Rtv show
'We zijn een
grote familie
Omroepen verdeeld over zenderindeling
Ustinov weet niet van ophouden
Woensdag 17 april 1991
««Md* 033-190191 033.190192 JOIANOA OUKES GERARD VAN RUTTEN R VomgMif CLARA KEMPER
James Last en zijn binding met de fans
r zijn mensen die hem James
'Overlast noemen. Het zal Hansi,
want zo heet James Last eigen
lijk, een zorg zijn. Schaars zijn immers de
musici die zich kunnen laten voorstaan op
de oogst van honderden gouden en plati
na platen, die hij in de loop der jaren heeft
binnengehaald.
«ELS SMIT
CORRESPONDENT GPD
De cd die hij maakte met pianist Richard
Jayderman is net uit, maar nu al is de co-
produktie een gegarandeerde bestseller.
Een buitenlandse toernee van james Last is
een trektocht langs volle zalen. Onlangs was
hij weer in Nederland. En inderdaad, de
Duitser trad in Arnhem op voor een uitver
kocht huis. Zuidlaren was uitverkocht,
Ahoy' in Rotterdam puilde eveneens uit.
Sommigen hebben er moeite mee de weel
de van het succes te dragen, james Last kan
er gemakkelijk mee omgaan.
„Voor het geld hoef ik het niet meer te
doen. al die toemees. liet orkest is duur, zo
ook alle faciliteiten eromheen. Maar ik voel
me verplicht het publiek m'n gezicht en het
gezicht van het orkest te laten zien. Ze heb
ben het wel eens over de Last-familie. Nou,
die bestaat. Mensen uit Duitsland en Enge
land komen met bussen naar Nederland,
als ik er optreed. Ben ik in Engeland, dan
komen er gegarandeerd Duitsers en Neder
landers over. Ze logeren bij elkaar. Ze heb
ben eikaars adressen
Huwelijksfeest
De James Last-familie bestaat sinds 1965.
Ten tijde van de viering van zijn tienjarig
huwelijksfeest speelde Last met z'n orkest
een aantal hits nonstop. „De platenmaat
schappij zag er onmiddellijk brood in".
Hij zit al sinds 1945 in het vak. Op het con
servatorium volgde l.ast de opleiding klas
siek dirigent, maar de populaire muziek
sprak hem meer aan. Hij werd bassist in
een jazzsextet, waarvan ook zijn broer Kai
Wamer deel uit maakte. Last: „Ik heb wel
eens meelij met jonge mensen die met een
t goed idee bij platenmaatschappijen komen.
Er wordt eerst gevraagd of ze ervaring heb
ben. Ze moeten veel meebrengen, voordat
ze aan de bak komen. Ik heb het voordeel
gehad dat ik al een zekere bekendheid ge
noot als musicus. Ik had gewerkt met Fred
dy Quinn, met Catherina Valente. In die tijd
was ik nog niet veel, maar helemaal vreemd
voor de belangrijke mensen bij de platen
maatschappijen was ik nu ook niet".
Spijt van zijn overstap van het klassieke
naar het populaire repertoire heeft hij niet.
Wat hem betreft is verandering de essentie
van het leven. „Als je het ene niet kan berei
ken, pasje je aan. Je kunt idealen hebben
zoveel je wil. Maar door omstandigheden
kun je in het leven soms niet datgene berei
ken, wat je had willen bereiken. Maar ach,
dan heb je toch altijd jezelf nog. Je eigen
kwaliteiten."
