Leidse Chansonweek voorgoed van de baan 'De verf op mijn palet inspireert me' ACTEUR LEX DE REGT OVERLEDEN De Nederlandse Opera: nieuw seizoen vol contrast B-films en barok in galerie Bianca Scheveningen Muziekconcours: voor het eerst geen Nederlandse deelnemers La Bloemendaal fenomenaal WOENSDAG 13 MAART 1991 KUNST PAGINA 25 Theo Wolvecampde onopvallendste Cobra-schilder Cobra-groep zou vormen. "Ik kwam Corneille tegen bij de Amstel. Die bracht me in contact met de ande- HENGELO "Jongen, jij ren, met Constant en Karei Appel, hoort op het land", zei Karei Ap- Toen ik Appel zei dat ik uit Hengelo pel ooit tegen hem. Sinds 1954 kwam, vertelde hij dat hij daar nog ,Ik heb zelfs nog Twente ondergedoken gezeten', zei hij. Ik vroeg waar dat was. Het bleek in Boekelo te zijn, in dat zo- woont hij weer in Hengelo, zijn geboortestad. Te midden van de bossen, waar hij zo gek op is. de stad, in de polder, zou ik merhuisje vlak bij mijn niet kunnen leven. Ik hou van de sporen van reeën in de sneeuw." Schilder Theo Wolvecamp, 65 kunst heeft me vrij gemaakt. Echt Zijn eerste lessen kreeg hij van de onafhankelijk. Maar daar Hengelose tekenleraar Oets. Samen moeten lij- met Eef de Weerd, een vriend en eveneens schilder geworden, trok In Amsterdam ging ik altijd eten hij erop uit om te schilderen en te te- tent bij de Magere Brug. Op kenen Landschapjes, bosgezich- had, vrat ik ten. "Oets zei altijd: .Wat je voor je makreel. We ziet, moet je rangschikken tot een compositie. Je moet goochelen met krediet. Als ik niets had, vrat brood met haring moesten traprestratie. Iemand als Appel, die de werkelijkheid.' Hij leerde me kij- heeft echt in de rotzooi gezeten. Dat ken, dingen zien. In een doos had Vriendschap Beiden, Appel en Wolvecamp, heb ben tot op de dag van vandaag con- zijn jaar inmiddels, mag zich weer in een grote belangstelling ver- ,,"""'rTO heugen. Zijn overzichtsten- VVC4 toonstelling, op dit moment in vecamp keerde in 1954, Denemarken, komt in het voor- - - jaar naar het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. "Ik ben altijd een individua list geweest". En: "Het mooiste van het schilderen is wel dat het me in staat stelt vrij te zijn". Hij heeft het altijd een wonderlijk toeval gevonden. Theo Wolvecamp, wegzakkend in zijn stoel bij de ka chel, steekt een sigaar op en blaast de rook peinzend voor zich uit. "Het was in de laatste maanden van de oorlog. Ik zat ondergedoken in het huis van mijn oom Albert, jachtop ziener te Boekelo". Even tevoren was hij uit het Duitse Ahaus ge vlucht, waar de Duitsers hem naar toe hadden gebracht omdat ze hem ervan verdachten betrokken te zijn geweest bij een bomaanslag op een spoorbrug bij Hengelo. "Ik liep te wandelen op een weg naar het spoor. Opeens komt er een wagen van de Sichterheitsdienst aangere den. Die vragen me wat ik daar doe. Hout zoeken, zei ik, maar ze geloof den me niet. Ik ben verhoord in En schede en later naar Ahaus ge bracht". Op een paar honderd meter van het huis van oom Albert stond een zomerhuisje. Ook daar was een on derduiker. Pas na de oorlog hoorde hij wie dat was. Theo Wolvecamp woonde toen al in Amsterdam en had de eerste contacten gelegd met de schilders met wie hij de Experi mentele Groep en nog weer later de weinige echte vriendschappen die de Hengelose schilder aan zijn Co bra-jaren heeft overgehouden. Wol- i jaar Parijs, het roerige stadsleven de rug toe en ging terug naar zijn geboorte plaats Hengelo. 