Hoeveel reclame kan de kijker verdragen? Uitzendverbod blijft dreigen voor Veronica ;^T;: 1 Liberaal PAGINA 22 RTV-SHOW WOENSDAG 6 MAART 1991 Van onze correspondent Ed Blaauw AMSTERDAM - Hoeveel re clame kan een televisiekijker verdragen? Wanneer is voor hem de grens bereikt? Vragen waarop het antwoord moeilijk te geven is. Vooralsnog lijkt het Nederlandse kijkerspubliek zich niet te storen aan alle vor men van reclame in en om een tv-programma. Sinds kort worden RTL 4-spel- programma's, wanneer de win naar een auto krijgt, onderbro ken om de automobielfabrikant de gelegenheid te geven zijn pro- dukt aan te prijzen. Amuse- Mickey Mouse gestolen uit cartoonmuseum RYE BROOK (AP) - Uit een tekenfilmmuseum in de Amerikaanse stad Rye Brook zijn afgelopen week einde vijf kostbaarheden gestolen die werden ge bruikt voor het maken van de beroemde Walt Disney- film Fantasia, waaronder enkele originele waterverf tekeningen van Mickey Mouse. De gestolen stukken be hoorden tot een particuliere collectie. De afbeeldingen van Mickey Mouse hebben een geschatte waarde van tussen de 1.000 en 15.000 dol lar (1.700 tot 20.000 gulden). Aanstaande zondag wordt in het museum een expositie geopend over de van 1940 da terende film Fantasia. mentsprogramma's, zeker op RTL 4, lijken daardoor steeds meer 'advertentiefuiken'. En het «kijkerspubliek? Dat blijft mas saal aan het toestel gekluisterd. "Het zou toch aardig zijn te we ten hoeveel reclame een kijker van verdragen", zegt Wilma de Haas van AGB Media (voorheen Intomart). Tien jaar geleden bleek uit onderzoeken dat de tv- kijker het reclame-aanbod toen al rijkelijk veel vond. Datzelfde antwoord geeft hij ook nu, ter wijl er heel wat meer commer cials de ether in gaan. Maar als de Nederlander moet kiezen tussen een verhoging van de omroepbij drage of meer reclame op televi sie, kiest hij massaal voor het laatste. "De acceptie van reclame in Nederland is een stuk groter ge worden", meent De Haas. "Re clame op televisie in ons land wordt beschouwd als een nood zakelijk kwaad, waarmee goed te leven valt. In Amerika worden reclamespots zelfs gezien als een prettige onderbreking. Zo ver is de Nederlander nog lang niet". Krijgen we op de Nederlandse televisie ook de Amerikaanse 'toestanden', waar 20 tot 25 mi nuten per uur 'verloren' gaat aan reclame en programma's om de haverklap onderbroken wor den? In Nederland, bij de Hilver- sumse omroepen, neemt de STER nu 6,5 procent van de tota le zendtijd voor zijn rekening. Bij RTL 4 ligt dat percentage op meer dan 15. De Europese richt lijn wordt 15 procent per uur, ook voor de commerciële sta tions. "Als je het publiek vraagt wat ze vinden van programma's die door reclame worden onderbro ken, dan zijn ze daar mordicus te gen. Maar het kijkersgedrag laat wel wat anders zien. De Neder landse kijker laat reclame gela ten over zich heen komen. Pro- dukten, uitgestald in series als Programma's van Concert Radio in muziekblad Luister AMSTERDAM - Het muziekblad Luister zal, vanaf het aprilnum mer, in een uitneembare bijlage de programmagegevens publice ren van het klassieke radiosta tion Concert Radio. Behalve de werken die worden uitgezonden worden de uitvoerende compo nist, het cd-label en het bestel- vermeld. De program- Concert Radio worden op bijna alle kabelnetten in Ne derland en België doorgegeven. 