Barcelona nog in de steigers Onze taal SCHOP Er zullen wonderen nodig zijn om alle projecten voor Spelen klaarte krijgen eu. ij- 4^ ui. m oe. ai O Het verschil in gesprekken tussen mannen en vrouwen ENKWIJZER ZATERDAG 13 APRIL 1991 PAGINA 33 Cobide mascotte van de Spelen in Barcelona. Het is zondagmiddag. Als ik uit het raam kijk, zie ik twee mannen met tien meter daarachter twee vrouwen in druk gesprek voorbij komen. Niks bijzonders, denk ik, gewoon twee echtparen die het na de koffie en een stevige borrel eens tijd vonden om een frisse neus te halen. Maar ik denk ook: waarom moeten in dit soort situaties noxL altijd de mannen met de mannen en de vrouwen met de vrouwen lopen te praten? Op vrijwel hetzelfde moment komt er een auto voorbij met twee echtpa ren er in en verdomd, alweer zitten de mannen voor- en de vrouwen achterin. Omdat ik er niet goed te gen kan als ik het waarom van alle daagse verschijnselen niet begrijp, besluit ik op onderzoek uit te gaan. Wat ik vind in de psychologische vakliteratuur is onder meer het vol gende. Als het op praten aankomt hebben man en vrouw met elkaar vaak pro blemen die ze niet hebben met goeie bekenden van hun eigen geslacht. Dat komt door twee dingen. De on derwerpen waarover mannen en vrouwen graag praten, verschillen nogal eens. Daarnaast heeft praten op zich voor mannen en vrouwen vaak een heel verschillende functie. Sommige onderwerpen komen in gesprekken tussen vrouwen net zo vaak voor als in gesprekken tussen mannen. Dat zijn vooral werk, films en tv. Maar vrouwen praten vaker dan mannen met elkaar over relatie problemen, gezin, familie, gezond heid, gewicht, voeding, kleren en ui terlijk. Mannen hebben het veel vaker dan vrouwen met elkaar over muziek, ac tuele ontwikkelingen in de politiek en techniek en sport. In het algemeen kun je zeggen dat de onderwerpen waar vrouwen met elkaar over pra ten meer persoonlijk en emotioneel zijn dan die van mannen. Seksuali teit is een onderwerp dat zowel in ge sprekken tussen mannen als tussen vrouwen geregeld aan de orde komt, maar opmerkelijk is dat vrouwen het op dat gebied vaker over andere vrouwen hebben dan mannen over andere mannen. De manier waarop vrouwen het in verband met seksua liteit en erotiek over andere vrouwen hebben is overigens nogal eens 'kat tig' of denigrerend. Natuurlijk zijn er ook mannen die graag over relatie- en gezinsaange legenheden praten en vrouwen die graag over sport, politiek of techniek praten, maar voor heel veel stellen geldt dat de ene partner belangrijke interessegebieden heeft waarin de andere absoluut niet geïnteresseerd is. Hij of zij doet die vaak af als onin- Om Columbus is het in feite allemaal be gonnen. Volgend jaar is het precies 500 jaar geleden dat hij bij het Spaanse vor stenpaar een gewillig oor vond voor een reis naar Indie. Langs een alternatieve route wel te verstaan, via een westelijke route. Wat de moedige zeeman uit Genua vervolgens 'ontdekte' was niet het spece- rijenrijke Aziatische land, maar Amen- ka. Het vormde de inleiding tot Spanje's gouden eeuw, waarin noeste mannen uit het onherbergzame Extremadura Pi- zarro, Cortès, Balboa en De Soto bijvoor beeld in naam van koning en kerk een continent veroverden, bekeerden en leeg roofden. Nieuwe weg Lang, heel lang is het door oorlogen en interne twisten gekwelde Spanje in dat roemruchte verleden blijven steken. Pas na de dood van caudillo Francisco Fran co in 1975 is een nieuwe weg ingeslagen. Spanje heeft weer aansluiting met de rest van Europa en wil dat weten ook. Vandaar dat Columbus als de held uit de geschiedenis de overgang naar een nieuw tijdperk moet symboliseren. Met de wereldtentoonstelling Expo'92 in Se- villa waar Columbus ligt begraven Madrid als culturele hoofdstad van Euro pa en Barcelona als gastheer van de Olympische spelen trekt Spanje haar mooiste kleren aan om de wereld dat nieuwe gezicht te