Kunst Laten gelóven in poppen-illusie' Tiny Broersen is alles-eter Dansers maken zoektocht door verstilde droomwereld Collegium Musicum speelt in Den Haag Merkwaardige carrière Don Siegei nieuwslijnMarionettenman Feike Boschma: Woensdag 24apnl1991 FEIKE BOSCHMA Te vinden in de Nieuwmarktbuurt, te midden van zijn poppen Te gen de muur een grote spie gel, onmisbaar voor een pop penspeler TINY BROERSEN exposeert Ze schildert ongegeneerd dikke bakkers-dochters op een tweezitsbank)e en schaatsers in de kou 'Mystery guest' zou de voorstelling eerst gaan heten. Maar het bleek toch vooral over vervoermiddelen te gaan en zo werd het 'On the road*. Theatermaker Rob van Houten en poppenspeler Feike Boschma kennen elkaar al bijna 25 jaar en zo nu en dan vinden ze elkaar in een voorstelling. Hun nieuweling 'On the road' is op zaterdag 27 april te zien in De Muzenhof in Leiderdorp. theater amsterdam dirk willem rosie cpd Feike Boschma (69) is al meer dan 40 jaar werkzaam als maker en bespeler van poppen en ma rionetten. Hij woont in een oud grachtenpand in de Nieuw marktbuurt. Beneden heeft Boschma zijn werkplaats. Over dag leeft hij daar zo n beetje te midden van zijn lappen, pop pen, maskers. Tegen de muur een grote spiegel, onmisbaar voor een poppenspeler. Cen traal staat een oeroude Pfaff, een erfstuk van moeder Bosch ma, en al even onmisbaar. Boschma wil graag over de nieuwe voorstelling vertellen, maar niet zonder duidelijk te hebben gemaakt, dat hij zich in On the road' dienstbaar opstelt. "Door de grote inbreng van Rob van Houten is dit een heel an dere opvoering dan wat men misschien van mij gewend is. Mensen die mijn jubileumvoor stelling hebben gezien moeten niet weer zoiets poëtisch en schilderachtigs verwachten". "Ik ken Rob al uit de tijd dat hij onder de naam Funhouse begon met zijn revue-achtige, parodistische werk. Hij had ab surde effecten nodig en stelde mij voor om tot samenwerking te komen. Bij een scène in een huiskamer wilde hij bijvoor beeld de theekopjes op tafel la ten dansen, dat soort absurdi teiten. De samenwerking tussen Rob en mij berust enerzijds op het grootst mogelijke contrast en anderzijds op een zekere overeenkomst. Rob speelt altijd keiharde scènes met kracht, agressie en tempo. Terwijl ik ly risch ben en romantisch. Rob zegt altijd: jij bouwt de poëzie op en dan breek ik er door heen". "Maar de humor van het ab surde is onze gemeenschappe lijke basis. Het zijn de din gen van de straat en het café die vooral Rob heel scherp waarneemt. Ik put meestal niet uit de directe werkelijkheid maar uit de fantasie over de werkelijkheid. Mijn romantiek is meer literair georiënteerd. We zitten dus allebei op een poë tisch spoor maar we werken het totaal verschillend uit. fk ben de zachte kant, hij de harde. En als dat goed in balans is kunnen we dingen maken die erg gelukkig in elkaar zitten". "Je hebt zoiets als ontmoetin gen en Rob was er daar één van. Hij gaf een enorme impuls, die van het absurde realisme. Het gruwelijke beelden we niet uit door een rat een broodje te la ten verslinden, maar door de rollen om te draaien. Het ma ken van die poppen was niet zo'n probleem, maar om het dan zo te brengen dat het gru welijke eruit blijkt. En dan moe ten de mensen er óók nog om kunnen lachen. Want dat is een tweede gemeenschappelijke grondtoon: we willen het pu bliek een aan gename avond bezorgen. Kan het méér zijn dan amuse ment, dan is dat meegeno men". "Rob van Hou- mand die je midden in de nacht opbelt met een idee. Zo belde hij me een paar jaar geleden met de mede deling. ik heb iets voor ons tweeën: de snelweg. Want dat is nogal cru, daar ligt een platge- reden kat, maar tegelijkertijd heeft de snelweg iets heel fan tastisch: hij brengt je naar prachtige verre streken. Zo is het niet geworden, maar je gaat wel aan de