Rtv show De Braak keuvelt met bekende Nederlanders 'Veel te weinig zendtijd om The Simple Truth, informatiehonger te stillenW3TÏÏ1 spektakel Maandag JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: MJTZIE MEUERHOF 10 Ted a Tète Ted de Braak praat met Willem Nijholt, vanavond Nederland 1 20.22 uur De onvrede van AVRO's New Age-muziekexpert Werkhoven GERARD VAN PUTTEN Wel een* gehoord van Kltaro? In lapan liggen ze aan de voeten van deze begaaf de mu*lcu* en componist. Ooit iet* vernomen van Ray I.ynch? Schijnt in de Verenigde Staten een megaster te zijn met meer uitstraling dan pakweg Mi chael Jackson. Aan de vraag naar zijn platen en cd's kan slechts met moeite worden voldaan. Lr circuleert In de VS een speciale hitlijst, waarop Lynch al meer dan twee jaar voorkomt. In Nederland z.ijn Kltaro en Lynch betrekkelijk onbeschreven bladen, zoals feitelijk ook de muziek die ze maken menigeen weinig zal zeggen: New Age Music. Bij de AVRO wordt eens per week een uurtje radiozendtijd inge ruimd voor dit muziekgenre. Ruim een Jaar presenteren 'showmaster' Jan ten Hoopen en Henk Werkhoven het New Age Music Magazine, elke zon dagavond van tien tot elf. De luisteraars merken er niets van, maar het behoorlijk be luisterde programma gaat niet zonder Irritatie de ether In. „Jan en ik zijn echt aan het pionieren", zegt Henk Werkho ven, allerwegen beschouwd als de deskundige helft van het pre sentatie-duo. „Er is een gigan tisch afzetgebied voor New Agc- muziek, maar niet in Neder land. Verhoudingsgewijs hou den Duitsland en Engeland ge lijke tred met Amerika. Japan ook. Hier wil de New Age-mu ziek maar niet doordringen. Al leen bij de AVRO wordt er dus nu wat aan gedaan." Niet genoeg naar de zin van de bijna 38-jarige Leidsc mu ziekleraar, die afgaande op de vele schriftelijke reacties op het radioprogramma durft te stellen dal de New Age-muziek ook in dit land wel degelijk een welwil lend oor vindt. „Gemiddeld hebben wc 500.000 luisteraars. Na 'Met het Oog op Morgen' is ons magazine de best beluister de radio-uitzending op de zon dagavond." Informatiehonger Op zich doet dat Werkhoven dat deugd, maar de formule van zijn programma bevredigt hem niet helemaal. Voor zichzelf heeft de New Age muziek-ex- pert („Ik ben er een jaar of acht intensief mee bezig") het gevoel dat hij er een fractie van al zijn kennis in kwijt kan. „Onlangs kreeg ik een brief van een luis teraar, die schreef dat zijn infor matiehonger niet door ons pro gramma wordt gestild, ik kon net alleen maar eens zijn met die man." Een uur zendtijd betekent werken vanuit de beperking. Medepresentator jan ten Hoopen moet immers ook aan zijn trekken komen met z'n filo sofische beschouwingen en de gedichtjes die hij voordraagt. En vanzelfsprekend moet in het zondagavonduurtje ook nog muziek worden gestopt. Ogenschijnlijk stelt de in breng van Werkhoven in het programma weinig meer voor dan het spelen van Ten Hoopens klankbord. Of zoals hij het zelf uitdrukt: „Ik beaam, ik bevestig nu voornamelijk de woorden van jan. Probeer zo weinig mogelijk te zeggen om de muziek aan haar trekken te laten komen." In de praktijk verzamelt Werkhoven vanuit alle uithoe ken van de wereld documenta tie. Hij is „voor 98 procent" ver antwoordelijk voor de muzikale inhoud van New Age Music Ma gazine. „We nemen het pro gramma twee keer per week op. Ik probeer de muziek die we draaien zoveel mogelijk naar toonsoort op elkaar af te stem men. Thuis hen ik daar uren mee bezig, dikwijls tot half ze ven 's morgens." l uisteren naar New Age-mu ziek verplicht tot niets. De slo me. meestal aangename klan ken kabbelen als liet ware voort. Voor mensen met slaapstoor nissen is New Age-muziek de melodieuze slaappil, het ge toonzette