'Het is de vorm van zo'n ei, die boeit'
Oogmake-up vrij zwaar of natuurlijk
maar altijd een verleidelijke blik
Snoerloze
steel-
stofzuiger
Probleemloos
de trap zuigen
Op weg
naar
Pasen
is er
elk
weekeinde
wel een
eiermarkt
T-shirts met poëzie van Xeno
Meeneemdoos
MAANDAG 25 MAART 1991
Een steelstofzuiger heeft
weinig bergruimte nodig
en je pakt hem gemakke
lijk even om een paar krui
mels op te vegen. Alleen zit
het snoer vaak in de weg.
Een snoerloze uitvoering is
dan ook heel plezierig.
AEG presenteert op de
Domotechnica in Keulen
de Accurette, een soort ge-
steelde kruimelveger op
batterijen, uitgerust met
papieren stofzakken. Voor
al dit laatste is voor dit type
zuigapparaten nieuw. De
Accurette is er met vier dan
wel vijf batterijen.
Het oplaadstation is on
dergebracht in een prakti
sche wandhouder, die te
vens dienst doet als berg
plaats voor verschillende
zuigmonden. De steel is af
neembaar, zodat het appa
raat ook snel even als tafel-
kruimelveger gebruikt kan
worden.
Het wordt steeds druk
ker voor de eierversier-
ders. Bijna ieder week
einde op weg naar de Pa
sen is er wel op een of
meerdere plaatsen een
paaseiermarkt. En ieder
jaar komen er weer nieu
we bij. "Ik doe drie beur
zen per jaar", zegt Corry
van de Vlugt uit Alphen
aan den Rijn, "anders
wordt het echt te veel".
Ilonka van Rooijen uit
Leiderdorp is net terug
van een beurs in Benne-
kom, maar ook zij heeft
zichzelf een limiet ge
steld. "Je moet wel, want
het is een verslaving".
Het versieren van eieren is
Ilonka van Rooijen min of
meer met de paplepel ingego
ten. Haar moeder zat altijd al
te prutsen en te knutselen en
die vonk sloeg over. Terwijl
Ilonka nu aan de ene kant van
de tafel zit te werken, knutselt
haar dochtertje van zeven aan
de andere kant van de tafel
met eitjes van piepschuim.
Boven op de zolder heeft de
Leiderdorpse haar werkbank
staan. Veel heeft ze niet nodig:
een blokje klei, een satéprik
ker, een keukenmesje, een
penseel en verf. Zij beoefent
de techniek van het modelle
ren met synthetische klei: ver
sierselen van klei op de eieren
aanbrengen. Ook maakt ze
aquarelschilderingen op eie
ren. Op het moment is ze be
zig een poppenhuis te maken
van (in) een struisvogelei. "Ik
vind het heel moeilijk om
twee keer hetzelfde te ma
ken", zegt ze. "Ik wil steeds
wppr iets nieuws"
Uren achtereen zit ze te wer
ken. "Bijna iedere avond ben
ik bezig. Dan neem ik me voor
om vroeg naar bed te gaan,
maar dan moet nog even dit af
en nog even dat en dan is het
zo weer laat". En zeker rond
Pasen is het extra druk. Ze
loopt niet alle beurzen af. "Ik
doe het voor mezelf, niet voor
de verkoop. Bovendien moet
je dan een hele grote collectie
hebben. Voor mijn gevoel be
gint het dan een soort lopende
band werk te worden".
Injectienaald
Zoals bij elke hobby, er zijn
ook nare klusjes die eerst
moeten worden gedaan voor
dat aan de leuke kan worden
begonnen. Voor Ilonka is dat
het uitblazen van de eieren
met een injectienaald. "Dat is
het ergste wat er is, die eieren
uitblazen". Daarna maakt ze
ze schoon van binnen, met
water en chloor, en vervol
gens vult ze ze met een beetje
zand. Dat gebeurt eveneens
met een injectienaald. Dan
pas begint het leuke werk: het
vormen van figuurtjes uit klei
op en om de eieren. De klei
gaat dan met ei en al de oven
in en vervolgens worden ze
beschilderd.
Naast haar andere schilder-
werkzaamheden - ze heeft ook
cursussen gegeven in Leider
dorp - begon Ilonka zo'n ze
ven jaar geleden serieus met
het versieren van eieren. Het
is inmiddels haar grootste en
meest tijdrovende hobby.
De Leiderdorpse heeft een
verzameling van zo'n honderd
eieren, die nu nog voorname
lijk in schoenendozen zijn op
geborgen. In de woonkamer
heeft ze in een hoekkast een
aantal uitgestald, van haar
zelf, van haar moeder, enkele
van haar dochtertje en ook
van anderen. Want op een
beurs wordt onderling wel
eens geruild en ook koopt
Ilonka wel eens een bewerkt
ei van een 'soortgenoot'.
