'Ze zetten hun verleden bij de vuilnisbak' ROEKEN 'Oostduitsers worden gezien als de nieuwe Turken' Vormgever Michael Kolf werkt met gehate Oostduitse design J B IJ L A G E Van onze redacteur Homme Siebenga Het begon allemaal in november 1989. De Bloemendaler Kolf, die een jaar eerder zijn geboorteland West-Duitsland verruilde voor Ne derland, zat aan de buis gekluisterd om de historische beelden van de val van de Berlijnse muur te volgen. De emotionele taferelen grepen hem zo bij de strot, dat hij nog de zelfde dag naar Berlijn afreisde om het allemaal van dichtbij mee te ma ken en op super 8-film vast te leg gen. "Ik werd er als een magneet naar toe getrokken. Ik móest zien wat voor veranderingen er plaats grepen. Ik heb daar echt in een tran- ce-achtige toestand rondgedwaald tussen de feestende mensen." Kolf is student aan de grafische afdeling van de Amsterdamse Riet veldacademie en vanuit die achter grond wilde hij eenmaal terugge keerd in Nederland een tentoon stelling wijden aan de omwente ling. Daarvoor bleek hij echter over te weinig materiaal te beschikken Het meest spectaculaire souvenir van zijn reis door het voormalige Oost-Duitsland staat bij grafisch vormgever Michael Kolf voor de deur: een lichtblauwe 26 jaar oude Wartburg. Een enorme stationcar waar nog geen roestplekje op zit en die door de oerdegelijke vormgeving in een oogopslag herkenbaar is als een Oostblok-produkt. De koop werd op de markt van Weimar beklonken met een simpele handklap. Kolf: "De eigenaar moest hem kwijt omdat hij net een nieuwe Toyota had gekocht. Alle Oostduitsers schaffen Japanse en Westduitse wagens aan. Nu ze de kans krijgen, willen ze zo snel mogelijk van het verleden af". werkje van het ministerie van bin nenlandse zaken met daarop het stempel Vertrauliche Sachen, prachtig drukwerk uit de grafische stad Leipzig, een handleiding voor lijkschouwers, een Oostduits un dergroundblad, Russische kinder boeken. Kolf: "Ik had echt auto's vol van dit soort boekjes mee kun- Kolf was in eerste instantie van plan zijn indrukken en zijn materiaal te verwerken in een boek met zowel beeld- als tekstfragmenten. Inmid dels heeft hij het roer drastisch om gegooid en werkt hij aan een serie van 15 affiches, afgedrukt op blik ken platen. Het wordt zijn eindexa menproject aan de Rietveldacade mie. "Ik heb me nu ten doel gesteld mijn indrukken samen te ballen in hele sterke beelden en op die ma nier een tijdsbeeld te schetsen. Ik ben tenslotte vormgever". Kolf zit nog middenin het creatie ve proces, maar uit zijn schetsen en eerste proeven blijkt al enigszins wat hem voor ogen staat. Elk affiche zal bestaan uit twee sterk contraste rende beeldelementen die de bot sing tussen het oude en het nieuwe symboliseren. Een voorbeeld: on der een levensgroot beeldmerk van een bekend sigarettenmerk wordt in plaats van het gebruikelijke hoofd van een cowboy het portret afgedrukt van een werkeloze Tra- bant-arbeider met een ontredderde blik in de ogen. Kolf: "Ik ben niet in politiek geïnteresseerd, maar in mensen en hoe die uit het politieke proces te voorschijn komen. Dat wil ik in essentie weergeven". Naast de affiches wil Kolf toch ook een begeleidend boekwerkje uitgeven met teksten, foto's en an dere materialen. Om dat deel van het project af te ronden is hij van plan naar Duitsland terug te keren waarschijnlijk komende zomer. Kolf: "Ik heb drieënhalve week rondgereisd en in die tijd ben ik op getrokken met mensen uit alle la gen van de bevolking: arbeiders, studenten, kunstenaars. Daar heb ik hele diepe contacten aan overge houden; dat blijkt wel uit de brie ven die ik nog steeds ontvang. Ik ga dus niet alleen terug om nog meer materiaal te verzamelen, maar ook om te zien hoe het er nu met de men sen voorstaat" en miste hij nog de vereiste afstand tot het onderwerp. Exact een jaar na zijn eerste reis, keerde Kolf dit maal zorgvuldig voorbereid terug naar Duitsland en reisde hij naar Berlijn, de Poolse grens, Cottbus, Senftenberg, Dresden, Karl-Marx- Stadt Weimar en Leipzig. "Ik trof een land aan dat als het ware in een draaikolk verkeerde door de ra zendsnelle verwesterlijking die plaatsvond. De bevolking