Cultuur Amusement komt niet uit de verf Film werpt geen nieuw licht op affaire-Hans Kok Het Kijkhuis in Leiden presenteert mooie films Donderdag 2 mei 1991 FILM NIEUWSLIJN Nog steeds nieuwe Cannon-films Het eens zo aan de weg timmerde Cannon-concem mag dan op zijn gegaan in de MGM/Pathé-muItinational van Giancarlo Pa retti, er worden onder de naam Cannon nog steeds films gepro duceerd. Christopher Pearce, een medewerker onder de oud-ei genaren Golan en Globus, heeft zich voor SI4 miljoen los weten te kopen van Pathé. en zet de nu de low budget aktie traditie van Cannon zelfstandig voort. Onder de veertien aangekondigde produkties veel bekende (en veelal vermoeide) gezichten: Char les Bronson, Chuck Norris, Michael Dudikoff en Peter Weller. Première gepland in 2024 De Deense filmmaker Lars van Trier neemt alle tijd voor zijn vol gende projekt Dimensions. De rolprent, die 'een monument voor Europa' moet worden, zal in de komende dertig jaar geschoten gaan worden: elk jaar drie minuten. Geplande première-datum: 30 april 2024. Van Trier zal dan zelf 68 zijn. Hollywood lokt en lokt Hollywood gaat onverdroten verder met de aankoop van talent en bijbehorend produkt uit Europa. Na de eerder aangekondig de transfer van George Sluizer en diens Spoorloos naar een grote studio, is nu Luc Besson naar de VS gelokt om daar voor Warner een Amerikaanse versie van zijn Nikita te maken. Dat wil zeg gen, minder sex en geweld, en met een happy end. Benieuwd hoe Sluizer de finale van zijn film in Hollywood denkt te slijten. Geen Campari-Woody-cocktail Ook een Italiaanse commercial van de hand van Woody Allen heeft het niet gehaald. De firma Campari schrok terug Woody het draaiboek presenteerde, en de spot in een bordeel bleek te zijn gesitueerd. Iets moois met Barbra Het kan nooit kwaad om iets moois met Barbra Streisand te be ginnen. Dat weet Jon Peters, die begon als haar persoonlijke kapper en nu studio-hoofd van Columbia is; dat weet Don Johnson. Nu kent ook filmcomponist James Newton Howard de voordelen van een verhouding met de Funny Lady. Hij was nog niet in huize Streisand gesignaleerd, of veteraan John Barry werd gewipt als componist van de nieuwste Streisand-film Prince of Tides. En wie mag nu de liedjes gaan schrijven...? Therapie voor een onbeheerste woede dronken', is nog de meest per soonlijke omschrijving die een vriend van hem weet geven. In naam der wet is geen monu ment voor Hans Kok, dat zal duidelijk zijn. Maar wat is de film dan wel? RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Te zien: Amsterdam, Desmet December 1985. Kraker Hans Kok wordt dood aangetroffen in een Amsterdamse politie-cel. Het kost vier officiële onderzoe ken om de waarheid boven tafel te krijgen. Kok blijkt overleden aan een overdosis methadon, ingenomen vlak voor hij gear resteerd werd bij de groot scheepse ontruiming van een kraakpand in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt. Hoewel het korps niet recht streeks verantwoordelijk is voor Koks dood, gaat de politie be paald niet vrijuit. Kok had on- derkoelingsverschijnselen, op gelopen tijdens zijn nacht in de ijskoude cel, en was mishan deld. Tevens vond een GG&GD- arts op de avond van arrestatie zijn toestand niet ernstig ge noeg voor opname in het zie kenhuis. Kok werd aan ziin lot overge laten, en overleefde zijn cel niet. Ernstige nalatigheid van de kant van de politie, luidt het defini tieve oordeel, waarmee de zaak wordt afgesloten. Niemand wordt vervolgd. Voor fineaste Barbara den Uyl is de kous daarmee niet af Niet alleen de gemeente-politie, maar ook justitie en het Amster dams college treffen blaam. Er is teveel verzwegen, de onderste steen moet boven. Haar film In Naam der Wet voegt, zes jaar na dato, echter weinig nieuws toe aan het beeld dat we al kennen van Kok. Een martelaar van de inmid dels ter zielen gegane kraakbe weging, een doorn in het oog van justitie. Veel meer komen we over hem niet te weten. 