Cultuur Lakenhal verkoopt niets uit collectie zo de schurft' heb ik Spannende ontwikkelingen en een kwetsbare danseres 'Aa.Il dc clCtllcilitcit NIEUWSLIJN JOHAN POLAK SCHREEF een boek over de decadentie, die het beste gedijt in vertrekken vol bijzettafeltjes. Op de boekenpagina EEN KOERSWIJZIGING onderging het Parkfilm huis Alphen een jaar gele den Een evaluatie op de filmpagina HANS DORRESTUN maakte jarenlang de in druk dat hij niet alleen het daglicht, maar ook men sen schuwde. Directeur Bolten-Rempt: 'Uitlatingen WVC ongenuanceerd' Lucille Star in De Schelft The French Song', 'Jolie Jaqueline' en 'Colinda' waren in de ja ren zestig hits van de Canadese zangeres Lucille Star. Haar Fran s/Engelse tongval maakte de liedjes tot heuse krakers. Daarna werd het stil rond Starr. Totdat zij vorig jaar een grandioze co me-back in de Benelux maakte. Ook dit jaar is zij weer op toemee in Europa en op die toer maakt zij een stop in Noordwijkerhout. Daar treedt zij op dins dag 14 mei op in 'De Schelft aan de Maandagsewetering 202. Lucille Star wordt begeleid door South Mountain, een van de topformaties uit Canada met wie zij ook haar meest recente al bum 'Sweet Memories' heeft opgenomen. Van dit album zal zij dinsdag ongetwijfeld een groot aantal songs ten gehore brengen. Terugblik in Lisse In 't Huys Dever in Lisse begint op 11 mei een retrospectief van Cephas Stauthamer. Stauthamer (1899-1983) maakte onder meer het herdenkingsmonument op de hoek Oranjelaan/Heere- weg. Indertijd (1951) riep dat veel reacties op. De tentoonstelling geeft een overzicht van de veelzijdigheid van deze kunstenaar, van sterk religieus gerichte glas-in-lood-ramen tot kleinplastieken, van bronzen tot portretopdrachten. De ten toonstelling duurt tot 27 met Japan in Keukenhof Het komende weekeinde staat de Keukenhof in Lisse in het te ken van een Japans cultureel festival. In het grote Koningin Juli ana paviljoen zal een aantal demonstraties te zien zijn op het gebied van Japanse bloemschikkunst. Bovendien worden op het zogenaamde Terras Smalle Bos' Ja panse muziek- en dansvoorstellingen afgewisseld met traditio nele theeceremoiën. In totaal zullen 30 Japanse kunstenaars, in traditionele kledij, op 11 en 12 mei de Keukenhof bevolken. Zo wel zaterdag als zondag zijn de demonstraties -van 12 tot 17 uur - gratis voor het publiek toegankelijk. Directeur J. Bolten-Rempt van het Stedelijk Museum De Lakenhal voelt niets voor het idee van het mi nisterie van cultuur (wvc) om voorwerpen uit de mu seumcollectie, die van ge ring belang worden geacht of zelfs als 'troep' kunnen worden gekwalificeerd, te verkopen. LHDEN JAN RUSPAM Bolten erkent dat het museum in de loop der tijd heel wat voorwerpen heeft verzameld die niet direct, of wellicht nimmer, voor expositie in aanmerking komen. "Ik zou daarovei niet willen spreken in de zin van 'troep', zoals het ministerie doet", aldus Bolten. "Dat vind ik een erg ongenuanceerde kwalificatie. Werk dat niet direct geëxposeerd kan worden kan ook voorwerpen betreffen die in het huidige tijdsgewricht niet interessant zijn. Ik ben er zeer terughoudend in om te zeggen dat we die voorwerpen dan maar moeten verkopen. Twintig jaar geleden hebben musea ook de Gispen-stoelen de deur uit gedaan omdat ze niet interes sant genoeg werden bevonden. Die kunnen ze nu voor veel geld terugkopen", geeft Bolten als voorbeeld. Volgens directeur G.T. Ver- wers van het Rijksmuseum van Oudheden slaan de opmerkin gen van de wvc-ambtenaar niet op het museum aan het Rapen burg. "De collectie is, volgens objectieve criteria van het mi nisterie van wvc, geïnventari seerd", aldus Verwers. "Daar is uitgekomen dat slechts een zeer klein gedeelte minder relevant is of ten onrechte tot de collec tie van het Museum van Oud heden behoort. Dat is nog geen reden om die voorwerpen te verkopen want in een ander museum zouden ze wel heel goed op hun plaats kunnen