7V 'De mannen zingen net zo hard mee' Hanny staat op haar 34ste met 'Hoofdpijn' in discotheken Hoe Nederlands is de Nederlandse kunst? George Baker nu zonder z'n Selection Nominatie O PAGINA 30 RTV-SHOW DINSDAG 2 APRIL 1991 &1; Karin Bloemen, (archieffoto) Geen nieuwe show voor Karin Bloemen GRONINGEN (GPD) De cabaretière Karin Bloemen komt voorlopig niet met een nieuwe show. Haar premiè re van de theatervoorstel ling 'Onverbloemd' die voor zien was voor 1991-'92 is een seizoen uitgesteld. Haar nieuwe impresario Peter Paul Tobi slaagde er niet in bij de schouwburgdirecties voldoende boekingen te plaatsen. Zoals gemeld kwam Karin Bloemen door het faillisse ment van het bureau Peruk- el Klaus zwaar in de pro blemen. Tobi heeft er wel voor gezorgd dat alle voor stellingen die voor het hui dige seizoen op het pro gramma staan, door zullen gaan. Karin Bloemen zoekt het de komende tijd in ra dio- en televisiewerk en in losse optredens. Peter cTHamecourt nieuwe man van NOS in Moskou HILVERSUM (GPD) - Peter d'Hamecourt (44) wordt de nieu we correspondent voor de NOS in Moskou. d'Hamecourt volgt de in februari plotseling overle den Marten Levendig op. Hij zal zijn werkzaamheden voor de NOS op 1 mei beginnen. d'Ha mecourt is al correspondent in Moskou voohet Algemeen Dag blad en voor Veronica Nieuwsra dio. Met het werk voor Veronica stopt hij. GEEN KABEL - De grootste Vlaamse partijen willen 'om cul turele redenen' RTL4 voorlopig nog van de kabel weren. Ze zijn desnoods bereid het tpt een pro ces voor het Europese Hof van Justitie in Luxemburg te laten aankomen. Daarmee botsen de christen democraten (CVP), de socialis ten (SP) en de Volksunie (VU) met hun minister van cultuur, Patrick Dewael, die onlangs zei geen kans meer te zien RTL4 van de Vlaamse kabel te weren. Van onze correspondente Els Smit WIERINGERWERF Gister avond had ze al hoofdpijn. En vandaag beweert ze met enige stelligheid: „Liefde is lekker, maar lekker is niet altijd lief de." Wat is er met Hanny? Wat is dat voor zelfbewustzijn? Hanny is haar Rekels kwijt. Of De Rekels zijn Hanny kwijt, het is maar net hoe je het be kijkt. Dat is eigenlijk nog een beetje sneu verhaal van een goed jaar geleden, met alle kenmerken van: Hoe mensen samen opgroeien, volwassen worden en soms ieder huns weegs gaan. Zoals Hanny haar eigen weg is gegaan. Met Hoofdpijn. "Na de breuk met De Rekels heb ik Pierre Kartner op de hoogte gesteld. Jarenlang heb ben we met z'n allen gewerkt. Eerst van 1972 tot '77. Toen ben ik er mee gestopt. Er waren al meningsverschillen, met De Re kels. Ik werkte niet meer met plezier. Ik was getrouwd, had een zoon, een gezin. Telkens als ik naar een optreden moest, had ik het gevoel dat ik me moest op fokken. Achteraf denk ik: Ik was zestien toen ik in de artiestenwe reld kwam. Wat wist ik ervan? Beslissingen werden voor je ge nomen. En zo keken mensen ook tegen me aan: dat meisje doet wel wat we zeggen. En dat deed ik ook. Maar gaandeweg kreeg ik zelf inzichten. Dat is de reden ge weest van de breuk met De Re kels in '77". "Ik onthield dus alleen de ver velende dingen. En dat ik een deel van m'n jeugd had gemist. Uitgaan was er voor mij niet bij. Niet dat ik nadat ik was gestopt met zingen wèl naar disco's ging. Ik had twee kinderen, na een aantal jaren kwamen er nog twee bij. Dan zegje ook niet: