'Israël kan de Golan niet missen' Wie hoogvlakte heeft, beheerst watertoevoer naar Jordaan en Meer van Galilea 'ledereen droomt van vrede, maar zolang de Syrische dreigementen voortduren, is daar geen kans op' rit ZATERDAG 6 APRIL 1991 Bijna 24 jaar zijn er verstreken sinds Is raël in de Zesdaagse Oorlog de Hoog vlakte van Golan veroverde, en niets wijst nog in de richting van vrede met Syrië. De Amerikaanse oproep tot een nieuwe orde in het Midden-Oosten en de recente rondreis van James Baker wekten even hoop. Maar Israël wil abso luut de Golan niet opgeven en Da mascus herhaalde voor alle zekerheid' dat er geen sprake kan zijn van overleg zolang het Israëlische leger zich niet heeft teruggetrokken uit alle in 1967 be zette gebieden. Dus ook de Golan. "Maar dat gebied kunnen we niet mis sen om drie redenen: militaire veiligheid, waterhuishouding en om wat we hier de afgelopen 24 jaar hebben opgebouwd". door Ad Bloemendaal "Teruggeven aan Syrië"? De Go lan is van ons. Er zijn hier meer dan twintig synagogen gevonden van tweeduizend jaar oud. Na tuurlijk wil ik vrede, maar dat be tekent niet dat ik bereid ben eerst alles op te geven". Rachel Ben-Zvi, 49 jaar geleden als Shelly Witkamp in Amsterdam gebo ren, laat geen twijfel bestaan aan haar gehechtheid aan de Golan-hoogvlak- te. Samen met haar uit Borculo af komstige man Moshe (Mau Noot) be gon ze achttien jaar geleden een boomgaard in de religieuze nederzet ting ('moshav') Nov. Nu het slecht gaat in de landbouw, werkt Moshe in de fabriek van een na bijgelegen kibboets, want van verhui zen kan geen sprake zijn. In 1982, toen Israël de laatste delen van de Sinai- woestijn overdroeg aan Egypte, was Rachel met haar dochters getuige van de ontruiming van de nederzetting Yamit. Die confrontatie tussen joodse soldaten en joodse kolonisten is voor haar een schrikbeeld geworden. "Het was afschuwelijk de bulldozers aan het werk te zien", zegt Rachel met af grijzen. "Dat nooit meer". Strategisch Bijna 24 jaar zijn er verstreken sinds Israël in de Zesdaagse Oorlog de Hoogvlakte van Golan veroverde, maar niets wijst in de richting van vre de met Syrië, laat staan een herhaling van Yamit. De Amerikaanse oproep tot een nieuwe orde in het Midden- Oosten en de recente rondreis van Ja mes Baker wekten even hoop op on derhandelingen tussen Israël en Sy rië, als het begin van een alomvattend vredesproces. Maar in de afgelopen weken heeft Israël nog eens de wet van 1981 bevestigd, waarmee het de Golan feitelijk inlijfde. En Damascus herhaalde voor alle zekerheid dat er geen sprake kan zijn van overleg zo lang het Israëlische leger zich niet heeft teruggetrokken uit alle in 1967 bezette gebieden. Waarom het Israëlische leger in 1967 de hoogvlakte veroverde, is niet moeilijk te begrijpen. Wie aan de rand van het plateau staat ziet het noorden van Israël als een landkaart voor zich uitgestrekt. Alle kibboetsen aan de oever van het Meer van Galilea, en Ti berias aan de overkant, waren gemak kelijke doelwitten voor de Syrische artillerie. Nu de Syriërs met hun ra ketten alle steden van Israël kunnen raken, is de Golan als lanceerbasis van minder belang, maar daadwerke lijke militaire aanwezigheid op de hoogvlakte is nog altijd van grote stra tegische betekenis. W aterhuishouding Belangrijker nog is de Golan als het gaat om de waterhuishouding van Is raël, Syrië en Jordanië. Wie de hoog vlakte bestuurt, beheerst de watertoe voer naar de Jordaan en het Meer van Galilea, Israëls belangrijkste zoetwa terreservoir. Jordanië en Syrië spelen met de gedachte dammen aan te leg gen in riviertjes die water lozen op Is raëlisch grondgebied. Met het uitblij ven van internationale overeenkom