Kunst Tee-Set krijgt 'nieuw behang' W11ID1 \\N SCMIJNML'. «H KIJKDAGEN Spanning ontbreekt in 'Eindspel' van Beckett Hel gele vormen met rode veertjes RPhO niet in jubileum van De Doelen Zaterdag 11 mei 1991 Hadadf: 071-11400 CHS VAK HOOSt AHNtMCC »UYG*0« JAN WJSOAM SASMA STOtUHGA r*iS«i»rlW CONWY SMITS V<—ip.»» WIT KQQttMAW 13 nieuwslijn D'Ancona spreekt met Truus Menger LEIDEN - Minister d'Ancona (WVC) zal woensdag 15 mei op uit nodiging van de Pensioen- en Uitkeringsraad een gesprek voe ren met beeldhouster en oud-verzetsstrijdster Truus Menger. Behalve dit gesprek, dat om half zeven begint in het gebouw van de raad aan de Plesmanlaan 100 in Leiden, zal een diapresenta tie en een tentoonstelling over oorlogsmonumenten te zien zijn. Truus Menger heeft vele oorlogsmonumenten vervaardigd, waaronder het monument in de Stevenshof ter nagedachtenis van het vrouwenverzet. Over enkele weken verschijnt een boek over leven en werk van Truus Menger. Unieke privé-collecties in Boerhaave LEIDEN In tien vitrines zijn van 14 mei tot 1 juli in het Muse um Boerhaave de prové-collecties te zien van twee leden van de Scientific Instrument Society. De ene verzameling bestaat uit unieke astronomische instrumenten, zoals kijkers. De andere bestrijkt een breed terrein van wetenschap en ambacht, zo is er bijvoorbeeld horlogemakersgereedschap te zien. Roland Holst Penning voor Leeflang AMSTERDAM De A. Roland Holst Penning 1991, die elke drie jaar wordt toegekend aan een Nederlandse dichter, gaat naar de 61-jarige Ed Leeflang. De onderscheiding, die in 1988 naar Eva Gerlach ging, bestaat uit een penning en een daaraan verbonden stipendium. Leeflang debuteerde op 50-jarige leeftijd met de bundel "De ha zen en andere gedichten"(1979). Overige poëziebundels zijn "Bewoond als ik ben" (1981), "Op Pennewips plek" (1982) en "Bezoek aan het vrachtschip" (1985). De jury voor 1991 onder voorzitterschap van Wam de Moor, be staat uit Gerrit Kouwenaar en Ad Zuiderent. VENDUEHUIS XI Fax 070-346 27 69 Der Notarissen te s-Gravenhage, Telefoon oto-365 88 57* DE TEE-SET komt als het aan EENVOUD IN VORMEN. Peter Tetteroo ligt verpletter- geïnspireerd door de zon En end terug: "Er heerst in Ne- persoonlijke en vrij gecompli- deriand een soort anti-chau- ceerde schildenjen. Te zien in vinisme, daar lusten de hon- de Alphense Staa-galene. den geen brood van". Zanger Tetteroo in 'Back to the sixties 13 - 21 uur 10 - 14 uur maandag 13 mei dinsdag 14 mei ALGEMENE VEILING Veilingdagen 15,16 en 17 mei w.o. diverse meubelen zoals eikenhouten en mahonie kabinetten, vitrinekasten, een wortelhouten kabinet met intarsia en een koloniale Djati kabinetkast. Voorde speelgoedveiling v goederen inbrengen. n september a.s. kunt u nog De Tee-set', de roemruch te popformatie uit de jaren zestig, opent op 17 mei in de Leidse Stadsgehoorzaal 'Back to the sixties', een muziekevenement dat om de maand in Leiden zal plaatshebben en in het te ken zal staan van de pop muziek uit de jaren zestig. De TeeSet', met wereld wijde hits op de naam als 'Ma belle amie', 'Don't you leave" en 'She likes weeds', komt als het aan oprichter en zanger Peter Tetteroo (43) ligt verpletterend terug in dit. naar zijn mening, "muzikaal ingedutte tijds gewricht". Een gesprek met een zanger die als enige in Ne derland die Mick jagger- thrill in zijn stem heeft. LEIDEN CEES VAN HOORE Het avontuur in de popwereld is volgens Peter Tetteroo weg "In 1966 maakte je in 4 dagen een hele lp, in een studiootje dat 350 gulden per dag kostte. Nu wordt alles gesampled. Natuur lijk heb ik ook nu bewondering voor sommige popartiesten, maar als je kijkt naar de teksten dan is het net alsof ze