Jongens, 'Het is je uitstraling die het doet'. ik ben vanavond dansen. Maar ik had wel meer tijd. En toch, gaan deweg, als ik collega's van vroe ger tegenkwam, niet de nieuwe collega's, maar vooral de oude, begon ik te denken: Er waren dus ook leuke kanten. Op dat moment belde Pierre Kartner. Of ik niet weer eens wilde begin nen, met De Rekels. En ik dacht: Waarom eigenlijk niet? We zijn allemaal wat milder". Botsingen "Het ging ook inderdaad goed. Aanvankelijk. Maar gaandeweg kwamen er weer botsingen. De Rekels wilden op de oude voet doorgaan, de bekende klanken, geen aanpassing aan de tijd. En hoe gek het ook klinkt: voor ie der optreden was ik ziek: keel ontsteking, verkouden. Ik heb antibiotica geslikt. Totdat ze te gen me zeiden: het zit niet in je (foto GPD) keel, het zit in je koppie. Toen heb ik keurig het contract afge werkt en daarna heb ik Pierre Kartner gebeld. Om te zeggen dat ik had opgezegd". „Maar Pierre zei: Maar ik blijf voor jou schrijven. En op een dag zei hij: Ik heb nu een lied voor jou... Ik weet zeker als je dat doet, dat ze misschien over twintig jaar vragen of je het opnieuw op neemt". Dat was Hoofdpijn. "Toen ik die tekst voor het eerst zag, dacht ik: Eh, Pierre, volgens mij ben je nu zeer zwaar ziek geworden. Ik zag er absoluut niets in. Ik was bekend van liedjes als: Ik hou van jou. Maar ja, op weg van Pier re naar huis, dacht ik: Waarom doe ik het eigenlijk niet? Wordt het niks, dan wordt het niks". Maar het werd wel wat. "Zodat ik nu dus alsnog, op m'n 34e in discotheken sta. Voor al in Brabant. Daar ben ik dan voor een half uur geprogram meerd, het wordt wel eens drie kwartier, als het gezellig is. Voor dat ik ga zingen, worden er pla ten gedraaid, hiphop, dat soort dingen. En dan kom ik. Dan gaan de aanstekers aan en wordt het wiegen. Eerst waren het alleen de vrouwen die het nummer waardeerden: zo van: Hè, hè, nou wij eens. Maar nu zingen de man nen net zo hard mee". "In de discotheken hebben we er wel een paar vlotte nummers bij geprogrammeerd. De langza me nummers bewaar ik voor de personeelsavonden. Ik heb die de laatste tijd een beetje gemist: de sfeer, de mensen kennen el kaar. Maar het komt weer. Ik wil dat oude repertoire erbij houden. Mensen willen dat net zo goed van me horen. Een deel van mijn publiek bestaat uit oudere men sen, die Hoofdpijn best aardig vinden, maar die ook m'n oude liedjes willen. En dat wil ik zelf ook. Op de CD die we gaan opne men, zal daarom een mengeling staan". "Ik heb pas een opname ge maakt voor Een tien voor taal. En met Frank Masmeijer heb ik een medley van oude vakantieliedjes opgenomen. Ik zou ook best eens in een televisieserie willen mee spelen. Of in een film. Je ver plaatsen in andere mensen: ik denk dat ik dat een beetje kan. Anders kan je die liedjes ook niet goed zingen. Ze zeggen wel eens tegen me: het is je uitstraling die het doet. Zelf weet je dat niet. Het blijkt pas als je op het toneel staat, als je voor een camera staat. De een heeft het, de ander heeft het niet. Maar ik vergeet nooit datje als artiest afhankelijk bent van andere mensen: de schrijver van je liedjes, de tech nici, de platenmaatschappij. Dat moet je steeds voor ogen hou den. Dat is goed voor jezelf en goed voor je omgeving". En het voorkomt vast een hoop hoofdpijn. LONDEN - Samantha Janus (links) en