'Hebt gij niet ook de dood voor mij T té Late eer voor Lehmbruck in Gentse citadel Vrijwel zeker geen presentatie tijdens Buchmesse Franlrfurt ZATERDAG 30 MAART 1991 KUNST PAGINA 45 Foto-expositie over Koerden bij Volkenkunde LEIDEN - In het Rijksmuseum voor Volkenkunde is tot en met 12 mei de fototentoonstelling 'Koer den van Oost-Turkije - Mensen in een maalstroom' te zien, die gaat over het dagelijks leven van die be volkingsgroep aan de grenzen van Oost-Turkije. In dit gebied wonen 10 miljoen Koerden, die zich be schouwen als directe afstammelin gen van de Meden (een volk, dat omstreeks 550 voor Chr. door de Perzen werd ingelijfd). De fototentoonstelling laat Koer den zien die op de vlakte wonen, zoals Urfa, Birecik en Mardin. en in de bergen van Anatolië. De foto's zijn gemaakt door de Amerikaanse fotografe Adrienne M. Norman, die het haast ontoegankelijke gebied in !8 en 1989 bezocht. Tijdens haar zen kreeg zij grote belangstelling ir de positie en de levenswijze de Koerden. Dat de tentoonstelling de onderti tel 'Mensen in een maalstroom' heeft meegekregen, zal mede gelet op de Koerdische opstand tegen het bewind van Saddam Hussayn nau welijks verbazing wekken. Niet al leen in Irak, maar ook in Iran en in Oost-Turkije vormen de Koerden een minderheid, waarvan de politie ke en culturele rechten niet of nau welijks worden erkend. Adrienne Norman maakt in de toelichting bij haar foto's bijvoorbeeld melding van de grote aantallen Turkse solda- Wilhelm Lehmbruck leefde kort. Juist 38 jaar oud ge worden pleegde hij in 1919 zelfmoord. Hij schreef, te kende, schilderde en vestigde een naam als beeldhou wer. De grote erkenning kwam niet lang na zijn dood. Mèt de terreinwinst van de expressionisten groeide het inzicht in de pioniersrol van Lehmbruck. Hij had zich, in het weidse dal van zijn depressies, danig geër gerd aan wat hij moest ervaren als dom en tanig onbe grip. Het werk van Lehmbruck heeft veel kunstenaars uit volgende generaties geïnspireerd. Zij hebben daarvan getuigd. Zelden is dat zo treffend gedaan als door Jo seph Beuys. Ook Lehmbruck is niet ontkomen aan de invloed van oudere vakbroeders. Hij zag het werk van de Gentse Europeaan George Minne en raakte gefasci neerd door diens techniek. Het Museum voor Schone Kunsten in Gent presen teert Wilhelm Lehmbruck nu in de entourage van Min ne (vooraf) en Beuys (achteraf). Een boeiende tentoon stelling in het Citadelpark. Nederland laat unieke kans liggen Van onze correspondent Andreas Oosthoek GENT - Het beknelde leven? Wilhelm Lehmbruck (Mei- derecht, 1881) sleepte zich van depressie naar depres sie. Hij voelde zich onbegre pen en in zijn onvrede met het Hier en Nu ging een niet te stuiten verlangen naar de dood overheersen. Een die pe melancholie en de sfeer van eenzaamheid bepaalden dit leven. En toch wist Lehmbruck zich door vrien den omringd. Ze bleken niet in staat zijn bestaan te her waarderen en de fundamen tele eenzaamheid te door breken. Nieuwjaar 1918 schrijft hij vanuit zijn als somber atelier ingerichte ga rage: "Mijn vrouw en alle drie de jongens maken het goed, ik stel het minder, het gaat niet goed met mijn zenuwen, wat mij tijdens het wer ken hindert. Daar zit ik dan en denk: had ik niet beter de oorlog kunnen ingaan? Degenen die ik lief had zijn reeds lang gesneuveld en degenen die mij niets aangaan - hier in Zürich - die beweren dat ik een groot beeldhouwer ben! Waartoe dient deze hele winkel? Stopt de oorlog daarom vroeger?. Het is nog zo slecht niet om daarbuiten te Moeder Aarde Julian Cope - 'Peggy Suicide' (Is land) 'Peggy Suicide' is de eerste vol treffer van Julian Cope sinds zijn Teardrops Explodes zijn ontbon den. Cope, sindsdien een ongeleid projectiel in dé popmuziek, verrast enorm met dit uitgebalanceerde concept-album. Ruim vijf kwartier