'Mister Baker, luister alstublieft! Duitsland wacht angstig op Poolse invasie Staat Israël geen 'geloofsgegeven' Kurden sterven van honger en kou in een barre bergstreek 'VN grijpen niet in voor Kurden' 'Als kerk afrekenen met anti-joodse stereotypen' DINSDAG 9 APRIL 1991 Van onze correspondent Ad Bloemendaal CUKURCA De Amerikaanse mi nister van buitenlandse zaken Ja mes Baker stond gisteren 10 minu ten op Iraaks grondgebied. Hij arri veerde in de namiddag per helikop ter bij het Turkse dorp Cukurca om van daaruit uit te kijken op het grootste vluchtelingenkamp aan de Iraaks-Turkse grens. Langs de berghellingen, waar duizenden vluchtelingen hun kamp hebben opgeslagen, klonk een enthousiast applaus: meer bij wijze van aan moediging dan als beloning, want de Kurden en andere Iraakse vluch telingen zeggen niets te begrijpen van de Amerikaanse politiek, die Saddam diens oorlog tegen de min derheden laat voortzetten. Onder het roepen van "Mister Ba ker. mister Baker, ik wil met u pra ten. luister alstublieft!", drong een van de kampbewoners zich naar vo ren. Baker luisterde hoe de man met tranen in de ogen de Amerikanen en de rest van de wereld smeekte de vluchtelingen te helpen. "We gaan dood van de honger. We hebben geen medicijnen en onze kinderen sterven van de kou. We willen naar het buitenland en niet hier in Irak blijven". Baker beloofde hem een grote in ternationale reddingsactie. "Ik kan u vertellen dat president Bush zo juist een luchtbrug van hulpgoede ren naar Turkije heeft aangekon digd". Kou De Kurdische clan-leider Lizken Dorki overhandigde Baker een brief met een hulpverzoek. "Onze kinderen worden verslonden door de wolven", voegde hij er aan toe. Die uitspraak moet vooral symbo lisch worden opgevat. De meeste kinderen die tot nu toe zijn omgeko men op de gruwelijke tocht van ge middeld acht dagen, zijn gestorven van de kou. Op de hoge passen van het ruwe bergland en het Iraaks- Turkse grensgebied ligt nog altijd meters sneeuw. Volwassenen tonen de wonden aan hun voeten en laten baby's zien met rode open gezicht jes door de combinatie van zon overdag en vrieskou in de nacht. Acht dagen lopen in ruw bergter- rein is een prestatie voor gezonde mensen, maar onder de gestage stroom vluchtelingen die over de bergruggen naar de Turkse grens trekt, zijn bejaarden, jonge kinde ren. zieken en gewonden. Bij de enige eerste-hulppost, in een tent in het kamp. liggen twee jongens van 14 en 17 jaar. Het bo venlichaam van de eerste is bedekt met wonden van granaatscherven. Ze komen net als de meeste vluch telingen in Cukurca uit de Iraakse stad Dehuk en omgeving. Een week geleden heeft het Iraakse leger zwaar huisgehouden in de 40.000 in woners tellende Kurdische stad en de omgeving. De vader van de 14-jange vertelt dat zijn huis is beschoten met een bazooka. Helikopters dropten fosforgranaten in de stad. Als ge volg daarvan is het gezicht van de 17-jarige zwart geblakerd. Een ver pleegster trekt met veel geduld stukjes verbrande huid van zijn ge zicht. Beide ogen zitten dicht. Het opmerkelijkste is dat beide jongens de barre voettocht hebben vol bracht voor zij aan hun wonden konden worden behandeld. Wie Kurdische vluchtelingen kijken naar een Amerikaanse voedseldropping. i den van hen te laat gekomen. zwaargewond is, oud of ziek. sterft meestal onderweg. Volgens voor zichtige schattingen van de Turkse autoriteiten zijn tot nu toe tegen de 2000 mensen in de bergen omgeko men. De vader van de 21-jarige Rasun had al een hartkwaal voor zij een week geleden uit Dehuk vertrok ken. "Onderweg werden we be schoten door Iraakse helikopters en we moesten dekking zoeken. Voor vader was dat te veel. Hij kreeg een hartaanval. We hebben een gat ge graven en hem er in gelegd. Dat was de begrafenis". Beperkt Hoeveel vluchtelingen in het grens gebied verblijven, is niet precies be kend. maar het moeten er ergens tussen de 250.000 en 500.000 zijn, met nog