Holland Festival zonder dwingend landenthema Liefdes veteranen sneuvelen Bas van der Poll: etser op drift 'Dc ga niet met een prijs marchanderen' Minister stelt kunst-Databank in gebruik Verzetsprijs voor Burnier en Constant Nieuwenhuys WOENSDAG 20 MAART 1991 KUNST PAGINA 23 Schokgolf door VS na roman Michael Cunningham Van onze correspondent Ed van Eeden AMSTERDAM (GPD) - De Amerikaan Michael Cun ningham (38) schreef met 'A Home at the End of the World' een meer dan opval lende roman over liefde, vriendschap, ouderschap, aids, dood en overleven. Eigenlijk is A Home at the End of the World geen echt debuut. In 1983 publiceerde Michael Cunningham namelijk ook al een roman, getiteld 'Golden States'. Het boek kreeg goede kritieken, maar toch besloot de schrijver om het niet te laten her drukken als paperback. Die ma noeuvre kostte hem niet alleen geld, maar zorgde er ook voor dat Golden States voor het grote publiek eigen lijk nooit echt bestaan heeft. Dat was echter precies de bedoeling, zo legt een grijnzende Cunningham uit in zijn Amsterdame hotel: "Mijn le ven was tot op dat moment totaal zonder structuur. Ik had een poosje met een vrouw samengeleefd op een boerderijtje in Nebraska, maar merkte dat ik daar niet geschikt voor was. Voor de vrouw noch voor de boerderij, en ook niet voor de universiteit, die daarna kwam. Toen ben ik gaan zwerven: ik nam allerlei ambitieloze baantjes aan, en zei te gen iedereen die het horen wilde dat ik een schrijver was. Toen ik dertig werd, raakte ik in paniek. Als ik op deze manier doorging, zou ik op mijn zestigste nog zeggen dat ik een schrijver was". "In een paar weken schreef ik dat boek, en hoewel het goed ontvan gen werd, heeft het me nooit aange staan. Er zijn al veel te veel boeken die niet echt slecht zijn, maar er niet toe doen. Daarom heb ik besloten het niet langer te laten leven. Je moet je lezers nu eenmaal iets bie den dat de moeite en de tijd van het lezen waard is. Mijn nieuwe boek is allesbehalve volmaakt, maar het verdient wel gelezen te worden". Dankzij een kleine erfenis kon Cun ningham zich een jaar terugtrekken in een verbouwde wijngrot met uit zicht op de Aegeische zee. in Grie kenland. Daar werd het idee voor 'A House at the End of the World' ge boren: "Ik wilde een verhaal schrij ven over een romance tussen een homoseksuele en een heteroseksue le man, waarbij het zou moeten gaan om de thema's die mijzelf be zighielden: mannelijkheid, liefde en vriendschap. Die tot mislukken ge doemde liefdesgeschiedenis ging echter een eigen leven leiden. Ver schillende personages drongen zich op, zonder dat ik me ertegen verzet te. Je kunt niet teveel van je perso nages houden, anders zijn ze niet menselijk. Als je een roman teveel van tevoren plant, wordt het nooit een levenseéht verhaal. Flannery O'Connor zei niet voor niets: hoe kunnen er nu ooit verrassingen zijn voor de lezer, als die er niet zijn voor de schrijver?" "Hoe dan ook, ik probeerde van alles, en voerde op een gegeven mo ment zelfs een pratende broodroos ter op, die zijn visie op het verhaal gaf. Ik schreef honderden bladzij den die uiteindelijk niet in het boek terecht zijn gekomen. Dat is mis schien wel niet zo'n efficiënte ma nier om een roman te schrijven, maar ik heb er veel van geleerd". Verliefd Eenmaal weer terug in New York vond Cunningham eindelijk zijn draai. Hij begon er te werken voor de Carnegie Foundation, en werd verliefd op een man die hem zover