Extra Sinaï-vredesmacht onder Nederlands commando Veranderingen in Saudi-Arabië alleen in slakkegang detail kaart Middellandse Ze* Al Qantara i noordkamp EIGorah Ismail la St. Catharlna klooster zuidkamp Sharm El Sheikh Woensdag 24 april 1991 Redactie 023-150239 «Pin BERGHUIS* Vormgeving: MARIANNE VERSCHUREN Internationale eenheid bewaakt vrede tussen Israel en Egypte Ze bewaken een fragiele vrede. 'Ze' dat zijn de 3000 militairen en burgers van de internationale vredesmacht in de Sinai. lie eenheid telt ook 87 Nederland se officieren, onderofficieren en soldaten, en sinds kort zelfs een luitenant- generaal, loop van Ginkel. Dl N HAAG I/ÏIJIS BURGERS Op 11 april werd Van Ginkel - als eerste Nederlander - de nieuwe militaire com mandant van de vredesmacht, de Multina tional Force and Observers (MFO). Hij nam het commando over van generaal Donald Mcl ver, een Nieuwzeelander. Van Ginkel, tot 11 april sous-chef operatiën van de landmachtstaf, ziet als zijn voornaamste taak het verder verbeteren van de samen werking binnen de eenheid. De militairen en de civiele waarnemers moeten toezien op de naleving van het Ak koord van Camp David, het vredesverdrag van 1979 tussen de Israëlische premier Be gin en de Egyptische president Sadat. Een overeenkomst waarbij twee aartsvijanden na vier bloedige oorlogen besloten de wa pens neer te leggen. Het staat vast nat het werk van de vredes macht meer lijkt op de opdracht voor een politiekorps dan vooreen militaire eenheid. Strijdende partijen zijn er niet. De verhou ding tussen Israël en Egypte is zelfs goed te 'Het is een makkie', zo omschrijven Neder landse militairen die zojuist uit de Sinaï zijn teruggekeerd, hun werk. Zij constate ren dut zowel de regering in Jeruzalem als die in Cairo blij is dat de vredesmacht be staat ,,Zij voelen zich er veiliger door", valt te beluisteren. Ook generaal Van Ginkel stelt vast dat de eenheid zijn werk goed doet. ,,Ik hoop dat ik de laatste commandant van de MFO ben. Dc onderlinge verhouding tussen Israël en Egypte, die overigens nu al goed is, zou hoogstens nog verder verbeterd kunnen worden zodat de twee landen straks zonder M£0 naast elkaar kunnen bestaan". Veldslagen Niet alleen in de laatste veertig jaar (1948, 1956, 1967. 1973) werd in en om de Sinaï gevochten. Al 4000 jaar vormt de woestijn het decor voor vaak bloedige veldslagen. Egyptenaren, Joden, Grieken en Macedo- niërs, Romeinen, Arabieren, kruisvaarders, Turken. Duitsers en Engelsen: vanuit alle windstreken werd getracht de woestenij te overheersen. Mozes kreeg er - op de berg Sinaï - de ste nen tafelen met de Tien Geboden. Aartsva ders als Abraham hebben er met hun kud des rondgetrokken. Nu behoort het weer tot Egypte. Cairo heeft echter toegezegd haar militaire aanwezigheid drastisch in te per ken. Daar ligt de taak van de vredesmacht: in een strook van enkele tientallen kilometers breed langs de grens met Israël (de zgn. zo ne C) mogen zich in het geheel geen Egypti sche militairen bevinden. Verderop, in zone A (langs het Suez-kanaal) en zone B (hartje woestijn) gelden minder vergaande beper kingen. De controle daarop is die van de ci viele waarnemers. Zij doen datzelfde in zo ne D. een smalle strook grond aan de Israë lische zijde van de grens. Van Ginkel: ,.MFO is er op verzoek van de twee landen. Wij controleren de naleving van het verdrag. Tot nu toe zijn er nooit echte problemen geweest, wel eens inciden ten, maar dat waren ongelukjes". Het ont breken van werkelijke conflicten geeft al aan dat de vroegere vijanden serieus beslo ten hebben de wapens neer te leggen. Van Ginkel merkte dat ook op een andere wijze. Hij was blij verrast toen hij bij een eerder bezoek, vorig jaar, een groep Israëli sche toeristen zag. Ze werden beschermd HET WERKTERREIN VAN DE SIN AI-VREDESMACHT w \mk w. Port Said C ISRAEL Van Ginkel meldt dat er geen sprake was van extra waakzaamheid ten tijde van de Golfoorlog. Dat wil niet zeggen dat er geen voorzorgsmaatregelen genomen zijn, zoals de Nederlandse kapitein Paul U-A-Sai vaststelt. De vredesmacht merkte dat er iets bijzonders aan de hand