een la- denkastje met onderdelen opentrekken: telkens weer zie je bepaalde, goed bekkende, frases in teksten terugkomen. Ze put ten uit de voorraad die wij heb ben aangelegd en maar weini gen schrijven echt iets nieuws. Wij, als TeeSet wilden onszelf nooit herhalen. Dat is altijd het uitgangspunt geweest". Met het nummer 'Unda, Un- da' heeft de TeeSet verwoede pogingen gedaan om terug te komen in de hitlijsten. Tever geefs. Hilversum stopte de oren met stopverf dicht Niet zo vreemd als je bedenkt dat de TeeSet in het verleden zich niet al te veel gelegen heeft la ten liggen aan de platenbonzen. Waarom zou je ook, als een plaat als 'Ma belle amie' weken lang nr. 3 staat op de Ameri kaanse hitparade en er zo n zes miljoen exemplaren van wor den verkocht? Koelewijn Bijna alle platen van de Tee— Set zijn regelrechte klappers ge worden. Onlangs nog in het Sportpaleis in Antwerpen sleur de een enthousiaste menigte Tetteroo bijna van het podium af. "Daar wel", zegt Tetteroo, "maar hier mag je gewoon niet goed zijn. Er heerst hier een soort anti-chauvinisme waar de honden geen brood van lus ten Originaliteit - het is al gezegd- staat bij de composities van de TeeSet voorop. Hans van Eijck en Polle Eduard zijn zeer produktief geweest bij het ma ken van goede songs. Polle is niet alleen de mede-auteur van vele hits van de Tee—Set, hij schreef ook voor anderen sue cesnummers Zo ook voor Nico Haak, met het nummer 'Honky Tonky pianissie' Tetteroo: "Met alle respect voor Haak hoor, van de doden niets dan goed, maar dat is toch ook heel vreemd ge gaan. We waren op een bijeen komst waar dat nummer werd gepresenteerd. Ook Peter Koele wijn was daar aanwezig. Hij stond als mede-auteur op het label van die plaat. Dat moest, anders kreeg je niks bij hem uit gegeven. Ik zie het nog voor me: alle eer naar Haak en Koelewijn. En Polle zat daar maar. Zelfs geen glaasje champagne kreeg- ie. Ik was daar ook en ik zeg te gen Polle: je bent een klootzak, laat je niet in de maling nemen. Kom mee. we gaan. Dat soort dingen - daar kan ik niet tegen. Geef iemand de eer die hem toekomt". Back to the sixties', de door Arwin Touw en Rick Melser op gezette 'nostalgic music tour' zin.4n RECENSIE Wijnand Zeilstra Eindspel Auteur Samuel Beckett. Gezel schap: Het Zuidelijk Toneel. Regie: Leo nard Frank Spel: Bert André. Hans Res ting. Stef van den Eijnden en Barbara F eid brugge Gezien 10/05 Leidse Schouwburg Leiden Eén van de beroemdste en meest klassieke toneelstukken van onze eeuw is 'Eindspel' van Beckett. Blinde Hamm die niet kan lopen en Clov die niet kan zitten, wachten op het Einde. Misschien is dat Einde niet eens de grote apokalyptische knal, want er valt veel voor te zeggen dat die in dit stuk al heeft plaatsgehad. Het einde voor Hamm en Clov zal dan ook niet lang op zich laten wachten. De tussentijd wordt gevuld met zinloze rituelen die Clov uitvoert in op dracht van Hamm. Daartoe behoort het rondsjouwen met een ladder om naar de ramen te klim men waardoor Clov nog enig zicht op het leven buiten heeft. Alle leven schijnt daar - af gaande op zijn in formatie - al te zijn uitgestorven. Naast het duo zijn in de besloten ruimte alleen nog Nagg en Nell in leven. Het zijn de ouders van Hamm die in twee vuilnisbakken voort- vegeteren. Dat zijn de weinige dingen die we weten. Verder zullen we anderhalf uur geduld moeten opbrengen om dat wachten op het einde te ondergaan. Vragen naar het waarom van dit alles, vragen naar de achtergrond van Alles draait om de existentiële zinloosheid de personages heeft geen dit 'Eindspel' draait het it om de zinloosheid. Daarom ook is het beoorde len van deze voorstelling nau welijks