O
The Silence of the Lambs: opvallend beklemmende thriller
'Het blijft toch moeilijk
om quitte te draaien'
Kevin Costner als Robin Hood
VRIJDAG 12 APRIL 1991
r
_UL>
Hilllll
Film: The Silence of the Lambs'; regie: Jo
nathan Demme; met: Jodie Foster en Anthony
Hopkins; te zien in: Lido, leiden en Euro, Al-
LEIDEN/ALPHEN (GPD) - In 'The
Silence of the Lambs' komen twee
psychopaten voor met bijzonder
ongezellige eigenschappen. De een
is een liefhebber van kannibalisme,
maar zit inmiddels stevig achter slot
en grendel. De ander loopt nog
steeds rond en maakt er een ge
woonte van om jonge meisjes te ont
voeren en te villen. Normaal gespro
ken treffen we zulke figuren alleen
aan in bloederige horrorfilms waar
in flink met bijlen en kettingzagen
wordt huisgehouden. Deze thriller
van Jonathan Demme ('Stop Ma
king Sense', 'Married to the Mob')
naar de bestseller van Thomas Har
ris is echter een opvallende uitzon
dering op deze regel.
Scènes als die waarin de moorde
naar een stukje verse huid onder de
naaimachine legt zijn uiterst
schaars. Niet het fysieke geweld is
het meest bedreigend, maar de grie
zelige macht die uitgaat van een
psychologisch geschoolde, perver
se en tegelijk hoogst intelligente
geest. Hoe ingrijpend dat kan zijn
merkt de jonge FBI-leerlinge Clari
ce Starling, die er op uit wordt ge
stuurd om de gestoorde psycholoog
Dr. Hannibal Lecter in de gevange
nis te interviewen. Op deze manier
hoopt men aanwijzingen te krijgen
omtrent de identiteit van de nog los
lopende viller, bijgenaamd Buffalo
Bill.
De rol van Clarice wordt schitte
rend vertolkt door Jodie Foster, een
prestatie van dezelfde klasse als
haar Oscar-winnende optreden in
The Accused'. Leerling-agente Cla
rice is intelligent genoeg (afgestu
deerd psychologe) om de spelletjes
van de duivelse Lecter (prachtrol
van Anthony Hopkins) te doorzien.
Haar betrekkelijke onschuld maakt
haar kwetsbaar, maar door haar eer
lijkheid en haar moed om Lecter
Jodie Foster
vertolkt de rol van
politie-agente
Clarice met grote
klasse. <foto gpd>
recht in De ogen te kijken weet ze
hem toch uit de tent te lokken.
Alles heeft echter zijn prijs. Clari
ce wordt gedwongen om onaange
name jeugdherinneringen op te die
pen, en Lecter bedingt overplaat
sing naar een iets comfortabeler ge
vangenis. Terwijl het net rond Buf
falo Bill zich sluit, weet Lecter te
ontsnappen, daarbij een gruwelijk
bloedspoor achterlatend.
Het is vooral de nadruk op de psy
chologische kant van de zaak die
'The Silence of the Lambs' tot een
opmerkelijke thriller maakt, ook al
moeten we ons daar weer niet al te
veel van voorstellen. Over de geest
van gevaarlijke psychopaten heeft
de film niet veel meer te melden dan
dat Buffalo Bill een miskende trans-
vestiet is die bij gebrek aan echte
transformatie jurken naait uit de
huid van zijn slachtoffers. Ook het
opdiepen van de verdrongen emo
ties van de FBI-agente is niet bij
zonder opzienbarend. Toch wordt
dit thema hier heel wat effectiever
en intelligenter uitgewerkt dan bij
voorbeeld in de recente thriller
'Blue Steel', waarin ook een vrou
welijke agente door een psychopaat
persoonlijk werd geraakt.
