Rtv show ï®st 'Als ze morgen zeggen dat het over is leg ik me d'r bij neer' M 'Weinig talent, veel opgeklopte lucht' UTRECHT Pin TEEIING Hi) b de laatste van de 'oudjes' In om roepland. Jaap Bax, al een kwart eeuw radiover slaggever. Tijdgenoot van wij len Wlm Hoogendoorn (VARA) en Theo Koomen (KRO/NOS) maar ook van Dick van Rijn (AVRO) en Leo Pagano (KRO). Morgen verslaat hij voor de NCRV radio voor de 23ste keer op Wembley In Londen de Cup Final. „Zo'n Cup Final onderga je. Daar ga je niet naar toe, die komt over je heen. Dat is met niets te vergelijken. Neem al leen die massale samenzang, de sfeer. Het doet je iets. Vergelijk dat maar eens met een inter land-wedstrijd bii ons. Met het spelen van de voIÉsliederen...". jaap Bax houdt van traditie. Kan zich mateloos opwinden over verloedering op de velden, die juist bij het spelen van de nationale hymncs voorafgaand aan de interlandwedstrijden tot uiting komt. „Zodra bij ons het volkslied van de tegenstander klinkt, wordt er massaal geflo ten. Dat zul je in Engeland nooit mee maken." De inmiddels 65-jarige Bax kan er over oordelen. In 1970 reisde hij voor de eerste keer naar Wembley om daar verslag te doen van de Cup-Final. In middels heeft hij 22 keer in de commentaar-box van de BBC gezeten, is de enige Nederland se radio verslaggever die zonder toegangsbewijs de Engelse be kerfinale kon verslaan. Moeite loos dreunt hij de wedstrijden op, die hij heeft gezien. Zoals dat duel tussen Arsenal en Manchester United. „Vlak voor tijd leidde Arsenal met 2-0, waarop ik vanuit Hilversum al te horen kreeg: dat duel is gelo pen. Twintig seconden later werd het 2-1, nog geen minuut later kwam Manchester United langszij. En alsof dat niet ge noeg was kwam de winnende treffer van Arsenal. Alles binnen drie minuten. Ik zie die speler van Manchester nog verslagen zitten in de middencirkel. Ver volgens kwam er een speler van Arsenal naar hem toe, sloeg de arm op hem heen. Als je dat ziet komen bij een verslaggever ook de emoties." Radio-werk hobby Hoewel Bax in 1964 debuteerde bij de VARA-radio met een na beschouwing van de wedstrijd Holland Sport - Alkmaar '54, is hij nooit een vast dienstverband met een omroep aangegaan. Hij beschouwde zijn radio-werk als hobby, als een uitlaatklep voor zijn dagelijkse werk in de amb telijke top van het ministerie van sociale zaken in Den Haag. Kansen heeft hij wel gekregen. „Ik had een gesprek gehad met Tom Pauka, destijds de opvol ger van Bob Spaak, omdat ik graag voetbalverslaggever wilde worden. Dat kon, maar daartoe zou er eerst een proef-opname worden gemaakt. Of ik me maar even wilde melden in het Feye- noordstadion. Het enige dat ik me nog herinner is dat het zo Rotterdams klonk, dat ik er zelf van schrok. Want niet alleen in de reportage-wagen waren mijn flitsen opgenomen, maar ook op mijn eigen recorder. Eén dag later kreeg ik een aanbieding om bij de VARA in dienst te ko- Ere-titel Mr. Zaterdagvoethal Bax is één van de weinige ver slaggevers, die nog altijd zijn ei gen bijdragen terugluistert. „Dat heeft niets met ijdeiheid te maken, maar ik vind het een absolute must om te luisteren naar wat je gezegd hebt. Onbe wust maak je fouten bij het vol gen van het spel. Door steeds kritisch terug te horen wat je precies geroepen hebt in de uit zending, leer je van je eigen