'Een liedje hoeft toch
niet zo onbenullig?'
Auteur Frisch gaf stem aan naoorlogs onbehagen
In de ban van de flamenco
'Hogere' waarden in bloemen
KIJK UIT
Exposities
Concerten
Theaters
b Af KIL.
PAU1NA
UTRECHT (GPD) De gisteren op
79-jarige leeftijd in Zürich overle
den Zwitserse auteur Max Frisch,
dankt zijn wereldfaam vooral aan
het toneelstuk 'Herr Biedermann
und die Brandstifter' (Heer Burger
man en de brandstichters). Met dit
werk gaf hij stem aan de eerste golf
van naoorlogs onbehagen. Toen het
stuk in 1959 in wereldpremière ging
was de wederopbouw vrijwel vol
tooid. Men had het economisch
weer goed, beter zelfs: ook de bur
german kon een auto aanschaffen.
Collectief stortte men zich op het
vergaren van luxe. Steeds minder
leek men geinteresseerd in die ene
belangrijke gewetensvraag: hoe
kon het Nazisme ontstaan?
Het absurd te noemen gemak
waarmee een land in nog geen twin
tig tijd van een bloeddorstig mon
ster in een ijverige mier blijkt te
kunnen veranderen, krijgt
Frisch een vertaling met een niet
minder absurde parabel. Twee
brandstichters bellen aan bij de wo
ning van Herr Biedermann. Ze zijn
volstrekt duidelijk over hun bedoe
lingen, krijgen toch toegang en we
ten Biederman zelfs zo ver te krij
gen dat hij hun hoogst persoonlijk
een lucifer aanreikt. Ook als de boel
in de hens staat, komt Biedermann
niet tot bezinning. Hij ontkent dat
hij mede-schuldig zou zijn en ne
geert zelfs het probleem: hoezo hel,
het is hier juist een hemel!
Frisch combineerde het absurdis
me van schrijvers als Beckett en Io-
nesco met de politieke dialectiek
van Brecht. 'Biedermann und die
Brandstifter' betitelde hij zelf als
een 'leerstuk zonder leer'. Pas in
1961 kwam er pas een nieuw stuk
van Frisch uit: 'Andorra', dat over
vooroordelen ten aanzien van ras
sen handelt. In 1967 volgde 'Biogra
fie', waarin gespeeld wordt met de
gedachte hoe het zou zijn als je met
je huidige kennis en ervaring het le
ven nog eens over zou mogen doen.
Zijn laatste stuk was Triptychon
(1978).
Zo ver ons bekend zijn zijn laatste
•drie stukken nooit in Nederland
door een professionele groep opge
voerd. Ook 'Herr Biedermann und
die Brandstifter' is na de Neder
landse première in 1959 door de
Haagse Comedie (met Albert van
Dalsum in de hoofdrol) nauwelijks
nog door het Nederlandse beroeps
toneel gespeeld.
Max Frisch, na zijn studie archi
tectuur begonnen als journalist,
vestigde voor 'Herr Biedermann
und die Brandstifter' zijn naam met
de roman 'Ik ben Stiller niet'. Een
indrukwekkend boek uit de latere
periode van Frisch was 'Man in het
holoceen', gepubliceerd in 1980.
Het is het wrede verhaal over een
oude man die het gevoel van zijn
persoonlijke ondergang op de na
tuur projecteert
In eigen land baarde Frisch vori
ge maand opzien door een uitnodi
ging voor de viering van het 700-ja-
rige bestaan van Zwitserland af te
wijzen. Hij wilde hiermee demon
streren tegen 'de eeuwenlange over
heersing van Zwitserland door
christen-democraten en de boeren
klasse'. Volgens Frisch is 'het bur-
gerblok' schuldig aan de verloede
ring van Zwitserland. Vorig jaar
werd bekend dat Frisch, net als de
in december overleden schrijver
Friederich Dürrenmatt, door de
Zwitserse veiligheidsdienst werd
geobserveerd.
Popgroep Mam zette gedicht Jan Hanlo op muziek
HAARLEM - De nieuwe
single van de Tilburgse pop
groep Mam heet 'Oote' en
begint zo:
'Oote oote oote
Boe
Oote oote
Oote oote oote boe
Oe oe
Oe oe oote oote oote
A'
Een hit is het nog niet ge
worden. Maar volgens bas
sist en songschrijver Tom
America zou het toch wel
eens de redding van de Ne
derlandse popmuziek kun
nen zijn.
