Feiten 'Amerikanen moeten blijven, anders komt Saddam terug om te moorden' Oostduitse hoeren willen 'eigen bordeel' Kwartiermakers struikelen voorwaarts langs grens Irak Aartsbisschop houdt niet van 'benzine-station christenen' Dinsdag 23 april 1991 Redarte 023-150225 JANINE BOSMA ALT AN ERDOCAN RONALD FRISART (chfi) ONNO HA VERMANS PATRICK VAN DEN HURK HANS JACOBS MAAGOT KLOMPMAKER JAN PRE EN EN SJAAK FRANS VISSER Vormgeving: JAN KUNCE EN MENINGEN DAGEIUKS STERVEN in het grensgebied tussen Turkije en Irak ongeveer 510 Kurdische vluchtelin gen van honger en ontbe ring. Eerdere schattingen waren veel lager. BENZINE-STATION christendom - de zondag gebruiken om de geeste lijke tank voor de rest van de week te vullen - heeft geen toekomst." Inwoners van Zakho zijn blij met journalisten Aj MAURICE WILBRINK In de moskee van het Noordiraakse dorpje Tel Kaber wordt al weken niet meer gebeden. In het eenvoudige ge bouw is de klok op kwart voor zeven blijven staan; de tijd dat de elektriciteit uitviel. Tel Kaber is een spookdorp. Er scharrelen wat oude mensen rond, die de vlucht naar de Turkse bergen niet meer konden maken. gen en overal liggen kleding, serviesgoed en enkele boeken. .Saddam, Saddam!" roep hij. Twee kilometer verder ligt Zak ho, dat ooit een bedrijvig stadje was met enkele duizenden in woners, maar nu nog maar de helft van het oorspronkelijke aantal inwoners telt. Op weg naar Zakho, lopend langs een verlaten militair terrein, begint een Kurdische journalist een lied te zingen van de Peshmer- ga's, de Kurdische verzetsstrij ders. Aan de rand van Zakho staat een grote graansilo die nog helemaal intact is, maar de huizen in de buurt ziin flink be schadigd. Alsof ze al langer gele den zijn onttakeld. In de hoofdstraat zijn de huizen nog intact en een aantal winkels is weer open. Er wordt kleding verkocht, toiletartikelen, een kleermaker is aan het werk. In een kapperszaakje wordt een man geschoren. Er is wat groen te te koop die in de buurt is ver bouwd: uien, witte kool, een soort spinazie, tuinbonen. Kin deren verkopen sigaretten langs de straat. In een van de zij straatjes spelen jongens een soort biljart in een half open ruimte, waar ook tafelvoetbal- spelen staan. Een man in een militair uniform staat erbij te VERSLAGGEVER In Tel Kaber is geen water meer, geen stroom, geen voedsel. De overgebleven mensen halen hun eten op bij de Amerikanen, die een kilometer verderop be zig zijn met de opbouw van een vluchtelingenkamp. Tussen de lege huizen lopen enkele geiten en er staat een Iraakse legertruck met ingesla gen ruiten. Een man toont ga ten in de deuren van zijn huis. Hij vertelt HOE Iraakse soldaten op de deuren beukten tijdens hun moord- en rooftocht door het gebied. De man vluchtte met zijn familie naar Turkije, met de grote Kurdische exodus mee. Vijf dagen geleden keer den ze In Tel Kaber terug, toen ze zagen dat de Amerikanen de Turks-Iraakse grens waren over gestoken. Twee andere, oudere mannen laten een grote loods zien waar nog een aantal landbouwma chines staan. Daar hebben ze zich schuilgehouden toen Sad dams troepen in het dorp huis hielden. Een van hen loopt naar zijn huis, dat uit één kleine ka mer bestaat. Iraakse soldaten hebben er alles overhoop ge haald. De kasten zijn stukgesla- SILOPIMAURICE WILBRINK VERSLAGGEVER Veertien kwartiermakers van het Nederlandse leger zijn giste ren in de buurt van de Turkse plaats Silopi, enkele kilometers de Iraakse grens, begonnen met het inrichten van een logis tiek kamp. Hier zullen alle voor raden en materiaal terechtko- |men die de duizend Nederland se militairen nodig hebben voor hun aandeel in de opvang van de Kurden in Noord-Irak. Tien Nederlandse militairen be vinden zich sinds zondag in Noord-Irak om daar voorberei dingen te treffen voor de komst van de 400 mariniers en 600 sol daten van de landmacht. De opzet van het logistieke kamp bij Silopi gebeurt in nauwe sa menwerking met de Derde Commando-brigade van de Britse i Deze samenwerking komt voort uit de ervaring die men heeft opgedaan tijdens Navo-oefe- ningen met het Britse korps. Volgens majoor