Q
S3
'De mafia is een virus
in allerlei gedaantes'
'Three men and a little lady': komedie met te lange aanloop
J1U11U
®AGTNA
Knipogen naar traditionele Engeland zorgen voor nieuwe impulsen
Film Three men and a little lady: regie Emile
Ardolmo. met. Tom Selleck, Nancy Travis. Ste
ve Guttenberg en Ted Danson. te zien Luxor.
iroonno, mei i om cseiiecK, ivani
e Guttenberg en Ted Danson. t
■.eiden. Euro. Alphen.
LEIDEN/ALPHEN - Niemand
had in 1987 hoge verwachtingen
van de Three men and a baby' geti
telde Hollywood-versie van Coline
Serreau's komedie 'Trots hommes
et un couffin', over drie feestvieren
de vrijgezellen die met een baby op
gescheept worden. Toch viel het re
sultaat mee. mede dankzij het aan
stekelijke spel van Tom Selleck.
Steve Guttenberg en Ted Danson
als de vaders tegen wil en dank, die
aanvankelijk voor elkaar niet wil
den weten hoe verzot ze op het
hummeltje raakten. Het vaderlijke
trio is nu, samen met 'moeder' Nan
cy Travis, terug in 'Three men and a
little lady', geregisseerd door Emile
Ardolino. Een vervolg, dat voor het
grootste deel biedt waar bij de eer
ste remake voor werd gevreesd.
Pas tegen het eind, als het verhaal
zich van New York heeft verplaatst
naar een Engels landgoed, krijgt de
film pit en volgen steekhoudende
grappen elkaar in vlot tempo op. De
veel te lange aanloop hiertoe hangt
van meligheid en sentimenteel ge
leuter aan elkaar.
De baby Mary uit de vorige versie
is inmiddels een kleuter van vijfjaar
en ook aan haar moeder Sylvia, de
actrice, en haar 'vaders' Peter, de ar
chitect (Tom Selleck), Michael, de
Tom Selleck
wordt in 'Three
men and a little
lady' opgeza
deld 'met de ou
dere versie van
de baby in de
eerste afleve
ring, die hij hier
knuffelt.
cartoonist (Steve Guttenberg), en
Jack, de reclamespot-acteur (Ted
Danson), is het af te zien dat er enige
jaren zijn verstreken. Ze zijn wat be
daarder en wijzer geworden. Het
ouderkwartet kiest een school voor
Mary uit en de drie mannen hebben
als moderne variant op een slaap
liedje een heuse rapsong ingestu
deerd, waar oma, Sylvia's moeder,
met onverholen scepsis naar luis
tert.
Sylvia viert triomfen in een thea
ter en krijgt van haar regisseur
Edward (Christopher Cazenove)
naast een aanbod om in Londen op
te treden een huwelijksaanzoek. De
'vaders', met Peter voorop, kunnen
de pedante Edward niet uitstaan,
maar weten Sylvia's twijfels toch
niet in hun voordeel door te laten
slaan. Het afscheid van moeder en
dochtertje is bitter, temeer omdat
de spanningen tussen Sylvia en Pe
ter tot een knallende ruzie hebben
geleid; een ruzie van het soort dat
alleen voorkomt tussen ware gelief
den. Dat laatste is evenwel voor ie
dereen behalve voor die twee zo
klaar als een klontje.
In Engeland krijgt het jonge ge
zinnetje een vorstelijk onderkomen
op het familielandgoed van
Edward. Maar terwijl Sylvia haar ui
terste best doet om te geloven dat ze
het geluk gevonden heeft, kwijnt
Mary weg. Alleen al daarom beslui
ten haar 'vaders' toch maar de hu
welijksplechtigheid in Engeland bij
te wonen. Als zij daar tot de ontdek
king komen, dat Edward van plan is
Mary naar een kostschool te sturen,
nemen ze drastische maatregelen.
