Cultuur
Van spannende pulp
en oude televisies
Pim de la Parra
is de kluts kwijt
Schaamteloze exploitatie van het westerngenre
Kurosawa maakt Amerikanen in Cannes woedend
E.rvJrttUct*- HOMME SIEBENGA Vorming RALPH KLBNHOUT
FILM
FILMS IN LEIDEN
BIOSCOPEN
Zowat ieder boek van de Amerikaanse griezelschrijver
Stephen King is zo langzamerhand verfilmd. Dat geldt
dus ook voor Misery, dat door Rob Reiner werd geregis
seerd. Vanaf vrijdag te zien in theater Lido in Leiden.
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
THE WORLD ACCORDING TO GARP LVC ooooo
Het levensverhaal van de schrijver Garp (Robin Williams), verfilmd
naar het boek van John Irving. Het loopt slecht met Garp af, maar het
einde is wel bijzonder ontroerend.
WILD AT HEART KIJKHUIS OOOO
Hoofdpersoon Sailor Ripley (Nicolas Cage) maakt samen met Lula
Pace (Laura Dern) een reis door de 'onderwereld'. David Lynch' be
langstelling voor de duistere kanten van de mens uit zich in verbijste
rende effecten en extreme gebeurtenissen.
THE GODFATHER PART III GREENWAY ooo
Godfather' Michael Corleone, inmiddels 60 jaar oud. wil zijn investe
ringen legaliseren en zijn familie rehabiliteren. Ook zoekt hij een op
volger voor zijn imperium
LA CITTA DELLE DONNA KIJKHUIS OOO
Een man laat zich meelokken door een aantrekkelijke vrouw en komt
op een feministisch congres terecht. Daar ontmoet hij vrouwen in alle
soorten en maten. Fellim's beeld van het feminisme is nogal overtrok
ken
DUCK TALES. DE FILM LIDO ooo
De trillionair Dagobert Duck en zijn neefjes vinden tijdens een speur
tocht een oude olielamp waarin een lief geestje woont Maar de geme
ne tovenaar Merlock is er ook nog
NIEUWSLIJN
Buitenlands succes voor Nederlanders
ln het buitenland blijkt veel interesse te bestaan voor zowel De
Onfatsoenlijk vrouwen How to survive a broken heart. Vcrbong's
ero-drama is reeds aan dertien landen verkocht, waaronder
Oostenrijk Zwitserland, Argentinië en Israël. Helemaal opzien
barend is het verkoop-succes van Paul Ruvens How to survive a
broken heart. Deze zogenoemde minimal movie trok op het fes-
tival van Berlijn al veel bekijks, aandacht die nu is omgezet in
distributie-deals met negen landen waaronder Duitsland. Por
tugal. Frankrijk en Denemarken. N'FM/IAF distributeur Rieks
I ladders zegt blij verrast te zijn met het succes, en verklaart de
onverwachte populariteit door het universeel Europese karakter
van de (Engels gesproken) film. Ook in Nederland loopt de film
/es weken stukken heter dan de doorsnee minimal movie,
die normaal geen drie weken haalt.
Opmars Home Alone niet te stuiten
De opmars van John Hughes' Home Alone lijkt niet te stuiten.
Enkele weken terug verdreef de film in Amerika Beverly Hills Cop
als succesvolste komedie aller tijden van de eerste plaats. Nu is
Home Alone opgeklommen tot de derde plek op de ranglijst van
best bekeken films. Met een opbrengst van 275 miljoen dollar
passeerde ze ondermeer Batman (op vijf met 252 miljoen) en
Return of the Jedi (op vier met 264 miljoen). De volgende hinder
nis is wat-moeilijker te nemen, want Star Wars heeft tot op he
den 323 miljoen dollar opgebracht. Nummer één lijkt onbereik-
baar voor elke concurrentie: E.T., 360 miljoen.
Jeroen Krabbé centraal op Filmdagen
De 11e Nederlandse Filmdagen in september beginnen reeds
vorm te krijgen. Dit jaar zal de volledige binnen- en buitenland
se filmografie van acteur Jeroen Krabbé de revue passeren, ter
wijl ook de complete oeuvres van de regisseurs I larry Kümel en
Erik van Zuylen te zien zullen zijn.
Openbaringen van een slapeloze:
RECENSIE .JOS DE PUTTER
Met zijn laatste minimal movie
Openbaringen van een slapeloze
lijkt Pim de la Parra het spoor
helemaal bijster. De charme
van zijn vorige 'minimals'
(waaronder Lost in Amsterdam.