Oote is literatuur. De Limburgse
dichter Jan Hanlo (1912 - 1969)
schreef het in 1950. Twee jaar later
werd het gepubliceerd in het cultu
rele tijdschrift 'Roeping' en dat leid
de zowaar tot kamervragen. Het
blad had een kleine subsidie ont
vangen. Maar de staat kon toch niet
de publikatie van dergelijke wartaal
subsidiëren, meende een der geach
te afgevaardigden. 'Oote' werd een
relletje.
"Ik was al heel lang van plan om
iets met dat lied te doen," vertelt
America. "Als kind kende ik Hanlo
al. Hij tankte altijd zijn motor vlak
voor ons huis in Valkenburg. Een
hele grote strenge man. En later be
gon ik zijn teksten te lezen: zo di
rect, zo onopgesmukt. Alsof je
peukjes opraapt van straat. Daar
kan ik heel veel mee."
Punkexplosie
Mam is een eigenaardige groep bin
nen de Nederlandse popmuziek.
Opgekomen als 'Sammie America's
Gasphetti' tijdens de punkexplosie
van de late jaren zeventig, evolueer
de de band naar een eigen, met niets
en niemand te vergelijken stijl
waarvoor het fundament werd ge
legd met het album 'Grond' uit 1985.
America wil niet meer de gebrui
kelijke refreintjes en coupletjes aan
elkaar rijmen en lijmen. Soms kiest
hij voor het 'poème trouvé', een toe
vallige zin, die uit z'n context ge
haald wordt en op een sokkeltje ge
zet. Soms bouwt hij - net als Hanlo
in 'Oote' - met klanken of woorden
alsof het Lego-stenen zijn. 'Ongelo
felijk', het Mam-hitje van vorig jaar,
dat maar vijf verschillende woor
den telde ('Het gaat maar door, on
gelofelijk') is er een voorbeeld van.
"Iedereen die nu nog lult dat je
met het Nederlands niks kunt, die
praat onzin," zegt America. "Ik kan
er heel veel mee. Ik vind Mam daar
om ook een belangrijke band. Men
sen lachen vaak, als ik dat zeg. Dan
werpen ze tegen dat bijvoorbeeld de
Urban Dance Squad pas echt be
langrijk is. Maar zo'n 'Squad' is toch
zeventig procent trend? En neem
nu Claw Boys Claw met een liedje
als 'So Mean", dan denk ik: Peter te
Bos, jongen, je bent toch ook over
de dertig. Je hebt toch ook wat ge
studeerd. Mag zo'n tekst dan geen
onsje meer zijn? Een liedje hoeft
toch niet zo onbenullig."
Mooi
Een Nederlandstalige band wil hij
Mam niet noemen. "Ik ben geen
Frank Boeijen. Wij zijn een interna
tionale band. Wij gebruiken ook
Frans en Engels in onze liedjes. Ver
gelijk het maar met het 'Franglais'
datje soms bij Julien Clerc of Char
les Aznavour hoort. Wij zijn ook
geen intellectuele koude mannen.
Ik heb mijn eerste bekendheid im
mers aan de punk te danken".
Maar America houdt van taal. En
hij houdt van woorden.
Mooie woorden. Het liedje dat
Tom America voor de elfde Kinde
ren voor Kinderen-plaat schreef,
'Zomaar' gaat ook al over mooie
woorden en klanken. "En voor vol
gend jaar werk ik aan een liedje
over kinderen op weg naar school.
Daarbij kwam-ik het woord 'put
deksel' tegen. Een schitterend
woord".
In het liedje 'Toch toch toch toch'
zegt hij: "We zingen over punaises.
Beter dan over planeten. Ja,'dat is
zo'n beetje de ultieme verklaring
van wat Mam aan het doen is. Welt
schmerz interesseert me niet. Zo'n
punaise is toch een verschrikkelijk
belangrijk voorwerp. Je kunt er zo
veel mee doen. Je kunt je er aan be
zeren. Daarom vind ik ook dat schil
derij van Vermeer zo mooi: dat
meisje dat iets met een melkkanne
tje aan het doen is. Dat is zo tijdloos.
