Cultuur ét» Een gebrek aan visie in 'The Doors' Goed jaar voor Alphens Parkfilmhuis Oh Boy: losse flodders Orlow Seunke eert Buster Keaton Woensdag 8 mei 1991 Redactie 023-150241 Eindredactie HOMME S1ESENGA Vormgeving RALPH KLBNHOLTT 11 FILM NIEUWSLIJN BIOSCOPEN Filmfestival Cannes van start Morgenavond gaat in Cannes het 44e Internationale Filmfestival van start met de vertoning van Irwin Winkler's Guilty By Suspi cion. Deze debuutfilm van de veteraan-producent behandelt de verstrekkende gevolgen van senator Joe McCarthy's heksenjacht op communistische elementen binnen het Hollywood van de ja ren vijftig. Robert de Niro speelt de hoofdrol. Caïnnes 1991 be looft een ouderwets spannende competitie te gaan beleven. Maar liefst vier Gouden Palm- winnaars presenteren hun nieuw ste films: Maurice Pialat Van Gogh), Marco Ferreri La Carne), Krzysztof Kieslowski {La double vie de Véronique) en Stephen Soderbergh KafkaAndere kanshebbers voor de grote prijs zijn Spike Lee (Jungle Feier), Jacques Rivette (La belle noiseuse), Da vid Mamet (Homocide) en de gebroeders Coen (Barton Fink). Buiten competitie zal de nieuwste Akira Kurosawa te zien zijn. Deze rolprent. Rhapsody in August, veroorzaakte eerder dit jaar wat opschudding vanwege de naar verluid ongenuanceerde kijk op de Japanse deelname aan de Tweede Wereldoorlog. HOOI» 071 124130 Dane** wit* wote* dag 20. ro 14 LI00 2 S.*oc*ottt* lambt dag 1845.21 15. vrn ro 14 15. L100 3 TtwRooh* 2p dag 19.21.15.* r j ro 14 30 I 1100 4 Duck Taé« ra id 14 30 LIDO 4 0* Onfahomlijk* Vrouw a I dag 19.21 15 14 30 I STUDIO M 071 133210 with tl* ***my a I dag 19.21 15. raio 14.30 LUXOR 071 233192 Look «tto'i talking too i dag 19 21 15 io ook 14 30 TRIANON Cjrr»"0 <N B*rg*r»c a' dag 1900. 21 15 Prijzen voor Nederlandse Films Drie Nederlandse films zijn op het Houston International Film Festival in de prijzen gevallen. De 53 minuten durende speelfilm Retrospectief van de Nederlandse regisseur Erik Fransman won een Golden Award in de categorie korte films evenals De Avon den van Rudolf van den Berg voor de beste buitenlanse film. De film Wings of Fame v an regisseur Otakar Votocek en producers Laurens Geels en Dick Maas sleepte een speciale prijs van de ju ry in de wacht. Het festival in Houston is één van de grootste in de Verenigde Staten. RECENSIE JOS DE PUTTER Oti Boy. Te zien Asta 2. Den Haag Schrijver/regisseur/hoofdrol speler Orlow Seunke vindt over zijn nieuwste film Oh Boy dat het verloop van het verhaal van minder belang is dan de timing van de grappen. Net als in de klassieke slapstick van de door Seunke zo bewonderde Buster Keaton is het verhaaltje in Oh Boy niet meer dan een kapstok voor allerlei capriolen. Maar heel anders dan in die Keaton- -films werken de visuele grap pen in Oh Boy vrijwel nooit op onze lachspieren. Gezien de reputatie van Seunke is Oh Boy een onverklaarbaar fiasco. Dat heeft allereerst te maken met het wat geforceerde uitgangspunt van een 'film in een film'. We maken kennis met een aantal acteurs, de ijdele Gert (Kees van Kooten), de on handige Pim (Orlow Seunke) en de mooie Chloë (Monique Smets), die in een film spelen, Oh Boy geheten. Het centrale conflict in die film draait om Bozz en Boy, twee benzine pomphouders in een soort woestijnlandschap en hun strijd zet zich buiten de film voort, aangezien befden verliefd zijn op Chloë (die de dochter van Bozz Kees van Kooten speelt). Een flinterdun gegeven, dat z'n hoogtepunt zou moeten vinden in het verwisselen van de losse flodders in een geweer voor heuse patronen, maar de toe schouwer heeft dan al lang het punt bereikt waarop het ver toonde hem geen zier meer in teresseert. Seunke weet namelijk niks te beginnen met z'n parallelver haal; de scènes die zich op de set afspelen zijn 'vaak niet meer dan een bloedeloos commen taar op de 