Extra Geheimzinnige verdwijning van filmpionier Le Prince Redactie 023-150239 RIET BERGHUIS Voongeving RUUD BLOKHUIZEN bestaan. Dat was al duidelijk voor wie de kritische boeken van de Amerikaanse film historicus Gordin Hendricks kent over Edi- sons halfslachtige aandeel in de start van de filmgeschiedenis. Edison had in 1889 de F;ranse arts en uitvin der professor Etienne-Jules Marey ontmoet en een demonstratie gezien van diens chro- nophotographe. Het apparaat was het jaar tevoren gepatenteerd, hetzelfde jaar waarin Ix Prince zijn eerste geslaagde films op nam. Edison droeg zijn medewerkers in zijn werkplaats in West Orange in Amerika op de chronophotographe van professor Ma rey om te bouwen tot een apparaat dat ver handelbaar kon zijn. In zaalprojectie van filmbeelden zag Edison echter geen brood. Professor Marey had hem uitgelegd dat zijn uitvinding slechts voor de wetenschap van belang was. zoals de cardiograaf die hij eer der had uitgevonden. Maar een apparaat dat dienstig kon zijn voor het vermaak van de grote massa's...? De ontwikkeling van de kinetoscope kreeg in de werkplaatsen in West Orange betrek kelijk weinig belangstelling van Edison. De firma's, die het apparaat hadden besteld, moesten voortdurend aandringen op afle vering ervan en op toelevering van de bijbe horende films. In 1894 werden de eerste ki netoscope-parlours geopend. Zij trokken veel belangstelling. In dezelfde tijd waren er tientallen anderen bezig met het uitvinden van een filmcame ra en projector. De belangrijkste onder hen was de Parijse ingenieur Leon Bouly, die echter in 1894 geen geld meer had om de jaarlijkse patentkosten op zijn Ciné- matographe Bouly nog langer te betalen. Zakenwereld Antoine Lumière bestudeerde de vrijko mende patenten. Als een van de grootste fa brikanten ter wereld van fotogevoelig mate riaal zag hij er commerciële mogelijkheden Le Prince omstreeks 1900 in de tuin van zijn schoonouders in Leeds. FOTO GPD in. Hij gaf zijn werkplaats-chef Carpentier opdracht het apparaat iets gewijzigd na te bouwen. Zelfs de naam 'Cinématographe' werd brutaalweg van Bouly overgenomen. Antoine gaf zijn zoons Louis en Auguste op dracht in december 1895 openbare voor stellingen te geven met de opnieuw gepa tenteerde Cinematographe Lumière. Zo gaat dat in de grote zakenwereld. In Engeland had de in Parijs opgeleide kunstschilder en fotograaf Birt Acres al in 1895 openbare voorstellingen gegeven met de geheel door hem op eigen wijze ontwik kelde Kineopticon. In Amerika had Jean Le- roy. de technicus die Le Prince had gehol pen bij de bouw van zijn 16-lenzige filmca mera. al in 1894 voorstellingen gegeven met een door hemzelf verder ontwikkelde appa raat. Hij vroeg de Engelse gebroeders Riley uit Bradford een compagnonschap met hem aan te gaan. In Duitsland hadden de gebroeders Skladanowski een apparaat ont wikkeld. waarmee zij eerder dan Lumière openbare voorstellingen gaven. Vergeten bron Na 1896 was het hek vap de dam. Edison stond er in Amerika echter op dat niemand anders dan hij het recht had om films op te nemen en te projecteren gezien zijn kineto- scope-patenten. Deze patentrechten waren niet buiten Amerika aangevraagd. Met ein deloze juridische procedures en met het huren van gangsterbenden die op illegale' filmploegen inhakten, wist Edison de ont wikkeling van de film in de VS nog een poosje naar eigen hand te zetten. Adolphe Le Prince verdedigde op een van de proces sen van Edison tegen zijn rivalen de paten ten van zijn vader. Maar de rechter ver klaarde ze niet ontvankelijk. Niet lang daar na pleegde Adolphe zelfmoord. Boeiend boek Christopher Rawlence heeft een boeiend boek geschreven over Le Prince en zijn uit vinding. De film die hij maakte, is overtui gender door de vele interviews met nabe staanden. Uit