leek vol komen ontredderd door het moor dende tempo waarin de veranderin gen zich voltrokken. Van de euforie was niets meer over." Met zijn vormgeversoog viel het Kolf onmiddellijk op dat de bevol king zich in allerijl van alle voorwer pen ontdeed waaraan het gehate verleden kleefde. In de steden trof hij midden op straat defecte Tra- bantjes aan, inderhaast achtergela ten door eigenaren die het niet de moeite waard vonden het wrak zelfs maar weg te slepen. Straatnaam bordjes met communistische na men bleken overgekalkt, en de eer ste Beate Uhse pornoshops waren in de vorm van stalen containers als noodwinkels in de straten neer ge poot. De prachtige neonlichtrecla mes boven winkels werden in hoog tempo weggesloopt, om plaats te maken voor een overdaad aan king size reclame-affiches van Westerse sigarettenmerken. Kolf beschouwt het als een groot schalige vernietiging van waarde vol cultuurgoed. "Ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen wil len afrekenen met hun verleden en dat ze de waarde van al die objecten niet inzien. Maar ik weet zeker dat het te snel gaat en dat ze er spijt van zullen krijgen. Daarom heb ik ge probeerd om zoveel mogelijk vast te leggen van wat voorgoed dreigt te verdwijnen". In de stad Zwickau zag Kolf de laatste Trabant cabriolet van de lo pende band rollen. Hij maakte uit gebreide interviews met de arbei ders en legde hun portretten vast op de gevoelige plaat. Hij zwierf door de steden en fotografeerde het ver val van het Oostduitse stadsbeeld en de oprukkende Westerse beeld cultuur. Rijke vindplaatsen tijdens zijn speurtocht waren de vuiniscon- tainers waarin de Oostduitsers alles dumpten wat ook maar iets met het oude regime had uit te staan. Een willekeurige greep uit de oogst van Kolfs strooptochten: een boek- Michael Kolf naast zijn Wartburg-stationcar, die hij in de voormalige DDR aanschafte. In zijn binnenkort te verschijnen boek Over de Muur laat schrijver Joost Niemöller dertig zeer uiteenlopende voormalige DDR-burgers aan het woord komen. Van een door de Russen gehersenspoelde ex- SS-er tot een voormalige directrice van een staatsbedrijf. Niemöller reisde vorig jaar naar Duitsland om de gevolgen van de Wiedervereinigung op te tekenen uit de mond van ontredderde mensen. Over het politiek opportunisme van de Duitse ziel en de vernederingen die de nieuwe tweederangsburgers moeten slikken. Van onze medewerker Bert Kuipers "Het gevoel voortdurend vernederd te worden, is groot." constateert Joost Niemöller. Hij reisde vorig jaar september door de voormalige DDR op zoek naar voetnoten bü de eigentijdse geschiedschrijving. Hij voerde talloze gesprekken met de meest uiteenlopende Oostduitsers, noteerde levensbeschrijvingen van geslagen, en in verwarring verke rende, mensen. "Ik heb getracht me heel terug houdend op te stellen tijdens de ge sprekken", zegt Niemöller. "Mijn openingsvraag was steeds dezelfde en volstrekt neutraal: 'Waar bent u geboren en wanneer?' Het blijkt dan dat mensen beginnen te vertel len en dat hun verhaal een heel na tuurlijk verloop krijgt, sterker nog, literaire trekken begint te verto- "Al die verhalen hebben een be paalde tijdsduur. Drie uur onge veer, en dan is het op. Een leven sa mengebald en verteld in zo'n korte tijdsduur vond ik heel interessant. Ik hoefde er achteraf ook weinig aan te sleutelen omdat je bij de meeste mensen die ik ondervroeg allerlei literaire dingen in hun ver haal aantreft: ze maken vanzelf vooruitwijzingen, houden spanning achter, verwijzen terug, enzovoorts. Het zyn dingen die mensen blijk baar automatisch doen. Je moet op passen dat je dan niet in een politie ke discussie verzeild raakt. Wat bij sommigen natuurlijk wel gebeurde en dat haalt dan niets uit. Ik heb ge probeerd alles binnen het raam werk van hun eigen leven te zien en het anekdotische daaruit te bena drukken". Hitlerjugend Het beeld van de Oostduitser zoals dat in Niemöllers boek naar voren komt, is natuurlijk allesbehalve re presentatief voor een volksaard. Duidelijk wordt wel dat het in de meeste gevallen om mensen gaat, bu wie de grond onder de voeten is weggeslagen. "Ik ben niets meer," zegt bijvoor beeld de