Service Salon beleeft de 250-ste uitzending AVRO-baas heeft genoeg van flauwekul op radio Ton Elias presentator tegenhanger Het Capitool PAGINA 26 RTV-SHOW VRIJDAG 15 MAART 1991 Concerten van London Beat en Robert Palmer Peter Arnett stapt in de huwelijksboot JERUZALEM (UPI) - Peter Arnett houdt van uitdagin gen. Tijdens de Golfoorlog werd de 51-jarige oor logscorrespondent wereld beroemd toen hij voor CNN als enige buitenlandse jour nalist verslag deed van de geallieerde bombardemen ten op Baghdad. Bij terug keer op zijn thuisbasis Jeru zalem stortte hij zich direct in het volgende avontuur. Hij vroeg woensdag ten overstaan van een groep col lega's de 23-jarige Kimberly Moore ten huwelijk. De blozende Moorc wa duidelijk verrast maar vei klaarde graag met Arnett i het huwelijksbootje te wil len stappen. "Iedereen i trots op je. Peter. Je hebt i Baghdad fantastisch werk afgeleverd. En ik ben het trotst van allen", aldus Moore die als verslaggeef ster werkt voor de Engelsta lige dienst van de Israëli sche televisie. Moore en Arnett lieten weten binnenkort voor welverdiende vakantie n; de Verenigde Staten te v trekken. Zij voegden er< toe nog geen trouwdatum te hebben bepaald. Van onze correspondent Frederike Contant HILVERSUM (GPD) - Lex de Rooi. manager amusement bij de AVRO, wil af van "alle flauwe kul" op AVRO Radio 3. Hij zegt zich in toenemende mate te sto ren aan de "flauwe grappen en het beperkte woordgebruik" van disc-jockeys. Naar aanleiding van de affaire met AVRO-dj Rick van Velthuij- sen, die een zeer discrimineren de grap over vrouwen maakte en daarvoor twee weken werd ge schorst, heeft De Rooi zich voor genomen om Radio 3 eens nader onder de loep te nemen en in het bijzonder te letten op het taalge bruik. "Ik ben na een paar weken intensief naar Radio 3 luisteren geschrokken van het niveau. Dj's roepen maar wat. Ook het aantal zeer flauwe spelletjes is helemaal uit de hand gelopen. Neem nou bijvoorbeeld het oproepen van automobilisten om naar elkaar te gaan seinen met autolichten. Dat kan niet meer". Lex de Rooi zegt van AVRO Radio 3 een "echte popzender" te willen maken. "Ik wil gaan snoeien in de onzin en gaan wer ken aan een kwaliteitszender. We zijn een tijd geleden al overge stapt van het draaien van Top 40- platen naar het draaien van veel cd-werk. We pretenderen dus echt kwaliteitsmuziek te bren gen en ik ben van mening dat de presentatie ook mee moet gaan naar dat niveau". De kwestie met Rick Van Velt- huijsen zit De Rooi nog aardig dwars. "Je mag best weten dat ik enorm kwaad ben geweest. Ik heb hem persoonlijk geschorst, met instemming van directeur Boudewijn Klap. Wat ik absoluut niet begrijp is dat collega-dj's van andere zenders Van Velt- huijsen via de radio een hart on der de riem staken. Zelfs Annet van Trigt heeft via de radio uitge roepen dat 'iedere amusements manager de grappen krijgt die hij verdient'. Nou vraag ik je. Ik ga die zaak tot de bodem uitzoe ken. Dat soort uitlatingen pik ik niet 2 HILVERSUM (GPD) - Ton Eli as wordt eindredacteur/pre sentator van het in april te be ginnen politieke praatpro gramma van RTL 4. De Vierde Kamer. Het programma zal vanaf medio april op de zon dagmorgen. tegelijkertijd met Het Capitool. worden uitge zonden. Volgens hoofdredacteur Rik Rensen van het RTL 4-nieuws is het de bedoeling dat politici. 'captains of industry' en vak bondsbestuurders in het pro gramma worden uitgenodigd. Elias zal tijdens de uitzendin gen worden bijgestaan door co- presentatoren die worden ge selecteerd op specialisme en per uitzending zullen wisselen. Volgens Ton Elias zelf zullen de gasten in het programma "met respect en scherpe vra gen" worden benaderd. Het programma zal live worden uitgezonden vanuit studio Rembrandt in Amsterdam, aansluitend op het culturele programma Studio Rembrandt. Ton Elias trad in 1982 in dienst bij de NOS als parle mentair verslaggever van het programma Den Haag Van daag. In 1989 stapte hij over van de NOS naar TV 10-in-oprich- ting. Hij zou bij dat station chef van de parlementaire redactie worden. Toen dat station niet door ging, bleef hij in dienst bij Joop van den Ende en ontwik kelde hij met Feike Salverda programma-concepten. Begin dit jaar