7k
houd me bezig met de ontsluiering van de geest'
Geen stad zo veilig als Belfast
sana REPORTAGE Kmimm^sbBasaBsm
Egyptische schrijfster zet zich in voor onderdrukte wouwen
Automobilist
ziet aardgas
niet zitten
HOTELLETJE
ZATERDAG 30 MAART 19
1 1 i ii een land dat onvrii is?" publiceren. Dat was toen nog ee JL
Ingeborg van Gcldermalscn
AMSTERDAM De Egyptische schrijfster en arts Nadal el
Saadawi (59) reist de hele wereld rond voor Women for Peace,
een internationale vrouwenorganisatie die zich beijvert voor
vrede in het Golfgebied. Pleitbezorgster voor vrede en harmo
nie is Saadawi ook in talloze boeken waarin ze het opneemt
voor vrouwen die het slachtoffer zijn van onderdrukking en ge
weld. Onlangs was ze in Nederland.
Tijdens een Aletta Jacobs-lezing in
Groningen sprak Saadawi over po
litiek. economie, de Golfoorlog, lite
ratuur. geneeskunde, psychiatrie,
gezinsplanning, ontwikkeling, ko
lonialisme,
vrij ding van vrouwen, het feminis
me: "Alles heeft met elkaar te ma
ken. Dat is ook de visie van Arab
Women Solidarity Association (AW-
SA), de organisatie
inzet".
De AWSA is een non-gouverne
mentele organisatie met
le status bij de Verenigde Naties.
Wij hebben ongeveer tweeduizend
leden in de Arabische landen en wij
houden ons bezig met het ontsluie
ren van de geest. Zo
bewustmaking van
een vrouw hoofd en haar wil verber
gen onder een sjaal of sluier, mij
best. Maar ik wil niet dat haar geest
man, geen studie. Onderdrukking
van vrouwen, geweld tegen vrou
wen is iets universeels. Dat komt
niet alleen voor in islamitische lan-
- den. Ik kom net uit de Verenigde
S SLU e" Staten en ik ben geschrokken van
de hoeveelheid verkrachtingen
daar, ook binnen het huwelijk".
Steniging
"In werkelijkheid komt steniging
officie- uiterst zelden voor. Waar het mij om
gaat, is de hypocrisie waarvan vrou
wen het slachtoffer worden. Maar
die is niet per definitie islamitisch.
De filosofie van elke patriarchale
vvij de klassenmaatschappij, kapitalis-
vrouwen. Als tisch of feodaal, is gebaseerd op een
dubbele moraal waarbij de vrouw
slachtoffer is en overal de schuld
■an krijgt. Dat is universeel, niet is-
veel on-
ven dan
de islam. Dat heb ik al aangetoond
in mijn boek De gesluierde Eva.
Vergelijk de bijbel, de thora en de
koran en je ziet dat de islam juist het
minst beperkend voor vrouwen is",
sluier. Nergens in de koran staat dat
de vrouw die aanmoet. Dat ze hem
toch draagt, komt door de sociale
druk. De sluier is een sociaal feno
meen, dat verwant is aan slavernij.
Het is ook een religieus fenomeen,
maar niet islamitisch. Het-sluieren
gesluierd is. Arabische vrouwen lamitisch. Het judaïsme
moeten leren dat het niet gewoon is derdrukkender
dat een man hen onderdrukt. Wij
proberen dat duidelijk te maken
door lezingen, cursussen,
workshops en boeken. En we pro
beren te leren van de geschiedenis,
waaraan we kunnen zien dat onder
drukking plaatsheeft onder invloed
van sociale factoren, niet door god
delijke wetten".
In haar boeken wekt Saadawi
echter juist de indruk dat de islami
tische wetten, de sharia's, zeer on
derdrukkend voor vrouwen zijn. In
'De val van de imam' wordt een
vrouw gestenigd na te zijn ver
kracht door de imam, de geestelijk
leider van de islamieten. De schul
dige gaat vrijuit en het slachtoffer
wordt gestraft.
