Rtv show Dertig jaar in het vak- 't Is dat Ted de Braak er enkele weken in zijn Familiespelshow begon, want van Conny Vandenbos zelf zouden we er niets over hebben gehoord. „Geplande feesten: ik begin er hoe langer hoe meer een hekel te krijgen. Verjaardagen, bah. Spontaan: jongens zullen we vanavond een feestje bou wen, dat vind ik wel aardig. En daarvan kan ik dan ook genie ten." Niet dat ik alles zo fantastisch vind Sonja Barend sluit met specials zomerseizoen af P Erotisch melodrama met te veel pretenties Sympathieke documentaire over Gerrit Rietveld Wereldomroep staat toerist terzijde Donderdag 16 mei 1991 R*Ucbe 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKE5 GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: MfTZIE De weelde van de sobertieid, een documentaire van Hank Onrust en Cernt Oorthuys over het leven en werk van de architect en meubelont werper Gemt Rietveld (1888-1964) Uitzending zondag 19 mei, Neder land 2,22 08 uur 'Gesprek van 10 minuien moeilijker dan van 50' cofTMpofKJerrt GPD -w- esprekJcen aan tafel I met negen mensen zijn moeilijk in tien minuten 'Sonja op zaterdag' te persen. Voor iets langere ge sprekken, bij voorbeeld met kermismensen, moet Je dus ge woon de kermis op." Zo ver klaren Sonja Barend en produ- cente Ellen Blazer waarom voor de derde keer het winter- tv-seizoen afsluiten met vijf tot zes programma's van vijftig minuten. Sonja: „Het geeft je niet de garantie, dat je beter afgeronde tv-programma's maakt. Soms kan in tien minuten meer ge beuren dan in vijftig. Vast staat, dat het meestal moeilijker is voor de tv-camera's gesprekken van tien minuten te voeren dan van vijftig. Ze vragen me wel eens of ik niet liever documen taires zou maken of praatpro gramma's met één persoon van vijftig minuten. Dan denk ik vaak wat die veertig minuten zouden hebben toegevoegd aan wat we in tien, dertien minuten ter tafel hebben gebracht." De 'specials' van Sonja zijn niet bedoeld om na 32 uitzen dingen van de winterse praat show de afstand tot de tv zomer wat kleiner te maken. Ellen Bla zer „Normaal zouden we eind mei met 'Sonja op zaterdag' zijn gestopt. Nu gaan we tot half ju ni door. Dus dat scheelt niet zo veel. Bovendien kun je in één seizoen geen dertig 'specials' maken. De zes, die we nu ver vaardigen, eisen al een uitbrei ding van de redactie van vijf tot zes personen." Algelopen zaterdag startte Sonja met een gesprek met ne gen van de tienduizend blinden of slechtzienden die Nederland telt. In nauwe samenwerking met hun organisaties zijn de ge spreksdeelnemers uitgekozen. Sonja: „Ik realiseerde me tij dens de voorbereidingen, dat ik eerst de naam moest noemen van degene aan wie ik een vraag zou stellen. Achteraf bleek dat niet nodig. Ze voelen tot wie je je richt, ook al zitten ze met ne gen mannen en vrouwen rond een tafel." Achteraf is ook gebleken, dat de negen blinden - bijna alle maal hebben ze in hun jeugd of tot op hogere leeftijd nog wel wat kunnen zien - zeer gedisci plineerd praten. Iedere volgen de spreker wacht keurig tot de vorige is uitgesproken. Sonja: „Ze hadden elkaar tevoren ge waarschuwd voor de mogelijk heid, dat ze door elkaar heen zouden gaan praten." Sonja zelf waagt zich hotsend en botsend in de cake-walk als de kermis-aflevering wordt ge toond. Ze gaat voor een afleve ring achter de coulissen van zaal Carré na afloop van een voorstelling van de joop van den Ende-musical les Miséra- bles en ze gaat een gesprek voe ren met een aantal vrouwelijke hoogleraren. In de laatste uit zendingen is Sonja bij Neder landers in Zuid-Afrika en (hoopt ze) president De Klerk te kun nen bezoeken. Ellen Blazer. „We zetten alles weliswaar tevoren achter elkaar op de beeldband, maar wc stre ven er wel