Cultuur Manuscript als alternatief behang c Vreemde hartverlammingen en een gouden vondst Een eindeloze reeks misvattingen Bouwen in harmonie met natuur Zwaarmoedigheid als lood tussen de regels Verdwijnende personages Donderdag 2 mei 1991 Redactie: 071 -161400 CEES VAN HOORE RENEE DE BORST Eindredactie PAUL DE TOMBE Vormgeving RUTGER J HOOGERDOK BOEKEN DEBUTANT REINOUT WIERS gebruikt cliché s uit dames- en knapenlectuur Behalve in één ver haal. waarin een prostituee 'n schnjver te kakken zet 'Hollandse nieuwevan Baantjer en Appel LITERATUURAl If VH| RECENSIE* ROOS POST A C Baantjer, De Cock en danse macabre ^dÊÊr' Uitg Fontein ƒ15.90 René Appel, Oppassen, Uitg. Bert Bakker P ƒ29.90 HH et meest impone rende aan het nieu we boek van Baan tjer 'De Cock en dans macabre' vind ik de uitvoerige opsom ming achterin. Een lijst van veertig boeken. Allemaal ge schreven door een man die als politieman zijn pensioen heeft gehaald. Rechercheur Baantjer van bureau Warmoesstraat. Ap- pie voor zijn vrienden, A.C. Baantjer op de omslagen van zijn boeken. De bekendste schrijvende oom agent, die uit zonderlijk produktief met zijn vrije tijd is omgesprongen. Met groot succes. Vraag het maar in de bibliotheken. De Baantjers zijn bijna nooit binnen. Altijd onderweg. Eén van de meest gevraagde auteurs. Je vraagt je af waarom. Zo bijzonder zijn z'n boeken niet. Een tikkeltje braaf eigenlijk. Maar wel warm en menselijk. Je kan er jezelf en je buurman in herkennen. In een heel gewoon en even herken baar decor. Met sympathieke hoofdpersonen. De in het vak vergrijsde, wat versleten rechercheur De Cock (met ceeooceekaa) mag dan lie ver thuis achter zijn cognacje zitten dan op criminelen te ja gen, zijn fijne neus voor mis daad zit nog niet verstopt. Al beweert zijn gemakkelijk door dravende assistent Vledder bij hoog en bij laag dat het alleen maar toeval is dat een paar kunstverzamelaars achter elkaar aan hartverlamming overlijden, De Cock laat zich door dat 'toe val' niet in slaap sussen. Uiter aard krijgt hij zijn gelijk. De slimme baas, de minder intelligente assistent, aantrek kelijke vrouwen rondom doden die met een mysterieuze waas zijn omgeven: het is bepaald geen nieuw patroon in de mis daadliteratuur. Maar het blijft bij Baantjer leuke ontspan ningslectuur. Ongecompliceerd, gemoede lijk en gezellig. Ik lees de over zijn geesteskind De Cock fanta serende thrillerauteur A.C. Baantjer in elk geval vele malen liever dan de gepensioneerde Boudewijn Büch over popmuziek in 'Rock Roll en naar eigen goeddunken ge bruikt, kan het geen kwaad zout op wat slakken te leggen Bou dewijn de man die als gedre ven televisiemaker nauwelijks onderdoet voor Frits Bom doet nog het meeste denken aan het infantiele broertje van The Blues Brothers. Zijn litanie is één grote getuigenis, één gro te gelijkhebbenj. een grote Tm on a mission from God De tristesse van dit boek is van tweéerlei aard. In zijn zucht hoog te reiken volgens Büch stelt de Nederlandse popjour nalistiek zo weinig voor is hij gelijk de mythologische Icarus. Nog als de dag van gisteren zie ik hoe hij zich klapwiekend pro beerde op te houden in de na bijheid van zijn Zonnegod, Mick Jagger. en potsierlijk ter aarde stortte. Het tv-interview maakte niets duidelijk over jag ger. des te meer over Büch. Het staat dan ook pontificaal en in tegraal afgedrukt in Rock Roll. Zoals zovele van Büchs onzinni ge vraaggesprekken trouwens. Misschien kun je lachen om Büch of kun je stellen dat ie mand die de popmuziek van enige afstand gadeslaat kndere dingen gadeslaat dan een ver doofde freak maar Boude- Forse displays in boekhandels ma ken duidelijk dat het enfant terrible opnieuw heeft toegeslagen: Boude wijn Büch liefhebber van eilanden. Mick