slag. Eerst heette het 'Mystery guest maar later kwa 'Mijn romantiek is meer literair georiënteerd Feike Boschma en Rob van Houten 'On the road De snelweg heeft iets fantastisch' K>TO T|T LAGE MAAT men we al zoekend en improvi serend bij de vervoermiddelen terecht en werd het "On the road'. Rob zit in een auto. een vliegtuig, een trein en wat kan daar allemaal wel niet aan merkwaardigs gebeuren Kermistheater "Ik ben een lyrisch persoon. Maar tegelijkertijd houd ik erg van de zelfkant van het theater, zoals je die vroeger op de voor oorlogse kermis zag. De melo drama's waarin de hele familie omkwam, waama de directeur van het theatertje, netjes in jac quet. opkwam en met gezwol len stem zei: 'Maar het hoogge ëerde publiek is hier niet geko men om te huilen, het is geko men om te lachen'. En dan stonden alle lijken op en speel den ze hetzelfde stukje als paro die. Dat shabby-achtige van de dingen had een sterke aantrek kingskracht op mij. Ik hield van het variété. De man met de wit te poedeltjes, de act met de dui ven, de kunstwielrijder, dat is nu zo goed als uitgestorven. De revue is er nog wel, maar die is tegenwoordig zo glad geworden dat de menselijke kant er hele maal af geraakt is' 'Wat tk in die kermistheatert|es leuk vond het bewoog zo. de coulissen zag je heen en weer gaan. Het bos coulisje was heel echt geschil derd, maar er zat een winkel haak in het doek. dus was het ook weer niet echt. Dat echte en tegelijkertijd niet-echte had voor mij een enorme charme Ik stond eens achter het toneel en zag een goochelaar de verdwijn truc doen. Die is natuurlijk enorm versleten, maar ik zag hoe dat zo'n beetje ging Fasci nerend vond ik het Dat ik de truc nu doorzag hinderde ei genlijk helemaal niet" "Ik herinner mij dat ik op de kermis eens twee Duitse mario nettenspelers zag. Niet zozeer wat zij speelden fascineerde mij. maar het feit dat ik die draadjes zag. Terwijl zij juist hun best deden om dat zo min mogelijk op te laten vallen". "Mijn poppen zijn altijd schetsmatige figuren. Ze hen ben meestal geen neus. geen handjes of oogjes. Het is meer zoals een tekenaar met een paar lijnen een hollend paard neet zet. Het publiek moet kunnen zien wat het is. Ik houd ervan MBDM hal puMtafc MO hol lend paard ziet en tegelijkerii|d tot het besef komt ja. maar dat is helemaal geen hollend paard het is een lange lap met rafels. Dat is de sensatie van het dub bele. van het emotionele en het verstandelijke "Poppen zijn allemaal specia listen. archetypen, het zijn bijna karikaturen. Ze hebben een hele korte levensduur, want ze heb ben hooguit dne karakteristieke bewegingen. Ik weet nog gr»ed dat Wim Sonneveld een keer zei Ik denk dat jij elke minuut een nieuwe figuur of een nieuw effect nodig hebt'. Ik wilde Ix st naar 'm luisteren maar dacht stiekem ach dat valt wel mee Het viel niet mee. want als ik het nu uitreken klopt bet inder daad in mijn voorstellingen zit ten vijftien poppen, figuren en efïe< ten per kwartier" "Ik kan de mensen laten gelo ven in de poppen-illusie I n dan houd ik erv an om de draad jes te laten zakken, om die lap neer te leggen en de mensen te laten zien: dit is helemaal niks Die overgang van leven naar dood en weer tenig is het groot ste en waarschijnlijk ook enige echte drama dat ik met mijn marionetten kan spelen". Weglopers bij Tvanov' Afscheid directeur Mauritshuis Het Mauritshuis in Den Haag is zaterdag 27 april gesloten voor publiek vanwege het afscheid van directeur H. Hoetink (62). Zijn afscheid wordt onder meer herdacht met de uitgave van een al bum over de 20 jaar waarin hij directeur was. Onder Hoetink had een restauratie plaats waardoor het Mau ritshuis er oogverblindend uit kwam te zien. Verder verwezen lijkte hij succesvolle tentoonstellingen, zoals de recente 'Hol landse meesters uit Amerika'. Hoetink wist