Het orkest-James Last mag dan al vanaf de
oprichting tegenstrijdige kritieken oproe
pen, het genre dat wordt geproduceerd is in
elk geval een constante factor. En daardoor
herkenbaar. Dat het orkest niet veel verloop
kent. zal daar niet vreemd aan zijn. En als er
eens een gat valt. dan ziet Last er scherp op
toe dat zijn orkest op het door hem ge
wenste niveau peil blijft. Daarbij wordt hem
trouwens veel werk uit handen genomen
door zijn medewerkers. „Als iemand weg
gaat of weg moet. weet hij of zij altijd een
opvolger aan te wijzen. Ze komen altijd met
een kwalitatief hoogstaande musicus aan-
Respect
Hij pleegt orkestleden in spe goed aan te
kijken. „En reken maar dat ik mijn oren
goed open zet om te horen wat hij kan. En
dan ga ik nadenken: wat voor arrangement
kan ik schrijven. Opdat hij met die saxo
foon, met die trompet, met die viool, het
beste tot z'n recht komt. Want ieder mens
heeft een wereld, die om hem heen sluit. In
die wereld is die mens uniek, heeft hij mo
gelijkheden die een ander mens niet heeft.
Als je de moeite neemt je daarin te verdie
pen, met respect voor die mogelijkheden,
ben je al een heel eind. En als je daaraan
iets kunt toevoegen, ga je als mensen goed
met elkaar om."
Voorwaar een uitspraak die getuigt van een
tolerante levensvisie, die overigens lang niet
alle tegen hem bestaande weerstanden ver
mag weg te nemen. Wat dat betreft brengt
Last gaat voorlopig nog niet dicht
james Last zijn anti-fans slecht nieuws, te
gelijkertijd goed nieuws voor zijn bewonde
raars: voorlopig gaat zijn hitfabriek niet
dicht. „Bij mij thuis liggen overal partituren,
ideeën voor composities, arrangementen.
Ik zei laatst tegen m'n vrouw Watraud: Ik
zou, geloof ik, dit leven niet meer kunnen
overdoen. Ik heb zó veel gedaan".
ZOGEZEGD
„Goede tijden, slechte tijden
is goede Nederlandse pulp.
Ik probeer telkens de sugges
tie te wekken dat er iets gaat
gebeuren. Maar als het er
werkelijk op aankomt, ge
beurt er helemaal niks en
gaan we over naar de volgen
de scène. Als ik er niet aan
zou meewerken, zou ik zelf
nooit kijken." (Scriptschrij
ver Rogier Proper in VARA's
Spijkers met Koppen)
„Wim Schippers is mijn grote
held: hij is van mening dat
het leven volkomen zinloos
is. Als het toch allemaal flau
wekul is, waarom zou je de
dominee dan niet in een
kribbe mogen laten kotsen?"
Theo van Gogh in Humo)
„Dat Viola Holt van de '5 Uur
Show' die kom met goudvis
sen op tafel heeft staan vjnd
ik verschrikkelijk. Die kom
met die goudvissen is van
mij, heb ik bedacht. Zoiets
neem je niet over. Bij de
AVRO halen ze het toch ook
niet in hun hoofd de VARA-
haan te laten kraaien." (Wil
lem Duys in Stop de Persen).
„Iemand die bij ons een kat
in de zak koopt, feliciteer ik.
Bij ons kun je voor een be
drag beneden 1000 gulden
iets van het leven leren. El
ders moet je daar tonnen
voor betalen." (Bart Q. van
Kampen, de grote man van
de Zwarte Markt in Bever
wijkin RUR)
Jeroen Pauw in het program
ma Rembrandt tegen pianist
Polo de Haas: „Hoe breng je
een scheiding aan tussen al
die muzikale stijlen?" De
Haas: „Dat gebeurt orga
nisch."
„Huishouden, dat vind ik
heerlijk. Vooral strijken, daar
word ik zo licht van in mijn
hoofd. (Maarten 't Hart
in Humo)
Paul Newman
in de salade
Paid Newman slaat letter
lijk een slaatje uit zijn be
kendheid. De acteur heeft
z 'n naam gegeven aan een
salade, die in de Verenigde
Staten in ktvartliterflessen te
koop is. De schappen vullers
Itf de suf>ermarkten kunnen
de massale vraag maar nau
welijks aan. Newman zelf
vindt het GOOD STUIT, en
aan zijn bijverdienste hield
Newman vorig jaar bndo 36
miljoen dollar oivr.