kreeg dat hij een hoofdstuk van zijn verhaal stuurde naar de New Yor ker, het meest gezaghebbende lite raire tijdschrift in de Verenigde Sta ten. Cunningham zelf verwachtte er niet veel van: het verhaal dat hij ge stuurd had, bevatte een vrijscène op een kerkhof, een passage over een 9- jarig jongetje dat aan de drugs was, en de beschrijving van een geweld dadige dood. Niettemin stonden de uitgevers direct na plaatsing in de rij om naar zijn gunsten te dingen. Cunningham vroeg en kreeg de tijd om zijn vertelling uit te bouwen tot een volwassen roman. Toen hij die uiteindelijk uit handen gaf, veroor zaakte de verschijning nog meer op winding dan de voorpublikatie al gedaan had. Het verhaal van 'A Home at the End of the World' is even gewaagd als briljant. De homoseksuele Jo nathan en de liefdesveteraan Clare, die aan vele fronten actief is ge weest, delen een flat in New York, en besluiten dat ze samen een kind willen. Hun verschillende seksuele geaardheid maakt deze wens alleen maar makkelijker, omdat er geen vertroebelende factoren zijn. De technische afwerking wordt uitein delijk waargenomen door Jo nathans jeugdvriend Bobby, die ook bij hen intrekt. Gedrieën ver heugen zij zich als hun dochtertje Rebecca geboren wordt, en ze be sluiten om als een gelukkig gezin netje in een huis bij Woodstock te gaan wonen. Vanzelfsprekend loopt een en ander niet zo idyllisch als het trio gehoopt had. Het thuis aan het eind van de we reld dat de drie zich geschapen lij ken te hebben, biedt niet de afzon dering en de beslotenheid die ze zoeken. In de persoon van Erich, een sekspartner van Jonathan, komt de dood binnen. Hoewel de naam van de ziekte niet genoemd wordt, is duidelijk dat Erich lang zaam sterft aan aids. Cunningham gebruikt het thema zonder ook maar een moment te zwichten voor de modieuze motieven die de onge neeslijke aandoening in veel heden daags Amerikaans proza met zich meesleept. Het verval en het lijden van de niet bar sympathieke Erich past perfect in de wirwar van rela ties en veranderingen die de eigen lijke kern van het boek vormt. Voor Erich is het huis een betrekkelijk veilige plaats, waar hij rustig kan doodgaan. Het huis van verlaten heid kan ook troost bieden. Michael Cunningham: "Ik zou mijn hele leven kunnen wijden aan het schrijven van een enkel boek". Voor Cunningham is het inpas sen van aids in zijn verhaal een ware worsteling geweest: "Aan dit boek heb ik zes jaar lang gewerkt. Een van de problemen van zo'n lange periode is dat de wereld verandert. Aids was in de tussentijd zo belang rijk geworden, dat de ziekte niet buiten mijn boek mocht blijven. Op een gegeven moment stierven goe de vrienden van mij aan aids, terwijl ikzelf als vrijwilliger werkte voor een organisatie die terminale geval len begeleidde". "Die betrokkenheid uitte zich in een politiek idee: ik schreef een ver sie van mijn roman waarin ieder een, tot de hond en de kat toe, aids kreeg. De romantische gedachte daarachter was dat president Bush mijn boek dan moest lezen, en ge noeg onderzoeksgeld zou geven voor het aids-fonds. Al doende be sefte ik dat mijn personages zich daar simpelweg niet voor leenden. Loslaten Ofwel ze werden levenloze poppen, ofwel aids moest organisch inge past worden. Gaandeweg resulteer de dat in het verhaal met Ench. Voor politieke overtuigingen zijn nu eenmaal betere uitlaatkleppen dan Pratend over zijn personages, kan Cunningham niet verhullen dat hij het