Dat vind ik heerlijk, om iets zo recht
in het hart van de zaak te kunnen ra
ken."
Mam treedt morgenavond op in *,m-?r!c?; Weltschmerz inl
het LVC te Leiden schrikkelijk belangrijk voorwerp
Tom America: 'Weltschmerz interesseert
Portretten van
musici in Ars
LEIDEN - In galerie Ars Studio, ge
vestigd aan de Pieterskerkgracht, is
van 13 april tot 1 mei de expositie
'In de omarming van de muziek' te
zien van de Voorschotense kunste
nares Barbarah. Zij heeft een serie
tekeningen gemaakt op het thema
'de musicus en zijn instrument'.
Haar uitgangspunt was, te bekijken
of een andere discipline (de muziek)
invloed zou hebben op haar teken
werk.
Barbarah heeft geprobeerd om
met verschillende technieken, zoals
houtskool of Siberisch krijt op ge
schept papier, gouache of droog
pastel verschillende soorten mu
ziek uit te beelden. Daarbij concen
treerde zij zich steeds op diegene,
die de muziek tot leven brengt,
zoals de dirigent Bernard Haitink of
de cellist Yo Yo Ma.
De tekeningen werden gemaakt
tijdens repetities van het Radio Fil
harmonisch Orkest, het Radio Ka
mer Orkest en de Nieuwe Sinfoniet-
ta.
Ars Studio is van dinsdag tot en
met donderdag geopend van 9.30
tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00
uur. Op zaterdag en zondag is de ex
positie te zien van 13.00 tot 16.00
uur; op maandag tot en met donder
dag ook nog van 19.30 tot 22.00 uur.
HAITINK - Bernard Haitink gaat
zijn vroegere orkest, het London
Philharmonic Orchestra, dirigeren
tijdens een concert in het Amster
damse Concertgebouw op 29 mei.
Uitgevoerd wordt de 7de Symfonie
van Gustav Mahler.
Flamenco gitaarrecital door Guy de Meda-
no Gehoord op 4 april in de Leidse schouw-
LEIDEN - Groot van gestalte, ge
kleed in een ruim vallend jasje,
loopt Güy de Medano met ietwat
sloffende pas naar het midden
van het schouwburgpodium,
waar zijn stoel op hem wacht. Hij
zwijgt en begint te spelen. Zijn
spel wordt versterkt weergege
ven. maar in de juiste verhouding
en met behoud van de goede
klankkleuren van zijn gitaar. Pas
na een aantal stukken kijkt hij op
van zijn spel. recht de zaal in en
schenkt ons een glimlach: "U
bent van harte welkom".
Guy de Medano trad tot nu toe
alleen op in kleine zaaltjes, maar
zijn eerste optreden in de
schouwburg bewijst dat hij toe is
aan de volgende stap. Heel ont
spannen ziet het er uit. Hij treedt
op alsof hij zelf gastheer is, mees
ter over de situatie. De schouw
burg is redelijk gevuld met fla
mencoliefhebbers, gitaarliefheb
bers en belangstellenden. Het op
treden van deze Oegstgeester fla
mencogitarist dwingt aandacht
en bewondering af. Zijn spel is
geconcentreerd en gevarieerd.
Zijn conversatie tussen de mu
ziek door is sober en ontwape
nend, maar ook informatief en
toont aan dat de gitarist ook met
het woord zijn publiek aan zich
weet te binden.
Vóór en na de pauze rijgt hij de
stukken aaneen tot een gevari
eerd repertoire. Snellere ritmi
scher muziek wordt afgewisseld
met peinzende, melodische fra
sen. De klank van zijn instrument
blijft boeien. Vooral de bassen
zijn nogal aan de krachtige kant.
Het fundament van de akkoorden
geeft aan zijn liederen en dansen
een stevige grondslag. Rauwe,
wringende flamenco-akkoorden
drukken de klachten en smarten
uit van de oorspronkelijke zigeu
nerflamenco zoals die rond 1800
in gezangen bestond.
Dat Guy de Medano in de ban is
van het onderwerp flamenco
wordt duidelijk door zijn korte
uiteenzettingen en de Vlagen
waarmee hij een discussie met
het publiek wil aanzwengelen.
