Titus Tiel Groenestege redt Shakespeare-serie Leidse periode Rembrandt centraal in Lakenhal Boekenbal flauw en toch een beetje leuk Minder bekende passiemuziek in Voorschoten fraai vertolkt Poetry International met Afrikaanse poezië Nationale Toneel speelt "Naclit van Schmelzer' WOENSDAG 6 MAART 1991 LEIDEN In 1990 was het allemaal Van Gogh wat de klok sloeg, 1991 wordt het jaar van Rembrandt. Vanaf december staan er in diverse musea maar liefst vijf tentoonstellingen op het programma over de in Leiden geboren schilder. In het stedelijk museum De Lakenhal wordt, van 4 december 1991 toten met 1 maart 1992, een tentoonstelling gehouden van werken uit de Leidse periode van de kunstenaar. Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een grote overzichtstentoonstelling van de in Leiden geboren schilder op stapel staan. Eveneens in Amsterdam toont het Rembrandthuis werk van Rembrandts leermeester Pieter Lastman. Het Catharijneconvent in Utrecht richt zich op de vele leerlingen en navolgers van Rembrandt. Het Historisch Museum in Amsterdam, tenslotte, laat de verbeelding van bijbelse thema's in het werk van Rembrandt zien. Naast de tentoonstelling in De Lakenhal zullen in Leiden tal van evenementen worden georganiseerd rond historische plaatsen en personen die nauw verbonden zijn met het leven en het werk van de grote Hollandse meester of met de tijd waarin hij leefde. Geboortehuis Rembrandt werd op 15 juli 1606, in de Weddesteeg, in Leiden geboren. Toen hij 14 was werd Rembrandt ingeschreven aan de universiteit als student in de letteren. Al gauw bleek dat er van studeren niet veel kwam omdat hij zich meer aangetrokken voelde tot tekenen en schilderen. Zijn ouders deden hem in de leer bij de Leidse schilder Jacob van Swanenburgh, van wie ook een aantal schilderijen te zien is in De Lakenhal. Later kreeg Rembrandt lessen van de Amsterdamse schilder Pieter Lastman, totdat hij zich als zelfstandig schilder in Leiden vestigde. Hij bewoonde een huis aan de Weddesteeg en werkte in verschillende ateliers in de buurt. Een tijd lang deelde Rembrandt een atelier met Jan Lievens en diens leerlingen. Rembrandt heeft 26 jaar in Leiden gewoond. In 1631 vertrok hij naar Amsterdam en werd daar binnen enkele jaren een rijk en gevierd schilder. Milieu De expositie in het Stedelijk Museum De Lakenhal zal een beeld geven van Rembrandts kunstenaarschap in zijn geboortestad, aan de hand van historische documenten, schilderijen en tekeningen. De tentoonstelling geeft ook een indruk van het artistieke milieu waarin Rembrandt zich ontwikkelde, met name van zijn artistieke verhouding tot de schilder Jan Lievens. De schilderijen en tekeningen die worden tentoongesteld zijn afkomstig uit binnen- en buitenlandse collecties. In Molenmuseum De Valk zal aandacht worden besteed aan de molenaarsfamilie waarin Rembrandt opgroeide. Vlak bij de plek waar Rembrandt werd geboren zal zijn schilderswerkplaats worden gereconstrueerd aan de hand van het schilderij 'De schilder in zijn atelier', uit 1629. Het Teken- en Schildergenootschap Ars Aemula Naturae zal een expositie houden over Rembrandt in 20ste eeuws perspectief: 'Door Rembrandt geleid'. Een speciale wandelroute door de historische binnenstad van Leiden zal voeren langs allerlei plaatsen die met Rembrandt verbonden zijn: zijn geboorteplek, de Latijnse School, het huis van zijn leermeester Swanenburgh, enz. Langs deze route wordt een aantal kunstwerken geplaatst die een andere kijk op Rembrandt geven. De rijksuniversiteit van Leiden zal. in samenwerking met het gemeente-archief, een serie lezingen houden onder de titel 'Rembrandt Leiden Leiden Rembrandt', waarin het werk van Rembrandt en zijn Leidse periode aan de orde zullen komen. Revanche Pierre Bokma in Henry V AMSTERDAM - Heeft Henry V, toen hij in 1415 met een zootje ongeregeld bij Agincourt het hautaine Franse leger in de pan hakte, een 'schone