Jagger en Goethe heeft een boek gewrochten over rock roll. Of is het rock and roll? Eh...excuseer rock 'n' roll. Deze drie spellingen komen lukraak voor in Büchs litanie over de zo vergankelijk lijkende en telkens weer opbloeiende rock 'n' roll. Het kan muggezif- ten zijn. maar in kringen waar de liefde voor fifties-rock het grootst is. wegen zulke details zwaar. Wie niet juist kan benoe men, kan en mèg geen naam hebben. Waar Büch in zijn boek een bijna eindeloze serie feiten en feitjes opsomt, aan elkaar kleeft A.C. Baantjer bijna nooit 'thuis' in de bibliotheken. foto» politieman Baantjer die zo no dig moet vertellen hoeveel beter het vroeger allemaal was. Deze nieuwe De Cock zal zijn weg naar de bibliotheken onge twijfeld weer vlot vinden en ik maak mij sterk, dat hij dan ook niet vaak 'thuis' zal zijn. Appel Drie enthousiast ontvangen boeken schreef René Appel voor hij zijn eerste verhalenbundel onder de titel 'Oppassen' in de boekwinkels deponeerde. Een serie korte verhalen, alle geënt op wantrouwen en achteraocht. Stuk voor stuk studies van men selijk onvermogen. Tot welke banale extremiteiten mensen kunnen worden gedreven door dat zij niet in staat zijn hun[ maal aanwezige argwaan te be teugelen, maar in hun onge breidelde fantasieën de mug to een olifant zien groeien. Met al le ellendige gevolgen van dien. Ik ben in principe geen voor stander van zulke korte verha len. De auteur moet in te weinig tijd te veel zeggen. Ik geef de voorkeur aan werken waarin de auteurs steen voor steen hun li teraire huizen kunnen opbou wen. Maar ik moet erkennen dat René Appel zich een mees ter in dit korte werk toont. Hij heeft maar heel weinig woorden nodig om sfeer te creëren. Hij treft heel gemakkelijk de moe deloosheid en machteloosheid van de mens die slachtoffer van zijn eigen twijfels wordt. Uiter aard zijn niet alle verhaaltjes even sterk. Maar heel knap zit het verhaal in elkaar van de vrouw die haar man niet ver trouwt. Vooral het slot is ont hutsend. Wat dat betreft heeft Appel trouwens meermalen een gouden vondst. Onverwachte ontknopingen in een enkel sim pel zinnetje neergezet. Ik zal ze nier niet onthullen. Het zou veel wegnemen van de kracht van deze imponerende verhalen bundel, waarvan men op zijn gemak moet genieten. MARTIN VELTMAN BIJLMER De flatgebouwen trekken zwarte lijnen nu de gedeukte auto's zijn verstomd. Ik tracht mij tot een trilling te verkleinen in 't zoemen van de ondergrondse treinen terwijl de maan zich om de bajes kromt. Bovenstaand vers komt uit de bundel 'Hollandse Quinrijnen' van Martin Veltman. Veltman, die in deze bundel veertig quin rijnen heeft gebundeld die gaan over plekken en steden 'waar hij iets mee heeft', wordt wel een 'traditioneel' dichter genoemd. Velen horen daar dan meteen achteraan: 'niet meer t<an deze tijd'. Dat is echter een grote mis vatting. Veltmans gedichten mo gen wat vorm en anekdotische inslag betreft dan misschien niet 'Donker bewarenvan Reinout Wiers: debuut van uitersten Halverwege zijn boek neemt de architect Ion Alberts een staatje op, met daarin onthul lende waarderingscijfers. Het blijkt dat het NMB-hoofdkan- toor in Amsterdam Zuidoost, zijn meest bekende schepping (1987) bij de "mensen op straat" het meest populaire mo derne gebouw van ons land is. Met straatlengte voorsprong. Geroemde vakgenoten als Hert zberger, Weeber, Quist en Dam hebben het nakijken met hun gebouwen. "Deze resultaten vormen een schril contrast met de opvattingen van de vakpers", schrijft Alberts. Dat klopt. Ton Alberts en zijn partner Max van Huut nemen een dubbele positie in binnen de Nederlands architectuur. Door medestanders bewierookt maar door tegenstanders wor den zij verketterd om hun an troposofische opvattingen