sten over een eerlijke verdeling van het water groeit de kans op een nieu we oorlog in het Midden-Oosten. Ruim 10.000 joden en 16.000 Druzen bewonen de Golan, een gebied van zo'n 70 bij 30 kilometer. Het land schap is ruig en indrukwekkend. De afgelopen maanden was het er koud, mistig en somber, maar nu breekt in de loop van de ochtend de zon door. In de thermiekbellen boven de akkers in het zuiden, zweven honderden ooi evaars in sierlijke cirkels omhoog. De meer dan 2000 meter hoge top van de Hermon, in het noorden, gaat schuil in de wolken. De nederzetting Neve Ativ exploiteert er Israëls enige skige bied. Fris en onbedorven is de lucht en steden zijn er niet, hoe graag het 3600 inwoners tellende bestuurscentrum Katzrin zich ook aanprijst als 'hoofd stad van de Golan'. Met enkele tiental len lage flatblokken en een handvol villa's aan netjes aangelegde straten houdt de bebouwing op. Er is een heuse boulevard met vier rijbanen, gescheiden door een palmenrij, en een industrieterrein met een bottela rij van mineraalwater, een elektro nisch bedrijf en de plaats waar de bes te wijn van Israël wordt gemaakt. Gematigd Het grootste gebouw is de zetel van de Regionale Bestuursraad van de Go lan, onder leiding van Yehuda Vol man. De uit de Arbeiderspartij af komstige Volman meent dat de afge lopen weken ten onrechte de indruk is gewekt dat er veranderingen op til zijn. Hij moet toegeven dat de met veel ophef omgeven rondreis van Ba ker heeft geleid tot ongerustheid. "Maar met de werkelijkheid heeft het allemaal niets te maken. Ik beschouw mezelf politiek gezien als zeer gema tigd, maar ik ben ervan overtuigd dat de Golan een onlosmakelijk deel is van Israël en het zionisme. We kun nen dit gebied niet missen om drie re denen: militaire veiligheid, water huishouding en om wat we hier de af gelopen 24 jaar hebben opgebouwd". Volman: "Iedereen hier droomt van vrede, vooral omdat we zo dicht bij de vijand wonen. Maar zolang de Syri sche dreigementen voortduren, is daar geen kans op. Vrede is het resul taat van een dialoog, niet van het op geven van gebied. Anders dan op de Westelijke Jordaanoever en in de Ga- zastrook bestaat er hier op de Golan geen demografisch probleem. De Druzen die hier wonen, willen in gro te meerderheid onder Israëlisch be stuur blijven, ook al zijn ze niet alle maal bereid dat in het openbaar te zeggen". Russen Naast het winkelcentrum van Katzrin zijn bulldozers actief. "We bouwen zeshonderd nieuwe huizen en flatwo ningen", vertelt Meir Monitz, loco burgemeester van de stad. Hij is lid van de Likud, maar zijn denkbeelden over de Golan verschillen niet van die van Volman. De bouwplannen zijn ambitieus voor een plaats die nog maar een paar jaar geleden kampte met een moedeloos stemmende leeg stand. Het geheim van het optimisme is de massale immigratie van Russi sche joden. "Ze worden hier niet naar toege stuurd door de regering", haast Mo nitz zich toe te voegen, met in zijn ach terhoofd de kritische Amerikaanse geldschieters. In kleinere aantallen hebben de Russen ook hun weg ge vonden naar de kibboetsen en mosha ven in de wijde omgeving van Kat zrin. Ze worden aangetrokken door functionarissen van de Regionale Raad, die rondreizen langs de op vangcentra in Israël. De onvoorstel bare woningnood in de Israëlische steden doet de rest. Volgens Monitz wonen er nu zo'n 150 Russische immigrantengezinnen in de stad. Een andere functionaris zegt te verwachten dat dit aantal bin nen een jaar zal groeien tot tegen de Yahuda Volman: "Iedereen hier droomt van vrede, vooral omdat we zo dicht bij de vijand wonen. Maar zolang de Syrische dreigementen voortduren, is daar geen kans op". 