Vragen over hoe het nu verder
moet met de flamenco in de toe
komst. Na de pauze ontstaat er in
derdaad iets van een 'gesprek' in
de schouwburg. Veel verder dan
wat vragen uit het publiek aan de
solospeler komt het niet. Boven
dien roept er iemand dat hij mu
ziek wil horen. Ook bij mij is er in
de loop van het concert een aantal
vragen gerezen. Een recital in de
schouwburg lijkt mij alleen niet
de juiste gelegenheid om ze te
stellen. Dat is misschien het voor
recht van de kleine zaaltjes.
Guy de Medano is er m elk ge
val in geslaagd om mijn nieuws
gierigheid en interesse in de fla-
mencomuziek aan te wakkeren.
Bovendien heeft zijn spel mij er
van overtuigd dat hij nog iets zou
kunnen toevoegen aan de vele
stijlen die er binnen deze volks
muziek bestaan.
MONICA SCHIKS
Expositie: schilderijen van Poull llsoe. te zien
bi| Galene Hofstraat, Hofstraat 5. in Ri|nsburg
Tot 27 april geopend op vrijdag van 14.00 tot
19.00 uur en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur.
Poul llsoe baseert zijn schilderijen
op Oosterse kunst en filosofie, hij
schildert lelie- en orchidee-achtige
bloemen op groot format in felle
kleuren als paars, lila. oranje, roze,
blauw, groen, alle kleuren van de re
genboog feitelijk en niet voor niets.
Deze Deense schilder is sterk
symbolisch ingesteld, hij gaat uit
van de 'hogere' waarden van het le
ven, van gelijktijdigheid, het inner
lijk leven, voorbestemming en het
allesomvattende orakel de I Tjing:
Het boek der Verandering. Zijn ach
ternaam llsoe valt in het Engels ver
taald samen met de naam van twee
trigrammen uit dit oud Chinese
boek, namelijk Vuur-meer, dat teza
men 'de Omwenteling' betekent,
hieruit leidde hij af dat zijn leven ve
le veranderingen zou kennen.
Zoals hij in zijn levensbeschrij
ving vermeldt 'kwam bij al een
maand te vroeg ter wereld', studeer
de vervolgens rechten en moest
toch kunstenaar worden. Hij streeft
er in zijn werk naar de toeschouwer
een gevoel van rust en vrede te ge
ven. Moderne kunst richt zich vol
gens hem teveel op het negatieve in
de wereld en zou zo een negatieve
werkelijkheid creëren.
Het gevoel van rust en vrede van
Poul llsoe komt op mij overigens
niet zo over. Hij schildert de enorme
bloemenvormen in onrustige bijna
opdringerige composities, die eer
der het tegenovergestelde effect
hebben.
Het I Tjing orakel stamt uit onge
veer 3000 jaar voor het begin van on
ze jaartelling, een tijd, gezien de tek
sten, van feodale verhoudingen.
Het boek is vermoedelijk, net als de
Bijbel, bedoeld geweest om het ge
drag van mensen te reguleren door
middel van een allesomvattend sys
teem van waarden en normen.
Met een beetje goede wil zou je
het werk van deze Deense schilder
kunnen opvatten als de verande
ring in sociale verhoudingen, zoals
die zich gedurende zijn leven heb
ben voltrokken, of zoals hij die erva
ren moet hebben. Zijn werk maakt
in elk geval deel uit van een wijd
verbreide cultus van veredeling van
de (menselijke) natuur, die over het
algemeen uitblinkt in ondoorzich
tigheid en mystificatie, een nieuw
geloof of een zoektocht naar de
waarheid?
EDWINE FELSER
Vrouwen in de
kunst willen
betere positie
DEN HAAG (GPD) - Vrouwelijke
beroepskunstenaars willen dat hun
positie wordt verbeterd. Een 'Vrou
wen Netwerk Kunsten' kan daartoe
bijdragen. Zo'n netwerk, onder
steund door een klein bureau dat
jaarlijks 200.000 gulden subsidie
zou moeten krijgen, moet jonge
kunstenaressen vooruit helpen en
ervoor zorgen dat ex-kunstenares
sen weer in hun vak kunnen terug-
kerèn.
