Feiten Sprankje hoop voor Ulster Pater Jean-Bertrand Aristide laat Haïti weer lachen •7 Donderdag 2 mei 1991 •J DEN HURK HANS JACOBS MARGOT KLOMPMAKER JAN PRE ENEN SJAAK S AAA K MAN DE HAfTIAANSE presi dent Jean-Paul Aristide verrast vriend en vijand. De pater zit dan ook ste vig in het zadel BELFAST houdt dezer dagen de adem in Na jaren praten de partijen in het Noordierse conflict weer met elkaar Eerste pnonteit lijkt de kemp hanen aan de tafel te houden WIM STEVENHAGEN EN MENINGEN Brooke balanceert tussen keiharde standpunten van betrokken partijen In de Engelse pers is Noord-Ierland wel eens vergeleken met een ongeliefd en slecht opgevoed weeskindje, in de steek gelaten door Moeder Ierland en Vader Engeland. In die vergelijking is de Britse minister van Noordierse za ken Peter Brooke een voogd, die voor de zoveelste keer mag proberen het arme, maar vechtlustige weesje Ulster op eigen benen te zetten. HAARLEM PATRICK V Brooke zette onlangs al éën be langrijke stap op die weg. Hij kreeg het na ruim een jaar moeizaam onderhandelen voor elkaar dat de protestantse Unio nisten, de katholieke Republi keinen en de Ierse regering van af deze week voor het eerst in achttien jaar praten over een oplossing van het al decennia slepende Noordierse probleem. De gesprekken bieden een sprankje hoop, maar niemand heeft de illusie dat de proble men snel worden opgelost. Daarvoor is de kloof te diep. Het is tekenend dat Brooke na maanden onderhandelen nog geen plaats heeft gevonden waar de Unionisten moeten gaan praten met de Ierse rege ring. De Unionisten houden vast aan Londen, de leren aan 'ergens op het Ierse eiland'. De minister moet verder elk woord op een goudschaaltje wegen, zodat hij geen enkele partij be ledig. De term 'onderhandelin gen is taboe. Brooke benadrukt keer op keer dat „niets geregeld is tot alles geregeld is". Zo wil hij de diepgewortelde angst wegnemen dat de ene partij een voordeeltje wegsleept ten koste van de andere. De minister wil vóór 15 juli met een voorstel komen. Dat lijkt kort. Hij weet dat de Rept blikeinen en de Ierse Republiek alles zullen afwijzen waarbij Ul ster definitief in het Verenigd koninkrijk wordt verankerd. Ier land wil de grondwetsartikelen waarin Ulster wordt opgeëist wel wal afzwakken, maar zeker niet schrappen. De Unionisten willen juist van geen voorstel weten waarin sprake is van Ier se hereniging. Hun radicale ver tegenwoordigers eisen zelfs dat Ulster een volwaardig deel van het Verenigd Koninkrijk wordt Brooke zei vorig jaar dat En geland niets tegen een Ierse hereniging heeft, als Ulster daar tenminste zelf voor kiest. Hij zei daarmee niets nieuws. De En gelsen hebben er nooit verzwe gen dat ze het probleem liever kwijl dan rijk zijn. Een hereni ging lijkt echter niet realistisch. Brooke mikt daarom waar schijnlijk op een nieuwe vorm van machtsdeling en zelfbe stuur. Zeker is dat hij niet terug wil naar de protestantse alleen heerschappij en dat de Engel sen af willen van het directe be stuur over de provincie. Londen nam in maart 1972 de macht over, toen Ulster volkomen on bestuurbaar was geworden. De protestantse Stormont-regering genoemd naar het regerings gebouw in Belfast verloor naar greep op het land na 30 ja nuari van dat jaar. Soldaten schoten op die dag. bekend als 'Bloody Sunday', dertien katho lieke demonstranten dood. De Britse ingreep was het in directe gevolg van een vijftig jaar eeraer gesloten compromis. Toen de Engelsen sinds de negende eeuw heer en meester op het groene eiland in 1912 besloten Ierland zelfbestuur te gunnen, dreigde de zwaar be wapende protestantse meerder heid in de zes graafschappen van Ulster met een burgeroor log. De fierste Wereldoorlog wendde die dreiging even af, maar daarna moest er een com promis komen. Ierland werd in 1921 onafhankelijk. Ulster mocht echter hij het Verenigd Koninkrijk blijven en kreeg haar eigen regering. De scheiding lag aan de basis van het gewapende conflict dat later uitbrak. Radicale Republi keinen vonden dat de met wa pens afgedwongen zelfstandig neid ook met geweld mocht worden bestreden. De Unionis ten wisten dat ze dankzij hun wapens uit de handen van de Ierse Republiek waren