fouten. Ik vrees dat ik de enige ben. Maar collega's zouden dat ook moeten doen." Bax is ook de enige die gewa pend met een verrekijker de tri bunes beklimt. In omroepkrin- gen werd daar vooral door jon gere verslaggevers vaak om ge lachen. Het heeft de in Rotter dam geboren Bax nooit aanlei ding gegeven zijn kijker thuis te laten. „Die kijker is niet bedoeld om de wedstrijd er mee te vol gen, maar wel om bij situaties waar je ver vanaf zit, te kijken wat er precies gebeurt. Bij bles sure behandelingen bij voor beeld. Ik zit daar om melding te maken wat er aan de hand is Dan wil ik dat ook weten. Door zo'n verrekijker haal je toch een hoop dingen dichterbij", aldus Bax. Hoewel hij inmiddels 26 jaar radio-verslaggever is en al die jaren ook het betaalde voetbal op de voet heeft gevolgd, heeft Bax toch vooral bekendheid ge kregen via het zaterdagvoetbal. Het leverde hem de ere-titel 'Mr. Zaterdagvoetbal' op. „Ik heb me nooit te groot gevoeld om een wedstrijd in de top van het zaterdagvoctbal te verslaan. Ik ken anderen, die hun neus d'r voor ophalen. Ik niet. Bo vendien biedt het zaterdagvoet bal meer dan het betaalde voet bal op zondag. Ik kan genieten wanneer Quick Boys in een dorp als Katwijk voor vijfdui zend man kampioen wordt. Misschien heeft dat ook wel met de beleving te maken. Als ik soms spelers in het betaalde voetbal zie lopen, vraag ik me wel eens af. waar ze mee bezig zijn. In het amateurvoetbal proef ik een zeker plezier, maar misschien komt dat ook wel omdat ik twaalf jaar als scheids rechter in de top van het ama teurvoetbal heb rondgelopen." Rechtvaardig Als arbiter heette Bax 'kort voor de wagen' te zijn. „Ik was streng doch rechtvaardig, maar vooral ook consequent. Een speler kon bij mij twee keer over de schreef gaan, dan was het over. De der de keer leverde onherroepelijk een waarschuwing op, de vierde keer was het tijd om te dou chen. Spelers wisten dat. Heb ben daar ook nooit problemen mee gehad. Nu zit hij aan de andere kant. Oordeelt hij over spelers en scheidsrechters. Hij is de gent leman onder de verslaggevers, jaap Bax zal nooit een man in het zwarte pak de grond in bo ren, niet bij de amateurs; niet in het profvoetbal. „Het is-'not do ne' zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Het hoort niet", klinkt het zelfverzekerd. „Bo vendien zie ik het nut er niet van in. Natuurlijk, iemand kan een off-day hebben. Dat kun je rustig signaleren, maar dat is heel wat anders dan iemand met de grond gelijk maken." Morgen kruipt Jaap Bax weer in de commentaar-box van de BBC op Wembley. Om voor de NCRV-verslag te doen van het treffen tussen Tottenham Hotspur en Nottingham Forest. Het wordt zijn 23ste Engelse be kerfinale. Of hij de vijfentwintig haalt? „Ik heb een afspraak ge maakt. Als men - en dan bedoel NCRV-verslaggever Jaap Bax voor 23ste keer naar FA Cup Final Jaap Bax zoals voetbaltoeschou wers hem regel matig zien zitten bij wedstrijden in het betaalde en amateurvoetbal. „Ik ga door tot ze me niet meer no dig hebben." »fo to john sm£ets ik natuurlijk de omroepcollega's die het voor het zeggen hebben - vindt dat ik het niet meer kan, omdat dingen mij ontgaan, dan moeten ze vooral niet schro men om me dat te zeggen. Als het morgen afgelopen is. dan zit ik daar niet mee. Leg ik me er moeiteloos bij neer. Het radio werk is