J. Strengholt, de commandant van de kwartier- makersgroep, zal de preciese taak voor de Nederlanders van daag of morgen bekend zijn. Het Nederlandse leger zal wor den ingezet voor de beveiliging van het gebied waar de onge veer 500.000 Kurden de komen de weken terechtkomen. De kans bestaat dat de militairen worden ingeschakeld bij het transport van vluchtelingen die niet te voet naar Noord-Irak kunnen. Daarvoor zullen rups voertuigen vanuit Nederland moeten worden overgevlogen. Majoor Strengholt wil morgen zo ver zijn dat een eerste con tingent mariniers bij Silopi aan het werk kan. Volgens Streng holt is er grote haast geboden bij deze operatie. „De omstan digheden hier zijn niet gemak kelijk. Het is chaotisch, en we struikelen voorwaarts". Intussen hebben vijf Kurdische leiders een bezoek gebracht Noordiraakse plaats Zakho. Vol gens een Amerikaanse officier waren de Kurden, die uit Tur kije waren aangevoerd, „zeer te vreden" over hetgeen ze zagen. De Amerikanen hopen dat de Kurdische stamleiders hun mensen kunnen overtuigen te rug te keren naar Irak. Het Amerikaanse leger gaat er vanuit dat in totaal ongeveer 30.000 Kurden met helikopters of vrachtwagens moeten wor den overgebracht naar Irak, omdat ze te zwak zijn om de tocht te voet te ondernemen. Twee broers sjouwen met hun zieke vader Turks-Iraakse grens kijken. De inwoners van Zakho zijn blij journalisten te zien. Enkelen van hen zijn Kurden, maar de meesten van de achterblijvers zijn Arabieren, die wat minder te vrezen hadden van de troe pen van Saddam. In de hoofdstraat lopen grote aantallen Iraakse politieman nen. Ze kunnen zich vrij bewe gen, omdat de Amerikaanse troepen zich niet in de stad la ten zien, ook al hebben Ameri kaanse officieren verklaard dat ze bezwaar hebben tegen de aanwezigheid van de politie macht. Tweehonderd politie mannen kwamen zondag aan en de mensen vertellen dat er gisteren nieuwe agenten zijn bijgekomen. De meesten zijn bewapend met pistolen en Rus sische Kalasjnikovs. Ze zijn ner veus over de aanwezigheid van journalisten en ze worden agressief als een fotograaf een foto van hen probeert te maken. Als journalisten mensen aan spreken, komen de politieman nen meteen naderbij om te ho ren waar het gesprek over gaat. De 30-jarige econoom Samih Saleh zegt dat de inwoners van Zakho erg bang zijn voor de po litie. Ze vertrouwen de in nieu we. groene uniformen gestoken politiemannen niet. „Het kun nen ook troepen zijn van Sad dam." Saleh neeft vijf jaar in het Iraakse leger gezeten. Aan het eind van de oorlog om Kuwayt stond hij in de Noordiraakse stad Sulaymaniah tegenover de Kurdische guerrillastrijders. „Ik wilde niet tegen hen vechten, want ze horen tot mijn volk. Ik heb me overgegeven en ze lie ten me gaan Achter de hoofdstraat is een overdekt winkelstraatje, waar bijna alles is gesloten. Helemaal aan het eind hangt een homp geitevlees in een grote zwerm vliegen. De slager opent zijn koelkast om te laten zien dat hij niets lang kan bewaren, zolang er geen elektriciteit is. Het vlees kost tien Iraakse dinar per kilo, ongeveer het dubbele van de normale prijs. De angst voor de politie zit er bij de slager diep in. „De politie komt en richt zijn wapen op me. Ik moet hun het vlees voor vijf of zes dinar ver kopen. Ik ben bang. De Ameri kanen moeten blijven, anders komt Saddam weer terug om te moorden." Gevecht om de straat tussen pooiers uit Oost en West in Leipzig LEIPZIG HANS HOOGENDUK CORRESPONDENT In het Leipziger rosse milieu heerst oorlog. Souteneurs uit het Westen willen de lucratieve nieuwe Oostmarkt veroveren. Daarbij lijken alle middelen te zijn geoorloofd: schietpartijen, brandstichting en chantage. De Oostpooiers blijven niet achter. Ook zij kopen wapens en vecht- honden. De „wessies" op hun beurt schrikken er niet voor te rug skinhead-bendes te huren om het net veroverde terrein te behouden. Tussen de fronten bange hoeren en machteloze autoriteiten. In de beursstad Leipzig werden de gasten ook tijdens het com munistische regime rijkelijk ver zorgd met vrouwen. Als Honec- ker zijn rondgang over de „Mes- se" maakte, stonden