Cultuur 'Het eenvoudige is mij aangeboren' 'Glimmend wand zal 'n vrouw niet snel maken' Nieuwe voorstelling experimentele groep 'Concert om Vrede' in Hooglandse Kerk Donderdag 2 mei 1991 Redactor 071-161400 CSS VAN HOORT ANNIMIBt RUYGROK JAN RUSDAM SASMA STOfiJNCA Emdiedacbr RAUL D€ TOMBE Vom\gevK»g^ RALZH KLBNMOUT CONCERTEN Het leugdkamerorkest Leiden en het Vocaal ensemble Voces Lugdunenses geven een uitvoering m de Lok horst kerk. Een toegift in de sene Mozart plus' olv Henk Bnér. 20.15 uur. WAALSE KERK 5 mei Orgelconcert door Erik van Bruggen. 19.00 uur. LVC MAM. 21.00 uur. KATWIJK TRIUMFATORKERK Charles de Wolff op orgel met werken van S. Karg-Elert en J. Reubke. 20.15 uur. ARCHITECTUUR FRANCOISE LEDEBOER AMSTERDAM In de Amsterdamse Zuiderkerk hebben Marga Kuperus en Harkolien Meinsma een exposi tie ingericht over projecten die negen ook elders in het land werkzame vrouwelijke architec ten in de hoofdstad hebben ge realiseerd. In de begeleidende publikatie wagen de samenstel sters zich niet aan een uitspraak over de kwaliteit van door vrou wen beoefende architectuur. Dat wekt nieuwsgierigheid. On derscheidt hun werk zich echt in niets van dat van hun man nelijke collega's? Zo nee, is een dergelijke expositie dan eigen lijk niet overbodig? Kuperus en Meinsma kunnen zich de nieuwsgierigheid goed voorstellen, maar wijzen er op dat daarvoor een omvangrijk vergelijkend onderzoek naar het werk van mannelijke en vrou welijke architecten nodig zou zijn. Stellige uitspraken over de speciale kwaliteiten van vrou welijke architectuur kunnen we dus niet verwachten, maar Ku perus en Meinsma wijzen er wel op dat de behoefte aan docu mentatie over het werk van vrouwelijke architecten de laatste jaren sterk is toegeno men. Kuperus: "De ontwikke lingen in de architectuur lopen in dit opzicht denk ik parallel aan andere maatschappelijke sectoren, waarin het inschake len van vrouwen steeds gewo ner wordt gevonden". Toen de gemeente Zwolle enige jaren geleden het initiatief nam om een deel van een bui tenwijk geheel door vrouwen te laten ontwerpen werd het ont breken van gegevens over vrou welijke architecten dan ook als een gemis ervaren. De Stuur groep Experimenten Volkshuis vesting, namens het ministerie van volkshuisvesting betrokken bij het Zwolse experiment, meende dat de tijd rijp was voor een landelijke inventarisatie. Zo kwam het naslagwerk van Ku perus en Meinsma tot stand, zij 47 namen selec teerden uit 200 Hun werk past in een ontwik keling waaruit in 1983 ook de Stichting Vrouwen, Bouwen en Wonen voortkwam. Deze stich ting houdt zich bezig met alle beleidsterreinen waarop een specifiek vrouwelijke inbreng nuttig wordt geacht. Kuperus geeft een voorbeeld: "In de ste- debouw is het aspect van de so ciale veiligheid steeds belangrij ker geworden. Of vrouwen on gestoord op straat kunnen lo pen, wordt voor een deel be paald door goed te letten op de inrichting van straten, pleinen en groenvoorzieningen. De vei ligheid wordt bij voorbeeld be vorderd door ook woningen bo ven winkels te bouwen". Meinsma: "In de ideale woonwijk wordt verder in de huizen de mogelijkheid gescha pen de woon- en werkfunctie te combineren, zorgen gemeen schapsvoorzieningen voor leven in de brouwerij en is er voor kinderopvang gezorgd. Het leef baar maken van een wijk is voor vrouwen die daar het grootste deel van de