over 'bouwen in harmonie met de natuur'. Jammer is dat een nuchtere discussie over de voor- en nade len van hun aanpak doorgaans ontbreekt. Dit wreekt zich ook bij lezing van het boek. De filosofieën van de koude grond die overal opduiken, drei gen aan het oog te onttrekken dat de antroposoof zeer zinnige dingen te melden heeft. Alberts' collega's zouden er goed aan doen kennis te nemen van diens ideën. onbevooroordeeld. recensie rob vooren Reinout Wiers, Donker bewaren, verha lenbundel. Uitg Prometheus, ƒ27,50 Het valt niet mee een literair debuut te beoordelen, laat staan het te vervaardigen. Rein out Wiers maakt het zijn critici met ziin eersteling 'Donker be waren', een bundel met twaalf verhalen, niet heel eenvoudig. Een debuut van uitersten. Al in de vorige eeuw wees do minee Busken Huet gestreng op het belang van gezond verstand en goede smaak - twee criteria, die onveranderlijk geldig zijn. Aan het gezonde verstand Van Wiers wil ik niet ogenblikkelijk twijfelen, maar tegen de goede smaak zondigt hij meteen met zijn eerste verhaal. 'Bezeten' heet het, en volgens een recen sente van NRC Handelsblad hebben we van doen met iets moois, 'Een superieur kort ver haal over eenzaam maar tome loos zinnelijk genot'. Deze blootbladtaai doet prompt het ergste vrezen, en ja wel, we hebben te maken met een malle, eufemistische om schrijving voor een oerwoud- vertelling van bedenkelijke en zompige aard. Neem een war me broeinacht, een uitheemse plantage, een maanzieke me vrouw en wat zachte, suggestie ve flora. Laat mevrouw zich In lust rondkronkelen. Voeg wat maanlicht, schaduwen en een exotisch sfeertje toe, en je hebt een verhaal waaraan alleen nog de illustratie van een naakt, smeuïg kronkelend, vrouweli chaam ontbreekt. Een sappige puberfantasie. Met goede Reinout Wiers. enthousiaste bestudering romantische jargon knapen- en dameslectuur. foto wout /an balhuizen smaak en enig gezond verstand had Wiers deze akelige natte droom voorgoed in portefeuille gehouden. Dit stuitende begin doet het ergste vrezen, en ook verderop neemt de schrijver de bezorgd heid niet helemaal weg. We le zen over Pipeloontje, een schrij versfantasie 'met fluwelen stem' die haar vleugels ontvouwt en wegvliegt uit haar zelfgebreide cocon. Over een slooppand. Over authentieke Portugese vis sers. Eva en magere Michael ('Ze is een vleermuis en ik ben haar gewillige prooi'). We lezen: 'Denk er maar even rustig over na. pap. Ik kan het best Begrij pen als je Juan nu niet wil zien. Het komt natuurlijk allemaal erg onverwacht. Maar je vindt hem vast aardig' Gezond Verstand adviseert ons het lezen te staken In bo vengenoemde en volgende ver halen is het een komen en gaan van passages vol clichés en zin sneden die wijzen op enthou siaste bestudering van het ro mantisch jargon in knapen- en dameslectuur Des te verrassender is 'Publie ke intimiteiten', het sublieme verhaal waarmee de bundel be sluit. Ineens als de doorsnee lezer de hoop heeft laten varen en het debuut van Wiers sma lend terzijde heeft geworpen - een verhaal dat door inhoud en structuur bijna een parel vormt tussen dc platgetreden kiezels van de grauwe Nederlandse ver teltraditie. In drie stukjes met een listig wisselend vertelperspectief vol gen we in 'Publieke intimitei ten' Wim, die een eetcafé bin nengaat. Hij is in euforische staat, want hij heeft net een ver haal geschreven waarop hij trots is. Hij geeft het ter lezing aan een prostituee, in wie hij Carla herkent, een vroegere, door hem begeerde klasgenote Carla vindt het verhaal 'klote' en licht dat ook eenvoudig toe: 'Lees zelf maar Het is van zo n schrijver die alleen met z'n ei gen bezig is. Lr gebeurt hele maal niets. Hij loopt wat door de stad en dat is het