mogelijk. Speelt bijvoor beeld Bert André de rol van Hamm soms niet goed?! Dan zul je dat moeten beargumente ren, en al gauw zul je in (bij voorbeeld psychologiserende) termen vervallen die bij dit stuk niet van toepassing zijn. Bert André speelt de rol op zijn eigen karakteristieke wijze. Die her kenbare speelstijl van hem heb ben we al vaker in Leiden kun nen zien. In dit stuk wordt Hamm hierdoor clownesker, wat als gewenst effect valt te waarderen, maar ook nuchter der. En dat is waar- schijnlijk minder wen selijk, want het gaat ten koste van de span ning die het 'spel' moet hebben. Aan spanning ont breekt het in elk geval wel in deze produktie van Het Zuidelijk To neel. hoewel Hans Kesting als Clov zich de nodige moeite ge troost om vaart en speelsheid aan het ge heel te geven. Hij lijkt daarbij een zekere clownerie na te stre ven. Dat lukt niet echt goed. Mogelijk ligt dat aan het decor waar men enigszins afwijkt van Becketts regie-aanwijzingen. Hoge wanden van golfplaten schermen de personages van de buitenwereld af. De ruimte waarin zij zich bevinden, kan een fabriekshal of een provisori sche schuilplaats zijn. Het ge heel ademt een uiterst kille sfeer waar elke poging tot clownerie op stuk loopt. 'Eindspel' door Het ZuieteHfk Toneel 071-134248 <n*mdx 071)10*691 Keu de maand in Leiden zal >laats hebben, wil vooral dat doordringt dat in de jaren zestig muziek is gemaakt die. door alle muzikale brandin gen heen, telkens weer opduikt als een rots. De traditie in de popmuziek mag niet worden losgelaten. Tetteroo verwacht een geest driftig publiek. Over de mate van enthousiasme bij de Neder landse muziekrecensenten is Tetteroo minder te spreken. invtMirstfllKiar KMBt I >.tn za ten die jongens bij een concert van ons en dan was het een en al enthousiasme. En daarna: zuipen, niet normaal meer. En wat las je dan de volgende mor gen? Nee, het concert was niet zo best. Dan moesten ze achter dat burootje weer hun afstande lijke, ironische, pakkie aantrek ken, de boel kleineren, anders telden ze niet mee". "Neem nou die m uzi eken cy dopedie van Oor. In een van die uitgaven worden wij niet eens genoemd. Door zo'n bolus word je dan gewoon weggelaten". Profeten worden, volgens Tet teroo, in eigen land niet geëerd. "Hier in Nederland moet alles op een koopje. Bij een optreden voor 25 jaar Veronica vroegen ze of we mee wilden doen. Met dat programma trokken ze zo'n vijf miljoen kijkers. Ik zeg na af loop: mag ik effe afrekenen7 He lemaal niks. niente. Zelfs de reiskosten niet vergoed. Het is lezers schruven Lakenhal Er waait een frisse wind door Stedelijk Museum De Lakenhal Momenteel een geel-blauwe. Wie voorheen met regelmaat De Lakenhal betrad, wist zich verzekerd van een vertrouwde opstelling. Haast blindelings kon men op de tast zijn weg vinden: in de entreehal, door de glazen deuren heen, stuitte men eerst op twee zeventiende eeuwse tafels met antieke per zen. waarop folders lagen uitge spreid; aan weerszijden van de toegangsboog tot de rest van het museum stonden sinds jaar en dag hamassen opgesteld, twee stille wachters in de buurt van de koffleautomaat. Er hin gen ook nog wapens aan de wand. maar welke dat weet ik niet meer precies. Wie schetst mijn verbazing toen ik vrijdagmiddag jongstle den het museum binnenstapte om de opening van de manifes tatie 'Het Klimaat' bij te wonen, en oog in oog stond met een enorm helgeel vlak waarnaast een zich uitstrekkend diep blauw vlak: men had de gehele achterwand van de entreehal in de kleuren gezet! Zelfs met de grote hoeveelheid mensen die voor de opening naar het muse um waren gekomen, was het re sultaat indrukwekkend, maar om het effect van deze me