Deze aanbeveling doet de Raad
voor de Kunst aan minister D'Anco-
na van cultuur. Het doel van het net
werk is dat vrouwelijke professio
nals in de kunsten elkaar informe
ren en adviseren over mogelijkhe
den in de kunstsector. Het netwerk
moet landelijk vertakt zijn en kan
tevens als intermediair optreden
voor besturen van instellingen, ju
ry's en beoordelingscommissies.
Met deze netwerken (onderwijs, na
tuurwetenschappelijk onderzoek)
worden de laatste jaren goede erva
ringen opgedaan.
Leiden
Rijksmuseum voor'Volkenkunde - Steen
straat 1, 'Koerden van Oost-Turkije, Men
sen in een maalstroom', sociale fotografie
van Adrienne M. Noorman, t/m 12/5; 'Idylle
en idéalen', Koreaanse schilderkunst, t/m
9/6; 'Batak - Indonesië', t/m 2/6; di t/m za 10-
17 uur, zo 13-17 uur.
Museum Boerhaave - Lange St. Agnieten-
straat 10, Vijf eeuwen wetenschap en ge
neeskunde in Nederland met speciale 'doe'-
tentoonstelling, Anatomisch Theater met
opstelling van menselijke en dierlijke ge
raamten; di t/m za 10-17 uur, zon- en feest
dagen 12-17 uur.
't Huys Benee Nieuwe Rijn 3. permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14-
16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di t/m za 10-16 uur.
Signaal, Studio voor Vormgeving - Groene-
steeg 10, ontwerpers en vormgevers tonen
diverse ontwerpen, tevens presentatiemap
pen, do 12-21 uur, vr 12-18 uur, za 12-17
Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg
243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel
146024.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89.
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
ne Mersmans. verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
LAK-Galerie - Cleveringaplaats 1. grafieken
van Joke van Bilsen. t/m 26/4 ma t/m vr 14-
22 uur. za vanaf 19.00 uur. zo 14-17 uur;
'Immagini Scoperta', foto's van Jo Brunen-
berg, t/m 20/4, ma t/m vr 10-22 uur. za vanaf
10 uur, zo 14-17 uur.
Ars Aemula Naturae - Pieterskerkgracht 9.
werken van ARS-leden, t/m 7/4, ma t/m do
19-21 uur, di do 9-12 uur. za zo 13-16 uur.
Galerie Coup d'Arl - Nieuwe Rijn 27, aqua
rellen recent werk van Leo Aarls. t/m 30/3;
Arien de Groot: pastel tekeningen en ge
mengde technieken; Peter de Vis: gemeng
de technieken; Neileke Allersma: bronzen
beelden, van 3/4 t/m 27/4; wo vr za 10-18
uur. do 10-21 uur.
Bleijenberg Lijsten Breestraat 113, werk
van J.M. Oltheten, van 30/3 tot 25/4; di t/m
za 9-18 uur, do 9-21 uur, eerste zondag van
de maand 12-17 uur.
Galerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1. 'Elk
land heeft zijn eigen kleur', foto's van Yvon
ne van den Broek, t/m 18/4. ma t/m za 10-22
uur. zo 12-22 uur.
Galerie Time is Art - Nieuwstraat 10, werk
van Frank Berbée, 6 en 7/4 13-18 uur, schil
derijen, tekeningen en objecten van Rob
Regeer, 7/4 t/m 3/5.
De Waag - Aalmarkt 21tekeningen van Me-
rina Beekman, van 4/4 t/m 28/4; wo t/m vr
12-17 uur, za/zo 11-16 uur.
Onderzoekscentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3, grafisch werk van Her
man Kuijpers, t/m 1/5; ma t/m vr 8-17 uur.
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, autonome
schilderkunst van Bert Kienjet, collages in
zwart/wit van John Stevenson, t/m 27/4,
woe t/m za 12-17 uur, zo 7 14-17 uur.
Diaconessenhuis - Houtlaan 55, Visual and
decoratif art', vrolijke kunstwerken van Shu-
nyam Gross, t/m 15/4; dag. 8-20 uur.
Art Acrylaat - Nieuwstraat 53a, Vormgeving
in Perspex 14/4 t/m 26/5 Studio: di t/m za 9-
13 uur; Galerie: wo t/m za 12-17 uur, do 19-
21 uur.
