Rtv show
jgf
'Doodmoe word je van die
sanatoria in het Gooi'
Prachtige verfilming van
Simenons 'De Weduwnaar'
'Ik wil politici laten praten
alsof ze op verjaarsvisite zijn
Donderdag 2 mei 1991
Redactie 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKE5 GERARD VAN PUTTEN REI NA VAN POPPELEN Vormgeving: JAKEUEN PAULUS
6
Paul van Weel, de man achter De Mediakrant
Het zag er even naar uit dat Paul van Weel terug
zou keren naar zijn oude liefde, de radio. Maar
het gesprek bij de AVRO over een nieuw me
diacultuurprogramma liep op niets uit. Nu zit hij als foto
graaf/journalist van De Mediakrant aan de andere kant
van het front en bestookt vanuit die positie datzelfde Hil
versum.
.u<T..n.u niet» op de HBS, kwam op de
advertentie - afdeling van Het
Parool terecht en leerde daar al
les over kranten maken. Hij
werkte als journalist bij De
Nieuwe Unie. maakte daarnaast
allerlei krantjes met mensen die
net van de School voor Journa
listiek afkwamen, en was der
tien jaar radioverslaggever bij
onder andere de NCRV en de
AVRO. Vervolgens werd hij
hoofdredacteur van Studio Am
sterdam, dat oorspronkelijk was
opgezet ter promotie van Radio
Noord-Holland, maar omge
vormd werd tot een periodiek
over lokale en nationale omroe-
HUYERMAN ME DER WERKER
„In I lilversum denken ze dat ze
Ciod zijn. Doodmoe word je van
die sanatoria in het Gooi en van
alle patjepeeërs, want dat zijn
die omroepbonzen stuk voor
stuk. Ook al zien ze er niet zo
uit aJs Rob Out. Ik had eerst nog
het naiëve idee dat ik terug
moest hij de radio, omdat ik het
gevoel had dat er veranderingen
op komst waren. Dit keer ging
ik bij de AVRO over een media-
cult uurprogramma praten. We
hebben een jaar lang met zijn
drieën langs elkaar heen zitten
lullen. De AVRO -jongens wilde
entertainment op Engelse leest
en uitzenden vanuit een disco
theek. Ik begreep het niet, en
tertainment op de zondagmid
dag tussen vier en zes? Dan
loop ik liever op een kerkhof."
Paul van Weel (37). geboren in
Indonesië, getogen in Bussum,
leerde volgens eigen zeggen
Tij daar weg, omdat hij „iets a
ders" wilde.
Van Weel besloot een nieuw
blad over radio, televisie, jour
nalistiek en reclame op te zet
ten. Van Weel: „Studio Amster
dam liep niet lekker. Ik was be
trokken bij de gesprekken over
de voortzetting van het blad en
toen ontstond er een soort uit
dagingsspelletje. Er werd bij
voorbeeld de vraag opgeworpen
of er niet een ander blad moest
komen dat het gat tussen om
roepbladen en vaktijdschriften
als Adformatie en Nieuwstribu
ne of De Journalist moest op
vullen. Toen heb ik geroepen
dat ik zo'n blad ging maken."
Dat is de Mediakrant geworden.
„Ik doe de advertenties, maak
de foto's en lever, als ik zin heb,
een interview aan."
Van Weel combineert het re
dacteurschap bij de Mediakrant
met het maken van de media
pagina voor De Krant op Zon
dag. De Mediakrant werd in
maart geruisloos gelanceerd
met een nul-nummer. Dat be
vatte naast kort medianieuws
onder meer een interview met
VPRO-radiobaas Jan Haasbroek
over de pulp op de radio en een
gesprek met Rijk de Gooyer
over de enge mensen op de te
levisie. De Mediakrant als luis in
de pels van Hilversum? Van
Weel: „De Mediakrant moet
zich gaan profileren met stuk
ken over de handelwijze van de
omroepen, die freelancers die
niet in hun opportunistische
beleid passen, eruit schoppen.
Kijk maar naar de smerigheid
die de KRO met Willebrord Fre-
quin uithaalde. Een journalist
die spraakmakende actualitei
ten wilde brengen en, óh schan
de. een breed kijkerspubliek
wilde bereiken. Toen Frequin in
een reportage voor Brandpunt
een gesprek had geënsceneerd,
ging hij te ver naar de smaak
van de KRO en werd hij gewipt.
De zaak. die bekend werd als de
hoofdenaffaire, had vreemd ge
noeg geen enkele consequentie
voor Brandpunt-hoofdredac
teur Ton Verlind. Nu is Frequin
weer door dezelfde omroep
voor een serie aangetrokken om
ingezet te worden in de concur
rentiestrijd tegen RTL 4, onder
meer in de rol van, let op, rod
delpersfotograaf."