dan. En hij vindt z'n eigen verhaal goed, geloof ik. ze lachte schaterend, wat een gelul'. Het Droste-effeci van een ver haal in een verhaal in een ver haal krijgt een schitterende apotheose, als tenslotte Wim zich met Carta in haar rode sportauto terugtrekt en de raampjes dichtplakt met zijn manuscript. Letterlijk binnen het verhaal wordt hrt verhaal voortgezet, maar ongezien door de lezers, die noodgedwongen bulten blijven Een prachtige vertelling en een hecht, uniek sluitstuk van een overigens tochtige bundel verhalen. Boudewijn Büch: éen grote getuigenis, één grote gelijkhebber!]. wijn mist het scherpzinnige ob servatievermogen van Youp van 't Hek die tijdens het WK Voet bal als betrekkelijke outsider wél veelvuldig de kem van zijn onderwerp wist te raken. Een eindeloze reeks misvat tingen slingert Büch het gedul dige papier op. Enkele voor beelden: "Gianna Nannini ver wijst lanis Joplin op het podium naar het rijk der fabelen "De Beatles waren hype en de Sto nes stonden in een traditie en dus op een hoger plan". "Zon der Bo Diddley zou de jammer- plankenghcul SM limi liflUdlÜ niet bestaan hebben". Boeken over pop of rock ver kopen amper in Nederland. Dit tot de avant garde poezte wor den gerekend, de thematiek die erin aan de orde komt is van alle rijden. De laatste versregel van dit quinrijn is zeer sterk en bo vendien hoogst origineel. Velt man, die ooit de spreuk 'Heerlijk Helder Heineken' bedacht, gaat na een periode van dichten de reclame weer in. Ik zou dat als ik hem was niet doen. Ben Borgart: een smakelijk verteller onderbroken met aanzetten voor een te schrijven verhaal De nacht van de lezing eindigt niet in het bed van het enige mooie meisje in de zaal. maar op de harde bank van een win derig station. De ontknoping van alle acht verhalen is zorgvuldig tot de laatste bladzijde(n) uitgesteld De ene keer is de afloop wat sterker dan de andere keer. maar nemen* komen deze ver halen gekunsteld of bedacht over een treurig stel dat een dagje met een fantasierijk kind op stap gaat. ome Niek die zijn vrouw bij rijn huisje van de volkstuin heeft begraven, twee oude mannen in een verpleeg mm Prachtig Is het verhaal 'lacht- lust', waarin de nadagen van een leeuw en rijn baas worden be schreven. Bij le ring van een ver haal als 'Het red dendc woord zou je willen dat Borgart dat wat dieper had uitge werkt tot een no veile, of een ro man In enkele woorden weet Borgart de sfeer van het verval tr tekenen; de zelf kant rond het centraal station van Amsterdam Motregen daal 1 de neer uit een M zwart grauwe he md Dof glom Ben Borgart ten onrech- het asfalt. In een te nooit op het literaire atmosfeer van erepodium kille neveligheid fotocb vanzotn vervaagde de grens tussen Wallekanten en het water Het cnfge leven dat cr op dit uur te bespeuren vid was soma een rood puntje van een sigaret, opgloeiend in de buurt van een urinoir, en wat schim men van meisjes die heen en weer drentelden over de kaai. Verslaafden Urtg DeBeage* ƒ22.30 Er rijn schrijvers die al zon twintig jaar schrijven, maar voor het grote publiek onbekend blij ven. omdat rij literair niet op het erepodium staan en de pech hebben gehad nooit voor de AKO- prijs te rijn genomineerd. Ben Borgart (1940) Is zon schrijver. De titel van zijn nieuwste verha lenbundel 'Het geluk ligt om de hoek' geeft als variant op de uit drukking 'de hu mor ligt op straat' het treurig lot van rijn hoofdperso nen. Want met geen enkele hoofdpersoon in deze verhalen loopt het goed af. Het blijft tobben. Borgart debu teerde in 1972 met 'De vuilnis roos'. De flap tekst van rijn nieuwe boek leert dat riin eersteling inmiddels al aan dc '6e druk' toe is. In zijn debuut gaat het naast een liefdesrelatie en de milieustrijd In de