stopte Elias echter bij de Aalsmeerse producent, om dat geen van de programma- ideeën verkocht werden. Sinds die tijd werkt hij als free-lance journalist, onder meer voor De krant op Zondag. Volgens hoofdredacteur Rik Rensen van het RTL 4-nieuws worden naast De Vierde Kamer nog andere informatieve pro gramma's ontwikkeld bij de zender. "Mijn eigen voorkeur gaat daarbij uit naar een actua liteitenprogramma, een finan- cieel-economisch programma, documentaires en een lunch- programma". Volgens hem worden deze nieuwe program ma's momenteel bij RTL 4 overwogen. In de vijf jaar dat het program ma loopt, hebben veel omroepen geprobeerd een dergelijke mid dagshow te maken, maar de kij ker verkiest toch duidelijk Ser vice Salon als nummer 1. Tineke de Groot beaamt het feit dat an dere omroepen steeds pogingen ondernamen om de formule te imiteren. "Er is inmiddels een heel scala aan middagprogram ma's, maar onze kijkcijfers ste ken daar toch altijd goed boven uit. Wat het verschil is tussen Service Salon en de concurren ten, kan ik niet zeggen. Wil ik ook niet. Ik ga het geheim van de kok natuurlijk niet verraden". enig aandringen laat Tine ke de Groot dan toch doorsche meren dat wellicht de nauwkeu righeid en betrokkenheid waar mee de twaalf-koppige redactie de onderwerpen voorbereidt, een van de oorzaken is waardoor Service Salon zo goed wordt be keken. "Elk onderdeel wordt enorm goed uitgespit. Verder denk ik dat de kijker de goede sfeer en de lol die we met de hele ploeg hebben erg waardeert". Travestie In vijfjaar heeft ook Service Sa lon veranderingen ondergaan. Niet zozeer qua formule, maar toch wel in de onderwerpkeuze. Tineke de Groot: "Het program ma is natuurlijk met de tijd mee gegaan. Er zijn nu veel minder ta- boe's voor middag-programma's dan vijfjaar geleden. We aarzelen nu niet meer om over travestie te praten en over vrouwenmishan deling/ Dat soort zaken lag een aantal jaar geleden moeilijker". "We hebben ons zelf wel eens afgevraagd of de onderwerpkeu ze nu erg afhing van het feit dat we 's middags uitzenden en niet 's avonds. Eigenlijk denk ik dat het geen rol speelt. We weten dat het eerste uur 75 procent van de kijkers vrouwen zijn. Het laatste half uur komen daar wat meer mannen bij. Toch denk ik dat de onderwerpen gewoon interes sant zijn voor zowel mannen als Het team houdt wel rekening met het feit dat het grootste aan tal kijkers 's middags niet ander half uur stil op de bank voor de tv zit. "Onderzoeken hebben aan getoond dat de Service"Salon een programma is dat mensen heb ben aanstaan. Vrouwen doen vaak nog iets anders in huis en gaan af en toe even zitten om een onderwerp mee te pikken dat hun interesseert. We zorgen er dus voor dat een item niet langer dan twaalf minuten duurt". Maandag dus een feestelijke uitzending. Alle vaste deskundi gen van Service Salon zijn aan wezig om vragen te beantwoor den van kijkers en tribune-pu bliek. Ria Lubbers is een van de vele gasten, er is een modeshow voor en door kinderen en 25 da mes worden tijdens de uitzen ding voorzien van een nieuw kapsel en nieuwe make-up. BERLIJN - Vol trots toont Memili Ruestueoglu uit Berlijn zijn reuzesnor. Het gevaarte meet. van punt tot punt. maar liefst 1 meter 20. De Berlijner heeft er twee jaar over gedaan om die lengte te bereiken. Dagelijks kost het hem ook nog enkele uren om de supersnor in bovenstaande staat te brengen. Ifoio epai HAARLEM - Robert Palmer en de Engelse groep London Beat zullen binnenkort voor optre dens naar Nederland komen. Robert Palmer zal 3 concerten geven: 16 mei in Enschede (mu ziekcentrum). 17 mei in Den Haag (Congresgebouw) en 18 mei in Tilburg (Noorderligt). De voorverkoop voor de drie optredens begint zaterdag 30 maart bij de bekende adressen. London Beat treedt 5 mei op tijdens Bevrijdingspop in Haarlem. Voor dit jaarlijkse festival, dat gratis toegankelijk is. zijn ook Extreme en The Scene gecontracteerd. Aan het festival is dit jaar het thema 'De kunst om vrij te zijn' ge koppeld. Ook wordt aandacht besteed aan het 25-jarige be staan van de Haarlemse afde- Robert Palmer. 