Kunst Paul Haenen inspireert misdaadauteur Hiddema 'De maat is vol, mag dat soms niet?' Zanger 'Claw Boys Claw' 'leent' boekomslagidee Elisa Monte: aardse en krachtige choreografie Orkesten: 'Minder bezoekers door hogere entreeprijzen' Keukens half geld Vrijdag 3 mei 1991 Redactie 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RU SO AM SASKIA STOCUNGA I SONDERS Vom^evW^ RALfH KLHNHOUT 7 NIEUWSLIJN Open Huis bij Ars Aemula Het Leids Schilder- en tekengenootschap Ars Aemula Naturae houdt morgen en zondag open huis. Van 12 tot 16 uur zullen de deuren voor het publiek open zijn en kan men kennis maken met wat Ars aan cursussen te bieden heeft. In het hele gebouw zijn de resultaten van cursisten te bewon deren en zijn docenten aanwezig om over Ars te vertellen Het genootschap zit aan de Pieterskerkgracht 9. Nieuw zakelijk leider Holland Festival Het Holland Festival heeft Peter Swinkels (35) aangetrokken als zakelijk leider. Swinkels. sinds 1986 directeur van de stichting Theater Netwerk Nederland, treedt op 1 juli in dienst. Swinkels is tevens voorzitter van de werkgroep mime van de Raad voor de Kunst en bestuurslid van de stichting Korzo Theater in Den Haag. Hij volgt Geert Dales op die is benoemd tot directeur van de stichting Fonds voor de Beeldende Kunsten. Profs: Nederland naar Buchmesse Zes hoogleraren hebben in een brief aan minister d'Ancona van cultuur geëist dat Nederland in 1993 "Schwerpunkt" zal zijn op de Buchmesse in Frankfurt. "De politieke discussie hierover is op zichzelf al een schandelijke zaak, een negatieve beslissing zou de Nederlandse cultuurpolitiek opnieuw en daarmee defini tief tot het lachertje van Europa maken", aldus de zes. De groep bestaat uit Wiljan van den Akker uit Utrecht, Ton Anbeek uit Leiden, Wim van den Berg van de Universiteit van Amsterdam, Gilles Dorleijn uit Groningen, Kees Fens uit Nijme gen en Dick van Halsema van de Vrije Universiteit in Amster dam. Ze zijn allen werkzaam op het gebied van de moderne Ne derlandse letterkunde. Dick Maas maakt vervolg op 'Flodder' Flodder, de succesvolle Nederlandse film van de jaren tachtig, krijgt een vervolg. De titel wordt Flodder In Amerika. Er wordt vanaf september (onder regie van Dick Maas) gedraaid in New York en in de onlangs in Almere geopende First Floor Factory. In Flodder II zijn de acteurs Nelly Frijda, Tatjana Simic, Huub Sta pel. René van t Hof en Lou Landré opnieuw van de partij. hierbij blijft. Als het zich zou gaan herhalen, weet ik het zo net nog niet. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat Agathon, de uit gever van dit boek, een en an der niet heeft opgemerkt". Ian Bos, redacteur van uitge verij Agathon ziet wel een vage overeenkomst, maar van dief stal van een idee is volgens hem geen sprake. Peter te Bos heeft zich volgens hem laten inspire ren door de hoes van een elpee van The Sex Pistols, waarvoor ook uitgeknipte leners zijn ge bruikt. Bos: "En dat is helemaal niet zo vreemd, want dit boek speelt in het Londense punkmi lieu, in de muziekscene van die stad. En dat het nou toevallig ook dezelfde type letters zijn die Te Bos gebruikt, tja, er zijn maar een beperkt aantal letter typen. Elke auto heeft ook vier wielen. Heeft u het boek trou wens al gezien? Dan ziet u dat Te Bos. in tegenstelling tot Langbroek, voor de uitgeknipte letters bijna geen kleur ge bruikt". Peter te Bos was niet bereik baar voor commentaar. Peter te Bos, zanger van de band ,'Claw Boys Claw', heeft voor een door nem ontworpen boekomslag leentjebuur ge speeld bij ontwerper Arie Lang broek van uitgeverij Querido. Te Bos maakte een boekomslag voor Jonathan Coe's thriller 'De dwergen van de dood', uitgege ven bij Agathon. Langbroek, als omslagontwerper