Q
Oogstrelende fiimproduktie met een te fletse heldin
'Speelfilms zijn leuk, maar
mijn hart ligt in het theater'
De magische camera van Henry Plaat
René Daalder maakt SF-film
VRIJDAG 1 MAART 1991
PAGINA 23
Blokker heeft in 'Eline Vere' absoluut te veel gesnoeid
heeft een net gesponnen met heel
veel draden die pas tesamen hun
verstrikkend en verstikkende effect
hebben. Hoe meer draden je daar
van elimineert, des te minder over
tuigend werkt het effect van het net.
Blokker heeft absoluut te veel ge
snoeid, zo laat het zich aanzien maar
het zou goed kunnen dat er later in
een langere tv-versie van een hech
tere samenhang sprake blijkt te
zijn.
Het te schetsmatige script is al
een forse handicap, maar de moge
lijkheid tot identificatie wordt wel
heel erg bemoeilijkt met een Zwit
serse hoofdrolspeelster (Marianne
Basler) die geen flauw idee kan heb
ben welke mondbewegingen ze
dient te maken om later synchroon
te lopen met de stem van Margo Da
mes. Zoiets blijft irriteren en fatale
afstand scheppen, ondanks het feit
dat deze Marianne Basler breed uit
haalt om haar merkbaar niet gerin
ge acteertalent te demonstreren.
Maar toch legt ze het onmiddellijk
af tegen bij voorbeeld de sublieme
Aurore Clement die eveneens
Franstalig is, maar dat ook in de
film mag blijven en zo tante Elise
Vere in Brussel ijzersterk gestalte
geeft. Monique van de Ven als zus
Betsy en Thorn Hoffman als neef
Vincent (in september beiden met
een Gouden Kalf onderscheiden)
komen intussen wel uitstekend weg
met hun rollen. Michael York (als de
Amerikaan St. Clare) geeft méér
dan zijn bekende naam voor op het
affiche. Fraaie kleinere rollen spe
len ook zeker Mary Dresselhuys, Jo-
.han Leysen en Joop Admiraal.
Het fraaiste werk werd evenwel
verzet door de ontwerpers Ben van
Os en Jan Roelfs die niet alleen de
Brusselse en Haagse kringen bui
tengewoon gaaf en oogstrelend te
reconstrueren wisten, maar boven
dien excellente bijdragen leverden
aan een paar opera-fragmenten die
Kümel ensceneerde in de Konink
lijke Schouwburg. Het is vooral in
die en andere grote scènes dat de
Belg zich een eminent regisseur be
wijst, in vruchtbare samenwerking
met cameraman Eduard van der
Enden. Productioneel is Eline Vere
een film van bijzondere klasse, tot
stand gekomen met merkbaar grote
liefde voor het vak.
PIETER VAN LIEROP
Marianne Basler over rol Eline Vere:
AMSTERDAM - Haar ge
zicht is bijna doorschijnend
van vermoeidheid. Nog geen
uur terug van een lange reis
uit Afrika waar ze aan een
nieuw filmproject heeft ge
werkt, moet ze in de luxe
lounge van een Amsterdams
hotel alweer interviews ge
ven. Ook van haar eist de
roem zijn tol, verzucht ze iro
nisch.
De Zwitserse actrice Marianne
Basler (27), blond en breekbaar, is
een paar dagen in Nederland voor
de première van de nieuwe.Neder
landse speelfilm 'Eline Vere' naar
het gelijknamige boek van Louis
Couperus. Daarna reist ze weer af
naar woonplaats Parijs "om eens
heel lang uit te rusten".
Basler werd door de Belgische re
gisseur Harry Kumel gekozen voor
de rol van Eline Vere uit een groot
aantal Nederlandse en Vlaamse ac
trices. Haar acteerprestaties en haar
frêle en expressieve gezicht maak
ten haar ideaal voor de rol van Eline
Vere.
In de film wordt voornamelijk
Nederlands gesproken. Dat was
aanvankelijk een groot probleem
voor de Franstalige Basler. "Alhoe
wel ik een klein beetje Nederlands
spreek, omdat ik op mijn tiende
twee maanden met mijn grootmoe
der in Nederland heb gewoond.
Maar de meeste woorden ben ik na
tuurlijk allang vergeten". Met be
hulp van cassettes leerde ze de Ne
derlandse tekst, later werd haar rol
opnieuw ingesproken. "Het Neder
lands leren kostte me veel moeite,
maar verder heb ik heerlijk ge
werkt".