was. De radio verbindingen verliepen moeilijker door stoorzenders, gaspakken en gasmaskers moesten bij de hand worden gehouden, en meer dan in het verleden werden (Israëli sche) steden en plaatsen tot verboden ge bied verklaard. Dodex Zone A Zone B ;ZoneCl\ Zone D EGYPTE Dit kaartje geeft dui delijk de zone-verde ling van de Sinaï door Egyptische militairen. Daaruit maakt hij nu op dat de landen eraan toe zijn te streven naar een normale vrede. Van Ginkel wil nog wel verder gaan: de goede verhouding tussen Israël en Egypte zou een basis kunnen zijn voor een stabiele vrede voor het hele Midden-Oosten. Ande- ren zien de MFO zelf als een voorbeeld vo vredesregelingen voor de Golanhoogte tussen Kuwayt en Irak. Waterput Nederland levert verbindingstroepen en militaire politie (marechaussee), en liaison- officieren, zoals overste Wim Goedvolk. Deze bevestigt dat er nauwelijks sprake is van incidenten. Af en toe trekt een groep bedoeinen de grens over met hun handels hun kuddes. Aan willekeurig ge trokken grenzen heeft het woestijnvolk im mers geen boodschap. Al eeuwen trekken zij van waterput naar waterput door het gebied. Het werk van de liaison-officier komt er veelal op neer, in voorkomende gevallen na te gaan dat het ook werkelijk bedoeïnen waren die de grensafsëheiding doorbraken. Elf landen werken samen in de vredes macht, die (omdat Moskou zich verzette) geen VN-status heeft gekregen. De baretten zijn dan ook niet lichtblauw, maar steen rood. Het werk wijkt echter niet af van dat gene wat VN-vredesmachten overal doen: het scheiden van partijen en het toezien op Luitenant-generaal Joop van Ginkel. de eerste Nederlandse commandant vban de sinai'-vredesmacht FOTO ROLAND DE BRUIN- naleving van verdragen Naast de Nederlandse Verbindingstroepen zijn er infanteriebataljons uit Fiji, Colom bia en de VS. Vliegtuigen en helikopters worden geleverd door Frankrijk en Cana da, terwijl Italië met drie patrouilleboten de vrije doorvaart in de Straat van Tiran garandeert. Nieuw-Zeeland levert de trai ningseenheid, Uruguay een transporteen heid, Groot-Brittannië de stafwacht en Noorwegen enkele stafofficieren. De verbindingen zijn voor de vredesmacht van het allergrootste belang. Via radio, te lefoon en telex zijn de hoofdkampen in het noorden (bij El Gorah) en het zuiden (bij Sharm.El Sheikh) met elkaar verbonden, maar ook met Jeruzalem en Caïro. En zelfs loopt er een lijn naar het internationale hoofdkwartier in Rome. Een nog steeds stralende Van Ginkel maakt ook zonder veel woorden duidelijk dat hij zijn benoeming ziet als een lot uit de loterij. Gewerkt wordt er echter ook, en „dikke na druk komt er op het snel melden van inci denten". Maar vooralsnog lijkt de kans op verstoring van de vrede in de Sinaï na 4000 jaar kleiner dan ooit. Islam blijft grondslag van autocratich geregeerd koninkrijk een democratie naar westers model, zoals de Verenigde Staten en Europa dat met na me zo graag zouden zien. Ook hierover heb ben de ulema's zo hun opvattingen. Hoewel de islam als geheel de afgelopen eeuwen verlichte exacte wetenschappers, filosofen en schrijvers heeft voortgebracht - onder wie ook Saudi's -, voor de schriftgeleerden geldt de laatste frase uit de koran als het ultieme: 'gehoorzaam God, zijn boodschap per en hen die de autoriteit hebben'. Aan deze variant op het gebod van de bijbelse apostel Paulus die in een brief de christe nen van de stad Rome opdroeg 'de overheid onderdanig te zijn'(Romeinen 8), ontleent de clan Saud zijn legitimiteit als autocraten over het koninkrijk te heersen. Stammen bewust Het kan dan ook niet verwonderen dat de Golfcrisis geen aanleiding is geweest voor koning Fahd een democratisch gekozen parlement zelfs maar te overwegen. Behal ve dat de democratie, zoals wij die kennen, geen enkele wortel heeft in het klassieke denken van de islamiet, is dat voor Saudi- Arabië al helemaal geen voorstelbare staatsvorm. „Dit is bij uitstek een stammen-bewust land", zegt een EG-diplomaat in Jeddah. „Bekeken vanuit de achtergrond dat vroe ger in grote delen van deze onmetelijke woestijn alleen maar nomaden