tonen. Al meer dan tien jaar bereidt Barcelo na zich voor op 's wereld grootste spor tieve spektakel. Door de toenmalige bur gemeester Narcis Serra werd het binnen halen van de Spelen gezien als een moge lijkheid om de cirkel van jarenlang ver val in zijn stad te doorbreken. Terwijl aartsvijand Madrid opbloeide en uit groeide tot een moderne wereldstad, zuchtte en kraakte Barcelona in zijn ver pauperde voegen. Serra bedacht dat met de winst van de Spelen de renovatie van de stad kon worden betaald. Bovendien zouden de Spelen zélf ook aanleiding ge ven tot een massale opknapbeurt. Gelukkig was Columbus er nog om het verzoek een historisch tintje te geven. Juan Antonio Samaranch, de Spaanse voorzitter van het Internationale Olym pische Comité, deed de rest. Dat heeft onder meer Amsterdam ondervonden. En wie nu in Barcelona de resultaten van dat ingrijpen van hogerhand ziet, moet gelukkig zijn dat de kandidatuur van Amsterdam niet serieus is genomen. De hoofstedelingen hadden nooit het ge duld en het geld kunnen en willen op brengen om hun stad zo lang in de stei gers te zetten. Timmeren Barcelona is inderdaad keihard aan het timmeren, graven, bouwen en poetsen geslagen. De skyline van de stad wordt sinds kort niet meer gedomineerd door de twee eeuwenoude herkenningspun ten, de bergheuvels Montjuïc en Tibid- ado, maar door twee identieke wolken krabbers aan zee. Het Olympisch dorp, dat na de Spelen huisvesting moet bie den aan 15.000 mensen. Jarenlang heeft Barcelona niets van de zee moeten weten. Het was een haven stad die met zijn rug naar het water leef de. Columbus wees vanaf zijn pilaar aan het einde van de beroemde Ramblas weliswaar de richting aan, de stad wist alleen op zonnige dagen de stoffige straatjes naar het strand en de kust te vinden. Nu is dat anders. Columbus kan vanaf zijn riante positie de zee weer zien en de 1,8 miljoen inwoners van Barcelo na kijken over zijn schouders mee. Barcelona heeft een promenade gekre gen, waar volgend jaar de replica van Co- lombus' Santa Maria weer een ereplaats krijgt. Het scheepje, nietig zelfs in verge lijking met de bovenmodale pleziervaar tuigen uit de tegenover gelegen jachtha ven, wordt naarstig gerestaureerd. Tot juli ligt er een tweede, Japanse, replica in de haven. De Japanse multimiljonair Haruki Kadokawa wil met zijn versie van de Santa Maria van Barcelona naar Ja pan zeilen, en daarbij het werk van Co lumbus die tenslotte een weg naar het oosten zocht afmaken. Het vervuilde strand van de Catalaan se hoofdstad ging tot voor kort schuil achter vervallen badhuizen en loodsen. Die zijn nu afgebroken. Daardoor ver dween het beschutte en populaire naakt strand, maar voor de meer geklede zon- aanbidders werd het zand meteen toe gankelijker. Graafmachines Het einde van de vernieuwing en veran dering is nog niet in zicht. Het aan zee ge legen wijkje Barceloneta, bekend door de talrijke en uitstekende visrestaurants, staat op de nominatie te verdwijnen. Nu de stad de zee heeft ontdekt moeten er nieuwe woningen komen en een gigan tisch congrespaleis. Vooruitgang is niet altijd meteen ook een verbetering. Graafmachines moeten voor volgend jaar nog heel wat zand verplaatsen alvo rens de verkeerstunnels langs het haven front klaar zijn. In de stad zelf staan nog talrijke monumenten in de steigers. De gotische kathedraal bijvoorbeeld. De smalle donkere straatjes rondom liggen open, riolering en wegdek worden meteen ook aangepakt. De stad van Pi casso, Gaudi en Cruijff laat geen fontein, geen park en welhaast geen historisch gebouw met rust. En dat wil wat zeggen, want de stad is rijk aan monumenten. Barcelona bouwt aan de toekomst staat overal te lezen, en de tekeningen voor de expansiedrift na 1992 liggen al klaar. Alleen het geld ontbreekt nog, want Madrid ziet de rivaal uit Catalonië niet graag het voortouw nemen. Spanje's eerste TGV moet dan ook komen tussen de