Kunst Wondere wereld vol verkeerde mensen 'Carmen Jones' na halve eeuw in Londen te zien Circustheater moet opgeknapt, toneel schouwburg breder In Verzetsmuseum werk uit Tweede Wereldoorlog Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE M RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie ANNEMIEK RUYGROK Vormgeving: RUTGEfiWOGERTXJK NIEUWSLIJN Schilderij Eerelman gevonden De droom is altijd dat we nog eens een Rembrandt op zolder vinden. Maar een Eerelman is ook niet niets. Op een zolder aan het Haagse Noordeinde is onlangs het als verloren beschouwde schilderij 'Een bruilofsstoet in Noord-Holland', van de Gronin ger schilder Otto van Eerelman (1839-1926), opgedoken. De zol der werd gehuurd door een Belgische kunstverzamelaar die er een deel van zijn collectie had opgeslagen. De Eerelman wordt morgen geveild bij Christie's in Amsterdam en aangeboden voor een bedrag tussen de 60.000 en 80.000 gulden. Pavarotti nog niet uitverkocht Luciano Pavarotti is in ons land als publiekstrekker de mindere van Sinatra en de Stones. Voor zijn eenmalige gala-concert in Ahoy' op 1 september, met het Rotterdams Philharmonisch Or kest, zijn nog altijd kaarten verkrijgbaar, zij het slechts de duur dere rangen van 450 en 650 gulden. De voorverkoop reeds in juli vorig jaar gestart blijft daarmee achter bij de hooggespan nen verwachtingen van organisator Harry Mens uit Lisse, die er op had gerekend het concert snel te kunnen uitverkopen. Hoe veel toegangsbewijzen nog beschikbaar zijn valt volgens het be spreekbureau in Ridderkerk moeilijk te schatten. Everly Brothers in Nederland De Everly Brothers komen binnenkort voor enkele concerten naar Nederland. De Amerikaanse broers beginnen hun korte toemee op donderdag 30 mei in de Rijnhal in Arnhem. Op vrij dag 31 mei geven zij twee concerten op een avond in het Haagse Congresgebouw. Het laatste optreden is op 2 juni in het MECC in Maastricht. Cox Habbema steunt nieuw gezelschap De directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg, Cox Hab bema, steunt de plannen van Yoka van Brummelen om een nieuw dansgezelschap in Amsterdam op te richten. De voorma lige artistiek leider van het Groninger gezelschap Reflex wil graag een van de vaste bespelers van de Amsterdamse Stadsschouw burg worden. Van Brummelen heeft bij het ministerie van WVC en de gemeente Amsterdam subsidie aangevraagd. Dit najaar wil zij vast voorstellingen realiseren in Theater Bel- levue in de hoofdstad. Zij denkt aan een gezelschap van 25 30 dansers, dat een repertoire-moet opbouwen van huis- en gast- choreografen. WREEDHEID, KLUCHT muziek, bizarrene. haat. freudianisme. mystiek en nog veel meer in 'De Bud dha van Ceylon' van Lo- dewijk de Boer WULPSE DAME FLIRT met Duitse bezettings macht in tekening uit de Tweede Wereldoorlog Te zien in het Verzetsmuse- De Buddha van Ceylonvan De Appel in Leidse Schouwburg Carol Linssen en Rudolf Ludeer in 'De Buddha v menten van Lodewijk de Boer. i Ceylon', een potpourri met de meest uiteenlopende ele- FOTO PAN SOK VOORBESCHOUWING HANS STUPERS Voorstelling 'De Buddha van Ceyton van Lodewijic de Boer GereHchap De Appel Regie Lodewijk de Boer Decor/Kos- tuurm Jan Klattrr Spel Carol Umsen. Sa- cha Bulthuis. Rudolf Luoeer e a Gezien in februan Appettheater, Den Haag Te oen Leiden Schouwbuig, woensdag 24 apnl Lodewijk de Boers nieuwe to neelstuk 'De Buddha van Cey lon'. dat in een door hem zelf geregisseerde versie door De Appel wordt gespeeld, is een potpourri van de meest uiteen lopende