schaapjes-tellen. En in sommige, vooral Amerikaan se tandartspraklijken fungeert New Age-muziek als pijnstiller. New Age-muziek wordt ge bruikt bij yoga. In de verte heeft het iets van de niets aan de hand-melodieën, die zich in su permarkten aaneenrijgen als achtergrondmuziek om het boodschappen-doen te veraan genamen. James Last „Fr bestaat wel degelijk een ver schil. In supermarkten hoor je vooral James Last. En dat is voor mij tnuzak, muziek die zonder bezieling wordt ge maakt. Er zijn mensen die zeg gen: er gebeurt niks in die New Age-muziek. Laat dat nu net de bedoeling zijn. New Age-mu ziek geeft volop variaties op één thema. Dat wordt lang en oreed uitgesponnen. Als je overdag Hilversum 3 aanzet dringt de muziek die daar wórdt gedraaid zich onweerstaanbaar aan je op. New Age-muziek daarentegen Is er wel en ook weer niet. je kunt er een boek of krant bij le zen." New Age-muziek heeft vol gens Werkhoven haar oor sprong gevonden in het werk van Tony Scott, en meer be- 'Alles is betaald' Met verbazing heeft de AVRO kennis genomen van de grieven die presentator Henk Werkho ven heeft gespuid over de gang van zaken rond het radio-pro gramma New Age Music Maga zine. „Werkhoven beweert dat hij ai geruime tijd geen geld heeft gezien van de AVRO, maar voor ons is het een raadsel waarop hij dat allemaal ba seert", aldus Gea van Houten, woordvoerster van de omroep. „Navraag bij onze financiële administratie nceft me geleerd dat nu net de brief de deur uit is gedaan, waarin hem het hono rarium over april in het vooruit zicht wordt gesteld. Als alle an derc freelance-medewerkers wordt Werkhoven per vier uit zendingen betaald. Ook in de maanden daarvoor is het geld waar hij recht op heeft keurig netjes overgemaakt. Ook al blijft Werkhoven bij zijn verklaring, dan nog blijft de AVRO bij haar standpunt. De cijfers wijzen domweg uit dat we gelijk heb ben." Bij de AVRO is de discus sie over de winterprogramme- ring nog volop gaande, zodat thans geen zinnig woord valt te zeggen over de vraag of de ma kers van New Age Music Maga zine meer zendtijd wordt toebe deeld. Van Houten: „Over de vergoeding van die cd-tjes ge sproken, als Werkhoven in zijn programma nieuwe New Age- muziek wil draaien kan hij te recht in de fonotheek van het NOB. En als ze daar niet aan zijn wens kunnen voldoen, kan hij ons altijd nog opdracht ge ven om de door hem gewenste cd's te bestellen. Dan hoeft Werkhoven er echt geen cent toe te leggen op het maken van New Age Magazine." Henk Werkhoven, co-presentator New Age Magazine: „Niemand kent me bij de AVRO. Ik zou wel eens werkoverleg willen plegen met de lei ding." fOTO ILLIN MARTINS paald in diens in 1964 versche nen lp Music for Zen Medita tion. „In feite stond die aan de basis van de hippybeweging. Sinds die tijd is de muziek geë volueerd. Maar nogmaals, niet hier." Om en nabij twintig procent van de Amerikaanse muziek markt is in handen van New Age-musici. Het programma Music from the hearts of space wordt wekelijks door 300 Ame rikaanse radiostations uitgezon den. In Nederland heerste tot voor kort absolute radiostilte rond wat door „liefhebbers de muziek van de stilte" wordt ge noemd. .Anderhalf twee jaar gele den had jan ten Hoopen een middagprogramma bij de AVRO. Daarin draaide hij, zij het heel summier, ook New Age-muziek. Dat programma hield na verloop van tijd op te bestaan. Op een gegeven mo ment kwam er op de zondag avond een uur zendtijd vrij. Na dat Jan mij als muzikaal des kundige erbij had gehaald, zijn we dat uur gaan vullen met New Age-muziek. En het slaat aan, gezien de schriftelijke reac ties. Zelfs op begrafenissen wordt New Age-muziek nu ge draaid." Halfslachtig Een week of zeven geleden heeft Werkhoven de AVRO