zijn". Dr. M. Kirby Talley van het ministerie van wvc deed zijn uitlatingen over verkoop van het niet van eroot belang geach te museumbezit tijdens een themadag over het Deltaplan voor Cultuurbehoud. Dat plan van de rijksoverheid is bedoeld om kunstvoorwerpen voor ver val te behoeden. Kirby Talley is bij het ministerie in dienst als projectleider 'conservering en restauratie' en speelt in die functie een belangrijke rol bij de uitvoering. Aangezwengeld door het mi nisterie heeft binnen de muse umwereld al geruime tijd een discussie plaats over de nood zaak alle voorwerpen in de de pots te behoeden voor verval. Het bewaren en beschermen brengt immers hoge kosten met zich mee. Uit de uitlatingen van Kirby Talley valt op te maken dat net ministerie voorstander is van verkoop om de depots enigzins op te schonen. 'Van een museum-directeur met oog voor kwaliteit bij zijn aankopen, kan worden verwacht dat hij in zicht heeft in wat hij kan verko pen. Hij moet ook de moed nebben dat te doen", aldus Kir by Talley. De Nederlandse Museumver eniging heeft inmiddels een ge dragscode aangenomen, waarin is vastgelegd dat er allea na Lakenhal-directeur Bolten-Rempt 'Alleen na zorgvuldige afweging voorwerpen terug naar eigenaar of In bruikleen geven". AhoacFForo mwco kuwbb grondige advisering tot verkoop mag worden overgegaan. Maar daarover wordt niet eenslui dend gedacht. Directeur Ver wers van het Rijksmuseum voor Oudheden verklaart het verko pen van kunstwerken altijd een slechte zaak te vinden. "Nu gaat het om het opschonen van de collectie, de volgende stap is dat musea die geldgebrek hebben daarin een goede reden zien om delen van de collectie van de hand te doen. Ik vind dat je dan heel slecht bezig bent met het beheer van een museumcollec tie Lr zijn genoeg andere en be tere manieren om een collectie op te schonen". Directeur Bolten-Rempt, van De lakenhal, sluit zich aan bij die kritiek; "Alleen na zorgvul dige afweging van de herkomst m A Ml VOOOOi'tnende pPfAw willen overwegen om spullen in bruikleen of aan de eigenaar te rug te geven. Werken die via le gaten of schenkingen in bezit van het museum zijn gekomen kun je niet zomaar afstoten". Het gaat. volgens de museum directeur. evenmin aan om spullen te verkopen om zoiets als een goede klimaatsbeheer- sing in het museum te finande- Bolten-Rempt laat er evenwel geen misverstand over bestaan dat het in haar bedoeling ligt de depotruimtes van het museum op te schonen. "Daaraan wordt hard gewerkt Maar. tk verbind er niet de conclusie aan dat voorwerpen uit de collectie ver kocht kunnen worden. Het is beter ze in bruikleen te geven aan musea, bedrijven of parti culieren die er wel iets mee kunnen". Bolten-Rempt geeft als voorbeeld een schilden) dat De Lakenhal ooit kocht in de veronderstelling dat het een ge zicht op Leiden' betrof. Het blijkt evenwel te gaan om een gezicht op Haarirm Dat is een voorbeeld waarvan ik zeg dat het alleszins redelijk is om dit werk in bruikleen te geven aan Haarlem". Djazzex met drie balletten in het LAK Hans Dorresteijn zaterdag in Leiderdorp "Ik w&s een ander mens. ja. Nu maak ik dingen die op het toneel meer voorstellen, het is meer theater geworden. Ik sta daardoor ook meer ontspannen op het toneel en dat merken ze in de zaal Een van mijn handi caps van vijftien jaar geleden was dat ik iemand was die zichtbaar angsten uitstond op het toneel en toch probeerde er iets van te maken. Mijn teksten zijn even schof ferend gebleven als vToeeer, al leen breng ik ze beter. Weet je. als je met een lach iets ergs zegt komt het niet zo erg over. dan 'Vroeger durfde ik niet achter mijn piano vandaan te komen lijkt het allemaal niet zo vrese lijk. Wat ik doe blijft toch ge woon een leuk lied waar ieder een zich rot om lacht, over een man met vakantie of zo... Dat kan even belangrijk zijn als een filosofisch handboek over hoe de wereld in elkaar zit Ik ben een amuseur, ik