aan de eigen collec tie 25 werken toe te voegen. Deze stukken krijgen van 28 april tot en met 12 mei extra aandacht in het museum. Behalve directeur van het Mauritshuis was Hoetink ook direc teur van het Mesdag-museum. Dit museum leidde echtereen zieltogend bestaan. Het beheer is inmiddels overgenomen door het Van Goghmuseum in Amsterdam. De collectie blijft wel in Den Haag. Hoetink wordt opgevolgd door F. Duparc (42), tot voor kort hoofdconservator van het Museum of Fine Arts in Montreal. Hij begon zijn loopbaan in het Mauritshuis. Bij de voorstelling 'Ivanov' van Het Nationale Toneel zijn dc af gelopen drie weken naar schatting 50 mensen weggelopen. Af gelopen zaterdag vertrokken er zelfs 17 van de 400 kijkers. De weglopers zijn vooral boos over de moppen over Turken en Marokkanen in het stuk. In de oorspronkelijke versie van An ton Tsjechov komen moppen over joden voor. Tsjechov wilde daarmee het anti semitisme aantonen en veroordelen. Regis seur Luk Perceval wil in de versie van Het Nationale Toneel de houding jegens Turken en Marokkanen aan de kaak stellen. Mensen die boos weglopen krijgen een brief waarin Perceval uit legt wat hij bedoelt. Ook het gezelschap geeft een verklaring: "Het Nationale Toneel meent dat een bezoek aan het theater in onze dagen niet slechts de vrijblijvende gebeurtenis kan zijn die het in 'veiliger tijden' was. De teksten die de grote schrijvers ons achtergelaten hebben, interpreteren wij voor het spannende nu. In deze overtuiging past ook de regie-opvatting van 'Ivanov'". De voorstelling is op 30 mei te zien in de Leidse Schouwburg. Nel Oosterhout overleden De voordrachtskunstenares Nel Oosterhout is in haar woonplaats Den haag overle den. Oosterhout werd tot over onze landsgrenzen beroemd met onder meer haar voor dracht van St. Joan van George Bernard Shaw en Phaedra van Racine. De voordrachtskunste nares is 89 jaar oud gewor- den.7 Barokvioliste Huggett speelt in Taffehzaal leiden In de Taffehzaal van het Rijlcsmuseum van Oudheden zal op woensdag 24 april de internationaal bekende barokvioliste Monica Huggett viool-solowerken van J.S. Bach uitvoeren. Huggett was ge ruime tijd de eerste violiste van Ton Koopmans 'Amsterdam Baro que Orchestra'. Op het programma van de avond, die wordt georganiseerd door de Stichting Oude Muziek en Theater, staan de Sonate nr. 1 in g, de Partita nr. 3 in E en de Sonate nr. 2 in a. Kaarten voor het concert zijn te verkrijgen bij K&O aan de Oude Vest 45 en op de avond van het concert aan de zaal. dans recensie maarten baanders Voorstelling 'Matnx' door Shusaku Dormu Dance Theatre Choreografie Shusaku Takeuchi Muziek Kees van Zeist Gezien 23 april, Leidse Schouwburg Een 86-jarige dame zei op haar sterfbed, omringd door keurige familieleden: "Ik zou nog wel eens lekker willen neuken". Dit Japanse familieschandaal inspi reerde een familielid van de da me, Shusaku Takeuchi, een in Nederland werkende danser en choreograaf In de voorstelling 'Matrix' is het voorval met de stervende dame niet concreet verwerkt Shusaku heeft een diepere betekenis van het schandaal gezocht en in een spectaculair bewegingsdrama verwerkt. De conventies waren geschokt, maar wat voor Shusa ku zwaarder woog, was de ui ting van een intens verlangen, dat in de laatste minuut van een mensenleven naar buiten kwam. Het decor bestaat uit drie bed den. Vier dansers en vier danse ressen onderzoeken hun harts- tochten Hel is een eenzame zoektocht door een verstilde droomwereld. Ze betasten hun eigen lichaam, met hun wang strelen ze het laken op het bed. ze liggen, zitten, valien, staan op, kortom, ze doen alles wat je op een bed kunt doen. tenmin ste zolang je nog alleen bent. Zodra de confrontatie met an deren plaatsvindt, begint er een onzeker spel: duwen, lachen, el kaar strelen en dan weer venij nig