ongeveer eenzelfde aantal onderweg. Daarmee is het nu al een van de grootste vluchtelingenpro blemen uit de geschiedenis. Des te merkwaardiger is het dat 12 dagen nadat de eerste Kurdische Irakezen in Turkije arriveerden, het red dingswerk nog nauwelijks op gang is gekomen. De Turken doen wat ze kunnen, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Daarom is buitenland se hulp van het grootste belang. De vluchtelingen in Cukurca zit ten in groepen bij elkaar. De mees ten onbeschermd, sommige onder dekens of plastic zeil. Af en toe ont laden zich zware regenbuien die het terrein veranderen in een waterval, die-de ontlasting van de 40.000 men sen over het hele gebied verspreidt, met diarree, hepatitis en andere in fectieziekten als gevolg. Er zijn artsen onder de vluchtelin gen hier, maar medicijnen ontbre ken nog ondanks de op gang geko men bevoorrading vanuit de lucht. Grote ziekenhuizen zijn er in de wij de omgeving niet te vinden. De or ganisatie 'Artsen zonder Grenzen' was de eerste hulpverleningsorga nisatie die in Turkije arriveerde. Volgens de kwartiermakers, Jan de Lange en Peter Grotendorst uit Am sterdam, zijn de vrachtauto's met medicijnen en andere medische hulpgoederen al onderweg naar het grensgebied. De Amerikaanse oud-diplomaat Lionel Rosenblatt, voorzitter van de Amerikaanse organisatie Refugees International, heeft 16 jaar ervaring in het vluchtelingenwerk. Hij was actief in onder meer Cambodja, Ti bet en Liberia. Hij meent dat de Verenigde Naties nu zeer snel wat moeten doen. Wijzend op de onaf zienbare menigte vluchtelingen op de berghellingen zegt hij: "Dit ge bied moet onmiddellijk tot een soort vluchtelingenzóne worden verklaard, net als indertijd het grensgebied tussen Cambodja en Thailand. Als hier VN-personeel rondloopt zullen de mensen minder bang zijn voor Iraakse acties". "Ondertussen moeten er tenten, medicijnen en vooral drinkwater worden aangevoerd, anders voorzie ik massale sterfte", zegt Rosenblatt. "Turkije kan weinig worden verwe ten. Het doet zijn best, maar het had slechte ervaringen in 1988, toen er 80.000 Iraakse vluchtelingen over de grens kwamen en het helemaal alleen voor de problemen stond. Daarom is het nu voorzichtig. Vluchtelingen die de grensrivier tussen Irak en Turkije oversteken, worden de laatste dagen in open vrachtauto's naar het gebied net over de Iraakse grens gebracht. De Turkse regering wil de mensen zo veel mogelijk concentreren in een klein aantal kampen, waarvan Cuk urca het grootste is. Niemand van hen wil terug naar zijn woonplaats zolang Saddam en de Ba'ath-rege- ring het voor het zeggen hebben, en velen dromen van een toekomst in Amerika, Europa, of opmerkelijk, Israël. "Israël heeft ook problemen met een opstand, maar heeft het ooit fosfor gebruikt of bommen te gen de burgerbevolking?", vraagt de 25-jarige Kurd Shehad retho- risch. "De Israëliërs hebben ons geld gegeven en militaire steun. Ze zijn tegen Saddam en tegen de Ara bieren. Ik wil best naar Israël". Voor de meesten is Amerika het meest begeerde doel. "Ik heb in Amerika gestudeerd en ik wil niet langer in Irak wonen", verklaart een oudere arts in onberispelijk Engels. Hij is net aangekomen. In zijn kos tuum met das, acht dagen geleden zonder twijfel onberispelijk, valt hij op tussen de armelijk geklede me nigte. Hetzelfde geldt voor zijn dochter in Benetton-trui en merk- jeans. Vluchten kent geen rangen en standen. De meeste bewoners van het Cuk- urca-kamp zijn mens.en van het platteland, die zich minder moeilijk schikken in de barre omstandighe den dan het stadse volk. De Kurden vormen de grote meerderheid, maar er zijn ook etnische Turken en Assy- rische christenen. De laatste groep is met ongeveer duizend families in Cukurca goed vertegenwoordigd. Er zijn ook drie priesters, onder wie Filipe Daoud, die graag zou zien dat de Wereldraad van Kerken in actie kwam. Vandaag begin de uitreiking door de VN van tenten