Max en Laura en Henk en Willie
en Let the music dam e) zat 'm
in soms rake en komische type
ringen van menselijke verhou
dingen. waarbij iedereen zo n
beetje rond iedereen draait,
zonder dat er nou echt schok
kende dingen gebeuren.
Binnen een dergelijke context
weet De la Parra toch vaak zo
iets als 'de tijdgeest' te treffen,
waarbij modeme verhoudingen,
moderne angsten en moderne
onzin luchtigjes worden door
geprikt en aan die films valt dan
ook af te zien dat iedereen er lol
in heeft. Maar De la Parra heeft
ook een andere kant: dan begint
hij pseudo-intellectualistisch te
orakelen en is de ironie (in z'n
beste films ruimschoots aanwe
zig) ver te zoeken. Dat gebeurt
onder meer in Odysee d'amour
en nu in Ojtenbaringen tan een
slapeloze. In deze film wordt de
la Parra's slechte kant zelfs tot
in het extreme doorgevoerd, re
den waarom het heel lang heeft
geduurd voor een distributeur
het heeft gewaagd de film uit te
brengen.
Openbaringen van een slapeloze
is een nonscnsicaal en onbegrij
pelijk verhaal over broer (Mi
guel Stigter) en zus (Marian
Moree) Wierook, die in een
landhuis wonen waar ook een
aantal mysterieuze weten
schappers en assistenten bivak
keren. Broer Wierook is name
lijk een volslagen geflipte pro
fessor die wordt gekweld door
een groot Geheim, dat kennelijk
met de dood van zijn ouders te
maken heeft. Broer en zus be
zoeken immers vaak het ouder
lijk graf onder een boom op het
landgoed.
Verder ontvangen ze een paar
vreemde gasten, gaan met el
kaar naar bed. turen lang in ge
dachten voor zich uit. beginnen
te huilen, eten hele vreemde
kool met kreeft, en weten al die
tijd net zo min als de toeschou
wer waar dit allemaal over gaat
en waar het voor nodig is. Pim
de la Parra wilde volgens eigen
zeggen experimenteren met
volkomen lege karakters. We
weten nu dat dat dan een volko
men lege film oplevert.
WILFRED SIMONS
MEDEWERKER
De pulpschnjver Paul Sheldon
(lames Caan) heeft zich terug
getrokken in de bergen van Co
lorado om eens een 'echte ro
man' te schrijven. Tot nu toe
heeft hij zich vooral bezigge
houden met het beschrijven
van de spannende avonturen
van Misery Chastain, een zuide
lijke schoonheid met simpele
zieleroerselen. Zijn romanserie
is bijzonder populair, maar
Sheldon heeft er genoeg van en
wil eens iets anders schrijven.
Op weg naar huis wordt hij
overvallen door een sneeuw
storm, waardoor hij een ravijn
inrijdt. Daar wordt hij gevonden
door zijn grootste fan. de ver
pleegster Annie Wilkes (Kathy
Bates). Zij redt Sheldon en ver
pleegt hem in haar huis. waar
ze het manuscript van Sheldons
literaire roman onder ogen
krijgt. Ze is geschokt door wat
ze daar aantreft en wordt zelfs
boos als ze in het dorp de
laatste aflevering van de Mi
sery'-serie koopt en leest dat
Sheldon zijn heldin dood laat
gaan.
Sheldon heeft dan al ontdekt
dat de liefdevolle verpleegster,
zijn fanatiekste fan. niet hele
maal normaal is... Kathy Bates
kreeg een Oscar voor haar rol
als Annie, maar ook James Caan
speelt een fantastische rol in
Misery.
In Het Kijkhuis draait aan
staande vrijdag en zaterdag
Avalon. oen familiegeschiede
nis. De film is geschreven en ge
regisseerd door Barcy Levinson,
die ook Rain Man regisseerde
en daarmee een Oscar won
In 1914 vestigt de emigrant
Sam krichinsky (Armin Müller
Stahl) zich in de armoedige wijk
Avalon in Baltimore. Hij doel
zijn spaargeld in een oude hoed
en slaagt erin zijn familie te la
ten overkomen. Regelmatig
ontmoeten de familieleden el
kaar om zaken te bespreken die
iedereen aangaan. Flens per jaar
vertelt Sam de geschiedenis van
de familie aan de kinderen en
de kleinkinderen, waarbij zijn
vrouw Eva (Joan Plownght)
hem altijd op onderdelen te
genspreekt
De volgende generaties groei
en op. trouwen en nemen Ame
rikaanse namen aan. als kay'
en 'KJrk Twee broers beginnen
een zaak in televisies, het pro
dukl van de jaren '50 in Amen
ka. De familie verandert, som
mige tradities verdwijnen, nieu
we ontstaan Sommige familie
leden overlijden, andere verhui
zen. soms ontstaan ruzies. Maai
het vertellen van verhalen blijft
bestaan, evenals een gevoel van
eenheid.