'Three men and a little lady' is
voor het grootste deel in de Walt
Disney Studio's opgenomen en er
werden buiten-opnamen gemaakt
in New York. De overtocht naar En
geland, voor opnamen op locaties in
de omgeving van Banbury, is duide
lijk inspirend geweest. Al zijn ook
de verstrooide butler en de manzie
ke kostschooldirectrice cliché's, de
knipogen naar het traditionele En
geland zorgen in de film voor nieu
we impulsen. Maar die komen dus
wel erg laat. Als de auteurs Sara
Parriott en Josann McGibbon op
het idee waren gekomen het verhaal
veel eerder naar Engeland te ver
plaatsen, dan had 'Three men and a
little lady' wel eens een echte ge
slaagde komedie kunnen worden.
RIJK VAN ROTTERDAM
LEIDEN
'Kindergarten Cgp' - Lido. al.
Hm W tcfaea - Lido. al.
Teenage Ninja Mutant Turtles' - Lido.
al
'Dances with wolves' - Lido. al.
'De kleine zeemeermin' - Lido. al.
Postcards from the edge' - Lido, al.
"Awakenings' - Lido. al.
'Eline Vere - Lido, al
Three Men and a little lady' - Luxor, al.
The Alst Emperor' - Trianon. 12 jr.
'Sweethearts - Rex. 16 jr.
ALPHEN
(Eurocinema. Van Boetzelaerstr. 6. tel.
01720-20800»
Home Alone", al.
Kindergarten Cop". 12 jr
Metropole (070-3456756).
Dances with wolves' - Metropole. al.
Havana' - Metropole. al
Reversal of fortune" - Metropole. al.
Sibling Rivalry' - Metropole. al.
"Kindergarten Cop" - Odeon (070-
3462400). 12 jr
'Ghost' - Odeon. al
Home Alone' - Odeon. al
"Pretty Woman' - Odeon. al.
'De kleine z
'Flatliners', al.
"Three men and a little lady', al.
VOORSCHOTEN
AMSTERDAM
'Maladie d Amour" - Alfa. 16 jr
Postcards from the edge' - Alfa, al
'Good Fellas' - Al ham bra (020-233192),
16 jr
'The sheltering sky' - Alhambra. al
'Eline Vere' - Bellevue Cinerama (020-
234876). al
"The Hot Spot' - Cinerama (020-
266227), 12 jr
Awakenings' Calypso (020-234876),
'Avalon' - Calypso, al
'Le man de la coiffeuse' Cinecenter
(020-236615). 16 jr
'An angel at my table' - Cinecenter. 16
Ghost', al
'Problem Child", al.
'Flatliners'. 12 jr.
'Pippi Langkous', al.
Jungle Book', al.
FILMHUIZEN
'The Sheltering Sky' - Het Kijkhuis,
Leiden (142895). jr.
'Madame Souzatzka' - Het Kijkhuis, 'Kindergarten Cop'
Leiden.
'Prova d'Orchestra' - Het Kijkhuis,
<020-
Baghdad Cafe' - Het Kijkhuis. Leiden.
Roma' - Het Kijkhuis, Leiden.
Once upon a time in the west - Het
Kijkhuis. Leiden
'Drugstore Cowboy' - LVC, Leiden
(146449)
'The unbearable Lightness of Being' -
LVC. Leiden.
La Terra Trema' - LAK, Leiden, ma.
20 00 uur (124890).
'New Years Day' - Park Filmhuis, Al
phen (01720-95600)
'De Lady en de Vagebond' - Park Film
huis, Alphen.
DEN HAAG
'Kindergarten Cop' - Asta (070-
3463500). 12 jr
'Pacific Heights' - Asta. 12 jr
'Dances with wolves' - Asta. al
Awakenings' - Babylon (070-3471656).
151243),
'Home Alone' - Cinema, al
'Three men and a little lady' - Citv (020-
234579). al.
'The Russia House' - City. al.
'Pacific Heights - City. 12 jr.
'Navy Seals' - City. 12 jr.
'Flatliners'- City, 12 jr
'Home Alone' - City, al
'Kindergarten Cop' - City, 12 jr
Desk Set' - Kriterion (020 (6)231708)
'Round Midnight" - Kriterion.
'La vie et nen d autre' - Kriterion.
Transit Levantkade' - Kntenon.
'The Death of a teamaster' - The Mo
vies (020-46)245790).