en dekens, zodat geleidelijk steeds minder mensen de nacht onder de blote hemel hoe ven door te brengen. "Als de Ver enigde Staten nu evenveel leider schap hadden getoond als in de Golfoorlog, zouden de omstandig heden van de vluchtelingen al een stuk beter zijn geweest", zegt Ro senblatt. "Het beste is deze situatie te zien als een direct uitvloeisel van de peperdure operatie Desert Storm. Die duurde korter dan we verwachten en dus moet er geld over zijn voor de vluchtelingen". Van onze correspondent Theo Haerkens DEN HAAG - Geschokt kijkt de wereld toe hoe de Kurden in het bergachtige gebied in het noorden van Irak proberen het vege lijf te redden. Met voedsel, dekens en ten ten wordt geprobeerd de nood wat te lenigen. Toch ziet het er niet naar uit dat de Verenigde Naties of de Veiligheidsraad snel zullen ingrij pen. "Wat er uiteindelijk gaat ge beuren is niet te voorspellen". Soepel schetst dr. S. Rozemond, adjunct-directeur van het Instituut voor Internationale Betrekkingen, Clingendael, de belemmeringen die de internationale gemeenschap er van weerhouden met geweld een eind te maken aan de terreur van het Iraakse leger. "De raad voelt zich uitsluitend geroepen in te grij pen als de internationale vrede en veiligheid in het geding zijn, en dat is hier niet het geval". In feite woedt er een burgeroor log en hoe treurig dat ook is, dat is voor de leden van de VN of de Vei ligheidsraad geen reden in te grij pen. De lidstaten hebben zelf ge woon te veel boter cp het hoofd. "Want waar worden minderheden niet onderdrukt?" zegt Rozemond met een bitter lachje. Explosief Sommige volkenrechtgeleerden menen dat de VN juist moet ingrij pen omdat het gebied zo expiosief is. Zij vrezen dat de buurlanden zich ■ermee gaan bemoeien als actie van de VN uitblijft. "Een cirkelredene ring", zegt Rozemond afkeurend. "Overal in de wereld zijn landen wier vingers jeuken om elders in te grijpen. Als dat voor de VN reden moet zijn om in actie komen, is het eind zoek". De schending van de mensen rechten in Irak, is hoe schrijnend ook, is voor de VN evenmin reden om een internationale troepen macht naar het bergachtige noor den van het land te sturen. "Men-' senrechten zijn voor de VN erg be langrijk, maar rechtvaardigt geen gewapend ingrijpen. Er wordt eer der geprobeerd het doel te bereiken via overreding dan door middel van dwang". Nog een mogelijkheid: de Veilig heidsraad kan zelf nieuwe rechtsre gels opstellen - "nieuw recht schep pen" - door het handvest van de VN aan te vullen. Maar veel verwacht hij daar niet van. Rozemond tekent aan dat toepas sing van dergelijke rechtsregels geen sinecure is. Hoe moetje weten dat een willekeurig land werkelijk op grote schaal mensenrechten schendt? "De verhalen van de Iraakse vluchtelingen zijn allemaal uit de tweede hand. Als je de hand licht met de bewijsvoering en voor tijdig ingrijpt, loop je het risico dat allerlei opstandelingen een burger oorlog uitlokken onder het motto: wij kunnen ook wel profiteren van die regeling". Van onze correspondent Hans Hoogendijk BERLIJN Voor miljoenen Polen was het gisteren een soort feestdag. Voor het eerst sinds de Tweede We reldoorlog konden ze zonder visum de meeste Westeuropese landen, waaronder ook ons land, bezoeken. En dat zijn ze van plan ook. Hoewel een treinkaartje Warschau-Berlijn 1.2 miljoen zloty kost - meer dan een maandsalaris - waren gisteren alle treinen naar het Westen tot de laatste plaats bezet. Alleen al de eer ste visum-vrije dag passeerden tien duizenden nieuwsgierige Polen de Duitse grens. De gevreesde chaos bleef echter uit, omdat veel Polen blijkbaar eerst de reacties afwachten en de douane aan beide zijden van de on der de communisten in 'Vredesri- vier' omgedoopte Oder niet al te kinderachtig deed. Maar om nu te stellen dat de Duitsers met hoempa orkesten en vooraanstaande politici om middernacht de val van de vi sumplicht begroetten, is ook over