Leids duo 'Basterd' wint S oimeveld-prij s PODIUMBUK Beeldje uit rijksmuseum ontvreemd Saskia Viersen 'Ik kan niet dansen als 'n boom' Kirov Ballet in Muziektheater DINSDAG 2 APRIL 1991 PAGINA 29 Germaanse folklore Alex d'Electrique speelt morgen avond in het LVC aan de Bree- straat Thomas Bemhards toneel stuk Dramolette. In zeven korte kluchten beschrijft hij het natio- naal-socialisme als Germaanse folklorewaarin een boerin, een rechter of een politicus hun mond niet kunnen opendoen zonder dat er fascistische opmerkingen uit rollen. De voorstelling begint om 21.30 uur. Benauwende kledij Vier vrouwen verblijven om streeks 1900 in een kuuroord. Zij zijn vastgesnoerd in hun corset- ten en in de conventies van hun tijd. Tijdens een 'Luchtbad' be vrijden zij zich in de voorstelling Mahlzeit van hun benauwende kledij. Naakt in de natuur voelen zij de vrijheid en gaan ze zich te buiten aan amateuristische acts en confessies. Woensdag 3 en don derdag 4 april om 20.30 uur te zien in het LAK-theater aan de Cleveringaplaats in Leiden. Een dikke kip In Tripodia in Katwijk is op don derdag 4 april om 14.00 uur het poppentheater Een grote dikke kip te zien van Camilla Koevoets, voor kinderen van drie tot en met vijf jaar. Twee konijntjes spelen met een ei, totdat het opeens breekt. Er komt een chocoladekui kentje uit, dat een hele grote dikke kip wil worden. Maar dat is wel een beetje moeilijk als je van cho cola bent. Cordoba De enige professionele solo-gita rist van de Nederlandse flamen- co-scene, Guy de Medano, geeft donderdag 4 april een concert in de Lexdse Schouwburg aan de Oude Vest. Na zelfstudie perfec tioneerde de in Leiden wonende gitarist zijn stijl aan het conser vatorium in Rotterdam en later in het Spaanse Cordoba bij Paco Pe- na. De Medaiïo speelt niet alleen de oorspronkelijke negentiende eeuwse flamenco op virtuoze wij ze, maar weet ook weg met de rit mische invloeden op de flamenco uit Zuid-Amerika en uit de jazz. Komische liedjes Met haar eerste soloprogramma 'List Nu' manifesteerde Liesbeth List zich al als all-round show vrouw en in haar tweede pro gramma, Solo II, diept zij de ver schillendefacetten van haar werk verder uit. Begeleid door Rob van Dijk aan de vleugel brengt zij niet alleen bestaande chansons, komi sche liedjes en conférences, maar ook nieuwe teksten van onder an deren Freek de Jonge. Te zien op vrijdag 5 april in de Leidse Schouwburg aan de Oude Vest, aanvang 20.15 uur. Joodse Western De Duits/Amerikaanse schrijver en regisseur George Tabori heeft het genre 'Joodse Western' be dacht, Vorig jaar kwam Weis man en Rotgesicbt uit, waarin Tabori de strijd tussen de good guys en de bad guys combineert met de strijd tussen Goed en Kwaad in de Bijbel. Hij behan delt deze problematiek op eigen wijze: humoristisch en vaak ab surd. Theatergroep De Trust speelt het stuk op vrijdag 5 en za terdag 6 april om 20.30 uur in het LAK-theater in Leiden. Dario Fo Toneelvereniging 'Louis Bouw meester' voert op vrijdag 5 en za terdag 6 april Dario Fo's stuk Voor Engelen geen Automaten op in De Kuip in Noordwijk. Aan vang 20.00 uur. Hersteld Voor het eerst sinds jaren treden de twee meesterviolisten Herman Krebbers en Theo Olof weer sa men op. Zij worden begeleid door het Concertgebouw Kamerorkest onder leiding van Charles de Wolff Krebbers moest enkele ja ren geleden na een ongeluk de viool aan de wilgen hangen, maar is inmiddels volledig hersteld. Reeds 55 jaar geleden speelden Krebbers en Olof al samen, zodat de hereniging voor deze concer tenreeks spectaculair genoemd mag worden. Op zaterdag 6 april worden werken van Marcello, J.S. Bach, en A. Vivaldi ten gehore ge bracht in de Leidse