Let's get lost' - The Movies
Leningrad Cowboys go America' -
The Movies
De Wacht' - The Movies
Kindergarten Cop' - Tuschinski Cine
ac (020-243639), 12 jr
'Dances with Wolves' - Tuschinski
(020-262633). al
'Awakenings' - Tuschinski, al.
Tuschinski, 12 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 16 maart
Grandview, I SA. (Ned. 2, 20.25 uur)
Jamie Lee Curtis als autosloopster, en
dan ook nog twee mannen op haar
nek: studentje Thomas Howell en ra-
cekampioen Patrick Swayze. In 1984
gemaakt door Randal Kleiser.
Solarbabies (BBC 1. 20.30 uur)
Science-fictionfilm uit 1986 van Alan
Johnson. Verslaafde tiener houdt een
groep mensen gevangen. Met Richard
Jordan en Jami Gertz.
The sin of Harry Diddlebock (Su
per Channel. 21.00 uur) Uit 1937. on
der regie van wonderkind Preston
Sturges. Het idee was om het Harold
Lloyd-type uit de jaren twintig te actu
aliseren en te laten zien wat er eind ja
ren dertig met hem zou gebeuren.
Naast Harold Lloyd zien we Frances
Ramsden
Rear window (Ned. 3. 22.50 uur).
Hitchcock-klassieker uit 1954 James
Stewart zit met gebroken been in een
rolstoel en houdt door een verrekijker
de buurt in de gaten. Waar is de over
buurvrouw? Voyeurisme en suspense
zoals het niet meer gemaakt wordt.
Ook met Grace Kelly
Code of silence (BBC 1. 22.50 uur)
Chuck Norris maakt op zijn manier
eind aan geweld in Chicago Met nog
meer geweld dus. Splatter uit 1985 van
Andv Davis.
Yaaba (BBC 2. 23.00 uur) Fraaie
Afrikaanse speelfilm uit 1989 van
Idrissa Oedraogo over vriendschap
tussen oude vrouw en jochie in een
dorpsgemeenschap Ook in Nederland
goed ontvangen. Met Fatima Sanga en
Noufou Oedraogo.
The final conflict (RTL 4. 23.25)
Laatste deel van Omen-trilogie, in 1981
gemaakt door Graham Baker Anti
christ Damien werkt nota bene als am
bassadeur in Engeland Met Sam NdB
en Barnaby Holm
The two faces of Dr. Jekyll (BBC 1.
0.25 uur) Engelse versie van aloud
thema, in 1960 gemaakt door Terence
Fisher, met Paul Massie en Christop
her Lee. Serum verandert oude Dr
Hyde in jonge, knappe Mr. Hyde
Zondag 17 maart
Eon scherzo furioso (BRT 1. 20.30
uur) Door de pers hogelijk gewaar
deerd regiedebuut van Marianna Dik
ker over problemen in 'vrij huvHnk
Tijdens feestje zet zij (Will van Kralin-
geni hem (Hans Dagelet) flink te kijk
Daniel Boone (Super Channel.
21.05). Western uit 1936 van David Ho
ward met George O'Brien. Heather
Angel Op weg naar Kentucky komt
The bay boy (BBC 2, 0.15 uur)! Ca-
nudees/Franse film van Daniel Petne
uit 1984, Er gebeurt wat al te veel met
jonge held Kiefer Sutherland om be
trokken te raken bij zijn weg naar vol
wassenheid. Ook met Liv Ullman en
Peter Donat.
Maandag 18 maart
Female on the beaeh (BBC 2. 18.00
uur) Misdaadfilm rondom Joan Craw-
ford als een rijke weduwe die haar
minnaar ervan verdenkt haar te willen
vermoorden. In 1955 geregisseerd
door Joseph Pevnev.
The eannonball run (RTL 4. 21.35
uur) Illegale autorace waarbij alles
mag. dwars door Amerika. In 1981 ge
maakt door Hal Needham. rollen van
Burt Reynolds. Roger Moore. Farah
Dinsdag 19 maart
The unfaithful (BBC 2. 19.00 uur)
Amerikaanse film uit 1947 van Vincent
Sherman, met Ann Shendan. Lew
Ay re* Echtgenoot op reis. vrouw be
trokken bij moord Tampnpo (BRT 2.
