Kunst Paul Haenen terug naar zijn zandbak Goede lijden, Sleehle lijden Wereldtour te veel voor Stewarts keel Beekman doet grens tussen Schone en Sublieme vervagen 'Nare komedie' met aardige ontknoping Ballet Christe is saai Dinsdag 16 april 1991 Redactie 071-161400 CE£S VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK MN RU SO AM SAS» IA STQEUNGA Eindredactie PAUL DE TOMBE Vormgeving: RON VAN HAASTREGT 9 NIEUWSLIJN Geen Mozart-herdenking Meer dan 300 concerten, verspreid over 40 Belgische steden. Dat is in het kort wat het Festival van Vlaanderen, dat van april tot november duurt, te bieden heeft. Aan de herdenking van de 200ste sterfdag van Mozart besteedt het Festival niet zo veel aandacht. "Dat hebben we vorig jaar al gedaan", aldus bestuur der J. Briers. Flet festival, dat volgens de organisatoren is uitge groeid tot één van de grootste klassieke muziekfestivals in Euro pa, blijft niet beperkt tot België. Ook het Nederlandse Zeeuwsch- Vlaanderen staat in de maand september in het teken van het festival. Christie's veilt onbekend stuk Bij het veilinghuis Christie's in Amsterdam komt op donderdag 2 mei een tot nog toe onbekend historiestuk van Karei du Jardin onder de hamer. Het stuk stelt de geseling van Christus voor en dateert uit ongeveer 1660. De geschatte opbrengst is circa 2 ton. Het werk vormt het hoogtepunt van de veiling van werken van oude meesters. In totaal passeren 138 kavels de revue. Jazzprijs voor Géja Griek De jazz-zangeres Géja Griek heeft de tweede Denon Swing So ciety Award gewonnen. De award is een aanmoedigingsprijs voor veelbelovend Nederlands jazztalent. Griek kreeg de prijs een geldbedrag van 2.000 gulden overhandigd door tv-regis- seur en juryvoorzitter Theo Ordeman. De overige leden van de jury waren Paul Acket, radio-presentator Cor Franc, de leider van de Skymasters Herman Schoonderwalt en Tineke Huydts, directeur van het theaterbureau Lumen. In het voetspoor van Staring "In het voetspoor van Staring", zo heet het boekje van auteur Bert Schut waarvan deze week het eerste exemplaar werd uitge reikt aan mr. W.J.P. Notten, burgemeester van Gorssel. Het boekje beschrijft een fraaie route voor bus, auto of fiets door het afwisselende en boeiende Achterhoekse landschap tussen Zut- phen en Gendringen. Als leidraad volgt de auteur het voetspoor van de familie Staring en hun aanverwanten. Beginnend bij het landgoed de Wildenborch, waar dichter en landman Staring woonde. Bekende gedichten van Staring als 'De Hoofdige Boer'. 'Herdenking' en 'Zefir en Chloris' en fragmenten van gedichten zijn tussen de routes opgenomen. Met ae stamboom van de fa milie Staring wordt het boekje afgesloten. Maastricht lust 'greatest hitsrauw RECENSIE LAURENS SCHELLEN Concert Rod Stewart Gezien: 14/4* MECC, Maastricht Het contrast met zijn geboorte land wordt almaar pijnlijker. Daar waar de inmiddels 46-jari- ge gentleman-rocker Rod Ste wart in Engeland uitsluitend voor uitverkochte voetbalsta dions en immense sporthallen pleegt te concerteren, moest hij net afgelopen weekeinde stellen met een iets meer dan half ge vuld MECC in Maastricht. Zo n 9500 fans leek het nog altijd de moeite 'hun' Rod The Moa met de schuurpapieren stembanden nog eens in levenden lijve op de bühne te keer te zien gaan. Maar ook in ander opzicht legde de voormalige working class hero ongewild de nodige verschillen bloot. Fysiek mag het boegbeeld van de Britse rockscene nog weinig zijn ver weerd, zijn stembanden zijn te gen een slopende wereldtoer- nee als deze beslist niet meer Fats 'mist' Bartholomew WORDT PAUL HAENEN nu opeens openhartiger door haast autobiografisch in te gaan op zijn verleden? ROD STEWART-FANS namen tijdens het concert in Maastricht het heft stevi ger in handen dan de rock ster zelf. In 'Een heldere avond' Programma 'Een heldere avond', met I Mechelen (muziek) Gezien: 1/2 Stadsschouwburg, Haarlem Te zien: 17/4 Schouwburg, Leiden Paul Haenen voor het eerst zichzelf. Geen Margreet Dol man, geen noem maar op. Toch kan Haenen het af en toe niet laten en