schriftelijk in kennis gesteld van zijn onvrede met de weliswaar succesvolle, maar halfslachtige benadering van zijn favoriete muziekgenre. Hij ervaart het als positief dat New Age Music Ma gazine. anders dan aanvankelijk bedoeld, in de zomermaanden gewoon doorgaat. Maar dat be sluit heeft niet al zijn irritaties kunnen wegnemen. „Ik heb om meer zendtijd ge vraagd, ondat we de luisteraars meer informatie kunnen ver strekken over New Age-muziek. En als dat niet kan, een pagina op teletekst, ja, en dan zou ik toch wel eens werkoverleg wil len plegen met de leiding. Geen mens kent me nu bij de AVRO." l-aatst werd hem dat meer New Age Music Magazine, om dat het een jaar bestond. Maar alleen jan ten Hoopen werd, met foto, genoemd als presen tator. Dat stak Werkhoven toch wel een beetje. „Dan is het ook nog zo dat er in de fonotheek niets is op dit gebied. Wil ik nieuwe platen draaien in het programma, dan moet ik zelf de cd-tjes bekostigen. Een vreem de gang van zaken, zoals ook het uitblijven van betaling. Hoe jan ten Hoopen z'n zaakjes heeft geregeld weet ik niet. wij praten nooit over geld. Maar ik neb het nagekeken: sinds 10 fe bruari heb ik geen cent gezien. Het enige dat ik heb ik gehoord is: het is in behandeling. Verve lend. temeer omdat door al dit van dit land voorbij dreigt te gaan Eens houdl ook mijn ge duld op. Hel zou een omroep waar wordt beweerd dat een beetje klasse geen kwaad kan niet misstaan om wat sneller te werk te gaan." CEES VAN ZWEEDEN CORRESPONDENT. GPD Op de metershoge schermen die het podium flankeren, verschijnt een huilende vrouw. „Wie is er verantwoordelijk voor dit alles? Meneer George Bush is verantwoordelijk voor dit alles! Hij had Saddam Hus- sayn en zijn leger kunnen ver nietigen. Hij voerde oorlog voor een miljoen Kuwayti's. WIJ zijn met vijf miljoen. En wij zijn ook mensen." Uit de menigte in de Londen- se Wembley Arena stijgt een warm applaus op. Dit mag dan „de grootste muzikale gebeurte nis van 1991zijn. zoals presen tator Gary Davie had gezegd, het draait deze avond niet al leen om rap, pop en rock 'n' roll. The Simple Truth Concert' is een ode aan het Kurdische volk. Talloze sterren hebben hun naam geleend aan het concert dat bijna 75 miljoen gulden moet opleveren voor de Kur- den. Rod Stewart opent de show via een satellietverbinding uit Lausanne, de rap-groep van MC Hammer steelt de show. Maar één artiest belichaamt muziek en menselijkheid: Chris de Burgh. Aan het slot van de vijf uur durende avond komt Chris de Burgh op en brengt het num mer ten gehore waarnaar het benefiet-concert is vernoemd: 'The Simple Truth' (De Naakte Waarheid). Op de achtergrond zingt een gemêleerd koor zacht jes mee: de oude Tom Jones, de bevallige Lisa Stansfield, de har de rappers van MC Hammer, die diezelfde ochtend nog in een boulevardkrant van een verkrachting waren beticht. Als de decibels zijn wegge storven, zegt de presentator: „Dit is een ongelooflijke nacht geweest. Dit is het ongelooflijk ste concert geweest dat ik ooit heb meegemaakt." Twee weken Dat was nauwelijks een over drijving. Voor Live Aid hadden de organisatoren vijf jaar gele den een voorbereidingstijd van drie maanden gehad, The Sim ple Truth Concert moest in twee weken in elkaar worden geflanst. Maar het resultaat was verbluffend. Wembley Arena, de overdekte hal bij het Wembley Stadion, was gisteravond vijf uur lang het middelpunt van de wereld. Optredens werden afgewisseld met indringende BBC-filmpjes over het lot van de Kurden en via de satellietverbindingen wa ren talloze topartiesten te zien. Uit Rotterdam waren er de Cu baans-Amerikaanse zangeres Gloria Estafan en de wervelende New Kids On The Block, uit Den Haag kwam het Ierse enfant ter rible