doet hij over 18 protestsongs waarin hij het vooral voor Moeder Aarde opneemt. Direct op opener 'Pri- steen' wordt de toon gezet. Mani sche zang a la Lou Reed over een stukgelopen relatie. Pristeen blijkt halverwege het beklemmende lied geen vrouw te zijn maar een meta foor voor Moeder aarde van wie wij veel te veel verlangen. Aandacht is er ook voor de mos lims ("Die zijn niet allen gek. Ara bieren denken toch ook niet dat alle katholieken deel uitmaken van de IRA", aldus Cope), de auto als milieuverzieker en aids. De gitaar domineert op deze cd. Hoewel Cope niet de meest inters- sante muziek van dit moment maakt - hier en daar klinkt hij zelfs wat gedateerd - biedt 'Peggy Suici de' veel stof ter lering en vermaak. Vermaken kan de luisteraar zich met de humor van Cope. Gelukkig heeft hij ingezien dat humor op zijn weinig luchtige album van cruciaal belang is. W.K. Geforceerd REM - 'Out of Time' (Warner Bros) Van 'Out of Time' moest heel goed af te horen zijn dat het met 'Green' wereldwijd doorgebroken kwartet uit Athens (Georgia) tot het uiterste is bereid nieuwe wegen in te slaan. De titel geeft bovendien aan dat Sti pe. Buck. Mills en Berry zich in hun muziek niets gelegen laten aan het tijdperk waarin zij leven. Helaas hebben deze te hoog ge grepen uitgangspunten ertoe geleid dat het negende REM-album een heel geforceerde, onsamenhangen de plaat is geworden met een over daad aan toeters en bellen. In de grabbelton van de ver uiteenlopen de en zelden uitgekristalliseerde sneuvelen. Franz Mare benijd ik dikwijls". Zijn vriend Hans Richter noemt hem een gedreven wereldvreemde. Richter is verbijsterd door de sfeer van overgevoeligheid die Lehm bruck rond zich spreidt als hij op lange, late avonden viool speelt. Het devies van Lehmbruck is dui delijk en dodend: 'onder mensen is geen plaats voor ons'. Juist na zijn benoeming (samen met Kathe Koll- witz, Lovis Corinth en Ernst Bar lach) tot lid van de Preussische Aka- demie - geen geringe eer volgens de maatstaven van die tijd - pleegt hij, 25 maart 1919, in Berlijn zelfmoord. Zijn laatste gedicht kreeg de titel Wie is hier nog? Wie bleef nog over van deze moor- denJwie blijft nog achter uit deze bloedige zee?/ Ik schrijd over dit maaivelden kijk om me heen, waar de hooioogst ligtJ na de gruwelijk moorddadige slachting. De vrienden liggen stil rondom./ De broeders zijn niet meer,/ het ge loof, de liefde, alles is weg,/ en de dood, hij ligt op alle wegen, op elke bloei. O vloek, o duizendvoudige vloek!/ Hebt gij, die zoveel dood bereidt,/ hebt gij niet ook de dood voor mij? Wilhelm Lehmbruck verenigt in zijn werk zowel dynamiek als een bezonken beschouwelijkheid. Zijn vroege werk sluit enerzijds aan bij het realisme dat in zijn academieja ren de wetten stelt, anderzijds bij het classisme dat een ideale vorm predikt. Lehmbruck komt daar zeer Julian Cope. (foto pn ideeën zitten maar een paar passa ges die de moeite waard zijn. Direct aan het begin is het al mis: 'Radio Song' is een heel bevreem dende poging om de wat landerige, melancholieke folk-rock waarmee zanger Michael Stipe en de zijnen groot zijn geworden, aan hip hop te koppelen. Het meeslepende 'Losing my religion' daarentegen is groots. Het is tevens het enige stuk op de plaat waar de strijkers-arrangemen ten functioneel zijn. Ook het Doors- achtige 'Low', dat van meet af aan dreigt uit te monden in een geweldi ge climax maar toch als een nacht kaars uit gaat, komt in aanmerking voor het REM-keurmerk. De vijf tracks die volgen, stellen echter danig teleur. Veelzijdigheid is hier tot absoluut doel verheven en alles wordt opzij geschoven om het te bereiken. De leden van de band bespelen eikaars instrumenten, de klakkeloos ingevoerde strijkers krassen met hun wel erg simpele in termezzo's hele nummers aan flar den en