20 00 uur) Eetfilm uit 1986 van Juzo
Itami Hoe erotisch is noedelsoep1 Met
Ken Watanabe, Tsutomu Yamakazi.
Woensdag 20 maart
Taxi in de narht (Ned. 3. 20.25 uur)
Korte Nederland'c speelfilm uit 1987
van Floor Foelkel Vrouwelijke taxi
chauffeur en in zichzelf gekeerde man
stranden in de polder Met Sac ha Bult
hut*, die voor haar rol een Gouden
Kalf-nommatie kreeg en Gerard
Th ooien.
Flesh and blood Ned.2. 22.55 uur)
Film an Paul Verhoeven uit 1985 over
Middeleeuwse perikelen, sex en ge
weld. wordt in drie delen uitgezonden.
Dit is het slot, dat draait om de bevrij
ding van Agnes (Jennifer Jason
Leigh) Rutger Hauer moet er voor
Donderdag 21 maart
Tarzan and the valley of gold (BBC 2.
19.00 uur) Tarzanfilm uit 1966 van Ro
bert Day. met Mike Henry.
The chosen (Ned I. 19.45 uur)
Amerikaanse film uit 1980 van Jeremy
Paul Kagan, speelt in een joods milieu
in Brooklyn anno 1944. Twee jongens
sluiten vriendschap. De ene wordt se
culier opgevoed, de ander streng-or-
thodox. Hun vaders proberen hen ge
scheiden te houden. Met Robby
Benson, Barry Miller, Maximilian
Schell en Rod Steiger
The north star (Super Channel.
20.00 uur) Amerikaanse film uit 1943
van Lewis Milestone over de Tweede
Wereldoorlog in Rusland Met Anne
Baxter. Walter Hudson en Erich von
Stroheim
Trollflojtcn (BRT 2. 21.00 uur) In-
gmar Bergman verfilmde Mozarts ope
ra Die Zauberflote' in 1975 Met Ulnk
Gold en Birgit Nordin
Slightly honorable (Super Chan
nel. 22.15 uur) Amerikaanse film uit
1940 van Tay Garnett met Pat O'Brien
als briljante moord oplosser
Vrijdag 22 maart
On an island w ith you (BBC 2. 19 00
uur) Film over een filmster op Hawaii,
in 1948 geregisseerd door Richard
Thorpe Met Esther William i
do Montalban.
Radio days (RTL 4. 20.25 uur)
Nostalgische film van Woody Allen uit
1987 over de tijd dat iedereen naar de
radio luisterde de jaren veertig Met
Mia Farrow en Seth Green
Jeremiah Johnson (BRT 1. 20.35
uur). Film uit 1972 van Sydney Pol
lack met Robert Redfnrd die d>- be
schaving verlaat en in de bergen op
nieuw begint Ook met Will Geer
Foul play (BBC 1. 23.20 uur) Ko
medie met veel vaart uit 1978 van Co-
lin Higgins Goldie Hawn raakt be
trokken bij een moord Alleen Chevy
Chase gelooft haar Ideale basis voor
Farewell, my lovely (BRT 1. 23.25
uur) Chandlerverfilming uit 1975 van
Dirk Richards met Robert Mitchum en
Charlotte Rampling Philip Marlowe
moet ene Velma opsporen Dat blijft
niet zonder gevolgen Heel behoorlijk
Wallen letzter Gang (BBC 2. 0 20
uur) Duit-. Bin uit IBM van Chn -
tian Wagner met Rolf Illig en Sibylle
Canonica.
Mta Farrow. urctiefutoi
praat over de rol (gespeeld door Al
Pacino) alsof het een goede vriend
van hem is, ook al laat die vriend
niet altijd het achterste van zijn
tong zien. Coppola: "Aan het slot
van The Godfather II, na de moord
op zijn broer, blijft Michael zeer
eenzaam achter, gebroken. Dat was
voor mij het einde van een periode.
