Chinese Ju Dou
mum
in eigen land verboden
'Het zout der aarde'
bekeken in Delden
Het wiel in De Kinderwereld
J;lPJ=feriPJ»J
Feest in België
CAMPINGGIDS
De nieuwe jaarlijkse Camping
Caravaning France van Miche-
lin is uit. De gids bevat informa
tie over meer dan 3500 campings
in Frankrijk. De makers keken
vooral naar comfort, ligging, ta
rieven en inrichting van de ter
reinen. De Michelin-gids kost
28,-.
NAAR ZEELAND
In de vernieuwde gids voor
vakantie en vrije tijd Zeeland
zijn, zoals gebruikelijk, alle ge
gevens over bezienswaardighe
den en attracties op toeristisch-
recreatief gebied in Zeeland op
genomen: korte omschrijvin
gen, openingstijden, entreeprij
zen, adressen, telefoonnum
mers, enzovoort. De informatie
is alfabetisch gerangschikt per
regio en vervolgens per onder
werp. De gids is bij alle Zeeuwse
VW-kantoren en bij een groot
aantal boekhandels en kiosken
in Zeeland te koop voor 3,95.
FIETSEN IN ZUIDWEST-
VELUWE
De Streek VW Zuidwest Ve-
luwe heeft een toerkalender met
meer dan 50 fietstochten uitge
bracht. De afstanden variëren
van 15 tot 250 kilometer. In de
agenda staan alle bijzonderhe
den vermeld: data, inschrijfgel
den, lengte, enzovoort. De fol
der is gratis verkrijgbaar bij alle
VW-kantoren op de Zuidwest
Veluwe. Informatie: Streek
VW, Ede, telefoon 08380 -
14444.
BRABANT-BROCHURES
De Provinciale VW Noord-
Brabant heeft drie brochures
uitgegeven: een over Kampeer-,
Bungalow- en Groepsaccomo-
daties, een over Hotels en Res
taurants en een over Watersport.
Informatie: VW Noord-Bra
bant, Tilburg, telefoon 013 -
434060.
FIETSVAAR-VAKANTIE
Cycletours organiseert ook dit
jaar zogenaamde Fietsvaar-va-
kanties. De trips hebben als uit
valbasis een hotelschip dat elke
dag (met bagage en al) vooruit
vaart naar de plaats waar de fiet
sers in de namiddag hun
meestal 40 a 50 kilometer lange
tocht beëindigen. Vonden de
Fietsvaar-vakanties eerder al
leen plaats in de Noord-Holland
en Utrecht (Vechtstreek): dit
jaar is voor de maanden juli en
augustus ook Friesland in het
programma opgenomen. De an
dere trips worden van mei tot en
met september georganiseerd.
Informatie: Cycletours, Amster
dam, tel. 020 - 274098.
Dagelijks gebruiken we zout. We
staan er nauwelijks bij stil waar het
vandaan komt, waar het allemaal in
wordt toegepast, waarom we het ei
genlijk aan ons eten toevoegen, wat
er verder nog allemaal mee wordt
gedaan en welke milieurampen het
kan veroorzaken.
Het zout heeft een boeiende ge
schiedenis, kent meer dan 15.000
toepassingen en is van levensbe
lang. Voor enthousiaste Deldenaren
redenen genoeg om een museum op
te richten dat alle facetten van het
zout belicht. Het bestaat nu vijfjaar
en trekt gemiddeld ongeveer 12.000
bezoekers per jaar. En wie daar alles
goed heeft bekeken, zal voortaan
iets minder nonchalant het zout
over zijn eitje strooien.
door
Pieter Koene de Jong
Vrijwel iedereen zal, als het over
zout gaat, aan Boekelo denken en
zelden aan Delden. Toch staat het
Zout Museum daar terecht: in Del
den is ruim honderd jaar geleden,
toen men er boorde naar zuiver
drinkwater, ontdekt dat er ruime
hoeveelheden zout in de Twentse
bodem zitten. Op het landgoed
Twickel werd in 1886 op 211 meter
diepte brak water gevonden. Men
boorde verder tot 566 meter, dwars
door lagen van zogoed als zuiver
steenzout. Drinkwater vond men
niet. Nederland liet het zout zitten
waar het zat en bleef invoeren, ook
nadat proefboringen bevestigden
dat de bodem er vol mee zat. Pas in
de Eerste Wereldoorlog werd de im
port van zout zo duur, dat het tijd
werd om de eigen voorraad aan te
spreken.