De kracht van de film zit hem
vooral in het feit dat de psychologi
sche elementen zeer herkenbaar
zijn en de beklemming daardoor
sterk vergroten. Ook zijn er regel
matig scenes vol onuitgesproken
suggestie. Clarice verkeert in een
mannenwereld waarin ze bekeken
en geschat wordt. Het horror-per
spectief van Buffalo Bill, die haar
door een nachtkijker begluurt, is
niet meer los te zien van de blikken
die mannen in een lift op Clarice
De Filmkrant bestaat tien jaar
Van onze correspondent
Pieter van Lierop
AMSTERDAM - De Film
krant, 'het grootste, onaf
hankelijke filmtijdschrift
van Nederland' vierde onl-
nags het tienjarig bestaan. In
40.000 exemplaren gaat De
Filmkrant maandelijk door
het hele land en ligt dan gra
tis beschikbaar in de lobby's
van bioscopen en filmhui
zen. "We hebben nu meer
donateurs dan concurrent
Skrien abonnee's heeft,"
gnuift zakelijk èn redactio-
naal supervisor Jan Heijs.
Maar zonder zorgen is hij be
paald niet en ook nooit ge
weest ook. Ondanks hoop op
eindelijk eens een batig sal
do, kwam de exploitatie-ba-
lans in 1990 toch weer 6000
gulden tekort. Maar dat kon
slechter.
In 1981 werd een begin gemaakt
met De Filmkrant als landelijke uit
gave, na tevoren een jaar lang te zijn
verschenen als programmakrant
van het Amsterdams filmtheater
Kriterion dat geprogrammeerd
werd door Huub Bals.
Jan Heijs: "De volgende ander
halfjaar was Film International nog
wel opdrachtgever, maar de krant
werd vanaf toen landelijk ver
spreid, met ook aansluiting op de
programmering in Utrecht, Rotter
dam, Den Haag en nog een paar ste
den. Zo is het begonnen. In 1983 be
gonnen er bij Film International al
lerlei zaken financieel uit de hand te
lopen en toen moesten zij De Film
krant afstoten. Toen hebben Henk
Rabbers en ik, en aanvankelijk ook
nog Willem Oosterbeek, een aantal
grote filmhuizen benaderd met de
vraag: Zien jullie er wat in als de uit
gave wordt voortgezet? Dat bleek
het geval en zo sprokkelden we ge
noeg geld bij elkaar om in elk geval
de drukker te kunnen betalen. Toen
hebben we de stichting Fuurland
opgericht, met het oogmerk zelf die
Filmkrant te gaan uitgeven".
"Sinds begin 1983 is het een zelf
standige uitgave. Henk en ik kun
nen als oprichters en bestuursleden
van die stichting niet in dienst zijn.
Vanaf het moment dat we zelfstan
dig gingen opereren zijn we ook
meteen gestopt met ons enkel en al
leen op de filmhuizen te richten en
gingen we kijken naar het totale
aanbod. We maken een krant voor
het publiek. En we hebben nooit de
redactie-standpunten afhankelijk
gemaakt van een advertentie-strate
gie".
Eigen kweek
Nogal wat journalisten hebben in
de loop der jaren via de Filmkrant
de kans gekregen zich in het vak te
bekwamen, om vervolgens door te
stromen naar de landelijke dagbla
den.
De Filmkrant is het enige medi
um waar stelselmatig de Neder
landse filmpolitiek zeer kritisch be
geleid wordt met hoofdartikelen die
als regel door Heijs zelf geschreven
worden. Heijs verklaart het vanuit
zijn verleden bij Film International
en vanuit zijn nauwe banden met ci
neasten. Hij was als mede-produ
cent betrokken bij City Life, het in
ternationale maar vanuit Nederland
geïnitieerde twaalfluik dat in 1990
een triomftocht beleefd heeft langs
het internationale festivalcircuit.