'Ik heb nooit in de stad kunnen echt stadsmens. Ik moest altijd naar Twente terug, ook toen ik nog in Amsterdam woonde. Ik hou van de rust, van de bossen, van de sporen van reeën in het bos. Steden, maar ook polders en rivierlandschappen benauwen me, op den duur. Ik zie liever een havik die achter zijn prooi aanzit dan zo'n ongewassen smeer poets, ergens op een station in de stad. Zo ben ik nu eenmaal". Hij woont in een kleine, gerestau reerde boerderij, onder de rook van het Hengelose stadhuis. 'Wolve camp' vermeldt het versleten naamplaatje kort en bondig. De schilder huist er al sinds de jaren ze ventig. In de voorkamer, onver warmd en vol met verfsporen, is het atelier. Wolvecamp woont achter. Stapels boeken liggen binnen hand bereik van de stoel waar hij een groot deel van de dag doorbrengt, evenals een doos sigaren waarin hij van tijd tot tijd een greep doet. Armoede "Ik ben een individualist. Ik heb me nooit zoveel aangetrokken van wat de mensen over me zeiden. Iemand die zich met mijn werk bemoeit, schop ik het atelier uit. Het mooie van dit vak is dat het me in staat heeft gesteld mezelf te zijn, mijn i wordt wel bra-beweging ling staat. Ja, i geworden, ma we niet meer waren d raars en knoeiers. Laten vergeten". Theo Wolvecamp werd geboren keling in de Hengelose wijk het Tuindorp. Corneille ergeten nu de Co- hij allerlei reprodukties van schil de belangstel- derijen. Die mochten we nateke nen. Het was oorlog, dus iets anders Uitbarsting Keerpunt in Wolvecamps ontwik- de ontmoeting met Amsterdam. Hij had te tekenen op stroken ivoorkarton die overbleven bij het werk. Van wie hij zijn talenten heeft, weet hij niet. "Dat doet er ook niet toe. De vader van Appel was kapper. Ik be doel maar". Zijn vader stierf, toen hij negen was. Wolvecamp groeide op in grote vrijheid en bracht het grootste deel van zijn tijd door bij zijn oom, de jachtopziener, in de bossen van Delden, landgoed het Stroot (bij Enschede) en Boekelo. "Hij was een soort vader1 Met hem trok ik de bossen liefde voor het jagen. en trok naar de hoofdstad. In zijn werk had hij toen al met de traditie gebroken. "Wat zich sinds die da gen in de Hengelose leeszaal al had opgehoopt, wat ik al die jaren had verdrongen, kwam tot uitbarsting. Ik begon te experimenteren, en ben daar eigenlijk nooit meer mee opge houden". tuur, heb ik van hem. Nu nog op bn§ wandelingen herken ik zonder êroeP moeite in de sneeuw de sporen van een vos of bunzing. Hij was ook een goed preparateur, hield er ook van dieren te tekenen. Ik herinner me nog dat ik op zijn knie zat, hij mijn hand vasthield en me hondekoppen liet tekenen". In de leeszaal van de Hengelose ^an2 bibliotheek maakte hij kennis met de meesters van de schilderkunst. In 1948 vormde hij met Appel, Corneille, Brand, Rooskens en an dere kunstenaars de Experimentele Mijn 6roeP Nederland. Nog in datzelfde jaar werd dat de Nederlandse afde- Cobra, een internationale n kunstenaars die revol teerden tegen de in hun ogen vast geroeste en verburgerlijkte kunst. Op alle gezamenlijke exposities van de groep was hij met werk vertegen woordigd, tot de groep in 1951 uit- iel. "Cobra gen leven te leiden. De schilder- het tekenen eigen maken" Met Van Gogh en Monet, maar ook dezelfde dingen bezig met de modernisten, Mare, Klee, Toch moet je de waarde Soutine en vooral Kandinsky. Men sen voor wie de kunst méér was dan het nabootsen