Stipe neemt zonder duidelij ke aanleiding ineens genoegen met de tweede stem. Of mompelt onver staanbare teksten, zoals op 'Be- long'. Licht herstel is er op Texarkana' en 'Country Feedback' waar gitarist Peter Buck experimenteert met een te hard opgenomen gitaar. Afsluiter 'Me in honey* is een onschuldig nie- mandalletje. W.K. ten, die zij tijdens haar reizen in het Koerdische gebied aantrof. Koerdïstan, het woongebied van de Koerden, is opgedeeld onder vijf staten: Turkije, Syne, Irak. Iran en de Sovjetunie. Het gebied is rijk aan natuurlijke hulpbronnen, zoals olie en steenkool. Ook zit er goud, zilver en koper in de bodem. De meeste Koerden leven echter van de land bouw. Adrienne Norman werd in 1964 in Canada geboren en volgde een op leiding fotografie aan de New Eng land School of Photography in Mas sachusetts. Sinds 1990 woont zij in Amsterdam, waar zij onder andere het Oostelijk Havengebied fotogra feerde voor het hoofdstedelijke Ge meente Archief. moeilijk van los. Pas nadat hij in Pa rijs (1910) het werk van de 'oudere collegae Maillol (1861) en met name Rodin (1840) heeft leren kennen, ontstaan er openingen in zijn tot dan toe gesloten stijlopvatting. Hij neemt meer en meer afstand van be palende stromingen om een per soonlijk pad te kiezen. Oorlog In Europa kondigt zich een oorlog aan. Even later stinkt het oude con tinent bedenkelijk naar lijken. De oorlog wordt een wereldoorlog. Lehmbrucks onvrede met deze smerige uitvinding uit zich in een onomkeerbare vlucht voor de wer kelijkheid. Daarmee voldoet hij aan het eerste principe van de romanti cus. Het blijkt romantiek van een hard soort; ze drijft hem in het kamp van de expressionisten. Deze denkers en kunstenaars hebben ge noeg van de wat zoetige uiterlijkhe den die het impressionisme heeft rondgestrooid. Haalden deze aan bidders van zon, licht en helle bloe men het buitenste met vreugde bin nen, de expressionisten brengen hun binnenste naar buiten. Een kwestie van gevoel. Het gaat alle maal niet geluidloos, het gaat met een schreeuw. De noden van de tijd zijn er naar. Wilhelm Lehmbruck herijkt de gestalte. De naturalistische elemen ten verdwijnen, het klassieke ideaal vervaagt. Versobering dient zich aan in een stille, vaak droef stem mende lyriek die - boven alles - be schouwelijk is. Kijk naar zijn jonge lingsgestalten en zie hoe oud die Ambassadrice Amy Grant Heart in Motion (A &M) Met wereldwijd een slordige tien miljoen verkochte albums, vijf Grammy's en een nummer-1-note ring in de Amerikaanse top 100, is Amy Grant de beste good-will am bassadrice die men zich denken kan voor de gospelmuziek, die dankzij allerlei vooroordelen maar min stens zoveel bedenkelijke Halleluja- koortjes bij veel 'wereldse' luiste raars in het verdomhoekje zit. De succesformule van de diepge lovige Amerikaanse, is even simpel als doeltreffend: ze maakt a) perfec te popmuziek en b) ze is uiterst zui nig met getuigende teksten. Haar laatste cd 'Heart in Motion' is daar van weer een mooie demonstratie; slechts in de laatste van elf wellui dende songs is de naam van haar Heer te beluisteren. Amy zingt daarnaast vooral van de liefde in bijvoorbeeld het gedra gen That's what love is for', of het door haar baby Millie geïnspireerde vrolijke 'Baby baby'. Ook zij heeft weieens haar donkere momenten, zo blijkt uit het indrukwekkende 'How can we see that far', terwijl ze in 'Ask me', dat over incest gaat, ook het antwoord durft schuldig te blijven. Bij de presentatie van dit album heeft Amy gezegd, dat ze zich nog nooit zo in haar ziel heeft laten kij ken als met deze twaalfde schijf. Wie haar muziek nog niet kent, Amy Grant. p*> Canadees geeft lezing over schilderkunst LEIDEN - Richard Wollheim, die hoogleraar is aan de universiteit van Berkeley (Californië), geeft op donderdag 4 