oorlog' ge voerd? In de zienswijze van Titus Tiel Groenestege wel. Groenestege heeft Shake- speares stuk over de Engelse modelkoning geregisseerd als een indianengevecht van een paar opgeschoten kwa jongens. Met valse stem zingt hij de lofzang op hero ïsch oorlogvoeren mee en vanaf onze comfortabele stoelen in de schouwburg kunnen we er hartelijk om lachen. Geen gevechtsscène te zien in dit stuk over de oorlog, dat na Richard II en Henry IV het laatste deel is van de historische Shakespeares die dit seizoen als toneeltrilogie werden i gebracht. Er is een moment waarop de gruwelen toch de zaal inkomen. Als Henry bevel heeft gegeven om alle krijgsgevangenen de keel door te snijden, horen we ineens het dui zendvoudig versterkte geluid van zingende vogels. Zingende vogels die pijn doen aan je oren! Dat is, heel kort en wat mij betreft ook heel treffend, Groenesteges commen taar op de zogenaamde schone oor log. Je moet maar durven. Nu was het überhaupt al gedurfd om dit stuk te regisseren. De eerste twee delen van de cyclus zijn zo slecht ontvangen door de kritiek, dat regisseur Adrian Brine inge stort is. Maar de show moest door gaan. De voorstellingen waren gro tendeels al geboekt, het ging om een vrije, dus niet gesubsidieerde pro- duktie, ophouden kon echt niet. Al leen: welke gek zou zijn vingers wil len branden aan dit besmette pro ject? Groenestege dus. Alle lof. Nu maakt moed iemand nog niet tot een goede regisseur. Maar Groenestege heeft gedaan wat hij kon. Hij gaf zichzelf weer de vertel- lersrol die hij in het eerste deel ook al had (en die in Henry V trouwens ook door Shakespeare wordt voor geschreven) en maakte er een com mentator van die de handelingen heel ironisch becommentarieert. Het is bijna of hij ons wil jennen met zijn voortdurende aanmaningen om toch vooral onze fantasie te gebrui ken en ons voor te stellen dat de houten vloer een werkelijk slagveld is. Hebben we die fantasie de afgelo pen weken ook gebruikt, als we naar de CNN-beelden keken? Het is nu ook weer niet zo dat de Golfoorlog er dik bovenop gelegd wordt. Maar toch. Op deze krijgt Shakespeares tekst, waarvan het thema eenvoudigjes luidt: hoog moed komt voor de val, iets extra's. Behalve Groenestege is het voor al Pierre Bokma die ervoor zorgt dat de avond gered wordt. Het is al eer der gezegd over deze cyclus: de bij rollen zijn zwak tot zeer zwak bezet (Elsje de Wijn en Marieke van der Pol niet te na gesproken). Daar hoeft hier niet opnieuw over uitge- wijd te worden. Maar het spel van Bokma biedt meer dan alleen com pensatie. Hij spreekt al zijn kwali teiten aan om Henry V zo te spelen als wij nooit hadden gedacht dat hij gespeeld kon worden. De koning, de prins Hal uit het vorige deel, heeft zijn jongelingsjaren doorge bracht temidden van al dan niet goedmoedige straatschuimers, vol gens alle commentaren omdat hij zijn eigen volk goed wilde leren kennen. Ik vond dat Bokma in Hen ry IV de tweespalt tussen koning en kinkel niet goed liet zien. Maar hij repliceert nu door van de koning ie mand te maken die zich er niet voor schaamt een kinkel te zijn. Hoe sluw kinkels niettemin zijn laat Bokma in verschillende under dog-varianten zien: hij zal niet we ten hoe de kerkelijke etiquette is, hij zal niet weten wie verraders zijn en hij zal niet weten hoe hij zijn nicht 'Katterien' het hof moet ma ken. Hij is de man die zijn boerderij verkocht om een kroon te kunnen betalen, zoals hij zelf zegt. En ik ge- Pierre Bokma: een koning die zich er niet loof dat hij dan minder ironisch is dan het lijkt. Dat hij zo sluw is, maakt de zaak alleen maar erger. De oorlog die op het toneel gevoerd wordt, mag dan gespeeld zijn. Maar de echte oorlo gen, worden die niet ook begonnen door zulke houwdegens wier slim heid ongrijpbaar is? Voorstelling: 'Henry V' van Shakespeare. Vertaling: Dolf Ver spoor. Regie: Titus Tiel Groenes tege. Decor: Frank Raven en