Academisch Ziekenhuis - Gebouw 1, schil
derijen en tekeningen van Mark Overbeeke,
27/3 t/m 8/5, dag 10-17 uur.
Volksuniversiteit K&O - Oude Vest 45. ex
positie van elf SKL Vrouwen, t/m 12/4, ma
t/m vr 9-16 uur en van 19.30 tot 21.30 uur,
za 9.30 tot 11.30 uur.
Galerie Fenix - Botermarkt 26. Lidia Bos
sen acryls en lino's, van 1/4 t/m 30/4; dit/rr
za 10-18 uur. do 10-21.30 uur, zo 11 -16 uur
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat, expo
sitie "Duo's en andere combinaties" kleu
renfoto's van Machiel Taal.
Alphen
Gebouw Rijnstaete - Prins Bemhardlaan 10,
figuratief werk van Jan Simme'rman, olie
verfschilderijen van Evert Schellens, t/m
30/4; geopend tijdens kantooruren.
Openbare Bibliotheek - Thorbeckestraat.
werk van beeldhouwer Joost Bosman, van
1/4 t/m 30/4; bezichtigen tijdens openings-
Streekmuziekschool - Burg. Visserpark,
Leidse kunstenares Lucia Steinbach met
schilderijen en pastels 1985-1990. tot 11/4;
ma t/m vr 9-18 uur. za 10-12 uur
STAA-Gaierie - Prinses Irenelaan 88, Jan
van Zonneveld met schilderijen en zeef
drukken en Arie J. Bouter met keramische
objecten, tot 25/4; wo t/m za 14-17 uur. vr
ook van 18-21 uur.
Bodegraven
Evertshuis - Spoorstraat 15, grafieken van
Corneille, dag. 09.30-12.00 uur. 13.30-
17.00 uur. 19.00-22.00 uur.
Hazerswoude
Huize Driehof Dorpsstraat/Het Anker -
Chopinlaan, Frans Kokshoorn: beelden van
brons, hout, steen en polyester, Adriaan
15/4ïdag0110-1^uiMHuize Driehof);'ma t/m
za 20-23 uur (Het Anker).
Katwijk
Katwijks Museum - Voorstraat 46, werk van
11 leden kunstkring KK '88. Duin- en Bollen
streek, t/m 4/5; do t/m za 10-12 uur en 14-17
Leiderdorp
Leythenrode - Hoogmadeseweg 55, Barba
ra Bruin Bongers 'Plekjes die verdwenen
zijn', aquarellen, t/m 12/4; dag. 10-20 uur.
Gemeentehuis - Statendaalder, Marie van
Delft: aquarellen en etsen, Els van Foeken:
brons en speksteen, t/m 24/4; ma t/m vr 9-
17 uur. wo 18.30-20 uur.
Lisse
't Huys Dever - Heereweg 349a, 'Perestroj
ka Cartoons' door 37 Russische cartoonis
ten. t/m 16/4; di t/m zo 14-17 uur.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst Congres Centrum - Lange-
laan, Eurojjese Kunst Unie. werken van 30
kunstenaars, o.a. Harold Verhagen. Pieter
Paul Koster, Luis Fileer en Paul Paas, tot
7/6; dag. 9-21 uur.
Atelier 'De Smaggel' - Tramstraat 6a, per
manente expositie: schildenjen van Mar-
greet van Polanen; ma 14-16 uur.
Galerie Hofstraat - Hofstraat 5. Deense
schilder Poul llsoe: op Oosterse kunst en fi
losofie gebaseerde bloemenschilderijen.
t/m 30/4; vr 14-19 uur. za 11-17 uur en vol
gens afspraak tel: 01718-23517
Voorschoten
Galerie Mercedes - Voorstraai 35b, wisse
lende groepsexpositie met Frits Klein: aqua
rel en pastel; Louis Meys en Jean Marie
Mersmans: olieverf; Catharina Sogers:
aquarel en Willy Belinfante kleuretsen en
pastel, t/m 13/4; wo. do 13-17 uur, vr, za 11-
17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp en Galerie Het Oude
Raadhuis - Dorpsstraat. Mirjam Frantzen
met raku-keramiek. Madeleine Duram met
gouache-pastel, 6/4 t/m 2/5, di 19-21, woe
t/m zo (beh. vr) 14-16 uur.