hoofdstad en Sevilla, en niet zoals zuid-Frankrijk en Catalonië willen tus sen Barcelona en de Franse grens. Het touwtrekken is historisch bepaald en zal ook rond de Spelen voortduren. Barcelona's burgemeester Pasqual Maragall heeft vorige week voorgesteld om Picasso's beroemde schilderij Guer nica voor de duur van de Spelen in zijn stad tentoon te stellen. Een verzoek waaraan Europa's culturele hoofdstad nauwelijks kan voldoen, en zeker inzet van een nieuw conflict tussen beide gi ganten. Metronet Rondstappend in Barcelona, dat bezoe kers trots het Olympisch stadion en sportpaleis op de voor auto's afgesloten Montjuïc laat zien. dringt de vraag zich op of alles wel op tijd klaar zal zijn. Pas nog is besloten om de uitbreiding van het metronet nodig om onder meer het Olympisch dorp met het stadion te ver binden maar uit te stellen. Een oude, niet meer gebruikte metrotak wordt opengesteld om tenminste een deel van de stroom bezoekers op te vangen. Of het voldoende is. valt te bezien. Aan de ringweg wordt nog gewerkt, maar volgens de stadsbestuurders komt die wel op tijd gereed. En ach, in elke Olympische stad zijn de laatste verfstre ken nog niet droog geweest toen de eer ste atleten en bezoekers arriveerden. In het opgefriste Barcelona zal het niet an ders zün. maar om bij te praten. Mannen ge bruiken de telefoon vaker voor zake lijke of praktische aangelegenheden. In het kader van zo'n zakelijk ge sprek kan het zijn dat ze ook vriend schappelijke zaken uitwisselen. Maar een belletje alleen om even wat bij te kletsen komt bij hen veel min der vaak voor. Wat moet je nu tegen deze achter grond verwachten dat er gebeurt als een man die de meeste van zijn ge sprekken met andere mannen heeft gehad, een relatie aangaat met een vrouw die de meeste van haar ge sprekken met andere vrouwen heeft gehad. En dat is waarschijnlijk een veel voorkomende situatie. Hij is ge wend aan snelle gesprekken die wat gevoelens betreft aan de oppervlakte blijven, waarmee hij informatie en praktische tips krijgt of geeft en waarin vaak op een gekscherende of humoristische manier over concrete zaken wordt gepraat. Zij is gewend aan gesprekken die ook praktisch en grappig kunnen zijn, maar die ook een belangrijke bron van emotionele steun en begrip vormen. Als zo'n vrouw intiem wordt met een man dan ligt het voor de hand dat ze op een bepaald ogenblik haar zorgen en gevoelens gaat uiten op de manier waarop ze gewend is dat te gen een goeie vriendin te doen. Om tot haar schrik te ontdekken dat zijn reacties helemaal verkeerd zijn. In plaats van ervoor te zorgen dat ze zich beter gaat voelen maakt hij juist dat ze zich slechter gaat voelen. Het probleem is namelijk dat hij de neiging heeft direct en praktisch te zijn, terwijl zij vooral iemand wil die gewoon begripvol luistert of mee- DOOR JOOP VAN DER HORST Het schijnt dat de term patalgeneratie een uitdrukking is van Leo Beenhakker, trainer oftewel oefenmeester van Ajax Patatgeneratie is niet vleiend bedoeld Voor Beenhakker zijn voetballers als Wit- schge, Roy, De Boer en Bergkamp de patatgeneratie: potentiële miljonairs die niet onaardig voetballen maar toch de in stelling missen om tot de top te gaan be horen, omdat ze te jong al verwend wer den met succes. Of het waar is. weet ik niet. In ieder geval is patatgeneratie een aardig woord op dit moment Over tien ot twintig jaar. als de heren Witsche. Roy, De Boer en Berg kamp een florerende zaak in gymschoe nen hebben of een sportschool in Gies- sendam, is iedereen het woord patatge neratie weer vergeten Minder onschuldig vind ik de woorden waarmee onlangs het verlies van Ajax te gen PSV beschreven werd. Het verhaal is algemeen bekend: Ajax werd een ver nietigende slag toegebracht: 4-1 voor PSV. Ajax had dan ook niet zo best ge speeld Een krant schreef in koeieletters boven het verslag: 'PSV straft neurotisch gedrag Ajax af'. Zo'n kop. daar