rondtrok ken, is dat wel begrijpelijk. Met uitzonde ring van de strikte godsdienstige voor schriften voor het dagelijks leven, is hier niets officieel geregeld. De allianties tussen die stammen, nu welgestelde families die in dikke Mercedessen rondrijden en in paleis achtige villa's wonen, maken in feite de binnenlandse, maar ook de buitenlandse politiek van dit land uit. En daarvoor is niet zo bar veel interesse. Dus blijft sub stantieel beleid vaak zweven tussen: zullen we het nu wel of niet doen. De Golfcrisis heeft hierin nauwelijks enige verandering gebracht". In tegenstelling tot waarnemingen van sommige westerse diplomaten bestaat er onder een niet gering aantal Saudi's wel degelijk behoefte aan meer zeggenschap. Althans, dat beweert een niet onbelangrijk hoofdredacteur van een in Jëddah uitgege ven toonaangevende krant. Maar hij wil onder geen beding zijn naam en die van het dagblad genoemd zien. ,,Ik wil zelfs niet dat u schrijft waar u precies bent geweest gelast hij mij verder met dwingende ogen. „Ik wil geen problemen Als ik hem ontmoet, biedt hij hoewel het Ramadan is, een sigaret en koffie aan. Als een mutawa dat zou hebben gezien, waren we beiden ter plaatse gegeseld met diens knuppel. Bovendien zou ik onverwijld het land zijn uitgezet en de hoofdredacteur in de gevangenis zijn beland en zijn baan zijn kwijt geraakt. Het wordt in het verloop van het gesprek niet duidelijk waarom deze hoofdredacteur het lot tart. Wil hij tegenover een westerse collega aantonen dat de buitenkant van de Saudische samenleving slechts een schijn wereld is? „Natuurlijk spelen er zich bin nenskamers zaken af die officieel niet zijn toegestaan", geeft hij als afwijkend ant woord. „Wij voelen ons geen geknecht volk, maar we zijn wel bereid ons aan de richtlijnen en leefregels voor het openbare leven te hou den. Dat is een compromis waarmee menig Saudi geen moeite heeft. Maar als u goed Arabisch zou kurlnen verstaan dan zou u op straat kunnen horen dat de mensen het al tijd hebben over de volksassamblee (een adviesorgaan met te benoemen leden, red.), die koning Fahd al jaren geleden heeft toe gezegd. maar nog steeds niet heeft geïnstal leerd. Maar die komt er wel, niet door een revplutie, maar door geweldloze druk vanuit de samenleving". Voor deze hoofdredacteur heeft de Golfcri sis wel enige veranderingen gebracht. Naar zijn oordeel voelen de mensen zich vrijer dan 'voorheen. „Ze spreken zich openlijker uit en worden zich, langzaam, bewuster van de politiek. Als voorbeeld noemt hij de openlijke kritiek die de Saudi's hebben op de, zoals hij dat aanduidt, 'salondemocra tie'. de geheimzinnigheid waarmee het re geringsbeleid in rokerige achterkamertjes tot stand komt. Maar. zo voegt hij er aan toe: „U mag daar niet uit afleiden dat de Saudi's een andere regime voorstaan. Geenszins. Over het voorbestaan van het Huis van Saud als de heersers van dit land bestaat geen enkel meningsverschil. Want iedere Saudi is weet maar al te goed dat elk alternatief leiderschap voor dit land een ramp is. De koninklijke familie is de bin dende factor tussen de verschillende clans en godsdienstige groeperingen". Langzaam Hoe het Saudi-Arabië de komende jaren ook zal vergaan, duidelijk is dat modernis men zich binnen de politieke en sociale processen heel langzaam zullen voltrekken. Het Westen is daarbij van weinig invloed. Niettemin zullen spanningen naar boven komen tussen degenen die een theocratisch bestuurd land binnen de Arabische context willen 'liberaliseren' en de voorstanders van handhaving van de status quo. De kloof is groot. In feite zit het dilemma hem in de confrontatie met de technologische vooruitgang van 21ste eeuw en een bijna middeleeuwse leefwijze in Saudi-Arabië die niet ver afstaat van het huidige islami tisch jaar 1411. RIYAD/JEDDAH TACO SLAGTER-GPD Geschokt kijkt Zayid om. „Een mutawa", flul ite) i hij met afgrijzen op het gezicht De man met baard, stok in de hand en gekleed in een traditioneel Arabisch gewaad (de zo men van de overmantel zijn met goud be- Ktikt) die bij de Palestijn zoveel afkeer op roept, is een religieuze