moeilijk heeft gevonden om ze los te laten: "Ik zou er nog steeds aan verder willen werken, maar nu is het te laat. Voor de afronding van mijn werk is het goed, dat andere mensen me dwingen om het in te le veren. Zelf zou ik mijn hele leven kunnen wijden aan een enkel boek, dat steeds maar groeit en groeit, zo dat ze de stapels manuscripten on der me vandaan moeten trekken als ik het op 85-jarige leeftijd eindelijk begeef. Ach, het zal nooit perfect zijn. Maar toch wordt het boek waaraan ik nu bezig ben wéér be- rar Straus Giroux (Imp. European Book Scrvlcc/PBD. f 40.55). Dc goedkope Amerikaanse (Bantam) en Engelse (Penguin) paperbacks verschijnen de ler dagen. Rond mei komt een Neder landse vertaling door Nlna d'Oliveyra uit bij Agathon. Bas van der Poll naast een schilderij, deels onuitgewerkt. UoU Eric Nrstebooal Expositie tekeningen, schilderijen en etsen van Bas van der Doll, te zien m raadhuis De Paauw'. Raadhuislaan 22. Wassenaar Tot 6 mei geopend van d.nsdag tot en met vrij dag van 10.00 tot 16 00 uur. zaterdag en zondag van 13.00 lol 16 00 uur. WASSENAAR - Temidden van de veelal abstracte moderne kunst, die gebaseerd is op een denkbeeld, meer dan op een dui delijke voorstelling, valt het werk van Bas van der Poll op door tra ditionele ambachtelijkheid. Zijn schilderijen, etsen en tekeningen zijn een directe weergave van het onderwerp dat hem boeit: de schoonheid van het menselijk li chaam. Vooral in zijn etsen benadert van der Poll dit onderwerp met meetkundige precisie, de voor stellingen van mannelijk en vrou welijk naakt zijn gevat in een stel sel van lijnen, pijlen en deels om gekeerde teksten, ze doen door het bestudeerde karakter denken aan het werk van Leonardo da Vinei en zyn afgedrukt in een donkere aardetint. Ook zijn teke ningen in gemengde techniek zijn opgebouwd uit bruinen en oker- kieur, hoewel elk van zijn werken ergens een klein roodaccent heeft, dat net de saaiheid eruit haalt. Ook hier lijkt het of er een mal over het werk ligt dat afstan den en richtingen aangeeft, tek sten geven een exacte beschrij ving van de voorstelling, een dro ge beschrijving welisaar die wei nig recht doet aan de soms wulp se houding van het model. Opval lend is de gevarieerde mate van uitwerking binnen een tekening, die benadrukt wordt door op het abstractie-niveau van de mal aan gebrachte kaders, alsof het een fo to is waarvan details worden uit gelicht. Het hoofd en bovenli chaam zijn het meest uitgewerkt en hebben hét - op het truttige af- realistische karakter van een mo del-studie, de overige zones zijn minder uitgewerkt en vrijer van beweging. Het evenwicht in de compositie blijft bewaard door dat de teksten altijd ter hoogte van het Rubens-achtige onderlijf staan, waarmee overigens ook een afstand ingebouwd wordt tot het onderwerp. Hoewel het werk van Bas van der Poll door de exacte schoon heidsbenadering geïnspireerd lijkt op de klassieke oudheid en latere bewonderaars daarvan tij dens de Renaissance, Da Vinei en Michelangelo, krijgt het door de originele abstractie en het deels onuitgewerkt laten een eigentijds karakter. Van der Poll (43) stu deerde aan de Koninklijke Aca demie van Beeldende Kunsten te Den Haag, aan de Vrije Academie en aan het Pratt Grafics Center in New York. Hij exposeerde veel en interna tionaal en probeerdè in de Ver enigde Staten de trendy-galene kunstwereld te omzeilen en toch aan de kost te komen via een zelf georganiseerde tv-spot