april een lezing met als onderwerp 'Painting as an art' in het Centraal Faciliteitenge bouw van de Leidse universiteit. Het centrale thema van Woll- heims lezing is, dat wij schilder kunst alleen kunnen begrijpen vanuit het standpunt van de kun stenaar. Hij is van mening dat de jonge gezichten zijn. Zijn Figuren stijgen en vallen, ze gaan hoog op, verliezen zich aan de ruimte, of ze storten terneer, lamgeslagen, ten gronde. Het beeld vindt bij Lehmbruck een nieuwe architectuur. Zijn lan ge, gerekte vormen zijn in hun in keer 'gothisch' genoemd. Vorm en materiaal geven hun inhoud prijs. Het is geen juichende gothiek. Een zo tragisch wereldbeeld vraagt om een andere uitwerking. Het oeuvre van Lehmbruck lijkt doortrokken van het diepe besef dat de drijvende krachten altijd groter zijn dan de ei gen kracht. De tentoonstelling toont een wat completere Lehmbruck dan meestal het geval is. De ruime keuze uit de aquarellen en tekeningen laat zien dat zijn talenten niet uitslui tend op het terrein van de beeld houwkunst lagen. Het gaat niet om 'de tekeningen van een beeldhou wer' maar om autonome, niet stu dieus bedoelde bladen. Het zijn moet nu een mooie kans om haar te leren kennen niet voorbij laten Fondantjes Mathilde Santing - Carried Away (Solid) Mogen we het theaterconcert van Mathilde Santing, dat onlangs in premiere is gegaan, vergelijken met het album 'Carried Away'? Eigen lijk niet. Zaaloptredens van Mathil de en haar ensemble hebben altijd een heel eigen sfeer, iets hartstoch telijks, ontroerends, iets frivools en opwindends. Die gevoelens van op winding en ontroering ontbreken een beetje op de nieuwe cd 'Carried Away'. Ronduit teleurstellend is dat en kele prachtige songs die Santing op de bühne brengt op het nieuwe al bum ontbreken. Meest verbazing wekkend is wel dat de titelsong Carried Away' niet op de cd te vin den is. Maar ook de Simon and Gar- funkel-cover 'A hazy shade of win ter' en een aantal van de Randy Ne- wman-songs zijn een gemis Een vergelijk valt daarom zeker uit ten nadele van het album 'Carried Away'. Eén en ander neemt niet weg dat er nog heel wat te genieten over blijft. De kwaliteit van Mathilde Santing valt immers nauwelijks te betwisten. Nummers als 'Overnite' en 'The World Girl' (beide van het duo Gartsite en Gamson) zijn fon dantjes. 'Bad Influence' (een num mer van Robert Cray) is een klein meesterwerkje en zelfs de standard 'Polkadots and Moonbeams' is van een nieuw verrassend jasje voor zien. Kortom: stuk voor stuk met zorg gekozen songs, overgoten met de bekende Santing-touch die de bekende werkjes een aangenaam gevoel van frisheid geven. Wat opvalt is dat het nieuwe al bum van La Santing een stuk licht voetiger is dan al z'n voorgangers. Soms met een zweem van ironie, zoals de cover van de vleesgewor den Tom Jones-song 'It's not unus ual'. al had dat laatste van mij niet gehoeven. Al met al is het weer een karakteristiek album geworden. Van het feit dat met alles op de cd staat dat we willen horen zullen we maar denken: wat in het vat zit (Mathilde sings Newman?) verzuurt niet J.R. schilderkunst kan worden ver deeld in twee verschillende (maar onlosmakelijk verbonden) delen de vertaling van een gegeven uit de natuurlijke omgeving naar een vorm van kunst en het doen ont staan van betekenis. Deze opvatting heeft hij uitge werkt in studies over Titiaan. Poussin, Ingres. Manet, Picasso en De Kooning. Wollheim tart tra ditionele classificatiesystemen en hij combineert in zijn methode zeer traditionele met radicaal nieuwe benaderingen. Wollheim schreef over zijn op vattingen een boek. dat ook 'Painting as an art' heet en dat in 1987 is verschenen. De lezing be gint om 20.30 uur. Guy de Medano in Schouwburg LEIDEN - Tot nu toe trad hij alleen in kleine zaaltjes op, maar donder dag 4 april is Guy