dreven. Rechts-extremisten en neo nazi's. die tevoren hadden aange kondigd de Polen met geweld te zullen stoppen, kwamen alleen in Frankfurt aan de Oder, Görlitz en in Guben in actie. In Frankfurt schreeuwden onge veer 150 neo-nazis 'Polen raus' en "Duitsland voor de Duitsers', gooi den stenen naar een Poolse bus en leverden korte tijd slag met de Duit se ME. Twaalf relschoppers werden opgepakt. Daarna keerde de rust weer. In de beide andere steden ging het om een handvol luidruchti ge jonge extremisten. De grensbewakers waren niet on der de indruk van de stroom Poolse bezoekers. Brigadier Udo Schnetl- ler van de Bundesgrenzschutz in Frankfurt: "Voor ons is het een ge wone maandag. Natuurlijk een beetje drukker dan anders, maar met extra personeel kunnen we het makkelijk aan". Ook aan de Poolse kant was geen sprake van paniek. Waldemar Buchta. verantwoorde lijk voor de contrlóe in Slubice, had zich tevoren wel enige zorgen ge maakt. "Wij waren er niet op voor bereid. Dat de visumplicht zo snel Burgemeester Ryszard Bodziacki zou verdwijnen, hadden we met was ook niet helemaal gerust. Hij verwacht", zei hij. heeft maar twaalf politiemannen. Zijn vrees dat tienduizenden Polen de nieuwe vrijheid zouden gebrui ken om met hun auto naar Slubice te rijden om daarna te voet inkopen te gaan doen in Frankfurt, werd nog niet bewaarheid. Bodziacki: "Dat kan nog komen, want het is de een voudigste en goedkoopste manier. Willen mijn landgenoten namelijk met de auto de grens over, dan moe ten ze veel betalen voor een extra verzekering en de trein is voor de meesten te duur". In Duitsland brachten sommige boulevardkranten opgeklopte ver halen over de 'Polen-invasie'. Voor al in Berlijn werden bange herinne ringen wakker aan een jaar geleden toen de Polen als een sprinkhanen plaag over het toen nog ommuurde westelijk deel van de stad uit zwermden. De goedkope warenhui zen en supermarkten moesten soms na een paar uur 'nee' verkopen en elk weekeinde verzamelden zich tussen de 100.000 en 200.000 zwart handelaars in het centrum van de stad. De politie stond machteloos, maar tienduizenden Berlijners schuimden van woede. Dat wil het stadsbestuur nu voorkomen, onder meer door het registreren van alle Polen die een wetsovertreding be gaan. Zwarthandelaars worden di rect in de kraag gepakt. Polen zul len bij verkeersovertredingen net zo hard worden aangepakt als Duit se zondaars en Poolse auto's zullen bij steekproeven technisch worden onderzocht. Wie fout zit, krijgt een inreisverbod van een jaar voor heel Duitsland. Dat is geen discriminatie, liet het stadsbestuur weten en burgemees ter Diepgen verklaarde dat 'Berlijn open, tolerant en liberaal wil zijn'. Maar bepaalde supermarkten, Aldi voorop, discimineren de Polen wel degelijk. Zij worden slechts een voor een binnengelaten en moeten in ruil voor een boodschappenwa- gentje hun pas afgeven. Het groot winkelbedrijf zegt op deze wijze le ring uit het verleden te hebben ge trokken, toen winkelwagentjes niet werden teruggebracht. Daarentegen komt de alternatie ve Berlijnse krant TAZ met een hele pagina Duitse uitdrukkingen met Poolse vertalingen. De krant roept zijn lezers op 'deze overlevingslexi- con uit het hoofd te leren om hem daarna aan Poolse of Duitse buren te geven'. Een paar voorbeelden uit deze ludieke taalgids: 'Hoe gaat het met Lech Walesa'; 'Aldi is een/twee- /drie straten verder'; 'Sigaretten verkopen is verboden' en 'Wat kost een slof? Vreemdelingenhaat In de Oostduitse grenssteden is de vreemdelingenhaat veel duidelijker te merken dan in de wereldstad Ber lijn. Aan de grens is de midden stand bang voor ambulante hande laars, in de nog niet gesloten fabrie ken vrezen de werknemers dat zij ontslagen worden, omdat Polen voor nog lagere lonen willen wer ken en iedereen is als de dood voor inbrekers. De politie en de plaatse lijke bestuurders reageren laconiek op deze paniekstemming: "We heb ben alles onder