'filmscènes'. De re gisseur maakt ruzie met z'n ve dette, de producent roept dat er geen tijd verloren mag worden, de cameraman valt in slaap, en zovoort. Dat is niet alleen vlak en fantasieloos, maar het wordt zelfs uitermate pijnlijk wanneer de kritiek die Kees van Kooten als Gert ventileert op de film in de film steeds meer van toepas sing blijkt op de film als geheel. Afgezien van het gebrek aan verhaal valt in Oh Boy vooral het gebrek aan timing in de slapstickscènes op. Sommige 'gags' ziin zo snel dat ze onbe grijpelijk worden, anderen zo traag dat we alleen maar naar 'maakwerk' zitten te kijken. Het is onthutsend om te zien hoe Seunke dit plagiaat als thema in zijn film heeft verwerkt terwijl hij ons maar van één ding weet te overtuigen: hij is geen Buster Keaton, in de verste verte niet Jim Morrison (Val Kilmer) voorgesteld als reïncarnatie van een indiaanse medicijnman. Oliver Stone ontwikkelt zich meer en meer tot de filmi sche geschiedschrijver van het Amerika van. tijdens en na Vietnam. In Platoon en Born on the fourth ofJuly ging hij in op de wonden die de Vietnamoorlog in de Ameri kaanse samenleving heeft geslagen, Wall street was een kritische kijk op de yuppie-geldcultuur. 'counter culture' in de jaren zestig voor een belangrijk deel mee vorm gaf. Naar aanleiding van z'n eerdere films is Stone wel een van-dik -hout-zaagt-men-planken-stijl verweten. Stone is een typische 'vette' filmer, die nuance lijkt te zien als tijdverspilling. Al die bezwaren gelden in sterke mate Zijn nieuwste film The Doors gaat over die legendarische popgroep en vooral over zanger Jim Morrison, een man die de voor het twee uur en een kwar tier durende spektakel over The Doors. Van veel kanten is al kri tiek geleverd op de portrettenng van Jim Morrison als een onver antwoordelijke egotripper, maar voor een beoordeling van de film is dat biografische element niet eens zo belangrijk. Oliver Stone heeft immers benadrukt dat zijn film geen documentaire over een popgroep is. maar een interpretatie van de 'state of mind van hip Amenka, eind ja ren zestig. De belangrijkste kritiek op de film is dan ook dat Stone ruim twee uur lang niet op een «Me valt te betrappen. Dat is opmer kelijk. omdat Stone The Doors volgens eigen zeggen be schouwt als revolutionairen. In de film is daarvan slechts een oppervlakkige weerslag te vin den: Jim Morrison roept een keer 'fuck' tijdens een song en doet z'n gulp open op een podi um in conservatief Texas Soms wordt Morrison (gespeeld door Val Kilmer) voorgesteld als een reïncarnatie van een indiaanse medicijnman, een sjamaan, wat leidt tot een paar idiote scènes waarin een voor ieder ander on zichtbare oude indiaan de pop ster op cruciale momenten bij staat. soms als een product van een hysterische en op poen be luste massacultuur, soms als een slachtofTer van een over maat aan sex en drugs. Maar Stone slaagt er nooit in om al die elementen te verbinden tot een echt portret, simpelweg omdat hi) daarvoor de benodig de diepgang en rust mist. Het blijft bij plaatjes kijken, bij clichématige situaties en perso nages. De film is zodoenae een gemiste kans om echt door te dnngen in de muhcs van de ja- ren zestig. Wat overblijft is niet meer dan een langgerekte reeks beelden bij de muziek van The Doors. Dat zal voor menigeen al genoeg zijn. De cast van 'Oh Boy', met links regisseur/hoofdrolspeler Ortow Seunke. „Ik zou wel een zekere continuïteit in mijn speelfilm prod uktie willen zien. maar dan zou ik ook graag elke maand een aantal scripts willen lezen waaruit ik kan kiezen. Zolang ik geen kloppende verhaaltjes krijg aangeboden, waar ik een persoonlijke draai aan kan geven, dan moet ik dus zelf gaan schrijven.'' Zes jaar heeft het geduurd voordat Orlow Seunke (1952). de regisseur van De smaak i>an water (1982) en Pervola, sporen in