elementen. Wreedheid, klucht, muziek, bizarrene, haat. freudianisme, mystiek en nog veel meer - alles samengebracht in een verhaal dat veel minder door logica dan door associaties bijeengehouden wordt. Het zijn geen fraaie specimi na van de menselijke soort die De Boer ons voorschotelt. Het stuk speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, in een niet met name genoemde Ne derlandse kolonie. Waarschijn lijk Suriname, tenminste er is een zwarte huishoudster die Sranangtongo spreekt. Plaats van handeling is het huis van een gouverneur (Carol Linssen), een man met uitgesproken ra cistische en koloniale opvattin gen. Voor cultuur heeft hij een soort achting van horen zeggen. Hij beroept zich erop Ovidius in Broadway had 50 jaar geleden de première LONDEN CEES VAN ZWEDEN Londen is met tweemaal zoveel premières als New York en Pa rijs Samen de onbetwiste hoofdstad van de musical. Maar één show was er nog nooit te zien geweest: 'Carmen Jones' van de vermaarde Amerikaanse tekstschrijver Oscar Hammer- stein. Deze maand is daar ver andering in gekomen. Bijna een halve eeuw nadat 'Carmen Jo nes' op Broadway het publiek betoverde, is de produktie nu ook in Londens mooiste theater 'The Old Vic' te zien. 'Carmen' wordt beschouwd als de opera/musical die het meest is opgevoerd. Het was oorspronkelijk een opera van de 19de eeuwe Franse componist Georges Bizet. De Fransman had de muziek geschreven bij een klassiek liefdesverhaal dat zich in Zuid-Spanje afspeelde temidden van zigeuners, smok kelaars en toreadors. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte de tekstschrijver Oscar Ham- merstein de opera geschikt voor opvoering op Broadway. Zuid- Spanje werd South-Carolina, de zigeuners en stierenvechters werden vervangen door negers, het Frans door Engels. Carmen, de hoofdrolspeelster die in Bi- zets opera de zigeuner Don Jose verleidde, werd Carmen Jones. En Jose verkeerde in Joe, een le- gerkorporaaJ. Hammersteins 'vertaling' van de opera was gedurfd. Nog nooit was zo ver afgeweken van de tekst en montering van een oorspronkelijk stuk. Nog nooit werd in een musical een hoofd rolspeelster, in dit geval Carmen Jones, op de planken vermoord. En nooit eerder was een musi cal in produktie gegaan met louter zwarten die bovendien zonder uitzondering amateurs waren (een van de hoofdrolspe lers was een boomlange man die dienst deed in het politie korps van New York). Maar 'Carmen Jones' werd een doorslaand succes. De mu sical trok 502 avonden achter een volle zalen op Broadway. Voor het eerst schitterden zwar te acteurs in andere rollen dan die van slaaf. Hammerstein schreef: "Carmen Jones is een illustratie van het grote muzika le- en theater-talent dat onder de zwarten in Amerika gevon den kan worden De show die deze maand in Londen opende, verschilt maar weinig van hetgeen de Amerika nen in 1943 te zien kregen. De acteurs zijn zwart en Hammer steins musical is niet 'vertaald' naar het hedendaagse Enge land. In het eerste bedrijf krijgt het publiek een werkplaats in het diepe zuiden van Amerika voor geschoteld waar parachutes worden gemaakt (in 1943 ver keerde Amerika in oorlog). Car men, een femme fatale, verleidt de legerkorporaal loe en haalt hem ertoe over te deserteren en mee te gaan naar Chicago. Daar laat zij hem echter in de steek voor een boomlange bokser, Husky Miller. loe wordt jaloers en als Husky Miller in het laatste bedrijf een groot gevecht levert, doodt hij haar voor de in gang van het boksstadium. "Het is een mysterie waarom het zo