'Er is nog steeds wantrouwen' Ds. Van t Kruis contactpersoon met Molukse kerken: Roomse 'Satansverzen' ZATERDAG 30 MAART 199) "GEESTELIJK LEVEN HOOGTIJ Het lege grof van Pasen. RELIGIEUZE KALENDER In 'Hoogtij' zetten we een JaaV lang de schijnwerper op reli gieuze feest- en gedenkdagen. PESACH. 30 MAART Het jbodse paasfeest. Pesach, strekt zich als alle grote feesten over een week uit (van sjabbat tot sjabbat). Pesach begint volgens de joodse kalender, die nu aan het jaar 5751 toe is. op de 15e NiMH. Pesach valt in de regel na het begin van de lente, dus in dezelfde tijd als het christelijke paasfeest. (Tussen haakjes: de joodse kalender bestaat uit 12 maanmaanden van 28 of 29 dagen. Zo nu en dan wordt daar een schrikkelmaand aan toegevoegd, zodat Pesach soms ook een maand na het christelijke paasfeest komt.) Pesach duurt nu volgens onze kalender van 30 maart tot 6 april. Zoals alle joodse feesten is Pesach gisteravond, op de avond voor de werkelijke dag dus. begonnen. De joden herdenken tijdens hun paasfeest, dat ook een oogstfeest is. de uittocht uit Egypte. Tijdens de sederavond herinneren de ongezuurde broden, de matses, aan het feit dat het vertrek uit Egypte snel moest gebeuren. Ook worden daarbij bittere kruiden genuttigd, omdat het slavenjuk bitter was. De jood hoort namelijk de heugelijke bevrijding te beleven, alsof hij er zelfbij was. Aan de sedertafel wordt dan ook de geschiedenis van de uittocht verteld. Aan tafel staat er één stoel extra; die is bedoeld voor de profeet Elia. die volgens de profetie de voorloper zal zijn van de Messias en als zodanig nog wordt verwacht. HANUMAN JAYANTI. 30 MAART Onder de Surinaamse hindoes is Hanuman na Ram de populairste godheid dewtaZijn faam heeft Hanuman te danken aan het epos Ramayana, waarin al zijn heldendaden en edele eigenschappen staan opgesomd. Hanuman geldt als de meest toegewijde dienaar van Ram en beschermt de gelovigen tegen demonen. De geboortedag van Hanuman wordt ieder voorjaar feestelijk gevierd. Tijdens speciale diensten wordt uit de Hanuman-calisa (loflied ter ere van Hanuman) gelezen en wordt traditioneel de jhandi (vlag aan een bamboestok) geplant. STILLE ZATERDAG. 31 MAART De zaterdag voorafgaande aan de dag waarop Jezus uit het graf opstond, heet in de traditie van de RK Kerk Stille Zaterdag. Hoogtepunt vormt de paasnacht of paaswake, 'de nacht aller nachten'. In de vroeg-chnstelyke kerk was het goed gebruik om deze nacht samen wakend door te brengen. Van het donker ging men zo letterlijk het licht (de Christus is immers het licht der wereld) tegemoet. Deze traditie heeft de RK Kerk altijd volgehouden, zij het dan dat de paaswake nu slechts nog hooguit een paar uur duurt Ook m de protestantse kerken wordt de paaswake steeds meer als een goede gewoonte overgenomen. De symboliek van het licht is nog steeds aanwezig in de vorm van de paaskaars. Deze kaars wordt de donkere kerk binnengedragen, waarna daarmee andere kaarsen worden ontstoken. PASEN. 