In 1919 werd de KNZ (Koninklij
ke Nederlandse Zoutindustrie) in
Boekelo opgericht, die vijftig jaar
later werd opgenomen in het Akzo-
concern. In 1986, honderd jaar na de
eerste ?outvondst in Twentse bo
dem, produceerde Nederland vier
miljoen ton (2 procent van de we-
reldproduktie) en exporteerde het
naar zestig landen. Ter vergelijking:
Amerika - de grootste zoutprodu
cent - levert 23 procent van het we
reldtotaal.
In Delden is te zien hoe het Neder
landse zout werd en wordt gewon-
gekomen over de Belgische kust,
die qua sfeer nauwelijks overeen
komsten vertoont met die van Hol
land. Wat voor een flink deel ook te
danken is aan het zeer bijzondere
achterland met schitterende steden
en dorpjes als Brugge, Damme, Lis-
sewege en Diksmuide. Recent ver
schenen gidsen in die sector zijn on
der meer: 'Met zicht op zee', 'Vakan
tiewoningen aan de Belgische
Kust', 'Oostende '91' en 'Daguit-
stappen en verblijfsarrangementen
voor groepen in West-Vlaanderen'.
Alle brochures worden gratis verstrekt
bij het Belgisch Verkeersbureau, He
rengracht 435-437, 1017 BR Amster
dam, telefoon 020 - 24.59.53.
Een kijkje in het museum. Rechts eer
vroeger werd gebruikt, die toren zijn j
model van een boortoren zoals die
u vernagen door boorhuisjes.
foto GPD)
nen. Ook wordt duidelijk gemaakt
hoe het in onze bodem terecht is ge
komen. Het Zout Museum beperkt
zich echter niet tot Twente of alleen
Nederland. Zoutvoorkomens en
vormen van zoutwinning in andere
landen komen er uitgebreid aan de
orde. Wordt in Nederland water in
de zoutlagen gebracht om met zout
verzadigd weer naar boven te wor
den gepompt, op bepaalde plaatsen
in andere landen (Duitsland, Oos
tenrijk) is de zoutwinning een echte
mijnbouw. Hier en daar in de we
reld (in de Sahara bijvoorbeeld) ligt
het aan de oppervlakte en kan het
worden uitgehakt of opgeschept. In
tropische gebieden wordt zeewater
in grote bekkens (zoutpannen) ver
dampt, zodat het zout overblijft.
Er is meer te zien en nog meer te
verhalen over het Deldense muse
um. En over het simpele zout dat
wij zo achteloos over ons eitje
strooien. Het geeft ons eten niet al
leen meer smaak, wij hebben het
nodig. Vroeger aten wij het door ons
geschoten wild. Daar zat veel zout
in, zeker in het bloed. Maar we wer
den landbouwers en gingen meer
groente en minder vlees eten. In
groente zit geen zout, dus moesten
we het toevoegen. Zout geeft bo
vendien veel mensen werk, het
helpt om voedsel te conserveren,
het is een belangrijke grondstof in
de moderne chemische industrie.
Allemaal aspecten die in Delden
aan de orde komen.
