Rtv show
Frank Kramer per fiets
en trein door Nederland
T
Skippy wellicht terug op de buis
EO-dirigent Arie Pronk overleden
Woensdag 1met 1991
Rmiatbr. 023-190191/023-150192 JOLANDA OUWS GERARD VAN PUTTIN RB NA VAN POPPÖ1N Vormgeving: AN DRIES DETMAR
10
van het tijdelijk karakter van
mijn trainersloopbaan."
De contracten, die hij voor het
presenteren van programma's
voor de KRO-tv had afgesloten,
zijn deze zomer ten einde. Kra
mer: „Niemand weet of er nieu
we komen. Dat bespreken we
dezer dagen in Hilversum. Aan
biedingen van buiten de KRO
zijn er nog niet."
'Eén jaar na honderd dagen zon
der auto', vanavond, Nederland I.
STRIPS
BOLLEBOOM
ZOGEZEGD
„RUR ordinair? Degenen die
dat zeggen zijn dezelfden die
stiekem kijken maar er niet
voor durven uit te komen. Zij
zien en horen in RUR dingen
die hun fantasie prikkelen.
Zij worden thuis liever gezien
met een Shakespeare op de
leestafel dan met de nieuw
ste versie van de erotische
Candy." (Jan Lenferink in
De Telegraaf)
„Toen ik weg ging bij de
AVRO wilde ik hoe dan ook
dat ze mij als afscheidsca
deau een reportage lieten
maken. Ik wilde laten zien
dat ik meer was dan een
theeschenkende juffrouw en
dat ik nog niet in een breipa-
troon was veranderd. Ik heb
toen heel low budget een do
cumentaire gemaakt over
twee mannen die terugkwa
men uit een concentratie
kamp. Die documentaire is
uitgezonden, had een kijk
dichtheid van 12 en een
waardering van 65." fCather
ine Keijl in Nieuwe Revu)
„Ik heb dit van kinds af aan
al willen doen. Het stond
voor mij vast dat ik artiest
zou worden. Ik heb ook lange
tijd geroepen: als het me niet
lukt om beroemd te worden,
dan ben ik net zo lief dood.
En waarom? Ik denk toch dat
het iets te maken heeft met
jezelf willen bewijzen." (Ti
neke Schouten in het Alge
meen Dagblad)
„Leuk is het niet om zo'n
jonge actrice, die met deze
serie in een klap een natio
nale beroemdheid is gewor
den, te moeten vertellen dat
je haar niet meer nodig hebt.
Zo'n meisje heeft keihard ge
werkt aan de serie. Het is nu
een succes en dan moet zij er
nu uit. Het is een keihard
vak." (Olga Madsen, produ-
cente Goede Tijden Slechte
Tijden over het ontslag van
Babette van Veen In De T.)
„Ben ik in Nederland, dan
voel ik me dolgelukkig. Mijn
Nederlandse fans hebben
een heel bijzonder plaatsje in
mijn hart. Ze waren mijn eer
ste fans toen ik Engelstalig
ging zingen. Misschien koop
ik wel een huisje in Apel
doorn, die schattige kleine
sprookjesstad (Gloria Es-
tefan in VARA's TV-magazi
ne)
„Als je in een Limburgs dorp
tegen een paal schopt, komt
er muziek uit." (Hennie Ra-
maekers, dirigent van de
'Mastreechter Staar' in EO-
vitie)
•AlE VAN PUK CORRESPONDENT GPP
I v-presentator Frank
I Kramer ging vandaag
-JL. met vouwfiets en
trein op één dag tien kijkers op
zoeken, die een iaar geleden
honderd dagen lang hun auto
lieten staan, „ledereen zegt, dat
ik het nooit redt. Maar ik be
schik over schema's, die het te
gendeel aantonen", aldus Kra
mer. Vanavond kunnen de kij
kers via Nederland 1 controle
ren of het de KRO-presentator is
gelukt.
Centrale vraag, die Kramer gaat
stellen, luidt: „Heeft u in het af
gelopen jaar uw auto helemaal
laten staan of is u beduidend
minder gaan rijden?"
Kramer: „Er is al uitgerekend
dat de deelnemers hun auto ge
middeld 65 procent minder
hebben gebruikt. In ieder geval
zijn ze er bewuster en verstan
diger mee omgegaan. Hoe het
effect van de tien uitzendingen
vorig jaar op de kijkers is ge
weest, dat is niet na te gaan."