directrice van een voorma lig staatsbedrijf. Een tamelijk on schuldig geval, met minieme schaamte en schuld. Maar waar de een zichzelf probeert te rechtvaardi gen, legt de ander een ongelooflijk aanpassingsvermogen aan de dag, een eigenschap die misschien wel eigen is aan de Duitse ziel. Vandaag zus, morgen zo. Hitleijugend-pak- kie uit, FDJ-kieltje an, en nu weer democraat. De moraal wordt versja cherd, politieke stelsels worden als jasjes aan- en uitgetrokken. Een door de Russen gehersen spoelde ex-SS-er bijvoorbeeld, leider van een landbouwcollectief ten tijde van Ulbricht en Honecker. Mein Kampf staat bij hem thuis in de boekenkast. Ten overstaan van zijn interviewer stapt hij met gemak over zijn verleden heen, alsof het de Ondanks die vernederingen be speurde Niemöller een toenemende interesse voor zelfonderzoek bij de Oostduitsers. "Men is nog steeds ge neigd om alles wat in feite met psy chologie te maken heeft als ideolo gie te benoemen. Aan psychologi sche factoren die je kunt aanwijzen in de levensbeschrijvingen van de mensen die ik gesproken heb, werd nooit aandacht geschonken. Ze zijn in het verleden eigenlijk onderge waardeerd, zoals de psychologie in zijn algemeenheid ontzettend on dergewaardeerd werd in de DDR. Dat was iets voor het decadente Westen. De Amerikanen gingen naar de therapeut. De socialistische mens deed dat niet". Dit Tussenlanding van Tim Krabbé. 'Me/ de wind in de rug dogen we hel haven/je binnen, gadegeslagen door een grote groep zeilers op hel dijkje, zeilers van hel Ihuisblijfsoorl, die hel uilvaren beschouwen als vragen om moeilijkheden en die de lijd doorbrengen aan de vasle wal, hopend da! er veel ongelukken gebeuren, zodat ze gelijk krijgen. Dit Koffers van G. L. van Lenncp. r Joost Niemöller: "Volgens een enquête wil veertig procent van de West-Berlijners de n gewoonste zaak van de wereld is. Niemöller: "Het fascisme bevat al lerlei elementen die samenhangen met de Duitse volksaard. Al of niet gehersenspoeld, hebben ze een so cialistische staat ingericht. Ze heb ben helemaal niet gezien dat ze ei genlijk op een behoorlijk fascis tische manier die staat hebben zit ten invullen. Verbijsterend". "Alles wat in feite met psycholo gie, met de mens zelf dus, te maken heeft, heeft men door de jaren heen met ideologie proberen af te doen. Het psychologische effect van de muur bijvoorbeeld. Je zit er achter, je voelt je gevangen en dan moet je dus allerlei dingen inbouwen die maken dat je hem niet ziet. Dat geldt ook voor andere dingen. Met behulp van de ideologie zijn aspec ten van psychologische aard steeds naar de achtergrond verdrongen. Dat komt er bij zo'n SS-er nog eens bovenop". Nieuwe Turken Maar de muur is gevallen. De eufo rie die volgde op de vreedzame re volutie is snel weggeëbd en de har de realiteit van de toenemende wer keloosheid, het gevoel economisch in de steek gelaten te worden, de eerste confrontatie met het kiezers bedrog in een democratie en vooral de vernedering door de Westduit sers hebben de nieuwe 'staatbur- gers' uit het oosten wantrouwend en soms bitter gemaakt. Niemöller: "Ze worden gezien als de nieuwe Turken. In West-Berlijn hoorde ik dat er een enquête was gehouden en daar kwam uit dat veertig procent van de West-Berlijners de muur te rug wilde!" 'De deur van onze bus wil niel meer sluiten. Eenoog rijdl door. Zo 'n vaart neemt 2ijn bus nu ook weer niel, wij rijden hooguit dertig kilomeier per uur. Nu de wind zo ongehinderd binnenkom!, moeten wij ook brillen op en sjaals voorde monden. Na een uur rijden en staren in bruine mist merk ik dat er lussen mijn borst en knieën een kleine zandheuvel Dit Een barbaar in China van Adriaan van Dis. 'Nauwelijks had de bus Reykjavik verlaten of de chauffeur zette de radio aan En nooit klonk er muziek, het leek of op Jfjsland een eeuwigdurend hoorspel bezig was. Terwijl de bus langs een grij2e baai en blauwige, sn eeu wgeslreeple bergwanden naar hel noorden holste, vochten gezwollen en barse stemmen hun conflicten uit met medeklinkers als stompen tegen je oor. 'Net alsof Hitler de waterstanden voorleest', had Nicole eens t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 22