voor de poorten de hoeren, die uit de hele DDR waar gekomen om de 200 plaatselijke dames van lich te zeden bij te staan. Er waren deviom ta venttenen m dus bevolkten ze de nachtclubs, gin gen de straat op of werkten in ac bars van de valutahotels. Na de ^al van de Muur versche nen de Westduitse professio nals. Maar ook enkele Oostduit sers gingen aan de slag om dat in handen te krijgen waarmee zo makkelijk het grote geld ge maakt kan worden: vrouwen. Ze bedreigden beroepsprostituées en lijfden beginners in. Het so cialistische bewakeningsmecha- nisme functioneerde niet meer, nieuwe wetten waren er niet. Wel een gat in de markt. Maar waar de wetten van de vrije markt heersen, wint hij die de regels het beste beheerst. Onder souteneurs betekent dat: wie het eerst toeslaat, steekt, dreigt of chanteert, wint terrein en: vrouwen. Een jonge prostituée in een interview: „Direct na de Wende doken hier veel West duitse pooiers op. Die wilden het terrein bezetten om hun meiden te laten verdienen. Dat beviel onze eigen souteneurs uiteraard niet. Maar de „wes sies" waren sterker, hadden meer wapens, spieren. Het wa ren de echte harde types". De Westduitsers, vooral uit Frankfurt. Hamburg en Mannheim, hadden hun invasie als een militaire veldtocht voor bereid. Met dikke portefeuilles in de zak regelden ze hun claims met wankelmoedige be stuurders en corrupte politie mannen. Via advertenties in de plaatselijke pers huurden ze tientallen caravans, die ze als liefdesnestjes in de buurt van de dierentuin, vlak bij Hotel Mer- kur, parkeerden. Een plaatselij ke amateur-souteneur „Ze na men skinheads als lijfwachten en betaalden die 200 mark per nacht". Mobiel bordeel Toen het klachten begon te re genen greep het stadsbestuur in: voor eind maart dienden de mobiele bordeeltjes te verdwij nen. Tot verbazing van de poli tie gebeurde dat ook. De cara vans doken alleen drie straten verder weer op en daar staan ze nu nog. Maar daarmee is de strijd nog lang niet ten einde. Oost- en Westduitsers voeren sindsdien een verbitterde strijd om de vrouwen. Geweld wordt niet geschuwd. Knokpartijen en brandstichtingen zijn aan de or de van de dag. Een jonge Oost prostituée die in een verkeerde wijk tippelde, werd door twee West souteneurs betrapt, aan een boom gebonden en met een zweep deerlijk toegetakeld. Een 25-jarige werd door twee Westduitsers, die zich voorde den als klant, uit een rijdende auto gegooid. Ook anderen hebben op pijnlij ke wijze aan de lijve ondervon den hoe hard dit leven is. Sinds dien durven veel meisje 's avonds de straat niet meer op. Een van hen: „Ik ga alleen nog als mijn vriend Klaus met drie herdershonden in de buurt is". Beschermen De politie in de beursstad is niet in staat de vrouwen te bescher men. Eén enkele razzia na een binnengekomen tip over wa pens. maar daarmee hield het ook wel op. Politiewoordvoer der Schwitzke: „Wij zitten mid den in een herstructurerings proces. We weten niet eens exact wat onze bevoegdheden zijn. We zullen eerst ons licht eens in het Westen moeten op steken. Vroeger was prostitutie bij ons weliswaar verboden, maar het werd stilzwijgend ge duld. Toen werkten de vrouwen ook alleen. Het grote probleem vormen nu de souteneurs". "Lou Lou", al jaren actief in het rosse milieu en sinds kort ook werkzaam als sekstherapeute, eist nu dat het stadsbestuur haar collega's beschermt. „Wij willen een echt bordeel. Een huis, dat de stad aan ons ver huurt en waarin elke prostituée een kamer kan krijgen voor haar werk. Zonder souteneur". Lou Lou, die met twee vriendin nen een vereniging voor dit doel heeft opgericht, wil samenwer ken met de gemeentelijke ge zondheidszorg en de politie, pleit voor een sociaal nood fonds en voor begeleiding van die vrouwen die ermee op wil len houden. De drie vriendinnen zouden wel eens succes kunnen hebben. In het gemeentehuis is een buiten gewoon bonte coalitie ontstaan van politie, gezondheidszorg, sociale zaken en de behartiger van vrouwenbelangen om dit bordeel-idee uit te voeren. Na tuurlijk hebben ze andere be langen dan de hoeren. Controle van het milieu, de