bekend als J. Tapperwijn, herkent op dit om slag duidelijk de uitgeknipte let ters die ook te zien zijn op de door hem ontworpen covers van de romans 'Vallende ou ders', 'De slag om de Blauw brug' en 'Advocaat van de hanen' van A. F. Th. van der Heijden. A. Peters, woordvoerder van Querido, de uitgeverij waarbij Van der Heijdens romans ver schijnen: "Het ontwerp van Te Bos is. om het maar eens zacht uit te drukken, duidelijk geleend van Arie Langbroek. Maar Arie Langbroek is niet van plan ge rechtelijke stappen te onderne men, dat wil zeggen: zo lang het Bert Hiddema: "Ik leef zeer gezond, drie keer per week hardlopen. Lekker die kop leegmaken" fOTö» ROLAND Dt mm Bert Hiddema (48) staat bij de liefhebbers van thrillers bekend als een vakman. Met zijn in de jaren zeventig ver schenen debuut 'Dag heer. goedemiddag heer' (De Bezi ge Bij), een boek over de Amsterdamse scene, haalde hij zich voorgoed de afkeuring van de Nederlandse critici op de hals: hij liet zich. vastgeketend in een schandblok. in zijn blote kont op de cover afbeelden. Een affront voor de deftige letterheren! LBPEN CttSVANHOOM Hi'VerSUm 2 Hiddema schrijft detectives met een hoge spanningsgraad. Flip, zijn hoofdpersoon, fs van adellijke afkomst, maar is ge brouilleerd met zijn familie. Hij heeft de ideale maten en betaalt nooit btw. Ook in 'In gesprek', het laatste boek van Hiddema. speelt Flip weer een prominen te rol. Opvallender echter is dat er in dit laatste boek van Hidde ma een cabaretier voorkomt die wel erg veel op Paul Haenen lijkt: Paul Hendrix. Tijdens een van zijn voorstellingen in Tiel laat Hendrix, net als Haenen dat doet, iemand in de zaal een wil lekeurig telefoonnummer in Tiel draaien. De zaal kan mee luisteren en hoort hoe er aan de andere kant van de lijn een wordt vermoord. Is het Onlangs verscheen bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff Hiddema's nieuwste boek 'In gesprek', een thriller waarvoor Paul Haenen model heeft gestaan. Hiddema: "Misschien dat ze dit boek op merken. Veel hoop heb ik niet. Komrij uitgezonderd, ben ik door de Nederlandse critici al tijd geboycot Bert Hiddema ziet er niet uit als een hippie, integendeel. Maar zwerfbloed heeft hij wel. jarenlang woonde hij in het buitenland, onder meer in Por tugal en Marokko. Vanuit Span je is hij eens met zijn vriendin naar Portimaö in de Algarve ge lopen omdat zijn hond niet in de trein mocht. Hij deed daar van verslag in 'Ik loop' (1982). Hiddema: "Een heerlijke tocht was dat. Langs ruisende beekjes een vuige publiciteitsstunt en door verlaten dorpjes. Totaal geen contact met de buitenwe reld. Totdat ik op mijn kleine radiootje in Zuid-Portugal de Hendrix of zijn er 'onfrisse za ken gaande in de Betuwe'? Flip komt in actie. Hiddema: "Ik heb het echt EO ontving. Zwakjes, maar niet van tevoren bedacht, dat toch. Of God toen door de ether tot mij kwam? Nou nee. het zal met dat opbellen. Later zag ik dat Haenen ook iets dergelijks deed. Ik heb dat wel meer. dat ik dingen schrijf die vooruitwij zen naar gebeurtenissen die nog plaats moeten hebben. In Zwart Geld' (1983) schreef ik over een ontvoering. De ont voerde werd vastgehouden op een fabrieksterrein. Ik woonde toen zelf in een loods op een fa brieksterrein en heb gewoon die omgeving beschreven. Een tijd je Tater werd Heineken ont voerd. En de plaats waar hij werd vastgehouden zae er net zo uit als het terrein dat ik in 'Zwart Geld' beschreef. Maar nu komt het enge: de ontvoerders woonden nota bene ook nog achter mij! Verdomme, dacht ik. die denken dat ik de boel heb verlinkt, die staan hier straks in eens voor de deur". Boycot Hiddema debuteerde met 'Dag heer, goedemiddag heer' (De Bezige Bij). Het boek verscheen begin jaren