Rtv show Ron gaat terug naar zijn jeugd Film Wachten in de Wolken saai 'Ik ga niet met mezelf leuren TL Dinsdag 23 april 1991 Het is weer eens feest ii meer. Lange rijen r de studio van Joop van den En- de. Er wordt mij een forse sticker op de schouder geplakt met het opschrift 'PERS'. Waar ik heel blij mee ben, want nu mag ik lekker het (voor publiek verboden) café in. Overal foto's: Joop van den Ende met André van Duin, Joop van den Ende met koningin Beatrix, Joop van den Ende met Beatrix en Claus. Het motto aan de muur van deze drenk- plaats der sterren Wauw men! Laat je maar gaan) staat garant voor lage prijzen. En de bor relnootjes zijn gra tis. Een fijn café. Waar een aange naam gespannen stemming heerst, want vanavond is een bijzondere avond. Een premiè re-avond. De eerste opname wordt ge maakt voor een splinternieuw spel- programma: Ron's Tweede Jeugdshow. De titel schept enige verwarring: had Ron (Brandsteder, maar dat begreep u al) al eerder een jeugd show en hebben we die massaal gemist? Neen. Wat hij wel eerder had is een jeugd - zijn eerste dus - en daar gaat het al lemaal over. De jaren 1960-1975: nostalgie, muzikale flashbacks, Willeke Alberti, sui- kerspin-kapsels. Een echte 'sfeerquiz' dus. Die, wat uniek is voor het maken van een zogeheten 'pilot', wordt opgenomen met publiek. En dat publiek is vanaf de eerste door Ron persoonlijk gezongen maten van een hit-van-toen laaiend enthousiast. Ik zeg verder geen woord - het resultaat kunt u aanstaande donderdagavond zelf bekij ken. Veel plezier namens RTL 4. Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Jeugdsentiment Na afloop van de opname is er in de VIP- -kamer een informele bijeenkomst. 'De bla- Vanaf donderdag 25 aprilRon's tweede jeugd show. Opnieuw een programma met kandidaten, maar met minder glamour. Terug naar de jaren zestig en zeventig waarin Ron Brandsteder zelf zijn jeugd beleefde en z'n wilde haren koesterde. Panda woonde de opname van aflevering 1 bij. Ron's tweede jeugd show, donderdag 25 april, RTL 4,20.30 uur den' zijn er allemaal. Fotografen verdringen elkaar, kladblokken worden volgeschreven en Weekend en Privé snoepen elkaar sjeuï- ge vragen af. „Ron, wie was jouw idool in die tijd?" „Mariska Veres. Alle twee." Even terug naar 1960. Jeugdsentiment. Tuindorp-Oostzaan onderwater, Planta margarine veroorzaakt een epidemie, Blon de Dolly wordt vermoord en piraat Veroni ca begint z'n uitzendingen vanaf de Noord zee. Ron Brandsteder is dan tien jaar. „Ik had een hele leuke jeugd. Met alles wat je maar wensen kon: voetbal, meisjes (2) en een krantenwijk." Hij wilde acteur worden. Ook wel brandweerman of dierenarts. Maar het liefst acteur, dat beroep maakte diepe indruk op hem toen hij als negenjarige een figurantenrol vervulde: „Ik speelde een joods slaafje dat zweepslagen had gekregen en moest dood liggen op een tafeltje, prach- tig!" Joop van den Ende is - we schrijven nog steeds 1960 - achttien en al in de ban van de sterren. Hij bezoekt Hollywood en staat net over het hek van Barbra Streisand te loeren als ze komt aanrijden in een - o wonderschone herinnering - VW-kever. Hij Ron Brandsteder, Panda de l'lsle, Joop van den Ende: „Een show moet emotie hebben, en met deze formule hebben we een nieuwe emotie gevonden." toto-GfORGt ve**e*ne krijgt een handtekening. In Amsterdam is hij voorzitter van de Katholieke Arbeiders jeugd. „We zaten in het Van Nispen-huis, daar was de Katholieke Sociëteit. Ik had daar een dansgroep, een judoclub, een ca baretgroep en een toneelgezelschap. Het zat er al vroeg in." Een feest En het is er nooit meer uit gegaan. Van den Ende houdt innig van zijn werk, en iets nieuws opzetten vindt hij „helemaal een feest." Na tweeëneenhalf uur lang de opna me te hebben geleid en het publiek te heb ben geïnstrueerd - wel klappen, juist niet klappen, geen rare dingen roepen want dat moet er later allemaal uit - zit hij tevreden achter een glas ijswater. „We zijn op de goede weg. Ik denk dat ik - na wel zes ideeën te hebben weggegooid - de snaar gevonden heb die we wiïlen raken. Een show moet emotie hebben, en met de ze formule hebben we een nieuwe emotie gevonden. Want wat hebben we allemaal met elkaar gemeen? Onze jeugd. Dat kun je ook cultuur noemen." En Ron, heeft hij