"Die steniging is een metafoor
voor de onderdrukking van vrou
wen. 'De val van de imam' is een ro-
land dat onvrij
"Feministen leren van elkaar.
Mijn ervaring als Egyptische is an
ders dan die van een Hollandse
vrouw. Maar wij kunnen altijd iets
van elkaar opsteken. Solidariteit
tussen vrouwen is van levensbe
lang. Wij moeten elkaar steunen en
helpen en niet met elkaar wedijve
ren. Onderdrukking van vrouwen
kan alleen tot staan worden ge
bracht als wij onze krachten bunde
len".
Solidair
Saadawi studeerde geneeskunde
aan de universiteit van Cairo en
werkte jarenlang als arts, op het eer
ste gezicht een opvallend beroep
voor een vrouw op een door man
nen beheerst terrein. V-fVr Saadawi
was het echter niet moeilijk te kun
nen studeren. "Mijn grootouders
waren boeren. Mijn grootvader
stierf al jong aan de ziekte bilharzia.
Hierdoor besloot mijn grootmoeder
dat haar zoon, mijn vader dus, geen
arme boer zou worden. Haar zoon
zou studeren en een gerespecteerd
man worden. Moet u nagaan, het be
sluit van een analfabete vrouw. Dus
ging mijn vader naar school en daar
na naar de universiteit, waarna hij
een baan kreeg op het ministerie
van onderwijs en met mijn moeder
trouwde. Zij kregen negen kinde
ren en die stuurden ze allemaal naar
de universiteit".
Saadawi heeft haar hele leven als
arts gewerkt, zowel op het platte
land als in de stad. "Met het werken
in privé-klinieken had ik veel moei
te. De meeste patiënten hebben
weinig geld. Dokters in Egypte ver
rijken zich ten koste van hun pa.-
tiënten. Dat vind ik verschrikkelijk.
Gezondheid is een basisbehoefte
waar iedereen recht op heeft. In
Egypte is de kloof tussen rijk
Nadal el Saadawi: "Wat de VS in Irak hebben gedaan, is volkerenmoord".
publiceren. Dat was toen nog ee
relatief vrij centrum voor kunst e
cultuur. In Egypte werden al mij
boeken gecensureerd. In 1981 b»
landde ik zelfs in de gevangenii
omdat ik Sadat openlijk bekrit
seerde".
Ironie
Ze spreekt het woord 'democrat»
uit met de nodige ironie. "De Gol|
oorlog was een grote leugen. Geo' nr
ge Bush deed alsof het een reeh
vaardige oorlog was, bedoeld or ^an
Kuwayt te bevrijden en de demt te J
cratie en de mensenrechten te b«
schermen. Allemaal schijnheilig g«
doe. De Verenigde Staten hebbe
het altijd opgenomen voor dictator. zaa
in het Golfgebied. En de grootsti
dictators zijn de emir van Kuway De
en de koninklijke familie in Saud ken
Arabië. Zij moorden hun oppositii Rje
uit. En dan praat Bush over demo ges'
cratie. Hoe haalt hij het in zijn hooft alsr
om Saddam Hussein te bekritise Sen
ren? Is Saddam Hussein erger daj kos
koning Fahd van Saoedi-Arabië1 heii
Nee. Saoedi-Arabie is de meest fur. bet
damentalistische dictatuur in he njei
hele Midden-Oosten. En dat is dai e
de bondgenoot van de Verenigdi ten
Staten". iani
"De Golfoorlog ging niet om de zjjr
mocratie en mensenrechten. He! ger
ging om olie en macht. Bush wj nis-
goedkope olie. En hij vond Irak t» Zal
machtig geworden. Hij wil dat Is 0ve
raël het machtigst blijft in de regio ger
Israël is het kind van het imperialis
me. Het is gecreëerd door het Brits»
imperialisme en nu wordt het be
schermd door het Amerikaanse im T
perialisme". _L
"De Palestijnse kwestie kan al
leen worden opgelost, als de Israé
liërs de bezette gebieden in Palesti V
na, Libanon en Syrië verlaten. Ei
..j.» zijn ontelbare VN-resoluties teger
Maar medische zorg is Israël uitgebracht. Maar er gebeur
tisch geloof
"Die onderdrukking is er wel, maar
sociaal verschijnsel.