Kramer herinnert zich, dat de
tien uitzendingen vorig jaar re
delijk goed zijn bekeken, maar
dat de waarderingscijfers be
hoorlijk omlaag werden gehaald
als de auto's van falende deel
nemers werden platgewalst:
„Dat vonden de meeste kijkers
te erg: 't Was nog zo'n mooi wa
gentje."
Verminkt
Toch loopt hij vanavond de
kans dat zijn twaalf jaar oude
auto onherkenbaar zal worden
verminkt. Lukt het Kramer na
melijk niet om alle deelnemers
op één dag met openbaar ver
voer en vouwfiets te bereiken
dan zal de KRO het vehikel la
ten platwalsen. Kramer „Dus
lukt het. want ik wil dat ding
voor geen goud kwijt." Via een
draagbare telefoon stond Kra
mer de hele dag in verbinding
met juffrouw EKlcker (Martine
van Os) uit de tv serie 'Dücker
en Oudenrijn.' Zij volgde Frank
de hele dag vanuit een speciaal
ingerichte bus: „Om mij 'met
raad en daad' bij te staan. Nou,
dan weet je het wel als je weet
wat voor type zij is in die serie."
Start en finish van Frank's ron
de door Nederland is voor de
deur van één van de tien deel
nemers van weleer: de familie
Boon uit Apeldoorn. Deze fami
lie (vijf kinderen) werd vorig
jaar aoor minister May-Weggen
(Verkeer en Waterstaat) gr
coached. De minister zal aan
twee deelnemers van de actie
'Halveer Autoverkeer' een fiets
uitreiken.
Aan zijn conditie voor het werk
op de vouwfiets heeft ex-prof-
voetballer Kramer de afgelopen
winter flink kunnen schaven.
Hij was tussen zijn tv-werk
zaamheden door trainer van de
Amsterdamse voetbalclub
Blauw Wit.
Kramer: „Ik ben nog een maand
trainer. En hoe leuk ik het ook
vind, dan stop ik er toch mee. 't
Neemt te veel tijd in beslag,
vooral de gesprekken, die je met
de spelers moet hebben. Ik
sprong in nadat de vorige trai
ner was ontslagen en ze bij de
club waar ik ooit met voetballen
begon niet zo gauw een nieuwe
trainer konden vinden. Bij het
begin van mijn trainerschap
hebben we een paar wedstrij
den gewonnen en hadden we
de achterstand bijna ingelopen.
Maar daarna zijn we gaan ver
liezen en de kans op degradatie
is nu bijna niet meer te ontlo
pen. Maar dat is niet de oorzaak
HEINZ
CORRESPONDENT GRD
Miljoenen
kijken jaarlijks
naar het Eurovi
sie Songfestival. Ook dit jaar
zullen de kijkers zich weer
massaal op 4 mei met chips en
stukjes kaas voor de buis nes
telen wanneer het liedjesge
wei d losbarst vanuit Rome. Ne
derland verzuimt dit jaar van
wege Dodenherdenking. De
Nederlandse televisie zendt de
beelden ook niet uit, alhoewel
het festijn wel via buitenlandse
zenders (onder andere BRT) is
te volgen. De
TROS hoopt dit
gemis goed te
maken door van
avond een ze
ventig minuten
durende docu
mentaire uit te
zenden over het
35-jarig bestaan
van het Eurovisie
Songfestival.
De makers.
Peekei Stips Produkties, heb
ben zich er te makkelijk vanaf taat: langdradig,
gemaakt. De documentaire is
een eenvoudige opsomming
van alle winnende liedjes met
bijbehorende beelden gewor
den. Er wordt niet diep inge
gaan op de waarde van een
songfestivalliedje, relletjes wor
den heel oppervlakkig aange
stipt en beelden van achter de
schermen ontbreken al hele
maal. De makers van deze do
cumentaire. die overigens
wordt ingesproken door Pim Ja
cobs, hebben een aantal voor
de hand liggende Nederlanders
35 jaar
Songfestival.