altijd een hobby ge weest; een uitlaatklep. Al hoop ik de vijfentwintig FA-Cup-fi- nals wel vol te kunnen maken." Vrijdag 17 mei 1991 Redact* Q23-1501B1/Q2J-150192 JOLANOA OWES GERARD VAN RUTTEN REINA VAN POfPELEN Vormgeving RUUD BLOKHUIZEN Engelse bekerfinale Tot tenham Hotspur-Notting- ham Forest- Morgenmid dag Radio 3, NCRV-Za- terdagsport, 16.00 uur Commentaar Jaap Bax. CLOSE UP Misdaad loont op I tv. Niet alleen lossen thrillers en Krimi's elkaar af, de kabel biedt ook een rijk assortiment mis daadmagazines. In Duitsland is Aktenzeichen XY Ungelöst sinds jaar en dag een gezaghebbend programma en in Groot-Brit- tannië bevredigt Crime Watch de nieuwsgierigheid van velen. Hier zijn AVRO's Will Simon en - in mindere mate - Jan Schol- tens al een jaar of tien de beste kameraden van de politie. Sinds kort weten de boevcnvangers van 'Opsporing Verzocht' zich in het gezelschap van Crime Ti me. een creatie van de TROS- makers met Jaap Jongbloed zonder loosten als toehoorder van de commissaris die vertelt. Een politieman wel eens een proces-verbaal zien opmaken? Zoals rechercheurs op de toet sen van schrijfmachines hame ren, zo praten ze in Opsporing Verzocht en in Crime Time. In staccato. De toedracht van een delict wordt ongeveer als volgt verteld: „Er zijn sterke aanwij zingen dat het misdrijf op of rond kwart over negen werd ge pleegd, ongeveer tegelijkertijd met de aftrap van de tweede helft van Nederland-Finland in de Rotterdamse Kuip, waar het scorebord een 0-0 stand aangaf. Op dat moment begaf het slachtoffer zich in gezelschap van drie personen, hierna aan te duiden als de mogelijke ver dachten. in de richting van de kruising Spoorlaan/ Dorpsstraat Om 9.23 uur is het slachtoffer, 1.85 meter, grijzend haar. rood zwart geblokte sjaal en kraak- schoenen voor het laatst ge- Zo vertelt de commissaris nog een tijdje verder. En Will staat altijd trouw paraat om de zaak krijgt de kijker een reconstructie te zien van een bankoverval, ge pleegd door een vadsige motor muis. Althans: zo ongeveer luid de het signalement van de da der. Normale stervelingen zullen hem door zijn helm absoluut niet herkennen, maar het bank personeel weet zeker dat vad sige motormuis al eerder aan de balie is verschenen. Afgaande op diens taalgebruik weet de opsporingsbeambte te vertellen dat vadsige motormuis een Ne derlander is. die geregeld kijkt naar 'Miami Vice'. Wat dat be treft zeggen de getuigenverkla ringen hem genoeg: „Verdachte sprak het bankpersoneel als volgt toe: Money, you flicker. Money, move on." Het is natuurlijk niet vreemd dat AVRO's eigen verlengstuk van de sterke arm op gezette tij den („voor wat hoort wat") een primeurtje wordt gegund. Wat heet! Simon mocht de AVRO- vlag planten op de persconfe rentie van de zaak-Heijn. Een dergelijke voorkeursbehan deling zal TROS-collega Jaap Jongbloed vermoedelijk niet snel te beurt vallen. Jongbloed zal bij de politie nog heel wat goodwill moeten kweken. Maar het moet gezegd, Jongbloed doet ook zonder loosten zijn best. Weinig crimineels ont snapt in Crime Time aan zijn aandacht. Nèderland achter volgde onlangs Nederland en de man die daarachter zat was Jaap Jongbloed met Peter R. de Vries als zijn duo-passagier. De laatste geniet enige faam als de gene die eerder dan de ontvoer ders zelf in de gaten had dat Freddy Heineken