wil de mensen laten lachen. Ia. huilen ook. maar daar moei wel een gewei dig lachen tegenover staan DwjMMr tragische image is ia. er is een heleboel achter haald Maar ik blijf vastgeplakt aan dat beeld dat ik vroeger zelf heb opgehangen. Mijn stem is beter geworden, daar zit een enorme groei in. hoewel er nog steeds critid zijn die zeggen dat ik een lelijke stem heb En mijn pianospel wordt ook steeds be ter". "Intellectuelen denken altijd dat alleen domme mensen vooroordelen hebben, maar ze kunnen er zelf ook wat van. Ik werk voor mensen met een ge zonde portie hersens en een goed evenwicht tussen hart en verstand". Ie schrijft ook boeken Is proza schrijnen anders dan het maken nan tekstrn inor tonerI "Ja, dat is heel anders. Ik heb gemerkt dat toen ik allang een behoorlijk goed lied kon schrij ven. nroza me toch ontzettend moeilijk af ging Daar moet je zulke andere dingen mee doen )e zou zeggen dat die twee din- elkaar hebben gestimu maar m wnfciHjHn lil hebben ze elkaar alleen maar gehinderd. Uiteindelijk is het dan wel gelukt. Ik wil niet alleen maar op de planken staan. Als ik vijftig keer hetzelfde heb staan doen. begint het voor mij spannend te worden om een to neelstuk te proberen, of een verbaal Een noordert nan theater is natuurlijk url dal je je teksten meteen kamt uitproberen op het publiek Dat reageert onmiddellijk. Zelfs als er in een goed liedje eén verkeerd couplet zit. merk ,e bet aan de zaal Dan valt de verkeerde, huiveringwekkende stilte Ik zou de woorden 'show' en 'cabaretier' nooit op jou uan toe passing hebben gedacht Het woord cabaretier' la In zo'n kwaad daglicht komen te staan, dat het maar beter is om het weet te gaan gebruiken Ik heb mezelf ook wel verbale down genoemd Maar cabaret' dekt de lading heel aardig la. bij mij ontbreekt de actualiteit, dus in die zin is het miaachien weer geen cabaret, want aan ac tualiteit heb ik de schurft. Die laat ik aan anderen over. ik kan daar absoluut niet mee om- gaan". BALLET VOORBESCHOUWING INGRJD VAN FRANKENHUYZEN Modem Jazz Dance Company Djazzex met 'Inside Out*. Choreografieën 'Blow ups' van Nee! Verdoom/Thekmius Monk; 'Dreamscape' van Kirsten Debrock/Bnan v Eno 'Addenda' van Glenn van der Hoff- Sonny Boy Williamson en 'Baasieque' van Neel Verdoom/Arend Niks. Gezien 1 maart Theater aan de Haven. Den Haag Te zien; 10 en 11 mei LAK-theater, Leiden. Een goede film op video moet het altijd afleggen tegen diezelf de film in de bioscoop. Groot is ie indrukwekkender en dat gaat ook op voor dans. De Modem Jazz Dance Company Djazzex uit Den Haag bracht drie nieu we premières uit in een zaal ter grootte van een schoenendoos. Al was het nieuwe programma 'Inside Out' er speciaal op afge stemd, aan claustrofobische neigingen kon je niet helemaal onticomen. Breed uitpakken is er voor een danser niet bij: een sprong of hij/zij vliegt op de Djazzex had dan ook niet alle dansers gecast en artistiek lei der Glenn van der Hoff was in dat opzicht het slimst. Voor danseres Regina van Berkel, te recht genomineerd voor de Zil veren Dansprijs van de schouw burgdirecteuren, maakte Van der Hoff een solo, 'Addenda'. Deze gezichtsbepalende danse res van Djazzex geeft een beeld van de manier waarop ze dans benadert. Aanvankelijk is dat met knikkende knieën en gebo gen hoofd en maar heel lang zaam breekt de explosieve wil tot dansen door. Aarzelend rolt en kronkelt Van Berkel over de grond, vechtend tegen zichzelf maar als ze eenmaal staat durft ze flink te bewegen. Met be houd van haar kwetsbaarheid en dat maakt haar natuurlijk zo'n mooie danseres. Glenn van der Hoff heeft het niet in sierlijkheid of esthetische vormen gezocht Innerlijke ge vechten gaan immers gepaard met verkrampingen. 