Zout is dus een kostelijk goed. Eens
was het zo kostbaar, dat het diende
als betaalmiddel. Ons woord 'soldij'
heeft te maken met het feit dat
huursoldaten voor een deel werden
uitbetaald in zout. De rijken der aar
de - zo blijkt ook in Delden - zetten
het daarom in dure en kunstzinnige
'schalen' op tafel. In den beginne
diende een uitgehold stukje brood
als zoutvat, maar later waren (bij
voorbeeld zilveren) kunstwerkjes
geen uitzondering. Wie zich zout
kon veroorloven, liet dat op uitbun
dige wijze weten.
Maar zout kan ook een plaag zijn.
Daar wijst de wisseltentoonstelling
'Het zout der aarde' (tot april 1992)
op. In verschillende gebieden op
aarde kampen de bewoners met een
sterke verzilting van de bodem.
Soms ontstaat die op natuurlijke
wijze, vaak door menselijk ingrij
pen in de natuur. Irrigatie bijvoor
beeld heeft verzilting tot gevolg als
er niet voldoende wordt gedrai
neerd: het in het water zittende zout
slaat neer op de grond en zoutlagen
onder de oppervlakte worden door
het stijgende grondwater omhoog
gedreven. En waar zout zit, is geen
plantengroei mogelijk. Zo wekt het
leven brengende water de dood. De
expositie geeft een indruk van het
werk dat Nederlandse ontwikke
lingswerkers in China, India, Se
negal en Mali doen om die verzilting
door toepassing van een goede drai
nage te bestrijden.
Ongeveer 3000 voor Christus, zo is
bekend, was men in het Midden-
Oosten al zo slim om ronde schi j
ven aan een as te bevestigen en op
die manier te gebruiken. Waar
schijnlijk is het wiel uitgevonden
in het gebied dat door de Soeme-
riërs werd bewoond. Daar is na
melijk een vierwielige kar met
vaste assen opgegraven. Later
kwamen de karren met twee grote
wielen meer in zwang. Die waren
gemakkelijker te manoeuvreren
geschikt voor het vervoer van
zware ladingen.
De draaibare vooras, die nog la
ter werd uitgevonden, was nog
soepeler in gebruik. Dit alles en
nog veel meer kan men opdiepen
uit de uitgebreide documentatie
over het wiel van het speelgoed-
museum 'Kinderwereld' in Roden,
dat dit jaar het wiel centraal stelt
onder de titel 'Draai er het wiele-
tje nog eens rond'.
Het wiel heeft in de minstens 5000
jaren van zijn bestaan niets aan
functie verloren: het bleef rond
draaien om een as. In sommige min
of meer ingewikkelde machines
mocht het niet meer rond zijn of lag
de as niet in het centrum. Of het
kreeg meer of minder diepe uithol
lingen in de rand; zo is ook het kam
rad ontstaan. Het wiel bleef echter
in aanzet rond en bleef om een as
draaien. Maar steeds kwamen er
nieuwe functies bij. Veel toepassin
gen in vervoer en industrie waren
en zijn, veelal in miniatuur, terug te
vinden in kinderspeelgoed. Een
mooie uitdaging voor conservator
Roeland Valentijn van het speel
goedmuseum 'Kinderwereld' in Ro
den (Drenthe) om al die wielen en
wieltjes eens op een rij te zetten.
Waar is het wiel duidelijker aan
wezig dan aan karren, auto's en trei
nen? Die zijn er in grote aantallen
uitgestald. In prachtige modellen,
maar ook in eenvoudiger karretjes,
door Valentijn 'het centenspul' ge
noemd. Gemaakt van blik, hout of
(het jongere spul) van plastic. Kon
iemand geen speelgoed kopen, dan
maakte hij het zelf. Als prachtig
voorbeeld van zelfwerkzaamheid is
een 'Derde-Wereldkarretje' aanwe
zig. Gemaakt van wat takjes, elas
tiek, touw, een paar spijkers, wat
blikjes en, heel aandoenlijk, een
wasknijper voor de besturing; het
staat op rafelige houten wieltjes.