Heijs: "Ik heb mijn visies ontwik
keld vanuit destijd nauwe samen
werking met Huub Bals. Zo heb ik
ook leren meedenken vanuit de
filmmakers. En die band is er eigen
lijk altijd gebleven. En van daaruit
beschouwd, zit ik - denk ik - wat
meer dan de meeste filmjournalis
ten dicht op die filmpolitiek. Ik
spreek nogal eens filmmakers, ja.
Dan hoor ik uit eerste hand met wat
voor problemen zij geconfronteerd
worden. Ik heb dan een uitgelezen
mogelijkheid een mening te vor
men en een medium, De Filmkrant,
waar zo'n visie een neerslag kan vin
den".
"Wat dat verder voor invloed
heeft, is over het algemeen moeilijk
in te schatten, maar ik weet één dui
delijk voorbeeld. Vorig jaar februari
ben ik eens tekeer gegaan tegen die
lobby van Nederlandse filminstel
lingen die via de Tweede Kamer
probeerde Cinemien geld af te pak
ken. Wat ik echt een zeer belachelijk
iets vond. Nooit is men het met el
kaar eens, maar op een negatief pro-
Jan Heijs: 'On
ze oudste dona
teur is een mis
sionaris in Bra
zilië. (foto GPD)
gramma bleek het ineens mogelijk-
te zijn. Wat ik toen gesteld heb in
zo'n commentaar, is vervolgens
door de Nederlandse Filmdagen op
gepikt. Het heeft ertoe geleid dat tij
dens de Filmdagen voor het eerst
het complete front van filminstel
lingen in contact is gebracht met de
politici. Zodat bij de politici einde
lijk eens dat beeld doorbroken werd
dat die filmwereld in Nederland
zo'n zooitje is waar iedereen uitslui
tend oog heeft voor het meest parti
culiere eigenbelang, waardoor je
naar believen een verdeel-en-heers-
politiek kunt voeren".
Kruisjes
Een van de speciale aardigheden
van de Filmkrant is dat het blad zelf
ook echt alle geledingen van de Ne
derlandse filmwereld verbindt. Het
is het enige filmblad waarvan de in
houd niet wordt ingekleurd door
een speciale bloedgroep. Het heeft
een nieuwsrubriek, de zogenaamde
'geruchtenmachine', die in zijn
soort de beste van Nederland ge
noemd mag worden. Het komt voor
dat journalisten die een stuk, dat ei
genlijk net te specialistisch is voor
het eigen medium, aan de Film
krant cadeau doen. De Filmkrant,
heeft een rubriek die gevuld wordt
met citaten uit dagbladrecensies.
En ruim een dozijn toonaangeven
de critici blijkt ten behoeve van De
Filmkrant bereid om maandelijks
hun meningen nog eens te conden
seren in een schema met waarde
ringskruisjes.
Heijs: "Ja, dat schijnt de rubriek
te zijn waar veel van de lezers het
eerst naar grijpen. En op een be
paalde manier bedien je daar ook
weer de distributeurs en filmma
kers mee. Ik weet dat Matthijs van
Heijningen, telkens als hij een film
heeft uitgebracht, onmiddellijk wil
weten hoe de kruisjes uitvallen, om
te zien hoe de dames en heren van
de pers er nou echt over denken".
Het blijft desondanks ook voor
De Filmkrant moeilijk om quitte te
draaien.
"Vier jaar geleden is het gelukt
om 5000 gulden over te houden.
Maar in 1989 boekten we ineens een
verlies van 30.000 gulden. We heb
ben bij het Prins Bernhard Fonds
een aanvraag ingediend voor een
geldelijke bijdrage ter vernieuwing
.van het computerpark. Dan zouden
we kunnen overschakelen op 'desk
top publishing'. Het zou toch wel
zeer aangenaam zijn, wanneer we
eens een keer 40.000 gulden zouden
overhouden. Met wat meer adver
tenties, zouden we dikkere kranten
kunnen maken, met vanzelfspre
kend ook meer redactionele pagi
na's. Dan konden we bij voorbeeld
eens een mooie serie gaan maken
over animatie in Nederland".