Sinead O'Connor, die tij dens de Golfoorlog nota bene de kant van Saddam Hussayn had gekozen. Whitney Houston deed mee vanuit Houston (VS), Rod Stewart vanuit Lausanne en Paul Simon vanuit Manches ter. Sting was, evenals Sinead O'Connor, in Den Haag. De or ganisatie van het concert was een nachtmerrie die toch in een droom verkeerde. Zestienhon derd kilometer kabel moest worden aangelegd, 118 came ra's dienden te worden opge steld, twee satellieten gehuurd, maar om 20.00 uur lokale üjd was de BBC gereed. De mara thon-uitzending naar 36 landen kon beginnen. En het benefiet-concert had nog wel een valse start gehad. Het idee ervoor was van Jeffrey Archer, schrijver en voormalig voorzitter van de Britse Conser vatieve Partij. Jeffrey Archer? Was zijn Con servatieve 'Partij niet verant woordelijk geweest voor het verminderen van de ontwikke lingshulp? In het Lagerhuis wer den vragen gesteld, vooral na dat de regering-Major tien mil joen pond (33 miljoen gulden) beschikbaar had gesteld voor de organisatie van het concert. Was dit een goedkope publici teitsstunt? Archer slaagde er niettemin in de BBC, het Rode Kruis en de organisator Harvey Goldsmith warm te maken voor het idee van een benefiet-concert voor de Kurden. „De BBC heeft door zijn televisie- en radionieuws de wanhopige toestand van de Kurdische vluchtelingen al in de Britse huiskamers gebracht", zei directeur-generaal Michael Checkland van de staatsom roep. „Toen we hoorden van de plannen om geld in te zamelen, waren we derhalve blij dat we onze technische kennis, erva ring en vakbekwaamheid aan de organisatoren konden af- Bangladesh Maar de voorbereidingen waren nog niet begonnen of de wereld werd opgeschrikt door twee nieuwe, veel grotere rampen. Vijfduizend Kurden waren om- De Kurdische zanger Shivan Perwer vormde het slot van The Simple Truth festival in het Londen se Wembley-stadion. fotomap gekomen als gevolg van de Golfoorlog toen een vloedgolf Bangladesh trof. Meer dan 200.000 mensen verdronken. En uit Afrika kwam andermaal een noodkreet, onder meer van een BBC-correspondent die een se rie indringende reportages maakte. Op het zwarte conti nent werden deze keer 27 mil joen sloebers met de honger dood bedreigd. Drie artiesten, Sting, Peter Gabriel en Sinead O'Connor staken de koppen bij elkaar en besloten dat de opbrengst van het concert deels naar Etiopië en Bangladesh moest gaan. „Ik probeer niet om een schaduw over het project te werpen en we dreigen ook niet ons eruit terug te trekken, maar we heb ben het gevoel dat het in de nieuwe omstandigheden on menselijk zou zijn om de ande re tragedies te negeren." Maar de organisatoren hiel den vast aan hun oorspronkelij ke opzet: de opbrengst zou aan de Kurden ten goede komen. „De positieve kant van geld ge ven voor de Kurden is dat de hulpverleningsorganisaties hierdoor een deel van hun gel den niet hoeven aan te wenden. Zij kunnen dat gebruiken voor Sudan of Bangladesh." 'Echo* En zo konden naar schatting vijftig miljoen wereldburgers af gelopen nacht de bijna poëti sche boodschap van Kurden- leider Mazoud Barzani aanho ren, die in de Wembley Arena werd voorgelezen: „Aan Jeffrey Archer, het Britse volk en allen die geluisterd hebben breng ik de groeten over van een volk dat verwond is door vooroor deel, onwetendheid, terreur, honger en dakloosheid. Met uw steun en onze veerkracht zullen miljoenen Kurden uiteindelijk terugkeren naar hun huizen en zal de glimlach terugkeren op de gezichten van onze gekwelde kinderen. Laat de echo van deze menselijke muziek in de rest van de wereld gehoord wor den." Ted a Tète amusant maar niet schokkend e 'Bekende Neder- M landers' moeten zo langzamerhand overspannen worden. We heb ben er al niet zo erg