'Verborgen'
Andere toepassingen van het wiel
zijn minder zichtbaar. Soms wordt
iets pas als wiel herkend, als de be
schouwer erop wordt gewezen. Wie
denkt er bij het zien van een film-
projector aan een wiel? Toch kan
het ding alleen maar functioneren
met behulp van 'wielen': de filmrol
wordt van een wiel afgewonden,
wikkelt zich tegelijkertijd om een
ander wiel en tussen die beide wie
len in zorgen andere wieltjes en ra-
f Zonder het wiel zo er geen film zijn, wie staat daar bij stil?
dertjes, sommige in de vorm van
een kamrad, voor een goede gang
van zaken.
Zo is ook de draaitafel van een
grammofoon niets anders dan een
wiel, evenals de grammofoonplaat.
En in 'het binnenwerk' draait er nóg
wel het een en ander. In het muse
um staan ouderwetse kindergram-
mofoontjes. Ook speelgoed-naai-
machientjes zijn prachtige voor
beelden van verschillende toepas
singen van het wiel, dat - in welke
functie dan ook - draaiende moet
worden gehouden, wil de 'machine'
werken. Ook in het opengewerkte
model van een personenauto wordt
duidelijk dat de auto zijn werk niet
alleen goed doet door de 'zichtbare'
wielen, maar dat daarvoor nog wel
wat andere radertjes nodig zijn.
Race-spel
Kinderen en ouderen kunnen zich
voor een kwartje vermaken met een
voorloper van het computerspel en
zich zo uitleven op de racebaan. De
speler moet zijn 'eigen' racekar be
sturen met een echt stuurwiel. Dat
wordt je bij een botsing welhaast uit
de hand geslagen. Dat stuurwiel is
zichtbaar, maar ook het binnen
werk van de 'machine' telt vele be
langrijke radertjes, 'onzichtbaar'.
Zo kan men in 'Kinderwereld'
nog veel en veel meer eenvoudige of
ingewikkelde toepassingen van het
wiel ontdekken. Wie de tentoonstel
ling bekijkt, zal tot de onvermijde
lijke conclusie komen dat de men
selijke samenleving zonder wiel
niet denkbaar is. En buiten staan
voor de kinderen wielen klaar: hoe
pel, fiets of vliegende hollander. Ze
zouden zonder wiel niet een ritje
kunnen maken met de prachtige
handbediende draaimolen (alleen
geschikt voor peuters en kleuters)
die op het pleintje achter het muse
um staat, ze zouden niet eens met de
autoped een rondje kunnen draaien
of eens de 'echte' velocipède probe
ren die er voor hen klaar staat.
Kortom, de bezoeker wordt dui
delijk gemaakt dat het wiel niet
meer is weg te denken uit de moder
ne samenleving. En voor wie daar al
van doordrongen was: kinderen
zullen zich in Roden verbazen over
het speelgoed van hun (grootou
ders, (grootouders zullen er genie
ten van een feest der herkenning.
Museum 'Kinderwereld', Brink 31,
9301 JK Roden, telefoon 05908-18851.
Openingstijden maandag tot en met
zaterdag 10.00-13.00 en 14.00-17.00 uur,
zondag alleen 14.00-17.00 uur (feestda
gen gewijzigde openingstijden), geslo
ten op 24 en 25 september, winterstop
29 december van dit jaar tot midden fe
bruari volgend jaar. Toegangsprijs
ƒ3,50, kinderen (3-12 jaar) ƒ2,50, hou
ders Pas65+ 3, CJP f 2,50.
Het Belgisch Verkeersbureau in
Amsterdam heeft een groot aantal
nieuwe brochures uit te geven. Een
daarvan is de gids 'Vlaanderen Va
kantieland' met 180 arrangementen
voor weekeinde-tochten en korte
vakanties. De brochure staat vooral
in het teken van wandel-, fiets- en
autotrips, maar er is ook een lijst in
opgenomen met belangrijke festivi
teiten. Zoals 1990 in het teken stond
van 'lekker eten', zo staat 1991 in het
teken van de talloze feesten die in
België altijd worden gehouden.