lang heeft geduurd voor dat de show in Londen te zien was", zegt regiseur Simon Cal low. "Het is een volmaakt intri gerend verhaal, met Bizets fan tastische muziek omgevormd tot een muzikaal panorama van het leven van de zwarten". Cal low heeft voor de musical 52 zwarte acteurs aangetrokken uit Amerika en Engeland, waarmee de bezetting van Carmen Jo nes' groter is dan die van enige andere musical in Londen. Om dat de show acht keer per week wordt opgevoerd, zag hij zich bovendien gedwongen voor de beide hoofdrollen (Carmen en Joe) twee zangeressen en zan gers aan te trekken. De ene avond wordt Carmen gespeeld door de Amerikaanse operaster Wilhelmina Femadez die on dermeer de titelrol speelde in de film 'Diva', de andere avond door Sharon Benson, bekend geworden door haar rol in de musical 'Cats'. Al met al zijn de financiële ri sico's groot. De produktiekosten belopen bijna 7 miljoen gulden, en de geschiedenis heeft ge leerd dat moeilijk valt te voor spellen of een musical in Lon den tien jaar lang volle zalen trekt of na twee maanden al ge stopt moet worden. Omdat hun musical soms meer weg heeft van een opera, mikken de producenten echter voor een deel ook op het opera- publiek. Ruim honderd gulden voor het duurste kaartje mag voor de musical-ganger dan iets meer zijn dan hij gewend is, voor de opera-liefhebber is het een zeer goedkoop avondje uit. het Grieks gelezen te hebben, denkt dat 'Madame Butterfly" van Rossini is en zo maakt hij nog een aantal uitgtijerv Ze zijn net zo pijnlijk als het potsierlijke staatsiekostuum, dat zijn gezag eerder ondermijnt dan bevcs Zijn vrouw weet dat het best. Sac ha Bulthuis speelt haar alsof ze letterlijk gebukt gaat onder de last van haar huwelijk. Maar haar spottende blik verraadt een onmiskenbaar overwicht. I'.IS op bol eind Mi|kt MOOI M dat overwicht vandaan heeft. Ze leiden een namaakleven dat alleen de kitchvanant van grandeur uitstraalt. Zelfs hun huis. een kopie van een neo- klassicistische Italiaanse villa, is een 'nabootsing van het toch al onechte'. Jan kJatter trok er bij na dezelfde hoge en grotendeels open tempelwanden voor op die hij ook al ontworpen had voor de Andromache' van To neelgroep Amsterdam. De oorlog in Europa en een Latijnsamerikaansc revolutie brengen beweging in deze zin loze levens. Vanuit Europa vTaagt een gevluchte Joodse vio list (Rudolf Lucieer) om onder dak. iii) lijkt had vsai bm bt schaving mee te nemen, maar tegenover de zwarten gedraagt hij zich net zo wit en koloniaal als de gouverneur. De dochter van zijn vrouw heeft hij uit ego centrisme bij de grootmoeder achtergelaten. Dan is er nog de god weet Het Circustheater in Scheveningen moet worden opgeknapt en de toneelopening van de Koninklij ke Schouwburg aan het Lange Voorhout moet worden verbreed. Dat stelt het college van burge meester en wethouders van Den Haag in de con cept-nota Grote zalen in Den Haag, die zij giste ren aan betrokkenen en de gemeenteraad heeft gestuurd. In de nota concludeert het college dat Den Haag met vijf theaterzalen (het Circustheater, de Koninklijke Schouwburg, de concertzaal, het Danstheater en de Prins Willem Alexanderzaal in het Nederlands Congresgebouw) één grote zaal teveel heeft. Uit een vergelijking met Rotterdam en Amster dam blijkt dat Den Haag het kleinste aantal inwo ners en de meeste grote zalen met de meeste stoelen (7339) heeft. Amsterdam heeft vier zalen Carré, Concertgebouw, Muziektheater en Stads schouwburg - met in totaal 6645 stoelen en Rot terdam drie - Luxor, de Doelen