Extra Australië worstelt met met racistisch verleden saiJH LEVENSHARMONIEDe materialisti sche levensfilosofie van de 'Aussies' laat zich moeilijk verenigen met de religieus getinte en op levenshanmo- me ingestelde spiritualiteit van de aborigines. Aborigines: een volk zonder toekomst Een rotsachtig gebied van hat Australische continent Een abarifina-meisje krijst taalles met behulp van moderne middelen. Er is geen toekomst voor blank en zwart in Australië wanneer het kwaad uit het verleden niet is erkend en op een volwassen manier verwerkt. Zo formu leert Dorothy Harris, vertegenwoordigster van een kerkelijke organisatie van zwarte vrouwen in Australië, het dilemma waarin de rassenverhouding in dat land zich bevindt. Twee eeuwen blanke overheersing heeft de oorspronkelij ke bevolking van het land niets dan ellende gebracht. Aborigine bisschop Het toeval wil dat we in Yarrabah de angli caanse bisschop Arthur Malcolm tegen het lijf lopen. Malcolm, die vorige maand een belangrijke rol speelde tijdens de Assem blee van de Wereldraad van Kerken in Can berra, is voorzitter van de AIC, een commis sie van de Australische Raad van Kerken die uitsluitend bestaat uit aborigines. Hij be hoort tot de grote groep aborigines die op groeide in door blanken gestichte reserva ten, waar de eigen culturele en religieuze achtergrond van de stammen geen rol meer speelde. Pas een paar jaar geleden ont moette bisschop Malcolm bij toeval abori gines die de taal van zijn moeder spraken, een taal die hij zelf nooit leerde. „Ik ben niet verbitterd, maar het vervult me wel met verdriet dat ik zo weinig weet van de mensen en de streek van mijn jongensja- Hoewel de kerken een belangrijke rol speel den in de kolonisering van het land, waar deert Malcolm wat zendelingen hebben ge daan voor de aborigines. „Zij hebben ons volk voor uitsterven behoed, hoeveel scha de ons ook is toegebracht. God had ons uit verkoren om voor dit land te zorgen, maar de blanken hebben het ons ontnomen", al dus Malcolm. „Er kan pas genezing komen als we in onze rechten hersteld worden. Dan zullen we ook in staat zijn om met an deren te delen. We zullen elkaar de hand moeten reiken, al ontbreekt het ons dikwijls aan moed. Want ik wil met mijn mensen op weg, maar ik wil ook met alle Australiërs op weg". Zuidland Terra Nullius, 'niemandsland'. Zo noemden de Britten het continent 'zuidland' toen ze twee eeuwen geleden begonnen met de ko lonisering. De aanduiding is gelukkig snel verdwenen, maar de wijze waarop de Brit ten bezit namen van het land, getuigt ervan dat ze zich niets gelegen lieten liggen aan de rechten van de oorspronkelijke bevol king. Het is een bekend verhaal, dat ook verteld wordt door Indianen in Noord- en Zuid-Amerika, Maori's in Nieuw-Zeeland. zwarten in Zuid-Afrika en andere etnische groepen die kennis mochten maken met het Westerse kolonialisme. Aanvankelijk gebruikte Groot-Brittannië Australië als strafkolonie. Het duurde onge veer een eeuw voordat Europese kolonisten tot alle uithoeken van het land waren door gedrongen. Zes kolonies ontstonden er, die in 1901 een federatieve staat vormden. Voor de aborigines, levend in minstens zeven honderd verschillende taalgroepen, luidde de komst van de blanken een tijdperk in van onderdrukking en ellende. Tienduizen den stierven aan 'Europese' ziekten, grote groepen werden van hun land verdreven of bezweken voor de samenlevingskwalen die de Europeanen met zich meebrachten: al coholisme, geslachtsziekten, criminaliteit. Wordt het aantal aborigines in 1788 door historici geschat op 300.000 of meer, een eeuw later was dat aantal uitgedund tot 70.000. Vandaag vormen de aborigines nog maar net anderhalf procent van de bevol king (ongeveer 220.000). Een kwetsbare minderheid, met een gemiddelde levens verwachting die ligt op het niveau van lan den als India, Haïti, Ghana en Papua Nieuw-Guinea. Blanke Australiërs worden gemiddeld twintig jaar ouder dan aborigi- Pas de laatste decennia heeft blank Austra lië wat meer oog gekregen voor de aborigi nes, die, op de laatste 200 jaar na, bijna 40.000 jaar het alleenrecht hadden on het onmetelijke continent. Toch wordt dat ver leden nog altijd onvoldoende onder ogen