Verder zijn er ook brochures uit-
BEIJING (AP) De eerste Chinese
film die ooit een Oscar-nominatie
kreeg is in eigen land alleen illegaal
en in kleine kring een succes. Hoe
wel het de Chinese overheid zelf
was die Ju Dou, waarover het hier
gaat, voordroeg voor nominatie, cir
culeren in China van de film slechts
kopieën van videokopiën.
De film is in China verboden om
dat er teveel expliciete liefdesscè
nes in zouden voorkomen en de
Chinese regering heeft de Academy
die de Oscars toekende, gevraagd
de nominatie in te trekken. Tever
geefs, al werd de nominatie niet
daadwerkelijk in een Oscar omge
zet.
Hoewel normaal gesproken een
nominatie zou worden beschouwd
als een eer voor het land, heeft
slechts één krant in China gemeld
dat Ju Dou kans maakte om te wor
den uitgeroepen tot beste buiten
landse film. Buiten de kringen van
intellectuelen zijn er dan ook wei
nig Chinezen die van de film van re
gisseur Zhang Yimou hebben ge
hoord.
De Chinese regering heeft uit de
VS inmiddels een petitie ontvangen
om het vertoningsverbod in te trek
ken. Tot de ondertekenaars van die
petitie horen Woody Allen, Stephen
Frears, Barry Levinson en Oliver
Stone.
Tragedie
Ju Dou is een tragedie over liefde en
wraak die zich afspeelt in een klein
stadje aan het begin van deze eeuw.
Een jonge vrouw, Ju Dou, wordt
voor geld uitgehuwelijkt aan een
oudere man, die haar slaat. Ze be
gint een relatie met de geadopteer
de zoon van haar echtgenoot, van
wie zij ook een kind krijgt.
Nadat de echtgenoot bij een onge
luk verlamd is geraakt, begint het
jonge paar hem te tergen door open
lijk uit te komen voor hun liefdesre
latie. De oude man neemt wraak
door het kind, dat op zijn naam
staat, op te zetten tegen zijn echte
vader. Uiteindelijk doodt het kind
beide mannen.
Volgens sommige Chinezen heeft,
de film door het vertoningsverbod
in China meer succes dan het geval
zou zijn. geweest wanneer hij ge
woon in de bioscopen had gedraaid.
"Het verhaal wordt niet goed ver
teld", zegt een assistent-regisseur.
"Zowel het script als de regie is niet
goed". Anderen vinden dat de film
veel te donker is opgenomen.
Maar het buitenland is de film
gaan beschouwen als een symbool
voor de onderdrukking van de
kunst in China die is toegenomen
na de bloedige onderdrukking van
de democratiseringsbeweging in ju
ni 1989. Filmstudio's worden door
de regering aangemoedigd om films
te maken die de revolutie onder
steunen en waarin een positief
beeld wordt geschetst van het dage
lijks leven in China.
Zhang Yimou is een van de jonge
filmmakers die in de jaren 80 de
Chinese film uit de propagandas-
feer haalden door in hun films op
eerlijke, nuchtere wijze een beeld te
schetsen van het leven op het Chi
nese platteland en van het verloren
bestaan van de jeugd in de steden.
Een aantal van deze films, waaron
der Zhangs Het Rode Korenveld uit
1988, werd in het buitenland be-
Zaterdag 6 april
(meesterwerk uit 1van Frede-
rico Fellini. Society-journalist Marcel
lo Mastroianni komt in aanraking met
de verveling en de decadentie van de
Romeinse jet-set en verliest de ene na
nationale filmwereld vol lof.
Cujo (RTL 4. 22.50). Amerikaanse
thriller uit 1983 van Lewis Teague.
Sint-Bernhard hond ondergaat me
tamorfose na beet van vleermuis. Moe
der en zoon in defecte auto raken daar
door in het nauw. Naar een roman van
bestseller-auteur Stephen King, prima
camerawerk van Jan de Bont.