zeventig, in het pro vo-tijdperk. De auteur liet zich zelf, vastgeketend in een schandblok. in ziin blote kont afbeelden op de cover en schreef op de achterflap dat hij van de heren critici slechts een positieve recensie wilde zien. zo niet, dan zwaaide er wat. Sinds die tijd wordt hij doodgezwegen door de recensenten. Alleen Genrit Komrij schreef positief over zijn boeken. Wanneer Hiddema eens een RKB4SK MGJUO ZEN Hm Monte Dance Company met Aoden- Wy (Klam ScNuttr 1987) DnttJ Dn (Tfcor Swmtoo 1907 T-eaAn* Strvr Racri 1979) en Ey» and F (Glenn Laden Klimrekken: het is een beeld dat zich langzamerhand vormt wanneer je de dansers en de choreograficn van de Ameri kaanse Elisa Monte ziet. De spieren van de dansers worden vrijwel onophoudelijk getart door het getil. gesleep en ge klauter Elisa Monte houdt niet van lichtvoetige ballerina's die door de lucht lijken te zweven. Nee. haar werk is aards en krachtig. Monte is in de negen jaar dat haar gezelschap bestaat al een aantal keren in Nederland ge weest en vorig jaar herfst werd ze zelfs uitgenodigd om in het Amsterdamse Muziektheater een aanvullende choreografie te maken: The World upside down'. Erg enthousiast werd die produktie niet ontvangen want het was allemaal een beetje te veel jaren zeventig. De jaren van de zelfexpressie met de laat- maar- uit-je-binnenste-ko- men - bewegingen. In de Europese voorjaarstorr nee die Monte's groep naar Ne derland voert, zijn vier stukken opeenomen die helaas al esrn gedateerd zijn als haar recente werk Het dUHi ÉM Treading' uit 1979 heeft het zelfde gehalte aan klauterparti) en als het herenkwartet 'Dextra Dei' uit 1989 Het thema hier van. de dood door aids. is welis waar eigentijds, maar de vorm is nog steeds die van destijds. an de c horeografis* he verras singen moet je het bij Monte dus niet hebben Net zomin als ze in haar muziekkeuze tot ver rassingen komt. Monte zoekt het in haar wrri in veel en druk en aan theatrale eenvoud schijnt ze lak te heb ben. Op zich geen probleem, maar de aardse drukte blijkt koude drukte met een hoop pretentie. Ie neemt Monte's naliet ten voor kennisgeving aan: hier is een vakvrouw aan het werk. maar het vuur komt niet over De tijd van de zelfex pressie is voorbij en de Elisa Monte Dance Company uit New York is er het levende be wijs van. Mooie dansers ten spijt ingezonden brief v an drie regels stuurt naar NRC Handelsblad, een brief waarin hij meldt dat er. in tegenstelling tot wat Bou- dewijn Büch beweert, wel dege lijk popsterren een hoofdrol spelen in Nederlandse romans, namelijk in zijn eigen boek Twee vliegen in een klap' (1975). wordt die brief niet ge plaatst. Hiddema: Ik word ge woon geboycot. Zowel door die deftige kranten als door de criti- In Hiddema's boeken komt altijd een spectaculaire achter volgjng voor. Ooit liet hij een Mercedes een racefiets achter volgen. De racefiets won. Ook in 'In gesprek' is er weer sprake van een wilde achtervolging. Daarvoor is de nodige research gepleegd. "Natuurlijk moest ik naar de schouwburg in Tiel. kij ken of daar inderdaad een bal kon was en een gangpad tussen de rijen. De rondweg om Tiel heen heb ik meerdere malen af gelegd. )e moet natuurlijk weten hoe de bochten zitten, waar uit valswegen zijn en zo. En dan krijg je er telkens ook iets bij voor je verhaal, kom je ineens op ideeën. Ik heb daar trouwens een eigen theorie over. die ik Flip wel eens heb laten ontvou wen. Hij zegt ergens: het leven is gewoon een verhaal dat je je zelf vertelt. Zo denk ik er zelf ook over. Dat verhaal boeit me nog steeds". op dat het aantal bezoeken aan muziek per 100 inwoners de laatste tien jaar elk jaar is geste gen en wel van 22 in 1980 tot 34 in 1990. "Daarmee zijn deze cij fers gunstiger