1 APRIL De eerste chnstenen herdachten de opstanding van hun Heer vanzelfsprekend tijdens Pesach. Hij was toch ook bij die gelegenheid weer opgestaan'* Echter, in de loop van de eerste eeuwen distantieerde men zich van dit typisch joods-religieuze feest. Op het grote Concilie van Nicea van 325 werd de datum van het christelijke paasfeest vastgesteld op de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente. De dood en opstanding van Christus betekenen voor de gelovigen de bevrijding uit de macht van de zonde en de eeuwige dood. Paser sloot daarbij prachtig aan by het ook in onze streken reeds bestaande lentefeest. Het paasei heeft dus niets met het christelijke feest, maar alles met een Germaans symbool voor het nieuwe leven te maken. Van onze redacteur Wim Schrijver OEGSTGEEST In de Molukse kerken wordt nog steeds met een zeker wantrouwen naar de Nederlandse kerken ge keken. Toch bestaat reeds sinds het eind van de jaren ze ventig een contactcommissie, waaraan ook al jaren een door hervormden en gereformeerden betaalde kracht is verbonden. "Je moet echter niet vergeten dat daar een hou ding van onverschilligheid van meer dan 25 jaar aan vooraf ging", zegt ds. Jac. van 't Kruis uit Oegstgeest, de nieuwe functionaris van de commissie. Van 't Kruis, die met ingang van april de functie zal vervullen, heeft alle begrip voor de gereserveerde opstelling van Molukse zijde. Ga maar na. ook de Nederlandse ker ken hadden voor de treinkapingen van 1975 en 1977 nooit echt oog ge had voor de sinds 1951 bestaande Molukse gemeenschap in ons land. "De Molukkers waren bang dat de kerken, net als de regering, hen wil den integeren in de Nederlandse sa menleving". Die argwaan wordt nog begrijpe lijker, aldus Van 't Kruis, wanneer je bedenkt dat er in 1973 een confe rentie in ons land plaatsvond van de Raad van Kerken van Nederland en die van Indonesië, zónder de Mo lukse kerken alhier, doch wel ten dele óver hen en dat niet in al te bes te zin. En al in een veel eerder stadi um hadden de hervormden de ge dachte geopperd dat de Molukkers wel als een bijzondere classis (kerk verband) in de volkskerk zouden kunnen opgaan, net als de nog steeds bestaande Waalse kerken (van oorsprong Franse vluchtelin genkerken). Het was echter ook de Hervorm de Kerk die in 1977 besloot om een werkelijke brug te slaan naar de Mo lukse gemeenschap, een initiatief waarachter een jaar later ook de Ge reformeerde Kerken zich schaar den. Zo werd de Kommissie Kon- takt Molukse en Nederlandse Ker ken geboren. Nog een jaar later zet te de grootste Molukse kerk. de Mo lukse Evangelische Kerk, de stap tot actieve deelname en in 1983 volgde de tweede in grootte, de Mo lukse Protestantse Kerk in Neder land (Noodgemeente). Volkskerk Het simpele feit dat deze twee ker ken naast elkaar bestaan geeft al aan hoezeer het nationalistische ideaal binnen het eigen kamp tot een scheiding der geesten heeft ge leid. De Molukse Evangelische Kerk (kortweg bekend als GIM, van Geredja Indjili Maluku), al in 1952 gesticht, verbrak om politieke rede nen de banden met de moederkerk op Ambon. Een scheuring was het gevolg, en degenen die wel nadruk kelijk de band met het vaderland wilde onderhouden vonden elkaar in de Noodgemeente. De naam is veelzeggend. Overigens zijn dit wel de grootste, maar bij lange na niet de enige ker ken die de Molukse gemeenschap (ongeveer 40.000 zielen) rijk is. In de loop der jaren zijn er diverse zelf standige kerkjes ontstaan: de Mo lukse Protestantse Noodgemeente in Nederland (niet te verwarren met de andere Noodgemeente), de Zuid- Oost Molukse Protestantse Kerk, de Zuid-Molukse Christelijke Kerk, de Indonesische Protestantse Kerk, de Molukse Protestantse Kerk en de Kristen Zuid-Molukse Kerk in Nederland. Onderlinge verschillen zijn voor een buitenstaander zeer moeilijk waar te nemen. Desondanks constateert Van 't Kruis dat de Molukse kerken, zij het soms op heel kleine schaal, het ka rakter vertonen van een volkskerk. Katholieke spreekwoorden gebundeld Even was Jan Laughs, samensteller van een boekje over roomse spreek woorden en en zegswijzen, bang dat hij in de titel het woord 'Satansver zen' niet zou kunnen omzeilen. Zó vol bleek het katholieke spreken van de duivel te zijn. De titel van het boekje werd uiteindelijk: 'Twee ge loven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen'. Laughs had daarover niet ver baasd hoeven te zijn. 