Endless Love (BBC 1. 23.40 uur)
Draak van Franco Zeffirelli (USA
1981). Brooke Shields en Martin He
witt als verliefde tieners.
TELEVISIE
Rope (Ned. 3, 23.58 uur). V at expe
rimentele Hitchcock-film uit 1948.
Professor (James Stewart) brengt
twee studenten op macaber idee: ze
proberen de perfecte moord te plegen
en kijken of dit ontdekt wordt. Eerste
kleuren-film van Hitchcock, met aan
lengte van de filmrollen aangepaste
scenes van tien minuten. Interessant.
Zondag 7 april
Captain Scarlett (Super Channel.
21.05 uur). Amerikaanse historische
film uit 1953 van Thomas Carr. Mel Ri
chard Greene en Leonora Aihar.
Maandag 8 april
The Lost Moment (BBC 2, 18.05 uur).
Uitgever (Robert Cummings) is in
Zuid Europa op zoek naar brieven van
beroemd schrijver als h(j neurotische
vrouw (Susan Hayward) op zijn weg
vindt. Amerikaanse film uit 1947 van
Martin Gabel.
Battic Creek Brawl (RTL 4. 21.35
uur). Amerikaanse actie-film uit 1980
van Robert Clouse. Jackie Chan be
heerst oosterse vechtsporten, een ben
de probeert hem in te lijven door zijn
Madman (Super Channel, 22.20
uur). Israëlisohe film 1978 van Dan Co-
hen. Michael Beck, als soldaat op le
gerbasis, wordt gedreven door een
enorme haat jegens Russen.
Dinsdag 9 april
The Sea Gypsies (BBC 2. 19.00 uur).
Amerikaanse avonturenfilm uit 1978.
Over man die met journalist en doch-
Robert Logan en Heather Rattray en
Mikki Jamison-Olsen.
II faut tuer Birgitt Haas (BRT 2.
20.00 uur). Frans-Duitse thriller uit
1981 van Laurent Heyneman. Duitse
geheime politie geeft Franse collega's
opdracht 'terronste' te vermoorden
De Fransen veronderstellen., dat zij
nymfomane is. Aardige film met Phi
lippe Noiret, Jean Rochefort en Lisa
Kreuzer.
Grease (Ned. 2, 20.27 uur). Ameri
kaanse muziekfilm uit 1978 van Ran
dal Kleiser. Jaren vijftig: John Travol
ta als stoere, doch gevoelige vetkuif
die Olivia Newton-John het hof maakt.
Er wordt gezongen en er wordt ge
danst. Degelijk vakwerk, was destijds
zeer geliefd bij de schooljeugd.
Donderdag 11 april
The Resurrection of Zachary Whee
ler (Super Channel, 22.20 uur). Ame
rikaanse science fiction-thriller van
Bob Wynn. Senator wordt behandeld
in afgelegen kliniek, vasthoudende
journalist komt hem op het spoor. Iet
wat chaotische onderneming met
Bradford Dillman en Angie 'Pepper'
Dickinson.
Vrijdag 12 april
Outpost In Morocco (Super Chan
nel. 20.00 uur). George Raft als aardige
jongeman die het aan de stok heeft
met woestijnbandieten en verliefd
wordt op een meisje uit het vijandige
kamp.
Fame (RTL 4, 20.30 uur). Ameri
kaanse dansfilm uit 1980 van Alan Par
ker. Artiest worden, dat is niet eenvou
dig. De jongelui gaan op weg naar de
top door diepe dalen, maar blijven ei
genlijk één grote familie. Aanleiding
voor TV-serie. Met Irene Cara, Lee
Curreri etc.
Emperor of the North Pole (RTL 4,
23.35 uur). Amerikaanse film van Ro
bert Aldrich uit 1973. Gewelddadige
film over treinconducteur die niet van
zwervers en zwartrijders houdt. Met
Lee Marvin en Keith Carradine.