Schouwburg. Aanvang 20.15 uur. Het lichaam van Bart Het Poppentheater van Hans Schoen speelt op zaterdag 6 april In 'Mahlzeit' bevrijden vrouwen zich van hun corsetten en van de be nauwende moraal Omstreeks 1900. (foto Sonne Peper) in de Muzenhof het kindertheater De Buik van Bart. Bart is een buikspreker die zijn goede hu meur is kwijtgeraakt en dat is te merken aan zijn gesprekken met zijn buikspreekpop Evert. Een an dere pop, Ernst, nodigt Evert uit om een kijkje in de buik van Bart te nemen. Een spannende speur tocht door Ba ris lichaam brengt uiteindelijk de oorzaak aan het licht. Onzichtbaar geweld In Zwarte Kunst oefent een dic tator, gespeeld door Helmert Wou denberg, met behulp van onzicht baar geweld de macht uit, zowel over deze als gene wereld. Enkele zwarte vrouwen weten uiteinde lijk met grote moeite deze heerser, die aan de Zwarte Zee woont, te overwinnen. Woudenberg speelt alle personages in zijn eentje, overtuigd van zichzelf en van zijn publiek in de Muzenhof in Leider dorp. Te zien op zaterdag 6 april om 20.15 uur. Rode draad Dansgroep KLIM (Kreatief, Le vendig, Inspirerend, Markant) brengt zondag 7 april om 15.00 uur een programma voor kinde ren vanaf 7 jaar. Veranderlijk heeft geen verhaal, maar wél een rode draad. Spannende, enge, leuke en rare dingen zorgen voor een betoverende voorstelling, waarin kinderen kennismaken met allerlei aspecten van de dans, zoals ritmes en tempi. Hoogstandjes Na een rustperiode van een klein jaar, treedt Youp van 't Hek dins dag 9 april op in de Leidse Schouwburg met een geheel nieu we theatershow. Steeds weer vraag je je bij Van 't Hek af, waar de grenzen van zijn verbale en as sociatieve vermogens liggen. Als je denkt dat dit toch wel zijn abso lute top zal zijn, verbaast de caba retier met een nieuw hoogstandje. Van 't Hek maakt zijn opwach ting om 20.15 uur. Vuilnisemmers In het Parktheater in Alphen aan den Rijn is woensdag 3 april het dans- en bewegingstheater Stich ting U-Z te zien, dat voor kinde ren vanaf acht jaar de ix>orstel- ling Close-Vp zal brengen. Twee danseressen, één drummer en vijf tien stalen trui In is emmers zorgen voor een zeer ritmisch en energiek gebeuren, waar geen woord aan te pas komt. Aanvang 14.30 uur. AMSTERDAM (GPD) - In het Rgksmuseum in Amsterdam is gis termiddag een houten beeldje uit de zeventiende eeuw gestolen. Het beeldje, ongeveer 25 centimeter hoog, zat als ornament op een zoge naamde Parijse kast uit 1650. Een bezoeker zag dat iemand het ornament van de kast brak en waar schuwde vervolgens een suppoost Die schakelde op zgn beurt de be veiligingsdienst in, waarna de in gangen van het museum werden af gesloten. Volgens een woordvoerster van de gemeentepolitie waren op het moment van de diefstal zo'n 2200 mensen in het Rijksmuseum aan wezig. Pas nadat de bezoekers ge fouilleerd waren, mochten ze naar buiten. Het hele museum werd doorzocht maar het beeldje werd niet gevonden. De waarde van het ornament is niet bekend. De gisteren in New York overleden Martha Graham wordt op deze archieffoto omringd door Elizabeth Taylor ~|\T aJ r% r>l links) en Liza Minelli. «ot® anp> WlIlL 11 ftUOIlclcU. Danseres en choreografe Martha Graham (96) overleden VioolconCOUTS DEN HAAG (ANP) - Martha Graham is gisteren op 96-jarige leef tijd overleden. Zij heeft een rol van grote betekenis gespeeld in de we reld van de dans. De fragiele, legen darische danseres, die zich ontwik kelde tot een groot pedagoge, cho reografe en vernieuwer, leefde sinds 1970 teruggetrokken in New York. Zij hield echter nog steeds een sterke band met het naar haar genoemde dansgezelschap, de Martha Graham Centre of Contem porary Dance. Zij was onbetwist