jaren zestig. J om een vermake lijke beschrijving A van een zwcr- vers best aan DU dm ondanks de ver schijning van drie boeken tussen 1972 en deze laatste - is uitgangspunt van het eerste verbaal Schrijf stof. waarin de toon voor de rest van het boek wordt gezet. De hoofd persoon is op weg naar een le zing. Hij moet aan 'de vierde man' van Cierard Rcve denken, maar als Thomas Frappe een café binnenkomt om de weg te vragen naar t Nut' valt het de dne wachtenden aan een café tafel alleen maar tegen dat hij niet de vierde man is op wie rij wachten voor hun kaan rondje Borgart beschrijft deze verne derende gang van een brood schrijver op een luchtige, koele, ironiserende toon die toch geen afbreuk doet aan de As sar moe digheid die ais lood tussen de rege ls hangt. Het verhaal wordt Uit deze nieuwe verhalen van Borgart blijkt dat geluk niet op straal ligt en ook niet om de hoek. al zi)n er tOR» m tic VK halen wel gelukkige' coïnciden ties die de hoofdpersoon voor •Tgrr behoeden Maar ook in deze gevallen \Taag je je af of er wrl sprake Is van redding'. Verhalen van een smakelijk verteller met een gezonde dosis treurigheid foto» klaasrom hoek van Büch vormt misschien dc lamlendige uitzondenng op de regel. We citeren de schrijver slechts eenmaal met instem ming 'Popmuziek verdient een beter lot aan het onderwerp te rijn van roddel, domme praat en gepresenteerd te worden door knappe. maar loos praten de jongens en meisjeshoofd jea". ia wé* v» •do ƒ37.50 oms krijgt een schni s ver pas erkenning door een gelukkige sa menloon van omstandigheden Zo wordt het succes van dc ro man Henenschimmen van LBemlef voornamelijk toege schreven aan het feit dat er ten tijde van verschijning een grote maatschappelijke belangstelling bestond voor het verschijnsel dementie. Bemlef dankt rijn populariteit (van 'Hersenschimmen zijn in middels meer dan 300.000 exemplaren verkocht) natuurlijk niet aan het blinde toeval Het boek is een product van dertig jaar schrijverschap waarin met slechts één thema voortdurend is geëxperimenteerd Ik noem het hier gemakshalve maar even "hrt vergetrn'. waarmee de dood zich nadrukkrlijk aan dient. Het vergetrn is in Bemiefs vi sic de voorafschaduwing van de dood en dat thema loopt als«M rode draad door bijna id zijn ro mans. verhalen en gedichten Van het proza dat hij voor rijn grote doorbraak schreef is nu een gedeelte opnieuw bijeenge bracht in de verhalenbundel Verborgen helden' Herlering van Verborgen hd den lijkt veel on een ontmor ting met een oude bekende die ie alleen nog vaag van gericht kent. Van w«t die vroeger zoal te zenen had. heb je niets ont houden, ro blijkt liet is mis srhien wel inherent aan Bem iefs thematiek en de wijze waar on hij zijn verhalen opbouwi Hij hecht vrd belang aan hrf wit tussen de regris verwijst daarmee naar he* impliciete, het niet grzegde Dc personages in Bemiefs verhalen raken op een gegeven ogenblik zoek en rijn vervol gen» onvindbaar, alsof zr nooit bestaan hebben (Zie bijvoor beeld. 'De verdwijning van Kim MlDer') De indruk die ren lezer eraan overhoudt is die van vol strri.tr stiltr rn Irrglr Paradoxaal grnorg is dat pre des hetgeen waar Brmlef je san probeert te doordringen dat jc voortdurend aan grttrugrn<a pacitrit inboet, dat herinnering bestaat uit woorden en dat wanneer die niet meer In relatie staan tot hun betrkmissen, je identiteit wriorrn gaat Hondedromen üe klok r a verbalen) Bemlef omsingelt "het rwartr gat van de dood met de taal Hij probeert bet onbenoembare benoembaar te maken en dat je daar af rn toe bij indommelt rn er weinig van onthoudt, is ern sreg trim Bemlef ts een Ni) vrrtjr hoewel hij even snd set dwtjnt als hij is grkomro

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 15