LEIDEN
'Kindergarten Cop' - Lido, 12 jr.
'Dances with wolves' - Lido, al.
'Postcards from the edge' - Lido, al.
'Awakenings' - Lido, al.
'Duck Tales, de film. Het geheim van
de wonderlamp' - Lido, al.
'Three men and a little lady' - Lido, al.
'The Godfather Part III' - Lido, 16 jr.
'Sleeping with the enemy' - Luxor, 12
jr.
'Cyrano de Bergerac' - Trianon.
'Pruimenbloesem' - Rex, 16 jr.
ALPHEN
(Eurocinema, Van Boetzelaerstr. 6, tel.
01720-20800))
'Three men and a little lady', al.
'Kindergarten Cop', 12 jr.
'Sleeping with the enemy', al.
'De kleine zeemeermin', al.
'Dances with wolves', al.
VOORSCHOTEN
(Greenway, Schoolstraat, tel. 071-
614354, b.g.g. 612566)
'Witches', al.
'Home Alone', al.
'Sheltering Sky', al.
'Navy Seals', 12 jr.
'De kleine
FILMHUIZEN
'Reversal of fortune' - Het Kijkhuis,
Leiden (142895).
'Presumed Innocent' - Het Kijkhuis,
Leiden.
The last picture show' - Het Kijkhuis,
Leiden.
'Wild at Heart' - Het Kijkhuis, Leiden.
'The Cook, the thief, his wife and her
lover' - Het Kijkhuis, Leiden.
'Jagged Edge' - HetKijkhuis, Ledien.
'Death of a teamaster' - LVC, Leiden
(146449).
'Monty Python and the Holy Grail' -
LVC, Leiden.
'Dona Flor en haar twee echtgeno
ten' - LAK, Leiden, di. 20.00 uur
(124890).
'Dramma della Gelosia' - LAK, Lei
den, di. 22.00 uur.
'Asterix en de knallende ketel' -
Park Filmhuis, Alphen (01720-
95600).
'Ju Dou' - Park Filmhuis, Alphen.
DEN HAAG
'Sleeping with the enemy' - Asta 1 (070-
3463500), al.
'Dances with wolves' - Asta 2, al.
'Postcards from the edge' - Asta 3, al.
'Misery' - Babylon (070-3471656), 12 jr.
'Awakenings' - Babylon, al.
'Hidden Agenda' - Babylon, 16 jr.
"Three men and a little lady' - Cineac
(070-3630637). al.
The Godfather Part III' - Cineac, 16 jr.
'The Russia House' - Cineac, al.
"The Godfather Part III' - Metropole
(070-3456756), 16 jr.
'Dances with wolves' Metropole, al.
'Eline Vere' - Metropole, al.
'Reversal of fortune' - Metropole, al.
'Havana' - Metropole, 12 jr.
'Kindergarten Cop' - Odeon (070-
3462400). 12 jr.
"Nightmare on Elmstreet 5' - Odeon, 12
jr.
AMSTERDAM
'Postcards from the edge' - Alfa (020-
278806), al.
'Alice' - Alfa, al.
'Reversal of fortune' - Alfa, al.
'Hidden Agenda' - Alfa, 16 jr.
'Dances with wolves' - Alhambra (020-
233192), al.
'The sheltering sky' - Alhambra, al.
'Sleeping with the enemy' - Bellevue
al.
'Misery' - Calypso 1 (020-234876), 12 jr.
'Eline Vere' - Calypso 2, al.
'Le mari de la coiffeuse' Cinecenter
(020-236615), 16 jr.
'La discrète' - Cinecenter, 16 jr.
'Ju-Dou' - Cinecenter, 16 jr.
'An angel at my table' - Cinecenter, 16
jr.
The Godfather Part III' - Cinema 1
(020-151243), 16 jr.