een van de grootsten in de dansge- schiedenis, geniaal choreografe en de grondlegster van de Graham- techniek, het door haar ontworpen bewegingssysteem dat even kJas- siek is geworden als de academi sche ballettechniek. Zij schiep een indrukwekkende reeks van 161 bal letten. Martha Graham was een intens le vende, bruisende persoonlijkheid met een volkomen eigen visie op al les wat met de dans heeft te maken. Met de bus naar 'Maria Stuart' LEIDEN - Het Nationale Toneel speelt op zaterdag 6 april in de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag 'Maria Stuart', het beroemde toneel stuk van Friedrich Schiller. De Leidse Volksuniversiteit-K&O ver zorgt, speciaal voor deze voorstel ling, voor de inwoners van Leiden gratis busvervoer naar Den Haag en terug. In 'Maria Stuart' leveren twee En gelse koninginnen, Elisabeth I (An- ne-Wil Blankers) en Maria Stuart (Will van Kralingen) een schokken de strijd tussen gevoel en verstand. Het toneelstuk, dat wordt geregis seerd door Hans Croiset, gaat om de vraag, of het beter is om te leven met een belast geweten, of om te sterven in geestelijke vrijheid. "Om je in welke taal ook uit te druk ken heb je een vocabulaire en enige achtergrond nodig. Velen zijn te genwoordig niet bereid dat te er kennen. Zij gebruiken de dans als ontsnappingsmogelijkheid. Dat is de dans niet. het is een mogelijk heid om jezelf te verwezenlijken", verklaarde zij eens in een interview met de New York Times. Graham heeft hard moeten vech ten voor de erkenning die later haar deel werd. In de jaren dertig fron sten critici de wenkbrauwen toen zij kennis maakten met haar ver nieuwingen. "Zij waren gewend aan 'aardige' dansen", vertelde Martha Graham toen. "Maar ik ben geen boom en kan niet dansen als een boom. Ik ben geen wolk en ik kan niet dansen als een wolk". In de stijl die Martha Graham ty peerde ging haar dans samen met toneeltechniek. In de jaren dertig bestond er een scherp onderscheid tussen de dansvormen van het to neel en het ballet, dat voor het me rendeel nog klassiek was georiën teerd. Martha Graham was één van de pioniers die hebben bijgedragen tot het overbruggen van deze kloof. Zij werkte samen met de Russische choreograaf George Balanchine bij de produktie van 'Episodes', een ballet in twee delen op muziek van Anton Webern. Psychodrama Martha trad naar voren toen Sig- mund Freud een grote culturele held was. Gedeeltelijk als resultaat van zijn invloed ontwikkelde zij een symboliek die in de plaats van de traditionele balletverhaaltjes van jongen-ontmoet-meisje en jongen- gooit-meisje-in-de-lucht, een onein dige reeks van gevoelens en erva ringen stelde. Zij werd de pleitbe zorgster van het gedanste psycho drama, geïnspireerd door de freu diaanse psychoanalyse. Zelf omschreef zij haar methode voor het creëren van dansen als volgt: "Ik bouw de dans op uit be wegingen die gebaseerd zijn op ideeen en beelden, in het bijzonder beelden uit de kindertijd. Ik pro beer waar te nemen. Zoals kinderen die spelen, intensief spelen". Martha Grahams eerste choreo grafieën waren soli, met het rouw beklag 'Lamentation' (1930) als een van de beroemdste. Haar eerste groepsdans was 'Heretic' (1929) toen zij haar eerste echte gezel schap, 'Dance Group', formeerde. De groep bleef in stand tot 1940. Toen zij zich in 1970 terugtrok, zei Martha Graham: "Het is hard voor me dat ik niet meer dansen kan, maar mijn lichaam gehoorzaamt niet meer aan mijn wil". AMSTERDAM (ANP) - Saskia Vier- sen heeft zaterdagavond het der tiende Nationaal Vioolconcours ge wonnen dat gehouden werd m het Concertgebouw te Amsterdam. Als tweede eindigde Berent Korfker en als derde Armand Goudcr de Beau regard. Aan de prijzen zijn geldbe dragen verbonden van respectieve lijk 20.000. 