politieman. Samen met twee 'gewone' agenten patrouilleert hij door het centrum van de Saudische haven stad Jeddah, pen lichtzinnig ogend paradijs van uit marmer opgetrokken winkelpalei zen. waar het wemelt van mannelijke en vrouwelijke buitenlandse gastarbeiders van wie Filipijnen verreweg de meerder heid uitmaken. Deze loonslaven zijn die avond het doelwit van de islamitische fat soensrakker. Mutawa's vormen in Saudi-Arabië een schrikbewind. Na de bezetting in 1979 van Jrote Moskee in Mekka door 250 religieuze extremisten'gaf het Saudische koningshuis deze door godsdienstwaanzin verblinde lie den meer bevoegdheden dan ooit. Usance bij straatsurveillance is dat iedere overtre der van de rigide zedelijkheidsregels een aframmeling krijgt en wordt gearresteerd. Een Palestijnse vriend van Zayid die op de ze bewuste avond samen oploopt met een Fillpijn.se vrouw is dit keer de klos. Na en kele stokslagen gaat hij in de boeien. De 'verdachte' kon niet aantonen dat die vrouw zijn echtgenote was. Fysiek en gees telijk contact tussen mannen en vrouwen buiten het huwelijk is een gruwel in de ogen van de Saudische versie op de islam ervdient in naam van 'Allah' met dc hardste en strengste middelen te worden bestreden. Om muur niet te spreken over homoseksue le relaties, waarop bij recidive de doodstraf staat Godsdienstig juk I)it, anachronisme past slecht in het beeld van' het Saudi-Arnbiè dat een half miljoen Amerikaanse militairen binnenhaalde om Kuwayt te bevrijden Vanaf het begin van de Golfcrisis speculeerden westerse diplo maten in de hoofdstad Riyad en duizenden buitenlandse journalisten in het perscen trum in Dharan over onvermijdelijke her vormingen als gevolg van Amerikaanse po litieke en sociale Invloeden op het ooit zo gesloten en puriteinse koninkrijk, waaraan, als enige in de wereld, de naam van een en- kclr familie is verbonden. Niet alleen het oliesjeikdom maar ook de gesluierde Saudische vrouw zou worden bevrijd' van het godsdienstige juk dat haar verbiedt te werken, auto te rijden en wie het niet is toegestaan in de openbaarheid zelfs maar de naaktheid van de polsen te tonen. Acht maanden na het begin van de Golfcrisis is daarin echter niets veranderd en dat staat ook njet te gebeuren E«n westerse diplomaat in Riyad is daar niet zo verbaasd over. „De meest progessic- ve Saudi is naar Nederlandse maatstaven nog altijd een oer-conservatief". zegt hij. jaarlijks maken miljoenen moslims peigrl „Het wezen van de zaak in dit land is hoe je de 'zwarte-kousen-islam kunt combineren met een in technologisch opzicht moderne maatschappij. In een aantal opzichten heb ben de Saudi's daarop een modus vivendi gevonden. Onder invloed van het Westen kunnen sinds enige tijd vrouwen bepaalde soorten liefdadig werk daen. mits haar isla mitische zuiverheid als vrouw maar niet in gevaar komt. Maar verder willen de Saudi sche heersers voorlopig niet gaan" Volgens deze diplomaat zijn de verwach tingen bij het Westen over liberalisering foto ai» Koning f van Saudische samenleving veel te hoog ge spannen geweest „Ik vind het van een oor verdovende naïviteit te denken dat ons achttiende eeuws evolutiemodel van toe passing zou zijn op dit land. De islam is en blijft de grondslag van deze maatschappij. Hoe lang zitten hier al geen Amerikanen in de olie-industrie, maar daarvan is geen echte invloed uitgegaan op de sociaal-gods- dienstige verhoudingen. En heel veel Saudi's zijn daar niet ongelukkig mee. Zo er hervormingen komen, dan komen die op grond van islamitische argumenten. „Dat kan niet anders", legt de diplomaat uit. „De koninklijke familie heerst bij de gratie van een pact met de Wahabieten (een moslim-sekte) dat hen voorschrijft de rein heid van de islam, zoals die door deze sekte wordt gezien, hoe dan ook in dit land te handhaven. Bovendien is met hun instem ming koning Fahd de beschermer van de twee heilige plaatsen, Mekka en Medina Dus kan de vorst niets veranderen zonder goedkeuring van de ulema's (schriftgeleer den)". Hetzelfde geldt ook voor het instellen van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 12