The Godfather III begint vele ja
ren later, hij begint met het besef
dat er tijd vergaan is. Michael is
meer gefixeerd op zijn kinderen, op
het zuiveren van zijn naam en op
het zoeken naar verlossing en ver
giffenis. Over dat zoeken gaat de
film. Michael analyseert de twaalf
jaar van zijn bestaan tussen deel
twee en deel drie, wat ongeveer de
zelfde periode is die ik had tussen
het maken van die delen. Een van
de eigenschappen van de mens is
dat hij zich vragen gaat stellen zodra
hij ouder wordt en over de dood
gaat nadenken. Michael Corleone
hoopt, terecht of niet terecht, dat hij
door liefdadigheid en schenkingen
aan de kerk voor zijn zonden kan
boeten.
Het is net als bij de Rockefellers,
dat is eigenlijk een soortgelijk ver
haal. Rockefeller deed op een ver
schrikkelijke manier zaken waarbij
hij allerlei bedrijven uitschakelde,
men zegt dat hij zelfs mensen liet
vermoorden. En toen begon hij heel
veel geld aan liefdadigheid te geven
en werd hij opeens een goed mens.
Michael Corleone doet zijn poging
tot verlossing door het Vaticaan te
benaderen, de ironie is dat het Vati
caan corrupter is dan hijzelf'.
Gangsters
"Ik ben niet geïnteresseerd in gang
sters op zich. Ik beschouw mijn film
niet als een gangsterfilm, net zo min
als Apocalypse Now een oorlogs
film is. Het is een film over bepaalde
aspecten van het menselijk bestaan
met gebruikmaking van een gang-
sterverhaal. The Godfather is veel
eer een Shakespeariaanse film.
Deel een was voor mij vooral een
verhaal over een koning met drie
zoons, een verhaal over macht. Het
is een ongelukkig misverstand te
denken dat de mafia iets specifieks
is. De mafia is een virus dat komt en
gaat in verschillende gedaantes.
Het is ook een metafoor voor elke
macht, of het nu in de top van de re
gering van de USA is, of in de top
v'an het Vaticaan. Het is geconcen-
reerde macht die in stilte opereert.
Dat is meer het soort mafia waar ik
n geïnteresseerd ben".
"Kijk, het publiek heeft altijd een
fascinatie gehad voor outlaws, om
dat wij nu eenmaal allemaal min of
meer een saai leven leiden en braaf
ja mijnheer' tegen een politieagent
zeggen, terwijl een gangster hem
gewoon een dreun verkoopt. Als
toeschouwer voelen we bij het kij
ken naar een schurk een hachelijk
soort macht en pret. omdat we even
kunnen voelen hoe het is om te le
ven op de grens van wat is toege
staan. We dromen er allemaal van
een leuke meid als Faye Dunaway
te hebben en banken te beroven,
maar daarna gaan we weer aan het
werk, komen thuis en roepen tegen
onze vrouw: Tm home!"'.
"We genieten van geweld omdat
we er doodsbang voor zijn en door
de angst te beleven zijn we in staat
die angst uit te bannen. Net zo goed
als we er in een drama van genieten
dat een of ander 'bigger than life'
karakter met het leven worstelt om
dat we zelf 'smaller than life' zijn.
Maar dat heeft te maken met hoe
theater in zijn algemeenheid op
mensen inwerkt".
Coppola had de wereld meerma
len bezworen dat hij er met het
tweede deel echt een punt achter
gezet had. Hij begint dan ook bijna
uit zichzelf omstandig uit te leggen
waarom hij op dat besluit is terug
gekomen: "Natuurlijk had het ma
ken van The Godfather III voor een
deel economische redenen. In de ja
ren zeventig was ik net een Latijn
samerikaans land. Ik had zoveel
schulden dat ik al mijn energie
moest stoppen in het afbetalen.
Kijk, ik ben regisseur van beroep en
ik maakte The Godfather op basis
van een boek dal ik in handen ge
duwd kreeg. Toen het een succes
werd. zei men: 'Oh, maak alsjeblieft
een tweede film'. Mijn antwoord
was: 'Als ik een tweede maak, wil ik
totale vrijheid' en ze zeiden ja, dus
kon ik onbekommerd mijn gang
gaan. De critici riepen in koor dat
deel twee niet zo goed was als het
eerste, maar tien jaar later zei ieder
een opeens: 'Oh. het is beter dan
deel 1. Maak toch een derde, want
we houden van The Godfather. We
houden niet van One from the heart,
we houden niet van Rumble Fish,
we willen dat je een Godfather
maakt'.