CORRESPONDENT GPD
De beslissing om tot een nieu
we indeling van de vijf Hilver-
sumse radiozenders te komen,
werd eind vorige week 'tot na
dere datum' uitgesteld. „De be
langrijkste reden is. dat we nog
steeds niet weten hoe de tv-
zenders per I oktober worden
verdeeld", zegt Albert van den
Heuvel, vicc-voorzitter van de
NOS en binnen het NOS-be-
stuur programma-commissaris
Radio. Tweede reden tot uitstel
van het besluit is volgens Van
den Heuvel, dat enkele Hilver-
sunise omroepleiders niet op de
beslissende bijeenkomst aan
wezig konden zijn: „Dan weet je
al bij voorbaat, dat geen beslis
sing kan worden genomen."
De Hilversumse radio-direc
teuren voorspellen, dat het uit
stel niet zal leiden tot een op
zienbarende bijstelling van de
vijf zender-programma's per I
oktober. „Heel misschien is er
over twee jaar een kans, dat er
dan een indeling tot stand
komt, die eigenlijk per I oktober
1991 werkelijkheid had moeten
worden", zegt VPRO-radio-di-
recteur Jan Haasbroek. Waar de
TROS al genoegen wil nemen
met een nieuwe lichte-muziek-
zender, daar hebben Haasbroek
en I.ex Harding van Veronica de
radicaalste voorstellen tot her
indeling van (ie radio-stations
op tafel gelegd.
Haasbroek wil de radio-zen
ders opdelen naar het tv-voor-
beeld: VPRO. VARA en NOS op
één Hilversumse zender, TROS,
EO en Veronica samen op een
zender en ten slotte een geza
menlijke zender van de NCRV,
KRO en AVRO. Radio 3 zou dan
het populaire radiostation blij
ven, en Radio 4 de klassieke
muziekzender.
Als het aan Harding ligt.
wordt voor TROS en Veronica
straks ruimte gereserveerd voor
een informatie- en een muziek
zender on de middengolf: Radio
6 en Radio 7. Zou het voorstel
van Harding worden gevolgd,
de beschikbare zendtijd op de
huidige vijf stations was volgens
hem eenvoudiger dan nu onder
de andere omroepen kunnen
worden verdeeld.
Vooral NCRV. KRO en AVRO
hebben nog ernstige bezwaren
tegen voorstellen, die de huidi
ge indeling ietwat bijstellen. Het
plan van NOS-radiodirecteur
Willem van Beusekom een
„kwalitatief sterke nieuws- en
en actualiteitenzender, gepro
grammeerd door een gezamen
lijke redactie" in het leven te
roepen gaat hun veel te ver. Ook
een minder ingrijpende variant
op het plan Beusekom - alleen
samenwerking op piekuren - is
intussen verworpen.
Als het gaal om Radio 3, een
zender die elke maand weer
meer luisteraars kwijtraakt aan
de steeds groeiende commer
ciële concurrentie, staat Van
Beusekom „een strakke profile
ring" voor ogen: „Maar dat be
tekent wel. dat tientallen van de
83 discjockey's zullen moeten
verdwijnen."
STRIPS
BOLLEBOOM
Duizendpoot viert zeventigste verjaardag
BOES
Peter Ustinov, reizend acteur en
schrijver die zich inzet voor Uni
cef. foto*GPD
Al heeft hij gisteren de respectabele leef
tijd van zeventig bereikt, het is nog altijd
moeilijk om Peter Ustinov bij te houden.
De man is acteur, schrijver en rondtrek
kend activist voor de rechten van kinde
ren. Hij verheugt zich op het komende de
cennium en is van alles van plan.
„Ik ben aan het schrijven. Ik begin net op
dreef te komen", zegt hij tijdens een korte
tussenstop in Zwitserland, waar hij het
grootste deel van de tijd woont. Hij is net
terug uit Parijs, waar hij in het Duits een in
leiding voor kinderen over het symfonieor
kest op de plaat heeft gezet en staat op het
punt om naar Londen te gaan. waar hij een
onderscheiding in ontvangst zal nemen van
het Britse Nationale Filminstituut.