van de zichtbare wer kelijkheid. "Iemand als Kandinsky liet zien dat kunst een zaak is van het innerlijk, de geest. Dat sprak me geweldig aan. Ik nam het in me op, maar deed er voorlopig niets mee. Eerst wilde ik me de techniek van i avontuur. Het be- dat ik mensen trof ik op een fatsoenlijke ma- kunst kon praten. Die met mei in geprezen. Hoe die ontwikke- als ik. ling verloopt, kun je niet voorspel- f 'Jij hoort op het land zei Karei Appel tegen Co- len. bra ook niet overdrijven. Het een groep, maar ieder had zijn eigen inbreng. We waren onderling zeer verschillend. Het bleven allemaal individuen. Verbonden voelde je je natuurlijk vooral door de kritieken die we kregen. Kladderaars, noem den ze ons. Zo gaat het altijd met de avant-garde. De ene dag word je in elkaar getrapt, de andere dag de he- Schilderen is voor it van leven. Ik kan niet Zo'n doek waaraai moetje iedere keer Ik kan jaren over e< doen. Dan laat ik het drogen, gin weer opnieuw. Totdat het goed is. Wat ik wil, is creatief bezig zijn. Dat is het geheim van mijn kunst. Als ik begin weet ik niet waar ik naartoe ga, hoe ik zal eindigen. Dat komt pas gaandeweg het schilde ren, ten minste, als het goed is". "Ik geloof niet in inspiratie, ik ge zonder. loof alleen in creatief zijn. Soms heb je werkt, daar je een schilderij te pakken, soms /eer naar terug. niet. Dat heeft toch niets te maken bepaald werk met inspiratie? Ja, de verf op mijn palet, dat inspireert me, zet me aan tot werken. Met die verf maak ik schilderijen, die goed zijn of slecht. Daar komt geen inspiratie aan te Directie krijgt programmering niet rond LEIDEN De Chanson- week, die in de laatste week van mei in de Leidse Schouwburg zou worden gehouden, gaat niet door. De directie heeft geen kans gezien de programmering voor deze inmiddels tradi tie geworden week rond te krijgen, aldus Elvire Wage- ner van de schouwburg. de chansonweek definitief af te schaffen", aldus Wagener. Ook volgend jaar komt er dus ugeen chansonweek in de Leidse teit'met het Franse Chanson te heb- Schouwburg. De vorige directeur, ben. "In zijn werkzaamheden heeft Frans Boelen, nam zes jaar geleden De pas benoemde directeur van de schouwburg, Pim Wallis de Vries, zei indertijd bij het aanvaarden van zijn nieuwe functie al 'weinig affini- hij zich de laatste maanden vooral geconcentreerd op de programme ring voor het nieuwe seizoen. Daar bij is het voor hem extra moeilijk om grote namen voor zo'n chanson week binnen te slepen, omdat hij in die wereld weinig mensen kent. Uit eindelijk hebben het initiatief tot het organiseren daarvan. Grote namen als Nina Si- mone, Mercedes Soza, Yves Duteil, Astor Piazola, Melanie en vele ande ren haalde hij naar Leiden. De nieuwe directeur is overigens wel van plan Begin december gaat Verdi's Luisa Miller in première, een melo drama naar het toneelstuk van Friedrich Schiller. In de produktie soleert onder anderen de Ameri kaan Neil Shicoff, 's werelds top- tenor, aldus DNO. Een andere produktie, die vol- pro_ gens DNO nooit op de planken toen besloten chansonweek, volgend i anders 'festivalachtigs' te organise ren. Maar in welke theaterrichting dat alternatief moet worden ge zocht, is nog niet duidelijk. Nu er in mei een 'gat' valt in de Leidse Schouwburg, is er gelegen heid voor de cabaretiers Frank Groothof e AMSTERDAM (ANP) - Een we reld die met zichzelf overhoop ligt, pijnlijk geconfronteerd wordt met diepe