'Komt de dui vel in de kerk, dan wil hij op het hoogaltaar zitten', zo luidt een van die roomse wijsheden. En ieder weet van 'een duivels complot', ter wijl minder bekend doch niet min der veelzeggend uitdrukkingen zijn als 'de duivel zit vaak achter het kruis' of 'de duivel brengt de brief jes rond'. Laughs had voor zijn project een oproep gedaan voor lezers van het orthodoxe Katholiek Nieuwsblad, waarvan hij zelf hoofdredacteur is, en (nota bene!) voor het Veronica- publiek. Uit de vierduizend bijdra gen die hij ontving, heeft hij er drie honderd voor de bundel geselec teerd. Daarbij heeft hij de duivel uit eindelijk elf en 'Onze Lieve Heer' veertien bladzijden toebedeeld. Overigens heeft Laughs wel een verklaring voor de menigvuldige te genwoordigheid van de duivel in het roomse spreken. De RK Kerk heeft als geen ander haar leden ge leerd over deze grootste tegenstan der van God. Men weet: "De duivel rust nooit en doet altijd mee, Kunt u zich voorstellen, dat hij ook behoor lijk meedoet in onze roomse spreek woorden en zegswijzen?" Voor een rechtgeaarde protestant is de wijze waarop bij katholieken ernst en luim hand in hand gaan vaak moeilijk te volgen. Die naadlo ze overgang van geloof en scherts weerspiegelt zich ook in het spre ken van de 'paap'. Een ernstige zins- snede als 'het leed is het loon van de zonde' wordt bijvoorbeeld vooraf gegaan door 'zij is de zonde waard'. De alleszins boeiende bloemle zing is overigens ook goed voor een niet-katholiek te verstaan, en de toelichting die Laughs telkenmale geeft is vaak wel heel aardig, maar ook overbodig. 'Hij kan een vlieg zien gapen op de kerktoren' is even duidelijk als 'een volle buik kan ge makkelijk het vasten aanprijzen'. Toegeven, minder toegankelijk zijn uitdrukkingen als 'de vroegmis komt onder de hoogmis uit', wat duidt op het feit dat de onderjurk te vaak nog cultureel bepaald is. haakt de nieuwe generatie af. "In veel ker ken wordt nog het Maleis gebruikt en lang niet iedereen verstaat dat nog". Tolk Dat is één van de problemen die zijn aandacht zullen krijgen. Heeft zijn voorganger ds. Sjoerd Runia zich vooral gericht op de contacten tus sen plaatselijke kerken, Van 't Kruis wil meer het accent leggen op het toerustingswerk. In dat werk heeft hij de afgelopen vijf jaar de no dige ervaring opgedaan als zen dingspredikant in Midden-Sulawe- si, Indonesië. In die zin is hij de ide ale man voor deze functie; de taal vormt voor hem ook geen pro bleem. Van 't Kruis denkt onder meer aan het organiseren van conferen ties, waarop vertegenwoordigers van Molukse en Nederlandse ker ken over en weer van elkaar kunnen leren. Maar de plaatselijke relaties zullen ook zijn aandacht blijven ei sen. Al was het alleen maar om als tolk en gangmaker te fungeren. De ongeveer veertig contacten zoals die de afgelopen jaren ter plaatse bestonden, zijn inmiddels geslon ken tot 25. "De contacten worden soms om onverklaarbare redenen stopgezet, maar ook wel weer naja ren opgepakt". Hy beaamt dat het vaak moei- zaame arbeid is. "Maar je kunt dat ook de uitdaging noemen", aldus Van 't Kruis, die het werk samen