komen de pruiken en de karakteristieke stemmetjes tevoorschijn. maken? Wordt hij nu opeens openhartiger door haast auto biografisch in te gaan op zijn verleden? Voor de pauze grotendeels een terugblik op de kindertijd. Na de pauze meer herkenbare ogenbliidcen, als hij regelrecht commentaar geeft op de televi sie. Soms haperende reacties op knipsels uit actuele kranten. In vooral deze laatste onderdelen is Haenen herkenbaar. Hij is immers op zijn sterkst in een journalistieke benadering van de actualiteit. Een volgend ogenblik speelt hij met de karakters van dom me en intelligente mensen: Haenen, voor het eerst op dat immens grote toneel. Is dat nu die verlegen Paul Haenen, die slechts door een rol te spelen het publiek iets duidelijk kan Schepjes Hij neemt de toeschouwer mee naar zijn kleutertijd. Scherp analyserend hoe het er in die ja ren aan toe moet zijn gegaan Herinneringen rond de zand bak. waarbij schepjes een be langrijk rol spelen. Voorwerpen die steeds weer opnieuw in de voorstelling terugkeren, net als 'het gezucht van zijn moeder' en 'de verschijning juffrouw De Wit'. Het lijkt een drama in het klein, over schuld en onschuld. Paul Haenen: nooit de actualiteit uit het oog verliezend. Het eerste deel heeft meer van die literaire momenten. Ronduit humoristisch wordt hij in de persiflage op het televi sieprogramma van de humorlo ze Hans Kazan, 'Prijzenslag'. Daarmee duidend op de onbe teugelde stroom zinloze Infor matie die op de tv-kijker af komt En toch vertrouwt Hae nen het publiek toe dat 'hij dol is op dergelijke soaps' Hij brengt er, al dribbelend, zelf een op het toneel: 'De we- reldOOpdracht uitgevoerd Wembley Arena vocaal nog een meer dan behoorlijke show ten beste gaf, daar leek zijn keel in het MECC op springen te staan. Met name in de eerste set werd Stewart bij tijd en wijle volledig overstemd door zijn overigens solide, elf-koppige begeidings- band. Tekenend was het dat zijn als altijd massaal meebrul- lende fans bij tijd en wijle het heft steviger in handen leken te hebben dan de oude meester zelf. Tot overmaat van ramp had ook de geluidsbemanning het avondje niet. Spijtig genoeg hielden de ver schillen tussen Londen en Maastricht in programmatisch opzicht op. Trok Stewart door het Britse koninkrijk met niets meer dan een gepolijste, weinig verrassende maar prima ver tolkte greatest hits-show, in het MECC was het van hetzelfde la ken een pak. Zijn eerdere aan kondigingen en verrassend sterke album Vagabond He- art ten spijt. Hoogst merkwaar dig en onvergeeflijk ook voor een rockvedette van allure, al is die dan op leeftijd. Opvallend genoeg deerde het Rod Stewart tijdens het concert zondagavond in Maastricht de 9500 aanwezigen geen zier. Het moet gezegd, daar zorgde ook The Mod met zijn nog i aanwezige charisma zelf gewonnen thuiswedstrijd, wel voor. Erotisch heupwie- der goedkeurende blikken van gend, draaiend en sprintend als zijn swingende blazerssectie, vanouds speelde hij al snel een Hot Legs. Baby Jane. Maggie May. Sailing, Tonight's The PODIUMBLIK RECENSIE LOUIS DU MOUUN Tenen 19/4 Badhoevedorp De Fats Domino-theorie betref fende Ahoy' geldt niet langer. Anders dan de afgelopen jaren gebruikelijk liep het Rotterdam se sportpaleis zaterdagavond verre van vol voor de enige ech te King Of Rhythm Blues'. De geringere animo voor de inmid dels 63-jarige zanger-pianist uit New Orleans laat zich gemakke lijk verklaren: hij komt gewoon te vaak en mijdt iedere vorm van vernieuwing. Zelfs de trouwste fans zijn daarom niet (meer) bevreesd om een keertje over te slaan Fats Domino had zijn ware fijnproevers extra kunnen prikkelen door zijn ont dekker Dave Bartholomew weer eens als orkestleider mee te ne men. Maar helaas is deze be jaarde boezemvriend (en hitle verancier) niet meer 20 reislus tig- LACH EN TRAAN Na haar studie aan de Kleinkunstaca demie m Amsterdam besloot len van Duinhoven haar geluk te beproeven op het solopad. In 1988 won zij met haar eerste programma 'En we noe men haar...' het Camarettenfestival m 1988. In haar tweede