niet. Saawadi spreekt
vrouwenbevrijding. Voor haar
buitenlandse inmenging. Niemand anders. Noch mijn echt-
"Mijn opvatting van feminisme genoot, noch iemand anders. Even-
heeft te maken met de onderdruk- zo bezit een land zichzelf. Andere
Neem de chador, de z
andere Arabische vrouwen bete- king van de vrouw in het gezin, landen mogen
voor iedereen even duur. Dat i:
keerd. Ik vind dat gezondheidszorg,
net als onderwijs, gratis moet zijn.
Helaas is het nog niet zover".
"Onder Sadat had ik het moeilijk.
juist ingebed i
christelijke en joodse geloof. Denk
maar aan het nonnenhabijt".
donkere kent dat: vrij zijn in elk opzicht, i
voelt, hoe je je
ook met de onderdrukking ven wat wij moeten doen. Die twee Amerikaans. Dat
land door het andere. Ik dingen hangen nauw samen. Mijn zondheidszorg
de niets. Geen economische
ties, geen oorlog. En als Irak precies DE
hetzelfde doet als Israël, wordt ge Vai
weid gebruikt en wordt Irak ver twi
woest. Wat de VS in Irak hebben ge nei
Sadat was kapitalistisch en pro- daan, is volkerenmoord". bn
gratis ge- In juni verschijnt by uitgeverij hu
Furie/In de Knipscheer van Nawal ke
n, vond hij
./at je denkt
kleedt, met wie je omgaat, waar je bezit mijn eigen lichaam. Ik bepaal feminisme is een politiek feminis- dacht. Ik moest in de jaren zeventig el Saadawi De andere kant
naartoe gaat, maar ook vrij zijn van zelf wat ik met mijn lichaam doe. me. Hoe kan ik als vrouw vry zijn in mijn boeken en artikelen in Bayrut wereld,
i de
Van onze correspondent
Jules Hezemans
Garagehouder Jan Boerhoop zag
in 1982 op vakantie in Italië veel
auto's 'CNG' tanken, dat bij
navraag Compressed Natural
Gas bleek te zijn. Aardgas dus,
dat in samengeperste vorm zo de
auto in kan. Gas ook, waarmee
Nederland bijzonder gunstig
bedeeld is. En iedereen heeft wel
een gasaansluiting, dus thuis
tanken zou moeten kunnen.
Kortom, de ondernemende
Boerhoop zag vanuit zijn warme
vakantieland een gat'in de
vaderlandse automarkt en
stichtte de bv Eurogas,
gespecialiseerd in CNG.
De Utrechtse aardgaspionier kan
nu pas, negen jaar na de inventie
ve vakantie, voor het eerst een
(bescheiden) winst noteren. Echt
aangeslagen is CNG namelijk
niet, ook al heeft Boerhoop "er al
tijd in geloofd". Particulieren en
bedrijven blijven trouw aan de
conventionele brandstoffen ben
zine, LPG en diesel.
Volgens Boerhoop komt dat
door 'het probleem van de kip en
het ei': "Er zijn nog maar weinig
aardgasauto's, waardoor geen
pomphouder eraan denkt CNG te
verkopen. Daardoor gaan men
sen niet op aardgas rijden, zodat
er geen tankstations komen".