zal doen met een Molukse collega, ds. O. J. Ruff (part-time). Hij vindt het werk ook belangrijk. "Over het groeiend aantal allochtonen in ons land worden door de kerken mooie uitspraken gedaan. Maar als je al niet eens volwaardig kunt omgaan met mede-landers die hier door ons zelf naartoe zijn gehaald, hoe moet het dan met de andere buitenlan ders?", zo vraagt hij zich af. Ereschuld Voor de hervormde en gereformeer de synodes was het overigens in eer ste instantie niet vanzelfsprekend dat Runia, die vorig jaar reeds af scheid nam, een full-time opvolger zou krijgen. Er werd overwogen om het werk af te bouwen, maar op aan dringen van Molukse zijde is beslo ten de vacature voor nog eens vier jaar in te vullen. Volgens Van 't Kruis hebben de Nederlanders niet minder dan een ereschuld in te los sen. "Misschien is ons koloniale verleden reden geweest om de Mo lukkers 25 jaar lang te 'vergeten' Toen de eerste Nederlanders in 1600 het eiland Leitimor aandeden, troffen ze daar 20.000 chnstenen aan, het resultaat van de arbeid van Portugese paters. Na twee eeuwen Verenigde Oostindische Com pagnie (VOC) waren de gemeenten opgeheven of hevig verwaarloosd. En van het beetje evangelische werk dat wel gedaan werd, zegt Van 't Kruis: "Als je het negatief wilt uit leggen, dan gebeurde dat om de mensen rustig te houden". Bedui dend beter ging het begin vorige eeuw, toen het Nederlands Zen dingsgenootschap in 1815 de Duit ser Josef C. Kam stuurde, die al spoedig bekend werd als de 'apostel der Molukken'. Van 't Kruis weet uit eigen erva ring dat in Indonesië het idee be staat dat in Nederland alles zoveel beter is. Dat was veertig jaar gele den ook zo. toen de Molukkers velen van hen diep gelovig naar ons land kwamen. "Zij kwamen met heel andere verwachtingen. Dat is een natie van christenen, dachten ze". Zijn bescheiden wens: "Er zou al heel veel gewonnen zijn als men elkaar als volwaardige kerk erkent. Maar ik heb nog nooit ge hoord dat by een synode van de GIM een afvaardiging van de Her vormde Kerk was". zien is. En dat 'bij Sint Joris in de kost zijn' betekent dat je ergens voor niets eet, is voor velen even duister als dat 'een kast verzetten' in het klooster geheimtaal is om stie kem een glaasje te drinken. Laughs presenteert zijn verzame ling als een reeks echte roomse uit drukkingen. Voor een niet-katho- liek is het merkwaardig om onder die vlag zegswijzen tegen te komen als 'beduivelen', 'wat hij zegt is evangelie' en 'nood leert bidden'. En sinds wanneer is Psalm 127 vers 1, 'Als God het huis niet bouwt, bou wen de werklieden vergeefs', ty pisch katholiek? Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen' Is uitgegeven door Bzztóh en kost 16,30. W.S. Van 't Kruis: "Als je al niet eens volwaardig kunt omgaan met mede-lan ders die hier door onszelf naartoe zijn gehaald, hoe moet het dan met de an dere buitenlanders?" (toto wim Dijkman) "De kerk is voor de Molukkers één Van 't Kruis, is de secularisatie (ont- van de voornaamste bindende cul- kerkelijking) een groot probleem, turele elementen". Intussen, zo zegt Juist omdat het kerkelijk leven (NB: niet van alle rk parochies zijn correcties op de gebruikelijke tijden binnengekomen; de vermelde tijden kunnen daardoor onjuistheden bevatten. SZ Stille Zaterdag, MA Tweede Paasdag) LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk SZ 9.15 nm oec studentendienst, 10.45 nm ds Alblas en ds Mostert, ZO 10 ds Rooze, 11.45 oec studen tendienst; Marekerk 10 ds Smaling, 5 ds vd Meijden; Maranathak. (L. Morsweg) SZ 10 nm ds Dekker. ZO 10 ds Dekker; De Regenboog (Merenwijk) SZ 9.30 nm ds vd Bom en pastoor v Well, ZO 9.30 pastoor v Well en ds vd Bom. 11.15 pastoor v Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 9.30 ds Alblas; Bevrijdmgsk. (Montgomerystr SZ 9 nm ds Rietveld, ZO 10 ds v Hunnik, 5 ds Schouten; Vredesk. (Burggravenl.) SZ 7.30 nm ds Nauta. ZO 10 ds Schouten. Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand v Eek. Acad. Ziekenhuis 10 ds Schaap en pater v Haaste ren. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds v 't Hof. Endegeest zie Oegst geest Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Oude Vest geen dienst, Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem verzor gingstehuis Groenhoven 10 hr v Wallmga; Me renwijk zie herv gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds Arnold. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref Gem m Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang -Luth. Gem. (Hoogl. KerkgrSZ zie Hoogl kerk. ZO 1Ó15 ds Mostert. Doopsgez - Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr 10 ds Vos-Wiegand. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Ag- tereek Evang Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev Meulenberg. Evangeliecentrum- Pmksterbew (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev zijlstra. Pmkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 4.30 Nieuw-Apost. Kerk (H, Rijnd 24) 9.30 en 4, wo. 8 Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V schoten)elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Soefistichting (Plantage 16) 11 hr Belt. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J Chr. v d. Heili gen der L. Dagen (Brahmsl.) 10. 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. behalve 2e weekeinde van de maand za 7. Rooms-Kath. K Haagweg SZ 9 nm. ZO 10.30. MA 10.30; Herensingel za 9 nm, zo 11. MA 9 30. Rijndijk (Stevenshof) SZ 9 nm. ZO 9.30. MA 9.30; Steenschuur za 7, zo 0.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade za 7. zo 10. MA 10. Dl t/m VR 9; Lammenschansweg za 7, 10; Haart- .straat za 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds Roodenberg. AARLANDERVEEN: Herv Gem. 10 ds Bos nia, 7 ds Santing. Geref Kerk 10 ds v Wijn gaarden, 7 zie herv kerk. Chr. Geref Kerk 9.30 en 4 ds v Nieuwenhuyze. MA 9 ds Ribbers. Rk Kerk za 7. zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RUN: Herv. Gem Ad- ventskerk SZ 7.30GoW-dienst; Kruiskerk 10 ds 't Hooft, Opstandingskerk 10 ds Ommering, 6.30 ds v Wijngaarden; G. Herderkerk SZ 10 nm ds Nieuwenhuis, ZO 10 ds nieuwenhuis. 6.30 zie De Bron; De Bron SZ 11 nm ds Moll, ZO 9 vic Rijken. 10.30 ds Huizebosch, 5 hr Landman, 6.30 ds Moll open-deurdienst; Ashram (Marsdiep) SZ 7.30 ds Mulder. ZO 10 ds Mulder; Oudshoornse kerk 7 ds Oort; Sions- kerk (Meteoorlaan) 9.30 en 6.30 ds Ouwendijk. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds Wilschul ha. 6.30 zie Adventskerk; Salv.kerk 10 ds Santing ha. 6 30 z.e Opstand.kerk. Geref K. Vnjg (schoof Bospark. Beatrixl. 4) 9.30 ds Smehk. 4 30 ds Kooi). Ned. Geref Kerk (school W.llemstr.) 9 30 ds Janssens. 4.30 ds Zwarts Katwijk Chr Geref Kerk (Gri|pensteinstr.) 9 30 en 4.30 ds vd Meij. Oud-Geref Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt gem (Mofenwerlstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek 8apt.gem. Noord (school Kalk- ovenw. 