gezien, waardoor van echte verzoening geen sprake kan zijn wat de aborigines be treft. Yarrabah is een van de vele dorpen in de noordoostelijke staat Queensland die voor namelijk bevolkt worden door aborigines. Wanneer we in het nabijgelegen toeristen centrum Caims te kennen geven dat we er de volgende dag een kijkje willen nemen, worden er hier en daar wenkbrauwen ge fronst. De autorit is lang en vermoeiend en het dorp is het aanzien nauwelijks waard, wordt ons gezegd. I iet tegendeel blijkt waar. De autorit vergt slechts de helft van de tijd die ons was voor gespiegeld en de kennismaking met Yarra bah blijkt een leerzame ervaring. Hier krij gen we eindelijk het beeld te z.ien van het andere' Australië: een gemeenschap van zwarten, geteisterd door twee eeuwen cul turele vervreemding, economische achter stelling en sociale desoriëntatie, en toch verwikkeld in een strijd om te overleven met behoud van de religieuze en culturele eigenheid. I** gang van zaken blijkt tekenend voor de verhouding tussen blank en zwart in Australië. Er gaapt een diepe kloof van on begrip en vooroordelen tussen de angelsak- sische meerderheid en de oorspronkelijke bevolking van Australië. Racisme is een hardnekkig fenomeen in deze samenleving. De materialistische en op zelfbehoud geba seerde levensfilosofie van de 'Aussies'Taai zich moeilijk verenigen met de sterk reli gieus getinte, dikwijls als dromerig en op le- vensharmonic ingestelde spiritualiteit van de aborigines. Over en weer maken blanken en zwarten elkaar verwijten, zonder werke lijk van eikaars situatie kennis te nemen: Een aborigine-vader en zoon tijdens een festi val. toto ap HQ Mr i de landrechten. De afgelopen twintig jaar zijn verschillende rechtszaken gevoerd om het bezit van traditionele stamgronden. die door de blanken al of niet met geweld in bezit ziin genomen. Niet zelden vanwege minerale rijkdommen. In 1972 stichtten aborigines uit verschillen de delen van Australië in de hoofdstad Can berra tegenover het parlementsgebouw een demonstratief tentenkamp, bedoeld als 'ambassade' van een genegeerd volk. Voor het eerst werd daarbij gebruik gemaakt van een eigen vlag, met-de kleuren zwart, rood en geel, de huidskleur, de aarde en het zon licht. Verschillende keren werden de tenten met gewéld verwijderd, met als enig gevolg dat de protestacties steeds massaler werden en meer aandacht gingen trekken. Omdat de aborigines geen eigendomsrech ten kenden, leek er juridisch weinig te be reiken. In de politiek is de landrechten kwestie echter wel opgepikt. In 1976 gaf het parlement van de deelstaat Northern Terri tory aborigines het recht om stamgronden op te eisen, mits het land niet in bezit was van 'andere Australiërs'. Andere staten ken nen andere regelingen, maar van een natio naal beleid is nog lang geen sprake. De grond is voor aborigines van essentieel belang, omdat ze altijd een spirituele waar de hebben toegekend aan hun leefomge ving, de grond, de planten en de dieren. Ve le duizenden jaren waren ze ervan afhanke lijk met hun nomadische levenswijze. Niet de mensen bezitten het land, maar het land bezit de mensen, is een veelgehoorde uit leg- Op de eerste dag van de Assemblee van de Wereldraad van Kerken bracht de Nieuw- zeelandse oud-gouvemeur-generaal, Sir Paul Reeves, zelf een Maori, onder woorden wat het betekent om vertegenwoordiger te zijn van een volk „dat zich tegenover histo rici moet verdedigen om niet een voetnoot te worden in andermans geschiedenis". „Wij willen dat het onrecht uit het verleden wordt rechtgetrokken en dat de afstamme lingen van Europese kolonisten hun gevoe lens van schuld en verwarring te boven ko men en omzetten in volwassen en verant woordelijke actie". De sociale omstandigheden waarin veel aborigines leven, zijn nog altijd deplorabel en de regering doet daar te weinig aan, con stateerde een onderzoeksmissie van de We reldraad van Kerken eind januari. „We hoorden dat veel mensen gefrustreerd zijn omdat ze zo weinig te zeggen hebben over hun eigen leven", aldus het rapport. De toe stand is des te schrijnender omdat 'blank Australië' in overvloed leeft. „Een volk dat gedemoraliseerd is omdat het buiten spel is gezet bij de besluitvorming