Van prediker tot milde revolutionair Tussen goden en scharrelaars Keramisch reisverslag Regenbui uit de klankkast MAANDAG 25 MAART 1991 PAGINA 11 Meer duurdere stukken op Bredase Kunst- en Antiekbeurs Cabaretier Fons Jansen in zijn creatie van engel in het programma 'De lachende kerk'. Cabaretier Fons Jansen (65) overleden DEN HAAG - Honderddui zenden mensen hebben hem zien optreden. Maar Fons Jansen is nooit de cabaretier van het volk geweest. Massa bekendheid schuwde hij. Zelden liet hij zich intervie wen, voor 'de bladen' was hij absoluut niet interessant en de televisie duldde hij niet bij zijn voorstellingen. Toen hij één keer overstag ging en de camera's binnen liet, bleek dat hij dat niet had moeten doen. Fons Jansen, zaterdag overleden op 65-jarige leeftijd, ambieerde het in tieme, rustige contact met een zaal op huiskamerformaat. "Volgens mij moet je klein beginnen, groter wor den en klein eindigen", zei hij twee jaar geleden, toen hij besloot uit sluitend nog op invitatie op te tre den in een broos programmaatje, waarin hij voorlas uit eigen werk. Hij heeft een stuk of tien boeken ge schreven, waarvan een aantal over de problematiek van de kerk, huwe lijk en gezin gingen. Wat moet een conférencier achter een katheder? Jansen gaf zelf het antwoord: "Van mijn veertigste tot mijn zestigste heb ik met veel ple zier cabaret gespeeld, maar het was niet mijn eigenlijke vak. Ik deed het tijdelijk er naast. Ik was aan het klunen. Voor mijn veertigste schreef ik columns en boeken en hield voorlezingen uit mijn werk. Ik vond het tijd worden daar weer naar terug te keren". Alphonsus Paulus Johannes Ma ria Jansen ging in 1945 werken bij de Radio Nieuwsdienst, werd in 1954 stafmedewerker bij een mili tair vormings- en gesprekscentrum en ontwikkelde pas in het begin van de jaren zestig plannen voor caba ret. In besloten kring deed hij zijn eerste optredens die leidden tot het spectaculaire succes van 'De la chende kerk'. Daarin werd hij de tolk voor ka tholieken die verlangden naar ver nieuwing in de kerk en wensten te breken met het isolement, de ge bruiken en de rituelen. De eerste twee theater-programma's van Fons Jansen gingen daarover. Wat hij deed was 'heavy' in die dagen en progressief: een gelovige die de spot dreef met het instituut kerk, maar niet met het geloof. Hij zocht het niet in agressiviteit. Zijn toon was beschaafd, nooit afschrikwek kend. Braaf Die mildheid heeft hem nooit verla ten, ook niet toen hij zich niet meer tot de roomsen richtte, maar de bui tenkerkelijken zocht in algemene theatershows. En ze wilden graag komen. Programma's als 'Hoe meer zielen,' 'Kwartetten,' 'Drie maal an dermaal,' 'Fons Jansen 5' en 'Zullen we handhaven' speelde hij tussen de 500 en 600 keer. Daarmee werd Eerbetoon aan Drs. P tijdens Amsterdams ldeinkunstfestival AMSTERDAM (GPD) - Tijdens het Amsterdams Kleinkunst Festi val staat op 31 maart en 2 april het werk van drs. Heinz Polzer in de schijnwerpers. Polzer kreeg grote bekendheid onder zijn pseudoniem 'Drs. P'. Op initiatief van het Neder lands Theater Instituut er is nu voor het eerst een boekje over zijn le vensloop en werk beschikbaar, aan gevuld met 50 teksten uit verschil lende periodes. Deze klassiekers zijn te beluisteren op de net uitge brachte dubbel-cd T)rs P compilé sur cd\ Polzer zelf geeft op 31 maart in de Kleine Zaal van Theater Bellevue een lezing over het schrijven van teksten en muziek. Op 2 april zullen onder meer Adèle Bloemendaal, Gerard Cox, Ivo de Wijs, Fred Florusse, 'Heren op Zicht', Pieter van Empelen, Hans van Gelder en het Amsterdams Philharmonisch Trio een muzikale selectie uit deze teksten presenteren. De dichters Si mon Knepper, Driek van Wissen en Jan Boerstoel zijn aanwezig om en kele voorbeelden voor te lezen. Het eerste boek over de doctoran dus heeft van schrijver Patrick van den Hanenberg de voor diens werk typerende titel 'Wij maken van ons huis geen abattoir' gekregen. Polzer is de specialist