innerlijke tegenstellingen, en nog steeds ondervindt dat eenheid een verre droom is. Deze wereld staat centraal in de produkties die De Nederlandse Opera (DNO) in het '91-'92 brengt, Gisteren werd de grammering, die volgens De Neder landse Opera in het teken van con trast en verscheidenheid in reper toirekeuze staat, in het muziekthea- regie ter in Amsterdam gepresenteerd. Het seizoen opent met de enscenering van Tsaikovski's Ma- zjepa, naar Poesjkins gedicht Polta- wordt gebracht, is Mozarts Mitrida- te, rè di Ponto, die onder muzikale leiding van Hartmut Haenchen in Pierre Audi vanaf 5 maart 1992 in het Muziektheater in Am sterdam is te zien. Het twintigste eeuwse repertoire dat als een rode draad door de pro- n Erna Sassen de schouwburg out te geven van hun programma 'Fidélio'. Deze voorstelling is geba seerd op de opera Fidélio van Lud- wig von Beethoven en wordt ge maakt ter gelegenheid van het 30-ja- rig bestaan tional. Kaarten voor deze familie voorstelling zijn vanaf 20 april krijgbaar. Het verdwijnen van de Chanson- tot hët'êind week heeft overigens geen quenties voor de inkomsten schouwburg. De week werd1 helft bekostigd uit sponsorgelden, grëèp Expositie werk van Peter Bes, pentier, Edzward Dideric en Irer te zien bij Galerie Bianca. Grave WASSENAAR - Etsen, grotendeels abstracte schilderijen en keramiek vormen het tentoongestelde werk van Peter Bes, Jeroen de Carpen- tier, Edzard Dideric en Irene Grij- zenhout. vier kunstenaars uit Ber gen (N.H.). Van Peter Bes hangt een tiental grote etsen in gemengde techniek, de werken zijn strak bijna fotografisch en grotendeels zwart- /wit met een enkel kleuraccent. Ze zijn ook schilderachtig door de aan wezigheid van dikke kwaststrepen in de druk. Het gaat om verstilde situaties in hotellokaties: tafeltjes, een man. een zwevende kreeft, "zo'n situatie dat er iets gebeuren kan", noemt Bes het zelf. Hij wordt geïnspireerd door hotels aan de Belgische kust; oude Amerikaanse B-films uit de tijd van Ford, een zwart/wit filmstijl waarin licht en donker een belang rijke rol spelen en die nu nog door bijvoorbeeld Wim Wenders ge bruikt wordt; en door muziek, jazz. blues en soul. Een van zijn etsen is een striptekening van Duke Elling ton, met als titel: 'Don't be so mean Verder maakt Peter Bes portret- etsen, hij ontwikkelde daarvoor zelf een techniek waarmee hij de afdruk van krantenfoto's in zijn etsen kan verwerken, de portretten lichten in wit op uit een zwarte achtergrond, in sommigen is weer een kleur toe gevoegd. De schilderijen van Jeroen de Carpentier komen op mij chaotisch over, ze zijn abstract en landschap pelijk georienteerd vanuit een land kaartperspectief. In zowel het kleurgebruik als de compositie zie ik weinig samenhang en dat terwijl hij juist nastreeft 'een harmonie te reconstrueren, die in de natuur als vanzelfsprekend geldt'. Ook de keramische figuren van Irene Grijzenhout kunnen mij niet erg boeien, op een enkel vis-kera- miekje van gele klei na, dat ongegla zuurde keramische vormen, die deels abstract zijn, deels figuratief, zoals een kaakbeen-vorm, en grote re keramische voorwerpen in steen- Van Edzard Dideric hangt een se rie werken die geschilderd zijn op tijdschriftachtergrond, waarbij hier en daar stukken open gelaten zijn. Ze zijn erg grof geschilderd, maar vooral één werk, getiteld: 'Slide', vind ik ondanks dat interessant, het is een Barok-achtig plaatje van een vrouw, het