'Tets wat wel steeds beter gaat lo
pen is het donateurschap. Het film
blad zelf is voor iedereen gratis ver
krijgbaar. maar door het storten van
minimaal 30 gulden word je dona
teur en krijg je het blad via de post
thuis gestuurd. Daar maken we dan
ietsje winst op. alles bij elkaar
40.000 gulden per jaar. Maar je moet
er wel bijbedenken dat tal van film
betrokken Nederlanders die in het
buitenland wonen, eveneens dank
baar gebruik maken van die rege
ling. Onze oudste donateur is een
missionaris in Brazilië, wat hij daar
met de Filmkrant moet, weet ik ook
niet, maar hij krijgt hem keurig elke
maand in het regenwoud toege
stuurd."
HOLLYWOOD (GPD) - De aan
staande filmzomer zal in het te
ken komen te staan van Robin
Hood. Twee films tegelijkertijd
zullen in première worden ge
bracht met de edelbandiet uit
middeleeuws Engeland als
hoofdpersoon. Het hoogst zijn de
verwachtingen gespannen ten
aanzien van Robin Hood, Prince
Of Thieves, waarin Kevin Costner
(zijn regie-debuut Dances With
Wolves werd onlangs zevenvou
dig met Oscars bekroond) de
hoofdrol zal spelen.
De Hollywood-ster toucheerde
7 1/2 miljoen dollar voor het spe
len van de legendarische 'outlaw'
van Sherwood Forest. Kevin
Reynolds klaart de regie-klus
voor twee miljoen. De totale pro-
duktiekosten worden geraamd
op 50 miljoen dollar. De opnamen
voor Prince of Thieves zijn ge
maakt op lokaties in Engeland en
Frankrijk en in de Londense
Shepperton Studio's. De wereld
première in de Verenigde Staten
is in juni.
Dezer dagen gaat Japan het
door John Irvin geregisseerde
The Adventures of Robin Hood in
wereldpremière. Daarin spelen
Patrick Bergin en Uma Thurman
de hoofdrollen. De rest van de we
reld kan deze 15 miljoen kostende
produktie in mei en juni verwach-
III1IIIIIIB
(üiiiiiiii mmu
BIOSCOPEN
werpen.
Die beklemming wordt nog ver
sterkt door de compacte filmstijl,
waardoor de toeschouwer weinig
kans krijgt om op adem te komen.
Bovendien legt Demme een voor
keur aan de dag voor lichtelijk bi
zarre en suggestieve loKaties die
maken dat de grens tussen werke
lijkheid en nachtmerrie af en toe
vervaagt. Hij balanceert daarmee
soms gevaarlijk dicht op de rand
van goedkoop effectbejag, maar het
resultaat is er niet minder om.
LEO BANKERSEN
LEIDEN
'Kindergarten Cop' - Lido, 12 jr.
'Dances with wolves' - Lido. al.
'Sleeping with the enemy' - Lido, al.
'Awakenings' - Lido, al.
'Duck Tales, de film. Het geheim van
de wonderlamp' - Lido, al
'Three men and a little lady' - Lido, al.
The Godfather Part III' - Lido, 16 jr.
"Silence of the lambs' - Luxor, 16 jr.
"Cyrano de Bergerac' - Trianon.
'Pruimenbloesem' - Rex, 16 jr.
ALPHEN
(Eurocinema. Van Boetzelaerstr. 6. tel.
01720-20800»
'Silence of the lambs'. 16 jr.
"Kindergarten Cop'. 12 jr.
'Three men and a little lady", al.
'Sleeping with the enemy', al.
'De kleine zeemeermin', al.
'Dances with wolves', al.
VOORSCHOTEN
(Greenwav, Schoolstraat, tel. 071-
614354. b.'g.g. 612566)
'Witches', al.
'Home Alone', al.
'Sheltering Sky', al.