kan ik dagen over lopen nadenken. Want de woordkeus is onthul lend voor hoe er in de sport gedacht wordt. Laten we aannemen dat die krant gelijk had en dat Ajax inderdaad neuro tisch gedrag vertoonde Ajax speelde dus zenuwachtig, ongecoördineerd A|ax liet zich van z'n zwakke kant zien. Wat gebeurt er nu in de sport als de tegen stander blijk geeft van zwakte? Er schijnt een tijd geweest te zijn dat het niet sportief geacht werd om gebruik te maken van andermans zwakte De gent leman ontziet de zwakte van zijn tegen stander en wacht tot die weer op zijn sterkst is. want het is eervoller om een sterke tegenstander te overwinnen dan een zwakke tegenstander. Maar als het ooit zo geweest is. moet het lang geleden zijn. Sportief zijn, gentleman zijn. dat hoort er niet meer bü. Voetbal is een bedrijf ge worden waarin veel geld omgaat. Dat we het nog steeds een sport noemen is ei genlijk een achterhaalde manier van spreken, ledereen weet dat. De financiële belangen dwingen de spe lers ertoe om een moment van zwakte bij de tegenstander onmiddellijk te benutten en uit te buiten. Ik zou dan ook niet vreemd opgekeken hebben van de kop 'PSV slaat munt uit neurotisch gedrag van Ajax' Pardon, die is te lang: 'PSV buit neurotisch gedrag Ajax uit'. Maar dat stond er met. Er stond PSV straft het af De zwakte van de tegen stander wordt met alleen benut of uitge buit. maar zelfs bestraft Zwakte wordt bestraft Zo wordt daar gedacht. Meer nog zwakte wordt artjestraft. Afstraffen is nog een graadje harder dan straffen Het verschil zien we duidelijk als we denken aan de noodrem m de tremen waarvan zo veel supporters graag ge bruik maken. Daar staat 'Misbruik wordt gestraft' Stel u voor dat de NS op die bordjes had geschreven "Misbruik wordt afgestraft' Dat zouden we onnodig streng vinden en niet reëel, want het is al gemeen bekend dat de meeste misbrui kers er met een waarschuwing van af ko men. Dat afstraffen was geen uitvinding van de koppenmaker of de journalist, het is geijkte voetbalterminologie Deze bete kenis is zelfs al in allerlei woordenboeken opgenomen: 'een fout van de tegenstan der omzetten in een doelpunt'. Geijkte, algemeen aanvaarde agressie in de terminologie is het De journalist zal zich van geen kwaad bewust geweest zijn Hij gooide geen bom op het veld Hij sloeg geen stadionpersoneel in mekaar, hij schreef alleen maar zijn verslag en vindt zichzelf onschuldig als een lamme tje Maar zijn woorden verraden hem de pure agressie dat zwakte iets is wat afge straft moet worden praat. Gewend als ze is aan zulke re acties van vriendinnen is het waar schijnlijk dat de vrouw niet alleen verrast maar ook geïrriteerd raakt door haar partner met zijn "Hier is wat je moet doen om het op te los- sen"-reactie. Wat bijdraagt aan haar irritatie kan het idee zijn dat mannen doen alsof ze zelf niet fatsoenlijk over za ken kan nadenken of niet intelligent genoeg is om oplossingen te beden ken. De waarheid is ook dat veel mannen dingen denken als: "Waar om moet ze daar nou steeds over pra ten, dat pakje toch gewoon zus of zo aan?" Punt is dat-ie precies hetzelf de doet als met z'n mannelijke vrien den. Het gevolg is wel dat vrouwen an dere vrouwen vaak zien als perso nen die beter kunnen luisteren en meer begrip hebben dan mannen, in clusief hun eigen man. En mannen zullen andere mannen vaak zien als degenen die slimmer zijn en die hen beter van advies kunnen dienen over hoe dingen in het leven concreet aan te pakken dan vrouwen, hun eigen vrouw inbegrepen. Maar ik vermoed dat beide partij en er ook een zeker belang bij hebben om deze verdeling zo te houden. Want vrouwen zullen het niet al te zeer op prijs stellen als hun man re gelmatig op een begripvolle en sym pathieke manier op de gevoelens van andere vrouwen reageert. En man nen zullen het niet erg waarderen als hun vrouw haar problemen met be hulp van andere mannen oplost. Kortom, we