bij uitstek in ons land in kolderieke en vaak wat mor bide liedteksten. Eén van de be kendste voorbeelden is het door hemzelf uitgevoerde lied 'De Do denrit'. Daarin werpt een vader zijn gezinsleden een voor een voor de achtervolgende wolven in een mis lukte poging zelf aan hun scherpe tanden te ontkomen. Ook in 'De Zusters Karamazov' gaat het er zo bizar aan toe. Tante Mathilde helpt haar zuster tante Constance akelig lachend naar de andere wereld met gebruik van ter pentijn en een snufje rattenvenijn. "Terwijl de kater sliep, en de pendu le liep. en de kanarie sprak: Tjiep. tjiep. tjiep. tjiep", voegde Drs. P er opgewekt aan toe. Van den Hanen berg vertelt dat hij dit gevoel voor humor voor het eerst voor het pu bliek kon praktizeren binnen de muren van het Rotterdams Studen ten Corps, waarbij Polzer (1919) zich kort voor de oorlog meldde toen hij economie ging studeren. Hij heeft deze studie na afloop van de Tweede Wereldoorlog vol tooid, maar bleek als econoom geen succes. Zijn liefde voor het spel met taal in teksten waarbij hij zich nog altijd streng aan rijmschema's houdt, kon Polzer in de jaren vijftig voor het eerst professioneel uitoefe nen als tekstschrijver voor Unilever in Indonesië. Terug in het vader land was Polzer nog tot 1962 in dienst als copywriter bij een recla mebureau, daarna volgde zijn ont dekking als schrijver en artiest door oud-collega Willem Duys. Duys voelde direct "dat er een markt was voor die opvallende tek sten in combinatie met het eigen aardige, raspende stemgeluid". Hij nodigde hem uit voor een televisie optreden en bedacht ook zijn pseu doniem. Polzer heeft verder een aantal boeken geschreven. Daarbij 4.00 u 18.00 lot 21.00 u 17.00 u rTijdagavond o In Het Turfschip te Breda wordt tot 1 april voor de vijfen twintigste maal de Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs gehou den. Ter gelegenheid van het ju bileum hebben de deelnemen de antiquairs extra hun best ge daan en werden twee tentoon stellingen ingericht. Het Bre da's museum verzorgde een kleine expositie met zilverwerk uit de stad. Aanzienlijk meer pretenties heeft Luisterrijk mil lennium waar men naar beloofd wordt 'topstukken uit heel Eu ropa' te zien krijgt. Maar die woorden stroken niet met de werkelijkheid. Laat staan dat een 'visie op duizend jaar kunst nijverheid en antiek' geboden wordt. Er zijn beurzen om te kijken en te kopen. Breda heeft altijd behoord tot de beurzen waar aardige voor werpen voor redelijke prijzen aan geschaft konden worden. Deze keer lijkt zich daar een omslag in af te te kenen. Alleen al de hoge entreeprijs zal menig liefhebber afschrikken. Men ziet ook meer stukken in de ho gere prijsklasse dan gebruikelijk was. Dingen die door iedereen be wonderd zullen worden, maar voor vrijwel niemand betaalbaar zijn. Meteen in stand 1, bij de kunst handel Fijnaut, is er een prachtig marmeren beeldje. Leda met de zwaan voorstellend. Het werd om streeks 1652 vervaardigd door Rom- Heins Polzer alias Drs. P. is het 'Handboek voor Plezierdich ters', bedoeld voor mensen die zich de kunst van het tekstschrijven ei gen willen maken. Poetry te 'redden'' met 35.000 gulden DEN HAAG (ANP) De eerste Vlaams-Nederlandse dichtersontmoeting Poetry in Den Haag kan toch doorgaan als er nog een bedrag van 35.000 gulden op tafel komt. Dat zegt de directeur van de Koninklijke Schouw burg, Hans van Westreenen. Het festival zou daar op 12 en 13 april worden gehouden, maar kwam donderdag op losse schroeven te staan. De Gemeentelijke Commissie Bij zondere Projecten adviseerde 10.000 gulden aan het festival te besteden in plaats van de gevraagde 60.000 gulden. Van Westreenen wil nu een forum over de Nederlandse taal en twee dichters schrappen. Verder hoopt hij op drukkosten te bezuinigen. Van Westreenen hoopt dat het geld toch van de gemeente komt, die nog moet beslissen, of andere van het bedrijfsleven. "We hebben al wel leningen aan geboden