'Eline Vere". al.
'Madame Sousatzka', al.
'De kleine zeemeermin', al.
FILMHUIZEN
'The Hot Spot' - Het Kijkhuis, Leiden
(142895).
'Taxi Driver' - Het Kijkhuis. Leiden.
'Waterloo' - Het Kijkhuis. Leiden.
'Mo' Better Blues' - Het Kijkhuis, Lei
den.
'Goodfellas' - Het Kijkhuis, Leiden.
'Atame! (Tie me up. Tie me down)' -
Het Kijkhuis, Leiden.
'Death of a teamaster' - LVC, Leiden
(146449)
'Theao en Thea en de ontmaskering
van het tenenkaas imperium' - LVC,
Leiden.
'Ariel' - LAK, Leiden, di. 20.00 uur
(124890).
'The match factory girl' - LAK, Leiden,
di. 22.00 uur
'Mo' Better Blues' - Park Filmhuis, Al
phen (01720-95600).
DEN HAAG
'Sleeping with the enemy' - Asta (070-
3463500), al.
'Dances with wolves' - Asta. al.
"Postcards from the edge' - Asta. al.
'Misery' - Babylon (070-3471656). 12 jr.
'The Grifters' - Babylon, 12 jr.
'Awakenings' - Babylon, al.
'Silence of the lambs' - Cineac (070-
3630637), 16 jr.
"The Godfather Part III' - Cineac, 16 jr.
'The Russia House' - Cineac, al.
The Godfather Part III' - Metropole
(070-3456756). 16 jr.
Dances with wolves' - Metropole. al.
Eline Vere' - Metropole. al.
'Silence of the lambs' - Metropole. al.
'Havana' - Metropole. 12 jr.
'Kindergarten Cop' - Odeon (070-
3462400). 12 jr.
'Nightmare on Elmstreet 5' - Odeon. 12
AMSTERDAM
The Grifters' - Alfa (020-278806). 12 jr.
'Postcards from the edge' - Alfa, al.
'Reversal of fortune' - Alfa, al
'Alice' - Alfa. al.
'Dances with wolves' - Alhambra, (020-
233192), al.
'The sheltering sky' - Alhambra. al.
'Sleeping with the enemy' - Bellevue
Cinerama (020-234876), al.
'Awakenings' - Cinerama (020-266227),
al.
'Misery' - Calypso (020-234876), 12 jr
'Eline Vere' - Calypso, al.
'Le mari de la coiffeuse' Cinecenter
(020-236615), 16 jr
'La discrete' - Cinecenter. 16 jr.
■Ju-Dou' - Cinecenter, 16 jr.
'An angel at my table' - Cinecenter, 16
jr.
'Silence of the lambs' - Cinema (020-
151243), 16 jr.
'The Godfather-Part III' - Cinema. 16
jr.
'Silence of the lambs' - City (020-
234579), 16 jr.
'Kindergarten Cop' - City. 12 jr
'Pretty Woman' - City. al.
'Ghost' - City, al.
'Nightmare on Elmstreet 5' - City, 12 jr.
The Rookie' - City, 16 jr.
'Three men and a litlle lady' - City, al
'Presumed Innocent' - Kriterion (020-
(6)231708).
'Route One/USA' - Kntenon.
'Niets voor de eeuwigheid' - Kriterion.
'Alice' - The Movies (02046)245790).
'Death of a teamaster' - The Movies.
'Let's get lost" - The Movies.
'Avalon' - The Movies.
'La bande des quatre' - The Movies.
'Kindergarten Cop' - Tuschinski Cine
ac (020-243639), 12 jr.
The Godfather Part III' - Tuschinski
(020-262633), 16 jr
'Awakenings' - Tuschinski. al
'Dances with Wolves' - Tuschinski. al.
'Elirve Vere' - Tuschinski. al.
The Russia House' - Tuschinski. al.
'Havana' - Tuschinski, 12 jr.