hoofd van een man en een baby, die door een waterstroom worden meegesleurd. De beweging in het werk is van rechts naar links Zijn serie 'Onpersoonlijke Portret ten', zijn geschilderd in een rechte compositie, met een voorstelling van semi-abstracte vrouwfiguren in dichte kleuren en felgekleurde biki ni's en een aantal gezichtloze por tretkoppen. Dideric werkt vanuit de abstrac tie naar een iets concretere vorm toe en blijft daar hangen, ook hier is de techniek erg grof, het werk spreekt mij totaal niet aan. Ik vind deze ten toonstelling dan ook alleen maar in teressant dankzij de etsen van Peter Bes en enkele werken van Dideric. EDWINE FELSER - Lex de Regt (derde op 24 Herman Bolten respectievelijk derde en tweede van rechts). <r i. Dit werk is een co-produktie met grammering loopt is Maderna's Hy de Bregenzer Festspiele, waar de perion en Schnittkes Life with an produktie op 28 juli in première Miot. Maderna's werk beleefde de gaat. Hartmut Haenchen, muzikaal wereldpremière in 1964 in Venetie. directeur van DNO dirigeert de Op basis van originele aantekenin- i het gen v 1920- Prijs voor columnist Jaap van Heerden LEIDEN - Jaap cent filosofie aai van Amsterdam en columnist bij NRC/Handelsblad krijgt de Dr. Wijnaendts Frankenprijs 1991 de componist, die 1973 leefde, is een nieuwe versie ge compileerd die in december in de Amsterdamse stadsschouwburg in première gaat. Het is een co-pro duktie met het Théatre du Chatelet en het Festival D'Automne Parijs en gaat in regie van Klaus Michael in Heerden, do- Grüber, met het ASKO-Ensemble de Universiteit onder leiding van Peter Eötvös. In april 1992 presenteert DNO de wereldpremière van Life with an Idiot van de Russische componist AMSTERDAM (GPD) In Amsterdam is gistermiddag de acteur Lex de Regt overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Hij is 43 jaar gewor den. De Regt trad voor het laatst op als Harding in 'Het Koekoeksnest', de succesvolle produktie waarin verder hoofdrollen zijn voor Peter Faber, i v uiicLu a- ^etra Laseur, IJf Blokker en Herman Bolten. De voorstellingen zijn met Amne^1 Interna- onmiddellijke ingang stopgezet. De produktie wordt zeker niet voor het - - - nieuwe theaterseizoen weer op het programma genomen, aldus een be kendmaking van het impresariaat van 'Het Koekoeksnest'. Van 'Het Koekoeksnest', waarmee zowel Peter Faber (Louis d'Or) en Herman Bolten (Arlecchino) voor toneelprijzen zijn genomineerd, waren tot het eind van de maand extra voorstellingen gepland in Kampen, Pur- merend, Rotterdam, Middelburg, Zaandam en Haarlem. Lex de Regt speelde na de toneelschool in Duitsland een periode in Ber lijn. In Nederland deed hij gastwerk voor het Werkteater, had een eigen groep en speelde in films en tv-series (Wim T. Schippers). Voorts was De Regt gastdocent aan de toneelschool in Amsterdam en vertaalde hij toneel den door de kaartverkoop gedekt, stukken. Met de actrice Arnica Elsendoorn produceerde en regiseerde hij De sponsors zijn officieel nog niet een tv-film. op de hoogte gesteld van het ver- Vorig seizoen deed De Regt de regie van 'Oordeel' bij de Toneelgroep dwijnen van de Leidse Chanson- Amsterdam. Ook genoot De Regt bekendheid vanwege zijn rol in de tv-se- week. rie De Familie Oudenrijn. Adèle in Leiden op de Orinoco Adèle op de Orinoco. Solo va daal, begeleid door Martin Barlage. Teksten van Jacc Boerstoel. Flip Broekman, e.a. Gezien op 12 maart in d i