tamorfose nog eens goed te be kijken. ben ik zondag nog eventjes teruggegaan De wandschildering is een onderdeel van de tentoonstel ling 'Het Klimaat' en is vervaar digd door I-ucas Silawanebessy. De uitwerking op de hal is prachig: voor het eerst kijkt men naar de ruimte, wordt men zich bewust van die ruimte. Er zit spanning in de twee kleur vlakken, het extroverte geel wordt maar nauwelijs in br dwang gehouden door het zwa re blauw, en de gehele hal wordt erdoor bewogen, letterlijk en figuurlijk. Het is voor sommigen wel licht een schokkende ervaring, deze kleurhommage op de wand van een zeventiende onumentenzorg denkt dat het chitectuur schaadt, heeft het mis. De architectuur wordt er mee onderstreept, bovendien heeft zo'n kleurstelling een zui gende werking. Het zal wel toe val zijn dat er die middag vrij veel bezoekers waren. lammer dat de wandschilde ring maar tijdelijk is. aan de an dere kant ben ik benieuwd naar wat er nog meer voor verfris sends gaat gebeuren. Ik hoop dat de nieuwe directeur het museum nog eens laat inpak ken door Christo Kitty Zjjlmans, kunsthistorica. Olieslagerspoon 4, Leiden. 5 Mei concert Zondag 5 mei. de bevrijdings dag. was er een concert in de Pieterskerk, uitgevoerd door ko ren uit Oxford. Krefeld. Torun en Leiden, begeleid door kerk orgelspel en met medewerking van het Collegium Muskrum. De respectievelijke burgemees ters waren daarbij aanwezig. Het gezamenlijke concen was georganiseerd door de stichting 5 mei comité Leiden. Na een korte toespraak (in ve le talen) san de voorzitter van deze stichting en van burge meester (.oekoop (in bet En gels), koralen we grnieten van een gevoelig Engels mannen koor. een vocaal bescheiden Engelse sopraan, ren muzikaal technisch verrukkelijk Pools mannenkoor, een gemengd Duits kamerkoor, waarbij je toch even aan de oorlogsjaren dacht, het Nederlands gemengd koor ex Animo, dat o.a. het door Herman de Wolff in mei 1940 Nobis het gecomponeerde Dona N'i Pacrm ten gehore bracht. TENTOONSTELLING SCHILDERIJEN T/M 23 MEI BLEIJENBERG GALERIE BRE€STRAAT 113 LEIDEN TO STADHUIS MBDtNOI KUNST n anti-chauvinisme waar de honden geen brood van lusten'. toch promotie i<oor jullie, zeiden ze. Als ik zoiets hoor. loopt het mij dun door de broek. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, dat is het. Daar word ik doodziek van". Tetteroo is vol vertrouwen in de toekomst van de TeeSet "We gaan er ruig tegenaan, als ik het zo eens mag zeggen. Ik heb een rits van nieuwe num mers op de plank liggen, mooie nummers, en daarmee gaan we binnenkort aan de gang. Een prachtig nummer is Second Chance In het najaar komt er van ons een nieuwe cd uit die klinkt als een klok. Daarmee gaan we het oude. degelijke, huis dat dc Tee—Set is hele maal opnieuw behangen". uit jongere mensen samenge stelde orkest Collegium Musi cian en niet te vergeten hel toch wel magistrale orgel van de kerk zelf. Het was echt een feestelijk ge beuren. ook in de pauze, waar men elkaar niet en toch weer wel verstond en vooral na af loop van het concen. waar spontaan werd doorgezongen tussen dc feestgangers en de pi laren en het verder heel gezellig En helaas, van dit unieke, bo ven Lelden uit stijgende, bijna Europese grbeuren dat ook for meel in n breder kader was ge plaatst. werd met gren woord gerept In het Ieidsch Dagblad, noch in 'leiden n<x h in 'kunst' of waar dan ook. Echt een mis ser Het I eidsc h I i.igblad is ja ren een uitmuntend blad ge weest. vooral voor de Irido naars en zal dat ook hopelijk blijven. De nieuw* opzet doet terecht meer recht aan de bredere be langstelling. die vele beroeps- halve in leiden wonende le/erv ongetwijfeld zullen hebben (die