over zijn etsdruktechniek, ook in Neder land liet hij geen middel onbe proefd om zijn werk zelf aan de man te brengen. Hij is docent aan de Koninklijke Academie in Den Haag en de Rijksacademie in Am sterdam en dreigt inmiddels over te stappen op 'de kunst der Muze', waarin hy met zyn band Terra Nera' aanmerkelijk makkelijker aan de weg timmert dan in de beeldende kunst. Op de tentoonstelling is dan ook alleen werk te zien uit de pe riode 1983-1989 EDWINE FELSER Willem van Scheyndel "Elk jaar probeer ik er een schepje bovenop te doen". (foto Loek Zuyderduin) De zakelijke kant van Van Scheyndel LEIDEN De meeste Ne derlandse kunstschilders uit de vorige eeuw waren handi ge zakenlieden. Tot die con clusie kwam kunsthistorica Annemieke Hoogenboom in het proefschrift waarop ze promoveerde aan de Utrechtse Universiteit. Een interessant gegeven. Hoe zit het eigenlijk met de kunste naars van nu, met die in Lei den bijvoorbeeld? Frans de Wit, beeldhouwer, en Willem van Scheyndel, kunstschil der, geven opening van za ken. Willem van Scheyndel, wiens werk goed in de markt ligt, reageert wat voorzichtigjes op de vraag of een schilder naast een goed kunstenaar ook een goed zakenman moet zijn. "Ik denk het wel, ja. Kwaad kan het in ieder geval nooit. Ik vergelijk wat ik doe altijd met toneel. Als schilder heb je een beetje een eigen toneel, een eigen revue. En als je een goeie revue maakt, wil je hem natuurlijk in Carré hebben en niet ergens in de feestzaal van Rinus Martinus. Je moet kortom goede podia vinden voor je werk. Hoe doe je dat? Ten eerst door goede schilderijen te ma ken. Dan kom je vanzelf in contact met de goede galerieën". "Het verkopen zonder bemidde ling van een galerie blijf ik altijd moeilijk vinden. Laatst was er hier een binnenhuisarchitect met een klant, ik vond het heel erg moeilijk om daar bij te blijven. Maar dan blijf ik wel aan een prijs vasthouden. De kunstwereld is hier zo klein dat je niet kunt gaan marchanderen. Dat je een schilderij privé aan iemand verkoopt voor tweeduizend gulden terwijl een eender werk voor acht duizend gulden in een galerie hangt. Ik zit met mijn prijzen in een stijgende lijn. Je hebt natuurlijk langzamërhand een reputatie opge bouwd. Alles speelt daarin mee: of je in rijkscollecties hangt, of je veel hebt geëxposeerd, ook internatio naal, noem maar op. In Nederland liggen de prijzen veel lager dan in Duitsland of New York, om maar eens een zijstraat te noemen. In sa menspraak met de galeriehouder bepalen we de prijzen. En elk jaar proberen we er een schepje boven op te doen". "Maar veel hou ik me er niet mee bezig. Ik ben toch voornamelijk voor het werk in mijn atelier, hij heeft de kennis voor die andere za ken. En als je een goed contact hebt, is er sprake van wederzijdse kruis bestuiving. Ik verkoop goed in Rot terdam en in Eindhoven. En ook wel hier in Leiden bij Galerie Bleyenberg. Dat is een galerie die een voortreffelijke ligging heeft, een mooie zaak. Het is een uitnodi gende winkel. Ik hang er graag, lie ver dan in een of ander achteraf- straatje. Maar ach, als de kwaliteit er is, dan gaat het werk weg". Teen De Leidse beeldhouwer Frans de Wit is niet erg zakelijk. "Ik ben vooral bezig in mijn werkplaats. Het zakelijke gaat me niet al te goed af. Ik vind dat moeilijk. Je moet het zo zien: het werk onstaat op de ene plek, en wat er daarna mee gebeurt vindt plaats op een andere plek, in een ander compartiment. In dat compartiment