haar drie achtergrondzangeressen gaan met 'A Message to you heart' naar het Eurovisiesongfestival op 4 mei in Rome. De Britse groep won in Londen het nationale songfestival. (f0to ap> Van onze redacteur Monique Brandt HILVERSUM - Fantasie en werkelijkheid zijn in de kunst onlosmakelijk met elkaar ver bonden. Een kunstenaar ervaart de werkelijkheid en probeert met behulp van de fantasie een eigen kijk op die realiteit weer te geven. Kunstenaars worden dus hoe dan ook beïnvloed door hun omgeving. Maar hoe sterk is die invloed? Schildert een Italiaanse kunstenaar héél anders dan een Nederlander of een Fransman? Hoe 'Nederlands' is de Neder landse kunst eigenlijk, en hoe werd en wordt onze leefwereld erdoor beïnvloed? De zesdelige televisieserie 'Fantasie in de ban van de werke lijkheid' die de TROS vanaf mor genavond op het scherm brengt, wil die vragen beantwoorden door de relatie van de Neder landse kunst tot de omgeving in beeld te brengen. Dat basis-idee is vervat in verschillende the ma's. Aan de hand van die the ma's worden kunstwerken vanaf de Middeleeuwen tot nu ge toond. Kunsthistoricus drs. Emile Meijer leverde het concept en de teksten aan. "Wij pretenderen niet dat we even alles gaan ver tellen over de Nederlandse kunst. We doen slechts een greep uit het grote arsenaal", aldus Meijer. "De thema's zijn ook niet gekozen omdat ze ontzettend ka rakteristiek zouden zijn voor de kunst in Nederland. Het is slechts een raamwerk. Voor de breed opgezette serie filmde de maker in 23 musea en op zestien buitenlokaties in Ne derland. Zo worden de land schappen bezocht die kunste naars als Van Ruysdael of Ver meer eeuwen geleden op het doek vastlegden. Volgens de kunsthistoricus is het gebruik van stereotypen zo veel mogelijk vermeden, en is uitdrukkelijk gekozen voor een eigen invalshoek. Die keuze komt echter niet duidelijk uit de verf, omdat de serie op twee gedachten hinkt. Oorspronkelijk was de serie be doeld voor een buitenlands kij kerspubliek, en dat maakt de programmaserie meteen minder geschikt voor vertoning op de Nederlandse televisie. Voor een buitenlandse kijker die vrijwel onbekend is met het land van Rembrandt, Berlage en Rietveld, geeft de serie een aardig inzicht in onze (kunst)geschiedenis. Een Nederlandse kijker zal deze vorm van 'Holland-promotie' - hoe interessant ook - echter al snel overbodig vinden. Een tweede bezwaar is dat sommige interpretaties wat ver gaan. Want dat Piet Mondriaan in de strakke lijnen van het Zeeuwse kustlandschap de in spiratie vond voor zijn abstracte composities, tja, wie zal het zeg gen... Maar dat de ronde melk kan van Johannes Vermeers 'Keukenmeid' (ook bekend ge worden als Het Melkmeisje) de hedendaagse 'afval-kunstenaar' Carel Visser inspireerde tot het gebruik van grote tonnen bij het vervaardigen van één van zijn imposante kunstwerken, zoals één van de programma's ons wil leren, dat is een interpretatie die zelfs een absolute leek niet zal geloven. VOLENDAM (GPD) - Begin; april en Love in your Heart. Zo hoort het. George Baker (Hans Bouwens) heeft echter driekwart jaar gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. Maar het is gelukt. Vrijdag beleeft de single 'Love in your Heart' z'n radiopremière. Tegelijkertijd wordt de gelijkna mige LP (CD) uitgebracht. George Baker solo deze keer.1 Zonder z'n