'Addenda' is weliswaar persoonlijk maar in artistiek opzicht minder interes sant omdat de bewegingen te veel naar binnen gericht blijven zonder contrast aan te brengen. En dan gaat het aan spannende ontwikkelingen ontbreken. Spannende ontwikkelingen zijn er zat in 'Blow ups' van Re flex-danseres Neel Verdoom die daarmee haar tweede choreo grafie voor Djazzex maakte. De danseres Carole Weeds speelt als een ware femme fatale de gevoelens van twee heren uit Danst ze met de een dan is de ander jaloers en vice versa/ Her kenbaar en dus vaak grappig en bovendien maakt Verdoom aanstekelijk gebruik van allerlei dansstijlen. Een vleugje tango, rock and roll, breakdance en het is een feest voor het oog. 'Blow ups' is amusement met artistiek niveau maar daardoor lang niet zo beklijvend als haar eerste choreografie 'Baasieque', dat nog iets als een mysterie in zich had. De prijs voor de inventiefste bewegingsconstructies gaat naar Kirsten Deblock, ex Neder lands Dans Theater-danseres en nu verbonden aan het Scapino Ballet In 'Dreamscape' is in het begin niets anders te horen dan door de synthesizer gehaalde meeuwen. De dansers verbeel den die meeuwen door allerlei variaties op vliegbewegingen te maken. Ze klauteren op de meest onmogelijke manieren op en over elkaar om hun vleu gels te spreiden. Acrobatische evenwichtsoefeningen uit het circus vallen bij Debrock's crea tieve standjes in het niet. Door het lage en vloeiende tempo krijgt Dreamscape'. zoals de naam al doet vermoeden, een dromerige slowmotion sfeer Echt prachtig maar wanneer de dansers gaan staan en lopen om tc bewegen, is de betovering verbroken. Dan begint het in de schoenendoos te knoeien als in een mierennest. Debrock legt het tegen de ruimte af door een teveel aan bewegen van zes dansers. Zonde maar desalniet temin een choreografe om scherp in de gaten te houden. CABARET RECENSIE FRANK VAN DUl Tenen zaterdag 11 mei inde Muzenhof. Leiderdorp Hij is wr.inilrrd. hij durft meer. Hij neemt nu ook het woord 'show' in de mond als het over zijn theaterprogramma gaat en hij noemt zich cabare tier. Hans Dorrestijtr. 50. maak te jarenlang de indruk dat hij niet alleen mensen, maar ook het daelicht schuwde en dat hij het liefst ongestoord op zijn zol derkamertje zat te schaven aan zijn liedjes. Hans Dorrestijn was de vlees geworden melancholie. Maar ziet. nu toert hij met niet min der dan twee shows tegelijk door het land, doet dans- en an dere pasjes op het podium en oogst lachsalvo's in plaats van medelijden. Zit er inderdaad een evolutie in zijn werk? "God zijdank wel." zégt Dorrestijn. „ik kan nooit met een nieuwe show komen als ik niet een nieuwe toon gevonden heb. Ik heb nu een volwaardige show. In het begin, vijftien jaar gele den. durfde ik niet eens achter mijn piano vandaan te komen". Zijn ene show. Pretpark, opent met een act waarin Dor restijn een showmaster speelt die de indruk maakt het hele maal gemaakt te hebben, "maar dat beeld takelt helemaal af "Nee. dat had ik vroeger nooit gedurfd Ik heb nu meer zeker heid gekregen. Het heeft heel lang geduurd voordat ik be greep dat ik wel degelijk op de planken thuishoorde. Ik heb mijn zware inzinking van vier jaar geleden helemaal overwon nen. en daardoor durf ik meer Ben je daardoor een ander mens geworden? CONCERTEN PODIUMBLIK Matteuskoor- en orkest uit Zweden ten bate van Amnesty International. 20.15 uur. Miracle Workers (USA). ALPHEN HET KASTEEL 10 mei Kasteelpop. 21.30 uur. 11 me. The pilgrims. 21.00 uur. MADONNA 10 mei Young 8lood, 22.00 uur. _n Samuel Beckett is 'Eindspel' waarmee Het Zuidelijk Toneel vrijdag 10 mei in de Leidse Schouwburg komt. Het stuk toont vier invalide mensen: de blinde Mamm. zi|n zoon Ckw die met kan zitten. Nagg en Neli Hamm's ouders - die geen benen hebben en in een vuilnisvat leven. Hamm. de sterkste van de vier. tiran niseert Clov en zijn ouders. Hij ver vloekt zijn geboorte en smeekt zijn zoon om hem nu eindelijk eens te ver moorden. Maar Clov kijkt lijdzaam toe. Later sterft de moeder in een vuilnisvat, waardoor Clov tot leven komt. 