op vrijwel elk levensterrein", formuleerde de onderzoeksmissie, waarin kerkmensen zaten uit de hele wereld, die op weg waren naar de Assemblee in Canberra. In twee groepen bezochten de tien afgevaardigden enkele gemeenschappen van aborigines. De missie vond plaats op verzoek van de Australische Raad van Kerken. Hardnekkig In het verslag wordt afschuw uitgesproken over het hardnekkige racisme in Australië, dat in de buurt komt van genocide (volke renmoord). Sinds de veelbesproken missie van de Wereldraad in 1981, is er weinig ten goede verbeterd voor de aborigines. Symptomen van de situatie zijn het verlo ren gaan van taal en cultuur, alcoholproble men, lichamelijk misbruik van vrouwen en kinderen, hoge werkloosheid en onvol- foto Leo Vogelzang. metropoliet Paulos Gregorios, die als een van de presidenten van de Wereldraad ant woordde op de speech van premier Hawke, zette grote vraagtekens bij het regeringsbe leid. Hij verweet de premier een essentiële denkfout te maken. „U meent te kunnen bepalen wat goed is voor de aborigines, en het gaat er nu juist om dat ze dat zelf bepa len. U kunt nog zoveel geld uittrekken, wanneer de mensen niet in staat worden gesteld hun eigen toekomst te bepalen, blijft er sprake van blanke dominantie Helemaal terecht was dat verwijt van Gre gorios niet. Wanneer hij zijn huiswerk beter had gedaan, had hij kunnen weten dat Hawke het plan heeft gelanceerd om de ko mende tien jaar tot een nationale verzoe ning te komen. Via gesprekken tussen blank en zwart zou er een soort 'verdrag' op tafel moeten komen met bindende afspraken voor de toekomst. Belangrijker nog dan dat verdrag is volgens Hawke het decennium zelf. Landrechten Een belangrijke graadmeter voor de mate van participatie van de aborigines in de Australische samenleving is de kwestie van Een aborigine-vrouw. foto ap Het moderne Australië, Sydney. doende scholing, een relatief hoge c liteit en talloze gevallen van gewelddadig heden tussen politie en aborigines. Van de aborigines in de leeftijd van 18 tot 65 is 46 procent werkloos. Het gevolg is dat vele vol wassenen en soms zelfs hele families moe ten rondkomen van sociale uitkeringen, wat bij blanken weer tot het lichtvaardige oor deel leidt dat de aborigines lui zijn en liever de hand ophouden. De conclusies van de onderzoeksmissie zorgden voor veel ophef. Premier Bob Haw ke, die de Assemblee toesprak op dc ope ningsdag, toonde zich geïrriteerd. Hij gaf toe dat er nog veel schort aan de levensom standigheden van de aborigines, maar vond het onterecht dat de missie geen melding maakte van dc verbeteringen die zijn aan gebracht in het overheidsbeleid. Hawke gaf een gedetailleerd overzicht van wat er in zijn ambtsperiode is gedaan voor de abori gines. Ook vermeldde hij fijntjes dat de mis sie uitgevoerd was met financiële steun van zijn regering. De premier zei verder dat Australië een multi culturele samenleving is. waar tole rantie en vrijheid heersen. „U bewijst uzelf en alle Australiërs een slechte dienst wan neer u over het hoofd ziet welke belangrijke vorderingen wij de laatste tien jaar gemaakt hebben in het verbeteren van de levensom standigheden van de aborigines". Schuldcomplexen In de Australische pers brak een discussie los over de aanklacht van de Wereldraad- missie. 'You're still racist', liet een van de nationale kranten de onderzoeksmissie in een pagina-brede kop zeggen. Het rechtse dagblad 'The Age' publiceerde een uiterst zuur commentaar, waarin de vraag werd opgeworpen hoe lang de blanke bevolking van Australië nog moet boeten voor schuld- complexen die hun oorsprong hebben in een ver verleden. „We kunnen de geschie denis niet herschrijven en we kunnen ook geen verantwoordelijkheid aanvaarden voor misdaden die in een ver verleden zijn bedreven", aldus 'The Age'. In het voetspoor van premier Hawke gaf de krant een opsomming van alle programma's en initiatieven die de afgelopen decennia zijn ontwikkeld ten behoeve van de aborigines. Voor buitenstaanders is het heel moeilijk om te beoordelen hoe oprecht blank Australië is in zijn pogingen om met het ra cistische verleden af te rekenen. De Indiase

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 28