"Vooral met mijn tegenspelers
Thorn Hoffman (als neef Vincent -
red.) en Monique van de Ven (als
zus Betsy - red.) klikte het prima",
zegt ze glimlachend. "Ik begrijp dat
ze in Nederland topacteurs zijn,
maar daar was niets van te merken.
Ze hadden totaal geen 'maniertjes',
een euvel waaraan gevestigde ac
teurs in Frankrijk nogal eens lijden.
Het ging allemaal erg goed".
Onbekend
De 27-jarige Basler is in ons land
een onbekend gezicht, maar speel
de in Frankrijk toch al in vijftien
speelfilms, negen televisie-films en
zo'n twintig theaterrollen. "Ik
speelde de meest uiteenlopende ka
rakters. Dat vind ik ook de grootste
uitdaging; alles kunnen spelen, van
bijvoorbeeld een prostituée in de
speelfilm Rosa la Rose in '87, tot
Chimóne in het theaterstuk Révéla-
tin van Molière". Ook nu is ze al
weer druk bezig met een aantal
film-projecten "maar daar kan ik nu
nog weinig over zeggen het publiek
moet nog even afwachten".
De actrice noemt zichzelf een
echt theaterdier, ondanks al haar
activiteiten op filmgebied. "Ik sta al
vanaf mijn veertiende in het thea
ter. Mijn moeder was schrijfster, en
op cultureel gebied zeer breed ge
oriënteerd. Ze praatte veel met me
over theater, besprak toneelstuk
ken. Dat heeft mijn interesse voor
het toneel gewekt".
"Toen ik klein was speelde ik al
tijd toneel met mijn broertje op de
rommelzolder, zo'n echte ouderwet
se zolder met veel oude spullen, en
oude kleren. Dan beleefden we de
meest spannende avonturen. Ik ver
deelde de rollen, en hij was altijd de
slechterik. Ik vind het heerlijk om
te acteren, elke keer krijg ik weer
een stoot adrenaline, het geeft een
bijzonder soort energie".
Basler heeft de Zwitserse natio
naliteit, maar groeide voornamelijk
in Brussel op. Daar ging ze op haar
achttiende naar de toneelschool en
studeerde ze kunstgeschiedenis. Op
haar drieëntwintigste vertrok ze
naar Parijs, omdat ze vond dat haar
mogelijkheden in Brussel uitgeput
waren. In Parijs legde ze zich vooral
toe op film. "In films spelen is heer
lijk. alhoewel mijn hart in het thea
ter ligt. Maar ik wil zo breed moge
lijk bezig zijn, al mijn mogelijkhe
den ontdekken".
Scenario
Ze vertelt van haar voorkeur voor
stukken waarin niet alles wordt uit
gelegd; waar het publiek de eigen
fantasie op los kan laten om zelf een
invulling te geven aan de loop van
het verhaal, aan de gedachten en ge
voelens van de personages. "Er
moet wat te raden overblijven.
Daarom was ik ook meteen ver
kocht toen ik het scenario las van
Eline Vere. Heel subtiel. Ik ben niet
bekend met de Nederlandse litera
tuur, ik heb ook nog nooit wat van
Couperus gelezen maar het verhaal
raakte me diep. De onderhuidse
spanning, die door het hele verhaal
geweven is, het mysterieuze, dat
vind ik prachtig".
Eline Vere is een jonge rijke
vrouw die leeft in de burgerlijke
Haagse samenleving aan het einde
van de vorige eeuw. Ze heeft er
moeite mee om zich aan te passen
aan al die burgerlijke conventies;
heimelijk koestert ze dromen over
een groots en meeslepend leven.
Maar verblind door haar eigen illu
sies wordt ze constant geconfron
teerd met een veel minder mooie
werkelijkheid. Herhaaldelijke te
leurstellingen in het leven en de lief
de brengen haar uiteindelijk tot een
ongelukkig einde. Couperus
schreef het verhaal oorspronkelijk
in feuilleton-vorm voor de Haagse
dagblad 'Het Vaderland'.
"Het kostte me weinig moeite om
in de huid van Eline te kruipen, ik
voelde me erg met haar verbonden.
Ze is een hartstochtelijke vrouw, ze
smacht naar spanning in haar leven.
Ze doet me denken aan de vrouwen
uit de boeken van Arthur Sch-
nitzler', die ook leven in 'le fin de
siècle': vrouwen die de mogelijkhe
den gaan zien van een nieuw leven
wanneer het nog te vroeg om die
wens ook in vervulling te laten
gaan. Eline smacht naar meer vrij
heid, los van alle conventies, maar
ze mist de kracht. Ze heeft niet de
vleugels om boven alle burgerlijk
heid uit te stijgen. Ze had haar fami
lie moeten verlaten, de mensen die
haar op de grond hielden, maar dat
kon ze niet. Ze vlucht wel naar
Brussel, maar in haar hart kan ze de
vertrouwde omgeving niet loslaten.