Verwend
Maar al stond op elke straathoek
een CNG-pomp, dan nog is het de
vraag of de zuinige, verwende en
altijd haastige autobezitter de na
delen voor lief wil nemen. Zo is
rijden op aardgas duur, omdat
CNG in hetzelfde hoge wegenbe
lastingtarief valt als LPG. Dat be
tekent dat jaarlijks 1200 gulden
moet worden betaald. Boerhoop
denkt echter dat de regering het
lage wegenbelastingtarief van 500
gulden wel zal moeten laten gel
den, al is het maar uit milieu-over
wegingen: "De overheid krijgt
toch al tachtig procent van de op
brengsten van de Nederlandse
aardgasverkoop".
Naast de financiële problemen
zijn er ook enkele technische na-
delen. De CNG-auto trekt langza
mer op en heeft een iets lagere
topsnelheid dan eenzelfde auto
met benzinemotor. Ook moet de
chauffeur voor een volle tank
liefst acht minuten lang aan de
pomp staan. De 'home-fill unit',
een compressortje waarmee thuis
getankt kan worden, doet er zelfs
Daarnaast moet de automobi
list zowat zijn hele kofferbak op
offeren aan de grote 60 liter
gastank, waarmee bovendien
maar een kleine 150 kilometer ge
reden kan worden. Ter vergelij
king: met eenzelfde hoeveelheid
LPG, benzine of diesel kan een af
stand van respectievelijk 480, 600
en 900 kilometer worden afge
legd.
Thuistank
Een massale overstap op aardgas
lijkt nog ver weg door alle nade
len van CNG. Boerhoop is het
echter niet eens met de kritiek:
"Een jachtige vertegenwoordiger
die jaarlijks 50-duizend kilome
ters maakt, hoeft inderdaad niet
aan aardgas te denken. Maar de
meeste mensen rijden per dag
niet meer dan die 150 kilometer.
Zij kunnen de auto 's nachts aan
de thuistank zetten. Die vult de
gasfles, terwijl de mensen sla
pen". Mocht het gas tijdens de rit
toch voortijdig op raken, dan kan
via een handeltje overgeschakeld
worden op benzine; hetzelfde sys
teem dus als bij LPG.
Eén bedrijfstak waardeert de
aardgasauto ten zeerste, en wel de
gasbedrijven. Die hopen dat hun
produkt als motorbrandstof aan
zal slaan. Zij beheren het gros van
de kleine zestig CNG-auto's.
Daarnaast rijden vijftien proef-
bussen rond in verschillende gro
te steden. Ze werden bij hun in
troductie, een kleine twee jaar ge
leden, met enige scepcis begroet.
Inmiddels zijn de betrokken bus
maatschappijen vol vertrouwen
in het systeem.
Veiliger
Ook zijn de bussen veiliger. Dat
bleek vorig jaar juli in een onge
wilde maar grondige proef, toen
in Utrecht de garage van de regio
nale busonderneming in vlam
men opging. Door de hitte gingen
de dieseltanks van 48 bussen die
sel lekken, waardoor de vuurzee
in rap tempo vergroot werd. De
aardgasflessen van twee proef-
bussen bleven echter onbescha
digd.
Het bescheiden clubje aardgas-
fans breidde zich onlangs flink
uit. Amsterdam besloot begin
deze maand het gemeentelijk wa
genpark te laten vervangen voor
aardgaswagens. Rond de eeuw
wisseling moeten alle 3200 perso
nenauto's, bestelwagens en bus
sen van de hoofdstad op aardgas
rijden.
Het hoofdstedelijke gemeente
bestuur liet zich overhalen door
het Energieonderzoek Centrum
Nederland, dat becijferde dat
aardgas niet alleen beter voor het
milieu is, maar ook betaalbaar is.
De begininvesteringen voor om
bouw van de voertuigen en het
plaatsen van tankstations zullen
zichzelf op de lange duur terug
verdienen.