gebleven en vonden dat ze die onafhan kelijkheid met geweld mochten verdedigen. De Stormont-regering stelde de katholieken stelselmatig ach ter. De zes graafschappen wa ren geselecteerd op hun protes tantse meerderheid. Katholie ken kregen stemrecht, maar wa ren toch altijd in de minder heid. Cïoede woningen gingen naar protestanten. Bedrijven Peter Brooke (midden vooraan) komt met zijn delegatie aan bij Stor mont Castle in Belfast. Daar wordt deze week voor het eerst sinds 1973 gepraat over een oplossing voor het conflict in Ulster. foto era weigerden op advies van de regering katholieken aan te nemen. Dat systeem hield lang stand: pas in 1968 barstte de hom. Ka tholieke demonstraties voor ge lijke rechten liepen uit op mas sale rellen, waarbij veel doden vielen. In 1969 greep het Engel se leger in. Daarop viel de slui merende IRA uiteen in een poli tieke en een actieve, radicale vleugel. Het geweld barstte in alle hevigheid los, met de instel ling van het directe bestuur als Kevo'K Brookes poging om tot machtsdeling te komen is niet de eerste. De Engelsen dachten in 1972 nog dat direct bestuur een tijdelijk noodzakelijk kwaad was. Ze stuurden daarom snel aan op een nieuwe regering, waarin ook katholieken zeggen schap zouden hebben. legen alle verwachtingen in kregen ze de partijen in I973 rond de ta fel, de laatste keer vóór deze week. Moeizaam werd een coalitie van gematigde Republikeinen en Unionisten gevormd. Het succes hleek van korte duur: De regering kwam vrijwel meteen ten val door een twee weken durende algemene staking, die door de meeste protestanten werd gesteund. De Unionisten lieten zo zien dat zij elke hen onwelgevallige regeling konden torpederen. Dat zorgde ervoor dat zowel Engeland als de Ierse Republiek daarna lang geen se rieuze poging meer ondernam om een politieke oplossing te vinden. De Britten richtten zich na 1974 vooral op de economi sche opbouw van Ulster en op de bestrijding van de IRA. De leren vonden dat de Engelsen het probleem maar moesten oplossen. De eerstvolgende stap zal vooral de Unionisten nog diep in het geheugen staan gegrift. Omdat ze weigerden met de Re publiek te praten, bleven ze in 1985 buiten de onderhandelin gen tussen premier Thatcher en haar Ierse collega Fitzgerald, die leidden tot de Anglo-lerse over eenkomst. Dat akkoord gaf de- Republiek enige zeggenschap in het bestuur van Ulster, tot grote woede van de protestanten. De deelname van radicale Unionisten als Ian Paisley aan de huidige gesprekken kan deels worden verklaard uit de kater die ze daaraan hebben overgehouden. Hoewel Paisley vorige week al zei zijn tegen standers geen hand te zullen schudden, willen de Unionisten niet nog een keer het risico lo pen dat ze buitenspel staan. Ze kunnen na twintig jaar echter moeilijk opeens akkoord gaan met machtsdeling. In de Britse en Ierse pers wordt er daarom de laatste tijd op gespeculeerd dat ze zouden kunnen aan sturen op onafhankelijkheid van zowel Engeland als Ierland. Die constructie kent onge twijfeld veel haken en ogen, maar zou volgens de bedenkers veel problemen oplossen. De IRA en de Republikeinen zien hun eis van Engelse terugtrek king ingewilligd, de Unionisten hoeven niet bang te zijn voor een Ierse hereniging en de Ierse en Engelse regeringen zijn van een blok aan hun been af. Het is afwachten of dit konijn door een van de partijen uit de hoge hoed wordt getoverd. Brooke is waarschijnlijk al blij als 'zijn' gesprekken niet wor den gesaboteerd door een ge- weldscampagne van de IRA of een van de extreme protes tantse organisaties, in dat geval zal ook het huidige overleg in de annalen van mislukte pogingen worden bijgeschreven en zal het weeslandje' Ulster waarschijn lijk weer jaren op een nieuwe voogd moeten wachten. STANDPLAATS MEXICO Het gebeurt wel meer dat de tuinman zich bij ons komt be klagen. Maar dit keer stond ik met m'n oren te klapperen. „Ik ben ingezoutenvertelde hij. „mijn nele huis is ingezouten En Guadalupe wij noemen hem meestel kortweg Lupito somde op wat er de afgelopen tijd zoal was misgegaan: zijn grasmaaimachine was kapot, z'n vrouw ongewild in verwach ting, z'n kinderen hadden een hardnekkige griep. En, nog er