afstoten. De erotiek heeft niets vertrouwds. De bevreem ding wordt suggestief weergege ven in trage bewegingen, waar uit felle impulsen opwellen. Het tweede deel opent met een verhaal dat het verband tussen dood en erotiek indringend Iaat uitkomen. Onderwijl sleept de verteller een dode vrouw het to neel op, maakt haar open en plukt stro uit haar lichaam, als uit een opgezet dier. Vervolgens bewegen de danseressen in hun bedden als kinderen ten prooi aan een zwoele verveling. Maar als de dansers komen, breekt er een dynamische, soms acroba tische dans aan, soepel en vaar dig uitgevoerd. Uiteindelijk loopt ook dit uit op een uitput tende worsteling. Het thema is zwaar, maar komische momen ten zijn er volop: onwennige confrontaties en wilde achter volgingen. Niet altijd worden vondsten genoeg uitgebuit, zoals de bruid die net haar man heeft weggestuurd, een andere man als een hondje van zich af bijt: de man druipt af en daar mee loopt dit zeer komische moment wat flauw af. De afstand tussen publiek en dansers is groot. Dat lijkt een keuze van de choreograaf: het isolement van de dansers wordt des te duidelijker Aan het slot wordt een vrouw bij haar wee moedige dans begeleid door naakte dansers die met de rug naar het publiek een grote een zaamheid uitstralen. Er worden bloemen neergelegd. Op het lege toneel lij ken ze bij een graf te liggen Shusaku heeft een diepere betekenis van het schandaal gezocht en in een spectaculair bewe gingsdrama ver werkt. De conven ties waren ge schokt. maar wat- voor Shusaku zwaarder woog. was de uiting van een intens verlan gen. den haag Het orkest van het Leids Studentenkoor en Orkest 'Collegium Musicum' zal op 24 april om 20.15 uur samen met de pianiste Daphne Gerrrits een concert geven in de Schönbergzaal van het Ko ninklijk Museum in Den Haag. Het orkest van 'Collegium Musicum', dat 55 le den telt, staat onder leiding van René Gulikers. Daphne Gerrits heeft al verschillende prijzen ge wonnen: twee maal de eerste prijs van het Edith Stein-concours (1985 en 1987) en een prijs van het Residentieorkest. Het orkest zal de volgende werken ten gehore brengen: Ouverture 'De Hebriden' van F. Men- delssohn-Bartholdy en de Vierde Symfonie van G. Mahler. Orkest en soliste samen zullen het Twee de Pianoconcert van S. Rachmaninov uitvoeren. Zalmforellen en een zompig moeraslandschap RECENSIE E FELSER Grafiek en vctnlderwefk van Tiny Broersen Te zien bij de galene van Zóne, Nieuwstraat 17b. te le»den Tot 1 mei Rfopend van dinsdag tot en met vnjdag van 1000 tot 18 00 uur. Taterdag van 1000 tot 17 00 uur. donderdagavond van 19 00 tot 21 00 uur Uitgaande van traditionele ge gevens als Hollandse winter landschappen of huiselijke situ aties en geïnspireerd door een oude Hollandse meester als Rembrandt van Rijn. die met minimale middelen een ruimte lijke sfeer wist neer te zetten, probeert Tiny Broersen op ei gentijdse wijze vorm te geven aan wat ze om zich heen ziet. Ze schildert ongegeneerd dó ke bakkers dochters op een tweezitsbankje en schaatsers in de kou, maar ook 'organische vormen die door het landschap ploeteren zoals ze zelf plastisch uitlegt bij een werk getiteld 'Smeltwater', dat je zou kunnen z.ien als zalmforellen die tegen de stroom in worstelen. De zeventien werken van haar hand die jnomenleel ten toongesteld hangen in de nieu we galerie van Zóne. overigen# een winkel/vereniging voor tor gepaste kunst, zijn over het til gemeen vrij klein, heel verschil lend, en deels nog in een onder zoekstadium. Ze werkt volgens de methode van weglating, door steeds minder details weer te geven. Sentimentaliteit en gr psychologiseer vermijdend, zonder in persiflage te verval len. probeen Broersen uit wat er dan overblijft van de werkr lijkheid Dat zqn onder meer twee fraaie winterlandschappen met schaatsers, waarbij de