Avalon is gebaseerd op de
persoonlijke ervanngen van
Barry Levinson en zijn familie.
Zijn vader. Irv Levinson. zette in
het begin van de jaren '50 zelf
een zaak in televisies op Toen
hij op verzoek van ziin zoon op
de set kwam om te bekijken of
het decor leek op zijn zaak. was
hij verbaasd: "AJ die oude tele
visies en andere apparatenhet
was mijn oude winkel Gewoon
gnr/rlig
Documentaire In bed with Madonna valt tegen
CANNES PI ETER V
Festival van Cannes in zijn normale doen geko
men: een goed georganiseerde gekte. Dat betc-
werd gemaakt door Daniele Luchetti. Hel is een
politieke satire met als hoofdpersoon een grappi-
i vorige week is het ge docent letterkunde die vanwege zijn bijzonde-
stilistische vermogens gevraagd wordt
devoeringen te schrijven vexir een idealistische
kent dat ook uw verslaggever (een van de *1000 die jonge minister van economische zaken. De leraar
officieel zijn geaccrediteerd) 's ochtends om elf wordt echtereen machteloze speelbal in het door
uur voor de bijna radeloos makende keuze komt allerlei gunstensystemen verziekte politieke spel
te staan uit een gelijktijdig aanbod van 30 films. en hij moet ontdekken dat ook zijn minister net
De documentaire In Bed With Madonna blijkt zo corrupt als waarschijnlijk iedere andere politi
erkeerde keus te zijn. Waarschijnlijk v
van de 29 andere films i
dit kijkje achter de schermen van
reldtoumee van vorig jaar. Ten
zij je een verstokte Madonna -
fan bent. of het kostelijk vindt
om te zien hoe de zangeres haar
toenmalige minnaar Warren
Beatty voortdurend voor joker
Dan Kurosawa. Zijn
film. Rhapsody in August, viel
bepaald niet mee. Vooral de
Amerikanen bleken er uiterst
pijnlijk door getroffen, omdat de
81-jarige meester het deze keer belieft de atoom
bom te behandelen die 45 jaar geleden op Na
gasaki geworpen werd. Een oude vrouw die des
tijds haar echtgenoot verloren heeft, neemt stel
ling tegen de Ajnerikaanse verklaring t
Filmfestival van
Cannes: een goed
georganiseerde gekte
Italië.
Zeer indrukwekkend bleek verder Isabelle Hup
pen in de hoofdrol van Malina, een door Wemer
Schroeter vervaardigde vcr-
mmmm filming van de gelijknamige ro
man van Ingeborg Bachmann
Over een gepassioneerde over
gave aan een geliefde die niets
anders weet te doen dan ge
schrokken op de vlucht te slaan.
Het is een karaktenstieke
Schroeter-film. walmend van
extase en hysterie. Alleen door
Huppevts verbijsterend genuan
ceerde spel is kijken naar Mali-
na dragelijk gebleven en krijgt ook Schroeters
tweede bedoeling reliëf: het portretteren van We-
n deprimerende metropool waar de
Cannes door afwezig-
bom (en die op Fliroshima) een snel einde van de heid. maar een beetje hoop voor volgend jaar
Tweede Wereldoorlog te forceren. Maar met geen wordt gefourneerd door de aankondiging in
enkel woord wordt er in Kurosawa's film over ge Cannes dat George SI ui/er binnenkort start met
rept hoe eigenlijk die Amerikanen zo op het idee de opnamen van een film die UTZ gaal heten
waren gekomen om Nagasaki en Hiroshima te die gebaseerd zal zijn op een roman van Bruce
bombarderen. Niets
Pearl Harbour, niets Chatwin,
over wat de Japanners in Azië hadden uitgevreten Britse BBC
De aardigste tot nu toe in Cannes vertoonde rollen zijn
film is uil Italië afkomstig en heet II Portaborseen teerd: Paul Scofield en Armin Mueller Stahl
i die meegefinancierd wordt door de
t de Duitse NDR. En voor de hoofd-
vee formidabele acteurs gcconira»
Young guns II: de 48ste film over Billy the Kid.