Hil- degard v.d. Heijden. Kostuums: Yan Tax. Licht: Reinier Twee- beeke. Spel: Pierre Bokma, Ma rieke van der Pol, Michael van Buuren e.a. Gezien: 2 maart Stadsschouwburg Amsterdam. In Leidse Schouwburg op 8 en 9 maart. Concert door het Christelijk Vocaal Ensem ble. o.l.v Stephen Kavelaar; werken van Bach en Handel, met medew van solisten en het Randstedelijk Begeleidmgsorkest. al daar nog vanavond. VOORSCHOTEN - Stel je eens voor dat de beroemde passionen van Bach helemaal niet zouden bestaan! Dit was namelijk het ge val toen Bach pas 19 jaar oud was en de even jonge componist Han del zijn eigen Johannes Passion in première liet gaan. Als we deze compositie zo beluisteren kun nen we de aparte verdienste er van beter waarderen. Gisteravond klonk dit zelden gespeelde werk in de qua akoes tiek zeer geschikte Laurentius- kerk aan de Voorschotense Leid- seweg. Opvallend zijn de strakke rolverdelingen van de zangers. De eerste tenor als evangelist-ver- teller, de bas als Christus en de altsolist als Pilatus. Deze laatste rol werd heel toepasselijk door een man gezongen, de counter tenor Sytse Buwalda. In de loop van de avond groeide hij in zijn rol van weifelende politicus die iedereen zijn zin wil geven en die alleen heel beslist is over het op schrift onder het kruis ("Wat ik geschreven heb, dat heb ik ge schreven"). Het af en toe bijna opera-achtige karakter wist Buwalda overtuigend voor het voetlicht te halen. Heel fraai wa ren ook de bijdragen van de so praan Jorine Samson, bij voor beeld in het poëtische duet met tweede tenor Geert Berghs "Schauet, mein Jesus ist Rosen zu gleichen". Betrouwbare bijdragen waren er van de tenor-evangelist Timo thy Neill Johnson en de Chnstus- bafl Marcel Moester, van wie de laatste de meeste betrokkenheid liet horen. Het koor vertolkt in deze Han- del-compositie de rol van de vij andige schare Joden en die werd pittig vertolkt door het Voorscho- tens Christelijk Vocaal Ensemble onder de geconcentreerde leiding van Stephen Kavelaar. Geen ko ralen zoals in Bach's passionen, wèl een slotkoor, een wiegend "Schlafe wohl" waarin het koor eindelijk tot rust komt. Het Rand stedelijk Begeleidingsorkest was weer geroutineerd van de partij en de ervaren concertmeester Pleun van der Linden speelde een mooie vioolsolo in de sopraanaria 'Durch dein Gefangnis". een ori gineel gedeelte met vreemde sprongen naar beneden en weer naar boven. Voor de pauze was nog uitge voerd: Bach's cantate 78 "Jesu, der den meine Seele". waarvan het thema ook op de lijdenstijd aansluit. Ook hier gedegen bijdra gen en boeiende momenten, hoe wel in het eerste deel het koor enigszins overstemd werd door het orkest. Gelukkig versterkt in dit openingskoor een hoorn de cantus firmus in de sopraanpartij van het koor, zodat alles verstaan baar bleef. Kortom, een interessant pro gramma dat ook vanavond 20.15 nog eens in dezelfde kerk te ho ren zal zijn. FRANK DEN HERDER ROTTERDAM (ANP) - De dichtersweek Poetry International wordt dit jaar van zaterdag 22 juni tot zaterdag 29 juni in de Rotterdamse Doelen ge houden. Poetry staat dan voor een deel in het teken van Afrikaanse poezie. Er komen zeven of acht dichters uit verscheidene landen in Afrika en het Caraibische gebied naar Nederland. Een selectie wordt gemaakt door de Zuid-Afrikaanse dichter Breyten Breytenbach en andere deskundigen. Daarnaast zijn er meer dan twintig deelnemers uit vele landen, waaron der Nederland en Vlaanderen. De vroegere Liverpool School. Adrian Hen ri. Roger McCough en Brian Patten, komt met een eigen muziekgroep naar Rotterdam. Ook worden er Chinese, Arabische en Israëlische dichters ver wacht op Poetry. Nederlandse dichters op de lijst van deelnemers zijn Elly de Waard, Toon Tellegen en Luuk Gruwez. Als voorloper op het Poetry International wordt vrijdag 12 en zaterdag 13 april in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag 'Poetry in Den