voorover gebogen donkcrr gestalten van de schaatsers opdoemen uit het' wit. Behalve de schaatsers In staat het schilderij uit niets an decs dan witte gelaagde banen, ondersteund door pot loodst ri pen Niettemin weet ze een diepte te bereiken eti i bijzonder lichteffed, terwijl ook in al het wit nog een vage honzon te onderst heiden is Dc vorm wordt in haar werk bepaald door dc beweging, zit ten is bij haar maximaal zitten. In haar studies van bakkerdorh ters werkt ze net zo lang door tot ze niet meer uit de bank tr krijgen /nn. en weel ze net uil de j»ersiflagesfivr te houden Jen ander schilderij in zwan wit arryl is gewijd aan een werk van Rembrandt zijn moeder aan tafel 'Ze zit zo helemaal in zie hzelf betrokken, ik kijk wat rt gebeurt als ze eens uitbarst", al dus Broersen Behalve de schilderijen is ook een aantal etsen te zien. waar van een plaat van een zompig moeraslandschap met rond springende Insecten hel uit gangpunt vormde voor een se rie omvegingsludies zoals de eerder genoemde titel Smelt water Tiny Broersen lijkt een vastbesloten zelfstandig ondrt zoekrr. van wie door de grote veelzijdigheid nog niet duidelijk is welke kant haar werk verder op zal gaan RlETER VAN UEROF GRD Een algemeen befaamd regisseur is de zaterdag overleden Don Siegei nooit geworden, maar wel een kampioen van het vakmanschap met de per soonlijkc toets, iets waardoor met name de voor gangers van de Franse Nouvelle Yaugue bcwe ging een meester in hem herkenden Siegrf is een specialist geweest van de genre film en werd wel king of the B-movie' genoemd De meest succesvolle periode van zijn camere werd gevormd door de jaren zeventig toen hij achtereen vijf films maaktr met (Tint Eastwood de politiefilms (zxigan's Bluff* en 'Diriy Ham de western The Beguiled' en Two Mules For Sis ter Sarah en de gevangrnisfilm 'Escape F rom Al ca tra/ Het rijtje films markeerde tevens de door braak van Glint Eastwood (die tot dan toe enkel in een tv sen e en in spaghetti westerns gespeeld hadi naar de status van mega ster Het merkwaardige aan Siegei s carrière is gr weest dal in de lijd dal hij echt een brgnp gewor den was als cineast, hij de zestig al niim was gr passeerd. Daardoor leek het wel alsof hij eigenlijk altijd een veteraan was geweest Hei is ook de rr den waarom hij nogal wat films maakt» grote acteurs hun eigen levende uitluidden, t wijl ze speelden in een wilde westen' dal zijn mantiscne charmes al kwijt was geraakt aan nieuwe tijd en terwijl die films tol stand kwamen in een Hofywood dat ook al niet meer echt het goede. oude Hollywood was Don Siegei werd in 1912 geboren in Chicago Het filmv ak kwam hij binnen via de archief abb- ling van Wamer Brothers Bij die studio ontwik kelde hij het specialisme nm nieuw» films op tr fleuren met achtergrond shot jet of rfTrt len uit «k voorraad langs die weg raakte hij doortuiced in de principes >.«n montage Zn heeft hij n»»g e» belangrijke invkx-d gekregen op o m het rindrr sulfaat van asahlanra Na twee korir films in l'M5. debuteerde Siegi een jaar latrr echt met The Verdict', een thnller met Svdncy Grrrnstrrn en f'eter Ion»- Thrillers en westerns en soms de combinatie van beu ie ge nres Coogan's BlufT in lthfl). dal is waarmee Sirgrl een Iv-gnp is geworden /jjn eerste klassiek geworden film vrrv aardigde hij in 1956 Invasion nf The Body Snatthers', rm klem Amenkaans dorpje waarvan d<' inwonen verdwijnen nm vervangen i» worden <k»of wezen loze duplicaten Invasion of the Botfy Snatchers kreeg in 1978 een remake van fhtlip Kaufman die bij wijze van hommage Don Siegrl een gastrol)rt|r als taxi chauffeur j liet spelen Want net zijn n»»g liet meest »k* mensen van het vak zelf geweest di»- tiet best doordmngni warrn van de bijzondere klasse van filmregisseur f)on Sirgrl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9