Wassenaar
Galerie Bianca - Gravestraat 1, beeldhouw
werk van Marian Gobius, abstracte schilde
rijen van Daphne Kouwenaar, tekeningen
en olieverf-schilderijen van Gradus Verhaal,
t/m 28/4, do, vr en zo 14-17 uur, za 12-17
uur, vr ook vanaf 21 uur.
Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22,
Bas van der Pol: tekeningen en schilderijen,
t/m 5/5; di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-16
Woubrugge
Bejaardencentrum Woudsoord - Wetering
pad. Atelier Pro Arie: expositie van vrijetijds
kunstenaars, olieverf-, pastel en aquarel-
1 werken, t/m 30/4.
Leiden
Kapelzaal K&O
do 1112.45 uur; lunchconcert door Lauren
ce Whitehead, bariton en Vaughan Schlepp.
piano, werken van R. Strauss, Poulenc en
Ireland.
LVC - Breestraat
za 6, 23.00 uur; optreden van MAM
vr 12. 22.00 uur; (zoldercafé) The Shining.
Stadsgehoorzaal
vr 12, 20.15 uur; piano concert door Alwin
Bar werken van Beethoven.
't Pesthuys
do 11 en vr 12,20.30 uur; Mattheus-Passion
door Arti-shock.
De Waag
za 6.21.30 uur; jazzconserl voor Jaxzz podi
um Hot House door 'Sosa'. Evert Hekkema
(trompet), Michael Moore (altsax, klarinet).
Misha Mengelberg (piano). Ernst Glerum
(contrabas). Harry Piller (slagwerk).
Waalse Ker1<
zo 7, 19.00 uur; orgel-concert door
Pieter van Dijk.
Droomfabrlek
za 6, 21.30 uur; optreden van de vijfmans
formatie The Blue Band.
Leiderdorp
Muzenhof
zo 7, 12.30 uur; concert door het
Aurelia Saxofoonkwartet.
Alphen
Jongerencentrum Het Kasteel
vr 12, 21.00 uur; maandelijkse regio-pop
avond met Trout.
Oudshoornse Kerk
do 11, 20.15 uur; concert met Theo Olof
viool, Harro Ruijsenaars cello en Gerard
van Blerk piano, werken van Schubert.
Madonna
za 6, 21.00 uur; Get Mental house.
Parktheater
vr 12, jazzclub Alphen met het Dick de Graaf
7-tet voor viool en gitaar.
Lisse
't Poelhuys
za 6, 20.15 uur; concert van de pianist Guy
Sint Clair met werken van Liszt, Chopin,
Ravel en Rachmaninov.
Noordwijk
Congres Centrum 'Leeuwenhorst'
zo 7.14.30 uur; Close Harmony Choir 'Dune
and Forest.
Noordwijkerhout
De Schelft
za 6. 20.00 uur; jubileumconcert van mu
ziekvereniging St. jeanne ÓArc".
Leiden
Leidse Schouwburg
za 6. 20 15 uur Herman Krebbers en Theo
Olof.
d. 9 t/m vr 12. 20.15 uur; Youp van 1 Hek.
LAK-Theater
za 6. 20 30 uur; Theatergroep de Trust met
Weisman en Rotgesicht'
zo 7. 15 00 uur; Dansgroep Klim mei Ver
anderlijk'.
woe 10 en do 1120.30 uur; Het Gebeuren-
/Het nationale Toneel met 'Voldoende kool
hydraat'
vr 12. 20.30 uur; 'Shifts'. Jazz Dogs' 8 'Slips
and streams', door de Nieuwe Dansgroep.
Microtheater Imperium
vr 13. 20.30 uur; 'Dans van de reiger' van
Hugo Claus.
Leiderdorp
Muzenhof
za 6, 14.30 uur; poppentheafer Hans
Schoen 'De buik van Bart'voor kinderen van
6-12 jaar.
za 6. 20.15 uur, Helmerl van Woudenberg
met 'Zwarte Kunst'.
zo 7, 12.30 uur; concert van het Aurelia
Saxofoon Kwartet.
Katwijk
Tripodia
za 6, 20.00 uur' optreden Mimiek in een
jeugdvoorstelling.