Haag' georganiseerd. Een gecombineerd optreden van Remco Campert en Maar ten Altena en 'De Magie Box', een poezie en beeldende-kunstproject, vor men het uitgangspunt voor dit weekeinde. Voor 'Poetry in Den Haag' zijn onder anderen Gust Gils, Neeltje Maria Min, Juul Deelder en Willem Wilmink uitgenodigd. AMSTERDAM Simon Vinkenoog bekijkt samen met zijn partner de boeken die de Amsterdamse Stadsschouw burg gistqren versierden tijdens het jaarlijkse Boekenbal, de traditionele opening van Boekenweek. de Hilversum wil Gooiland verkopen HILVERSUM (ANP) - B en W van Hilversum hebben de gemeente raad voorgesteld het theater- en ho- recacomplex Gooiland en het ten toonstellingscomplex van de Expo- hal te verkopen. De gemeente is in ernstige geldnood en wil daar op die manier wat aan doen. Het 'jonge monument' Gooiland van de architect Duiker kwam eni ge jaren geleden al in het nieuws toen de gemeente voor restauratie van onder meer dit complex het schilderij 'Compositie met twee lij nen' van Piet Mondriaan verkocht. Dat leidde tot veel commotie in ver gaderingen van de Hilversumse raad. Voor de inmiddels voltooide restauratie van Gooiland ontving de gemeente ook subsidie van het Rijk. De totale bezuinigingsoperatie moet Hilversum tot 1996 zeker vijf tien miljoen gulden opleveren. In mei neemt de Hilversumse gemeen teraad een besluit over de bezuini gingsvoorstellen. AMSTERDAM - Schrijvers op reis? Hoezo, schrijvers op reis? De schrijvers die van zichzelf vinden dat ze er iets toe doen waren gister avond te bezichtigen op het boeken bal, aan de vooravond van de 56e Boekenweek, die wordt gehouden van 6 tot en met 26 maart. Het thema is inmiddels bekend: schrijvers op Belangrijkste gast in de Amster damse Stadsschouwburg was uiter aard de schrijver van het boeken weekgeschenk 1991, Cees Noote- boom. Cees uit te spreken met een 's'. Zijn volgende boek heet Cata strofaal Continent ('satastrofaal sontinent"). Dat viel op te maken uit het optreden van cabaret Zak en As, bestaande uit Erik van Muiswinkel. Justus van Oei en Diederik van Vleuten. Een flitsend optreden met prima teksten en een eenvoudige maar doeltreffende presentatie, ge heel toegesneden op het thema: de reizende schrijver. Een uitstekend uitgangspunt voor een aantal sick jokes. Bijvoor beeld over het grote aantal schrij vers dat het afgelopen jaar overle den is: Hans Faverey, K.L. Poll, Renate Rubinstein, om er maar een paar te noemen. Nee, niet klagen over die lege stoel naast u, en dat u best een extra kaartje had kunnen krijgen. Die stoel is leeg omdat de schrijver er niet meer is. Hahaha. Bergbeklimmer Bart Vos, bunge lend aan een touw vanaf een hoge berg in een exotisch land. Mono loog aan zijn uitgever: de hoofd stukken van zijn nieuwe boek heeft Vos verdeeld over de medebergbe klimmers. Helaas, met de hoofd stukken een tot en met vijf liep het niet best af. Vermist of neergestort. Een lied over de mediashow van CNN: 'see CNN'. Een imitatie-Van Dis komt vertellen dat hij helaas met zijn programma moet stoppen. Want de beste schrijver van Neder land kan hij niet interviewen. Dat is? Inderdaad. Van Dis zelf. Flauw, flauw, flauw, maar ook wel een beetje leuk. Net als het hele boekenbal flauw is en ook wel een beetje leuk. Want Boudewijn Buch was er voor de verandering niet, waardoor het wel lekker rustig was. zoals Zak en As terecht opmerkte. En het was toch nog druk genoeg, voor wie lol heeft in hotemetoten- bekijken. Cees Nooteboom was er dus. erg bruin. Lieve Joris, erg bleek. Anja Meulenbelt, erg roodharig. En Ma rion Bloem, erg mooi. De meest be jubelde debutante van de afgelopen anderhalve maand, Connie Palmen, was er natuurlijk ook, zoals een aan tal jaar geleden Tessa de Loo aan wezig was als idem dito. Harry Mu- lisch is er altijd. En burgemeester Ed van Thi jn was er, wat het geheel het onmisbare officiële tintje gaf. De mensen en de namen. Leon de Winter, Theo