'Publieke omroep is
geen snelle beslisser'
O
Herman van Wijk verlaat
de VARA binnenkort
Youp van 't Hek sleept
Story voor de rechter
Boekenweek
PAGINA 26
DINSDAG 5 MAART 1991
Van onze correspondent
Ale van Dijk
HILVERSUM (GPD) "Wal
bij de Nederlandse publieke
omroep vooral ontbreekt is de
mogelijkheid snel te beslissen
en in de programmering op ver
anderende omstandigheden
snel in te spelen. Wij zijn dank
zij een professionele organisa
tie in staat snel te beslissen en
spelen, als het moet van uur tot
uur, onmiddellijk in op veran
derende omstandigheden. Mar
cel van Dam heeft dat in Hil
versum nog het beste begre
pen".
Deze richting 'Hilversum' uit
gesproken woorden komen uit
de mond van Henri Roemers, se
cretaris-generaal van RTL 4. de
commerciële tv-zender waarte
gen de Gooise omroepen zich nu
al maanden vergeefs trachten te
mobiliseren. De RTL 4-topman
"Ik betreur, dat de Hilversumse
omroepen zo moeizaam tot een
strijdbare reorganisatie komen.
Ik snap ook niet. dat ze zo in pa
niek zijn. Wij zijn er helemaal
niet op uit de publieke omroep
van de radio- en tv-markt te ver
dringen. Integendeel: Wij zijn in
de toekomst tevreden met het
behoud van een marktaandeel
van tussen de 25 en 30 procent.
Als we maar marktleider zijn. dat
is voor ons voldoende. Wij willen
graag, dat er een publieke om
roep blijft bestaan".
Schaakbord
De Hilversumse discussies ver
tonen nog altijd het beeld van de
afgelopen twintig jaar: Iedere be
stuurder zit achter zijn bureau af
te wachten welke zet de collega
doet op het omroepschaakbord.
De angst, dat de ander ten slotte
beter uit de strijd tevoorschijn
komt, is verschrikkelijk groot.
VARA-voorzitter Marcel van
NCRV-vergadering
in Stadsgehoorzaal
LEIDEN - Onder de titel 'NCR-
V's Ronde van Nederland' houdt
de NCRV op donderdag 21
maart, voor de provincie Zuid-
Holland Noord een ledenverga
dering in de Stadsgehoorzaal te
Leiden. Op de agenda staan een
toespraak van NCRV-voorzitter
A. Herstel, een aantal huishoude
lijke zaken en discussie.
Na de pauze presenteert Peter
Plaisier een kwis, waaraan be
zoekers uit de zaal kunnen mee
doen. Ter afsluiting geeft een
kerngroep uit het gospelkoor
Choral uit Vollenhove een mini-
concert. De vergadering begint
om 19.30 uur (zaal open vanaf
18.45).
VARA-voorzitter Marcel van
Dam: "TROS en Veronica zien
liever twee zwakke dan twee
sterke netten naast zich".
Dam geeft een voorbeeld van een
veldslag in de Hilversumse om-
roepoorlog: "Omroepen als
TROS en Veronica handhaven
liever de huidige situatie waarin
Nederland 3 heel weinig concur-
Een lachende Vera Mann met bloemen en kunstwerk, (foto anp»
Export Prijs voor Vera Mann
AMSTERDAM (ANP) - Kleinkunstenares Vera Mann heeft gis
teren de Pall Mali Export Prijs 1990 van de gelijknamige stich
ting gekregen. De prijs bestaat uit een replica van een kunst
werk gemaakt door Yvonne Kracht uit Amsterdam en een beurs
van 15.000 gulden. Vera Mann is momenteel te zien in de musical
'Les Misêrables' waarin zij de rol speelt van Eponine, de dochter
van de herbergier.
De jury is van oordeel dat de 27-jarige Vera Mann niet alleen
over het talent beschikt een rol vakkundig op de planken te zet
ten. maar dat zij ook heeft getoond zorgvuldig met dit talent om
te gaan. In de jury zaten W'im Bary (voorzitter). Martine Bijl. Si-
mone de Waard, Ruud Kuyper en Hans van Willigenburg.
i het gospelkoor Choral komen i
HILVERSUM (GPD) - Drs
Herman van Wijk (57) zal op 25
mei in de vergadering van de ver
enigingsraad van de VARA zijn
functie als waarnemend VARA-
voorzitter neerleggen. Van Wijk
geeft twee redenen voor zijn be
sluit. Hij vindt dat na vijftien jaar
verandering i
BEVERLEY HILLS Ginger Rogers, de grote ster uit de dans
films met Fred Astaire, wordt gekust door een andere hoogbejaar- de tijd
de ster van het witte doek, James Stewart. De Hollywood legendes gebroken. Bovendien vindt hij
ontmoetten elkaar tijdens een inzamelingsactie voor kinderen i
Beverley Hills. (foto a
dat de afslanking van de VARA
niet zonder gevolgen voor de top
kan blijven.