het boek blijkt dat hij belang rijke Franse bronnen niet heeft aangeboord en niet op de hoogte was van de gegevens die Leo Sauvage uit Franse en Amerikaanse archieven heeft opgediept. Rawlence laat Le Prince tot twee keer toe van het station van Dijon vertrekken. Het staat nu wel vast dat de broer van Le Prince de politie maar wat op de mouw heeft gespeld. Een van de belangrijkste bronnen die Raw lence heeft veronachtzaamd bevindt zich in Leeds zelf en wij hebben er voor dit artikel uit kunnen putten. Het is het archief van E. Kilbum Scott die Le Prince in 1889 had ge holpen met de elektrische koolspitsverlich ting van zijn projector. Het bevindt zich in de bibliotheek van de Universiteit van Leeds en bevat talloze getuigenverklaringen van anderen die Le Prince nog kenden. Nog is het laatste woord niet gezegd over de man die honderd jaar geleden zo dicht bij de uitvinding van de films was. die deze uit vinding in feite al had gedaan, maar die met de schuldeisers letterlijk op de hielen, toe gaf aan zijn gevoel dat hij had gefaald. Droevig genoeg voor hemzelf. Nog droevi ger voor zijn vrouw en kinderen, die hij kennelijk niet meer onder ogen durfde te komen. Tien jaar later had de 'levende pho tographic' zich al zo in onze cultuur genes teld, dat zij niet meer was weg te denken. EDISON Met eindeloze juridische procedures en met het huren van gangsterbenden die op illegale' film ploegen inhakten, wist Edison de ont wikkeling van de film in de VS naar zijn hand te zetten Met de schuldeisers letterlijk op de hielen, gaf Le Pnnce toe aan zijn ge voel dat hij had gefaald Droevig voor zijn vrouw en kinderen, die hij kenne lijk niet meer onder ogen durfde te komen Cinematografie zou honderdjarig bestaan al hebben kunnen vieren De bioscoopfilm had vorig jaar al zijn honderdjarig bestaan kunnen vieren als een van de belangrijkste uitvinders ervan, I/)uis Aimé Augustin lx* Prince niet op geheimzinnige wijze spoorloos was verdwenen. Over drie jaar herdenkt men in de VS het feit dat de uitvinder Thomas Alva Hdison de eerste kinetoscopen op de markt bracht. Het waren grote, houten kijkkast-automaten waarin het principe van de 35 mm-film werd toegepast. Ben jaar later zal men in Frankrijk het eeuwfeest vieren van de eerste filmver toningen door de gebroeders Lumière in het Grand Café in Parijs. Edison en de Lumieres werden dank zij goedbetaalde publiciteitsknechten mytho logische figuren in de filmgeschiedenis. Zij waren lang niet de eersten. Maar van al hun voorgangers was de allereerste een 1,90 me ter lange, beminnelijke Fransman die een droom koesterde. De droom om een pu bliek in een panoramisch theater belangrij ke historische gebeurtenissen te laten mee beleven in bewegende, driedimensionale beelden. In het Noordengelse leeds had Ie Prince al in 1888 met succes de eerste bewegende filmbeelden vastgelegd In de zomer van 1889 vertoonde hij deze films op een muur in zijn werkplaats, In november 1890 zou den in New York de eerste openbare film voorstellingen worden gegeven. Samen met de technicus lean Acme leroy was de vrouw van le Prince. Elizabeth le Prince Whitley, bezig met de voorbereidingen daarvan. Op 10 september 1890 verdween haar man echter spoorloos in Frankrijk. 