50.000 gulden groot, gaat strijken. De televisie (NOS- Laat, rond 22.45 uur. Ned. 3) doet rechtstreeks verslag van de in spiritualiën gedrenkte plech tigheid in het Amsterdamse Krasnapolsky. Michel van der Plas. die met zijn boek 'Mijnheer Gezelie, Biografie van een priester-dich ter' is genomineerd is. mag met recht een 'literaire duizendpoot' worden genoemd. Hij heeft niet alleen een grote reete cabaret teksten op zijn naam staan, maar daarnaast ook nog eens zo'n zestien bundels gedichten en dertig prozawerken, waarvan 'Uit het Rijke Roomsche Leven' misschien wel het bekendst is. Daarnaast vertaalde hij werk van Eliot. Böll. Audcn en Paul Claudel. Bekend is hij ook van zijn journalistieke werk voor El- Anne Vegter seviers Magazine. Erg veel lite raire prijzen zijn Van der Plas niet ten deel gevallen: in 1950 kreeg hij de Jan Campertpnjs voor zijn gedichtenbundel 'Cioing my way', in 1978 de Tol- lensprijs. Adriaan van Dis (1947) stu deerde Afrikaanse taal- en let terkunde aan de Universiteit van Amsterdam en verbleef in 1973 enkele maanden in Zuid Afrika als student aan de Uni versiteit van Stellenbosch. Pas in het voorjaar van 1990 kreeg Van Dis opnieuw een visum. Hij reisde met zijn oude vriendin Eva landman langs haar familie in de Karoo, de dorre en dun bevolkte provincie in het mid den van de Kaapprovincie waar conservatieve blanke Afrikaner Boeren het heft in handen heb ben. De boeiende beschrijving van zijn reis in 'Het beloofde land' is genomineerd voor de AKO-prijs. Kinderboek Een kinderboek moet een mak kelijk te begrijpen, spannend Adriaan v avontuur zijn. zonder gekkig heid en moeilijke woorden. Het moet geen verhaal zijn dat ook heel leuk kan zijn voor volwas senen. Deze naar mottenballen geurende kritiek hebben schrijf ster Anne Vegter (1960) en de nauw met haar samenwerkende illustratrice (ieerten ten Bosch (1959) uit wetenschappelijke hoek over zich heen gekregen onmiddellijk nadat hun geza menlijk debuut verscheen. Patricia de Martelaere Het duo heeft zich er gelukkig weinig van aangetrokken ('On zin!') dat hun eersteling eigen lijk 'te goed' werd bevonden Ze bogen zich over een nieuw ge combineerd lees/ldjk-produkt en dra li bel mei UQI Mtera tuurprijs genomineerde "Verse bekken'' geworden ï>e jury on der leiding van politicus Frit* Bolkestein rept van 'permanent leesgenoegen' en 'geestige fan tasic'. De volledige titel van het boek is een mond vol "Verse bekken! of Hoe Heel Kort zich in een kip vergiste. uit het vst raam hing. het op een sluipen mh m mdtm maHM vm de rat'. 'ijteratuur van ouderwetse kwaliteit', een meesterproef, 'virtuoos' - de recensenten wa ren vrijwel unaniem lovend over 'Zuidland'. het debuut van dt 18 i-iiigi' x< hri|\#-r p| I Thomëse. Met deze verhalen bundel mag hij meedoen in de race om de AKO-literatuurprijs 1991. Thomëse komt zomaar ineens de literatuur binnenval len met dit boek Tot zijn zesen twintigste werkte hij als journa list op de kunstredaktie van het Eindhovens Dagblad Daarna studeerde hij een tijdje geschie denis. 'Littekens is hel derde boek van de in 1957 in Zottegem gr boren Vlaamse schnjfsteT Patn cia de Marlelacre Het was gortI voor een nominatie voor de AKO-literatuurprijs 1991 De Martelaere debuteerde mei 'Nachtboek voor slaprlozrn (198fli daarna volgde D>KM der rn zijn model 1918 De Martelaere behoort mei mensen als Monrka van Paemel tot de jongste lichting Vlaamse schn|fsters In haar wrrkrn ko men de donkerste filosofieën gcregrld om de hoek kijkrn Geerten Messing won met Michel v i der PU* zijn roman "Veranderlijk en wis selvallig' in 1988 de AM) pnis en dingt nu mee met 'Altijd oe vrouw'. Bij verschijning werd 'Altijd de vrouw' omschreven als het 'ethische vervolg op het winnende boek. In "Veranderlijk en wisselvallig' stond de hoofd persoon nog als een Don )uan tussen vijf minnaressen, dit keer belijdt f rik zijn liefde voor juist èën vrouw: de grillige Irfje Wijnberg. De Lage Landen nieuwe sponsor van KunstRAI AMSTERDAM ANR De finanoeie dienstverlener De lage landen uit Dndhmen heeft voor een penodc van dnr jaar een cponsor overeenkomst gesloten met de KunstRAI Mei het hoofdsponsors* hap ix 100 000 gulden grmortd De lage landen is al op di verse gebieden betrokken bi| de Nederlandse cultuur Zo beeft bel hedn|f in samenwerking met het ministerie van wri/Jjn volksgezondheid en cultuur de Kunst aankooprrgrling ontwik keid. en wordt jaarlijks tijdens de KunstRAI. De lage landen Kunstpn|s uitgereikt Van de prijs die als rrtxhrurs i* be dnrid en aan jnngr veHbrio vende Nederlandse kunstenaars wordt tnegrkrnd. ix een bedrag van 25 000 verhonden Op de revende KunstRAI pre sen teren een honderdtal galr nes het werk van vde kunsle naars Nieuw is dit jaar. dal twintig Nederlandse galeries een buitenlandse galerie heb ben uitgenodigd voor deelname aan het ev enement !>r mintslrr van wvcd Atx ona vemcht op 28 mei de officiële opening Rotterdam Consort in Lokhorstkerk mum* «more In de I Vmpxgrzjndr lokhors tkrri in Inden speelt op znn dag 19 mei hrt Rotterdam Con von llet is ren nieuw long m internationaal ensemble hr staande uit 10 musici, dat een tournee door Nrdrrtand maakt Het programma omvat wrrkrn van Mo/art. Handel, lorster i ma. MufTat rn Irgrenzi Aan vang: 20.15 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9