dag doorbengen. natuurlijk van het grootste be lang". Zij bevestigen beiden dat ook een andere indruk klopt: de vrouwelijke architecten beste den veel aandacht aan de leef baarheid van een huis. Creatief kleur- en materiaalgebruik, ver plaatsbare wanden en het naar 'binnen halen" van zoveel mo gelijk licht, zijn daarvoor essen tiële en veel gebruikte ingredi ënten. Marga Kuperus durft uit eindelijk wel de stelling te pone ren dat de architectes de leefomgeving zo belangrijk vin den dat zij daarvoor met 'meer vasthoudenheid' op de bres staan dan zij bij hun mannelijke collega's signaleert Pure 'bui tenkant-architectuur' met glim mende wanden, zul je vrouwen niet gauw zien maken. De expositie in de Zuider kerk aan het Zuiderkerkhof duurt tot 29 mei. De openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 1230 tot 1630 uur en donderdag ook van 18.00 tot 21.00 uur. boudewun büch fS SCHREEF 1 j I f een vuistdik boek over m m- rock 'n roll Een miskleun? Hbh. X Vandaag op de boeken- Vllck Jagger en Boudewljn Budi pagina Andries Copier: het gezicht van Leerdam Dit jaar is het 90 jaar geleden dat Andries Dirk Copier, de 'grand-old-man' van de Nederland se glaskunst, werd geboren. De naam Copier is een be grip in de wereld van het glas en glasverzamelaars. Zijn unica (een term die wordt gebruikt voor vazen of schalen waarvan maar één of enkele stuks zijn vervaardigd) zijn geliefde verzamelobjecten geworden en het werk van Co- pier maakt deel uit van museumcollecties in de hele we reld. WASSENAAR JAN MJSDAM Als ontwerper bepaalde Copier een halve eeuw lang het gezicht van de glasfabriek Leerdam. In die jaren maakte hij, naast zijn vele unica, ook ontwerpen voor industrieel te vervaardigen glas werk, zoals die voor de gildegla- zen. Van deze wereldberoemd geworden serie glazen zijn er vele miljoenen verkocht. Tot op de dag van vandaag gaat Copier door met het ma ken van unica. Zijn niet aflaten de nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van het glas en zijn enorme lust tot experimen teren lijken zelfs groter dan ooit De meester onder de glasma kers laat er geen twijfel over be staan met het glas in de hand afscheid te willen nemen van het leven. En daaruit mogen we geen verkeerde conclusies trek ken. "Ik ben geheelonthouder", verklaart de 90-jarige in Wasse naar woonachtige kunstenaar. Andries Copier maakte in 1913, als leerjongen, zijn entree bij de glasfabriek Leerdam en vertrok er in 1971 als directeur. Zijn vader was, toen hij als 13- jarige in dienst trad, hoofd van de etsafdeling. In die tijd was het een heel normale zaak dat een Leerdamse jongen meteen na zijn schooltijd, net als zijn vader, in de fabriek ging wer ken. Copier "Mijn vader zat dringend om hulp verlegen en koos voor die hulp het manne tje uit dat het dichtst bij hem stond. Dat was ik". De jonge Andries Copier on derscheidde zich al snel door zijn ontwerp- en tekentalent "Ik kon aan de hand van een schets precies zeggen hoe een stuk gemaakt moest worden: het hele produktieproces en de opbouw van de stukken, dat lag mij erg goed. Ja, ik noem het al tijd stukken", glimlacht de 90- jarige. Theosofen In 1921 maakte Copier zijn eer ste glasontwerpen waarbij hij zich liet inspireren door de toenmalige leiding van Leer dam. "Er leefde in het bedrijf een sterk ontwikkeld idealisme om een esthetisch verantwoord en