zullen nog wie eeuwen de mannen voorop en de vrouwen daarachter voorbij zien trekken. Fier en onverstoorbaar wijst Christoffel Columbus naar het vervuilde water van de Middellandse zee. Eenzaam staat hij op zijn sokkel in het hartje van Barcelona. Om hem heen is het havenfront van Spanje's tweede stad één grote bouwput. Bulldozers rijden af en aan, terwijl het altijd drukke verkeer zich moeizaam een weg baant langs de werken in uitvoering. Het stadsbeeld wordt bepaald door omleidingsborden en hijskranen. Een jaar voor het begin van de Olympische spelen staat Barcelona nog in de steigers. Er zullen kleine wonderen - geen stakingen meer bijvoorbeeld - nodig zijn om alle projecten op tijd klaar te krijgen. door Hans Jacobs Mensenonrechten. Turkije moet nog veel leren. Het land, dat les zou kunnen geven in 'mensenonrechten', heeft nog altijd geen manier gevonden om die grofheden aan het oog te onttrekken. Neem nu de wijze waarop met de Kurden wordt omge gaan. De Turken sluiten de grenzen en laten de honderdduizenden Kurden voor de deur staan, neervallen, liggen, krepe- ren en doodgaan. Op die manier vragen de Turken om een keiharde veroorde ling van landen die veel menslievender zijn. Zeker in theorie. Tot de categorie demonstranten be hoort Nederland, dat zelfs iemand (mi nister Van den Broek) als een zendeling de wereld instuurt. Aangezien Neder land zo op het oog geen enkel mens on recht aandoet, hoeft het niet te begin nen met het veranderen van zichzelf, maar kan het direct de hele wereld ver beteren. Goed, in werkelijkheid deugt er ook in Nederland niet veel van, maar dat is bijzaak. Het gaat erom datje de indruk wekt voor vluchtende en asielzoekende buitenlanders op te komen. En dat doet Nederland. Dus staat het, zeker bij zich zelf, als 'goed' bekend. Nederland maakt niet, zoals Turkije, de fout asielzoekers bij voorbaat de toe gang te ontzeggen. Verdwaalde vreem delingen worden voor het oog van de wereld gastvrij onthaald op Schiphol. Velen van hen mogen daarna genieten van het onvergetelijke uitzicht dat de gemiddelde gevangeniscel biedt. De derde fase is uitwijzing, als het voor ie dereen al lang duidelijk is dat ze niet deugen. Anders wordt men immers niet uitgewezen. Voor adviezen over het dumpen van asielzoekers, zoals de vereniging Vluchtelingenwerk Nederland de spe ciale behandeling van ongewenste bui tenlanders noemt, kan de Turkse rege ring zich wenden tot het ministerie van justitie in Den Haag. JAN PREENEN Filosofie. De eeuwige student is uitgestorven. Afgezien van een enkel fossiel exemplaar, dat in zijn eigen tijd een veel te lang geleden aangevangen studie afmaakt heeft minister Ritzen, daarin bijgestaan door de krachtige hand van zijn voorganger Deetman de universiteit tot een soort autowasstraat verbouwd: gauw erin, gauw eruit en snel schoon en klaar. Verwondering wekt dan ook de reac tie van Leidse filosofiestudenten op het rapport van een commissie, die vond dat de studenten veel te lang studeren. Vrijwel allemaal doen zij zes jaar over hun studie, in plaats van vier jaar, wat volgens die commissie best haalbaar is. De studenten hebben er een verklaring voor: voor denken heb je nu eenmaal tijd nodig. Uiteraard zullen op deze plaats de prestaties van de filosofiestudenten niet op hun economisch nut worden be oordeeld. De econoom wordt immers evenmin op zijn wijsgerige kwaliteiten gewaardeerd. Maar die filosofen in spe mogen zich best eens het hoofd breken over een lopende band-baantje: heb ben ze tijd zat om na te denken en kun nen ze zelf hun studie bekostigen, in plaats van zich allerlei vrijheden te per mitteren op kosten van de belastingbe taler? De pedanterigheid die afdruipt van zo'n uitspraak als 'voor denken heb je nu eenmaal tijd nodig' bewijst tevens dat deze filosofiestudenten nog niet veel aan hun studie hebben gehad. Als of filosofie de enige studie is waarvoor je