gekregen, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal ideaal. We ho pen dat de gemeente of anders sponsors ons helpen deze blamage voor de stad Den Haag te voorkomen". DIRECTIEPORTRETTEN Circa 70 directieportretten afkomstig van 17 Nederlandse bedrijven zijn van 27 maart tot en met 5 mei op de tentoon stelling 'Mijne Heren' in het Slot Zeist te bezichtigen. De expositie toont portretten uit het Nederlandse bedrijfsleven van de 18de eeuw tot heden, aldus een bekendmaking van de stichting Onderneming Kunst. bout Verhulst. Er tegenover bij Van Nieuwkoop (stand 2) staat een bron zen beeld van F. Rude Hebe met Zeus, waarvan in elk geval de prijs ƒ65.000,-) duidelijk maakt dat het eveneens om een topstuk gaat. Oude beelden zijn talrijk, oude schilderijen ontbreken op deze beurs. Op een reistriptiek na, toege schreven aan de Antwerpse kunste naar Marcellus Coffermans. Het is te zien in stand 24 van Speybrouck Nadrukkelijk aanwezig is daarente gen de schilderkunst uit de vorige eeuw. Met name Rococco (stand 11) grossiert erin. Merkwaardig is het getoonde werk van Mastenbroek, befaamd als havenschilder maar hier vertegenwoordigd met een ijs tafereel (prijs: ƒ67.000,-) Onuitputte lijk lijkt de voorraad matige werken van Henriette Ronner-Knip te zijn. Eveneens bij Rococco heeft men van haar een schilderij met jacht honden, Van Waning biedt een doek met een hond plus boze poes Juwelen Ikonen uit Rusland vormen de spe cialiteit van Tóth (stand 34). Heel fijntjes is een 19e-eeuws werk uit de Palech-school. Bij Pieter Meffert (stand 32) is een aantal prachtige vo- gelprenten te bewonderen. Jacques Barraband tekende de toekans en de scharrelaars. Het is drukwerk, maar dan van een soort dat slechts in één exemplaar vervaardigd kon worden. Joséphine de Beauharnais was een liefhebster van deze pren ten, gaf ze dikwijls aan vrienden ten geschenke. Tot de meest interessante stands behoort nummer 22 (Cock van Meg- chelen). Ook hier dure stukken als de reliekhouder (ƒ50.000,-), bijzon dere kunstwerken zoals Maria met kind en lam omstreeks 1700 te Ant werpen gemaakt, en voorwerpen die eerder treffen door hun achter grond dan door hun schoonheid. Neem bijvoorbeeld die leuke beel den van een metselaar en een brandhoutventer, zo n twee eeuwen oud. samen verkrijgbaar voor ƒ12.000.-. Of nog steeds in dezelfde stand het 18de-eeuwse beeldje St. Anna-te-drieen. Aan het eind van de vijftiende eeuw was de verering van Jezus' grootmoeder tot bloei geko men. Ongeveer honderd jaar later namen de kerkelijke autoriteiten af stand van deze devotie, maar getui ge dit beeld liet het volk dit geloof allerminst varen. Volop volkskunst vindt men ook bij Van Eek in stand 18. Bij V&V Fi ne Arts (stand 44a) is de blikvanger een Madonnabeeld, ooit omge bouwd tot een bijenkorf. Ze zijn er dus nog in Breda, de an tiquiteiten met een verhaal. Maar ze worden schaarser. Het geheel ont breken van ethnografica is even kenmerkend als het overvloedig aanbod van juwelen. De minnaars van flonkerend edelmetaal zullen zich door deze beurs meer aange sproken voelen dan de bevlogen verzamelaars. 25ste Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs - Het Turfschip. ('hasscveld. Breda - entree: ƒ16,- per persoon - Open tot en met 1 april - Tijden: dagelijks 14-22 uur. zondag, goede vrijdag, paaszater dag, beide paasdagen 11-18 uur. hij zoiets als 'recordhouder' op de vaderlands podia, al bereikte hij niet de populariteit van Kan, Her mans of Sonneveld, die als 'de grote drie' geboekt stonden. Het anti-autoritaire element uit zijn begindagen bleef voelbaar. Voor een burgerlijk publiek parodi eerde Jansen niet langer mannen in toga, maar het gezag in legeruni form en doktersjas. De leraar, een fi losofische pianostemmer en de elektricien werden zijn vermaarde types. Nog meer dan Kan of Gaaike- ma was Fons Jansen de cabaretier van de woordspeling. Zijn onder werpen archiveerde hij zorgvuldig voor zijn typeringen, zijn conféren ces en zijn liedjes waarin