Collages
Bij Corry van de Vlugt in Al
phen aan den Rijn is het eer
ste wat opvalt in de woonka
mer een enorme glazen kast
vol met glimmende, kleurige
eieren. Daarnaast staat een
werkblad met er boven een rij
boeken. Corry beplakt de eie
ren: het zogenaamde collages
maken. De afbeeldingen daar
voor haalt ze uit boeken. Geen
boek is veilig voor haar. "Van
sommige boeken staat er niet
meer dan de kaft".
Corry van de Vlugt uit Alphen aan den Rijn temidden van een deel van haar collectie beplakte
eieren. "Ik vind het heerlijk om te doen". «oto: Ben de Bruyn)
Uit een voorliefde voor
handwerken en knutselen
kwam ze uiteindelijk bij het ei
terecht. "Ik vind het een uit
daging, er zit geen begin en
geen eind aan een ei. Het is de
vorm, die boeit".
"Ik begon met het plakken
van poëzieplaatjes en knip
sels uit tijdschriften", vertelt
ze. Door allerlei technieken
uit te proberen vond ze uitein
delijk haar draai in het maken
van collages. "Al was het in
het begin wel moeilijk om in
boeken te knippen". De mees
te eieren zijn beplakt met iko-
nen: afbeeldingen van heili
gen. "Die beelden vervelen
nooit".
Ze krijgt nog wel eens laat
dunkende reacties van men
sen die in eerste instantie den
ken dat de eieren beschilderd
zijn. "Ze doen dan heel min
derwaardig dat ze 'maar' ge
plakt zijn. Maar het is echt een
techniek die je moet leren".
Als het ei is uitgeblazen en
schoongemaakt en een plaatje
met de juiste afmeting is uit
gezocht begint de klus. Het
plaatje Wordt eerst geschild
en daarna in kleine reepjes ge
knipt. Vervolgens plakt ze
deze strookje voor strookje op
het ei, waarbij vooral op de
bovén- en onderkant gelet
moet worden. Als het ei dan
helemaal af is, zorgt haar man
voor de afwerking. Hij draait
de houten voetstukjes, die
Corry dan weer in passende
kleuren schildert.
Heerlijk
Ze steekt haar enthousiasme
niet onder stoelen of banken:
"Ik vind het heerlijk om te
doen. En het leuke is dat je je
werk aan anderen kunt laten
zien. Zo'n beurs is hartstikke
gezellig. Je bent er een week
eindje uit en je omtmoet alle
maal mensen met dezelfde
passie. Ik kijk zelf altijd mijn
ogen uit".
Vijf jaar is ze nu bezig. En
het is het derde jaar dat ze aan
beurzen mee doet. "In het be
gin was ik gewoon voor de lol
bezig. Als ik dan nu op zo'n
beurs sta tussen al dat moois,
denk ik: ik hoor er ook bij. En
als je eenmaal op een beurs
hebt gestaan, dan komen de
uitnodigingen vanzelf'.
Het stofzuigen van de trap
met een sledestofzuiger is een
lastig karwei. Want je moet
het apparaat tree voor tree
verplaatsen tijdens het werk
(met bovendien de kans dat
het eraf kukelt). Miele maakt
een eind aan dit probleem
door bij sledestofzuigers een
aantal verlengslangen te leve-
Op de Domotechnica in
Keulen konden we dit slimme
en uiterst simpele snufje (ge
woon een paar extra stukken
slang met koppelstukken)
voor het eerst bewonderen.
Nu kun je de hele trap achter
elkaar zuigen terwijl de stof
zuiger gewoon beneden of bo
ven blijft staan.
Hoe langer een slang, des te
lager de zuigkracht, dat is
waar. Maar op de hoogste
stand in werking gesteld heeft
de stofzuiger altijd nog dezelf
de capaciteit als bij gebruik
met korte slang op de spaar-
stand. En je werkt wel heel
wat comfortabeler.
door
Eva Prins
van Rooijen uit Lei
jan haar werkbank
uren achtereen bezig
te versieren: haar
>7i meest tijdrovende
Corry van de Vlugt geniet met volle teugen van haar hobby
make-up zo natuurlijk moge
lijk; 2) Trek een denkbeeldige,
diagonale lijn van de neus
vleugel, via de buitenste oog
hoek naar de slapen. De
wenkbrauw mag nooit zo lang
worden gemaakt dat hij deze
denkbeeldige lijn over
schrijdt. 3) De wenkbrauwen
moeten altijd een tint donker
der zijn dan het haar aan de
wortels. Dior brengt om de
wenkbrauw goed te kunnen
acentueren een fraai potlood
met een borsteltje om te ver
vagen en een puntenslijper in
de kleuren: grijs, zwart, kas
tanje, bruin en blond.