dan die van alle andere culturele uitgaanscate gonen "Verhoging van de entreepnj zen zal niet leiden tot hogere opbrengsten, maar juist tot een vermindering daarvan. Met be paalde voorbehouden kan wor den verwacht dat één procent prijsverhoging leidt tot 1.5 pro cent vermindering van pu bliek". Dat schrijft het Contac torgaan van Nederlandse. Or kesten (CNO) in een brief aan minister H. d'Ancona van wvc. De orkesten hebben de mi nister in de brief een opsom- mine gegeven van onderzoeks resultaten en feitelijke gegevens in verband met de discussie over de gewenste orkestbezet tingen in ons land en een advies daarover aan de Raad voor de Kunst. Volgens het CNO is het departement van wvc "aller minst eenduidig" over de ge wenste richting en dreigt onder meer een bezuiniging van 80 procent bij de orkesten van de publieke omroep Volgens het CNO vinden de meeste opnamen van de om roeporkesten plaats tijdens con certen met publiek Het percen tage studio-opnamen is nog maar 11 procent. "De omroep orkesten leveren daarmee een waardevolle bijdrage aan het opvangen van de toenemende publieksvraag" Het CNO wijst de minister er TER AAR - Hans Varkarh Keuken-import houdt maga*i|n- verkoop aan de Hoekse Aarke de 4 in Ter Aar Diverse show modellen en opkoopparti|en van de Durtse labneken worden direkt aan particulieren voor de halve prt|S verkocht1 Htertxi 7i|n moderne en klassieke keukens in diverse kleuren aanwezig en tevens inbouwapparatuur Wie binnenkort een keuken nodig heett. kan dus nu ït|n slag slaan b>i Hans Verkerk aan de Hoek. se Aarkaöe 4 in Ter Aar De ver koop start vandaag an loopt lot alles op IS U kunt lerecht elke dag van 8 00 lol 18 00. vnidag van 8 00 lol 21 00 en zaterdag van 8 00 lol 17 00 uur Voor in formatie telefoonnummer 01722-5541 Forum-directeur Westerhoud voelt zich geen aangeschoten wild ENSCHEDE HER Nadat hij de Opera Forum-medewerkers maandagmiddag over zijn vertrek had ingelicht, verliet algemeen-directeur Pe ter Westerhoud ijlings de zaal. "Emotio nele taferelen wil ik vermijden. Dit is een zakelijke beslissing". De teleurstelling bij sommigen kan hij zich voorstellen, de kritiek niet. "Ik heb dit besluit genomen omdat ik vind dat Forum de periode van het Tweede Kunstenplan (vanaf 1992) in moet gaan met iemand die die periode ook volmaakt. Welnu, diegene ben ik niet". Kapitein die het zinkende schip Verlaat? "Ach. als het schip zinkende was. had ik deze beslissing niet geno- Na het wereldkundig worden van zijn aanstaande vertrek, is Peter Westerhoud de rust zelve. "Het was wel even slikken, ja. Je weet van tevoren wat de effecten zijn. maar helemaal overzien kun je ze natuurlijk niet". De beslissing had hij aJ een tijd geleden genomen. Persoonlijk "Waarom ik dit besluit genomen heb. is een zuiver persoonlijke zaak. Een andere reden is er niet. Laat ik het voorzichtig formuleren: na zeven jaar kan het voor een bedrijf en een directeur beter zijn dat je een relatie verbreekt. Ik vind dat een directeur een enthousiasmerende, stimulerende invloed moet hebben. Is dat niet langer het geval, dan is het beter daaruit de consequenties te trekken. Ze ven jaar bij dit bedrijf zijn me niet in de koude kleren gaan zitten. Deze kunsten- planperiode maak ik vol, de volgende laat ik graag over aan een ander". Wat zijn precies de redenen van dat ta nende enthousiasme. Ik bedoel: begin vo rig jaar was dat enthousiasme kennelijk nog groot genoeg om een vast dienstver band met Forum aan te gaan? Westerhoud: "Wat is een vast dienst verband? Met het bestuur ben ik destijds overeengekomen om me voor een lange re periode aan Forum te binden. We hebben daar vijf jaar voor ingevuld, maar het hadden er ook drie kunnen zijn. Wat ik wil zeggen is dat