Van Wijk werd in 1976 door de
VARA benoemd tot omroep-
secretaris. Van 1982 tot 1985 was
hij lid van de Raad van beheer
van de NOS. In 1985 aanvaardde
hij zijn huidige functie als waar
nemend voorzitter van de
VARA. Hij is tevens VARA-ver-
tegenwoordiger in het NOS-be-
stuur.
HAARLEM (GPD) Cabaretier Youp van 't Hek heeft het
weekblad Story voor de rechter gesleept. Van 't Hek eiste giste
ren in kort geding voor de president van de Haarlemse rechtbank
rectificatie en een schadevergoeding. Het blad plaatste begin fe
bruari een interview zonder de cabaretier zelf te hebben gespro
ken.
Story, een uitgave van VNU-dochter Uitgeverij Spaarnestad,
wijdde drie pagina's aan Van 't Hek. Vele citaten wekken de in
druk dat het blad met de cabaretier contact heeft gehad. De in
leiding van het artikel eindigt met de zin: "Youp van 't Hek aan
het woord over zijn jeugd en zijn, vrijwel onbekende, privéle-
Van 't Hek heeft echter nooit met Story gesproken. Hij heeft
publiekelijk meerdere malen gezegd niets te maken te willen
hebben met roddel-bladen als Story. De uitvoerige citaten zou
den zijn 'gepikt' uit eerdere interviews in andere bladen en voor
de rest zijn verzonnen. De cabaretier zegt dat Story daarmee on
rechtmatig handelt. Volgens advocaat mr. G. J. Kemper tast het
artikel de integriteit van Van 't Hek aan. Ook zou het in strijd
zijn met het auteursrecht.
Kemper vroeg de Haarlemse vice-rechtbankprcsident mr. J. J.
Matthijssen vanmorgen om Story te veroordelen tot het plaatsen
van een rectificatie. Daarnaast zou het blad een schadevergoe
ding van 50.000 gulden moeten betalen om het leed dat de cabe-
ratier is aangedaan enigzins te verzachten.
rentie te bieden heeft. Vanwege
hun commerciële aspiraties zien
zij liever twee zwakke dan twee
sterke netten naast zich".
Geen grote omroep wil de last
van de EO op de eigen zender: De
EO past voor een plaats op de
'commerciële zender Veronica-
TROS' en is bereid tot de Raad
van State uit te vechten om plaat
sing op dat net te voorkomen.
Onzekerheid over tal van mo
gelijke toekomstige scenario's
brengt evenveel conflictstof met
zich mee. Bijvoorbeeld: Hoe ont
wikkelen Veronica en TROS zich
in het toekomstige commerciële
circuit? Cees Wolzak, algemeen
directeur van de TROS: "RTL 4
geeft het voorbeeld hoe we moe
ten programmeren en dat voor
beeld willen we volgen".
RTL 4-topman Roemers zegt:
"Hoe ze het ook allemaal gaan re
gelen, wij bewandelen hoe dan
ook onze eigen weg. Wij passen
ons onmiddellijk aan nieuwe
omstandigheden aan. Als wij
naast RTL 4 de nieuwe zender
RTL 5 opzetten (met alleen
films), dan mikken we desnoods
bij de start op een marktaandeel
van één procent. Er zijn altijd ad
verteerders te vinden, die voor
die doelgroep belangstelling
hebben. Wij doen alles stapje
voor stapje, maar we zorgen er
wel voor, dat we anderen een
stapje voor blijven in onze pro
grammering".
Morgen begint de Boekenweek,
een reisboekenweek dit keer,
want het reisverhaal wordt de
komende tijd extra in de aan
dacht van de lezers aanbevolen.
Dat is een goede zaak, aange
zien de Nederlandse letteren
baat hebben bij een wijde blik.
Nederlandse schrijvers zijn im
mers maar al te zeer geneigd
een heel oeuvre op hun jeugd
herinneringen te vestigen.
Maarten 't Hart zal bijvoor
beeld wel nooit uitgepraat ra
ken over zijn geboorteplaats
Maassluisbij het volkstuintje
van vader 't Hart stond een
bord met "Buitenland" erop,
waarmee werd aangegeven dat
men zich ter plekke al ver ge
noeg van de huiselijke haard
had verwijderd.