RECENSIE >OS Dl RUTTER
Young guns II OVon On Hug
In 1969 maakte Sam Peckinpah met
The u ild bunch de definitieve wes
tern. In een beroemd geworden fina
le. die minutenlang duurt, werden de
laatste 'outlaws met kogebdoor
zeefd. The uild bunch bi-lekende het
point of no return' voor het genre de
mythes van de grote western filmers
lohn Ford en Howard Hawks over de
Sinjd lussen natuur en ultuur hri
vestigen van een gemeenschap wer
den door Prekinpah teruggebracht tot
één grote gcwrkldadigr machinerie.
De westem is sindsdien maar een en
kele keer weer opgeleefd, in het gr
flopte, maar prat htigr epos Heavens
(kite van Michael Gimino en onlangs
in het kassucces Ikinces with woivrx
dat een nieuwr. antropologische
maar ook wat betuttelen»k- ki|k verte
genwoordigt
I let is opinerkHijk te zien hoe snel de
betekenis van een genre ah de wev
tem IS vervlogen I en film ah
Guns II vertelt wel een westernverhaal
(over de outlaw-bende van Billy the
Kid en Pat («arrett) maar heeft geen
rnkd gevoel voor de dementen van
het grnrr Young Guns II is daardoor
een simpde schietfilm. die zich toe
valligerwijs afspeelt tegen een decor
van stoffigr stadjes in Texas en ruige
praines. maar bel had net m goed
New y orl of Chicago in de jaren nr
gen tig kunnen zijn
Billy the Kid (rol van Lmilio I stevr/i
en z'n bende waarin we onder meer
I ou Diamond Phillips en Klefer
Sutherland herkennen, zaaien overal
waar ze komen dood en v erderf en
het is regisseur t n-ofT Murphy slechts
om die a< (ie te doen Hij laat de tra
giek die hel gegeven in zich heeft (Bil
ly wordt verraden door z'n maat Pat
(*arrrtt) voor wat het is. de rinddoze
reeks moorden wordt 'humoristisch'
gebrac hl en draagt geen spoor van
kritiek in-zkh. en de film laat ook nog
een mooie kans liggen om Bilfv the
kid voor te stellen als een op publici
teit verzotte media held
I en vleugje indianen mystiek en de
knetterende gitaarpartijen van Bon
lovi op de geKudshamJ com plet rTm
het idee dat het western grnrr hier
schaamteloos wordt geëxploiteerd om
een tienerpublk-k z'n dagrlijksr portie
popmuziek m telrvisiegrwrJd voor le
schotelen Young (.urn II is de 48ste
film oveT Billy the Kid en één van de
slechtste De beste werd grmaakt
door alweer Sam Prrkinpah
met muziek van Boh Dylan liet lijkt
een cvtiwlghod geleden
LEIDEN
LIDO 2
Silene* o< the W
18 <5. 21 15.
1100 3
Steeping «uth ft* enemy
19. 71 45. w pawveen
1.071
19.
LUK08 tl
Mi ven MC 19 21 15 C»
stereo 14 30
TRIANON
Cyrano de Bergerac WR 19 00
21 15
ALPHEN AAN DEN RIJN
EURO 1 m 01720 20600
Look who talking too
18 45 30 Tê X» 13 4'
EU»0 4
za mo oo* 1 3 30 I
VOORSCHOTEN
Three men and a little lady
zo 15 45 19 matm*r 15 45
Elir* Ver* e
Teenagr Mutant Ninp Turtle*
De Klem* Zeemeermin al ia t
KiryJergarten Cop 12 f t
154
19
FILMHUIZEN LEIDEN
KUKHUIS
Araion w» en /j 20 77 1
KIJKHUIS
0* A ronden 70
KIJKHUIS
La c »ttA «Jeli* donna n»
KIJKHUIS
Wild at heart
LYCte' 071-146449
Th* Accused «r /a
LAK ji
1490
br dag 14 1845
4 13 15. 16. 18 46
li
BABYLON 2
"liiSV*
1845.21 30
!h 15 18 45 21 30
BABYLON 3
Awakenmfi .- f tg 14 18
21 30. za zo ma 13 45 16
8 45 21 30
CINEAC 1 TUSCHINSKI
Stlenceoftt* lambt 16 r
21 30 zo ma 13 15 16 16 46
71 30
MCT»0ROll 5
Mnery lag lil 4' 71 30
00C0N I 19* 0 70 3647400 3647401
Sierpmg «rth the enemy j rtag
1 3 45. 18 45. 21 30.40 ma 13 30.
16.18 45.21 30.
00C0N4
loc* ta*mg toe j J 45
18 45.21 30. JO ma 1J30. 16
Sam en Eva Krichinsky (links) kijken met hun kinderen en kleinkinderen naar het wonder van de jaren '50. de televisie
Beeld uit de film 'In bed with Madonna de superster omringd door
haar dansers •toto