volksgezond heid en beperking van de crimi naliteit zijn de drijfveren. Maar dat zal Lou Lou een zorg zijn. Als zij maar veilig en zonder souteneur haar geld kan verdie- LONDEN CEES VAN ZWEEDEN CORRESPONDENT Hij heeft geen bezwaar tegen vrouwelijke priesters, maar ho moseksualiteit is „schandelijk" Hij staat evangelische popgroe pen in zijn kerk toe, maar omschrijft zich zelf als een orthodoxe christen. Wie is George Carey.de mandie af gelopen vrijdag de 103de aartsbisschop van Canterbury werd? Carey is de zoon van een Oostlondense zie- kenhuisportier die op 15-jarige leeftijd de schooldeuren achter zich dichtsloeg zonder diploma, maar later alsnog afstudeerde aan de universiteit. Hij is aanhanger van Ar senal, en placht als priester tussen de diensten door naar de wedstrijden te kijken. De benoeming van Carey als opvolger van Robert Runcie kwam vorig jaar als een vol slagen verrassing. Hij had nog maar drieën- eenhalfjaar het ambt van priester vervuld. en was nauwelijks ge- bury kend. Algemeen werd verwacht dat de baan naar John Habgood zou gaan, de bedaagde aartsbisschop van York. Maar Habgood, die bekend stond om zijn liberale ideeën, was waarschijnlijk onaanvaard baar voor de toenmalige pre mier Thatcher. Carey was stren ger in de leer en had minder uitgesproken politieke denk beelden, hoewel hij geboek staafd stond als tegenstander van de poll tax, de omstreden en inmiddels teruggedraaide gemeentelijke belastingen. Met Carey koos de Britse staats kerk voor een tamelijk onbe schreven blad. dat inmiddels echter behoorlijk is volgeschre ven. Carey bleek van zijn hart geen moordkuil te maken in de afgelopen vrijdag. gen en zijn hele verleden ge- Zijn meest omstreden opmer- tuigt van grote daadkracht, king kwam in een vraaggesprek Toen hij priester werd in Dur- met het maandblad Reader's ham, deelde hij de parochianen Digest. Gevraagd naar zijn opi- ongezouten mee dat ze zeven- nie over vrouwen in het ambt dagen-per-week christenen van priester zei hij: „De gedach- moesten worden. „Het benzine station christendom - de zondag gebruiken om de geestelijke tank voor de rest van de week te vullen - heeft geen toekomst", hoor den de verbaasde gelo vigen hun nieuwe priester zeggen. Het was ook in Dur ham waar Carey van de kerk een soort ontmoe tingscentrum maakte, waar koffie werd ge schonken. In het gods huis deed vervolgens de synthesiser zijn in trede en werden de evangelische liederen aangevuld met eigen tijdse pop. Carey kon het, tot grote schrik van de deken van Canter bury. niet nalaten om afgelopen vrijdag ook een popgroep uit te nodigen. Maar het op treden van de All Souls bleef beperkt tot drie nummers, en de groep was veiligheidshalve verdekt opgesteld in een kapel. te dat alleen een man Christus Na zijn wijding vertelde Carey op het altaar kan vertegenwoor- de aanwezigen, onder wie alle digen, is een hoogst ernstige politieke leiders, luchtig hij zich ketterij". De storm die in de kerkwereld opstak over deze opmerking was zo hevig, dat Carey haar moest afzwakken. Hij verving het woord „ketterij" door „theologische vergissing". Ook het netelige probleem van de homoseksuele priesters be gon Carey wat omzichtiger te benaderen. Aanvankelijlc rea geerde hij kortweg: „Het is een schandaal". Maar officiel heet het nu dat Carey „zich verdiept in de kwestie van de homo seksuele priesters". Carey lijkt er echter de figuur niet naar om de moeilijkheden te ontvluchten. Op persconfe- aanloopperiode tot zijn wijding, renties ontwijkt hij nimmer v niet afzijdig zal houden politiek. Carey wil de regeerders met name beoordelen op hun milieubeleid, zo is uit eerdere uitlatingen gebleken. „Is god groen"? vroeg hij ooit tijdens een dienst. „Het antwoord is volmondig 'ja'; groener dan u of ik". En op een vergadering van Engelands Groene Partij werd het volgende citaat uit zijn mond opgetekend: „In de na tuur zijn er altijd minder roorf- dieren dan prooien. Maar de menselijke soort is uniek door dat zij een zo hoge dichtheid bereikt dat haar omgeving dreigt te bezwijken onder haar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 2