Berichtgeving over de nieuwe
zenderindeling vindt de Hilver-
sum-watcher nauwelijks de
moeite waard. „Ik neem die he
le discussie niet serieus. KRO,
VARA, TROS, dat zijn gewoon
straatnamen geworden. Van
Kooten en De Bie kunnen toch
ook via de NOS hun program
ma uitzenden? Wat televisie
aangaat, vind ik een vergelijking
tussen Paul de Leeuw, die toe
komstgerichte televisie maakt,
waarin dingen gebeuren die he
lemaal niet kunnen, en Paul
Haenen, die toch wat ouderwet
ser en meer met typetjes werkt,
veel interessanter. De rest kun
je met satire afdoen."
„Ik neem die hele discussie over nieuwe zenderindeling niet serieus. KRO, VARA, TROS, dat zijn gewoon
straatnamen geworden." foto»wim saus
STARDOM
Paul en Linda McCartney heb
ben onlangs een pakket vegeta
rische diepvriesmaaltijden geïn
troduceerd dat is samengesteld
op basis van hun persoonlijke
voorkeur. De maaltijden wor
den op de markt gebracht met
een foto van Linda en een zegel
waaruit blijkt dat het produkt
de goedkeuring heeft van de
Bond van Vegetariërs. De voor
malige Beatle en echtgenote
werden twintig jaar geleden ve
getariër. De bekering volgde op
het nuttigen van een lunch met
geroosterde lamsbout in hun
Schotse boerderij. Toen ze uit
het raam keken, zagen zij de
lammetjes in de wei dollen. En
dat deed het 'm.
Cineast Steven Spielberg is be
zig met een film over de klassie
ke degenvechter Zoiro, de ge
maskerde strijder tegen corrup
tie en onderdrukking. Wie er in
mee zullen spelen is nog niet
bekend.
Garth Brooks heeft onlangs
maar liefst zes country wes
tern-onderscheidingen ontvan
gen: beste entertainer, beste
zanger, beste album, beste
single, beste lied en beste video.
Verder werd Reba McEntire de
beste vrouwelijke vocalist,
Shenandoah de beste groep en
The Judds het beste duo. John
ny Cash kreeg een onderschei
ding voor zijn hele oeuvre.
David Faustino. oftewel Bud
Bundy uit Married... with
Children, heeft met een stel
vrienden een rapband opge
richt. De groep heet The Out
law Posse. Het is nog maar de
vraag of hun eerste cd ook in
ons land zal uitkomen. Dat
hangt namelijk af van het suc
ces in de VS.
Geslachtsoperatie
dj geeft aanleiding
tot salarisconflict
PA VIP IISTER
THE INDEPENDENT
De oude Kinks-hit 'Lola', waarin
de zin 'loopt als een vrouw,
maar praat als een man' voor
komt, wordt niet vaak gedraaid
in de gouwe-ouwe-show van
het onafhankelijke radiostation
Devon-Air in Exeter, Groot-Brit-
tannië. Het radiostation is na
melijk verwikkeld in een salaris
kwestie. Dj Glenn Richards (40
jaar), die een transseksuele ope
ratie heeft ondergaan, beweert
dat hij als man is ontslagen en
als vrouw een lager salaris krijgt
aangeboden voor hetzelfde
werk.
Carolyne was woest. „Het
aanbieden van een baan tegen
een lager salaris is pure discri
minatie. Dit is niet alleen bele
digend voor mij, maar voor alle
vrouwen."
De vaste kring van luisteraars
kan het allemaal weinig sche
len. De mening van rij-instruc
teur Brendan Flannery spreekt
voor zich: „Ik heb me niet ge
realiseerd dat Glenn Richards
Carolyne is. Ik denk ook niet dat
het enig verschil maakt. Zij is
een charmante vrouw en een
goede mannelijke presentator."
MUSIC TELEVISION
Nog even terug naar Paul Mc
Cartney. Voor het MTV-pro
gramma Unplugged heeft Paul
live-opnamen gemaakt. Hij
brengt niet alleen zijn favoriete
rock roll-klassiekers (Be Bop
A Lula, That Would Be Some
thing) ten gehore maar ook
Beatles-nummers als She's A
Woman, And I Love Her en We
Can Work It Out Hoogtepunt
van de akoestische special is het
nummer Lost My Little Girl dat
Paul op 14-jarige leeftijd
schreef. De MTV-special, die in
middels ook op plaat is gezet,
wordt op maandag 13 mei
(21.30-22.30 uur) en op vrijdag
17 mei (01.00-02.00 uur) uitge
zonden.