Wassenaar
De Warenar
vr 12. 20.15 uur; Toneelvereniging Mimicri
met 'belde Half om Half.
Den Haag
Appeltheater
za 6, di 9, t/m vr 12.20.15 uur; 'Moeder Cou
rage' van Bertold Brecht.
AT&T Danstheater
di 9. t/m vr 12. 20 15 uur; Het Nationale Bal
let met 'Romeo en Julia'
Circustheater
za 6. 20.15 uur; Ivo Pogorebch Grand Mas
ters in Concert
di 9. 20.15 uur. Rob de Nijs met 'Een goed
gevoel'
woe 10 en do 11.20.15 uur; Mm Maxi met
'Sprakeloos'.
vr 12. 20.30 uur; A Chorus Une.
D.ligcntia
za 6, do 11. vr 12. 20.15 uur; Hans überg:
Kadet 4711
zo 7. 14.30 uur; Chrira Visweswaren India
se klassieke dansvoorstelling,
di 9.12 45 uur, Jaap MukJer mei 'De gama-
di 9. 2o"l5 uur. Prazak Kwartel, werken van
Smetana. Janècek en Beethoven.
Dr. Anton PhHlpszaal
za 6. 20 15 uur. Residentie Okesl ofv Okko
Kamu. Cnst.an ündberg. Trombone, Duty
Kwartet, leden van het Residentie Orkest
Scandinavische serie
vr 12, 20 15 uur. Konmkhjk Concertgebouw
Orkest ofv Hertbert Btomstedt. Antomo Me-
neses cello, werken van Sjostakovitsj en Si
belius.
Koninklijke Schouwburg
za 6. 20.15 uur, zo 7. 16 00 en 20.15 uur.
woe 10 en do 11Het nationale Toneel met
'Maria Stuart'
ma 8. di 9. 20.15 uur; Het nationale Toneel
met 'Ivanov'.
Amsterdam
Carré
dag. (beh.ma). 20 15 uur; Opera-musical
'Les Miserables'
Concertgebouw
zo 7, 14.15 uur, Koninklijk Concertgebouw
orkest olv Herbert Blomstedt, mmv Jacques
Meertens (klarinet), werken van Berwald,
Sibelius en Larsson
zo 7, 20 15 uur; Ivo Pogorelich piano, wer
ken van Haydn. Brahms, Sknjabin, Ravel en
Rachmaninow.
di 9. woe 10 en vr 12.20 15 uur; Nederlands
Philharmomsch Orkest olv Vemon Handley
mmv Kathnjn Stotl piano, werken van Bliss.
Chopm en Rachmanmow
do 11. 20.15 uur' Koninklijk Concertge
bouworkest olv Herbert Blomstedt mmv An
tonio Meneses cello, Young - Hee - Kim so
praan. Peter Dijkstra banton, werk van Niel
sen. Sjostakowitsj.
C.C. Amstelveen
za 6. 20.15 uur. Mathilde Sanfing Ensem
ble
dl 9. 20 15 uur; Djazzei met diverse ballet
ten 'Danmana Bes»eque Blow up
woe 10. 20 15 uur. cabaret Dubbel en
Dwars met Er staat een gek om de hoek'
do 11. 20.15 uur. Echte Mannen met Pik
broek'.
vr 12. 20 15 uur Paul van Vliet mmv het
kwartet ofv John Eskes.
Muziektheater
za 6. 20.00 uur; De Nederlandse Opera lp-
higeme en Taunde'. mmv Nederlands Ka
merorkest ofv Grearne Jenkins
vr 12. 20 00 uur, premie De Nederlandse
Opera met 'Die Fiedermaus van Johan
Strauss, mmv Nederlands Phiiharmomach
Orkest ofv Hartmut Haenchen
Nieuwe de ia Martheator
za 6 t/m vr 12 (beh zo/ma) 20 15 uur Marti-
ne Bijl "Mevrouw B»|l'.
Stadsschouwburg
za 6. 20 15 uur, Mozart-weekend Opera
Forum "Don Giovanni. muzikale leiding
WokJemer Netsson
woe 10 (premiere) t/mvr 12.20 15 uur. Ope
raklas Sweelmck Coneervatonum. werken
van Ravel. Puccini, mmv Symfonieorkest
Sweelmck Conservatorium ofv Ed Span-
jaard.