12.000 en 8.000 gulden. Viersen won de eerste prgs met haar vertolking van Ravels „Tziga ne" en Mozarts Vioolconcert in A grote terts. KV 219. Saskia Viersen werd in 1970 in Den Haag geboren en studeert aan het Sweelinck Con servatorium te Amsterdam. Na afloop van het concours werd aan Malik Schrab Uduman de Eu ropese Optiebeurs-prgs 1991 uitge reikt voor zgn winnende compostie 'Lines, Metamorphoses'. AMSTERDAM (ANP) - Het Muziek theater in Amsterdam heeft het we reldberoemde Kirov Ballet uit Le ningrad weten te contracteren voor het seizoen 1991/1992. Het Russi sche gezelschap zal twee klassieke balletten presenteren: 'Het Zwa- nenmeer' en Le Corsaire'. De voor stellingen zgn op 6, 8. 9 en 11 mei 1992. Het is voor eerst in twintig jaar dat het Kirov Ballet weer in Neder land is te zien, aldus Het Muziekthe ater. Uit Japan komt de groep Sankaï Juku. Het gezelschap geeft drie maal de Butoh-voorstelhng 'Unetsu' uit 1986. Butoh breekt met zowel de klassieke Japanse dans en CHORUS LINE - In het Circus theater in Scheveningen zal op vrg- dag 12, zaterdag 13 en zondag 14 april de musical 'A Chorus Line' van Michael Bennett te zien zgn. Voor de voorstelling van vrgdag 12 april, die om 20.30 uur begint, worden bij het K&O-Uitbureau aan de Oude Vest 45 in Leiden tot 5 april plaatsbewijzen verkocht Het Uit bureau is dagelgks tgdens kantoor uren te bereiken op tel. 141 141. het theater als met de westerse klas sieke vormen. De uitvoeringen zgn op 13, 15 en 16 november. Frankrijk is vertegenwoordigd met twee groepen, de Compagnie D.C.A. van choreograaf Philippe Decauflé en de Compagnie Philip pe Genty. Compagnie D C A. brengt op 10 en 11 maart Triton', een circusachtige voorstelling die vorig jaar op het Festival van Avig non in première ging. De theater- produktie van Philippe Genty heeft nog geen titel. Uit de Verenigde Staten komt het lichte absurdisme van The Parsons Dance Company. Het gezelschap geeft drie voorstellingen: op 13, 14 en 16 mei 1992. De Belgische cho reografe Anne Teresa de Keersmae- ker komt met 'Achterland' Het Nederlands Dans Theater is 'natuurlijk' ook weer present. Het gezelschap presenteert zeven ver schillende programma's. Tenslotte is Het Muziektheater de organisatie toevertrouwd van het Balletgala 1991 van de Stichting Dansersfonds '79. Dit tweejaarlijks balletevene ment vindt plaats op 11 november. AMSTERDAM - Het Leid- se duo 'Basterd' heeft de Wim Sonneveld-prijs ge wonnen. Onno Innemee en Bart Leijnse (samen het duo 'Basterd') kregen die officië le erkenning ter afsluiting van het concours tijdens het Amsterdams Kleinkunstfes- tival van de jury die dit jaar bestond uit: Hetty Heijting, Frans Kotterer, Kick van der Veer en voorzitter Ruut Weissman. Tevens ging de publieksprijs naar dit duo dat hiermee optimaal scoor de. De festivalervaring van jurist Leijn se en automatiseringsdeskundige Innemee is dan ook groot. In 1988 namen ze (in andere formatie) deel aan het Camerettenfestival; wel een finaleplaats toen, maar geen prijs. Vorig jaar deden ze mee aan het Leids Gabaret Festival; wederom vielen ze buiten de prijzen. En nu is het dus met jury- en publieksprijs voor honderd procent raak. Dat lijkt de nieuwe trend te wor den: wie in het cabaretwereldje wil opvallen en zo mogelijk een duurza me plaats wil veroveren, zal tenmin ste aan een paar festivals moeten deelnemen. De festivals in onder meer Rotterdam, Leiden, Amster dam en Groningen zijn derhalve niet meer eikaars concurrenten, maar lijken veeleer te fungeren als eikaars 'vooropleiding'. Hoe het ook zij, 'Basterd' was tij dens het concours om de