programma De Heldin, woensdag 17 april te zien m het LVC in Leiden, gaat zij op zoek naar de grenzen van het bestaan. Een voorstelling met een lach en een traan en veel muziek. Aanvang 21.00 uur VOLTOOID In zijn laatste twee theatershows schoof Paul Haenen zijn typetjes Margreet Dolman en Dommee Grem- daat wat naar de achtergrond en zich- zeif meer naar voren. In Een Heldere Avond wordt deze ontwikkeling vol tooid en krijgt de toeschouwer alleen Haenen zelf te zien Hij treedt op woensdag 1 7 april om 20 15 uur op m de Leidse Schouwburg aan de Oude Vest. samen met zijn partner Dammie van Geest (zie ook voorver haai op deze pagina) STEVIE WONDER De pian.sten Pirn Jacobs en Louis van Dijk treknen al jaren voile za>en met hun Theaterconcerten De tweespe len met alleen voortreffelijk piano, nj wisselen hun spel ook af met humo ristische en informatieve teksten. Ttlj Béd rudpn onmull.ngen «vor den gedaan over componisten en composities. Op donderdag 18 april BEELDENDE KUNST spelen Jacobs en Van Dij» m de Le»d se Schouwburg weer van alles van Moussorgsky tot B Evans, van Hên dei tot Stev e Wonder en van Debussy tot Vader Abraham EENAKTERS The Anglo American Theatre Group speen donderdag 18#pr i om ,9.45 uur m Warenar Cultureel Centrum in Wassenaar drie Engelstalige eera« ters. die verbonden worden door het thema Lovers and other Strangers De groep speeh 'After Liverpool van Ja ■s Saunders A Si ght Ache" HarokJ Pinter 1 e Bear van An Menna Beekman, tekeningen en beelden De Waag. Leiden In de reeks tentoonstellingen die De Waag dit jaar onder de titel C.renzen presenteert is in april Merina Beekman uitgeno digd de grenzen te verleggen. Merina Beekman combineert in haar tekeningen en beelden twee elementen die ogenschijn lijk niets met elkaar gemeen hebben: (wilde) dieren en archi tectuur. peren, zebra's, tijgers en apen plaatst ze naast tem pels en moskee-achtige frag menten. Veelal overheerst het beeld van het dier groot en zonder proportionele relatie met de afgebeelde gebouwrn De dieren zijn me» echt wild. Beren staan op hun achterpo ten, apen dragen een fez, tijgers liggen lusteloos op hun zij. Ze zijn getemd door de mens 'look Honey, I made a sculptu re for you' bestaat uit een fluwe len dansende beer. die als een keten een circusknikje met zJch mee sleept I bt de titel blijkt dat Beekman het werk als een sculptuur ziet. maar het object heeft weinig ruimtelijks, bestaat slechts uit een slappe lap flu weel met wat Inkt De wilde dieren van Beekman zijn allen onderdeel van on/r cultuur, ze worden afgebeeld in arena's in strakke kaden., na tuur en cultuur vloeten ineen. Beekman «peelt met deze gren zen. ze laat cultuur de natuur overheersen, vlecht figuratie en abstractie inéén, beeldt grote architectuur in relatie tot «ie dieren klein af. Ze toont wilde dieren die geen angst oproepen, maar eerder een ietwat zielige indruk maken, maar toch het beeld overheersen. Ze torenen levensgroot en In trefzekere DE NEDERLANDSE SPEELFILM Kracht' van Frouke Fokke heeft in Panjs de grote prijs van de jury gewonnen op een festival van vrouwenfilms 'Dans van de reiger' door Imperium WUNANO ZUISTAA wk. dmx KeesViaer Gezien 12/4 nog op 18. 19. 20, 25, 26 e 27/41 In 'De dans van de reiger* (de titel is ontleend aan een eroti sche Arabische dans) heeft Ele na door ontrouw in haar huwe lijk een verkilling veroorzaakt. Tijdens een vakantie in een warm land brengt zij een zekere Paul van het strand tnee die zij tegen haar man Bdward uit- sprclt. Een dubbelrol biedt vaak een handige technische oplossing bij het invullen van de rolverde ling. Soms ook is het méér dan dat. en het lijkt er op dat bij de lmperium-produktic van du stuk van Hugo Claus regisseur Ruud Wessels daarmee wei de- pMJk mMI Mm 11 De relatie tussen zijn vrouw Elena (Manita van der Berg) en een zekere Paul (Erik Siebel) projecteert de hoofdpersoon Edward (René Wem ars (»p het gevoel van verlorenheid dat zijn moeder (Mananne Guyt) en zijn vader (Erik Siebel!) hem in zijn jeugd hebben aangedaan. Door van de vader