62) 10 hr v Gemeren Volle-evang- .gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr vd Hoorn. Bapt gem. Ichthus (aula mavo H. Dun- antweg 1) 10 hr v Engelenhoven, 6.30 hr vd Lugt Pinkstergem. 'Het Licht' (A. v Burenlaan 15) 10 Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb Bethel', hoek Emmalaan) 10 paasdienst. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7^(laatste (Van Manderstoostr 36) 10 ds Spi|ker Rk Kerk Bonifaciusk. SZ 10 30 nm. ZO 9 45 en 11.30. MA 9 45, Piusk. SZ 10 nm. ZO 10.30, MA 10.30; De Bron za 7. zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN Herv Gem. 9.30 ds Boer. 6 ds Jongkind. MA 9.30 ds Boer Gere» /Herv Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Schweitzerstr-Bern- hardstr10 ds v Arkel. Geref. Gem 9.30 en 6 ds v Aalst. MA 9.30 ds Sonnevett. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds vd Scheur. 6.30 ds Vroegmdewey Katwijk, MA 10 ds Floor; Salv.kerk 10 ds Terlouw. 6 30 ds vd Scheur; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds vd Hoe» Ede. 6.30 ds Jonkers Utrecht, MA 10 ds vd Scheur. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Zout man Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4,30. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6 30. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds v Eijk, 11 ds Jansen. MA 9 ds Jansen. De Stek 9.30 ds v 1 Hoff. Geref Kerk 9.30 ds de Jong, 5 dr Haitsma. Chr Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Öos- ting. Geref. Gem. 9.30 en 7 ds de Jongste, MA 9 hr Visscher. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 ds J. B. Al blas. 6.30 ds P Alblas. MA zie geref kerk. Ge ref Kerk 10.30 ds Huisman. 5 ds Padmos. MA 10 ds Huisman en ds Alblas. Rk Kerk dorp SZ 7 en 10 nm, ZO 10. MA 10; Anker za 7, zo 11 Rijndijk zo 9.30. HILLEGOM Herv. Gem. 10 ds Rothfusz. Ge ref Kerk Hoeksteen-) SZ 10 30 nm 10 ds Hof land. Chr Geref Kerk 10 en 5 ds v Langevel- de. Christen Gemeente (P. Breugheliaan 36) 10 hr Verbaan ha. Rk Kerk Mart SZ 11 nm. ZO 9.30 en 11. MA 10; Jozefk. za 7, zo 10 en 11.30. HOOGMADE Herv Gem. 10. Rk Kerk za 7, zo 9.15. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds KokJewijn. Rk Kerk za 7, zo 9.30. KATWUK AAN DEN RUN Herv Gem. Dorpsk 10 ds de Graaf. 6 ds Sloof. MA 10 ds Nap. Ontm kerk 10 ds Sloof. 6 30 ds de Graaf Herv Gem 'De Rank' (P Groervcollege) zie Katwijk aan Zee Geref Kerk 9 30 ds vd Bree- voort, 5 ds vd Horst. Rk Kerk za 7, zo 10. KATWUK AAN ZEE Herv Gem N Kerk 10 ds Kleermaker. 6 ds Hovius. MA 10 ds Visser, O Kerk 10 ds Volk, 6 ds Stam; Ichthusk. 10 ds Vroegindweij, 6 ds Christ; Pnifllk. 9.30 ds ten Voorde. 6 ds vd Berg. MA 9 30 ds Bogaard; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Visser, 6 ds Bogaard. Overduin 2.15 hr Bergman. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Rog- Pronk. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds vd Horst, 5 ds Mink; Triumfatork. 10 ds Mink. Geref. K. Vrijg. 9.30. 5.30 ds Heida. Ned Geref. K (aula Bestevaer-mavo) 10 ds Zwarts, 7 ds Janssens Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Veenendaal. MA 9 30 ds Veenendaal Vrije Chr. Geref. Gem. (Um- zaal) 10 en 5 ds vd Belt. Geref. Gem. (Remise- str.) 10 en 5. MA 9 30. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Onafh. baptistengem (Ambachtsweg 2) 10 hr P.et. Soefi (Zu.ddu.n- weg) elke 1e en 3e zondag. 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN Herv. Gem SZ z.e geref kerk. ZO 10 ds Tielkemei|er Geref Kerk SZ 10 nm ds Kwast, ds vd Lugt en ds Tielkemeyer ha. ZO 10 ds vd Lugt. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Luttikhuis. 6 30 ds Koopmans; Scheppingsk. SZ 10 nm ds Stegeman. ZO ds vd Bom ha. Leythenrode 10 30 ds Sierat ha. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brommet. Geref Ge meente (kerkgeb. Hoofdstr 73) 10 en 4 30 ds Boogaard. MA 10 ds Boogaard Bapt gem (wijkgeb. Zijikw.) 10 gezmsdienst Rk Kerk za 7. zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN Herv Gem 9 30 ds vd Staat Ge ref Kerk 9 30 ds vd Kooi. 7 ds vd Hoeven. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11.15 LISSE Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds Ver dijk. Pauluskerk 10 ds de Gelder, MA 10 ds de Gelder Geref. Kerk SZ 10 nm ds v Midden, ZO 10 en 5 ds v Midden Geref K Vrijg (Prinses- sestr 19 ds Gersmg, 3 ds Grutter Ned Geref. Kerk (Sah/atori) 9 30 ds Waagmeester, 7 ds Arnold. Chr Geref Kerk 10 en 7 ds v Dijken, MA 10 dsv Dijken Geref Gem 10 en 4 ds Ta ms. MA 10 ds Tams Evangeiiegemeente (Heereweg 52a) 9 45 hr Spaargaren Rk Kerk Agathakerk SZ 8. ZO 10 en 11 30. MA 10. Poelpolder SZ 8. ZO 10 30. Menakerk SZ 8. ZO 10. MA 9. Engelbew za 7. zo 10.30 NIEUWKOOP Herv Gem SZ 9 ds v Mounk. ZO 9 30 ds v Mounk. 6 30 ds de Graaff. MA ds 9 30 Bronsgee6t Geref Kerk SZ 10 nm ds vd Weg. ZO 10 ds vd Weg en ds vd WEg-Ruil- mann Chr Geref Kerk 9 30. 7 ds Beekhuis. MA 9.30. Remonstr. Gem. 10 drs v Woerden- Sunnk. Evang. gem. (ver gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk SZ 9 nm. ZO 9 en 10.45. MA 10. NIEUWVEEN Herv Gem. 9.30 ds de Graaff. 6 30 ds Jonkman, MA 9 30 ds de Graaff Geref Kerk 9.30 ds Baane. Rk Kerk za 7, zo 9 en 11 NIEUW-VENNEP Herv. Gem. 9 30 ds Mackaay, 7 ds Rang Geref. Kerk 9.30 ds Rang. 7 zie herv kerk. Chr Gerei. Kerk 9 30 en 4 30 ds V Roekei. MA 9.30 ds v Roekei Rk Kerk za 7, zo 10. NOORDEN Herv Gem. 9 15 en 7 ds Geuze. MA 9 30 ds Geuze Geref Kerk (W Verlaat) 10 ds Chnst Katwi|k. 7 hr Schreuder Rk kerk SZ 9 nm. ZO 9 en 10 30. MA 9 en 10.30. NOORDWUK: Herv Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) SZ 10.30 nm ds Keun.ng, ZO 10 ds Bouhuys, 5 ds Vroegmdewei|, 7 ds Keu- ning. MA 10 ds vd Bergh. Hoofdstr (Zee) 10 ds Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds vd Bergh Geref Kerk Buurtkerk (Hoofdstr10 ds Kuiper, MA 10 ds Ruitenburg zangdienst; Virv- kenl (Binnen) 10 ds Elgersma Kapel W v.d Bergh-stichtrng 11 ds Slofstra. Sole Mo' 9 ds Ruitenburg. Evang centrum 'De Ark' (pekepf 1) 10 hr v Dum. 7 zangdienst Ned. Prot Bond (aula O.Zeew10 30 ds Duboux-Rueb Rk Kerk Zee SZ 10 30 nm. ZO 9 30 en 11. MA 10 30; Binnen SZ 9 nm. ZO 9 30 en 11, MA 9 30. NOORDWUKERHOUT Dorpsk- 9 peasfubet. 10 30 ds Keumng. De ZMk geen diensten Rk Kerk Victork za 7. zo 9 30 en 11Jozefk za 7, zo 9 en 10.30: De Zilk za 7. zo 10 30. OEGSTGEEST Herv Gem. Groene of Will- kerk SZ 10 nm ds de Brum. ZO 10 ds Kooman Pauluskerk I0d9 da Costa. Gemeentecentrum (U|tw 10 30 ds Dries sen Geref Kerk 10 ds Plomp Geref Kerk Vrijg. (aula Dr Schilder school) 10.30 ds Hoogendoorn, 4 30 ds Wendt Ned Geref Kerk (Gem centrum) 8 45 en 4 ds Janse Van Wijckersiooth 4 ds Hem mes Endegeest 10 ds Friederch Volte-evan- geiiegem (Gem centrum) 4. Rk Kerk WJi kerk za 7, zo 9 en 10 30. OUD-ADE Rk Kerk za 7. zo 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv Gem 9 30 ds Heijting Geref K. 9 30 ds Zul. 5 ds de Reus Ter Aar. Remonstr Gem 10 dr Meij- enng. Rk Kerk za 7. zo 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar Pres. za 7, zo 10 30, Petrus-B za 7. zo 10 30. RUNSATERWOUDE Herv Gem. (m chr geref kerk) 10.30 ds vd Hoeven. 