heb ik bij wijze van spreken nog maar heel voorzichtig een teen binnengestoken. Maar die combinatie zal er op den duur wel komen, ik maak me daar geen zor gen over". "Natuurlijk wil ik wel verkopen. Ik ben niet zo'n kunstenaar die al zijn werk bij zich wil houden. Op een zeker moment, als iets klaar is, dan neem je er afscheid van. Later groeit dat werk dan weer naar je toe". "Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat-ie doet, maar ik weer in mijn werkwijze opportunisme. Ik ga niet speciaal actuele, accenten aanbrengen. In mijn werk probeer ik mijn karakter uit te dragen, hoe ik ben, wat ik ervaar. Het gaat er niet alleen maar om oogstrelende dingen te maken die ergens in een doorzonwoning decoratief staan te zijn. Nee, er is nog wat meer in de kunst". AMSTERDAM (GPD) - Tijdens het komende Holland Festival kun nen de bezoekers in de traditionele festivalmaand juni kiezen uit 59 produkties met in totaal 110 voor stellingen in de categorieën theater, opera, concerten, dans, jeugd en niet-Westers. Het is het eerste festi val onder directie van Jan van Vlij men, met ingang van 1 januari van dit jaar de opvolger van Ad 's Gra- vesande. Van Vlijmen'presenteerde gisteren in de Amsterdamse Beurs van Berlage een overzicht van de hoogtepunten en ontvouwde zijn plannen voor de komende jaren. Als laatste landenthema is Spanje geko- Het theateraanbod wordt 'over heerst' door de twaalf voorstellin gen die het befaamde Théatre du Soleil van de Franse theatermaak ster Ariane Mnouchkine in de RAI geeft van de Griekse tragedie-cy clus 'Les Atrides'. Daarin hebben de grote dichters Euripides en Aes- chylos de tragische lotgevallen van de nakomelingen van Atreus bezon gen. Mnouchkine, in 1986 in het Holland Festival present met de veel geprezen voorstelling over de Cambodjaanse vorst Norodom Sihanoek, heeft drie jaar aan dit project gewerkt. Zij ontwikkelde een nieuwe speelstijl waarin ele menten uit het antieke Griekse the ater worden gecombineerd met klassieke Indiase dansvormen. Als enige andere theatervoorstel ling presenteert het Kaaitheater 'Het Trio in mi-b'emol', het eerste stuk van de Franse filmregisseur Eric Rohmer. De regie is in handen van Jan Ritsema. Programmeur Ar thur Sonnen verlaat met deze bij drage het Holland Festival om zijn krachten voortaan geheel te wijden aan het door hem opgerichte Thea terfestival. Van Vlijmen heeft geen plannen hem te vervangen, maar wil in plaats daarvan voor de thea terprogrammering gebruik maken van de adviezen van 'derden'. De "Nederlandse toneelmanifestatie" moet nieuw leven worden ingebla zen. Van Vlijmen denkt daarvoor aan co-produkties met "interessan te groepen en vooraanstaande regis seurs" maar wilde gissteren geen Rudi van Dantzig: Nationaal Bai ler brengt hem een hommage bij zijn vertrek als artistiek leider, (foto pr» namen noemen van de twee groe pen die hij voor volgend jaar op het oog heeft. Opera maakt een belangrijk onder deel van het programma uit. Onder leiding van Luciano Berio brengen het Rotterdamse Philharmonisch Orkest, het koor van het Rotter dams Conservatorium en een aantal solisten in het Concertgebouw de Nederlandse première van diens opera 'Un re in ascolto' ten gehore. Het wordt een semi-scenische uit voering. Een tweede Nederlandse premiè re wordt uitgevoerd door het Asko Ensemble. Dat combineert in één programma de kameropera's 'II Combattimento di Tancredi e Clo- rinda' van Claudio Monteverdi