betaalbaar produkt te ma ken". blikt Copier terug. "Er be stond een kring van ontwerpers, mensen als Cochius en De Ba zel behoorden daartoe, dat wa- Andries Copier "Steeds dat zoeken naar nieuwe dingen, dat blijft mij boeien". ren theosofen die hed princi- peel waren. Zij grepen in hun vormgeving terug op vormen uit de natuur". Na zijn eerste servies, dat de vorm had van de bloem van de smeerwortel, werd het werk van Copier eenvoudiger. Daarmee sloot hij aan bij de stijl die op dat moment internationaal tot bloei kwam: de stijl van de nieuwe zakelijkheid (Bauhaus), gekenmerkt door een zuivere elementaire vormgeving. Copier maakte vazen in de vorm van een bol. kegel of kubus. Zelf noemt hij de 'Bauhausperiode' een hoogtepunt. "Dat gevoel van gemeenschappelijkheid dat was heel typisch. Daar kijk ik met plezier op terug". Tot de beroemde ontwerpers die in die tijd aan de fabriek verbonden waren behoorde ook de architect H.P Berlage. 'Tk heb Berlage voor het eerst ont moet toen hij in de keet zat bij de bouw van het Gemeentemu seum in Den Haag. Hij zat daar aan een grote tekentafel, in een grijze stofjas zoals bouwmees ters vroeger altijd droegen. Voor zich had hij een vel papier met allemaal glaasjes er op gete kend. Hij zei tegen mij: Copier je zou mij een groot plezier als je het glas er uitzocht dat het beste gemaakt kan worden. Het ontwerp dat ik koos is uiteinde lijk vervaardigd en staat nu in het glasmuseum in Leerdam". Copier heeft zich niet zijn le ven lang tot de rechte lijn van de functionaliteit beperkt. On der invloed van ontwikkelingen in binnen- en buitenland veran derde hij regelmatig van stijl. "Maar, ik ben toch altijd weer naar het strakke te ruggekeerd, omdat het uit mezelf komt. Het eenvou dige js mij aange boren. Zelfs bij de unica, daar zit wel het een en ander het blijven meestal toch eenvoudige vormen". Invloed "Er is mij vaak ge vraagd wat ik nu liever deed: het maken van unica of het ontwerpen van industrieel te vervaardigen glas werk. Die vraag kan ik eigenlijk niet beantwoorden. Ik denk dat er zot fOTOHILLCOKUIPlRS duidelijk vnli.nnl Zijn Wassenaars® woning getuigt van het beroep van de 90-jartge Copier glas. glas en nog eens glas »fOTomttconm*i is tussen het één en het ander dat ik het niet uit elkaar kan gooien. Het is in zekere zin een eenheid. Het beïnvloedt elkaar. Het maken van unica inspireert en verhoogt de kwaliteit van het andere werk. Zonder de vaar digheid die ik heb opgedaan met het maken van unica had ik nooit zulk mooi seriewerk heb ben kunnen maken". De glasmeester is, bij het ma ken van unica, ook regelmatig geplaagd met de vraag: voor wie doe je dit nu eigenlijk? Het zijn toch alleen rijke mensen die dit kunnen betalen? "Dat is in zekere zin waar", reageert hij. "Maar, iemand die veel geld heeft geeft het niet al tijd uit aan mooie dingen. Ik weet uit ervaring dat er ook mensen zijn die geen cent heb ben en die er voor sparen om zo n mooi ding te kunnen ko pen. Ik ben er altijd op uit ge weest om mooie dingen te ma ken die voor iedereen bereik baar waren. Mooi. maar ook be taalbaar. Eigenlijk heb ik nooi dingen gemaakt om te verko pen. Alleen het gebruiksglas tuurlijk, daar was een grote ver koop voor nodig, anders kun je niet aan lage prijzen komen. Van nature had ik altijd meer affiniteit met de industrieel ver vaardigde stukken dan met