7 ds vd Kooy. Chr Geref K. 9 30. 2 15 ds Westermk RUNSBURG ZO 10 veitinghaiien Flora ds J Zijlstra Herv Gem Laurentiuskerk 9 30 ds Veldman, 5 ds Schuurman. MA 9 30 ds Wag- ter, Betheikerk 9.30 ds Wagter Geref Kerk Petrakerk 9 30 ds Ribbennk. 5 ds Snel. Imme- nueJkerk SZ 10 nm ds Terpstra. ZO 9 30 ds Snel en ds Verschoor. 5 ds Cznna. MA 9 30 ds Czma zangdienst. Maranathakerk 9 30 ds Czi- na, 5 ds Ribbennk Geref Kerk Vrijg 10 ds Grutter. 5 15 Chr Geref K. 9 30, 4 ds Sterk, MA 9 Evang Christengem (aula mavo) 10 hr vd Laak Rk Kerk za 7. zo 9 30 en (chr tuin bouwschool) 11. RUPWETERING Rk Kerk zo 9. SASSENHEIM Herv Gem 9 en 10 30 ds VoF lebregi. 7 ds Biewmga Geref Kerk 10 ds Bie- wmga. 7 zie herv kerk Chr Geref K 10en4ds Mogenbirk Ned Prof Bond (Jul laan 17) 10 30 hr Wormer Rk Kerk za 7, zo 9 30 en 11 TER AAR Herv Gem 9 30 ds R-etvetd. 6 30 ds Hei|ting gezmsdrenst. MA 9 30 ds Stam Ge ref Kerk SZ 10 nm ds de Reus. ZO 10 en 2 ds de Reus Rk Kerk Aardem za 7, zo 9 en 12 kerk Langeraar za 7. zo 9 30 en 11 30 VALKENBURG Herv. Gem 10 dr Vermeulen, 6 30 kand v Duyvenbode, MA 10 dr Vermeu len Geref Kerk 9 30 ds Padmos. 6 30 ds Hun- man Mazerswoude, MA 10 dr Vermeulen Ge ref. K. Vnjg 9 30 en 4 ds He*la VOORHOUT Herv 'Geref Kerkgemeenschap 10. Rk Kerk za 7. zo 9 30 en 11 VOORSCHOTEN Herv Gem Dorpskerk 7 mw vd Wei De Ontmoet ng (Noordhofland) SZ 9 30 nm ds de Zwart. ZO 10 ds de Zwart Re- hoboth' (Van Laeuwenhoek»adei 9 30 fcarvj Molenaar, 4 30 ds B»ank MA 9 30 de Scf*- paanboord Hulp en He-i-kerk Schakanboe'. Leöschendam) 10 dr Verheul* Geref Kerk SZ 9 ds de Zwart. ZO 10 ds Ledegang. Geref K. Vnig. (Bachtaan) 8 30 en 2 30 Rk Kerk Uur kerk SZ 7 en 9 30 nm. ZO 11. MA 11. M. Godskerk SZ 8. ZO 9 30 Kerk van Engeland (British school m The Netherlands, J v Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN Herv Gem Brugk 9 30 ds Kunz. 5 ds vd Kamp Scherpenzeel. MA 10 ds Kunz. Hoeksteen 9 30 ds Schipaanboord. 6 30 ds Goossen. Betheik. 9 30 ds Gooaaen. 5 kand Voets Bergambacht. Rehoboth-echoof 9 30. Imm kerk 9 en 10 30 ds v Houweimgen Geref Kerk Kru«k 10 15 ds de Moor. 5 ds Koekkoek Ontm kerk 9 30 ds Bongers Geref K. Vnjg (Kneekerk) 8 30 en 2 45 ds Hoogendoorn Chr Afgesch Gem 9 30 en 5 ds vd Want Oud-Ge ref Gem (Mercu'iusweg 29) 10 en 6 30 Re monstr Gem 10 de vd Kloot WARMOND Herv Gem 10 dr Mus. MA 10 dr Muls Rk Kerk SZ 10 nm. ZO 9. 10 30 en 12, MA 9 en 10 30 WASSENAAR Herv Gem Dorpsk 10 ds Steenstra. 4 30 ds Vofk. Kievieik Semen op weg) 10 ds Jansede Jonge en os Viseer. Mes siask SZ 9 nm ds vd Woude en ds Heiien- doom, 10 ds Hekendoom Dorpscentrum 10 ds v Dis Geref Kerk Zijllaan SZ 9 nm ds Heften- doom en ds vd Woude. ZO 10 en 5 ds vd Wou de Ned Prot. Bond (Kerkdam) 10 30 ÓS An- dreee RK Kark Jozaf SZ 9 nm. ZO 9 an 11MA ll.Wi SZ 8. ZO 10 30. MA 1030; GH SZ 9 30. ZO 10 30. MA 10. WOUBRUGGE Herv Gem 9 30 en 6 30 dsv 1 Hof Gere' Kerk 9 30 ds Oosthoek Le«Jer- dorp, 6 30 ze herv kerk Ned Prot Bond (De Wi|k, Schoot*tr 20) 10 30 ds Rooe Rk Kerk zo 10 30 ZEVENHOVEN Herv Gem 9 30 en 7 ds de Haan Gerei Kerk 9 30 hr Schreuder. 7 z« herv kerk ZOETERWOUDE Herv Gem 10 ha Rk Kerk St Jen za 7 30. zo 9 30. MA Chr D^naark za 7. zo 10 Maerburgkerk H R^nOjk SZ 8 30 nm. ZO 10 30. MA 10 30. ZWAMMEROAM Herv Gem 10 ds Dub beldam. 6 30 de Ouwend ik A pher MA 9 30 ds DubbekJem xangd<en*t Geref Kerk SZ 9 nm ds Bueema. ZO lOdsBuWama. 6 30 da Z4I ha Remonav Gem 10 ds Seche Omslagillustratie van Laughs' bundel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 19