en van binnendringer Paul een dubbel rol te maken heeft de regisseur de 'ontknoping' van het stuk op een interessante manier aange scherpt. Bovendien spelen de ouders hier geen verleidingsscè ne vol koketterie: er is hier de nodige tekst geschrapt, en het geheel tendeert eerder naar een SM-scène. En daar waar dubbelrollen voor de hand zouden liggen, laat de regisseur ze nu juist ach terwege. De tweedeling tussen de jonge en de oude moeder en die tussen de jonge en de oude re Edward worden niet expliciet uitgespeeld Het voor hem 'schokkende' spel van de ou ders. waarmee tie jongere Edward onbedoeld wordt ge confronteerd. staat aldus dich ter bij zijn reactie op het legen hem gerichte samenspannen van zijn vrouw met DUitcn- staander Paul Er Ideeft één na deel aan deze keuze: de rol van de moeder moet door een vrij jonge actrice worden gespeeld Dat is voor de (overwegend na lurel gespeelde) rest van het stuk enigszins bedenkelijk, maar niet echt onoverkomelijk Met deze voorstelling legt Ruud Wessels. student aan de oplei ding Spel en regie van het Rot terdams (entrum voor Theater, zijn regie examen af. Afgezien van de ojrvaDende keu/es voor het al dan met gebruik maken van dubbelrollen, heeft de re f;isseur zjch verder voorname- ijk dienstbaar opgesteld ten op zichte van tekst en acteurs Dat komt met name tot uitdrukking in de zorgvuldige manier waar op hij aandacht aan de tekstre gie heeft besteed. Zonder uit zonderins mag de tekstbehan deling er beslist zijn goed ge kozen pauzes en tempoverschil len zorgen voor een overt ui gend naturel of. als dat nodig is (hetgeen bijvoorbeeld regel ma lig voor I dwnrd geldt) Ls er een duidelijk contrast in spreek toon. Door een overzichtelijke ojvstelling van het decor is er heel handig een overgang Ir maken van de lioofdhaixieiing naar de scène op een ander werkelijkheidsniveau Aldus is deze nare komedie spannend uitgewerkt en wordt langzaam maar zeker duideli|k. wat hoofdpersoon Edward halver wege net eerste deel aanduidt Ik heb wat last van bepaalde herinneringen aan vroeger, dat is alles Maar het gAat over dank u Binnenkort is het allo maal voorbij". RECENSIE ALETTE V N DOC Gl NAAK VoortfHLng Ne*1' CNweogrife Kevo OWc CHanvon Ruw cfewwografe n,k OwKte. Part». chomo*raf* Ed Wubbr P« Nofbottm. choreografe Mats E» GezH- «Chip Scapno BaUriRotterdam Genen '14. Schouwburg, Variaties op een thema, /o had het nieuwe ballet van Nils Christe ook kunnen heten. Vier keer wordt bijna dezelfde cho reografie gedanst, waarbij de muziek. Chanson Kusse v.in Igor Strawinsky. steeds opnieuw in zijn geheel te horen iv k»k binnen het oeuvre van Christe een vanatie op een thema IV dans is licht en luchtig met de tvpLscho t hdm mafcalMi De ihorrografie wordt uitge voerd door vier trio's, bestaandi- uit twee vrouwen en een man die steeds iets anders aan gr kleed zijn. Het is geen probleem om de mooie muziek vaker te horen en het is op zich prettig een chn reografie met vanatics herhaald ie zien Maar dan graag wal meer verrassing en inspiratie Nu is het baliet keurig, braaf en FOTO ANP Night, het MECC lustte zijn evergreens wel rauw. Het feest der herkenning was weer eens compleet. oezien in penseelstreek uit boven de vlak ke architectuur. In de begeleidende tekst van De Waag wordt Beekmans werk geasso< ieerd met de ideeën van de i« uwm schrijver Ed mtind Rurke over het Schone en het Sublieme Volgens Burke is er een verschil tussen de erva ring van het lieftallige schone en de ware intense ervaring van het sublieme. De eerste ervaring is er één van liefde of zelfs van vertedering, de laatste is er één van ontzag, de emotie waar het Beekmans dieren ontzag op wekken is dat vooral door hun omvang. De aard van de voor stellingen d«>et eerder een In roep op ons medelijden en onze vertedering Maar hier komt het thema van de tentoonstelling om de hoek kijken: doordat Beekmans dieren zowel ontzag als vertedering oproepen. heefi zij de grens tussen Burki s Schone en Sublieme vwten op te heffen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9