Adèle Bloemen de andere helft van de kosten SCHEVENINGEN (GPD - Het 5de Scheveningen Internationaal Mu ziek Concours dat in het teken staat de cello, moet het doen zonder zich - vaak op het allerlaatste zijn boek 'Wees blij dat het leven Alfred Schnittke (1934). Deze „ka- geen zin heeft'. Deze prijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde wordt hem op 1 juni uitgereikt in het Academiegebouw, Rapenburg 73 te Leiden. Met het besluit volgt het bestuur de voordracht van een commissie waarin onder anderen Rudy Kous broek en Carel Peeters zitten. De Dr. Wijnaendts Francken-prijs wordt eens in de zes jaar toegekend voor een werk op het gebied van de cultuurgeschiedenis en eenmaal in de zes jaar voor een werk op het ge bied van essays of literaire kritiek. Vóór Jaap van Heerden zijn in deze laatste categorie onder meer be kroond: karei van het reve, Paul Ro- denko, Jeroen brouwers en carel Peeters. meropera voor een groot theater" wordt gedirigeerd door Mstislav Rostropovtsj aan het hoofd van het Rotterdams Philharmonisch Or kest. WERK VAN MOREAU De Stadsgalerij Heerlen organiseert van 24 maart tot en met 16 juni een expositie van werk van de Franse symbolist Gustave Moreau (1826- 1898). Het is volgens het museum voor het eerst dat er in Nederland werken van de leermeester van Ma tisse worden getoond. De tentoonstelling bestaat uit veertig werken die samen een to taalbeeld geven van Moreau's hele loopbaan. De stukken zijn afkom stig uit het Musee Gustave Moreau in Parijs. deelnemers uit eigen land. Een de drie Nederlandse kandidaten had vorige maand al te kennen ge geven niet mee te willen doen. Nu hebben zich ook de andere twee te ruggetrokken. Er zijn nu nog 46 cellisten (uit 14 zijn gekomen. Er w; landen) over". over de deelname De redenen waarom kandidaten landen die betrokki Golfoorlog, maar die bleek onte- ment - afmelden zijn uiteenlopend, recht. De ontwikkelingen in de Sov- LEIDEN "Oud worden past niet bij onze generatie", vertelde Adele Bloemendaal ruim een jaar geleden in een interview. Waar maakt ze zich druk over vraag je je af na het zien van haar show waarmee ze sinds september in de theaters staat. Als een jonge meid van 58 raasde ze gis teravond, aan het eind van haar spetterende programma, over de planken van de Leidse Schouw burg. 'Oud' is wel het laatste waar je aan denkt by Adèle Bloemendaal. In 'Adéle op de Orinoco' gaat de cabaretière er als een gek tegenaan. Een ster die zingt zoals niemand an- ders kan zingen en wier humor op *Groëten tropengleufje' of 'een beugelbek- kie-bouwjaar 1968' aan de haak te slaan. Dat mQet anders vrouwen, al dus het nummer 'Sex-hooligans' waarin ze de ontucht predikt ver grijp je aan je schoonzoon, pak een koerier bij zijn kladden, trek de gla- i zijn trap naar bin- delicate wijze grof kan zijn 'Een i bij de zoals het Persber'cht zeKt. aldus Cannegieter. Ze een 'zieke schoonmoeder' tot 'pro blemen met het verplichte werk Ook komt het voo zijn pupil afraadt Soms kan een interessant contract voor een of meerdere optredens se Circustheater - flinke" teieurstel- aanleiding zijn om af te zeggen De concoursleiding is verheugd welke w v_ it er toch nog zoveel jonge cellis- halve finales die nog niet eerder voorgeko- *en uit alle delen van de wereld Voor de leiding betekent dit een ling. Woordvoerdster Claire Cannegieter, zegt: "Het geen landgenoten doen. Heel jammer. Dat lopen januari 1991 -red.) zich