1 ot haar verbijstering en woede zag Lizzie Le Prince hoe kort daarop Edison zijn uit vinding van de kinetoscope wereldkundig maakte. Fm hoe niet lang daarna in Frank rijk de eerste filmvoorstellingen van Lumiè re zo'n groot succes werden, dal de wereld na 1895 stormenderhand werd veroverd door de kunst van de cinematografie. Ande ren dan haar hardwerkende echtgenoot maakten de droom waar die hij had gekoes terd. In tegenstelling tot Edison bezat zij niet de middelen om de rechten van de uit vinding op te eisen In de pers werden in de afgelopen honderd jaar de wildste verhalen gepubliceerd over lx Princes mysterieuze verdwijning. Hij zou homo zijn geweest. De steenrijke, autocrati sche familie Lumière zou hem hebben laten vermoorden. Agenten van Edison zouden hem hebben ontvoerd. Aan de laatste ver onderstelling hechtte Lizzie Le Prince zelf het meeste geloof. Ontbrekende akte Veertien jaar geleden betrok Christopher Rawlenc e, een programma-maker van Channel Four, in leeds het huis waarin Le Prince vroeger had gewoond. Hij raakte nieuwsgierig naar de uitvinder die zo dicht bij zijn doel was geweest. Hij bezocht de nazaten van le Prince in de VS. Hij mocht daar in oude koffers neuzen met brieven, gerechtelijke stukken en familiedocumen ten die Lizzie had nagelaten. Hij stelde er een hartvcroverend documentair drama over samen dat vorig jaar op het Rotter damse Filmfestival werd getoond. Inmiddels schreef Rawlence een boek over zijn speurtocht naar August lx Prince: 'The Missing ReelDe Ontbrekende Akte. het niet-vertelde verhaal van de verdwenen uit vinder van bewegende heelden. Rawlence is ervan overtuigd dat I x Prince inderdaad de eerste was die met succes films kon opne men en projecteren. Rawlence geeft on danks allerlei hiaten en tekortkomingen in zijn boek, een plausibele verklaring voor het verdwijnen van lx Prince. Zijn boek laat zich lezen als een spannend, maar waar ge beurd detective-verhaal. Augustin lx Prince werd in 1842 geboren in de garnizoensplaats Metz als zoon van een anffierie-oflh Ier Zijn vader waa bevriend met de fotografische uitvinder Daguerre. Zo was al vroeg zijn grote belangstelling voor de fotografie gewekt, lx Prince verwierf in latere jaren een patent op het aanbrengen van foto-afdrukken op borden, kopjes en schotels van aardewerk en emaille. De loopbaan van lx Prince begon vol ro mantiek. In 1866 sloot de charmante Frans man op de universiteit van Leipzig vriend schap met de joviale jonge Engelsman John Whitley. Later in Parijs maakte Augustin ook kennis met Johns zuster Elizabeth, die hier een kunstzinnige cursus volgde. Augus tin en Elizabeth trouwden met elkaar en hij werd compagnon in de kopergieterij van schoonvader Whitley in Leeds. I lier raakte het jonge paar bevriend met de bankiers van het bedrijf, de Wilsons, lx Prince kon echter niet verhelpen dat conservatieve be- drijfsopvattingen de eertijds befaamde giet erij aan de rand van de afgrond brachten. Zijn vriend en zwager verspilde daarnaast een deel van het bedrijfskapitaal aan zake lijke avonturen. lohn overtuigde Augustin ervan dat er in Amerika een vermogen kon worden ver diend met Lincrusta, een decoratief linole um voor wanden en vloeren. De onderne ming liep uit op een mislukking. Het gezin lx Prince was er in 1881 speciaal voor naar de VS verhuisd. Lizzie Le Prince nam daar na een baan als lerares pottenbakken op een doven-instituut in New York. Augustin nam de exploitatie over van een panorama, een groot rond, speciaal belicht reusachtig schilderij van een veldslag waar de bezoe kers vanuit het centrum zich als in een le vensecht theater konden wanen. Maar... de beelden bewogen niet. Zo ontstond Augus tin Le Princes droom. Perfectionist Met zijn kennis van de fotografie wilde Le Prince een apparaat ontwerpen waarmee het mogelijk zou worden historische veld slagen en andere gebeurtenissen tot leven te brengen. In 1886 kreeg hij in de VS en la ter in Engeland een patent op een camera met zestien lenzen. Een jaar later reisde hij terug naar Ixcds om er te helpen bij het ontbinden van het bedrijf van schoonvader John Whitley. Daar had hij tevens de ruimte om op zijn gemak te werken aan de perfec tionering van zijn apparaat. In Ixeds waren voldoende vakmensen aanwezig om er op zijn aanwijzingen onderdelen voor te ma ken. Mij bouwde