'Halfaouine' - De Uitkijk (020-237460),
16 jr.
TELEVISIE
LEIDEN - 'Cyrano de Bergerac', de film die bij de laatste Oscar-uitreiking in de prijzen viel vanwege de
kostumering, is nog steeds in een enkele bioscoop te zien. Zo draait de film, met Gérard Depardieu »n de hoofdrol,
op het ogenblik in het Leidse Trianon-theater. (archieffoto gpd>
Zaterdag 13 april
The rage of Paris (Super Channel,
20.00 uur). Komedie van Henry Koster
uit 1938 met aardige rolbezetting:
Douglas Fairbanks en Danielle Darri-
eux. Rijke echtgenoot van Danielle
(toen een sexsymbool) wordt belazerd.
North by northwest (Ned. 3, 22.50
uur). Hitchcock-film uit 1959 waarin
Cary Grant vaak voor z'n leven moet
rennen omdat geheime agenten hem
voor een tegenstander houden. Klas
sieke scène met overscherend vlieg
tuigje. Ook met Eva Marie Saint en Ja
mes Mason.
The house that dripped blood
(RTL 4, 22.55 uur) Britse horrorcom
pilatie. die uit vier korte verhalen be
staat. Ze worden via de figuur van een
detective tot eén, wankel, geheel ver
bonden In 1971 gemaakt door Peter
Duffell. Met John Bennett en Joanna
Dunham.
Dead of w inter (BBC 1. 23.05 uur)
Wat clichématige thriller van nochtans
gerenommeerde Arthur Penn, uit
1987. Jonge actrice zonder werk wordt
onder het mom van een screentest
naar een afgelegen huis gelokt.
Sneeuwbuien, doorgesneden tele
foonlijnen en een lijk op zolder. Met
Mary Steenburgen en Roddy McDo
well.
War Zone (RTL 4, 1.10 uur) Oor
logsfilm uit 1987 van Nathaniel Gutt-
man over een Amerikaanse tv-verslag-
gever in Beiroet, die emotioneel bij de
oorlog betrokken raakt. Hoofdrollen
voor Christopher Walken en Marita
Marshall. Genre was eind jaren tachtig
erg populair, maar dit is een matige
film.
Zondag 14 april
Bad man's river (Super Channel,
21.00 uur). Italiaans/Frans/Engelse co
productie uit 1971, geregisseerd door
Eugenio Martin. Bandieten blazen wa
penarsenaal op maar lopen hun belo
ning mis. Met Lee van Cleef, James
Mason en Gina Lollobrigida
American roulette (RTL 4. 0.40
uur). Slechte politieke thriller uit 1988
van Maurice Hatton, met Andy Garcia,
Kitty Aldridge. President van een La
tijns-Amerikaanse republiek is ook
nog dichter en krijgt doodseskaders
achter zich aan.
Maandag 15 april
Lisbon (BBC 2. 18.15 uur) Ameri
kaanse film uit 1956 van Ray Milland,
met Maureen O'Hara, Milland zelf en
Claude Rains Dief benadert schipper
om echtgenoot van O'Hara uit commu
nistische gevangenis te redden. Matig.
Cotter (Super Channel, 22.30 uur).
Aardige film uit 1973 van Paul Stanley
over een Indiaan die na een ongeluk
tijdens een rodeo probeert om zich in
een klein stadje geaccepteerd te ma
ken. Met Don Murray en Carol Lynley.
Adieu Poulct (RTL 4. 1.23 uur)
Al Pacino in rebelse rol.
Franse policier uit 1975 van Pierre
Granier-Deferre> met de sterren van
dat moment, Lino Ventura en Patrick
Dewaere. Hun confrontatie is belang
wekkender dan het neofascistische
complot waar ze mee te maken krij
gen.
Dinsdag 16 april
Shenandoah (BBC 2. 19.00 uur) Wes
tern uit 1965 van Andrew McLaglen.
waarin James Stewart tegen zijn zin
betrokken raakt bij de Amerikaanse
Burgeroorlog.