ger. zijn bezemstelen braken om de haverklap. Ingezouten? „Behekst", zo fluis terde mijn echtgenote, zelf een Mexicaanse, me voorzichtig in het oor. Hakkelend probeerde Ciuadelupe uit te leggen dat hij een 'limpia' nodig had, een grondige schoonmaakbeurt. Of ik hem daarvoor het benodigde geld wilde lenen. De volgende dag gingen we sa men op zoek naar een curan- dero, een medicijnman in het Nederlands of, letterlijk ver taald, geneesheer. Naast me in de auto zat Lupito nog steeds te piekeren over de vraag of hij nu alleen zichzelf zou laten 'reini- f;en' of meteen maar z'n hele luis. Zelf moest ik terugdenken aan een paar van de anekdotes die mijn vrouw me de voor gaande avond had verteld. Toen ze nog maar net een baby was. iets van zes maanden oud, dreigde ze te sterven aan een niet te stoppen buikloop. Alle doktoren waren ten einde raad. Op aanraden van een buur vrouw was haar moeder naar een medicijnman gestapt. En wonder boven wonder, Maria Elena, mijn vrouw, was op slag genezen. Ik heb de afgelopen jaren wel meer van dat soort verhalen ge hoord. En op de markt bij ons in de buurt, waar ik bijna elke week wel een keer boodschap pen ga doen, liggen hele stapels vreemde soorten thee, mysteri euze poedertjes en amuletten. Een dode kolibri in de binnen zak, zo hebben al meerdere kooplui me op het hart gedrukt, is een onfeilbaar middel om de liefde van het tevergeefs begeer de meisje te winnen. En natuur lijk, je kunt niet alleen opdracht geven om iemand te laten be heksen, maar je loopt ook zelf voortdurend het risico om 'in gezouten' te worden. Bijgeloof uit ver voorbije tijden, zo dacht ik altijd. Maar inmid dels ben ik erachter dat het gros van de Mexicanen, van arm tot rijk, er nog altijd heilig in ge looft. Mensen als Lupito, de tuinman, laten er zelfs hun hele leven door leiden. Zwarte kun sten. die sinds de Spaanse ver overing van vijf eeuwen geleden zijn aangedikt met een fors por tie religie. Zelfs Lucifer, de dui vel. komt er in bepaalde geval len aan te pas. Maar vooral ook de nodige 'Weest gegroetjes' en 'Onze Vaders'. Dat bleek wel toen we samen met onze 'medicijnman', een nogal norse, pafferig figuur met zware wallen onder zijn ogen, terugkeerden naar het eenvou dige optrekje van Guadelupe. Hij ging meteen aan de slag met een dos gedroogde, geurige kruiden. Tijm, kamille en meer van dat soort zaken. Het hele huis werd grondig afgestoft, in clusief Guadalupe zelf. En tege lijkertijd moest er gebedje na gebedje worden opgedreund, opdat alle kwade laachten zou den verdwijnen. De 'ingreep' kostte Lupito een kleine honderd gulden, bijna een hele week salaris. Of het ook wat heeft geholpen? De kin deren zijn weer gezond, zijn vrouw had een spontane abor tus, de maaimachine draait weer en zelfs Lupito's bezem stelen blijven weer heel. „Maar dat komt omdat wij erin gelo ven", aldus mijn vrouw. En zij kan het weten. ROB SPRENKELS CORRESPONDENT 'De rijken moeten begrijpen dat ze geld inleveren voor armen Jean-Bertrand Aristi de zwaait tiidens een verkiezingsbijeen komst (december vo rig jaar) naar zijn sup porters. FOTO AFP MEXICO-STAD ROB SPRENKELS CORRESPONDENT Niemand bulten Haïti had hem drie maanden durven geven. Maar inmiddels zit pater lean Bertrand Aristide heel wat stevi ger in het zadel dan toen hij op lebni.uï van dit j.i.ir <»lti( irrl werd beëdigd als staatshoofd an de arftfw he ataai Mei zijn eigenzinnige manier van regeren heeft hij zowel vriend als vijand voorlopig weten te overtuigen. President of niet. nog rcgclma tig presenteert 'Tltid zich on verwacht in een van de misera hele sloppenwijken in en rond de hoofdstad Port au Prince. En daar is het dan meteen groot feest. Ondanks hun troosteloze ellende beginnen de mensen te dansen van plezier. Dikke nege rinnen schreeuwen om het hardst. Ze willen dut I itid hun peuters zegent en bieden hem wat te eten of te drinken aan. I let Is zingen en dringen, elke keer opnieuw. Met Aristide aan hel roer is Hat li weer een lachende natie ge worden. Voor het eerst sinus het begin van de Duvalier-tirannie. in I957, is de angst voor reprc sailles verdwenen. Zelfs in de meest armoedige krottenwijken wordt tot diep in de nacht luid nichtig