Selection, waarmee hij sinds 1969 zoveel nationale en internationale successen behaal- de, zoals Little green bag, Flyl away little paraguayo, Beautiful Rose en natuurlijk de wereldhit Una Paloma Blanca. Anderhalf jaar geleden beslo ten Baker en de leden van de Se-i lection de samenwerking te be ëindigen. Bouwens: "Een paar; mensen hadden als musicus al nevenactiviteiten, sommigen konden een vaste baan krijgen. En ach, hoe gaat het, je wordt al- lemaal ouder. En op een gegeven V moment is een vast dienstver- band te verkiezen boven het toch altijd wat onzekere bestaan als artiest. Bovendien had ik er zelf ook niet zo veel trek meer in. De verantwoordelijkheid die ik voelde voor vijf gezinnen ging me te zwaar wegen. Zo zeker is het bestaan als artiest op dit mo- ment niet meer". "Op deze plaat staan naar ver- houding veel ballads. In zekere zin is dat een voortzetting van waar we al een paar jaar mee be- j zig waren. Mensen die naar onze f' .optredens kwamen, weten dat Niet dat ik nu een totaal ander re- pertoire heb opgenomen. Dat moetje niet doen, dat is niet goed voor jezelf en niet goed voor je publiek. Maar je kunt er best voor uitkomen dat je een evolu- tie doormaakt. Nu denk ik dat ik mag zeggen dat de liefhebbers van romantische muziek met deze plaat goed aan hun trekken komen". "Voor sommige mensen zullen een paar nummers misschien als een verrassing komen. Maar ik heb altijd van verrassingen ge- houden. Tijdens een optreden opeens 'I can't stop loving you' van Ray Charles zingen. Dan zie je een aantal mensen denken: Goh, kan-ie dat ook al?" CNN gelauwerd l ATHENE De Amerikaanse! nieuwszender CNN is in de VS onderscheiden voor zijn ver-{ slaggeving van de Golfoorlog. CNN was een van de winnaars(| van de 26 Peabody-prijzen, de 5 omroep variant van de Pulit-j zer-prijzen, die door de univer- siteit van Georgia jaarlijks/ worden toegekend voor in het11 oog springende radio- en tv-/, produkties. De prijzen worden op 13 mei in New York uitge-/ reikt. Van de zes genomineerden voor de AKO-literatuurprijs is waarschijnlijk alleen 'Het be loofde land' van Adriaan van Dis in de AKO-kiosken te krij gen. Misschien komt daar, nu de jury haar voorkeur bekend heeft gemaakt, verandering in. Maar ik zie het nog niet gebeu ren dat een klant, die in een van deze kiosken een Telegraaf komt kopen, meteen het genomi neerde boek van Patricia de Martelaere of P.F. Thomse mee neemt. Inmiddels kan het nauwelijks meer iemand wat schelen wie deze literaire prijs sponsort. Er valt een halve ton mee te verdie nen, en de nominatie en de uit-, reiking zuigen veel publiciteit naar zich toe, en dat zijn de za ken waar het om gaat. Omroe pen en voetbalclubs laten zich toch ook door het bedrijfsleven betalen, en de kans is niet denk beeldig dat zelfs hoogleraren binnenkort op een gesponsorde leerstoel zitten. Bovendien zijn de letteren al lang niet meer vies van geld uit de zakenwereld en andere commerciële bronnen - zo kreeg Cees Nooteboom ooit een prijs van een oliemaat schappij en schreef Max Den- dermonde in opdracht van de gemeente Dordrecht een roman over deze stad. Kritiek is er nog steeds wel op de samenstelling van de jury's en hun nominaties. Uitgevers en critici in de toonaangevende bladen pruttelen over het "jaar lijkse rondje willekeur" en de "toevallige keus van een toeval