Omdat ik die kans kreeg, heb ik ja
gezegd. Vooral omdat ik al een aan
taljaren mijn publiek aan het verlie
zen ben. iedereen vindt dat mijn ex
perimentele werk niet de moeite
waard is. Het publiek zegt nu een
maal niet tegen me: 'Oh, Francis,
probeer eens wat nieuws, laat ons
eens wat bijzonders zien'. Nee. het
zegt: 'wij weten wat goed en slecht
is'. Wat het werkelijk zegt is: 'Goed
is alleen dat wat vertrouwd is'.
Ik heb twintig films gemaakt.
Mijn ergste flops zijn The Cotton
Club. Rumble Fish, One from the
Heart en The Gardens of Stones.
Maar zelfs die vier flops zijn interes
santer dan de meeste films van an
dere regisseurs. Ik b» n haal
den over mijn carrière, ik doe veel
verschillende dingen, en als ik de
taak op me neem om een nieuwe
Godfather te maken, dan doe ik dat
zo goed als ik kan. Ik ben erg trots
op de Godfather-films en met re
den".
Francis Ford Coppola:
De overleden
paus Johannes
Paul us I ligt op
gebaard in het
Vaticaan. Vol
gens Coppola is
diens dood op
zijn minst ver
dacht
Van onze correspondent
Rob de Kam
BERLIJN - "Ik was net een
Latijnsamerikaans land, ik
had zoveel schulden dat al
mijn energie in het afbetalen
ging zitten". Ooit beweerde
Francis Ford Coppola dat
deel twee echt het laatste
zou zijn, maar rond de jaar
wisseling presenteerde hij
dan toch The Godfather,
deel III. Volgende week gaat
de film ook in Nederland uit.
De platvloerse financiële
aanleiding betekent niet dat
Coppola zich er met een
Jantje van Leiden vanaf ge
maakt heeft. Discussie over
welk deel het beste is, zal er
altijd wel blijven, maar zeker
is dat Coppola met deel drie
opnieuw een hecht en pak
kend epos heeft afgeleverd,
waarin de lotgevallen van de
familie Corleone samenval
len met Italiaanse financiële
en politieke schandalen uit
de jaren rond 1980.
Francis Ford Coppola (51) was zelf
op het festival van Berlijn aanwezig
om daar The Godfather III te pro
moten en de belangstelling van de
media was overweldigend. Meer
dan een groepsgesprek in het gezel
schap van een zestal collega's zat er
dan ook niet in. Coppola lijkt zich
tijdens de drie kwartier durende
sessie in zijn suite in het Berlijnse
Intercontinental Hotel perfect op
zijn gemak te voelen, ook al zijn we
de vijfde groep die deze dag naar
binnen wordt gevoerd. Van ver
moeidheid is echter geen sprake,
even goed geluimd pareert de film
maker zowel zinnige als onzinnige
opmerkingen.
The Godfather III is in zekere zin
een echte familiefilm. Niet alleen
verzorgde Coppola's vader Carmine
de muziek, dochter Sofia speelt een
belangrijke, door de Amerikaanse
kritiek overigens grondig gekraak
te, rol als de vriendin van Andy Gar
cia, de coming young man binnen
de Corleone familie. Suggesties dat
Coppola ook elementen uit zijn ei
gen familieleven in de film ver
werkt heeft. B/orden door de regis
seur wat kregel van de hand gewe-
Coppola: "De Coppola-familie
heeft hooguit als inspiratiebron ge
diend wat betreft de liefde voor de
kinderen, de traditie hoe we met el
kaar omgaan Maar dat was natuur
lijk ook de belangrijkste reden dat
ik ooit voor het eerste deel gevraagd
ben. Ik ben. net als Martin Scorcese,
in een echte Italo-Amerikaanse fa-
piilie opgegroeid, dus voel ik me
uitstekend op mijn gemak bij de op
namen die zich in die kringen afspe
len. Omdat ik weet hoe het bij een
huwelijk daar toegaat en ik weet
hoe zo'n vader van zijn dochter
houdt."