de Medano (1953), de enige professionele solo-gitarist van de Nederlandse flamenco- scene, te zien en te horen in de Leid se Schouwburg. De oorspronkelijk uit Den Helder afkomstige De Medano ontdekte op 11-jarige leeftijd de flamenco en be gon op een gitaar de melodieen en ritmes die hij op platen hoorde, na te spelen. Tien jaar lang zat hij vijf of zes uur per dag op zijn bovenkamer tje in Den Helder te oefenen. "Mijn familie werd er krankzinnig van", zo zei hij in een interview. Hij boek te vooruitgang, maar de techniek kreeg hij niet echt onder controle: "Gevoelsmatig kon ik het begrij pen, maar echt snappen deed ik het niet. Ik had geen idee hoe ik moest tellen en hoe de melodie in elkaar zat". De doorbraak kwam. toen hij jn 1985 op het Rotterdams Conser vatorium een opleiding tot flamen- co-gitanst begon onder leiding van Paco Pena. Ondertussen had De Medano aan de Rijksuniversiteit te Leiden Spaanse taal- en letterkunde gestu deerd en daarin geeft hij nu les aan het Conservatorium in Rotterdam. Guy De Medano (die eigenlijk Guy van Duinen heet) heeft een ei gen, aanstekelijke flamenco-sty 1 ontwikkeld. Niet alleen beheerst hij de oorspronkelijke. 19de-eeuwse flamenco, die introvert is. ook de Zuidamerikaanse variant (de 'Co- lombiana"). met aanstekelijke rit mes en jazz-invloeden, heeft voor hem geen geheimen. Onlangs ver scheen zijn eerste cd, 'Guy de Meda no in Concert'. Concert op 4 april In de Leldac DEN HAAG (GPD) - Nederland zal vermoedelijk geen gebruik maken van de mogelijkheid om zich in 1993 tijdens de Boekenbeurs in Frank furt (Buchmesse) cultureel aan de wereld te presenteren. Dit is in een brief van het ministerie van welzijn. Schouwburg. De Medano zal be werkingen en eigen compositie» ten gehore brengen en niet het pu- volksgezondheid en cultuur aan de organisatoren van de Buchmesse meegedeeld. De bnef is tien dagen geleden geschreven - en onderte kend door directeur-generaal cultu rele zaken J. Riezenkamp - omdat de benodigde fondsen (circa 10 mil joen gulden) niet kunnen worden gevonden. Sinds een aantal jaren biedt de prestigieuze Buchmesse afzonder lijke landen de kans om zich behal ve op het gebied van literatuur ook in andere culturele sectoren specta culair te profileren. Italië, Frankrijk en Japan zijn al aan de beurt ge weest; de Sovjet-Unie heeft het in verband met binnenlandse politie ke problemen voor volgend jaar la ten afweten. Nederland lijkt nu voor het jaar daarop eveneens te gaan afhaken, hoewel er nog een de finitief besluit (van het kabinet) over moet vallen. De eerste contacten met Frank furt om aan de internationale pre sentatie mee te doen dateren uit de tijd dat Brinkman nog minister van cultuur was Hij was van het begin af aan enthousiast over de mogelijk heid die ons (kleine) land een jaar na het wegvallen van de Europese bin nengrenzen zou krijgen om zich tij dens de gigantische Boekenbeurs met toonaangevende groepen en gezelschappen - Het Nederlands Danstheater. Het Nationale Ballet, Het Koninklijk Concertgebouwor kest - extra in de schijnwerper te plaatsen. Twee jaar geleden heeft het kabinet een positieve beslissing over deelname aan Frankfurt geno- De financiële dekking van het evenement in Duitsland is echter niet tijdig rondgekomen. Het minis terie van wvc dat samen met het mi nisterie van economische zaken de ene helft (5 miljoen) van het geraam de bedrag voor zijn rekening zou ne men. ging er vanuit dat het bedrijfs leven (de gezamenlijke uitgevers) de andere helft (5 miljoen) op tafel zou leggen. Dat is echter niet ge beurd wegens onvoldoende interes se; het boekenvak zou slechts zyde- lings in de totale presentatie aan bod komen. Woord voerd ster Mirjam Otten van wvc "Wij doen op dit moment nog een laatste poging de uitgevers achter het initiatief te krijgen. Maar de