Waar 't Hart het liefst over
zijn geboorteplaats schrijft,
daar schrijven de meeste ande
re auteurs bij voorkeur over
hun nieuwe woonplaats, over
de Beethovenstraat en het Vale-
riusplein, over het Amsterdam
se Oud-Zuid dus, het geografi
sche en literaire brandpunt van
Nederland. Buiten de Randstad
zijn schrijvers, net als zink-
viooltjes en boommarters, zo
schaars datje ze met een kaars
je moet zoeken.
Alleen de universiteit vormt
in de provincie een belangrijke
biotoop voor romanciers en
dichters. De rest is verhuisd
naar Oud-Zuid. het resultaat
van de "vrijwillige diaspora
naar het Westen", zoals schrij
ver en criticus Ab Visser het
eens uitdrukte.
Van allerlei kanten wordt de
laatste tijd monkelend gerea
geerd op het reisthemet van de
Boekenweek. Martin van
Amerongen, vroeger werkzaam
bij de Friese redactie van Het
Vrije Volk, maar nu als import-
Amsterdammer al jarenlang
een spreekbuis van de grachten
j e
Oerrit jan Zwier
gordel, vindt dat de schrijver
buiten het stedelijk milieu niets
te zoeken heeft: "Echte litera
tuur laat het platteland terzijde
liggen, echte literatuur speelt
zich af in de grote tot middel
grote steden, liefst in het milieu
van goedopgevoede intellectue
len die elkander met filosofische
"wise cracks" om de oren
slaan". Mogelijk dat deze woor
den enigszins badinerend be
doeld zijn, maar het snobisme
erachter kan daarmee niet ver
bloemd worden.
Tot mijn verbazing wordt ook
de Vlaming Herman Brussel
mans, een van de grootste meel
ballen die de huidige literatuur
rijk is, hier en daar opgevoerd
als iemand die op koddige wijze
de draak heeft gestoken met al
die bruinverbrande reisschrij-
vers. In de boeken van Brussel
mans is voortdurend een luste
loze navelstaarder aan het
woord, die veel te veel bier dr
inkt en dus veel te vaak plast, en
die de lezer verveelt met een ein
deloze reeks slappe grappen op
het niveau van de brugklas. Als
er in de Lage Landen een schrij
ver is die zijn sloffen eens voor
wandelschoenen moet verruilen
en eens een kijkje achter de ein
der moet nemen, dan is het Her
man Brusselmans wel.
Dat de literaire kritiek niet
blij is met een reisboekenweek,
verbaast mij overigens in het
geheel niet. De vaderlandse kri
tiek heeft zich altijd negatief te
genover het reisboek opgesteld.
Dat is dan ook de voornaamste
reden dat het reisverhaal hier,
in tegenstelling tot de situatie in
Engeland en Amerika, niet tot
wasdom gekomen is. Het kon
hoogstens getolereerd worden
als een tussendoortje, om de
leemte tussen het schrijven van
rojnans op te vullen. Het zou in
teressant zijn om eens na te
gaan in welke bewoordingen de
critici vroeger de reisverhalen
van bijvoorbeeld Marcellus
Emants, Louis Couperus en A.
den Doolaard bespraken, als ze
al de moeite namen daarop in
geschrifte te reageren. Het is
dan ook niet dankzij de kritiek
dat het reisboek in Nederland
zich tot een levensvatbaar genre
begint te ontwikkelen, maar
dankzij de lezers. Zij stellen na
melijk wel degelijk belang in de
persoonlijke wijze waarop
schrijvers en journalisten over
andere landen en culturen
schrijven.
Cees Nooteboom, de schrijver
van het Boekenweekgeschenk,
heeft zich vaak beklaagd over
de houding van de literaire kri
tiek tegenover het reisverhaal.
"Een slechte roman krijgt hier
veel meer aandacht dan een
goed reisboek", mopperde hij
eens. Hoe juist en actueel die
vaststelling was, werd mij dui
delijk toen de cultuurchef van
een landelijke krant mij on
langs vroeg of ik reisboeken
voor hem wilde bespreken. Va
ker dan een of twee keer per
jaar hoefde hij geen beroep op
mij te doen, zei hij, want zoveel
goede reisboekeyi verschenen er
immers niet. Ik heb geweigerd.
Waarom zou ik twee keer per
jaar aandacht vragen voor een
genre in een krant die de rest
van het jaar wordt overspoeld
door recensies van romans over
Oud-Zuid en het gezever van
daar woonachtige
voede intellectuelen'"!
PE MEESTE POLITIEKE P/4RTI3-
EN KLAGEN PAT HUN
LEDENTAL
SLINKT..