lige jury". Ook dit keer ruist er door de commentaren op de kunstpagina's van de kranten weer een bries van onvrede. Waarom moest er zo nodig een kinderboek worden geselec teerd? Die branche heeft toch if rfjvm f - j e C-errit Jan Zwier haar eigen prijzen? Waarom een Vlaming? Nederlandse schrijvers komen toch ook niet voor Belgische prijzen in aan merking? Waarom weer een de butant? Het is toch nergens goed voor om iemand vanuit de lite raire wieg op een literaire troon neer te zetten? Wat deze critici ergert, is dat zij hun rapportcijfers, die zij een jaar lang aan schrijvers hebben uitgedeeld, niet in de no minaties terugvinden. Het lijkt wel of die jury's hun mening- niet serieus nemen! Vandaar dat zij er een gewoonte van ma ken om vlak voor de echte nomi natie met een eigen nominatie op de proppen te komen. Zo tooi de HP/De Tijd-criticus Jaap Goedegebuure zes uitverko renen met een lauwerkrans, van wie de helft tot de medewer kers van zijn eigen blad be hoort. Ik zit daar verder niet mee. Men nomineert maar. De vraag welke schrijver in Neder land overschat dan wel onder schat wordt, is hier immers een geliefd gezelschapsspel. Maar wat ik wel heel wreed vind, is de lauwerkrans die om het hoofd van Koos van Zomeren is ge legd. En wat ik nog veel wreder vind, is dat hij ook in Vrij Ne derland tot de geselecteerde fine fleur gerekend wordt. Twee nep-nominaties, die deze auteur allerminst de roem en erken ning zullen brengen waarnaar hij zo vurig verlangt. Koos van Zomeren publiceer de een paar jaar geleden een dagboek waarin hij geen ge heim maakt van zijn schrij versleed. Vroeger behoorde hij tot de top van de Nederlandse misdaadauteurs, maar sinds hij de rauwe arena van de peno- ze heeft verruild voor het hofje van de letteren, lieten erken ning en succes op zich wachten. Door de steeds terugkerende verhalen over zijn optredens in literaire cafés, waar slechts het bestuur en twee dronkemannen aanwezig waren, en over boe kenwinkels, waar iedereen met een wijde boog om hem heen liep, krijgt zijn dagboek een tra- gi-komisch karakter. Dit wordt nog versterkt door de gang van zaken rond de AKO-prijs - zijn uitgever heeft hem namelijk verteld dat er in Amsterdam sterke geruchten gaan dat zijn laatste roman genomineerd zal worden. Als het gezin 's avonds aan de maaltijd zit, wordt de halve ton van de prijs "in een ommezien viermaal uitgege ven". Een paar dagen later wordt het bedrag nog eens drie keer besteed: "f50.000,- betekent een jaar vrijaf voor een boek. Of een verhuizing terug naar Nijmegen. Of dertig jaar siga ren". Als hij de prijs zou krij gen, dan wordt "zijn vijanden een vernietigende slag toege bracht". Maar hij knjgt de prijs niet, hij wordt niet eens genomi neerd. Bij de avondmaaltijd zegt zijn vrouw: "Ik heb net het gevoel dat er een ernstig zieke in huis is". Het gaat overigens helemaal niet slecht met Koos van Zomer en. Zijn boeken halen meerdere drukken. De kritiek blijft ver deeld over zijn werk, maar daar moet een schrijver mee kunnen leven. Alleen die twee nep-nominatiesdat is toch om uit je vel te springen! k&uc? weez fAer/viiGriN NAOTTBN vzeeéë 06HTENP. TESAPËZATUUI? VAN$TC7re> &ZA- P£N£N££N ZWAKKÉ ZLUP- CWÓTEN 1 VEBPRAA6 HETM/ETtMS- (SER. ER MOET Ml/MEEL V SMEl /ETS EEBEl/REM. M

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 30