En dat stort haar in het ongeluk".
UTRECHT (GPD) - De in Amerika woonachtige Nederlandse cineast Rene
Daalder neemt in april de opnamen ter hand van een sf-achtige filmfanta-
sie die Ecotopia gaat heten en die geproduceerd wordt door de Nederlan
ders Kees Kasander en Denis Wigman. Voor de 'art direction' zijn Jan
Roelfs en Ben van Os gecontracteerd. De rest van de crew is Amerikaans
evenals de cast die wordt aangevoerd door Balthazar Getty. Het-door Daal
der geschreven script vertelt het verhaal van twee overlevenden op aarde
na het verdwijnen van de ozonlaag.
DEN HAAG (GPD) - In 1981 won
Henri Plaat een Gouden Kalf voor
zijn korte film Spurs of Tango en in
1989 ontving hij het van het Amster
damse Fonds voor de Kunst de L.J.
Jordaanprijs voor zijn drie minuten
durende 2nd War Hats. In een aantal
filmhuizen (Utrecht, Nijmegen,
Den Haag, Arnhem en Amsterdam)
gaat de komende weken een over
zichtsprogramma draaien van het
werk van deze, ondanks zijn bekro
ningen, weinig bekende Nederland
se experimentalist.
Directe aanleiding voor het retro
spectief is Plaat's nieuwe (30 minu
ten durende) werkstuk Up Hill And
Down Dale.
Het experimentele in de cinema a
la Henri Plaat zit niet in het maken
van allerlei uitzonderlijke camera-
trucs en andere technische strapat-
sen, maar bestaat juist uit het afzien
van bijna alles wat film nadrukke
lijk en opdringerig maakt. Hoewel
Plaat zich in de jaren zeventig (het
tweeluik Sferen) en tachtig (Mada
me Ivonne) zich ook nog wel eens
wilde uitleven met geensceneerde
situaties, is hij in 1990 (Other
Thoughts en Up Hill And Down Da
le) terechtgekomen op wat ook ooit
het vertrekpunt van het medium ge
weest moet zijn.
Met een moderne filmcamera kij
ken naar exotische taferelen waarin
de beweging van slechts secundair
belang js. Plaat reisde over de we
reld en deed Griekse eilanderi aan,
de Himalaya, de Andes, Pakistan,
Turkije. IJsland, Egypte. En hij re
gistreerde gletsjers, baaien en mas
sieve bergruggen en de enige bewe
ging komt van hier en daar een vo
gel, kabbelende golven of de scha
duwen van wolken over het land.
'Beelden als monumenten van eeu
wigheid die worden afgewisseld
met registraties van menselijke
existentie, waarvan de vluchtig
heid. de terloopsheid geaccentu
eerd lijkt te worden door de afwe
zigheid van direct geluid, net als
honderd jaar geleden.
uit verdwijnen, een kar met een ezel
zoals er miljarden karren met ezels
geweest moeten zijn in de loop van
dertig eeuwen. De contrasten van
wat er altijd geweest moet zijn (een
overweldigende natuur) met sym
bolen van menselijke vluchtigheid
(in een hoek van het beeld een nie
tig wapperend waslijntje) veroorza
ken te zamen een ondefinieerbare
melancholie en fascinatie.
Als er één andere cineast is met wie
Henri Plaat in zijn aanpak en stijl
vergeleken mag worden (om de ver
wachting toch enigszins te helpen
bepalen) dan is het Peter Hutton.
Henri Plaat beleert niet, maar kijkt
rond in bewondering of verwonde
ring, met geduld en intensiteit
De compositie van zijn film is
puur en impulsief. Eigenlijk zou je
Up Hill And Down Dale niet eens
experimenteel moeten noemen,
want directer en eerlijker kan film
kunst eigenlijk niet zijn. Plaat
maakt ons weer bewust van de heel
primaire magie die filmbeelden
kunnen hebben.
BIOSCOPEN
LEIDEN
'Teenage Ninja Mutant Turtles' - Lido,
al.
'Witches' - Lido. al.
Home Alone' - Lido, al.
'Dances with wolves' - Lido. al.
'De kleine zeemeermin' - Lido, al
Postcards from the edge' - Lido. al.
The Russia House' - Lido. al.
'Eline Vere' - Lido. al.
"Kindergarten Cop' - Luxor. 12 jr.