Nederland 2,
20.27 uur
opgetrommeld die heel kort
hun zegje mogen doen. Zo is
natuurlijk Willem Duys van stal
gehaald om enkele data en tijd
stippen op te dreunen, John de
Mol sr. van de Stichting Cona-
mus maakt melding van het feit
dat de liedjes op het Songfesti
val vaak oubollig zijn en platen
baas Willem van Kooten meent
dat Nederlandse liedjes weinig
kans maken te winnen omdat
onze taal niet lekker in het in
ternationale gehoor ligt. Oud
nieuws dus allemaal.
Verder laten Peekei en Stips
Maggie McNeal in beeld ver
schijnen die twee keer heeft
deelgenomen aan het liedjesfes
tijn. Zij 'onthult' dat ABBA in
1974 terecht won
met Waterloo en
dat zij met
Mouth en Mc
Neal daarna een
goede tweede
plaats bezette.
De zeventig mi
nuten durende
uitzending wordt
verder gevuld
met een chrono
logisch overzicht
de winnende liedjes. Resul-
beslist
niet de moeite waard. Onbegrij
pelijk, want 35 iaar Songfestival
leent zich voor hele leuke televi
siebeelden. Waarom hebben de
makers van deze documentaire
niet een aantal winnaars of ver
liezers opgezocht om te zien
hoe het hen is vergaan, waarom
geen exclusieve beelden van
achter de schermen gezocht,
waarom de relletjes 'niet wat
verder uitgediept? Peekei en
Stips en dus de TROS hebben
hier een prachtige kans laten
liggen.
Mede dank zij de Italiaanse Jury die bljaonde, gechaimeerd van haat
was, won Teddy Scholten met 'Een beetje' het Eurovisie Songfestival
van 1959. Een grootse ontvangst viel haar op Schiphol ten deel. foto'swv-
ATIONAAL FOTOPERSBUREAU
De kangoeroe-held Skippy, de
Australische tegenhanger van
Lassie, bereidt een come-back
voor. Dit jaar nog zullen 26
nieuwe afleveringen met de
kangoeroe, die in een grijs ver
leden ook vermaardheid in Ne
derland genoot, worden opge
nomen. De EO denkt erover de
26 nieuwe avonturen op het
Nederlandse scherm te bren
gen.
Skippy was destijds het
Australische antwoord op de
Amerikaanse tv-sterren Lassie
(hond) en Flipper (dolfijn). De
Australische bedrijven David
Field Associates en Publishing
and Broadcasting hebben be
sloten de springende kinderheld
nieuw leven in te blazen.
moeten de
ïgen klaar zijn. Het
Nederlandse bedrijf Westel BV
heeft de tv-rechten op de serie
voor Europa verworven. Vol
gens een woordvoerder van dat
bedrijf zou de EO belangstelling
hebben. Een woordvoerster van
die omroep bevestigt dat.
Overigens worden in de VS
heden ten dage nog steeds Las-
sie-afleveringen opgenomen.
Flipper daarentegen geniet van
een welverdiende rust.
De organist en dirigent Arie
Pronk is zondagmiddag op 61-
jarige leeftijd in zijn woonplaats
Zwijndrecht overleden. Dit
heeft de Evangelische Omroep
meegedeeld.
Pronk kreeg vooral bekend
heid door de massale koorzang
op radio en televisie in het EO-
programma 'Samen zingen met
Arie Pronk'. Bekend waren ook
zijn Doelenconcerten, vijf kerst
uitvoeringen van Deo Cante-
mus en Song of Praise, in Pronk
was van 1970 tot 1 januari 1990
werkzaam bij de Evangelische
Omroep, tot 1985 als hoofd van
de afdeling Muziek. Daarna trad
hij op als beleidsadviseur mu
ziek van de EO-directie. Van
1954 tot 1967 werkte hij free
lance voor de NCRV.
ACHTERGROND
HAARLEM GERARD VAN PUTTIN
Kunst het stiefkind van de tv
In kunstkringen is beroering ontstaan over
de inhoud van de plannen, die NOS-voor-
zitter Max de Jong heeft met het publieke
omroepbestel. Twee belangenorganisaties,
de Raad voor de Kunst en het Stimulerings
fonds Nederlandse Culturele Omroeppro-
dukties. hebben intussen bij wvc-minister
d'Ancona schriftelijk hun vrees geuit over
de toekomst van cultuur op televisie. De
kunst dn i^t tr WOltkn weggemoffeld naar
een achterafpositie. zo luidt de kritiek die
wordt geuit op het beleid dat De Jong voor
ogen heeft.