Frans Oudhof hem in stijl begeleidde aan de vleugel. Toch hadden zijn laatste pro gramma's iets braafs, hoewel hij met nadruk de emancipatiegedach te ventileerde. Jansen was een paci fist, een conférencier met een milieuvriendelijke boodschap. Bo vendien kon hij prachtig zingen. Nadat hij in 1983 gestopt was met zijn theatershows, deed hij met de actrice Henny Orri 'Een kleintje Kunst' en als zangsolist een 'Onge woon recital'. De stem waarmee hij zoveel kon, zwijgt voorgoed. Op de plaat is ech ter vrijwel al zijn werk verzameld als een monument van Nederlandse kleinkunst. Expositie: keramische objecten van Arie J Bouter en schilderijen en zeefdrukken van Jan van Zonneveld: te zien bij: STAA-galerie, Prin ses Irenelaan 88, Alphen aan den Rijn. Tot 26 april geopend van woensdag t< 'Schepen in de haven ALPHEN AAN DEN RIJN - Arie Bouter maakt wonderlijke bouw sels van rode klei, het zijn voorstel lingen van bergdorpen op een zuil achtige vorm, sommige zelfs van onderaf opgebouwd, als een toren van Babyion, uit opgestapelde huis jes en trappetjes. Hij liet zich inspi reren door de bouwwijze zoals die in het verleden rond de Middelland- sche Zee gebruikelijk was en die nu nog voortleeft in stille dorpen met nauwe steegjes en omhoog slinge rende straatjes, waar de huizen te gen elkaar aan leunen en half over de rotsen hangen. "Een romantisch, fantasierijk, keramisch reisver slag", noemt hij het zelf. Arie Bou ter was zijn eigen leermeester, hij woont en werkt in Gouda, waar hij de keramieken, die in grootte vari ëren van dertig centimeter tot ruim twee meter, deelsgewijze bakt in een oventje van zestig centimeter en daarna op elkaar stapelt. Bouter lijkt geboeid door de tijd loze, ongeordende, van toevallige noodzakelijkheden aan elkaar han gende wirwar van menselijke orga nisatie en laat altijd één huisje het bovenste zijn. Daartegenover hangt het strak gestileerde werk van Jan van Zon neveld, indrukken van Hollandse landschappen, uit papier ge scheurd. de vormen op het oog ge rangschikt en vervolgens overge bracht op zeefdruk. Een hele serie is gedrukt in dezelfde kleuren, rood, grijs en zwart en laat op mij on danks de krachtige vormgeving geen indruk achter. Een andere serie is duidelijker landschappelijk, ze geeft een beeld van huizen in het zonlicht, bomen, groen en blauw, maar ook hier is mijn eerste en mijn laatste indruk dat ze netjes en krachtig van vorm geving zijn, maar ook niet meer dan dat. Jan van Zonneveld is graficus en leraar tekenen, hij woont en werkt m Alphen en is net als Arie Bouter aangesloten bij de Stichting Zondagmiddagconcert door hel "Segovia Guilar Quarlet". bestaande uil Joop Koek. Frank Meijer. Saskia Spinder en Ed Westerik Georganiseerd 24 maart door de Culturele Raad Ri|neveld in "Het Anker" te Hazerswou- de-Rijndijk. HAZERSWOUDE - Het Segovia Guitar Quartet trok gistermiddag een zeer talrijk publiek naar 'Het Anker', een opkomst duidelijk me de te danken aan de fusie die Ha- zerswoude is aangegaan met Bent huizen en Koudekerk. De meeste werken werden gespeeld op de klassieke Spaanse gitaar, een enke le keer versterkt met de basgitaar zoals in het eerste programma-on derdeel. twee Hongaarse dansen van Joh. Brahms, waarin al direkt het soepel lopende samenspel en grote mate van schijnbaar ontspan nen (zonder blad) musiceren dank baar was. Manuel de Falla (1876-1946) schreef het ballet 'El amor brujo' in 1915 (de liefde als tovenares), waar uit het Segovia Quartet vier delen speelde, uiteraard bewerkt voor gi taar. Het muzikale hoogtepunt van dit werk is de 'Danza rituel del fuego' om de kwade geest te verja gen die een grote rol speelt in het le ven van de jonge en mooie Candel- as. De delen voorafgaand aan deze vuurdans hebben iets onheilspel lends en magisch, door dat gebruik is gemaakt van allerlei muzikale middelen: het doffe geklop op een der gitaarkasten, de redelijk mono tone, zonder onderbreken herhaal de, motieven en de strakke cadans in het spel kwamen bezwerend op de luisteraar over. De ontlading kwam in de rituele vuurdans die abrupt een einde vindt in een groot aantal felle akkoorden, dit alles heel geconcentreerd en spannend door het Segovia Quartet uitgevoerd. 