1 1 "J"4" r Rachel Ben-Zvi: "De Golan is van ons". duizend. Bij een gemiddelde gezins- bestaan uit Russische immigranten. het dat op korte termijn een kwart v de joodse bevolking op de Golan zal Het bergachtige noordelijk deel i Abu-Saleh: "Nu heeft bij ons vrij wel elk gezin een auto. Niemand wil terug naar de slechte economi sche situatie van '67. Of denkt u dat iemand hier bereid is om een maal per maand in de rij te gaan staan voor een ki lo suiker, zoals de mensen in Syrië"? het gebied is het domein van de Dru zen. De 16.000 leden tellende gemeen schap woont er geconcentreerd in vier dorpen, waarvan het welvarende Majdal Shams, aan de Syrische grens onder de top van de Hermon. het grootste is. Op sommige dagen schreeuwen groepen Druzen er via megafoons familienieuwtjes naar ver wanten die hebben postgevat op de berghelling aan de overkant van het niemandsland, waar een witte wacht toren van de Verenigde Naties opvalt. Jaren gaat dat al zo. Maar sinds kort is er telefoonverbinding mogelijk, via Europa, en het geschreeuw is dras tisch afgenomen. Bezoeken aan fami lieleden in Syrië zyn af en toe moge lijk, maar de Syriers houden de grens nu al enige tijd hermetisch gesloten. Terugkeer van Syrisch bestuur lijkt voor de Druzen van de Golan de enige mogelijkheid tot familiehereniging. Maar het is niet duidelijk hoeveel er voor Syrisch bestuur zouden kiezen als ze het voor het zeggen hadden. In 1981, toen het Israëlische parlement de Golanwet aanvaardde, stonden de Druzen ineens voor een lastig pro bleem. Moesten zij een Israëlisch identiteitsbewijs aanvaarden en dus Israëlisch staatsburger worden? De geestelijk leiders besloten na rijp be raad, en volgens de Israëliërs onder druk van Syrië, hun volk te adviseren de kaarten niet in ontvangst te ne men. Het was de enige periode van Druzische onrust in de afgelopen 24 jaar. Bom Sympathisanten met Syrië plaatsten in die tijd een bom onder de auto van Salman Abu-Saleh, die behoort tot de grootste Druzenfamilie in Msydal Shams. Salmans zoon liep bij de ex plosie zware verwondingen op. Hin kend gaat hy voor naar de rijk met porceleinen beeldjes en koperwerk versierde salon, waar zyn vader wijd lopig uiteenzet waarom de Druzen Syrië onder geen beding terug willen hebben. Vrijheidsliefde, democratie, maar vooral ook economische motieven blijken een rol te spelen. "In 1967 wa ren er hier op de Golan welgeteld veertien voertuigen en dan reken ik landbouwtractoren, vrachtwagens en taxi's mee plus zeshonderd ezels", zegt Abu-Saleh. "Nu heeft by ons vrij wel elk gezin een auto. Niemand wil terug naar de slechte economische si tuatie van voor '67. Of denkt u dat ie mand hier bereid is om eenmaal per maand in de rij te gaan staan voor een kilo suiker, zoals de mensen in Sy- De Druzen hebben geen eigen staat en zijn, net als de joden, al eeuwen lang een vervolgde minderheid, zegt Abu-Saleh. "Al heel lang geleden heb ben onze geestelijk leiders bepaald dat we niet moeten streven naar een eigen land. maar het gezag en de vlag moeten aanvaarden van de staat waarin we wonen. Het maakt niet uit of dat Israël, Libanon, Jordanië of Sy rië is. Onder Israëlisch bestuur genie ten we godsdienstvrijheid en onze lei ders worden gerespecteerd. We kun nen onze eer hooghouden en dat is heel belangrijk voor ons Druzen". Bang Abu Saleh "De mensen die in 1981 en 1982 nog "Assad! Assad!" riepen, zijn nu doodsbang dat ze onder druk van Baker weer onder Syrische bestuur moeten leven. Een overdracht van de Golan aan Syrië zou voor ons een col lectief doodvonnis inhouden, want ik ben er zeker van dat de Syriërs ieder een zouden berechten wegens colla boratie. Tussen Saddam Hussein en Hafez al-Assad bestaat