ia/en vooral de landelijke dag bladen) Maar het Leidseh dag blad heeft een naam hoog tc houden, om Leiden tc verslaan en wN meer. doch vooral niet minder. I P Kwestro Satijnvlinder 12 Leiden Pop op jazzfestival CMSTftDAM >OMN OOMKfV Drum jazz 91. dr tweede editie van het Internationale lazz Fes tival Amsterdam, zal merr pop te zien en te horen geven Daar mee is torgrmortgrknmen aan de wens ren nog breder en vooral jongrr publiek aan te spreken dan vnng jaar. toen bet evenement 29.000 bezoekers boekte Atphcn aan dm g|n nsptratieë bakt Ingrid Thics keramische voorwerpen, zonnebogen, zon netorens. zonneschalen. en pottin. Sommige zijn geschikt voor gebruik, de meeste alleen gericht op de vormgeving. e versiert de in hel eed ge ifth fon—i bmt rodi mm tjes. die staan voor vogds en vrijheid, en verwerkt in haai werk op allerlei manieren een spiraalvorm, oud symbool voor energie in de ruimste zin van bet woord. Deze vorm is temg te vinden in opgedraaid touw koperdraad, in dc klei zrlf ge krasl of erop geschilderd in hc mdsblauw Alles bij dkaat maakt haar werk een uitheemse indruk, maar van een onbe stemde afkomst, je kunt er zo wd Afrikaanse als Indiaanse. Is lamitische of Indische trekken in herkennen. De maakster, die van oor ismid iv streeft er werk het universele uit tc drukken en door basaa menselijke vormgeving de al levomvaitende kracht van d» /nn weer te geven. "De zon b altijd de bron van alles geweest en zal dal ook altijd zijn Naast dc wezenlijke eenvoud van dit werk. dat de blikvangn IS van de tentoonstelling, is be wel even een overgang naar dc juist bed persoonlijke en vri gecompliceerde schildenjen Ir acryl en krijt van Pietemei Karv tan je. 7Jj schildert beweeglijki sfeerbeelden, bed gedetailleerd zowel in kleur als in vorm er geeft de richtingen aan dooi een stevig grbnuk van zwar krijt Haar werk is opgrbouw* uit kleine hoekige viakkrn ir goudgeel, oranje, poen er blauw en bli|ft ondanks de war nge composities beheersd Ir bet kader. Ze werkt voorname lijk op pakpapier om er sfeet van tijddijkheid. van reizen aat te geven en ziet haar werk al* fases in de strijd om de bevrtj ding van conventies Hoewr bet meeste werk mei figuratie is rijn in enkele schilden jcr maskerachtige vormen te on derschciden. ronde mensdijkt vormen in aardddeurrn en wit Terwijl beide kunstenaars uiler sten rijn in onderwerp en vorm geving slagrn ze er beiden ii een diepgang te bereiken di« hun werk aantrekkdijk maak* dige tentoonstelling. aoTTWpAja I v (tirectie van bet Rotterdam Philharmonisch Orkest is ver ontwaardigd giver het feit. da bet orkest op geen cnkdc ma nier betrokken is bij de vterinj van bet 2S-jarig bestaan vai concert- en cnngrrsgrbouw D Doden. Het orkest, dat met dt opening van De Doden in mc 1966 voor bet eerst sinds dc Tweede Wereldoorlog weer eer eigrn behuizing kreeg, komt It het bdo rubUcumprogramnv niet voor En dat terwijl on/i dirigent Eduard Rtpsr nog dc eerste paal heeft grslagrn al dus de directeur van bet orfces Wendela SainJberg Haar kritiri is met zozeer gericht op de tn houd van het galacoocrrt. waar mcr voor een seierl grzrlsrha; het jubileum wordt gevierd I«i ilens dit concrrt treden be Franse piano duo de nisjes Ka na en Mandie lahCquc en hc trio John Mc laughlin op Sara! berg vindt bet uiterst vreemd dat in de hele Jubdrumserie vat De Dodrn bet Rotterdams Phil harmonisch ontbreekt. Ook br aanvankelijk grpiandr concrr in de serie van weiddhrrnemd» orkesten gaat om organisator! se be redenen niet door ren woordvoerder van De Oor len is voor hrt jyUMBM I gr kozen voor een pmgramm. dat een breed publiek aan spreekt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13