de sneeuw (1985) van zich laat horen met een nieuwe speelfilm. In de tussentijd heeft hij gewerkt aan een see nario of vijf. „Je moet ook leven.'' stelt Seunke vast. Daarom vervaardigde hij onder meer een dure opdrachtfilm voor de Rijksoverheid (Holland Wonderland) en produceerde hij Maarten Koopmans animatiefilm De slaapkamer, die vorig jaar in Cannes werd bekroond. Een goed script, dat vertelt volgens Seunke een kloppend verhaal en stelt bovendien een regisseur in de gelegen heid er een onmiskenbaar persoonlijke wending aan te geven. „Want welke films vind ik goed? Enerzijds de films van Spielberg. Coppola en Scorsese en mulHijjik, óm een kkkm ptfbltafc films van Rohmer. Tarkovski en Kauris- maki. Dat iJjD alli-ina.il IIWBII dl |i niri haUi-rw.yi- d<- opnenwn tam om slaan Die films hangen echt op die .Als je voor de bioscoop werkt."' ver volgt Seunke. „dan moet je cine matografie maken: het opwekken van spanning, avontuur, humor en/of emo tie door béélden tegen elkaar aan te zet ten. In De smaak van water en Pervola zitten ook niet zo veel dialogen Ik wil mensen met mijn beelden direct tot het hart aanspreken." Oh Boy is als een Droste cacao-blik: we zijn getuige van de opnamen van een film „In The French Deutenant's Woman en La nuit améncain wordt de filmset vaak geromantiseerd. Ik wilde echter laten zien hoe het er écht aan toe pal lm p I bol n I wtataón die weg zijn, het geïmproviseer. mensen die hun tekst vergeten.'' Daarnaast is Oh Boy een hommage aan de zwijgende filmheld Buster Kea ton. „In de tijd dat ik die Dm-filmpjes voor de VPRO maakte, zei iedereen dat ik enorm op Buster Keation leek. Toen dacht ik dat is mooi meegenomen, daar ga ik eens behoorlijk georuik van maken Orlow Seunke was behalve regisseur ook hoofdrolspeler. Is dat lastig? Seun ke .Als regisseur ben )e de spiegel van de balletdanser aan de bar. toets je de afspraken die je vantevoren met de ac teurs hebt gemaakt Dat is inderdaad lastig als je zelf speelt Maar als je dan meneer Kees van Kooten naast je hebt staan Je hoeft alleen maar te reageren op zo'n man. Niemand is beter in ti ming en grappen dan hij. Dat speelt vanzelf weg." FILMS IN LEIDEN MEDEWERKER Een jaar geleden besloot het Park Filmhuis in Alphen aan den Wjn tot een koerswijziging. Met de projektie van Atame! langer (Tie me up. tie me down) afgelo pen vrijdag is dit jaar afgesloten. De vraag is of de nieuwe formu le is aangeslagen. Tijd voor een evaluatie. I ot voor een jaar geleden had het Park Filmhuis een duidelijk 'filmofiel' karakter; het aanbod kon bij wijze van spreken niet obscuur genoeg zijn. Het was een formule die in Alphen niet sloeg. Dirk van Vol- lenhoven (36), vrijwilliger van het Park Filmhuis zegt: „Die tijd hadden we duidelijk gehad. Het bleek dat een koerswijziging FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK ooooouitstekend oooo an de jaren '50. Wm- oslecht oomatig oooredelijk oooogoed WEST SIDE STORY KIJKHUIS Het Romeo en Juliaverhaai overgebracht naar het New York naar van tien terecht verdiende Oscars, met onvergetii|ke mi stem I just met a girl named Maria ALICE KIJKHUIS OOOO Alice Tait (Mia Farrow), al zestien jaar getrouwd met Doug (William Hurt), krijgt rug pijn en gaat naar een Chinese dokter Die legt haar uit dat de pijn met m haar rug. maar in haar hoofd en haar hart zit en geeft haar speciale medicijnen DE KLEINE ZEEMEERMIN EURO. GREENWAY OOOO Een lieve, blonde bakvissen zeemeermin «wordt verliefd op een stoere bonk opeen zeilschip. Prachtig tekenwerk van de Disney studio's. THE ROOKIE HD0 OOO Nick Puiovski (Clint Eastwood) staat op het punt om het brem achte' een grote auto zwendel te pijpen. Hij leert groentje David Acker man (Charlie Sheen) hoe politie agenten m L A overleven DE ONFATSOENLIJKE VROUW LID0 OOO De zwoele, erotische Mm van Ben Verboog Een keung