nogal deelnemers terugtrekken, is overi gens een verschijnsel waar we aar gewend zijn. Ook dit jaar is het ge beurd. Een 'afval'-percentage var rond de 50 procent is niet onge woon. Er hadden zich voor dit eve nement 85 kandidaten aangemeld jetunie hebben tot ingrijpende gevolgen voor de zware delegatie uit de dat land gehad; van leraar de 19 die zich aanmeldden zijn er 14 te doen. komen opdagen. Het concours - in het Schevening- gisteravond be- die het woord 'kut' kan zeg gen alsof ze het net in de bonnetene gekocht heeft', vertelt ze zelf in de rol van cultureel attaché Edu van der Lear. In haar vierde solo-programma is Adele op reis door donker Amerika en doet daarvan verslag. Voetbal- dictatuur, romantiek gonnen. Vanavond wordt bekend alles komt aan bod in prachtige, me- zijn toegelaten tot de lancholische liedjes of komische met 18 conférences. Haar ontmoeting met i,— rsekste diplomaat beeld ze uit in een aantal sketches waarin ze de man in kwestie zelf speelt, zijn de inschrijvingsdatum (1 EXPOSITIE De fijnschilders Toon van Zweden en Jan Duinker expo- leeghoofdigheid, grofheden en dub- hun werk van 23 maart tot en met 12 april in De Studio aan de Laan be'e moraal etaleert en tegelijker- 16 tot e maart worden gehouden. De finales de Scheveningse Circustheater vinden plaats op 20 en 21 maart ujt i etaleert i Meerdervoort 215 in Den Haag, Toon van Zweden toont zijn olieverf- tijd genadeloos neersabelt, schilderijen en etsen. Daarop zijn precies uitgewerkte gebouwen te zien Ook komt de fitness-Adèle weei die 2elf absurd zijn of in een absurde omgeving staan. Jan Duinker expo- om de hoek kijken, de Adele die seert zijn olieverfschilderijen en krijt- en pasteltekeningen. Zijn werk valt zich uit de naad moet werken om ei het best te omschrijven als poëtisch realisme, maar neigt ook wel naar het goed uit te blijven zien terwijl 'die magisch realisme. De tentoonstelling is van woensdag tot en met zaterdag mannen' alleen maar met hun ere 's middags te bezoeken. ditcard hoeven te zwaaien om 'eer IJzersterk is Adèle Bloemendaal ook in de rol van Constance van der Laer-Bake, de vrouw van de cultu reel attache, die haar talent in dienst stelt van de inlanders: 'Je moet een put slaan voor de mensen', aldus de bekakte diplomaatsvrouw die weg is van Corry Brokken en later uit haar bol gaat in Meatloafs 'Paradise by the dashboard light'. De cabaretière hekelt de liefda digheid van Bob Geldof en consor ten. Dat is de serieuze Adéle, zoals ook in 'De bokken en de schapen'. het front (beide aan grijpende teksten van Jan Boerstoel), of in het fraaie slotlied van Youp van 't Hek: 'Niemand weet hoe laat het is. Je moet dansen, vrijen, lachen en spelen met vuur Leef toch je leven als het allerlaatste Adèle doet het. In elk geval op het toneel. Met haar 58 jaren, zoals ze zelf meedeelt, in zwarte maillot en met gebleekte haren, zingt ze dat de stukken er vanaf vliegen, toont ze zich betrokken bij het wereldge beuren, gaat ze als een beest te keer Toch is 'Adèle op de Orinoco' een show die een stuk soberder is aan gekleed dan haar vorige program ma (Casablanca) met ballet en veel decor. Deze keer zijn er alleen twee uitstekende muzikanten, een pape gaai op de piano en enkele licht- of geluideffecten. Het maakt niet uit Alleen, of met wie en wat allemaal La Blni-mi-nilaal doet is altijd fenome JAN RIJSDAM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 25