spijt dat hij geen acteur is eworden? O nee. Presentator zijn is ook ed leuk. „Belangrijk Is am feeling heb ben met wat je doet Bij dit programma werken we met een team, ik ben er bij tot en met de titelrol. Voor tien procent ben ik in beeld, voor de overige negentig werk ik achter de schermen. En die negentig pro cent vind ik misschien nog wel leuker dan die tien Morgenochtend vroeg Hij rookt een van mijn slofsgewijs uit Span je aangevoerde sigaretten en concludeert dat die zijn samengesteld uit „een beetje Spaans hooi waar een Spaanse berggeit te genaan gepiest heeft." Olé! En adios muchacna. Adios? Gaat er niet enorm feestgevierd wor den na de zo succesvolle eerste opname7 Nee dus. Ron: „Morgenochtend vroeg zit ik hier weer. Er moeten nog zeven shows ge maakt worden, er is nog een hele hoop werk te verzetten. Voor de buitenwereld is het misschien allemaal glitter and glamour, intern kennen we dat hier niet." Oponthoud in het luchtx'erkeer op de korrel CORRESPONDENT GPD Landende en opstijgende vlieg tuigen. Een hoop vaktaal en technisch vernuft. Dat is het duizelingwekkende beeld dat overblijft na vijftig minuten Wachten in de Wolken. De NOS zendt deze documentaire, die werd gemaakt in samenwerking met de televisie-afdeling van de Wereldomroep, over vertraging in het luchtverkeer vanavond op prime time uit. Voor de ge middelde kijker nou niet het meest geschikte moment om te worden doorgezaagd over 'se paratie 'vliegbewegingen" en 'controllers." Het idee achter Wachten in de Wolken is heel aardig. Want hoe komt het toch dat vertragingen in het lucht verkeer steeds vaker voorko men. Daar wil je als gekwelde luchtreiziger best eens even VANDAAG Wachten in de Wolken, uitzending 21.02 uur, Nederland 3 voor gaan zitten. Vooral in de drukke zomermaanden zijn ver tragingen eerder regel dan uit zondering. En wie kent niet het beeld van verveeld wachtende, in allerlei vreemde houdingen slapende passagiers in wacht ruimten van luchthavens. Het antwoord op die vraag neemt bijna een uur in beslag, maar na twintig minuten weet je het zo langzamerhand wel. De vertragingen hebben te ma ken met achterhaalde, door po litieke onbuigzaamheid vastge roeste procedures. De leuke „weetjes" zijn in de documentaire slechts met een loef) terug te vinden. De techni sche informatie voert de boven toon. En dat geeft de documen taire Wachten in de Lucht voor al het karakter van een instruc tiefilm. De sonore, almaar keu rig doorbrommende stem van Ton van der Horst geeft aan het geheel nog eens een extra saai accent. STRIPS BOLLEBOOM HEINZ Ben Cramer terug van weggeweest met zelf bekostigde plaat Ben Cramer is terug van weg geweest. En wel in letterlijke zin. De zanger verbleef enige tijd in de Verenigde Staten, waar hij en kele rollen vervulde in musicals. Af en toe draaien ze hem weer in Hilversum. Althans, zijn op eigen kosten geprodu ceerde single "Vergeet 't maar" Hij heeft in Nederland geen hits meer gescoord sinds 1986, toen z'n plaat 'Laat me' bij tijd en wijle nog werd gedraaid. „Het publiek denkt meteen dat je niets meer doet, als je een tijdje geen plaat hebt gemaakt. Da's niet waar, je werkt natuurlijk gewoon door." Beter dan wie ook weet Cramer, dat hij al vrij lang uit de publieke gratie is. Ook bij de platenmaatschappijen zijn ze hem vergeten. „Ik begrijp dat wel. Als het pu bliek je hebt afgeschreven, is er geen vraag meer naar je platen. Maar ik heb geen zin meer om bij maatschappijen te gaan leuren met datgene, wat ik maak." Cramer heeft het heft zelf maar in handen genomen. Als Mohammed niet naar de berg komt, dan de berg maar naar Mohammed. Zijn laatste single "Vergeet 't maar' heeft hij op eigen kos ten geproduceerd. „Ik had een idee voor een plaat. Wist precies wat ik wilde. Een lied met een tempowisseling, zoiets als in 'Music' van John Miles. En ik wilde een modulatie van anderhalve toon, in plaats van de geijkte halve toon." Zijn idee legde hij voor aan Edwin Schimscheimer. „Ik heb hem gevraagd of hij er iets mee kon doen. Na twee we ken oelde hij me. Hij had een compositie en een tekst: America. Het was in de Golfoorlog en daarin werd Amerika ge vraagd of het zijn ware gezicht wel liet zien. Ik vond het een beetje groot risico. Ik had zelf een ander idee voor een tekst