met het nieuwe 'Gassir, the Hero' van Theo Loevendie. De regie is in han den van Pierre Audi, de opvolger van Van Vlijmen als artistiek leider van de Nederlandse Opera. Ook de zes uur durende opera 'Oorlog en Vrede' van Sergei Prok- ovjev is voor het eerst in ons land te i horen in een concertante uitvoering van het Radio Philhamonisch Or kest, het Groot Omroepkoor en een keur aan solisten onder leiding van Edo de Waart. De uitvoering is in het Concertgebouw te horen in de middaguren van de 1ste juni, de eer ste dag van het festival. Dat wordt 's avonds in het Muziektheater offi cieel geopend met de Mozart-opera 'Idomeneo, re di Creta' onder de muzikale leiding van Frans Brug gen. Deze opera werd vorig jaar al in een concertante uitvoering gepre senteerd. In de danssector springt het retro spectief in het oog dat aan de rijke produktie choreografieën van Jiri Kylian is gewijd. De artistiek leider van het Nederlands Dans Theater viert dit seizoen zijn vijftienjarig ju bileum. In tegenstelling tot vorig jaar is het Nationale Ballet dit keer wel present met een hommage aan de vertrekkende artistiek leider Ru di van Dantzig. Moderne Newyork- se dansgroepen maken deel uit van het programma Fresh Traces in De Meervaart, dat verder bestaat uit theater, film, fotografie, performan ce en muziek. Het Off Holland-pro gramma voor jonge kunstenaars be hoort daarmee tot het verleden. Van Vlijmen meent dat zij een geïnte greerde plaats in het hoofdpro gramma verdienen. Het landenthema is niet meer zo prominent aanwezig. Het is onder meer nog terug te vinden in een fla menco-programma in Paradiso en is verder vooral verwerkt in de reeks concerten. Manuel de Falla, Roberto Gerhard en Luis de Pablo krijgen als gezichtsbepalers van de drie hoofdstromingen in de Spaan se muziek van deze eeuw ruime aan dacht. Twee Spaanse gastensem- bles, Grupo Koan en Barcelona 216, spelen elk een werk van De Pablo in Muziekcentrum De IJsbreker. Zij zijn de twee belangrijkste formaties voor de uitvoering van hedendaag se muziek in Spanje. Het festival programma biedt verder Spaanse films, een jeugdprogramma en als traditioneel niet-Westers onderdeel muziek en dans van de Zijderoute, een handelsweg die zich uitstrekte tussen China en de Oriënt. UTRECHT - Minister d'Ancona ming (LOKV) wil met deze Data- zoals; schoolconcerten. theater- (WVC) heeft vanmiddag in Utrecht bank bereiken dat kinderen en jon- voorstellingen, dansvoorstellingen, de Databank Kunst-en Kunstzinni- geren vaker kennis nemen van films en tentoonstellingen. In de ge Vorming officieel In gebruik ge- kunstuitingen. De Databank bevat Databank zijn ook 750 projecten op steld. Het Landelijk Ondersteu- ruim 850 produkties die geschikt het terrein van kunstzinnige vor- ningsinstituut Kunstzinnige Vor- zijn voor kinderen en jongeren, ming ondergebracht OOSTERBEEK (ANP) De au- per persoon. De kunstenaars wor- teur/criminoloog Andreas Burnier den onderscheiden voor "de geheel en de beeldend kunstenaar Con- eigen wijze waarop zij zich hebben stant Nieuwenhuys krijgen de ingezet voor het behoeden van de tweejaarlijkse Verzetsprijs van de waarden voor het fragiele indivi- Stichting Kunstenaarsverzet 1942 - du". 1945. Dat heeft de stichting gisteren De prijzen worden m de nacht meegedeeld. van 4 op 5 mei uitgereikt in de Nieu- De prys bedraagt 15.000 gulden we Kerk in Amsterdam. Andreas Burnier

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 23