Vooral natuurlijk wil Cha
nel het houden. De visagist
van dit huis koos voor een
oogmake-up in grijstinten bij
een vrij uitgesproken kleur
roze voor lippen en wangen en
voor zalm en grijs/lilakleuren
bij koraaltinten. De oogmake-
up wordt te beginnen met de
lichtste kleur in de ooghoek,
schuin naarboven uitgewerkt.
Aquarius
Ih de lijn Aquarius brengt Ge
neral Cosmetics de oogscha
duwkleuren blauw en groen
die ook in de kledingmode zo
belangrijk zijn. De mascara
9,95) en het kóhlpotlood
ƒ2,95) bij deze kleuren zijn
zwart of turquoise. Wie een
meer natuurlijke oogmake-up
wil kan kiezen uit combina
ties van lila, zalm, oud-rose,
terracotta, zachtgroen en
zand. De lipstick en nagellak
die hierbij horen zijn zacht
oranje met een parelmoeref
fect, zonnige roodbruin of fla-
mingo-rose. In de lijn Theater
van dezelfde firma is voor de
Prima Donna-make-up geko
zen voor oogschaduwcombi
naties als zalmrose en lever-
bruin of grijsblauw en zacht-
rose 6,95). In deze make-up
wordt fors met eyeliner ge
werkt. Opvallend is dat hier
bij ook een felrode lipstick en
een dito nagellak worden ge
bracht. De Silk Collention,
een iets duurdere lijn van Ge
neral Cosmetics, - de prijzen
lopen van ƒ14,95 tot 24,95)
zie je natuurlijke tinten als
zalmrose, koffie(met melk-
)bruin en terracotta of een
combinatie van steenrood,
zand en brons. Deze kleuren
zijn ook terug te vinden in de
blusher, de lipstick en de na
gellak. Deze serie is duurder
omdat aan alle produkten vi
tamine E en jojoba-olie olie is
toegevoegd.
Combineren
"Stijlen kunnen onderling
worden gecombineerd om on
gewone, dus andere effecten
te bereiken", zegt ontwerper
Wolfgang Joop. "Dat geldt
ook voor de make-up: ga ge
rust heel creatief met de kleu
ren om en combineer ze naar
eigen smaak en stemming.
Belangrijkste leidraad voor
dit seizoen is het duidelijke
onderscheid tussen city-look
een sportieve stijl en een fan
tasievolle jonge mode". Wat
Joop betreft kunnen vrouwen
aan de slag met: licht en don
ker grijs/blauw, orchidee-wit
met licht aubergine, licht kaki
met heel licht mosgroen en
zandachtig beige met bruin.
De daarbij horende lipstick en
nagellak tinten zijn zee-ane-
moonrose, harde-rose en
oranjebruin. De blusher kan
echte rose of perzikkleurige
zijn. Nieuwe bij Joop zijn het
lippotlood 20.-) en het eye-
liner-potlood 17,-) in alle
modieuze tinten.
Eenvoud is volgens Bour-
jois het geheim van en mooie
warme oogopslag. Hiervoor
gebruikt men zachtbruin
waar rose doorheen schittert I
op het ooglid, wat overvloeit
in zacht-beige met een tikje j
rose dat tot aan de wenk- j
brauwboog wordt aange-
bracht. Daarbij hoort een war
me, donkerbruine mascara,
terwijl de nagels en lippen
fruitig rose worden gekleurd.
Met de poudre soleil krijgt het
hele gezicht een zonnige
glans, die door gebruik van
een middelbruine blusher
met een tikje rose nog wat
wordt geaccentueerd.
Isabella Rossellini was voor
Lancóme visagist Thibault
Vabre de inspiratiebron bij
het ontwikkelen van zijn ma
ke-up lijn Légende. Zacht-ro-
se en blauw zijn de belangrijk
ste kleuren in deze glamour-
make-up. Dicht langs de wim-
perrand wordt met blauw kó
hlpotlood over het gehele oog
lid een lijn getrokken. Bij de
buitenste ooghoek wordt dit
lijntje met een boogjë doorge
trokken. Blauw kleurt de ar
cadeboog met het accent op
de buitenste ooghoek, de rest
wordt met rose 'opgevuld'.
Met de oogschaduw wordt het
lijntje van het kohlpotlood ge
volgd, wat een amandelachtig
effect geeft. De blauwe mas
cara wordt in twee laagjes op
gebracht, - voor het aan-
plakwimper-effect - waarbij
de buitenste ooghoek wat
meer aandacht krijgt.
Bij Elisabeth Arden zijn
kleuren voor de ogen puur.
Voor een sexy-oogopslag ad
viseert Arden de combinatie
van amethist en sterling, door
de applicator gelijktijdig over
beide kleuren te strijken, die
over het hele ooglid wordt
aangebracht. Vervolgens
wordt het ooglid geaccentu
eerd met amethist en langs de
De kleuren vayi de zee in Invite's Aquarius.