moet kunnen denken. Daar hadden die studenten beter eerst over mogen nadenken. Hoeveel jaar nog? RAYMOND PEIL Fraude. Een 41-jarige Leidenaar is vorige week door de Haagse rechtbank veroordeeld tot drie weken gevange nisstraf te vervangen door 40 uur onbe taalde arbeid, omdat hij de Leidse soci ale dienst van 1985-1988 voor 26.000 gulden aan uitkeringen had getild. Of dit soort flutstrafjes fraudeurs werkelijk afschrikt, blijft hier nu ver der buiten beschouwing interessant is vooral wat de raadsman van de op lichter te berde bracht: de fiscale op sporingsdienst had de fraude al in 1987 ontdekt, maar de Leidse sociale dienst had de uitkering pas in juni 1988 stop gezet en met de aangifte werd vervol gens ook nog eens een paar maanden gewacht. Vlot is anders. Volgens de raadsman had de maat schappelijk werkster de man verschil lende keren laten weten dat het 'prima was om wat geld bij te verdienen'. Nu beweren advocaten wel meer wat. Ze zijn er voor om hun cliënt zo goed mo gelijk uit de wind te houden, daarbij worden niet altijd de fijnste middelen gehanteerd. Maar de opmerking over die maat schappelijk werkster doet een luik in he geheugen openzwaaien. In septem ber 1987 verklaarde wethouder De la Mar (onder wie de sociale dienst valt) openlijk dat wat hem betreft "mensen met een uitkering best iets mogen bij verdienen". Goed, hij zal daarbij geen bedragen in de grootte van 26.000 gul den op het oog hebben gehad, maar hij begaf zich in elk geval op een hellend vlak. Het was weinig minder dan men sen aanzetten tot een vorm van fraude. En maatschappelijk werkers wisten zich zo tevens in de rug gedekt door de wethouder: het kwam er allemaal niet zo op aan. Het kan dus best mogelijk zijn dat de beschuldiging van de raadsman hout snijdt. Dit alles brengt ons tot de interessan te vraag in hoeverre De la Mar met zijn onbekookte opmerking destijds ge sjoemel met de officiële richtlijnen op gang heeft gebracht. Die 26.000 gulen zal wel een incident zijn, maar in welke mate is wat De la Mar 'het grijze circuit' noemde er door toegenomen? Het zou geen kwaad kunnen als daar eens een gedegen onderzoek naar kwam. Zó'n beste naam heeft de gemeente Leiden niet als het om geldzaken gaat. RUUD PAAUW teressant, onbelangrijk of flauwe kul. Zo van daar heb je hem weer over zijn Maar minstens zo belangrijk als het verschil in gespreksonderwerpen is het verschil in de manier en in de functie van praten tussen mannen en vrouwen. Als je mannen vraagt wat ze waarderen aan gesprekken met vrienden dan noemen ze vooral dingen als de ongedwongenheid, de snelle humor en kameraadschappe lijkheid. Daarnaast is het uitwisse len van informatie over praktische zaken als hoe iets te repareren, te programmeren of belastingtech nisch aan te pakken een belangrijke functie van praten met andere man nen. door René Diekstra hoogleraar psychologie te Leiden Vraag je aan vrouwen wat ze waarderen aan praten met andere vrouwen dan ontstaat er een duide lijk ander beeld. Hoewel veel vrou wen ook ongedwongenheid en kame raadschappelijkheid noemen, is het aspect dat het vaakst wordt ge noemd sympathie of begrip. Sommi ge vrouwen drukken dat uit als: we ten dat je ergens niet alleen mee zit, het gevoel iets intiems met iemand anders te delen en begrepen te wor den zonder dat er direct een seksueel tintje aan zit of dat er seksuele ver wachtingen aan worden gekoppeld. Blijkbaar zoeken veel vrouwen in gesprekken met vriendinnen begrip en erkenning van gevoelens die mannen onbelangrijk vinden. Veel vrouwen zeggen zelfs dat gesprek ken met vriendinnen niet alleen maar iets zijn waar ze prijs op stel len maar dat ze die ook echt nodig hebben. Dat blijkt ook eigenlijk wel uit het verschil in gedrag van vrou wen onderling en mannen onder ling. Vrouwen bellen bijvoorbeeld va ker een vriendin op enkel en alleen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 33