Het Amsterdamse initiatief kan
bovendien voor een "uitstralings
effect" zorgen, zo meent het ECN:
"Particulieren en eigenaren van
voertuigparken kunnen, gebruik
makend van de beschikbare in
frastructuur, het voorbeeld vol
gen". Als er voldoende tankplaat
sen komen, is één van de hinder
palen inderdaad weggenomen. Of
dat autorijdend Amsterdam mas
saal aan aardgas zal krijgen, is
nog maar de vraag. Zelfs Boer
hoop geeft dat toe: "Ik denk dat
aardgas vooral een concurrent
voor LPG zal blijken. Want aard
gas is milieuvriendelijker, goed
koper en het is in ruime voorra
den in ons land aanwezig".
Van onze correspondent
Cees van Zweeden
BELFAST - "Belfast heeft de re
putatie van Bayrut", zegt Ian Mc-
Quiston van de Noordierse 'Natuur
monumenten'. "Toeristen zien we
nauwelijks. Ze denken dat hier
burgeroorlog woedt. Maar het ver
keer eist in Noord-Ierland twee
maal zo veel levens als het terroris-
Noord-Ierland heeft een slechte
naam. De IRA voert er een perma
nente guerrilla tegen de Britse 'zwij
nen', terwijl de protestanten het he
le jaar in slagorde door de straten
marcheren om de katholieken te
provoceren. Voor zover beide ge
loofsgemeenschappen met elkaar
communiceren, gebeurt dat door
middel van stenen en andere pro
jectielen.
Maar hoe juist is dat beeld eigen
lijk? Toen deze week de Britse mis
daadcijfers bekend werden ge
maakt, bleken de Noordieren eigen
lijk een ordelievend volkje te zijn.
De cijfers waren er lager dan waar
ook in het Verenigd Koninkrijk.
"Elke keer als ik naar Londen ga,
voel ik me bedreigd", zegt Joanne
McKenna van 'Slachtofferhulp' in
Belfast. "Hier voel ik me betrekke
lijk veilig. Katholieken mijden
Oost-Belfast en protestanten An-
dersonstown. Wie zich daar aan
houdt, loopt weinig risico".
Misdaad
Noord-Ierland als paradijs waar de
vos met de kippen speelt? Een on
derzoek naar misdaad in Europa en
Amerika bracht twee jaar geleden
aan het licht dat Noord-Ierland de
minste moordenaars, dieven, inbre
kers, rovers en joy-riders kent van
de gehele Westerse wereld. In het
jaar 1988 werden bijna tweemaal zo
veel Nederlanders slachtoffer van
een misdaad als Noordieren. En
met al zijn terroristen werden in
Noord-Ierland slechts 6 op de
100.000 burgers vermoord, 53 (per
100.000) minder dan in Detroit.
Parijs
Rudolph Bakker
Ieder jaar vlak voor Pasen worden
we in Parijs aangeklampt door
wanhopige landgenqten. Ze hebben
te elfder ure besloten met de
feestdagen eens op hun gemak naar
het Louvre of hel Musée d'Orsay te
gaan en ze hebben gebeld met dat
leuke kleine hotelletje waar ze ooit
op doorreis een leuke nacht hadden
doorgebracht. Dat hotelletje blijkt
dan met Pasen volgeboekt, net als
alle andere leuke, kleine hotelletjes
in en om Parijs. Weten wij er dan
niet een dat niemand kent en dat
evengoed leuk is en klein Wat
betekent: goedkoop, want geld mag
het nooit kosten).
Neen, zo'n hotelletje kennen wij
niet. We kenden hét op onze
standplaats in Rome al niet, in
Londen niet en ook hier niet. Wie er
met Pasen op uit wil, moet dat zelf
maar weten en zijn kamers al met
kerstmis bestellen.