Sontrop, Yvonne Kroonenberg, Marjan Berk, Rudolf Geel. en nog veel meer schrijvers. Playboy Theo Kars. De lelijkste en de langste criticus van Nederland, te weten Rob Schouten en Tom van Deel. Beiden dichters ook. Aardige acts er omheen, men hoeft zich op het boekenbal niet te vervelen. Wazige dames en mallotige heren spreken iedereen aan in gebroken namaak-Duits. Wat valt er verder over het boe kenbal te melden Niet zoveeL Mensen uit het boekenvak, schrij vers, uitgevers, journalisten, zien el kaar. drinken een glas en kijken naar elkaar. Er wordt gepraat, ge luisterd, geroddeld en gedanst. Zoals op elk feestje. DEN HAAG (ANP) - Het Nationale Toneel brengt in oktober van dit jaar de Nacht van Schmelzer als to neelstuk. Het script wordt op dit moment nog geschreven door Mar tin van Amerongen. Het is in de nacht van 14 op 15 ok tober precies 25 jaar geleden dat de Katholieke Volkspartij (KVP) on der leiding van Norbert Schmelzer het centrum-linkse kabinet van pre mier Cals liet struikelen. Het had toen nog maar anderhalf jaar be staan en viel over het financiële be leid. Nieuwe zakelijk leider Ned. Bachvereniging AMSTERDAM (ANP) Lisette Pe- ters is de nieuwe zakelijk leider van De Nederlandse Bachveremging. Zij volgt drs. Finette Jacobs op. die enige tijd geleden heeft besloten haar dienstverband te beeindigen. Peters heeft van 1987 tot 1989 ge werkt als hoofd marketing en pu blic relations bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. ook echt in de Tweede Kamer op te voeren. Als dat niet mogelijk is, zal er naar een andere plek op het Bin nenhof worden gezocht. Het stuk zal worden geregisseerd door Jules Royaards. Bijna het hele ensemble zal meedoen, maar de rol len zijn nog niet verdeeld. 'De Nacht van Schmelzer' wordt slechts één week opgevoerd. De première is ge pland op 7 oktober. Het Nationale Toneel begint het nieuwe seizoen op 20 september met 'Een ideale echtgenoot' van Os car Wilde in een regie van Hans Croiset, de artistiek leider van het Nationale Toneel. Een week later volgt al de tweede premiere van het nijvere gezelschap: 'Heldenplatz' van Thomas Bernhard in een regie van Leonard Frank. Na 'De nacht van Schmelzer' vol gen dit jaar nog 'Cerceau' van Vik tor Slavkin en 'Slotkoor' van Croi- set's lieveling Botho Strauss. Voor volgend jaar staan nog op het pro gramma 'Bouwmeester Solness' van Hendrik Ibsen. 'Wachten op Godot' van Samuel Beckett (in het kader van het Beckett-festival in april). 'Een Zwarte Pool' van Karst Woudstra en 'Ifigenia in Tauris' van Goethe PARIJS Twee dansers van het Nederlands Dans Theater in het bal let 'Kaguyamine' in de Parijse Ope ra. Het ballet ging daar gisteravond in première in aanwezigheid nan koningin Beatrix, die een staatsbe zoek aan Frankrijk brengt, en de Franse president Mitterrand. De galavoorstelling, aangeboden door de koningin, vormde een van de hoogtepunten van het koninklijk bezoek aan Frankrijk. Jxri Kyhan verzorgde de choreografie op mu ziek van Makilshii. (totoAFP) Aanwinsten voor Van Gogh Museum AMSTERDAM (ANP) - Het Van Goghmuseum in Amsterdam heeft onlangs een schilderij van Johan Barthold Jongkind (1819-1891) ge kocht. Het panoramische olieverf schilderij laat een bocht zien in de rivier de Isere in Frankrijk. Het doek met het opschrift Gren oble 2 Juin 1885' is 33 x 56 cm groot en is afkomstig uit de Nederlandse kunsthandel. Het museum heeft ook veertien etsen van Willem Witscn (1860-1923) verworven. De etsen zijn geschon ken door de Stichting Vrienden van het Van Goghmuseum De serie heeft voor het merendeel thema's uit het Brabantse boerenleven als onderwerp. Het schilderij van Jong kind is opgenomen in de tentoon stelling 'De schilders van Tachtig' die van 1 maart tot en 26 mei wordt gehouden. De prenten van Witsen krijgen een plaatsje op de expositie 'Vyf jaar aanwinsten' later dit jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21