en die is het uiteindelijk geworden." Afgedaald De zanger is ver afgedwaald van het gen re dat hij destijds als aankomend hitpro ducent vertolkte. De Cramer van nu laat zich nauwelijks vergelijken met de Cra mer van 'Zai. Zai, Zai'. „Dat zou ik niet meer kunnen. Vroeger was het: hoor eens hoe mooi en hoe hard ik kan. En hoe mooi ik kan vibre ren. Ik was laatst te gast bij Krijn Torrin- ga. In dat programma wordt je carrière doorgelicht. Toen draaiden ze De Oude Muzikant, waarmee ik in 1973 aan het Eurovisie Songfestival heb meegedaan. Ik heb m'n oren dichtgestopt. Dat wauwwauwwauw...vreselijk." De tijd dat Cramer zijn stembanden aansprak voor een karakteristieke galm is dus voorgoed voorbij. „Alhoewel: neem nou 'De Clown'. Jaren terug al wist ik dat je dat lied heel subtiel kan vertol ken en dat ook eigenlijk moet doen Want het is een treurig verhaal. Ik heb het ook wel eens subtiel gezongen. In een zaal met zittend publiek Maar ik trad dus ook veel op in bars, in discothe ken, waar iedereen staat t Hij was maar een clown dood. Zing dat maar eens subtiel, als ie dereen al in de stemming van meebrul len verkeert." Zo intens bezig zijn met je vak en al zo lang. En dan toch in eigen beheer een zorgen dat je weer onder de aandacht jam i inroo b dat plaa - I boJm langrijk. Hij wordt redelijk gedraaid op de radio. Dat is belangrijk. In dan moe ten de mensen nog gaan kopen natuur lijk." En daar zit 'm nu net de kneep Het nummer is op een plaatje uitgebracht, op vinyl, niet op CD. „Daarvan zijn de aanmaakkosten veel te hoog. Daarvoor ben jc gauw dertien veertienduizend gulden kwijt. Maar wie koopt er nu nog plaatjes? Het is nu zaak dat het nummer veel op de radio wordt gedraaid, dat er belangstelling wordt gewekt. Dan raakt een platenmaatschappij weer geïnterr* seerd en dan kan het nummer op CD i overge i werd ik plaat moeten uitbrengen om weer enigszins in de picture te komen louk Hfl nhi Mm hu in I da ricdjl Misschien ligt het ook een beetje aan mezelf. Ze zeggen wel eens Ben. ben jij niet het slachtoffer van je eigen veelzij digheid?" Belangrijk Hij loopt lang genoeg mee om te weten hoe het werkt in de praktijk. Mensen kennen je van een bepaald genre In dat moet je niet ineens iets anders willen. Fn als je dat wil, dan moet je et zelf voor uitkomen. Deze weken zijn zo belang rijk. Een plaatje heeft vijf. zes weken om aan te slaan Het is net een plantje in die korte tijd moet het voldoende water hebben gned t n dn moei hei nM m der kunnen groeien." En dan te bedenken dat Cramer vol grns zijn eigen planning nu in Amerika had moeien zitten Hij zou zingen in de musical Annic. „Maar ik heb een ski-on geluk gehad, het gips is er nel af. Eind mei wil ik alsnog naar Amenka Wat is dar toch. met Amerika? „Ik was daar vijftien jaar grledrn Aan dat verblijf heb ik wat contacten houden. Anderhalf jaar geleden weer benaderd Ik had toen al de ml van Peron in 'Evita' vertolkt bij het Konink- iiik Mn ,m VImmIon 'i Dit rol hob B Amerika ook gespreid. Daarna heb tk in 'Chicago' gespeeld. Voordat ik (Taan be gon. heb ik het er met m'n vmuw over gehad En we hebben toen tegen elkaar gezegd gezegd doen. wat heb je te ver liezen7 i.n nu ben ik blij dat ik het heb gedaan." Ook uanwegede musical Ja kei \i m 1965 heb B en kor I Nooy's Volkstheater gespeeld en toen kreeg ik de smaak te pakken Via lacqurs Scnf. dc impresario, ben ik daarna bij het Koninklijk Ballet terecht gekomen.' En nul „Nu ga ik ln september in dr musical over bet leven van Herman Hrijerrnans spelen. Onder regie van Ton Lutz en tiaar ben ik ontzei trnd trots op." Acteren dus ook „Het wordt tachtig procent acteren en twintig procent zingen Ik heb met de voorgaande musicals een goede leer school gehad. Daarbij komt je wordt wat ouder, je hebt mccT meegemaakt, je kunt je teksten meer meegeven kijk. ik heb in m'n leven heus wel eens in de put gezeten ALs ik ren plaat maakte waarvan ik veel verwachtte rn die mets werd Dan ben jc ineens heel erg alleen, hoor Aan de andere kant: ik vond het spoor van al leen maar hits moeten scoren een beetje een smal spoor Muzikaliteit stopt niet bi) hita." „Ze zeggen wel eens: Ben. ben jij niet het slachtoffer van je eigen veelzijdigheid?" fc>- to»GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11