Bovendien is het met Pasen bijna
altijd koud in Parijs en staan er nu
al dat wil zeggen drie dagen
voor de eerste Paasdag dat ik dit
schrijf zoveel Louvre- en Musée
d'Orsay-kandidaten in lange
slingers (die soms de vorm
aannemen van een krakeling, een
spiraal of een parallellepipedum)
op de stoep dat ze een halve dag
verliezen met staan. Ze hadden die
halve dag beter kunnen gebruiken
door rustig op een terras te blijven
zitten en daar het huiswerk te
maken dat Koningin Beatrix
tijdens haar recente staatsbezoek
aan Parijs haar landgenoten
opgegeven heeft. We moeten ons er
van de koningin nu maar eens goed
op bezinnen wat Nederlanders en
Fransen bindt en niet wat hen
scheidt. Een goede raad is hier
evenwel op zijn plaats. Een
Oranjeklant die tijdens de Parijse
Paasdagen gehoorzaam zijn
tanden in deze opgave zet, kan ik
verzekeren dat hij voorlopig nog
niet jarig is.
En aan de andere kant: is iemand
van ons ooit een Fransman
tegengekomen die zich de haren uit
het hoofd trok van vertwijfeling
omdat hij er maar niet achter
kwam wat Fransen en
Nederlanders bindt? Met Pasen
vinden de Nederlanders in Parijs
elkaar meestal terug aan de kop
van het eerste perron op het Gare
du Nord. We wachten er op onze
dierbaren die met de trein uit
Amsterdam aankomen. Die trein is
strijk en zet te laat. Tot overmaat
van ramp komt de voorste helft uit
Brussel, zodat je al half België
gekromd onder de rugzakken aan
je voorbij hebt zien sloffen voordat
het hoofd waarop je wacht in de
menigte opdoemt.
Het Gare du Nord is het lelijkste
station van Parijs. Hoewel het nu
pas en vele jaren te laat een
opknapbeurt krijgt, zal het het
lelijkste station blijven. Dat komt
omdat de Fr arisen met het Noorden
geen banden hebben. Tijdens de
Paasdagen zijn alle autowegen en
alle treinen naar het zuiden
volgepropt, maar wie gaat er naar
Hazebrouck of naar Lille? Een
ambtenaar die naar Hazebrouck oj
Lille wordt overgeplaatst, gaat
daar heen voor straf. Hij heeft een
ernstige fout begaan. Parijs
daarentegen is voor defrivolen. De
kleine hotelletjes zijn er vrijwel
altijd vol. En Nederland zo ver dat
er 'van banden die ons binden
gelukkig geen sprake is. Ondanks
de bede van de koningin.
Niet alleen is het aantal misdrij
ven gering, de enkeling die zich op
het verkeerde pad begeeft, loopt
ook nog een goede kans gepakt te
worden. Meer dan 40 procent van al
le misdrijven werd opgelost, een cij
fer dat naar Londense maatstaven
onwaarschijnlijk hoog is.
Afgaande op de statistieken is in
de 'roerige provincie' veel ten goede
gekeerd. Volgens een opgave van
het ministerie voor Noord-Ierland
(Northern Ireland Office) eiste de
terreur in 1972 467 mensenlevens,
een cijfer dat vorig jaar tot 76 ver
schrompelde. Het aantal gewonden
daalde van 4.800 tot ruim 900. "Ter
rorisme houdt de mensen niet meer
voortdurend bezig", meent het
hoofd van de afdeling 'Veiligheid'
van het ministerie. "En de straatge
vechten tussen katholieken en pro
testanten, die in het begin van de ja
ren '70 een bijna dagelijks ritueel
waren, zijn nagenoeg helemaal op
gehouden".
Tijdbom
De katholieke en protestantse get
to's, de troosteloze rijen verpauper
de arbeidershuisjes die het beeld
van de stad altijd bepaalden, zijn er
nog steeds. Maar op veel plaatsen
zijn tussen deze blokken moderne
industrieën verrezen die de geloofs
gemeenschappen gescheiden hou
den. Elders heeft het stadsbestuur
metershoge ijzeren hekken opge
richt om de kampen te scheiden.