'A Cuban landscape with rain' van L. Brouwer (1939) is een origi neel voor gitaar geschreven impres sie van een regenbui boven de jungle in het Caraibisch gebied. Het authentieke oerwoudgeluid, dat via een bandje als een prelude en een postludium deze compositie om sloot, was een eigen enscenering van het Quartet, sprak zeer tot de verbeelding en completeerde de exotische stemming. Met een enke le druppel, die als 't ware bij toeval op de bladerkroon tikt en het geluid van vogels en apen doet verstom men. als inleiding, komt daar lang zaam een ongelooflijke bui aanzet ten, die als climax heel kort over gaat in een kletterende stortbui en weer ophoudt met een enkele spet ter en het opnieuw opklinken van vogelzang. De gitaar is hiervoor een bij uitstek geschikt instrument om tikkelen, ruisen en kletsen na te bootsen, zeker als het zo stem mingsvol en spontaan gespeeld wordt. Na de pauze was de 'Finale' van J. Zaradin 'geb 1943) een kort maar hevig eerbetoon, enerzijds aan de componist: het Quartet speelde het zeer enthousiast, ik zou zeggen spetterend. Anderzijds aan de spe lers zelf: Zarudin heeft deze Finale speciaal opgedragen en geschreven voor het Segovia Guitar Quartet. Met een originele Rumba van H. J. Calloju, een nostalgisch stuk uit de beginjaren van hun carrière, eindig- din rif vier git.in ten zeer zelfbe wust en op elkaar ingespeeld dit zondagmiddagconcert. Ze mochten pas vertrekken na een daverend ap plaus en een gouwe ouwe toegift 'El condor pasa', destijds zo bekend ge worden door Simon en Garfunkel. LIDY VAN DER SPEK Alphense Ateliers. Een nieuw kun stenaarsinitiatief in Alphen dat zich ten doel heeft gesteld de belangen te behartigen van Alphense kunste naars. nu die zich door 'overheidste- rugtrekking' genoodzaakt zien zelf hun producten op de markt te bren gen en hiertoe in februari de deuren openden van de nieuwe STAA-gale rie. Bij deze gelegenheid voor twee uitereten van landschappelijkheid. de chaos tegenover de orde, Italië tegenover Holland. EDWINE FELSER Imposante 'Matthaus' Ton Koopman Concert Matihau9 Passtoo door J S Bach, onder leiding van Ton Koopman Uitgevoerd door leden van hel Konènkljk Concertgebouworkest. Hans Peter Btochwitz (evangelist). Robert Hoii (Chnstus), Arieen Augér (sopraan), Annegeer Stumph.us (sopraan). Jard van Nes (alt). Ei>sabeth von Magnus (alt), Kurt Equ-luz (tenor). Olal Bar (bas), Anton Schannger (bat). Nederland* Kamerkoor. Jongenskoor Kathedraal St Bavo Haarlem en hel Collegium Vocale Gent. Uitvoeringen vnjdag en zondag. Concertgebouw. Amsterdam De Zwitsers waren beslist niet blij. toen Ton Koopman bij hen een paar af spraken afzegde om dit weekeinde in het Amsterdamse Concertgebouw Bachs Matthaus Passion te dirigeren. Maar op die plek, dit werk dirigeren, vond hu zo buzonder. dat hij toch inging op de noodkreet van het Konink- luk Concertgebouworkest om in te vallen voor de ziek geworden Nicolaus Harnoncourt. Koopman moest door tijdgebrek uitgaan van het uitvoeringsplan van Harnoncourt, onder meer steunend op de ervaring van solisten uit voor gaande jaren. Veel ruimte voor een heel eigen benadering had Koopman daarom niet. Of het zou moeten zijn, dat hij de tempi wat rustiger nam. het geen het totaal meditatiever maakte. Niettemin boetseerde een bevlogen Koopman, net als Harnoncourt met blote handen, dus zonder stokje, een geïnspireerde Passion vol expressie, waarin hg zowel het drama van de volksopstand als dat van het lijden van Christus vorm gaf. In de tenor Hans Peter Blochwitz had hg een ideale evangelist, een fraaie soepele stem. waarmee hg op de juiste momenten af stand kon nemen, dan wel zeer betrokken een traan kon laten wellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11