naar zo weinig mo gelijk te knippen." Sonja: „Alleen het gehops van mij in die cake walk hebben we 's morgens apart opgrnomen. Als de kermis geopend was ge weest was er teveel publiek toe gestroomd." „Ze vragen me wel eens of ik niet liever documentaires zou maken of praatprogramma's met één persoon van vijftig minuten. Dan denk ik vaak wat die veertig minuten zouden hebben toegevoegd aan wat we in tien, dertien minuten ter tafel hebben gebracht." foto cpo con*tpond«it «GPD Het goed verfilmen van hartstocht en erotiek is een moei lijke zaak. Voor de soft porno in Two moon junction', die van avond is te zien bij Veronica (Nederland 2, 22.40 uur), kwam scenarioschrijver en regisseur Zalman King dan ook vaak niet verder dan het tot leven bren gen van Playboy-foto's en dat wordt op den duur knap saai. Het verhaal speelt zich af in het zuiden van de Verenigde Staten. Daar laat de welgestelde en welopgevoede April (Sherilyn I enn), die een sprookjeshuwe lijk staat te wacnten met een telg uit een rijke familie, zich bij een bezoek aan een rondreizen de kermis graag verleiden door de gespierde Perry (Richard Ty son). Aprils oma (Louise Fletcher) is er echter ook nog en zij treft maatregelen, want er is haar alles aan gelegen om het geplande huwelijk door te laten g. Mn De modieuze film Is niet meer dan een erotisch melodra ma met te veel pretenties. King weet nog wel een broeierige sfeer te creëren en het sterkst is hij in het introduceren van Per ry als een mysterie. Richard Ty son, die overigens wel kan acte ren. is echter overdreven stoer in de weer en Sherilyn Fenn etaleert behalve haar ideale vor men alleen maar maniertjes, zodat de twee in hun onstuimi ge liefdesspel niet meer zijn dan karikaturen. Conny Vandenbos dertig jaar in het vak Conny Vandenbos nu en in 1965 toen zij met 't Is Genoeg het na tionale songfestival won. foto gpd/anefo CORRESPONDENT GPD Maar, leuk of niet, ze zit dus dertig jaar in het vak. „Ik neem zelf altijd het jaar 1961 als be gin. Toen werd ik in de Neder landse ploeg naar het Knokke- festival afgevaardigd. Daarvoor had ik al wel gezongen. In ko ren. Op de middelbare school zong ik in een koor dat onder leiding stond van Herman Broekhuizen. Daarna mocht ik graag bij een orkest op een po dium klimmen. Ik zong van al les: Engels, maar ook Spaans, Italiaans, veel Frans. Ik heb al tijd gevonden dat de latijnse ta len een grote mogelijkheid tot het uitdrukken van gevoelens hebben. „In Knokke zong ik een verta ling van een lied van Edith Piaff: loflied der liefde. We hebben niet gewonnen, nee." In 1965 zou ze Nederland vertegen woordigen op het Eurovisie songfestival. Met 't Is Genoeg. Maar voor Conny zou nog veel meer Nederlands volgen. Bij voorbeeld het succesvolle Ik ben gelukkig zonder jou. Cynische levenslied „En toen was voor een paar jaar mijn repertoire bepaald: het cy nische liefdeslied, in het Neder lands. Hei i^ Dtei eens dn B vanaf het begin in de richting van het Nederlandse lied wilde. Want in feite zong ik alle talen behalve Nederlands. Maar op een gegeven moment kies je er voor." „Daar komt bij dat je in die jaren zestig, begin zeventig veel radioprogramma's had. waarin veel aandacht werd besteed aan Nederlandse chansons, cabaret. Je deed daarin veel ervaring op. Ie had programma's van lelie de Vries, Joop Koopman. Wim lbo. Op de televisie deed Rob Tou- ber er veel aan." „Zodoende wist het publiek ook veel meer van wat er aan Nederlands talent was en wat het maakte Nu da veel min der het geval. Als Ncderlandsta lig artiest mag je nog wel eens optreden als intermezzo in ma gazine-achtigc programma's. Dat is fijn. maar je moet je wel afvragen of de ware liefhebbers van het Nederlandse chanson naar die programma's kijken „Ik heb het geluk gehad dat mijn langspeelplaten altijd goed zijn verkocht. Hierdoor heb ik meer armslag gehad dan arties ten die het alleen van hits moesten hebben en die met dat genre werden vereenzelvigd." Toch heeft ook zij moeite moeten doen om van het imago van de gekwelde dure huis vrouw af te komen. „In 1973 ben ik bewust naar ander repertoire gaan zoeken, ben toen ook met andere tekst schrijvers gaan samenwerken: Herman Pieter de Boer. Gerrit den Braber. Uit die tijd stam men Sjakie van de Hoek en Roosje, m'n roosje." Het Roosje is later nog in STER-spots teruggekeerd. „7jc vroegen me of ze het lied je mochten gebruiken. Ik heb toen afgesproken dat ik die re clametekst ook zou zingen." Ik heb dat nooit begrefjen. Ik heb het oorsfwnkelijkc liedje nooit meer kunnen horen zon der aan toiletpapier te denken. „Ik heb daar niet zo'n moeite mee gehad. Dat tissuepapier had ook met zacht te maken. Bovendien zat er een bloemetje op, geloof ik." Ze breidde ook anderszins het repertoire uit, onder meer in theatershows met Ted de Braak, André van Duin, Max Tailleur en bij het Volkstoneel, waar ze met onder anderen Carry Tefsen (in Boef je) en met Dolf de Vries (in Heimwee) samenwerkte. „Ik heb alle zalen van Nederland gezien in die honderden voor stellingen." Radio-programma's langzaamaan begonnen andere aspecten van haar persoonlijk heid zich te ontwikkelen. Voor de TROS-radio ging ze het pro gramma Close up presentaeren. „Easy listening-muziek was dat." Voor de NOS op Hilver sum vier presenteerde ze tot en kel weken geleden het program ma Vocalise. En iedere dag pre senteert ze nu nog op radio Utrecht van twaalf tot twee een programma. Veel aandacht voor collega- artiesten daarin. „Maar we heb ben heel diverse gasten. Een psycholoog die promoveert, de NVSH met een nieuwe campag ne. Ik vind het enig. Ik ontdek allerlei dingen in mezelf, waar van ik het besef niet had dat ik ze kon." En optreden? „Ik heb er nauwelijks tijd CD dan wellicht? „Ik ben wel bezig, heb een paar demo's gemaakt. Maar als je nagaat, als je, zoals ik onder hand zo'n tweehonderd liedjes op de plaat hebt gezet. Dan krijg je bij jezelf toch iets van: Waar zal ik nu eens over zin gen? Bovendien: het Nederland se produkt heeft harde klappen gehad. Van het totale budget van de platenmaatschappijen wordt nog maar elf procent in Nederlands repertoire geinves- teerd. Vooral voor jonge men sen is dat een handicap. In een, twee platen moet je het hebben gemaakt en anders kun je het vergeten." „Niet dat ik alles zo fantas tisch vind. Als ik sommige din gen hoor. schaam ik me wel eens dat ik me ook op die Ne derlandse markt begeef. Maar er worden ook heel goede din gen gedaan: Cadanz. Frank Boeijen, Stef Bos. Die mensen hebben schitterende composi ties, mooie teksten. Daar ben ik blij mee, want ik ben echt tekst- bewust geworden, in die dertig jaar." Smakelijke interviews en unieke archiefbeelden WIM DE WAGT MEDEWERKER en kostelijk moment I in de documentaire JL_^ over Gerrit Rietveld speelt zich af in diens beroemde Rietveld-Schröder huis in Utrecht. Bindert Schroder, oud ste zoon van mevrouw Schrö- dcr-Schrader, vertelt hoe het de kinderen verboden was over een wit stuk vloer te lopen. „We moesten er van mijn moeder over heen springen", herinnen Binden (79) zich. „Rietveld had gezegd: voor wal moois moet je wat over hebben." Een documentaire maken over Gerrit Rietveld, bij leven al erkend als een van de invloed rijkste architecten en meubel ontwerpers van zijn tijd, is geen gemakkelijke klus. Dat hebben I lank Onrust en Gerrit Oorthuys ervaren. Het duo stelde een filmisch portret samen van ruim anderhalf uur, dat wordt gedragen door interviews met mensen die Rietveld van dicht bij hebben