De getto's zijn nog steeds een tijd
bom die elk moment kan afgaan. In
de katholieke wijk Shankill is de
werkloosheid 87 procent, een van
de hoogste percentages in heel Eu
ropa. Maar een toenemend aantal
katholieken slaagt erin om zich aan
de misère te onttrekken.
De weerkerende rust in de pro
vincie heeft zelfs tot een opbloei van
de economie geleid. "In de jaren '70
was Belfast een spookstad", herin
nert Andrew Bready zich, die als ge
meente-ambtenaar de stad moet
'verkopen' aan de buitenwereld.
"Maar inmiddels hebben alle grote
winkelketens zich in Belfast geves
tigd: Marks and Spencer, Dixons,
Next, Mothercare.
Gouden mijl
Met de grootwinkelbedrijven keer
de ook het publiek naar het stads-
centum terug, eerst het winkelend
publiek, daarna het uitgaanspu
bliek. Binnen luttele jaren schoten
honderden restaurants en pubs als
paddestoelen uit de grond aan de
boulevard die nu als de 'Gouden
Mijl' bekend staat. "Deze zomer ko
men Cliff Richard, Bob Dylan,
Elton John, Tom Jones en Shirley
Bassey naar Belfast", weet Bready.
"Dat zou tien jaar geleden ondenk
baar zijn geweest".
De Britse regering meent dat de
wederopstanding van Belfast voor
een belangrijk deel op haar conto
geschreven kan worden. "In 1972
hebben we de Noordieren hun par
lement en regering ontnomen", zegt
het hoofd van de politieke afdeling
van het ministerie. "De Stormont-
regering werd gedomineerd door
protestanten. Ik denk dat veel ka
tholieken liever door ons bestuurd
worden dan door een Noordierse re
gering van uitsluitend protestan
ten".
Vanuit Londen is bijna twintig
jaar lang getracht de oorzaken te be
strijden die destijds tot de sociale
explosie leidden. Ruim 30.000 krot
ten werden afgebroken, 90.000 an
dere gemeentewoninkjes gereno
veerd. In in 1972 waren er nog bijna
5.000 huizen zonder toilet in Belfast,
inmiddels zijn alle woningen met
modern sanitair uitgerust.
Scholen
De kloof tussen de geloofsgroepen
is nog altijd diep, maar in 1987 werd
een succesvolle poging gedaan een
brug te slaan. Een regeringsplan
voor samenwerking tussen katho
lieke en protestante scholen sloeg
aan bij ruim 400 scholen in het land,
als gevolg waarvan 40.000 kinderen
van beiderlei geloof nu 'gemengde'
schoolreisjes hebben. Oogmerk: de
wederzijdse vooroordelen wegne-
Meer katholieken kregen banen
bij de overheid en particuliere be
drijven werd bij wet verboden om
bij sollicitatieprocedures te discri
mineren. Vorig jaar vorig jaar werd
de 'Fair Employment Act' van
kracht die werkgevers verplicht om
een evenredig aantal katholieken
en protestanten in dienst te hebben.
Maar terwijl de stad als een phoe
nix uit de as van de jaren '70 verrijst,
gaat de voorspoed aan een aanzien
lijke minderheid van katholieken
voorbij. "Het risico bestaat dat de
verschillen tussen de mensen in de
verpauperde wijken van West-
Belfast en de rest juist groter wor
den", meent Jane Craven die aan
het hoofd staat van een bijscho
lingscentrum in een van die buur
ten. "Waar ik werk, zijn negen op de
tien mensen werkloos. Het is na
tuurlijk leuk dat de werkgevers de
vrijkomende banen evenredig moe
ten verdelen, maar dan moeten er
wel banen zijn".