CORRESPONDENT CPD
B en onhandige, con-
I j tactgestoorde, In-en-
In nette tekenaar
met een horrelvoet. Bernard
Jeantet (een eerste, zeer ver
dienstelijke filmrol van de Vla
ming Peter van den Lede)
strompelt naar huis. Om hem
heen raast het verkeer, loeien
de sirenes. Onheilspellend. Een
kleine man in een vijandige
wereld. Brussel.
Het begin van de in één
woord werkelijk prachtige, oor
spronkelijk Nederlandstalige te
levisie film De Weduwnaar, die
de NOS vanavond uitzendt. Het
is de eerste film in een reeks van
negen gebaseerd op werk van
schrijver Georges Simenon. De
overige acht televisie-films zijn
Duits- of Franstalig.
Meteen aan het begin van De
Weduwnaar wordt de toon voor
de rest van het verhaal ragfijn
neergezet. De sfeer blijft bijna
tastbaar dreigend, zonder de
boventoon te voeren. Hoofd
persoon is Bernard Jeantet,
wiens levens ingrijpend veran
dert als hij de neergestoken. Ne
derlandse prostituée Jenny van
de straat oppikt en haar bij hem
in huis neemt. Ze trouwen en
Jenny past zich zo op het eerste
gezicht geheel aan zijn leven
Zij zijn acht iaar getrouwd als
Bernard, thuiskomend van een
opdrachtgever, zijn vrouw niet
aantreft. Op dat moment begint
zijn nachtmerrie. Om hem heen
louter vijandige mensen in het
tochtige appartementen-com
plex. waarin hij leeft. Achter
dochtige gezichten in ranzige,
ongetwijfeld naar spruitjes en
draadjesvlees geurende kamer
tjes. Na een paar dagen wordt
Jenny onder mysterieuze om
standigheden dood in een luxe
hotelkamer gevonden. Vanaf
dat moment gaat Bernard Jean
tet stukje bij beetje het verleden
van Jenny reconstrueren. Dui
delijk wordt hoe weinig hij van
haar heeft geweten. Er blijft
weinig over van de verhouding,
die hij met haar gehad heeft.
Ie krijgt haast medelijden met
hem. Zijn moeizame tocht naar
de pijnlijke waarheid maakt je
als kijker ademloos, geeft je
haast het gevoel voyeur te zijn.
Prachtige rollen zijn er van Jen
ny (Wivineke van Groningen,
bekend van Medisch Centrum
West) en de inspecteur van po
litie Gordes (Herman Verschel
den). Kortom, De Weduwnaar is
een juweeltje geworden.
De NOS zendt de andere zes
films, gebaseerd op boeken van
Simenon. uit in mei en juni, ie
dere donderdagavond één. De
films zijn onafhankelijk van el
kaar tot stand gekomen, hebben
dus niet één stijl. De bindende
factor in het geheel is Simenon
zelf.
STRIPS
BOLLEBOOM
Ton Elias keert terug op scherm met De Vierde Kamer
termijn. Dat is ook mijn ervaring bij Den
Haag Vandaag. Ik heb zeven jaar daar mijn
werk op redelijk lastige wijze gedaan en ik
heb er met niemand van de politici een
slechte ervaring aan overgehouden."
.Aanvankelijk was Jaap van Meekren ge
vraagd voor De Vierde Kamer. Je bent dus
duidelijk tweede keus.
„Jaap is iemand met een behoorlijke staat
van dienst bij de Nederlandse televisie. Ik
vind het absoluut geen schande om na Jaap
van Meekren als tweede te worden ge
vraagd."
- Het tijdstip van uitzending van De Vierde
Kamer doet curieus aan. Jullie mikken op
ongeveer dezelfde doelgroep als Het Capitool
en zenden op precies hetzelfde tijdstip uit.
Wat is de diepere filosofie daarachter?
„Ik citeer Van der Wulp. de hoofdredacteur
van het NOS-Joumaal, in NRC Handels
blad: Je moet nieuws met nieuws beconcur
reren, in plaats van met bloemkolen!..)
Zulks naar aanleiding van een uitlating van
de heer Hendriks, programmadirecteur van
dit station, die heeft gezegd: als de mensen
bloemkolen willen zien. dan krijgen ze van
mij bloemkolenIk blijf braaf buiten die
discussie. Maar ik zeg wel: niet van twee
walletjes eten. Beconcurreer nieuws met
nieuws en beconcurreer iets serieus met
iets serieus.