Het Elfgelopen jaar is hij op reis geweest
om de verkoop van twee nieuwe romans te
bevorderen en stond hij in Londen op het
toneel als meesteiyerteller en met een one-
man-show. Hij is nu bezig zijn George
Bush-imitatie te oefenen, voordat hij later
deze maand optreedt in San Francisco. Ook
werkt hij aan twee filmprojecten, waarover
hij echter nog niets wil zeggen en schrijft hij
wekelijks een krantecolumn. Die column
biedt hem naar hij zegt de mogelijkheid
stoom af te blazen, zodat hij in het dagelijks
leven de rust zelve kan zijn.
Duizendpoot Peter Ustinov werd zeventig
jaar geleden in Londen geboren. Zijn Russi
sche moeder was artieste en decorontwerp
ster, zijn vader werkte in die tijd, hoewel hij
eigenlijk journalist was, vöor de Duitse am
bassade in Londen.
De oorsprong van zijn carrière moet vol
gens Ustinov worden gezocht in zijn vroege
jeugd, toen zijn kinderjuffrouw hem met
enige regelmaat, terwijl ze werd veronder
steld met hem uit wandelen te gaan, in zijn
kinderwagen op straat achterliet, „en zelf
een paar treden lager in een souterrain ver
dween". Waarschijnlijk om hem stil te hou
den zette ze een kooi met een papegaai bij
hem neer, maar het duurde niet lang voor
baby en vogel elkaar begonnen te imiteren,
zo schrijft Ustinov in zijn in 1977 versche
nen autobiografie Dear Me. Tijdens de
Tweede Wereldoorlog begon hij in het leger
met filmen. Zijn tijd in het leger heeft hij er
varen als „weerzinwekkend".
Zijn filmrollen varieren van keizer Nero
tot de door Agatha Christie gecreëerde de
tective Hercule Poirot. In 1960 won hij twee
maal een Oscar voor de beste mannelijke
bijrol. Hij schreef zo'n twintig toneelstuk
ken en regisseerde operaprodukties en do
cumentaires. Tussen de bedrijven door was
hij ook nog zes jaar rector van een kleine
universiteit in Schotland.
Zijn uitgesproken meningen over wat er
zich in de wereld afspeelt, willen nogal eens
leiden tot controverses. Ziin boek My Rus
sia maakte een storm vsm kritiek los, omdat
hij in het boek het Sovjet-verleden zou
goedpraten. Ustinov stelt zich nog altijd op
het standpunt dat Rusland en de Sovjetunie
niet met westerse maatstaven kunnen wor
den beoordeeld. Het optreden van het Sov-
jet-leeer in de Baltische staten moet wat
hem betreft worden gerekend tot de groei
stuipen van de democratie.
Unicef
Thuis is voor Ustinov en zijn derde vrouw
Helenc. een Fran^aise, een huis in de wijn
gaarden boven het Meer van Genève, dat
een echte wijnkelder heeft en waarin zich
een gigantische verzameling klassieke pla
ten bevindt.
„Ik vind het heerlijk om in Zwitserland te
wonen omdat je er zo met rust wordt gela
ten. Ik kom hier om te verdwijnen, te slapen
en te schrijven", zegt hij. Hij schrijft overi
gens met de hand.
Gisteren vermaakten zijn vrienden hèm
voor de verandering. Tot de ongeveer hon
derd gasten behoorden acteur Tony Curtis,
mimespeler Marcel Marceau en de voorma
lige Westduitse bondskanselier Helmut
Schmidt. Het feest werd hem aangeboden
door de Verenigde Naties als dank voor het
vele werk dat hij heeft verzet als goodwill-
ambassadeur voor Unicef, het kinderfonds
van de VN.
HEINZ