In navolging van de Raad voor de Kunst
heeft het Stimuleringsfonds Nederlandse
Culturele Omroepprodukties minister d'An
cona er fijntjes op gewezen dat de toe
komstplannen voorzien in een publiek om
roepbestel. Een en ander moet dan wel in
de programmering tot uiting komen.
Max de lone is een man die van aanpakken
weet. Met alle respect voor tradities en sen
timenten acht de pas benoemde NOS-voor-
zitter de tijd van achterom te kijken voorbij.
Onder druk van de concurrentie van RTL 4
is de toekomst van het publieke omroepbe
stel in het geding. In grote lijnen wenst hij
zich te houden aan het advies van het bu
reau McKinsey. dal een rigoureuze reorga
nisatie van het publieke bestel voorstaat.
Ftitelijk is de redenering van De Jong heel
simpel: programma's van populaire snit
trekken kijkers. En dus adverteerders. Met
alle waardering voor culturele uitzendingen
is slechts een beperkte groep tv-kijkers
daarin geïnteresseerd. De Jong denkt de
markt goed genoeg te kennen om te ver
moeden dat de categorie kunstminnenden
onder de tv-kijkers voor adverteerders niet
echt interessant is. „Het medialandschap
ziet er in de jaren negentig wezenlijk anders
uit dan in de jaren tachtig heeft De Jong
koud twee maanden na zijn aantreden al
aangekondigd.
Wil het van 1928 daterende publieke bestel
overlevingskansen hebben, zo redeneert De
Jong in navolging van McKinsey. dan zal
aan de programma's een nog lichtere toets
moeten worden gegeven. „Het publieke be
stel heeft lange tijd niet uitgezonden wat de
Hjlfl willen."
De Jong gaat voor sommigen niet alleen te
snel, de Raad voor de Kunst heeft vorige
week schriftelijk zijn bezorgdheid uitge
sproken over de plaats die de cultuur straks
op in de tv-programmering wordt toebe
deeld. Toegespitst op Hilversum wijst de
Raad voor de Kunst er op dat de kunstlief
hebbers het straks niet alleen met minder
cultuur op tv moeten doen, het wordt voor
de liefhebbers straks ook lang wachten tot
het favoriete programma wordt uitgezon
den.
Volgens de plannen van De Jong zal het
lichtere genre op 'prime time' worden uit
gezonden en de cultuurprogramma's later
(„rond middernacht") op de avond. Of, wat
ook kan. in de middaguren Een verarming
van het omroepbestel, zo schrijft de Raad
voor de Kunst de minister schriftelijk voor
gehouden. omdat „als een direct gevolg van
de horizontale programmering integrale
uitzending op gangbare tijdstippen van bij
voorbeeld toneel, ballet, opera of muziek
onmogelijk zal worden."
Los van dit alles vreest de Raad voor de
Kunst dat de omroeporkesten ingrijpend
(maximaal 80 procent) zullen worden inge
krompen, mocht ook dat onderdeel van het
McKinsey-plan worden gevolgd.
Het ministerie van wvc heeft nog niet gere
ageerd op de brief van de Raad voor de
Kunst. Maar woordvoerster Miriam Otten
gaat ervan uit dat minister d'Ancona er in
haar reactie op zal wijzen dat de overheids
bemoeienis terzake een „voorwaarden
scheppende" is. „De Omroepwet geeft aan
welk percentage de publieke omroepen
moeten inruimen voor informatie en cul
tuur, maar de minister heeft niet de be
voegdheid om aan te geven dat die en die
programma's dan en dan moeten worden
uitgezonden."
Anders gezegd: de invulling van de zendtijd
is een zaak voor Hilversum. Derhalve voor
de inmiddels aardig ingewerkte Max de
Jong, die een steeds dominantere positie
gaat innemen Bij de NOS regeert thans de
nieuwe zakelijkheid onder druk van RTL 4.
In de brief die het Stimuleringsfonds enkele
dagen geleden adresseerde aan Hedy d'An
cona werd ook deze noodkreet geslaakt:
„Mocht er voor de cultuur niet meer plaats
worden ingeruimd in het nieuwe omroep
bestel. dan zal de tv-programma het aan
zien hebben van een woestijnlandschap
Te vrezen valt dat de Raad voor de Kunst en
het Stimuleringsfonds daarin een roepende
zullen zijn.