contrlóe" en "Als de middenstand merkt dat de Polen ook geld uitgeven, is het gejammer snel voorbij". Aan Poolse zijde zijn de autoritei ten zich heel goed bewust van de slechte reputatie die zwartwerkers, handelaars, autozwendelaars en schijn-asielzoekers het land in het verleden hebben bezorgd. Daarom hameren de Poolse media er al we ken op dat het van hun eigen land genoten afhangt of de deur naar Eu ropa open blijft of snel weer wordt dichtgegooid. De Poolse regering heeft de bevolking opgeroepen zich als ambassadeurs van hun land te gedragen en zo de rest van Europa te bewijzen dat Polen erbij hoort Verder stellen de Polen dat zij al in januari de visumplicht voor Duit sers hebben afgeschaft en dat op de toen volgende invasie van vooral Oostduitse koopjesjagers, die met zwart gewisseld geld de textielza ken leegkochten en goedkoop tank ten, allesbehalve hysterisch is gere ageerd. GEESTELIJK LEVEN Blei: Palestijnse staat erkennen UTRECHT (ANP) - De Her vormde Kerk moet pleiten voor een Palestijnse staat naast de staat Israël, zoals de Raad van Kerken dat al enige jaren doet. Ruimte voor zo'n pleidooi komt er als de Her vormde Kerk terugkomt op de uitspraak uit 1970 dat de staat Israël een verplichtend 'geloofsgegeven' is. Dit zei de secretaris-generaal van de Hervormde Kerk, dr. K. Blei, gisteren in Utrecht waar hij sprak over een nieuw synodaal ge schrift over Israël, volk, land en staat. De actuele situatie is een van de redenen waarom de syno de een commissie de opdracht heeft gegeven tot 'voortgaande bezinning' op het oude rapport. Blei maakt deel van die com missie uit, eveneens leden van de Hervormde raad voor kerk en Is raël (die uiteraard voor Israël op komt) en van de Generale Diako- nale Raad (die meer te maken heeft met de Palestijnse slachtof fers in het Midden-Oosten). Het valt dan ook niet mee binnen de commissie snel verder te komen, zo verzuchtte de secretaris-gene raal. De stem van de Palestijnse christenen moet volgens Blei in het nieuwe rapport. In het oude rapport ontbreekt vrijwel geheel het zicht op het Palestijnse vraag stuk als keerzijde van de medail le. "Naarmate wij die stem duide lijker horen, wordt het moeilijker over de staat Israël voluit als ge loofsgegeven te spreken". Wel hield hij vast aan het uit gangspunt dat God trouw aan Zijn volk is gebleven, zoals ook in de opdracht die de synode de commissie heeft gegeven, staat vermeld. Dat het Joodse volk het uitverkoren volk is en is geble ven, staat volstrekt niet ter dis cussie, aldus Blei. Maar, zo vervolgde hij, enkele zaken moeten echt anders. Zo had hij bezwaar tegen de dwang matige wijze van theologisch re deneren in het rapport van 1970. Kan uit het ene bijbelse inzicht per consequentie een volgende 'geloofswaarheid' worden afge leid, zo vroeg Blei zich af. De bij bel is ons niet allereerst gegeven om daaruit bij implicatie geloofs stellingen af te leiden, zoals de aanvaarding van de staat Israël als dogma. Hoewel Blei grote bezwaren had tegen de 'onhoudbare' bijbel uitleg van de Palestijnse bevrij dingstheoloog Nairn Ateek, er kende Blei diens kritiek op het politieke misbruik van de bijbel. Met een beroep op bijbelteksten kan geen onrecht worden ge rechtvaardigd. Verder kan de joodse bevrij dingstheoloog Marc Ellis ons hel pen, zo zei Blei, het relatieve van de betekenis van de staat Israël wat duidelijker in het oog te krij gen dan in het rapport van 1970 is geschied. Simon Schoon presenteert nieuw boek HAARLEM (ANP) - De kerk moet haar onderricht zuiveren van anti-joodse stereotypen, als ze de joods-christelijke ontmoe ting serieus neemt. Dr. Simon Schoon geeft in zijn boek 'De Weg van Christus' een aanzet voor een nieuw spreken van de kerk over Christus. "Deze christologie moet geheel vrij zijn van anti-joodse smetten en triomfalisme". Dat zei dr. Schoon in Haarlem bij de pre sentatie van zijn boek. In 'De Weg van Christus' tekent Schoon de contouren