en de Schouw burg - met 4004 stoelen. Daardoor doet zich het probleem voor dat het Circustheater en de PWA-zaal elkaar op het ge bied van amusementsvoorstellingen beconcurre ren. Het Circustheater, dat kampi met een te klei ne entree en foyer, kan te weinig huur vragen en betaalt te veel voor voorstellingen die het graag wil hebben. De gemeente zou daarvoor de reke ning betalen, zo meent het college, omdat zij par ticipeert in de exploitatie van beide theaters Het college wil het probleem oplossen door het Circustheater voor 17,5 miljoen gulden op te knappen. De buitenzi|de moet afgebouwd wor den, de entree, kassaruimte en foyer vergroot, het achtertoneel verruimd en de hijsinstallatie en de- coraanvoer verbeterd. Het college stelt daaraan de voorwaarden dat de situering van het Circus theater bij de afbouw van de badplaats zal verbe teren en het circustheater een eigen directie krijgt, die tevens de culturele programmering \an de PWA-zaal in het Congresgebouw gaat bepalen De Koninklijke Schouwburg lijdt volgens de no ta Grote Zalen in Den Haag ernstig onder het feit dat zij de kleinste toneelopening (8.9) meter van waar vandaan komende Prager. door Robert Prager heel verma kelijk gespeeld als hel prototype van die gefrustreerde intrigant. Zijn stem lijkt op te wellen vanuit een gietijzeren keel en wnngt zich lussen rotte tanden dooi naar buiten om al even rotte gedachten te verwoorden Seksueel is deze Prager vhter een minkukel, zoals uit hilan sche scènes blijkt, en dat maakt hem tot een uitermate geschikt slachtoffer van de mooie huis houdster (Marjorie Boston), dn* met een Cubasigaar in de mond en een cowboypistool op de heup vooral met de revolutie meedoet om zelf een behaaglij ke positie te knjgen in de sprookjeswereld van de zoge naamde westerse beschaving Als zij, later, gekleed in een mantelpakje en in een schom melstoel lui genietend van een longdrink, haar favoriete mu ziek mag uitkiezrn, dan klinkt Strauss mooie blauwe Donau door de luidsprekerv. Zo hoeven wij, wat lodewijk de Boer betreft, nergens op te hopen. De wereld is lelijk en de mensen zijn slecht of dom of smakeloos. Gelukkig vertelt hij zijn boodschap met veel gevoel voor humor. Farce, slapstick en meligheid. I It B<Mi Btlbl I lemaal gul uit de kast De ac teurs spelen hun rollen met ver ve en in de overtuiging dat slecht nieuws maai het beste op deze manier gebracht kan wor den. FRANCOtSE Li DL SOI R GRD de Nederlandse schouwburgen heeft. Decors voorstellingen uit andere «leden passen daar zo doende niet op het podium. In Drn Haag zouden daardoor steeds minder voorstellingen te zien zijn uit het doorsnee toneelaanbod. De verbreding van de toneelopening naar 12 meter, wil het college koppelen aan de bouw van een nieuwe toneeltoren (kosten 10 miljoen gul den). Omdat zo n verbreding van het toneel In- vlood kan hebben op de sfeer en bet karakteristie kc. monumentale gezicht van de zaal. wil het col lege een nader onderzoek. Daarnaast moet de Koninklijke Schouwburg op sommige plaatsen worden gerestaureerd en gemoderniseerd, aklus het college. rwrtum 'Ut* Waarheid'. Van der Horst selecteerde van Rot een aantal pakkende tckenlngrn Een fraai voorbeeld is de als wulpse dame geportretteerde legale pers du* in een café druk aan het flirirn is met de Duitse bezettings macht. "Straks volgt de kater zo luidt zijn voorspellende titel De aanwinsten van Wim van Beek (1918-1989) werden in ok tober 1944 clandestien gedrukt in Den Haag en verkocht om geki te verdienen voor het ver zet. Hij