'Zeg 'ns Aaa' (meubilair) en 'Me disch Centrum West' (auto's), ook daaraan stoort het publiek zich niet". "Reclame wordt door velen al lang niet meer als vervelend er varen, zelfs niet als het blokje middenin een programma valt. Het ligt ook een beetje aan het soort programma en hoe lang het reclameblokje duurt. Onder- zoekscijfers wijzen uit dat naar mate commercials korter duren er minder mensen afhaken", zegt De Haas. "Dat is ook de reden dat de re clameblokjes op RTL 4 kort zijn", zegt mediaplanner Evelien de Kroon van Initiative Media, dat voor opdrachtgevers recla mezendtijd inkoopt bij RTL 4. De blokjes van de STER duren ook al lang geen zeven minuten meer, zoals voorheen het geval was. Ook de STER ziet de nood zaak van meer verspreide en kor te blokjes in. Opvallend is dat veel kijkers het blokje voor het NOS-journaal van acht uur mijden om dan pre cies als het journaal begint weer voor de beeldbuis te zitten. Bij RTL 4 zie je dat wegloopgedrag veel minder. Het is de gewen ning. Vijf minuten voor het jour naal even wat anders doen. Bij een reclameblokje voor 'Zeg 'ns Aaa' blijft het publiek massaal zitten. Kijkers vasthouden, daar gaat het om. Maar een hoofdprijs in een programma opzichtig ver pakken als commerciële bood schap, het blijft de vraag of het kijkerspubliek dat pikt. "Het is voor ons ook afwachten", zegt Michel van der Voort van IP, het marketing bureau van RTL 4. "Op RTL 4 gaan we het eens uit proberen". LAS VEGAS Een danseres va een traantje weg. De show. die i, Las Vegas-geschiedenis. Documentaire over schrijver E. Veterman HILVERSUM (ANP) - De NOS zendt 19 maart de documentaire 'De man die geen millioen bezat' uit, een portret van de schrijver Eduard Veterman. Veterman schreef dertig to neelstukken en speelde in de ja ren dertig een belangrijke rol in het Haagse kunstleven. In 1929 schreef hij de roman 'De man die geen millioen bezat'. Het boek gaat over een schrijver die een andere identiteit aanneemt en omkomt bij een mysterieus auto ongeluk. De roman is, zo blijkt uit de documentaire, een bijna macabere afspiegeling van Ve termans eigen leven en dood. In de Tweede Wereldoorlog was Veterman toneelleider in de Joodsche Schouwburg in Am sterdam. Onder de naam prof.dr. Edouard Necker begint hij een leven als kunsthistoricus en spil van een verzetsgroep. Zelf wordt hij opgepakt en ter dood veroor deeld. Zijn ware joodse identiteit wordt niet ontmaskerd. Het doodvonnis wordt echter niet ten uitvoer gebracht. In de zomer van 1946 wordt Veterman door een militaire vrachtwagen te pletter gereden. De geruchtenmachine noemt zijn dood als van hogerhand be volen "omdat hij teveel wist". HILVERSUM (GPD) - "Klets- verhalen accepteren we niet. Wie oorlog wil, kan 'm krijgen Veronica-raadsman mr. Paul van Rossum was op die warme dag eind mei vorig jaar vol strekt zeker van zijn zaak. Ve ronica had helemaal niets te maken met de totstandkoming van het commerciële station Véronique, zei hij. Maar het Commissariaat voor de Media dacht er anders over en veroor deelde de omroep tot een uit zendverbod van zeven weken en een boete van 50.000 gulden. De Raad van State buigt zich morgen over deze kwestie. Het zou voor het eerst zijn in de om- roepgeschiedenis dat zendtijd van een omroep wordt inge trokken. Het Commissariaat voor de Media liet Veronica begin mei weten dat deze omroep de Me diawet had overtreden door met geld, menskracht en 'know how' te helpen bij de oprichting van Véronique, inmiddels al enige tijd omgedoopt in RTL 4. Veroni ca hield bij hoog en bij laag vol dat er geen sprake was van enige hulp aan het commerciële sta tion. Algemeen directeur Rob Out, radiodirecteur Lex Harding (korte tijd directeur van Véroni que), en vijf bestuursleden van Veronica zouden slechts op per soonlijke titel betrokken zijn ge weest bij het opzetten van het commerciële station. Logisch, redeneerde Veronica- raadsman Van Rossum tijdens de openbare hoorzitting, Out en consorten hadden immers nooit een geheim van gemaakt van hun commerciële ambities. "Ve ronica moest dienen als bijl aan