ik die ver bintenis nooit ais vast heb beschouwd. Ik ben niet met Forum getrouwd, en het bedrijf is dat ook niet met mij. Er zijn de afgelopen maanden toch dingen ge beurd die me aan het denken hebben gezet. Niet één specifieke zaak, maar een geheel van kleine dingen. Dat eindeloze geboks tegen Den Haag bijvoorbeeld, dat steeds maar weer moeten herhalen van je argumenten. Soms had ik het ge voel tegen een muur te praten". Maar er was ook het effect van de kri tiek. Westerhoud, in 1984 op interim-ba sis als crisis-manager binnengehaald, had lange tijd de reputatie het doodzieke Forum van de ondergang te hebben ge red. Onder zijn leiding leek het bedrijf op weg zich aan het verleden - de schulden als gevolg van de fusie tussen Opera Fo rum en net Overijssels Philharmonisch Orkest- te ontworstelen. Maar het uitlek ken van nieuwe begrotingstekorten eind vorig jaar verstoorde de idylle. Wester houd kwam, voor het eerst eigenlijk, bij bepaalde geledingen in de vuurlinie te *Tiet was even slikken, ja. Maar ik heb nog steeds de overtuiging dat het niet anders kon. Als we geen risico's hadden genomen, stond Forum er nu beduidend slechter voor. Een paar jaar geleden was het een en al euforie. Of dat terecht was, durf ik overigens te betwijfelen. Fouten maak je natuurlijk altijd Er een theorie die zegt dat Forum u wel moest offeren om op die manier de weg vrij te maken ioor een artistieke zwaar gewicht. Ook de Raad voor de Kunst heeft onlangs nog eens Bepleit voor versterking van dat artistieke beleid. Fel: "Wat dit bedrijf voor een man no dig heeft, maken we zelf wel uit. En het bestuur is daarin unaniem. Wij vinden dat het artistieke beeld duidelijk genoeg is. Er komt dus geen intendant. Mijn op volger moet natuurlijk iemand zijn aie affiniteit heeft met het muziekbednjf. maar doorslaggevend is dat niet. Hoe je het ook wendt of keert: binnen een ope- rabedrijf moet er altijd toflMnd fijn die het geheel overziet, aie op een gegeven moment beslissingen durft te nemen en waaraan ook het artistieke leiderschap verantwoording verschuldigd is. Het is bovendien pure onzin om te veronder stellen dat de aanstelling van een inten dant subsidie voorwaarde zou zijn voor wvc. Daarvan is echt in het geheel geen sprake". Bent u niet hang aan geloofwaardig heid in te boeten, nu bekend is dat u straks de boel verlaat? "Ik ben geen aangeschoten wild. en ik voel me zo ook niet. Of ik het zal wor den, hangt van het bedrijf en van mezelf af. Op dit moment ga ik eerder uit van het tegendeel. De wetenschap dat ik niet met Forum getrouwd ben. geeft me zelfs een zekere vrijheid cn onafhankelijkheid. Wat ik de komende tijd doe. het voeren van de hele discussie rond het Kunsten plan, doe ik niet voor mezelf, maar voor Positief "Over die toekomst ben ik trouwens po sitief. Positiever bijvoorbeeld dan een paar maanden geleden. Ik heb serieuze aanwijzigingen dat ons verhaal in Den Haag begint door te werken Kijk ook naar wat de Raad voor de Kunst zegt over de onmisbaarheid van Forum Als je in Nederland zo graag opera's wilt. dan is het instandhouden van Forum daar voor gewoon de goedkoopste manier Goedkoper dan het drieorkesteasteisel waarbij je op een geweldige manier met de diverse orkesten aan het schuiven komt en in feite veel hogere kosten moet maken. Onderschat ook niet het effect van de twee miljoen die de gemeente Enschede en de provincie Overijssel bijeen willen brengen. De regio laat wat aan de late kant misschien nu in ieder geval zien dat Forum haar iets waard is. En dal Dit bedrijf geen zinkend schip, zoals sommigen be- Westcrwoud 'De w weren". onafhankelijkheid'. chap dat ik niet met Forum getrouwd hen. geeft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7