getrouwde vrouw ontmoet een man met wie zi| op gepassioneerde wijze overspe bedrijft. Zij vraagt zich af of geen probleem hoefde te zijn, omdat er de laatste jaren veel goede films voor een breed pu bliek verkrijgbaar zijn." Wat noemt Van Vollenhoven goede films? „Goede films heb ben wat mij betreft niet alleen spanning, sensatie, drama en romantiek. Er moeten degelijke acteurs in spelen en vooral: ze moeten gaan over uitersten van menselijke beleving. Soms gaan de films over subtiele onderwer pen, maar ze kunnen ook ex treem zijn. 9.5 Weeks M HM mi| betreft zo'n extreme film." Van Vollenhoven stelt vast dat het Park Filmhuis een goed jaar achter de rue heeft. „Onze zaal heeft 72 zitplaatsen en op nor male avonden zaten we meestal voor tweederde vol. Een enkel keer waren we zelfs uitver kocht." Financieel draait het Filmhuis nog niet quitte, maar de tekorten zijn met drama tisch. De toekomst ziet Van Vollen- hoven met optimisme tege moet. „We hopen dat het pu bliek zoveel vertrouwen in ons kn)gt. dat het ook komt als het de film niet kent. Bovendien hebben we een mooie foyer, die een echte ontmoetingsfu kan hebben. Het zou leuk als meer mensen blijven hangen als de film is afgelopen." Plannen voor volgend jaar heb ben de vrijwillers nog niet ge maakt, maar Van Vollenhoven heeft wel ideeën. „We ziin geïn teresseerd in Postcards from the Edge en in Awakenings, maar we moeten het nog eens precies bekijken." Twee weken geleden stelde ik op deze plaats de vraag, hoe het kan dat films als Look who's Talking en Look who's Talking Too zo populair zijn, terwijl de filmcritici er geen goed woord voor over hebben. Uit het (be perkte) aantal reacties vallen de volgende meningen te destille- Enkele mensen stelden dat zij naar Look uho\ Talking Too gingen omdat zij de eerste film ook gezien hadden Ze vonden John Travolta heel leuk. omdat ze die nog kenden van rease Kirsty McAlley. die in Cheers speelt, vonden ze ook leuk om te zien. Kritiek van filmrecen senten zijn volgens een brief schrijver niet interessant „Je moet zélf gaan kijken. Die lui cr e3tivit6itsc6n t r u m [--i Vollen boven: "Goede films gaan over van menselijke beleving 21 30. n 13 15. 16. 18 45.21 30 ASTA 2 OtiBor'* O* 14. 1845 21 30 ro 13 15. 16. 1845.21 30 ASTA 3 Dance* with wofm -flag 14. 18 15 BABYLON 1 'H 070 34 71656 Groeneer*» dat 14.1846 21 30 TM IO 13.45. 16 15. 1845. 21 30 BABYLON 2 18 45 21 30 l 1845 21 30 BABYLON 3 Auafcemnp 14 18 4 5 21 30 M ro 1345. 16 15. 1845.21 30 CINEAC 1 TUSCMINSKI 'r 070 3630637 Silence of ttw lamfc» lag 14 18 45. 21 30 rol3 15. 16. 1645.21 30 CINEAC 2 Law w*yo taiiung too dag 14 18 45.21 30.ro 13 15. 16. 18 45. 21 30 CINEAC 3 K.nd-gjrianCap 12 r Sag 1845. 21 30 ma O Oo OOK 14 METROPOLI 11«4 070-3456756 Dantr* w*h 14. 18 30 METROPOLI 2 Godfaitw* III dag 14. 20 30 METROPOLI 3 Dt Onfatvnenlijka Vrouw 16 f 1ag 14 18 45 1 30 ro 1 3 15. 16. 18 4521 30 METROPOLI 4 E Nnt Vero B Idag 14, 1845. 21 30 ro 13 15. 16. 18 45.21 30. METROPOLI S Mnery 12,1 Jat 18 45.21 30 -«a a. 30 IX* 14 OOI ON 1 ÏP 070 3462400/3462401 Sieepmg wttfi tfw trwwif dag 13 45 18 45 21 30. «13 30. 16. 18 46 21 30 ODEON 2 Loofe «Aio'» Talking Toe a Jag 13 45 18 45.21 30 #0 13 30. 16. 18 45 21 30 OOEONS S<Nnceof ffwlambt 16 p dag 13 46 18 46.21 30 rol3 30. 16. 18 45.21 30 00C0N4 TH* Root» 1 Uf 16 45.21 30. ma do ook 1345 die in de kranten schrijven, wil len eigenlijk zelf films maken. Het is gewoon de kjft" Een andere reactie was. dat re censenten alleen maar geïnte resseerd zouden znn in moeilij ke films. Een briefschrijver, die naar aanleiding van een loven- de recensie een film van Fellini had gezien, vond die onbegnj pelijk en onverteerbaar Daar entegen vond hij ls>ok whos Talking tenminste wH te begrij pen en de man had ot enorm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11