'Kindergarten Cop' - Cinema 2,12 jr.
'Three men and a little lady' - City 1
'Pretty Woman' - City 3, al.
'Ghost' - City 4, al.
'Home Alone" - City 5, al.
'Nightmare on Elmstreet 5' - City 6,12
The Rookie' - City 7, 16 jr.
'The Accused' - Kriterion 1 (020-
(6)231708).
Tre Fratelli' - Kriterion 1.
'La vie et rien d'autre' - Kriterion 1.
'Et la lumière fut' - Kriterion 2.
'Alice' - The Movies 1 (02046)245790).
'La bande des Quatre' - The Movies 2.
'Let's get lost' - The Movies 3.
"The Death of a Teamaster' - The Mo
vies 3.
'Kindergarten Cop' - Tuschinski Cine
ac (020-243639), 12 jr.
"The Godfather Part III' - Tuschinski 1
(020-262633), 16 jr
'Awakenings' - Tuschinski 2, al.
'Dances with Wolves' - Tuschinski 3,
al.
'Eline Vere' - Tuschinski 4, al.
The Russia House' - Tuschinski 5, al.
'Havana' - Tuschinski 6, 12 jr.
'Halfaouine' - De Uitkijk (020-237460),
16 jr.
Kevin Costner te zien in Dan
ces with Wolves in verschillen
de theaters.
(archieffoto)
Twee jonge
Chineze bekij
ken posters van
de Amerikaanse
filmster Brooke
Shields en van
Chow Yun Fat
en Lau Tak Wah
uit Hong Kong
van dichtbij.
Slechts een paar
buitenlandse
films mogen in
China worden
vertoond.
kroond. In China worden veel van
deze films echter beschouwd als te
pretentieus en te pessimistisch.
Liu Cheng werkt als censor bij
het staatsfilmbureau, dat Ju Dou
voordroeg voor een Oscar-nomina
tie. Hij zegt dat aan het winnen van
buitenlandse onderscheidingen in
China niet zo veel waarde wordt ge
hecht. "Waar het China vooral om
gaat is de uitwerking die een film in
het land zelf heeft", zegt hij.
Naar die maatstaf gemeten is de
beste Chinese film van het jaar zon
der twijfel Jiao Yulu, die het ware
verhaal vertelt van een lage partij
functionaris die zich onvermoei
baar inzette voor de boeren in zijn
arme land. De film is verplichte kost
voor partijleden, die wordt verteld
een voorbeeld te nemen aan
1966 overleden Jiao. Bedrijven en
scholen in Beijing hadden reeds een
week voor de film ging draaien alle
kaartjes voor hun werknemers en
leerlingen opgekocht.
Als Ju Dou de nieuwe Chinese
film vertegenwoordigt, dan verte
genwoordigt Jiao Yulu de oude Chi
nese film. De film eindigt met het
beeld van Jiao en een groep boeren
die, enorme rode vlaggen met zich
meedragend, voortmarcheren. Het
is echter juist zijn ongegeneerd sen
timenteel karakter, dat de film tot
zo'n succes maakt bij het grote pu
bliek, een veel groter succes dat het
zwaarmoedige Ju Dou ooit zou kun
nen worden.
Liu onderkent de artistieke en
Dou en zegt, dat wanneer er 'op zes
of zeven plaatsen in werd gesneden,
de film zou mogen worden ver
toond'.
"Een bepaald aantal scènes is niet
geschikt voor China, bepaalde
naaktscènes". In werkelijkheid is er
in de hele film geen naakt te zien,
behalve af en toe een glimp van rug
en schouders van Ju Dou wanneer
zij in bad zit. Talloos zijn wel de scè
nes waarin de hartstocht tussen de
twee - geheel geklede - geliefden
van het doek spat.
Liu zegt dat het filmbureau ju
Dou al voor nominatie had voorge
dragen vóórdat het zich realiseerde
dat de film niet geschikt was voor
vertoning in China.