de unica. Dat heeft ook te maken met <ie meer sociale kant van het werk". "Als ik een tentoonstelling van mijn stukken zie denk tk wek tk streef een ander doel na dan de'pderiehouder Hij zet het neer om te verkopen. Voor mij is het glasmaken een ple zier. zoals een ander voetbalt of tennis speelt De afgelopen jaren is de be langstelling voor het vroege werk van Copier sterk gegroeid Was het tot voor enkele jaren terug nog mogelijk om voor een habbekrats unica uit de jaren twintig op de kop te tikken, te genwoordig pan die stukken voor veel geld van de hand. De 90-iariee glasmaker heeft het zelf ook ondervonden. "Ik heb een vineerkommetje staan. Die waren dertig, veertig jaar gele den. toen ze gemaakt werden, een gulden twintig per stuk. Nu heb ik er een aantal gekocht. Die kostten 100 gulden per stuk. Da s wel een beetje gek. Dat ik mijn eigen spullen voor zoveel geld terug moet kopen Maar die man heeft me een korting gegeven. Hij zei: omdat u het bent". In een reeks exposities wordt dit jaar aandacht besteed aan het werk van Copier lot 4 mei is bi) Rob van den Doel. in Den Haag. recent werk te zien. Mu scurn Boymans van Bcuningrn besteedt Later dit jaar in ren grote ovrfrichtsirntoonstallinp aandacht aan Copier. Hel grootste geschenk voor de 90 jarige is evenwei het boek, met een overzicht van zijn omvang rijke oeuvre, dal dezer dagen i* verschenen. Het fraaie prentenboek maakt duidelijk dat Copier vandaag d< dag geenzins in de archieven van de gjasgeschiedenis may worden opgeborgen. Onver moei baar blijft hij in de weer met hernieuwde insniratii nieuwe vormen en mogrlijkhe den van het glas onderzoeken Ik experimenteer bijzonder graag, steeds dat zoeken naar nieuwe dingen, naar iets an der*. Dat blijft mij boeien. Er t» nooit een eindstreep". Documentatie: Trilogie Ir glas', uitgever De Hef. Prijs 149,50. PODIUMBLIK TIMDELERCLUB 'Een moordenaar in de groep' - zo heet de voorstelling waarmee de Christelijke Toneelgroep 'De Timde- lerclub' morgenavond op de planken staat m de Leidse Schouwburg. Het gaat hier om een spannende thriller van Philip King en John Boland. REYNAERT DE VOS Stichting Kameropera Nederland komt op dinsdagavond m de Leidse Schouwburg met de voorstelling 'Reynaert de Vos'. Dit middeleeuwse epos is van een hedendaagse tekst voorzien door Ernst van Altena. Ruud Bos componeerde de muziek erbij. De opera gaat over de vos Reynaert die met zijn sluwe streken alle dieren te slim af Is. KINDEROPERA in samenwerking met Dick Bruna is door Ad Wammes de kinderopera 'Nijntjegaat logeren" gemaakt De voorstelling is te zien op woensdag middag om 14 30 uur m de Leidse Schouwburg. Hoofdrolspelers zijn twee van Bruna's bekendste figuren: Nijntje en Betje Big De voorstelling is geschikt voor kinderen vanaf 41aar. NEOPTOLEMOS De toneelgroep F Act speelt op vrij dag- en zaterdagavond m het LAK- theater de voorstelling 'Neoptoie- mos" De regie is in handen van Koos Terpstra Neoptoiemos is de zoon van Achilles. De godin Artemis draagt hem op een vrouw die hem haat in huis te nemen. Waarom in vredes naam? Willen de goden hem een kunst ie flikken' D>t verhaal heeft in de regie van Koos Terpstra een zeer eigentijdse aankiedmg en teneur ge kregen. JOODSE WESTERN Auteur George Tabori schreef met zijn stuk 'Weisman Roodgezicht' een joodse western. In dit stuk, dat op woensdag- en donderdagavond (8 en 9 mei) is te zien in het LAK-theater. wordt een indiaan tegenover een jood geplaatst. De indiaan is ontheemd omdat hij zijn achtergrond heeft ver loochend. De jood heeft afstand ge daan van zijn geloof omdat hij pro beert mee te gaan in de vaart der vol keren. De teksten in 'Weisman Roodgezicht'. dat wordt geregisseerd door Rik Launspach, zijn humoris tisch en zeer scherp en hebben tij dens eerdere voorstellingen voor nogal wat beroering gezorgd. Spelers: Anneke Blok. Lukas Dijkema en Bert Geurkink. KINDERVOORSTELLING De toneelgroep K.T.C. Pats brengt op zondagmiddag om 15.00 uur de kin dervoorstelling 'Zolder m last'. Korte inhoud: kinderen komen elkaar tegen op de zolder van een oud huis. Ze krijgen ruzie. Want van wie is het huis nu eigenlijk. En is er ergens een schat verborgen op zolder? En be staan spoken eigenlijk wel? Dit stuk. geregisseerd door Judith Porceli|n en Ankie Hendriks, wordt gespeeld door 4 jongens en 5 meisjes m de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar. Het decor is gemaakt door leer lingen van de Mondriaan Scholenge meenschap m Leiden. Het ensemble 'Pions' is ook aanwezig met speciaal voor deze voorstelling gecomponeer de muziek. THE McCALMANS The McCalmans zijn oude bekenden in het Alphense Parktheater Het drietal, dat bestaat uit lan McCal- man. Oerrek Moffat en Nick Keir. brengt daar zondagavond wederom traditionele Schotse muziek, dat wil zeggen: liederen en instrumentale nummers, soms van eigen hand. soms van andere folk songschnivers Aanvang van de voorstelling 20.30 Gitaam kv r^siaanpe u<t Remco de Oda Spelbos en Philippe Ceuiemans In Neoptoiemos, willen de goden Enk westerhof Aanvang Achilles een kunstje flikken' POfDOTVVMWOUN IBPfN WWtovd Wnow De Leidse experimentele thea tergroep 'Eccentric Steady Stand verraste begin april vriend en vijand met de theater voorstelling Aktie Deze voor stelling was gebaseerd op de nastelkrijttekeningen van de leidse kunstschilder Frank Ber bée. Momenteel werkt de groep aan een tweede serie voorstel lingen, gebaseerd op schilderij- LBOeW. ws De Stichting Concerten Sc hola (-aniorum. een knor van 120 mensen, geeft op 4 mei in de Hooglandse kerk een 'Concert om Vrede' Uitgrvorrd worden het Requiem van Andrew Lloyd Weober en bet Dona No bis Pacem' van Ralph Vaughan Williams Het Requiem van Andrrw IJoyd Webber is een dynamisch werk met liefrlijke momenten, zoals bei Pie Jesu Voor l)ona Nobis Pacem' schreef Vaughan William* niet alleen de muziek. en van de leidse beeldend kun stenarrs Astrtd Vlasman Het werk van Vlasman is van vrtjda» 3 tot en met zondag S mei tr zien in de Kaasmarktachool (in gang Koppenhinksteeg) var 13 00 tot 18 00 uur Vanavond worden de eerste voorst eillngrr in de galeriemimte grgrw-n Ook morgenavond en /at er da» kunnen zij worden grzirn steeds om 2010 uur en 2I.4S uur. De toegang U gratis. maar ook de tekst. In bet werk maakt hij ren verstandelijke et emotionele balans op van ck Ferslr Wereldoorlog, net resul taal heeft beftigr momenten maar Is ook berustend en ver zoenend. De Instrumentale onderstru ning wordt verzorgd door het Randstedelijk Regeievdingsor krst onder leiding van Wlm di Ru. De solisten zijn 11 set te E*n mink (sopraan). Peter Dijkstra (iongrnsaopraan). Marien Smr ding (tenor) rn Huub (Jarw (bas). Aanvang 2030 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9