Een verleidelijk oogopslag,
sommige vrouwen hebben die
van zichzelf, anderen hebben
daarbij wat hulpmiddeltjes
nodig. En die zullen ze dit
voorjaar royaal moeten ge
bruiken, want het oog is de
blikvanger.
Wie de jaren zestig, die nu
herleven bewust heeft meege
maakt, zal daarvan niet op
kijken. Toen liep iedereen met
door eyeliner en mascara
koolzwart gemaakte ogen. Vi
sagisten van nu maken het
niet zo bont als die van toen.
Zij gebruiken vaak heel sub
tiele manieren om het oog te
laten opvallen maar wie er als
een Cleopatra wil bijlopen
mag dat dit seizoen doen.
De poézie-t-shirts zijn te be
stellen door overmaking van
25,- op Postbank 29.96.610 of
ABN 57.04.27.762 t.n.v. Stich
ting Uitgeverij Xeno in Gro
ningen, onder vermelding van
het gewenste gedicht en de
maat. Meer inlichtingen bij de
uitgever (050-144277).
Liga, de bekende baby-, peu
ter- en kleutervoeding, heeft
handige meeneemdoosjes la
ten ontwerpen. Voor ouders
en verzorgers wordt het daar
door gemakkelijker de voe
ding mee te nemen, zonder
meteen met een groot pak
Liga's te hoeven rondzeulen.
De handige doosjes zitten
gratis verpakt op de duo-
pakken baby- en kindervoe
ding. Ze zijn er in verschillen
de frisse kleuren. En behalve
voor die Liga's zijn ze natuur
lijk handig voor tal van andere
toepassingen.
door
Henriëtte v.d Hoeven
De meest opvallende, zwaar
ste oogmake-up komt van
Dior die in 'Images' graniet-
grijs, bremgeel, hemelsblauw,
heidepaars en eendegroen
met elkaar combineert. Die
kleuren zijn nogal uitgespro
ken, voor een goed effect heb
je maar heel weinig nodig.
Wat gemakkelijker is het met
'Monochrome', aardebruin,
zandgrijs, kalksteenwit, lei
grijs en kiezelgrijs. Omdat de
kleuren een beetje in eikaars
verlengde liggen, is dit eigen
lijk het beste doosje om eens
te experimenteren met een
zware oogmake-up.
In de nieuwe make-up krij
gen de wenkbrauwen weer
een accentje. Omdat de wenk
brauw voor een belangrijk
deel bepaalt of de gelaatstrek
ken in evenwicht zijn enkele
tips: 1) Houd de wenkbrauw
wimperinplant wordt zwarte
eyliner aangebracht. Naast
blauwe kleuren brengt Arden
ook aarde en zandtinten.
Boekje
Met twee doosjes van het
Triple-systeem (drie kleuren
in een doosje) van Shiseido
creëerde Serge Lutens een
prachtige oogmake-up die als
volgt wordt aangebracht:
maak met de smalle top van
het penseel uit het doosje
bruintinten (Brown variatons)
een lijn rond de ogen (de don
kerste kleur langs de beneden
wimpers), breng nu uit het
doosje Immutable Ashes de
grijs/paarse tint aan over het
binnenste en het buitenste
deel van het ooglid. Strijk
daar vervolgens licht met de
bronsachtige tint overheen
richting buitenooghoek.
Breng deze bronstint ook aan
langs de onderste wimper
(met het smalle deel van het
penseel). Kleur hierna het
middengedeelte van het bo
venste ooglid met de
paarstint, die iets naar de bui
tenste ooghoek moet uitwaai-
Het lijkt misschien inge
wikkeld maar dat valt reuze
mee. Bovendien heeft Shi
seido een fraai boekje uitgege
ven waarin deze en nog vele
andere manieren om oognfa-
ke-up aan te brengen staan ge
tekend. Wie dat in de parfu
merie even inkijkt, kan het
niet verkeerd doen.
In de Boekenweek Kwam uit
geverij Xeno met een poëtisch
kleed-advies: Poëzie-t-shirts.
Ze zijn er in de maten S. M, L
en XL, en ze zijn er in verschil
lende uitvoeringen.
De gretige poëzie-minnaar
kan kiezen uit De Nachtega
len (J.C. Bloem), Boem Pau-
keslag (Paul van Ostaijen),
Herinnering aan Holland
(Hendrik Marsman) en een
verkorte versie van Oote (Jan
Hanlo).
De basiskleur is, vanzelf
sprekend, wit. Op de drager
rust de morele en literaire
plicht zich in openbare gele
genheden te laten lezen.
De vrij zware oogmake-up van Dior.