'Al tijd vrolijk, maar ook altijd Bette Midler en Woody Allen spelen een echtpaar dat het moeilijk heeft in Scenes from a Mall. Voor het eerst sinds 1976 (Martin Ritt's The Front) speelt Woody Allen de hoofdrol in een film die hij niet zelf heeft geregisseerd. Die eer valt in Scens from a Mall te beurt aan Paul Mazursky, een man die net als Allen zelf vroeger geestig-intieme films over Newyorkse neuroten maakte. Alle reden dus om van deze sa menwerking een amusant re sultaat te verwachten (ook al omdat de film zich afspeelt in het door beiden hartgrondig verfoeide Los Angeles), maar Scenes from-a mall valt toch te gen. De film opent nochtans veel belovend met een scène waarin Woody Allen z'n bijdehande kinderen, die een weekendje gaan skiën, uitgeleide doet. Al ien is meteen in vorm: gierig, neurotisch, vol levenslessen waar die kinderen helemaal niet op zitten te wachten. Het zoon tje wil alleen maar zoveel moge lijk geld. Geld blijkt ook rol te spelen in het huwelijk van Nick (Allen) en Deborah (Bette Midler). Ze zijn deze dag zestien jaar getrouwd. Hun werk is zo belangrijk dat ze hun vrijage om hun huwelijksdag te vieren (Nick: 'We doen het altijd op deze dag') ettelijke malen on derbreken om hun clientèle te lefonisch te woord te staan. HfJ verkoopt merknamen op tenniskledij, zfj is psychologe. Die combinatie biedt een aardi ge, ironische kijk op een leven waarin alles handel is, maar veel verder komt Scenes from a mall niet. De film speelt zich verder volledig af in een 'shop- ping-mall', een overdekt win kelcentrum dat zo groot is dat het een wereld op zichzelf vormt. Dat is natuurlijk Mazursky's bedoeling: het winkelcentrum is hèt symbool voor het moderne leven in de jaren negentig. Alles is voorhanden, als je maar geld genoeg hebt. De instant-wereld van Califomië (of de Verenigde Staten): alles is nep en pseudo- -chique. Tegen die achtergrond valt het huwelijk van Nick en Deborah in duigen wanneer ze elkaar hun affaires berinnen op te biechten (terwijl Deborah no ta bene een bestseller heeft ge schreven over hoe je je huwelijk goed houdt). Dat had een kritisch-amusant portret van een manier van Ie ven moeten worden, maar Ma zursky maakt die pretentie niet waar. Nick en Deborah blijven te zeer 'types', ze worden geen personages met wie we ons kunnen identificeren, ook niet wanneer 'de maskers vallen wat toch Mazursky s bedoeling is. Tegelijkertijd raakt Mazurs ky's voorraad observaties van die uit de hand gelopen wereld om hen hoen snel uitgeput (hoewel Nick's stress-kauw gom, die verschillende kleuren krijgt naarmate hij zich meer opwindt wel een vondst is). Ln zo zitten we te kijken naar een film die ons meer belooft dan hij waarmaakt. Dat gaat op den duur flink vervelen FILMS IN LEIDEN i (jeugd-) cultuur? De kraakbeweging heeft de jaren tachtig niet overleefd, en zal voor een jong publiek zelfs niet meer dan een herinnering aan wat journaalbeelden zijn. He laas laat Den Uyl de kans liggen met In naam der Wet een kro niek van tien jaar burgerlijke omgehoorzaamheid te schrij ven. Wie weinig bekend is met de situatie, bijvoorbeeld die van het escalerende conflict tussen justitie en de krakers, wordt hier niet veel wijzer. Den Uyl veron derstelt een voorkennis die de meeste mensen zes jaar later niet meer zullen bezitten. In Naam der Wet is nog het best te omschrijven als een the rapie waarin Barbara den Uyl haar machteloze woede over zoveel onrecht kon ventileren. Ze choqueert burgemeester van Tijn met een stupide liedje van Joop Visser, ze jaagt minister Korthals-Altes op de kast door hem tegen de afspraak in toch te