- „Toch is het niet echt handig voor de kij
ker. Dat is jouw keuze toch ook niet?"
„Ik heb die keuze niet gemaakt Je mag van
mij best weten, dat ik me kan voorstellen
dat een kijker zegt: jeetje mina, waarom
moet ik nou tussen die twee programma's
gaan 'zappen'?"
- „Leg me nou eens uit waarom er straks
naar jouw programma moet worden geke
ken en niet naar Het Capitool? Hoe anders
wordt de Vierde Kamer?
„Wij hebben één gast. die vrij stevig wordt
geïnterviewd door in de regel twee mensen
die zich goed in het onderwerp hebben ver
diept. Ik ben geïnteresseerd in wat er in ie
mand z'n kóp zit. En niet in: wat heeft hij
zich samen met zijn woordvoerder voorge
nomen om naar buiten te brengen? Ik wU
proberen door dat ham as van tevoren be
dachte argumenten heen te breken. En
denk er goed om. het gaat niet alleen om
politiek. Ik wil ook een voorzitter hebben
van de Raad van Bestuur van een grote Ne
derlandse onderneming of een verzeke
ringsbedrijf."
- Toch een uitdaging om dat rotwoord te ge
bruiken.
„Het cliché is geheel juist. Absoluut, abso
luut. Er is hier en daar de vraag gesteld:
krijg je wel mensen naar de uitzending toe?
Ik denk het wel. anders zou ik hier niet zit
ten. Het heeft voor hen ook voordelen. In
De Vierde Kamer is het zeker dat wat ze
zeggen ongefilterd bij de mensen thuis
komt. 'Live'. Dat heeft ook voordelen voor
ze. Ze kunnen gewoon hun verhaal kwiit.
En er zit een lastige krullenbol tussen, die
het 'fair' zal doen en geen trucjes zal uitha
len. 'Fair play'. geen gezeur.
HEINZ
CORRESPONDS NTE»GRD
Bijna twee jaar geleden stapte Ton Ellas
van Den Haag Vandaag over naar het
commerciële station TV 10. Vol ambitie en
vastbesloten om daar datgene te doen wat
bij de NOS absoluut niet kon: een gewaag
dere vorm van parlementaire journalis
tiek bedrijven. Zijn plan mislukte, omdat
het TV 10-avontuur op een faliekante mis
lukking uitdraaide. Elias verdween van
het scherm. Met Feike Salverda bedacht
hij in opdracht van loop van den Ende een
formule voor informatieve programma's.
En hij werkte sinds begin dit jaar ook free
lance voor De Krant op Zondag. Zijn krul-
lenkop verschijnt van 5 mei af weer met
een zekere regelmaat op het scherm. Bij
RTL 4, het commerciële station dat hem
heeft aangetrokken als eindredacteur/pre-
sentator van het politieke magazine De
Vierde Kamer. De 36-jarige Elias is als een
kind zo blij. Want: „Televisie is spannen
der dan schrijven."
Ton Elias heeft er nooit een geheim van ge
maakt dat hij destijds met bonje bij de NOS
is vertrokken. „Ik was het destijds volstrekt
oneens met de voorzichtige aanpak van po
litici bij Den Haag Vandaag. En dat heb ik
intern tamelijk ferm proberen uit te knok
ken, maar ik heb dat verloren.
Aan vechtlust blijkt hij niets te hebben inge
boet. Boordevol ideeën zit Elias. De sleutel
woorden die hij met betrekking tot zijn
nieuwe politieke programma laat vallen:
spannend, serieus, recht-voor z'n-raap, hel
der. Hij verwacht veel van De Vierde Kamer.
Wil z'n gasten, één per aflevering, steeds
zover zien te krijgen dat ze „praten alsof ze
op verjaarsvisite zijn".
Elias: „Het wordt niet glossy, niet moof. Het
moet een no-nonsense-programma zijn.
Gewoon helder en duidelijk, maar ook wel
met respect. Serieus, zonder trucjes."
..Trucjes?''
„Bij voorbeeld, als iemand ergens absoluut
niet over wil praten dat dan tóch doen. Nee,
ik zeg van tevoren: ik accepteer dat u daar
over niet wil praten en dan doe ik het ook
niet. Of ik accepteer het niet en dan is het
aan de gast om te zeggen: ik kom wel of ik
kom niet. Flauwekul loont niet op de lange
Ton Elias in gesprek met El co Brinkman, voorzitter van de Tweede Kamerfractie van het CDA:
„Ik wil proberen door het harnas van tevoren bedachte argumenten heen te breken." btvANP