van een nieuwe christologie in verband met de ontmoeting van joden en christenen. Schoon heeft bij zijn heroriëntatie geluisterd naar stemmen uit de bevrijdingstheo logie, de feministische theologie en de-charismatische beweging. Schoon is predikant voor kerk en Israël binnen de gereformeer de kerken en voorzitter van het Overlegorgaan van Joden en Christenen OJEC. In september legt hij deze functies neer en wordt hij predikant in de gerefor meerde kerk van Gouda. De joods-christelijke ontmoe ting, die vooral na de Tweede We reldoorlog tot stand is gekomen, is één van de meest verrassende en veelbelovende ontwikkelin gen in kerk en theologie, meent Schoon. Christenen zijn verplicht om antwoorden te zoeken op de scherpe vragen die joden bij deze ontmoeting stellen. Het is name lijk "een schande dat christenen zo veel rampspoed over joden hebben gebracht". De vragen die joden stellen, ra ken het hart van de christelijke identiteit. Voor het gevoel van christenen is hierbij vooral de be tekenis van Christus in het ge ding. Schoon zegt met de nieuwe christologie niet de "leer van Je zus Christus voor joden wat ac ceptabeler te willen maken". De kerk is volgens hem geroepen zich onder de volken voor het joodse volk in te zetten. Schoon pleit voor een integra tie van de ontmoeting in het ker kelijk leven, omdat "de dialoog niet een hobby moet worden van enkele enthousiastelingen". Ver der zegt hij niet in een 'niemands land' tussen de joodse en christe lijke wereld te willen leven. Als de omkeer van de kerk ten opzichte van Israël realiteit wordt, is het volgens Schoon geen 'onbereikbare droom' dat Is raël en de gemeente van Jezus Christus als "partners samenwer ken in Gods verbond voor het le ven, voor de vernieuwing van de wereld en de schepping". Vaticaan ziet af van omstreden zaligverklaring ROME (APIC/RTR) - Hoewel het Vaticaan het nieuws niet offi cieel heeft verspreid, bevestigt de Congregatie voor de Zaken der Heiligen dat de procedure voor de zaligverklaring van de Spaanse koningin Isabella (1451-1504) en kele weken geleden 'gestaakt' is. De verzamelde documentatie, inmiddels 28 dikke delen, ver dwijnt in de kelders van het Vati caan, en wordt daar, als het aan de congregatie ligt, ook 'begraven'. Tot opluchting van internationale joodse organisaties, maar ook van bijvoorbeeld de pauselijke raad die het contact onderhoudt met andere godsdiensten. Isabella, die in 1492 alle joden en moslims uit Spar\je verreef, zou volgens in gewijden de gevoelige relatie tus sen joden en christenen ernstig in gevaar brengen. Volgens Carlos Pennaroch, vice voorzitter van het Spaanse joods-christelijke comité, zou de zaligverklaring van Isabella voor de dialoog nog slechtere gevolgen hebben dan de rel rond het Kar melietessenklooster in Auschwitz. "Het is altijd mogelijk om een klooster te verplaatsen, een zaligverklaring kun je echter nooit meer ongedaan maken". Moker. De kerkelijke omroep Moker besteedt in de uitzending van morgenmiddag (aanvang half vijf) o.a. aandacht de 'evensongs'. Ontvangst via FM 105.7 ofkabel FM 88.1. Geld voor Vaticaan. Het Vati caan wil dat de kerkprovincies meer geld bijdragen voor het werk van de Romeinse kerklei ding. De Financiële experts van het Vaticaan en de voorzitters van de 109 bisschoppenconferenties zijn gisteren bijeengekomen om daarvoor plannen te bespreken. Het Vaticaan staat al jaren in de rode cijfers. Het tekort over 1990 bedroeg 86 miljoen dollar. De be- zuinigingspolitiek van de curie en de herhaalde oproepen tot solida riteit binnen de wereldkerk heb ben het Vaticaan nog niet uit de gevarenzone gehaald. De bijdrage van de gelovigen voor het werk van paus en curie, de zogenoemde Pieterspenning, is niet toereikend, alhoewel zij de laatste jaren enorm gestegen is. Beroepingswerk Hazerswoude (verbeterd bericht), te Nieuw-Venncp L. H. Voschezang Nieuwendijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 2