kans op succes lijkt gering Wij hebben de organisatie VBB dl Buchmesse van deze ontwikkeling op de hoogte willen stellen en daar om deze brief maar vast gestuurd'. Poetry Den Haag gaat toch door DEN HAAG (ANP) - De Vlaams-Ne derlandse dichtersontmoeting Poe try op 12 en 13 april in de Koninklij ke Schouwburg in Den Haag gaat toch door. Dat heeft een woordvoer ster van de schouwburg gisteren ge meld. Poetry dreigde van de baan te ra ken doordat de gemeente Den Haag slechts 10.000 gulden voor het eve nement over heeft. De organisato ren hebben echter 35.000 gulden meer nodig Daarvan zijn er nu al 20.000 binnen dank zij een telefoon- en fax-actie die de schouwburg heeft gevoerd. De organisatoren hebben er, ge zien het succes van de actie, ver trouwen in dat de overige 15.000 gulden ook nog wel binnenkomt. bliek een «riprrk aangaan over de achtergronden van de flamenco, lil t 0MM ert begint om 20.15 uur. Fontein der geknielden in Gent van George Minne. POP bijdragen; Wim Koevoet, Jan Rijsdam, Wim Schrijver werken van een grote, directe kracht. Ze maken bovendien een veel minder tijdgebonden indruk dan de plastieken. Wilhelm Lehmbruck deelt de ruim ten van het Gentse museum met George Minne en Joseph Beuys. Dat onderstreept de huidige functie van dit kunstbolwerk, dat onderdak biedt aan het Museum voor Schone Kunsten (Robert Hozee) en het Mu seum van Hedendaagse Kunst (Jan Hoet). George Minne is thuis in Gent en (dus) in het MSK en Joseph Beuys kreeg als geen ander de aan dacht van het MHK. Ze hebben bei den 'iets' met Lehmbruck. De inrichters hebben in Gent op nieuw een fraai parcours uitgezet dat alle eer geeft aan de hoofdfiguur en voldoende licht laat schijnen op de ondersteunende secties. Het gaat Hozee en de zijnen om de synthese Minne-Lehmbruck- Beuys. Lehmbruck mag dan met bewondering naar Minne gestaard hebben, het is een zeer hachelijke onderneming om Lehmbruck dan meteen maar vanuit Minne te ver klaren. Beuys heeft Lehmbruck zijn 'leraar' genoemd, maar het gaat niet aan hem -in letterlijke zin - Lehmbrucks leerling te noemen. Hier tellen veeleer de verbanden tussen drie strikt persoonlijke ver tegenwoordigers van de romantiek: de symbolist Minne, de expressio nist Lehmbruck en de humanist Beuys. Het blijkt een treffende synthese, met smaak opgebouwd vanuit zo wel overeenkomsten als verschil len. Bij George Minne (1866-1941), ha giografie en baronaat ten spijt, ver keert de gevoelsuitdrukking pijn lijk vaak in melodramatische oplos singen. De mensheid smacht en de verdrietigheden snerpen. Radeloos, redeloos, reddeloos. Waarachtig ge voel staat in de week. Dat neemt niet weg dat zijn technisch kunnen bewonderd kan worden. Het komt het best naar voren in de basis-gip- sen (de plaasters); de practiciens zijn niet altijd even behoedzaam met deze oergegevens omgespron gen. De tekeningen van Minne zijn van een ander niveau dan die van Lehmbruck. Ze krullen en bollen naar een derde dimensie: de schet sen van een beeldhouwer. Ook Joseph Beuys (1921-1986). vertegenwoordigd met ruim 150 te keningen uit de collectie Van der Grinten, benoemt de zaken van le ven en dood. Hij kiest voor de asso ciatie en het verklarende element. Het verhaal heeft sterk anekdoti sche trekken en vertoont meer openheid dan inkeer. Beuys kiest duidelijk voor het leven, zijn uitweg is verlicht. Juist deze tegenstellingen ver sterken het totaalbeeld van Lehm bruck èn van dit dnegesprek. Wilhelm Lehmbruck, George Minne, Joseph Beuys. Beeld houwwerken en tekeningen. Mu seum voor Schone Kunsten, Citadelpark 5, Gent. Tot 5 mei, da gelijks van 10 tot 17.30 uur. woens dags van 10 tot 21 uur, maandagen gesloten. In het Museum van He dendaagse Kunst, zelfde adres, werken van Bruce Nauman en Günther Förg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 45