maar één ver schil: Assad is nog wreder". Abu-Saleh schat dat minstens ne gentig procent van de Druzen zijn ideeen deelt, "al durft misschien niet meer dan dertig procent daar openlijk voor uit te komen". Inmiddels heb ben 370 leden van de gemeenschap een Israëlische identiteitskaart, waar tegen de geestelijk leiders nu geen overwegende bezwaren meer zouden maken. Maar er zijn niet veel Druzen die in hun aanhankelijkheid voor Is raël zo ver willen gaan als Abu-Saleh, die niet alleen lid is van de Beweging van Zionistische Druzen. maar ook activist in de vijftig leden tellende Li- kud-afdeling van Majdal-Shams. Het door Abu-Saleh opgeroepen beeld wordt krachtig verworpen door Ibrahim ez-Aldin, een 40-jarige geld wisselaar en free-lance juwelier. "Honderd procent van de Druzen wil terug naar Syrië", verklaart hij plech tig. Maar na enig nadenken houdt hij het op 99 procent, om niet de schijn te wekken dat hij overdrijft. "We zijn in Syrië geboren en dit is Syrisch land. Iedere seconde verlangen we ernaar weer onder Syrisch bestuur te leven". Dat hij dan in de rij zal moeten staan voor een kilo suiker, maakt hem niets uit, zegt hij. "De economische si tuatie is niet belangrijk. Waar het om gaat, is dat we dan weer in ons eigen Syrië wonen, al zouden we daar zand moeten eten". Uitersten Salman Abu-Saleh en Ibrahim ez-Al- din vertegenwoordigen uitersten. De gemeenschap als geheel lijkt zich te hebben geschikt in de Israëlische be zetting. Uitingen van verzet gaan niet veel verder dan het sporadisch klad den van pro-Syrische leuzen. In de Druzische dorpen valt geen Israëli sche soldaat te bekennen en dat al leen al laat zien hoe groot het verschil is tussen de Golan en de rest van de bezette gebieden. Niet alleen de autochtone bevol king van de Golan verschilt van die op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook, ook de kolonisten zijn van een ander slag. Van het begin af aan zijn de socialistische kibboetsor ganisaties er actief geweest De aan de Arbeiderspartij gelieerde Verenigde Kibboets Beweging heeft acht neder zettingen in het gebied. Een ervan is Mevo Hama, in het zuiden. Het land daarvan strekt zich uit tot beneden aan het Meer van Galilea, waar het kli maat zich leent voor de teelt van man go's en avocado's. Op de hogere gron den wordt tarwe verbouwd, en tot voor kort katoen. Inkomsten uit toerisme, onder meer door de krokodillenfarm en de hete bronnen in Hamat Gader in het uiterste zuiden, completeren de pro ductie van gemiddeld 280.000 gulden per gezin per jaar. zoals kib boetsmanager Menachem Goren (35) trots vaststelt Dat Mevo Hama niette min voor een kleine twintig miljoen gulden m het krijt staat, is te wijten aan de landbouwcrisis van 1984 en een reeks verkeerde investeringen. Het is een probleem waarmee veel landbouwnederzettingen op de Golan te kampen hebben. 'Politiestaat' Goren noemt zichzelf 'een linkse rak ker' en zegt geen moeite te hebben met de vorming van een Palestynse staat naast Israel. Maar wat de Golan betreft, gelooft hy niet dat Syne echt vrede wil. "Wat we nu zien, is geen vredesproces, maar politieke druk. Ik vertrouw Hafez al-Assad voor geen cent. Syrië is geen Holland of Belgie, het is een dictatuur, een politiestaat". Dan begint hij hardop te dromen. "Als Syne een democratie zou zijn en de Golan zou terugkrygen, dan zou ik hier best willen blyven wonen. Mijn kinderen zouden aan de andere kant van de grens, beneden bij het meer. op hun eigen school kunnen blijven. En kibboets Mevo Hama zou gewoon kunnen doordraaien". Hij glimlacht "Ik heb gehoord dat het belastingkli maat in Syrië veel liberaler is".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 35