3 concerten. ''nS van Amnesty Internatio- Urchieffoto) nal. Hupsafladder Morgen is het een halve eeuw ge leden dat het eerste Tom Poes verhaal verscheen. In het oor logsjaar 1941in De Telegraaf, jawel. De geschiedvorsers ver schillen van mening over de vraag of de in de oorlog versche nen stripverhalen een verbor gen anti-Duitse inslag hebben of niet. Moet de hinkende dwerg Pikkin uit "Tom Poes en het ge heim der Blauwe Aarde" gezien worden als een parodie op de manke Seyss-InquartWeer spiegelen de pogingen van Tom Poes om machtige draken en monsters door middel van een list ten val te brengen, de situa tie van het Nederlandse volk on der de Duitse knoet? Ik zei het al, de deskundigen zijn het er niet over eens. Vast staat in elk geval wel dat Marten Toonder zich in een later stadium op on dubbelzinnige wijze tegen de geest van het laarzenvolk heeft gekeerd. Aan het werk van Toonder zijn talloze artikelen, vele stu dies en enkele proefschriften ge wijd. Niet altijd tot genoegen van de maker, die meer dan eens verbluft kennis nam van alle geleerdheid die over de in woners van Rommeldam werd uitgestort. Het is bijvoorbeeld niet bemoedigend om in een zwaartillende beschouwing te lezen dat Heer Bommel een "hebberd" en Tom Poes een "zij- nerd" is. Maar wat er ook over de Bommelverhalen beweerd wordt, elke pennevoerder zal toch zeker niet vergeten de taal rijkdom en taalvirtuositeit van de maker te prijzen. De vreemde snuiters, die in het Donkere Bo men Bos of in de Zwarte Bergen toeven, spreken allemaal hun eigen taaltje. Hetzelfde geldt voor ambtenaren, politiemen sen, adellijke personen, winke liers, wetenschappers en magis ters. In zinsneden als: „De markt voor alruinwortels en pentagrammen is aan het verlo pen" en: "Ik zal uw heugsel on der een zazelwrong zetten", her kennen de oplettende lezertjes onmiddellijk het taaleigen van Hocus Pas. Frasen als: "Het sprietsel is ritsig en en ik heb nog nooit zo'n prettige knerf ge zien" en: "Wanneer ik een ei van een. cameetoen meng met de wortel van een wilde geun, drie delen metaallook, zeven kalka- luwaten en een kwart parduin voor de verharding en ik breng dat aan de hoge kook", herken nen we natuurlijk direct het ge mompel van de dwerg Kwetal. In bepaalde kringen werden uitroepen als: "Als je begrijpt wat ik bedoel", Geld speelt geen rol, "Hoe vreselijk is dit al les" en uiteraard "Verzin een list, Tom Poes" tot vervelens toe gebezigd. Ik heb zelfs eens een college bijgewoond waar de conservatieve hoogleraar, die met zijn uitgezakte wangzak ken ook werkelijk een beetje op Bommel leek, eens verstoord uit riep: "Er is niemand die nog eerbied voor oude dingen heeft. Overal viert de hupsafladder hoogtij!" Met dit letterlijke ci taat viel hij op dat moment vol komen samen met de slotheer van Bommelstein. Toonder verrijkte onze woor denschat met woorden als min kukel en dorknoper, maar niet met windhandel, zoals ik een vorige keer, in een ander ver band, beweerde. Een brief schrijfster maakte mij erop at tent dat het woord windhandel al in de achttiende eeuw ge bruikt werd. De geestelijke vader van de Rommeldammers heeft er altijd een kinderlijk plezier in gehad onzinwoorden te bedenken. Niet alleen Hocus Pas en Kwetal, die deel uitmaken van een magi sche wereld, brengen een onbe grijpelijk gemompel voort, maar talloze anderen doen dat ook. Vooral als er gescholden kan worden, komt het taalple zier van Toonder onstuitbaar iiaar boven. De Grauwe Razer bijvoorbeeld gaat in het gelijk namige verhaal op de volgende manier tekeer: stuk repel, krot enkoker, doorgeblazen dolgat, puingruwel, opgekirkte dreu- mel, doorgesijpelde miezel, doorgebogen krothuis, schroot- koek, schuddekop, schuifelbeen, dommelgat, jammerkoek, lijm- garen, opgekraamde halfsleet, repelaar, zwamdraad, opge lapte reklaars, jibbelkoek, prakvezel, schrimpelkop, walg- krotter en opgekookt pretlicht. In de verzen vaji de markies de Canteclaer kan Toonder zijn hang naar nonsenspraat even eens goed uitleven. Luister maar naar de aanhef van Knar de Gakker: Dit is de tijd van Knar de Gakker, die onbesnaarde, rauwe klant, die met een botte bollenknakker koerst door kleffend klonter- land. \S NOU AAOET~JJ AAN J P£ UJ/S7PJPKAUT HQf&J WT AW\NPA T&rU&ZE&T AIS /KAAPT HAAK PpAAT AAN PB7P KANT..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 26