de wortel van het Nederlandse publieke'omroepbestel". Deze uitspraak van Van Ros sum zette bij de andere publieke omroepen en een groot gedeelte van de politiek kwaad bloed. Van Rossum moest uiteindelijk het veld ruimen. De door Van Rossum meermalen herhaalde zin over de 'bijl aan de wortel' was tevens een van de aanleidin gen voor een vertrouwensbreuk tussen het bestuur van de NOS en Veronica, die in de daarop vol gende maanden tot een climax kwam. In september verweerde Vero nica zich voor de Raad van State. Morgen buigt de Raad van State zich andermaal over de slepende affaire. De verwachting bij Vero nica is dat de Raad van State ze ker twee maanden nodig heeft om tot een uitspraak te komen. 1) Crazy - Seal - Warner Indisc 22 (23) Een beetje misselijk - slapen - Clouseau - Music 11 7) Innuendo - Queen - Buster Fonteyn - Mu CNR 2 f 3) Liefde voor muziek - EMI Bovema nich Records 32 Joy ride - Roxette - Raymond van het 12 (11) Cry for help - Rick As- 23 (21) Here comes the ham EMI Bovema Groenewoud - EMl tley - RCA mer - MC Hammer - 33 (18) Go fo it (heart and fi Bovema 13 (19) Goede tijden, slechte EMI Bovema re) - Joey B Ellis Ty- 3 5) Because I love you - tijden - L. Boray L. 24 (26) Where does my heart nette Hare - EMI Bo Stevie B - Sound Pro de Vries - Phonogram beat now - Celine vema ducts 14 9) Love let love - Tony Dion - Sony Music 34 Games - New Kids on 4 2 Knockin' boots - Can- Scott - CNR 25 (33) My side of the bed - the block - Sony Music dyman - Sony Music 15 (17) Play that funky mu Susanna Hoffs - Sony 35 Mea Culpa part II - (12) Grease megamix - sic - Vanilla Ice - EMI Music Enigma - Virgin John Travolta Oli Bovema 26 (25) Dancehall good to we 36 (37) I believe - EMF - EMI via Newton John - Po- 16 8) Can't help myself - 2 - Papa San - Munich Bovema lydor brothers on the 4th Records 37 Secret love Bee Gees - 6 (15) Do the bartman - The floor - Indisc 27 (20) All true man Warner Music Simpsons - Warner 17 (16) Fantasy - Black Box - Alexander O'Neal - 38 (31) Down to earth - Monie Music Polydor Sony Music Love - Chrysalis (10) 3 a.m. Eternal - KLF - 18 (13) Can I kick it - A Tribe 28 (35) Satisfaction - MC Jui 39 My heart the beat- Indisc Called Quest - Zomba ce - Ramshorn Re 1 dance... - D Shake - 8 Gonna make you 19 (28) Papa - Stef Bos - CNR cords Boudisque sweat - C C Music 20 (24) Heal the pain - Geor 29 (39) Think - Information 40 (22) Give peace a chance - Factory - Sony Music ge Michael - Sony Mu Society - Indisc Sean Lennon 9 Wicked game - Chris sic 30 G.L.A.D. - Kim Apple Friends - Virgin Isaak - Phonogram 21 (27) No woman no cry - by - EMI Bovema (Copyright 10 (14) Devotion - Nomad - London Beat - RCA 31 Ik wil vannacht bij je Stichting Ned. Top 40) De Golfoorlog was niet alleen een gouden tijd voor polemolo gen en militaire experts, maar ook voor arabisten. De laatsten voelden zich vaak wat onge makkelijk in de schijnwerpers van de publiciteit: enerzijds konden zij zich wel vinden in sommige kritische opmerkingen over de islamitische samenle ving, anderzijds voelden zij zich geroepen die cultuur tegen al te grote verguizing te verde digen. De meesten waren echter wel bereid toe te geven dat er een groot spanningsveld be stond tussen de liberale wester se maatschappij en de autori taire, streng-godsdienstige mos limsamenleving. De idealen van de Verlichting en de Franse Revolutie, die de nadruk legden op vrijheid, menselijkheid en ontplooiing van de menselijke geest, zijn door moslims nooit omhelsd. Niemand in het westen kon ook maar enige sympathie opbren gen voor een machthebber als Saddam Hussein, schreef de journalist Henk Hofland, want wij zijn immers tegen dicta tuur, geheime politie, martelin