en diens chauffeur Doderer waren ont voerd. Wie zich gesteund weet door medewerkers van het kaliber- De Vries móét wel met onthul lingen komen. Peter R. de Vries heeft nu eenmaal de gave crimi neel gedrag op afstand te rui ken. En deze speurneus verfoeit klassejustitie, dus zijn ook be windslieden bij hem niet veilig. Lubbers en Relus ter Beek wer den op heterdaad betrapt als snelheidsmaniakken. De chauf feur van onze geachte excellen tie van defensie vloog laag over het traject Amersfoort-Coevor- den. Topsnelheid van deze plankgas-onderneming: 165 ki lometer per uur. Onverantwoordelijk handelen van iemand die geacht wordt het voorbeeld te geven, schre ven de pennetjes van belerende dagbladcommentatoren. Tja, daar valt natuurlijk het een en ander voor te zeggen. Niet om Ter Beek van blaam te zuiveren, maar de vraag is wel hoe die zelfde commentatoren zouden reageren als ze zelf door de een of andere maniak kilometers lang werden gevolgd. En wie draafde laatst ook op bij Jongbloed? Inderdaad, Will Si mon. Naar aanleiding van zijn debuut als schrijver van mis- daadboeken kwam het gezicht van Opsporing Verzocht 'buur ten' bij Crime Time. Zijn boek 'Moord in Eldorado' gaat over een tv-joumalist die in een seksclub wordt omgebracht. „Marie meid, wanneer gaan we nou eens lekker samen op stap. Ik wil ook wel eens wakker wor den tussen die twee pompoenen van je." Geloof het of geloof het niet, de ze zinnen vloeiden uit de pen van Will Simon. Had u dat na tien jaar Opsporing Verzocht achter dat rijzige en muisgrijze monument van onkreukbaar heid gezocht? Nee. toch zeker! Jongbloed en Peter R. de Vries komt de eer toe fatsoensrakker Simon te hebben ontmaskerd als Will de Losbol. over te nemen, mocht de com missaris in een balorige bui eens gaan denken „ik hou nu even m'n mond, Simon kan me nog meer vertellen". Simon in regenjas is een intege re politieman zonder bevoegd heden. De ernst in persoon als hulpofficier, die om een bood schap kan worden gestuurd en daarom in politiekringen hoog lijk gewaardeerd. En Will van de AVRO is onvermoeibaar als hij vermoedt een misdadiger op de hielen te zitten. Zie hem met verbeten trek rond de lippen in de richting van de almaar ach teruitlopende cameraman lo pen, zich in de rug gedekt we tend door het decor van de plaats des onheils. Tatort als Wills eigen achtergrond. Kan het mooier? Ja, het kan inderdaad mooier. Met Wills beschaafdere dan be schaafde ABN-dictie krijgt het luguberste voorval nog iets waardigs: „Omwonenden roken een penetrante lucht. Het slachtoffer werd door de póóóliesie levenlóós aangetrof fen in haar woning." Een recidivist moet hoog nodig opgepakt, vindt Simon. Dus Fatsoensrakker Simon, door Crime Time-speumeuzen Jaap Jongbloed en Peter R. de Vries ontmaskerd als Losbol Will. foto dijkstra STARDOM Bart Bosch van RTL4's Scrab ble kwam op z'n zeventiende bij AVRO's Minjon terecht en deed werk achter de schermen i Wedden dat.... Ooit werd hij eerste in Sandra Reemers Show- masters. Maar Bart wil meer. Dit jaar nog verschijnt zijn eer ste single. De Australische tv-serie Neigh bours raakt zijn acteurs en ac trices kwijt. Eerst bouwden Ky- lle Minogue en Jason Donovan een zangcarrière op en vervol gens Greg McLachan. Nu heb ben de tweelingzusjes Gail en Gillian Blakeney de stoute schoenen aangetrokken. Ze