Grondslag
Coppola gebruikte samen met Ma
rio Puzo, de auteur van het boek dat
aan de eerste film ten grondslag lag,
een aantal politieke en persoonlijke
drama's dat de Italianen nog vers in
het geheugen ligt: de activiteiten
van de mysterieuze P2-loge, de
schandalen rond de Banco Ambro-
siano (de bank van het Vaticaan), de
op zijn minst onverwachte dood
van paus Johannes Paulus I.
Coppola en Puzo hebben zich bij
het schrijven zekere vrijheden ver
oorloofd. Coppola: "The Godfather
III is net zo goed fictie als de eerste
twee delen, maar als je een epische
film maakt, ben je eigenlijk wel ver
plicht terug te grijpen op een be
staande geschiedenis. In deel twee
was dat de Cubaanse revolutie, in
deel drie is dat het Vaticaanse bank
schandaal. Ik heb er alles over gele
zen wat los en vast zat. De kranten,
de tijdschriften, de boeken. En ver
volgens heb ik geprobeerd alles wat
ik geleerd had te vervlechten met
het verhaal van de Corleone's.
Het leek me aardig wanneer de
Corleone's, toch grote mafiosi, plot
seling geconfronteerd worden met
mafia die nog machtiger is dan zij
zelf. Dus gebruikte ik het Vaticaan
se schandaal als een instrument in
mijn verhaal. In de Verenigde Sta
ten heeft men dit historische aspect
genegeerd toen de film uitkwam,
men was zich er daar überhaupt niet
van bewust. Maar in Italië is ieder
een op de hoogte. De mensen ken- i
nen daar allemaal de waarheid. Men
weet van de P2, van Gelli. van An-
dreotti, en kent dit soort mafia op
hoog niveau".
Voor Coppola heeft dat mede de
keuze voor Italiaanse lokaties be
paald. Ook de studio-opnames von
den daar grotendeels plaats, in de
beroemde Cinecitta-studio's. Cop
pola: "Een regisseur kiest de plek
waar hij de film maakt heel zorgvul
dig, omdat hij weet dat je daar
maandenlang blijft en hij weet dat
de lokatie de film zal beïnvloeden.
Je leert de plek kennen, je komt in
een bepaalde stemming die je stijl
bepaalt. Door in Rome te filmen
hoopte ik een meer Europees karak
ter te bereiken. Het hele opera-ach-
tige gevoel waar de film van
doortrokken is zou beslist minder
goed tot uitdrukking gekomen zijn
als we in pak 'm beet Los Angeles
gefilmd hadden, waar je vijf minu
ten na de opnames een hamburger
bestelt".
Coppola en Puzo trekken in de film
conclusies die niet bewezen zijn,
zoals de moord op Johannes Paulus
I. Coppola, behoedzaam reagerend:
"Ik gebruik gewoon de feiten die
bekend zijn en plaats die in een con
text waardoor het publiek de con
clusie kan trekken dat de paus ver
moord is. Waar het natuurlijk ook
wel verdacht veel op lijkt. Ik geloof
dat de onderdelen m mijn film over
de dood van paus Johannes Paulus
en over de Banco Ambrosiano dicht
in de buurt komen van de feiten die
gepubliceerd zijn.
Maar het zijn natuurlijk vooral
aanwijzingen, de film zegt dat het
Vaticaan betrokken was in allerlei
enorme bankaffaires waarbij meer
dan een miljard dollar verdween.
En dat veel mensen rond die zaak
zelfmoord pleegden of werden ver
moord. En dat de paus nogal onver
wacht stierf, omdat hij niet echt ziek
geweest was. En dat zijn lichaam
onmiddellijk gebalsemd werd. zo
dat er geen lijkschouwing verricht
kon worden. Ik zeg niet letterlijk
dat de paus vermoord is. Ik lever
het materiaal op grond waarvan de
kijker zijn conclusies kan trekken"
Wanneer het gesprek vervolgens
naar de figuur van Michael Corleo
ne verschuift, de hoofdpersoon van
de Godfather-cyclus, spreekt Cop
pola weer enthousiast en vrijuit. Hij