koos als ondrrwrrp on der meer een Italiaanse soldaat die na de vaJ van Mussolini pro beert zijn zwarte hemd wit te wassen met democratische zeep'. Naar aanleiding van het bevel van Hitier om in april 1944 overal te vlaggen ter gele gen beid van zijn 55ste verjaar dag liet hij twee Duitse soldaten tussen de puinhopen wanhopig zoeken naar een bouwwerk waarop nog een vlag kon wor den bevestigd Na de oorlog was Leen jor daan 1885 1980) nog vele jaren actief als tekenaar en fllmrecen sent in onder meer Het Parool. Vri) Nederland en De Groene Amsterdammer Tijdens de br zetting maakte hij in het gr beim ren serie van 32 anti Du ft* karikaturen die kon na de bevrijding werden uitgra ven onder de titel Nachtmerrie over Nederland' Van der Horst koos van hem onder meer een spotterule tekening van een als vrouw vermomde Duitse sol daat die onder het mom van liefdadige 'wlntrrhulp' coürr teert voor de plundering van Nederland De expositie bestaat verder uit prentbriefkaarten met car toons van politieke leiders en felle spotprenten over de ban delwtjze van de bezettings macht, lei aardig humorist!* h voorbeeld is de prentbriefkaart die in april 1945 in Amsterdam circuleerde Daarop greft een boer een varken met rm na/i vlag een geweid ige schop Om bet leed sunnen de tekenaars van/Hfsprrkerwi nu*t hem Ka rel Lecnderi Links bel zich bij voorbeeld inspireren door het wegvoeren van ern deel van de mannelijke bevolking van Put ten. bet doorsteken van dijken en de vordering van rtfwielm 1000 tot 17 00 uur en zo van 13 00 tot 17 00 uur Het Verzetsmuseum in Amster dam heeft onlangs een schen king ontvangen van een aantal originelen van anti Duitse poli tieke prenten die Wim van Beek tussen januari 1942 en augustus 1944 onder de schuilnaam Wimpey maakte. De schenking vormde dr aanleiding voor het samenstellen van een over zichtsexpositie. IJesbeth van der Horst putte daarvoor verder uit de voorraad politieke tcke ningen en spotprenten die het museum al eerder verwierf. Ook in 1 1 is nog goed vi m »r tr stel len dat dit woedende of humo ristische werk de Nederlandse bevolking veel morele steun bnfl Mmn Het afdrukken van politieke tekeningen en spotprenten was tijdens de Tweede Wereldoorlog overigens geen vast gebruik in de illegale bladen en tijdschnf ten. Van der Horst stelde tot hw vhirtng m dn ta h I als propaganda middel een relatief kleine rol heeft gespeeld. Als oorzaak noemt zij in de eerste plaats de papierschaarste "De makers van de bladen vonden het ken nelijk zonde ruimte voor tekst op te offeren aan tekenwerk Daarnaast werd het echteT niet gepast gevonden om de po litieke situatie of het leed van de Nederiandse bevolking op hu moristische wijze te beoom men tart éren, zo weet zij uit schnftrlijkc bronnen uit die da gen. "Er werd hier en daar zelfs gesuggereerd dat het versprei oen van spotprenten een list van de ITuitsr bezettingsmacht was". Alleen 'Paraat en 'Metro' zijn hekend als bladen waarin wel veH illustraties werden afge drukt Ian Rot 1082 1992 werkte voor 'Paraat', dat in au gustus 1944 werd opgrrtcht als socialistische tegenhanger van de invloedrijke communistische Dirigent Boskovsky overleden De Oostenrijkse dirigent Willi Hnsknvky. die jarenlang het Wiener PhflhartnomKcr leidde tijden» de Nieuwjaaraconcerien. ts op bijna 82 jarige leeftijd overleden Boskovskv ging In 1933 werken bij «ie Weensr Opera en bij het WicneT Philbarmoniker later leidde hij het Wiener Philbarmoniker tot 1979.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9