gen, rechteloosheid van vrou wen, geweld tegen minderhe den, fabricage van gifgassen en atoombommen en raketaanval- len op burgerdoelen. Van hun kant hebben de mees te moslims weinig begrip voor de tolerantie en de soepele mo raal in het westen. De Turken en Marokkanen, die zich hier heb ben gevestigd, passen zich dan ook niet gemakkelijk aan de Ne derlandse samenleving aan. In tegendeel, zij worden vaak al leen maar orthodoxer, en gaan in dekking achter het pantser van de islam. O mf -^0 rl A- j e Oerrit jan Zwier Vergeven en vergeten is er bij de islam niet bij, zei een in En geland wonende Iraanse geeste lijke tegen een Nederlandse journalist. En dat betreurde hij helemaal niet: "Kijk maar eens wat dat vergeten en vergeven voor jullie heeft gedaan. Dank zij jullie eeuwige compromissen zit het Westen nu opgezadeld met een wildgroei aan homo seksuelen, met abortus, aids, eenoudergezinnen en families die hun eigen ouders niet willen verzorgen en ze de deur uitzet ten". In Arabische landen had den het verval der zeden en de algehele decadentie in het Avondland tenminste geen kans gekregen. Die mening schijnt onder de westerse enclaves van moslims vrij algemeen te zijn. De Turkse schrijver Halil Gür, die het af gelopen weekeinde op een Fries literair festival optrad, ver klaarde in de Leeuwarder Cou rant dat hij de indruk had dat we hier in een liefdeloze maat schappij leefden: "Onze zintui gen worden helemaal in beslag genomen door televisie, videoen computers, en voor liefde en op rechte aandacht voor de ander is geen ruimte meer". Hij liet ook nog weten dat westerse moe ders aan hun moederplicht vol daan menen te hebben als ze hun kinderen maar van vol doende hamburgers, snoep en computerspelletjes hebben voor- Deze zienswijze kan men ook terugvinden in een lijvig rap port, dat vorig jaar verscheen, en waarin onderzocht werd hoe minderheden als Molukkers, Chinezen en Turken tegen de Nederlandse samenleving aan kijken. De Turkse informanten bleken van mening te zijn dat de doorsnee-Nederlander wei nig belang stelt in andere men sen. Volgens sommigen houdt hij of zij zelfs meer van huisdie ren dan van zijn of haar soort genoten. Men begrijpt absoluut niet waarom er in de super markt schappen vol met duur blikvoedsel voor de hond of kat zijn ingeruimd. Wie wel eens ge zien heeft hoe gemakkelijk Ara bieren een steen naar de rond hun huizen zwervende gladak kers gooien, begrijpt wel hoe verbaasd zij tegenover de wes terse dierenliefde staan. De Turken raken ook nooit ge wend aan de Nederlandse open hartigheid, het gebrek aan dis cretie en het gemak waarmee zowel mannen als vrouwen over seks praten. Zij horen dit soort conversaties met het schaam rood op de kaken aan, en trek ken dan ook de conclusie dat ie dereen hier de schaamte al lang voorbij is. Volgens hen zien Ne derlanders er geen been in om 's avonds met het hele gezin gezel lig naar een pornofilm te gaan kijken. Ze nemen daarbij niet eens de moeite om de gordijnen te sluiten. Het nut van een dergelijk rap port is dat dit zonneklaar laat zien dat niet elke vreemdeling in ons midden gecharmeerd is van onze open, liberale, liefdelo ze en pornografische maat schappij. PAN MOETEN WE WÉL MET U Mee, ne. eeveessoe.- naar uw lap in SL0ZZ/ /KIS wD£ BELASTING VERLAGEN RUNNEN DE INKOMENS OMLAAG EN DAN NAN HET BEDR'J/ SLEVEN BETER CONCUR. REAEN... WAA A. DOOR DE BELASTING VER. DER OMLAAG RAN. DE LONEN OOK. EN DE CONCUR. RENTIE POSITIE NOG BETER WORDT - - H-A P-l-E H-E-l-N-Z M-O-e-T J-E Z-l-E-N W A T I LK V-A-N B-O-N-G-A H-S-B J 6-E-K-R-E-G-E-N. EP Z-/-T E-E-H Z-E-U-K tr-N-O-P-J-E O-P. WA-T Z-o-v E-R 6-E-B-E-U-R-E-N a A-L-S J-E. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 22