meegemaakt. Het le vert een documentaire op die boeit vanwege de smakelijke anekdotes en luchtige informa tie. Interessant zijn zeker ook de nooit eerder vertoonde archief beelden en authentieke geluids fragmenten die Onrust en Oort huys hebben weten op te dui ken. Toch wreekt zich enigszins dat er - merkwaardig genoeg - nog altijd geen boek over deze De Stelkunstenaar is waarin zijn hele leven en totale oeuvre wor den beschreven. Rietveld is vooral bekend geworden door enkele revolutionaire prestaties aan het begin van zijn loop baan: de rood-blauwe stoel (ca. 1918) en het Rietveld-Schröder- huis (1924), beide gemaakt on der invloed van De Stijl-bewe ging. Vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zou 'Riet' nog enkele vooruitstrevende bouwwerken realiseren, maar tijdens de Wederopbouw bor duurde hij geraffineerd voort op de principes van het moderne bouwen. Het heilige vuur was wat getemperd. Aan een dergelijke relative ring gaan Onrust en Oorthuys voorbij. Ook ontbreekt in hun portret de nodige achtergrond: Rietvelds opvattingen over een 'nieuwe' mens in een zonver- lichte en hygiënische omgeving werden destijds gedeeld door vele collega-architecten en wa ren bepaald niet uniek. Wat we wel te zien krijgen is vooral sympathiek en amusant. De oudste dochter van Rietveld geeft iets prijs van het conflict dat bestond tussen de families Rietveld en Schröder-Schrader. In bibberige zwart-witbeelden zien we Gerrit ontwerpen teke nen, terwijl zijn kortademige stem een toelichting geeft. De dochter vertelt dat haar moeder de ruimtelijke en zonnige etage woning die Rietveld voor zijn gezin en zichzelf had gebouwd maar niets vond, maar zich toch schikte: „Ze had liever een de gelijke patriciërswoning gehad." Smakelijk. Wat moet je doen bij ongeval of ziekte in het buitenland? Hoeveel krijg ik voor mijn gulden? Waar kan ik terecht als mijn paspoort is ge stolen? De antwoorden op deze vragen komen aan de orde in Nieuwslijn Europa, het actuali teitenprogramma van Radio Nederland Wereldomroep. Nieuwslijn Europa is dagelijks via de kortegolf te beluisteren. In drie ochtenduitzendingen van half acht tot half elf en een avonduitzending om half zeven (Nederlandse zomertijd) wordt de vakantieganger bijgepraat over het nieuws van de afgelo pen 24 uur. Het afgelopen sei zoen stemden zo'n 1,4 miljoen Nederlanders in Europa en Noord-Afrika af op dit program ma. Vaste programma-onder delen: het Nederlandse en in ternationale nieuws, actualitei ten, het weer, de ANWB-alar- nioproepen, sport en het be langrijkste nieuws uit de kran- Van half juni tot eind septem ber helpt Nieuwslijn Europa de luisteraars problemen op te los sen die een vakantie behoorlijk r,; Zomerschema geldig van 31-3-91 t/m 28-9-91 zouden kunnen bederven. Aan dacht voor medische, financiële informatie en uideg over wat een ambassade of consulaat kan betekenen. De vakantietips zullen zoveel mogelijk een vaste plaats in de uitzendingen krij gen. Sportliefhebbers hoeven ook niet thuis te blijven, zelfs niet voor de Tour de France. Van 6 tot en met 28 juli zal de Wereld omroep de ronde van Frankrijk iedere middag vanaf half vier en half zes (Nederlandse tijd) 'live' verslaan. Afhankelijk van de ac tualiteit zullen er finish-fiitsen, interviews en klassementen te horen zijn. Daarnaast wordt in de reguliere ochtend- en avond uitzending een samenvatting van de laatste verrichtingen ge geven. Het uitzendschema van de Wereldomroep is verkrijgbaar op alle ANWB-kantoren, Grens Wissel Kantoren en op Schip hol. De actuele informatie over de Europa-frequenties staat op RTL 4 Teletekst (pagina 171) en wordt vermeld op het service nummer 035 - 724666. STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6