Wim Sop- neveld-prijs uitstekend op dreef. Vorig jaar in Leiden hoorde het pro gramma grotendeels nog thuis in de categorie studentensociëteitshu mor, en was meligheid nog heel vaak troef. Met de timing zit het nu vrijwel altijd goed, zodat de licht ab surde en vaak ook morbide humor van de beide heren goed aanslaat. Zelfs de quasi-diepzinnigheid van de openingszinnen ('Waar is de grens/Wat is de schreef...?') wordt meteen al goed opgepikt. Kleine Onno als de raskomediant en grote Bart in de rol van aangever voldoen als duo aan bijna klassieke wetma tigheden. Vooral Onno Innemee heeft zijn onmiskenbaar komische uitstraling ontwikkeld, en hij krijgt daarbij van zijn collega op toneel al le ruimte. De jury-woord voerder sprak zelfs van 'weergaloos komi sche momenten' en zal daarmee ze ker ook gedoeld hebben op de wilde slotact, waar beiden - natuurlijk met de 'Bolero' als opzwepende achter grondmuziek - met condooms, folie, handschoenen, petten en heel veel 'vanillevlasperma' een absurde va riant op veilig vrijen ten beste ge- Voor het duo is het nu definitief afgelopen met het festivalcircus, de beide heren zullen moeten gaan waarmaken dat de aanhouder uit eindelijk terecht heeft gewonnen. Ze zijn er nog lang niet. Hun succes volle optreden duurde ruim dertig minuten, waarbij ze bovendien re gelmatig teruggrepen naar materi aal dat ze vorig jaar ook al in Leiden hebben laten zien. Er moet dus nog het nodige nieuwe materiaal bij ko men om een avondvullend pro gramma te kunnen samenstellen. De beide andere finalisten waren solisten. Mare Linssen vertelt uitge breid over de verdwijning van zijn vriendin Linda, en Ron Boszhard kruipt in de huid van fictieve fami lieleden om de eenzaamheid ('want eenzaamheid leidt tot waanzin') te doorbreken. Beiden zetten min of meer geloofwaardige typetjes neer die in verhalen en/of liedjes tot ui ting brengen dat ze geen of nauwe lijks succes bij de vrouwen hebben. Een beetje zelfspot, soms wat al te gemakkelijke humor en een enkel 'mooi' kwetsbaar nummer levert dat allemaal zeker op, maar al met al niet voldoende om twee maal een half uur echt overtuigend te vullen. WIJNAND ZEILSTRA PARIJS - Dansers van de Parijse Opera repeteren een scène uit 'Nijinska Nijinski'. Het ballet is uit werken van Nijinski samengesteld door diens zuster, terwijl het door zijn nicht wordt geregisseerd. Het programma is van 3 tot en met 13 april in het Palais Garnier in Parijs te zien. (Foto ap> Matthaus Passion Dinsdagavond werd in de Stadsge hoorzaal in Leiden door de Chr. Oratoriumvereniging Ex Animo met orkest, solisten en jongenskoor de beroemde Matthaus Passion van J.S. Bach uitgevoerd. Deze uitvoe ring werd naar mijn mening in een veel te hoog tempo afgejakkerd. De Evangelist kreeg amper de tijd om adem te halen. Het slotkoor 'Wir set zen uns in Tranen nieder' leek wel op een Ode an die Freude. Fortissi mo en voor passiemuziek weinig stichtelijk. Het is alles weer gewoonte gewor den en naaperij. Het publiek ging wel bijzonder slecht gekleed en van enige allure was nauwelijks sprake. Aan de koffietafel waar ik zat, moest ik gedogen dat door een bezoekster en passant een sinaasappeltje werd veroberd. Die dacht zeker aan Lei- dens ontzet. Mijn gezelschap eveneens ontzet. Hoe vulgair...! Kom Leidenaars! Bezoek eens Wenen en dan zullen jullie tot de ontdekking komen hoede gardero be en het gedrag van concertbezoe kers moeten zijn. De Stadsgehoorzaal is van binnen beslist aan een opknapbeurt toe. Gezien de wanstaltige gebouwen die overal in Leiden worden neerge smeten, houd ik mijn hart vast E. Hak, Oud Wassenaarseweg 14, Wassenaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 29