noemen zich nu The Twins en wisten Stock. Aitken en Water man te strikken op dd debuut- single te produceren. Michael Jackson heeft het hoog in z'n bol. Hij heeft regisseur Ri chard Attenborough (Gandhi en A Bridge Too Far) benaderd voor de regie van de videoclip van zijn nieuwe single. Het is nog niet bekend of sir Richard op de aanbieding ingaat. Mi chael heeft zo'n veertig miljoen gulden voor de clip uitgetrok- Toeristen bezoeken graag film- lokaties. Zo wordt het Londense EastEnd overspoeld door toeris ten. sinds de BBC de soap Eas- tF.nders uitzendt. Het Brits Bu reau voor Toerisme heeft daar om de MovieMap uitgegeven. Het is een kaart waarop alle be roemde lokaties vermeld staan die een belangrijke rol speelden in speelfilms en tv-series. STRIPS BOLLEBOOM hocrai dit is voor oe créche, "7 dit is voor ps w£rksts.r, \s dit voor oe ovsrpu-'jf van r \0£ jofRseNs, enoitvaor j ob BEISkOSTen». ov£r voor £sn BOES Niet iedereen loopt meer warm voor Madonna JOLANDA OUKES Is mega ster Madonna te ver gegaan? Heeft tie ero tisch geladen Blond Ambi tion Tour en de suggestieve clip Justify My Love haar de das om gedaan? Aan haar platenver- koop te oordelen niet. Maar toch is lang niet iedereen meer onder de indruk van dit feno- en. Het blad USA Today ging in Kansas City op onderzoek uit. IX* twaalfjarige Katherine Pittman trekt een lelijk gezicht als ze de naam Madonna hoort. „Vroeger kleedde iedereen zich als Madonna. Nu niet meer. Ie me toch niet naar school gaan met die nep-puntborsten? IX* één jaar oudere (ienna Bedrand heeft zich ooit tijdens Halloween (een soort St. Maar maar dan verkleed red.) ge huld in Madonna-look en tchijnt zich daar nu voor te x hamen. „Ze verkoopt zichzelf •n daar hou ik niet van", zegt ze resoluut. Schoenenverkoper Eric Baumgadel (26 jaar) wordt bij kans lyrisch als hij het over Ma donna heeft. „Ze heeft een prachtfiguur en heeft de hele maatschappij beïnvloed. De meeste scnoencn die ik verkoop uitgedragen modebeeld." zijn gebaseerd op het door haar IX* al wat oudere Beatrice moet letten omdat veel kinde ren haar adoreren. Verder vindt ze dat de ster gewoon zichzelf moet zijn en niet om de haver klap van haarkleur moet veran deren. Op de vraag wat zij vindt van Madonna antwoordt de 27-jari ge Diane Kartheiser volmondig „een sloerie." Ze probeert haar antwoord enigszins te nuance ren door te zeggen dat ze wel een goede stem heeft maar dat Madonna's succes slechts voor dertig procent te maken heeft met talent en zeventig procent met opgeklopte lucht. De twee jaar jongere Asian Abdollahi daarentegen vindt dat Madon na overloopt van talent en bo vendien erg sexy is. „En daar hou ik van want dat ben ik ook", zegt de van oorsprong uit Iraanse vrouw zelfbewust. Volgens de 37-jarige Michelle Fritch ten slotte, vergooit Ma donna haar talenten. „Vroeger kocht ik nog wel eens video's van haar, maar tegenwoordig niet meer. Ik wil mijn kinderen daar niet meer aan blootstel len.'' Vooralsnog trekt Madonna zich niets aan van de publieke opinie. En waarom ook?. Haar platen lopen als een trein en ze verschijnt dagelijks in de toon aangevende bladen. Goede of slechte kritieken? Als ze m I Schmidt vindt d.u Madonna ovrr mr bHjven schrijven, /al ren beetje op haar woorden M,u|onna denken HEINZ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6