filmen. Maar de scènes leiden tot niets, haar eigen woede on dergraaft de kracht van de film. De wanordelijke opeenvolging van intervieuws. nagespeelde scènes en documentaire beel den versterken het beeld van een filmmaakster, gedreven door boosheid in plaats van door gerechtigheid. In deze vorm is In Naam der Wet uit sluitend interessant voor een kritiekloos publiek van insiders. Zonde, want de hier gepresen teerde feiten zijn voor veel meer mensen belangwekkend. MEDEWERKER Het Kijkhuis in Leiden is een bioscoop waar de kleinschalig heid overheerst en waar een prettige niet-commerciele sfeer hangt. Opvallend aan de pro grammering is, dat in de twee zalen aan de Vrouwenkerksteeg veel films worden vertoond, die nog kort tevoren in de gewone bioscopen te zien waren. Dan heb je het over The Shel tering Sky. Dangerous Liaisons. The unbearable Lightness of Be ing zodat wat trage filmliefheb bers een tweede kans krijgen of waar je je lievelingsfilm zomaar nog eens kunt zien. Dat wil ech ter niet zeggen dat onbekende of eigenaardige films in Het Kijkhuis niet aan bod komen. Komende week draait La Peti te Voleuse, een Franse film die al in 1988 werd gemaakt, maar die vorig jaar pas (korte tijd) voor het eerst in de Nederlandse bio scopen te zien was. De onbe kende regisseur Claude Miller maakte de film op basis van een oud scenario van Francois Truf- faut. De invloed van de meester is vooral te merken aan de los se, lichte en spontane sfeer en aan de fijnzinnige humor, die ogenschijnlijk in tegenspraak is met het treurige onderwerp. Janine Castang (Charlotte Gainsbourg) woont begin jaren '50 bij haar oom en tante in een klein Frans provincieplaatsje. Het gezin is arm en aan het jon ge meisje wordt weinig aan dacht besteed. Janine heeft be hoefte aan avontuur en wil graag indruk maken op de Amerikaanse soldaten, die na de bevrijding nog in het land rondhangen. Daarvoor heeft ze geen geld, dus steelt ze het uit school en uit de kerk. Ook neemt ze sigaretten, zijden lin gerie en een stola weg. attribu ten die ze nodig meent te heb ben om een echte, romantische dame te kunnen zijn. Nadat Janine als dienstmeisje is gaan werken, ontmoet ze An- dré, een vriendelijke veertiger die haar ervan weet te overtui gen dat ze een secretaresse-op leiding moet volgen. AJles lijkt goed te komen, totdat Janine Raoul ontmoet, een inbreker en een scharrelaar. Ze voelt zich sterk aangetrokken tot Raoul en een gepassioneerde verhouding ontstaat. Uiteindelijk doet Raouls invloed haar geen goed: ze begint weer met stelen en belandt uiteindelijk in een op voedingsgesticht, waar strenge nonnen een onaangenaam régi me uitoefenen. Ze weet te ont snappen, maar haar familie en haar vrienden van vroeger wil len haar niet meer opnemen... In Het Kijkhuis draait volgen de week ook Interrogation, een Francois Truffaut peetvader scenario. FOTO ANFFO La Petite Voleuse. belangrijke Poolse film van re gisseur Ryszard Sugajski. Inter rogation werd al ui 1982 ge maakt, maar meteen door de censuur op de plank gelegd. Pas in 1989 kwam hij in roulatie en won toen meteen in C annes de Gouden Palm voor de beste ac trice. De 25-jarige zangeres Ton ia (Krystyna Janda) wordt in 1951 door de geheime politie gear resteerd op een onduidelijke aanklacht. Er wordt van haar verlangd dat ze een verklaring tekent waardoor een legeroffi cier verdacht wordt gemaakt, maar zelfs na verhoren die meer op martelingen lijken, weigert ze dat te doen. Ondertussen zien we wel hoe een vrolijke, a- politieke vrouw een moedige en opofferingsgezinde houding ontwikkelt, een vrouw die liever sterft dan dat zij haar gevoel voor fatsoen en rechtvaardig heid opoffert. PROLONGATIES FILMS Oilecht oo matig oooredeli|k OOOOgowd ooooouitstctend AH VING ooooo Een mei^e Jat op een vismarkt in Hong Kong werkt. wil greeg actr.ce worden Ze neemt lessen b.