'Eindspel' gaat in de opvatting van re gisseur Leonard Frank vooral over de mamer waarop mensen met elkaar omgaan in een toevallige situatie. Hij vindt het 'een heel geestig stuk. vol cartoonachtige humor, leedvermaak. SCHOENENDOOS Ballet bestemd voor een schoenen doos. Zo vallen de drie nieuwe ballet ten van Djazzex te typeren d« op 10 en 11 meun het LAK theater .n Lei den zijn te zien Zie voorbeschouwing elders op deze pagina. WANHOOP II' IS het programma waarmee Hans Dorrestijn zaterdag in de Leiderdorp- se Muzenhof staat Een interview met Dorrestijn treft u elders op deze pagi- Vadert en zonen Een afgelegen landgoed in Zuid-Rus land. We schrijven 1860. Na lange tijd keert de zoon des huizes terug naar de boerderij d»e door wanbeheer langzaam maar zeker haar rijkdom verliest De vader verbergt z»jn heime lijke verhouding met de dochter van de vroegere huismeid. Oom Pavel ver bijt zi|n liefde voor hetzelfde meisje. De huisvriend, een verpersoonii,k.ng van de nihilist, zet de caroussei van hevige gevoelens aan net draaien. Mannen verliefd op dezeitde. vrouw, vrouwen verliefd op dezelfde man Toergenjev dus Zaterdag m de Leid se Schouwburg. Van Francis Durbndge. de man van 'Paul Vlaanderen' en andere span nende hoor- en kijkspelen, is 'het laatste glas' dat door toneetverem- gmg TIG op het podium wordt ge bracht Door gebruik te maken van al ledaagse. geloofwaardige personages lijkt het alsof de toeschouwer mid denm het verhaal zit Jack Redford. makelaar in onroerend goed en betrokken t»i een bouwfrau de in Spanje met dodelijke afloop. komt m een web van intnps te zit ten Goed voor een spannende iwmd op maandag 13 mai m de Leidse Schouwburg. DANS De Rotterdamse Dansgroep komt op dmsdag 14 mei naar Le-den (Schouwburg) met inlets 2' op mu rek ven John Cage. Mei en Paed^ Merc «er m een choreografie ven Mer- ce Cunningham. Ook wordt een nieuw werk uitgevoerd van de .n New York wonende en werkende Tim Simons 'Sieepfess Nights Het derde ballet is van de Amerikaan- te danseres Amanda Miller. hurtCho- reograaf van het Frankfurter Ballet Zij doopte dit speelse ballet 'Brwf COCO Jarenlang was Coco een gevierde zan geres Nu >s zi| m ruste Maar vanwe me back Zelfs wil z>i haw - voor veel ge«d aan een boulevardblad verkopen in "De te»ugkeer van Coco'. een komedw over leven en i«fde. oe ken en da»en. een lach en een traan speelt Carry Tefsen de mi van de zen garesCoco Dinsdag 14 mei tenen m theater Warenar. Wassenaar DC TYPES Wapenhandelaren zijn foirt. tenzij zi| hun wapens aan de Afrikaanse bevrij dingsbeweging leveren Mawhoe fout is de NS8-dochter dw ean zwar te vnend neemt om het weer goed te maken» In hun nieuwe programma 'Morvge types m hart en n-eren roe ken De Types een uitweg m het >eby- I.nth van goed en kwaad Opdonder dag 16 me»de Laehe Schouwburg KAKTUS Mevrouw Stemband. Keeatmet en meneer Kakt us komen wnrnsdag 15 mw naar de Lwdw Schouwbiag de Grote KeUus Show Twee voor tmgan 13 30en I6 00uw E ike keer aft de komng zich wfn doet c4 beng wordt aait hi| zichfelf o»r de bo* m geeh nchzaif aen snoepje De komng heen au», m*» -s nwt g*uk- k«f en daarom hq op mn ««gaan E en CKPff spannende en po*ti waagt cnfiao Tip Cootmen om huip. omd« rw, rijn e«tabol de T kvrjt -s Meneer var Puffe*en en m gaan op ra» new de T Kapw/a* k AO leosn. 1430uur MET CONCERN Een hulde aan het Meemke "Ue Syl prvdrs «en eerbmrrt aan nat pmwmniime „*r Martha Graham aan de posfmodwne dent ven Mica UrmmTvwn en aan de ranga Mef 15 mei. 14J0 uur. Parktheetw. i PLUISJE Het leute sow theater gezelschap Ptmsja speed ook op 15 me« aan try- out van "Oe T zit n m'n kopje' De dchter Van PuffWen ingt bezoe* van jet Zijn postbode en brengt hem ewi camettebendje Daarop odes aan grola choreografen re <e de vocruwi.ng persoor I aa momen tw> terug te nnden. man ds angu d" het naderend amda san de dam be Spwoensdaa 15 an donderdag 16 me ,n het LA* thaelar. Lwden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9