veel, en die enkele tientallen die echt bekend zijn, komen amper meer aan werken toe, zo zou je als tv-kijker kunnen gaan den ken. De bekende Nederlanders spoeden zich van praatshow naar talkshow. Van Hans van Willigenburg naar Ivo Niehe en nu schaart Ted de Braak zich ook nog in die rij van gasthe ren op televisie. Ted de Braak ziet met zijn programma Ted Tète een wens in vervulling gaan bij de NCRV. In het programma, waarvan er voorlopig vijf zijn gemaakt, ontmoet De Braak veertig minuten lang een be kende Nederlander van het soort artiest. Althans, voorlopig, want Ted wil meer. Hij hoopt dat deze vijf afleveringen zo in de smaak vallen, dat het publiek de NCRV bedelft onder kaarten waarom om meer wordt ge vraagd. Als dat het geval zou zijn dan wil Ted de Braak ook gasten ontvangen uit de poli tiek, sportwereld of zelfs uit het zakenleven. Dat zijn voorlopig nog toekomstdromen voor De Braak. Eerst moeten de vijf ge maakte ontmoetingen bij het tv-kijkend publiek in de smaak vallen. De artiesten die Ted de Braak in zijn programma ontvangt zijn, in chronologische volgor de. Willem Nijholt, Willeke Al- berti, Gerard Cox, Adèle Bloe- mendaal en Pim Jacobs. Elke gast in veertig minuten gepor tretteerd door Ted de Braak. De Braak geeft toe dat er van een interview geen sprake is. .Ik ben geen interviewer Ik zit zelf in de showwereld en wil gewoon een gesprek voeren. Ik ben er nooit op uit om mensen 'te tackelen'. Dat zit niet in mijn aard. Ik be wonder mensen die iets preste ren en dat spreek ik gewoon uit." De producent van het pro gramma, Hans Sleeswijk, meent dat die eigenschap van De Braak ook bij veel artiesten be kend is. .We hebben een groot aantal mensen benaderd en niemand weigerde expliciet. Een aantal kon gewoon niet op de door ons geplande opname- dagen en viel daarom af. Maar we hebben geen afzegging ge kregen omdat de artiesten we ten dat Ted hen in hun waarde laat, hen aan het woord laat en niet zelf de leukste wil zijn. In de Ted Tète -afleveringen staat dus steeds één gast cen traal. Met die gast wordt ge praat over diens carrière en dan voornamelijk de hoogtepunten daaruit en over grappige anek dotes uit het vak. De gesprek ken worden steeds op gang ge bracht door middel van een beeldfragment. Die fragmenten zijn leuk om terug te zien. De kijker ziet bij voorbeeld een piep-jonge Willem Nijholt in zijn eerste tv-rol als postbode, Nijholt in actie met Wim Son- neveld en recente beelden van Willem Nijholt in de musical Cabaret. „We hebben juist in de film-archieven gezocht naar beelden van de gasten die de tv- kijker en de gast zelf verrassen. De gast weet zelf ook niet welke beelden vertoond gaan worden tijdens de uitzending, juist die verrassing zorgt voor leuke ef fecten." Niet onaardig De uitzending waarin Willem Nijholt centraal staat is niet on aardig om te zien. maar spettert ook niet echt. Willem Nijnolt is natuurlijk een dankbare gast om mee te praten. Hij heeft al een indrukwekkende carrière achter de rug, heeft met bijna alle groten uit de toneelwereld gewerkt en kan heel amusant verhalen over de periode waarin hij met Wim Sonneveld samen werkte. Toch komt de kijker niets meer te weten over de per soon Willem Nijholt dan wat al gemeengoed is. Dat is jammer, strips bolleboom maar Ted de Braak zegt ook heel eerlijk dat hij bij het terug zien van de banden loitiek heeft op zichzelf. ,Ik heb echt wel din gen gezien die ik bij een tweede serie anders zou doen. In zo'n programma moet je zelf ook groeien. In ieder geval waren mijn gasten tevreden en zijn zij goed uis de verf gekomen, en daar gaat het tenslotte om." Ted de Braak praat met Willem Nijholt foto anp boes heinz

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10