| een filmreg.cveu' die het leven .n die grote mierenhoop wil vastleggen voordat het verdwijnt De twee reken bevriend Prachtig, menselijk en gevoelig MON ONCLE oooo Vanen met larrmesTeti De directeur ven een plastic-fabriek woont in een huis. det voorzien is van technische snufjes Zijn neefje krijgt een baantje in de febnek Een satire op de moderne ti|d die uit 1957 dateert maar die nog steeds actueel is I LOVE VOO TO DEATH OOO Pizzeria houder Joey Boe ca (Kevin Kline) stoeit graag met aantrek te li|ke vrouwen zodat zijn vrouw (Tracy Ullmani besiud hem ud de weg te ruimen Absurde aanslagen mislukken steeds, zodat iedereen zich uitemdeliik maar verzoent THE PLOT AGAINST HARRY OOO ue joodse gangsier Hany Kiotnik wil na een verblijf in de gevangenis zijn misdadige zaakjes weer op zich nemen, maar iedereen «ern hem tegen zi|n gezin. zi|h geweten en de reclesseringsembtenaar Werke li|kheid of paranoia' Teenage Mutant Ninja Turtles OOO Een gemene misdaadbende maakt New Vork onveilig, meer de hm la-ichildpedden Raphael. Donjtetlo. Leonardo en MicheUngeic staan paraat1 BIOSCOPEN LI002 Stienc» of the Unite dag 18 45.21.15. wta» 14 16 U003 The Rook* 12 r oog 19 21 15 <410 14 30 11004 Duck Taies. de Mm Hetgehermvan de wonderlamp - j* 30 11004 Oe Onfatsoenlijke Vrouw a dag 19 21 15. w 14 30 STUDIO tr 07. 13210 Sleeping with the enemy 19 21 15 v.-a.-D 14 30 LUXORtei 071 233192 Look who's talking too a Dag 21 15 ®00k 14 3 De Mms kt txwitunoe theaters wtsvetenoo<3tn«Jag 7 mr n ^-tiend met de feestdagen TRIANON Cyrano de Bergerac eg 19 00. 21.15. REK 1071 125414 Pru.menteoesem J6 jf dag 21 15 ALPHEN AAN DEN RIJN EURO 1 te 01720 20800 Look who's taNung too a 18 45.21 30. ca 13 45. 18 45 21 30. ro 13 45. 16 15. 1845. 21 30 EURO 2 The SOence of the Umte Mg 18J0.21.15. a 13-30.1830. 21 15.» 13 JO. 16.18.30.21.15 EURO 3 Sleeping wtth the enemy a i dag. 18 45.21 15 6 21.15 EUROStltinderwm'r De kleme teemeemsin za ro 14 EURO 4 Dances with wohres a a£ 20 11 r» 13 30 20.15. 13 30 17. 20.30 VOORSCHOTEN GREENWAVs :«S4 ElineVerea I'm ,-r t'rn do 20 15 Postcards from the edge 21 15 ma t T po 20 15 Kindergarten Cop 1545. 19 Teenage Mutant Ninja Turtles a 15 45. 19 za ro 3 4 15 45 19.wo do 14. 15 45 Oe Kleine Zeemeermin a ■oda 14 FILMHUIZEN LEIDEN 21 45 li den maften V t/rn mj 20 22 I Urn you to death J 20. 2 1 Mononcle* La bande des quetie do 20. LVC te' 071 146449 The Plot against Harry o LAK tel 071 121490 OevenngapUats Oe actrice en haar fantoom Ah Vmg o DEN HAAG ASTAlte 70-3463500 Sou< Sleeping with the enemy a dag 14 18 45 21 30 ro 13 15 16. 1845.21 30 ASTA2 Dances with wotves a lag 14 18 15 ASTA3 Kindergarten Cop 12 - dag 14 1845.21 30 ro 13 15. 16. 1845 21 30 BABYLON l r 0 7O347H58 Naast Oen Haag Centraal Stator Greencarda t 18 4' 21 30 za ro 13 1V18 15.1845 21 30 BABYLON 2 Scenes from an 18 45.21.30 J 1845 21 30 BABYLON 3 Awakenings a 1 dag 14 M 9)345.16 15 18 46 2130 i 21 30 CINEAC 1 TUSCMINSKI te 3630637 Buitenhof Silence of the Iambi dag 14 1845.21 30, to 13 15 18/1845 21 JO CINEAC 2 Look who's tattung too a I dag 14. 18 45.21 30.10 13 15 18/1845. 21 X CINEAC 3 Three Men and a iRtte Lady a dag 1845.21 X. madiook [4 00 MCTROPOU 1 te' 070 3456 '58 Carneffiaa- Dances w»th woh«es a dig 14. 20 30. mad)ook 14 METROPOLE 2 The Godfather Pad III 16 y dag 14 14. 18 45 21 J 21 X METROPOLI 4 EhneVore* iag 14 8 46 21 X ro 13 15/18.18 45,21 JO METROPOLI S Misery t dag 1846 Look who s tahmg loo a dag 1 3 45. 20 45/2F X ro 13 30. 18 18 45.21 X 00C0N2 Quest.oni A Answers dag 13 46 18 45.21 X. 13 30. 18. 18 45.21 X OOEON3 Srtence of the Umte dag 13 46 18 45.21 X rol3X. 18 18 45.21 X OOCON4 The Root* 18 45 -a 0*1145

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13