Starlight hotel (ifRT 2, 20.00 uur)
Tiener helpt oorlogsveteraan uit de
Eerste Wereldoorlog over zijn trauma
heen. Nieuw-Zeelandse film uit 1987
van Sam Pilsbury, met Peter Phelps
en Greer Robson.
Woensdag 17 april
Een maand later (Ned. 2. 22.40 uur)
Mislukte komedie van Nouchka van
Brakel uit 1987. Twee vrouwen ruilen
voor een maand van echtgenoot. Met
Renée Soutendijk en Monique van de
Ven.
Donderdag 18 april
Carry on... Up the Khyber (BBC 2.
19.00 uur). Britse klucht uit Carry on-
sene van Gerald Thomas. Deze is uit
1968 en speelt in het India van 1895.
Met Sidney James en Kenneth Willi-
Day of the wolves (Super Channel,
22.20 uur). Ex-shenff moet het opne
men tegen drie misdadigers die zijn
Vrijdag 19 april
The Kansan (Super Channel. 20.00
uur) Routinewestern uit 1943 van Ge
orge Archainbaud. Richard Dix is de
marshall die eerst de bandieten ver
slaat en dan problemen krijgt met een
bankier. Ook met Jane Wyatt.
That's life (RTL 4. 20.30 uur) Pro-
bleemfUm uit 1968 van Bloteo
Edwards, die doorgaans komedies
maakt Toch is dit zeker niet slecht
Een architekt heeft moeite met het ou
der worden, zijn vrouw is bang voor
kanker. Iedere acteur (onder wie Jack
Lemmon en Julie Andrews) nam een
huisdier mee als medespeler Opgeno
men in het huis van de regisseur.
March or die (BRT 1. 20.30 uur)
Amerikaanse film uit 1977 is ondanks
sterbezetting (Gene Hackman, Cather
ine Deneuve. Max von Sydow) een ma
tig eerbetoon aan het Franse vreemde
lingenlegioen Regie van Dick Ri
chards
Revolution (RTL 4, 23.10 uur) Film
uit 1985, of wat gebeurt er als je Al Pa
cino overlevert aan een slechte regis
seur (Hugh Hudson). Pacino trekt
schreeuwend en bekketrekkend in het
rand in dit vreselijk geflopt-- dl na
ten tijde van de Amerikaanse Burger
oorlog Zelfs Natasja Kinski kan de
zaak niet redden.
Pour rent briquet Cat plus rlen
(BRT 1. 23.15 uur) Misdaadfilm van
Edouard Molinaro uit 1982. Een v
kelozc en z'n maat beroven banken
met speel goed ge we ren. Rollen van
Daniel Ateuil en Anémone.
The stepfather (Ned. 3. 23.20 uur).
Amerikaanse thriller uit 1987 van Jo
seph Ruben Op het oog bescheiden
man streeft naar perfect geluk en lijkt
dat te vinden in het huwelijk, maar
dan doet zijn stiefdochter een ontdek
king over 's mans verleden Spannend.
Rolien van Terry O'Qurnn en Shelley
Hack.
El condor (BBC I. 24.00 uur) W<
tern uit 1970 van John Guillermin, met
Lee van Cleef en Jim Brown
La vie ett belle (BBC 2. 0.20 uur)
Zaïrese film uit 1987 van Ngangura
Mweze en Benoit Lamy. met Bibi
Krubwa en Papa Wemba
Dillingrr c morto (RTL 2 00 uur)
Vroege film van Marco Ferreri uit 1968
is een sombere kijk (als altijd bij Fer
reri) op man-vrouw verhoudingen.
Man treft overspelige echtgenote in
bed aan en haalt revolver uit de keu
kenla. Fantastisch spel van Michel
Piccoli. Ook met Anita Pallenberg r
Annie GirardoL Goed