een tweede camera met twee lenzen, waarmee met succes films werden opgenomen van zijn schoonouders in de tuin van hun huis. van zijn harmoni ca-spelende zoon Adolphe en van verkeer op de Brug van Leeds. Deze films bestaan nog en geven een verrassend beeld van wat Elizabeth Le Prince Whitley die tot het eind van haar leven in Amerika wachtte op haar man. Le Prince technisch had bereikt. Maar lx Prince was een perfectionist. Hij bleef sleutelen aan zijn 16-lenzige camera en Christopher Rawlence veronderstelt dat de ingenieur streefde naar het geven van driedimensionale voorstellingen, terwijl hij in feite al geslaagd was met de eenvoudiger uitgevoerde camera. Lizzie lx Prince had in de N'ewyorkse wijk Harlem de befaamde Ju- mel Mansion, een landhuis, ooit bewoond door George Washington, gehuurd. Hier zou Le Prince eind 1890 de eerste voorstel lingen geven. In gezelschap van het echtpaar Wilson be zocht lx Prince eerst Frankrijk. Hij demon streerde zijn filmtoestel aan een functiona ris van de Parijse Opera. Vervolgens sprak hij af met de Wilsons dat hij hen later weer in Parijs zou treffen voor de terugtocht naar Leeds. Ix Prince zou zijn broer in Dijon nog een bezoek brengen. In oktober zou hij sa men met zijn behoeftige schoonvader en met zijn al ingepakte toestellen voorgoed terugvaren naar New York. Maar Lizzie lx Prince wachtte zes weken la ter tevergeefs op de kade in New York. lx Princes naam stond wel op de passagier slijst, maar hij was niet aan boord. In Dijon gaf de broer van lx Prince een verklaring aan de politie dat hij Augustin dinsdag 16 september naar de trein richting Parijs had gebracht. Lizzie Le Prince huurde detectives om haar man op te sporen. Alles tevergeefs. Dat was het eerste van een groot aantal raadsels. Christopher Rawlence ontdekte dat Le Prince op het moment van verdwij ning een groot aantal schulden had. in to taal tot een huidige tegenwaarde van 170.000 Nederlandse guldens. Om die re den reisden de Wilsons vermoedelijk met Le Prince mee. De Franse filmhistoricus lean Mitry had al eerder geopperd dat Le Prince zichzelf had laten verdwijnen, misschien door zelf moord. vanwege financiële problemen. Christopher Rawlence voert voor deze ver onderstelling nu de bewijslast aan. lx Prin ce zat diep in de schulden. De afwikkeling van zijn schoonvaders bedrijf voegde er al leen maar grotere schulden bij. Van zijn broer had hij nog duizend pond tegoed uit de erfenis van zijn moeder. Maar zijn broer was niet in staat (of weigerde) dat geld meteen te betalen. Daar kwam de faalangst van lx Prince, die een perfectionist was in hart en nieren, nog bij. Hij was niet tevreden met wat hij al had bereikt. De Franse journalist Leo Sauvage heeft in zijn boek L'affaire Lumière. waarin hij de mythe van de gebroeders Lumière als grote uitvinders van de cinematografie aan flarden scheurt, allerlei raadsels over Le Prince's verdwijning op een rij gezet. Vol gens Sauvage is Le Prince nooit op die trein naar Parijs gestapt. De lange man met zijn aristocratische voorkomen zou beslist wel zijn opgevallen. Evenmin hadden de Franse Spoorwegen aantekeningen in hun registers van de recu's van de omvangrijke bagage van Le Prince. Massa-vermaak Le Prince heeft, misschien met behulp van zijn broer, een verdwijning in scène gezet en heeft wellicht dienst genomen in net Vreemdelingenlegioen, een organisatie waar nimmer naar iemands afkomst werd gevraagd, oppert Rawlence. Voor de be schuldigingen van Lizzie Le Prince dat Edison de hand zou hebben gehad in haar mans verdwijning, blijkt weinig grond te George Eastman (links) en Thomas Alva Edison in de jaren twintig toen betaalde publicisten hen gingen bejubelen als mythologische film-uitvin ders. FOTO GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 20