gediscussieerd over de laatste regeringsmaatregelen. En bijna overal beginnen de mensen zich spontaan te orga niseren. Wijkcomitét en vak I>onden schieten als paddestoe len uit de grond longerenorganisaties brachten een paar weken geleden zo n 200.000 gulden bijeen om de ontwikkelingsprojecten van de nieuwe regering te steunen. Aristide zelf is al weken in de slag met grootgrondbezitters en ondernemers om hen te over tuigen van de noodzaak om het minimumloon te verhogen, nu nog zo'n zes gulden per dag. Basisprodukten als rijst, suiker, meel en bonen zijn op bevel van de regering 10 tot 20 pro cent goedkoper geworden. „De rijken moeten begrijpen dat ze het nodige moeten inle veren om het lot van de armen te verbeteren", aldus Aristide tijdens een van zijn meest re cente toespraken. Het gonst van geruchten over de invoering van een scherp, progressief op lopend belastingstelsel. Vooral de woekerwinsten moeten wor den aangepakt, zo hebben naaste medewerkers van de president via de radio laten we ten. Maar voorlopig hebben zij nog hun handen vol aan het be dwingen van de welig tierende smokkelarij, die de afgelopen jaren de legioenen van straal venters heeft bevoorraad Natuurlijk, Aristide heeft inmid dels ook ile nodige tegenslagen gekend. Zo moest hij eerst alle zeilen bijzetten, voordat Rene Preval als premier werd geac cepteerd. En vervolgens weiger de de sena.it de door Aristide voorgestelde kandidaten voor het Hooggerechtshof te benoe men. Datleverde meteen een demonstratie op van woedende jongeren voor het parlement* gebouw „Dechoukée", zo werd weer uit volle borst ge schreeuwd. Alsof iedereen bin nen het parlement een Tonton Macoute' z.ou zijn. een hand langer van het vroegere Duva lier regime. De ruines van uitgebrande hui zen, winkels, bioscopen en res taurants in de straten van Port au-Prince herinneren nog altijd aan de volkswoede De eerste Kuch- en phinderpartijen kwa men na het vertrek van de Du- vallers. op 7 februari 198b. En in januari van dit jaar was het op- r\ieuw raak. nadat Roger lüfon- tant. een van de meest beruchte voormannen van de rontons Macoutes' tevergeefs een staatsgreep probeerde tc plegen om Aristide van de macht af te houden. Bij de meeste rijken en heterge- stelden - en ook bii heel wat op Haïti gestationeerde diploma ten uit het Westen - lopen nog altijd de rillingen over de rug als ze eraan terugdenken. Ze ziin niet alleen hang voor Aristide en zijn progressieve ideeën, maar v ooral ook voor de wijze waarop hij het voetvolk weet te mobili seren Maar tegelijkertijd raken steeds meer mensen ervan overtuigd dat de 37-jarige pater wellicht de enige man in het land is. die de hongerende, uitgemergelde massa's nog in bedwang kan houden. En Aristide probeert directe hotsingen uit de weg te gaan. Hij vraagt om vrijwillige medewerking en onderhandelt alvorens maatregelen te nemen. Langzaam maar zeker begint de buitenlandse hulp binnen te druppelen. Zelfs de regering van de Verenigde Staten heeft voor dit jaar zo'n 160 miljoen gulden toegezegd. Toen vorige maand Ertha Pascal-Trouillot achter de trafies verdween omdat ze zou hebben meegewerkt aan de staatsgreep van Lafontant en zijn 'Tontons Macoutes'. dreig de die hulp even in gevaar te komen. Maar een dag later mocht de voormalige interim presidente alweer naar huis. ook al blijven de beschuldigin gen tegen haar formeel nog be staan. Na drie maanden zit Aristide stevig in het zadel. Hij weet in middels niet alleen de massa's van armen achter zich. maar ook het officiële leger. Van de oude, als corrupt bekendstaan de legertop, is alleen nog gene raal Hérard Abraham over. Hij is door Aristide gehandhaafd als stafchef. Vaak genoeg begeeft de jonge pater zich alleen op straat. De zwarte Mercedes van 'madame Trouillot' heeft hij met pensioen gestuurd. Als hij plotseling er gens heen moet en niemand heeft een auto beschikbaar, dan stapt hij gewoon in een 'taxi'. Niet een van die grote Ameri kaanse sleeën voor de deur van het luxe hotel, schuin tegenover zijn presidentieel paleis. Nee. gewoon zo'n afgeleefde Japan ner. meestal niet meer dan een puffende schroothoop op wie-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 2