Camille Claudel' - Trianon. 12 jr
'Sweethearts' - Rex. 16 jr
ALPHEN
(Euro, Van Boetzelaerstr. 6. tel. 01720-
20800D
Home Alone", al.
'Kindergarten Cop'. 12 jr
'De kleine zeemeermin', al.
'Flatliners'. al.
Teenage Mutant Ninja Turtles', al.
'Air America', al.
VOORSCHOTEN
(Greenway, Schoolstraat, tel. 071-
614354. b.g.g. 612566)
'Ghost'. al.
'Problem Child', al
'Presumed Innocent'. 12 jr
'Kuifje en de Zonnetempel', al.
Oliver Co', al.
FILMHUIZEN
'Jacob's Ladder' - Het Kijkhuis. Lei-
'Dead Poets Society' - Het Kijkhuis.
Leiden.
'Hair' - Het Kijkhuis. Leiden.
'Drowning by Numbers' - LVC, Lei-
'Hail! Hail! Rock Roll' LVC, Lei-
'Speaking Parts' - LAK. Leiden.
'Videodrome' - LAK. Leiden.
'Mv left Foot' - Park Filmhuis. Alphen
(01720-95600).
DEN HAAG
'Kindergarten Cop' - Asta (070-
3463500). 12 jr.
'Pacific Heights' - Asta. 12 jr
'Dances with wolves' - Asta. al.
'Havana' - Babylon (070-3471656), 12 jr
'The Witches' - Babylon, al.
'Postcards from the edge' - Babylon,
al
'Teenage Mutant Ninja Turtles' - Cine
ac (070-3630637). al.
The Russia House' - Cineac, al
'Flatliners' - Cineac, 12 jr
'Dances with wolves' - Metropole. al.
'Sibling Rivalry' - Metropole. al.
'The Sheltering Sky' - Metropole. al
Reversal of fortune" - Metropole. al
'Kindergarten Cop' - Odeon (070-
3462400). 12 jr.
'Ghost' - Odeon. al
"Home Alone' - Odeon. al.
'Pretty Woman' - Odeon. 12 jr
AMSTERDAM
The Witches' - Alfa (020-278806). al
Wild at heart' - Alfa. 16 jr
'La vie et rien d'autre' - Alfa. 16 jr
Postcards from the edge' - Alfa, al
'Good Fellas' - Alhambra (020-233192).
16 jr.
'The Sheltering Sky' - Alhambra. al.
'Eline Vere' - Bellevue Cinerama (020-
234876). al
The comfort of strangers' - Cinerama
'Un monde s
16
'Ju-Dou' - Cinecenter, 16 jr.
'Le mari de la coiffeuse' - Cinecpnter,
16 jr.
Kindergarten Cop" - Cinema (020-
151243). 12 jr.
12 jr
'Sibling Rivalry' - City. al.
'Blue Steel' - City, 16 jr.
'Navy Seals' - City. 12 jr.
'Flatliners' - City. 12 jr
'Pacific Heights' - City. 12 jr.
'The Hot Spot' - Citv. 12 jr.
Top Hat* - {Criterion (020-i6)23iT08).
The Last Emperor' - Kriterion.
'De zee in een fles' - Kriterion
Leningrad cowboys go America' - The
Movies (020-16)245790)
'Let's get lost" - The Movies
Swan song' - The Movies, 16 jr.
'Arachnophobia' - Tuschinski Cineac
(020-243639). 12 jr
Dances with wolves' - Tuschinski
(020-262633). al.
Home Alone' - Tuschinski. al.
Havana' - Tuschinski, 12 jr
'Ghost' - Tuschinski. al
Pretty Woman' - Tuschinski. al
Reversal of fortune' - Tuschinski. al
'Longtime Companion' - De Uitkijk
(020-237460), 16 jr
'Presumed Innocent' - De Uitkijk, al.
TELEVISIE
Zaterdag 2 maart
stad in brand
Ruthless People (Ned. 2. 20.25 uur)
Amerikaanse speelfilm uit 1986 van
Jim Abrahams met camerawerk van
Jan de Bont. Rijke Danny DeVito doet
pogingen zijn onaangename echtgeno
te te dumpen en heeft niet in de gaten
dat zijn maitresse ondertussen pro
beert hem om zeep te helpen
It's a joke. Son (Super Channel,
21.00 uur) Amerikaanse klucht uit
1947 van Ben Stoloff met o a Una
Merkel.
Armed and Dangerous (BBC 1.
21.35 uur). Amerikaanse speelfilm uit
Act of Piracy (Ned. 3. 22.50 uur)
Amerikaanse film uit 1988 van John
Bud' Cardos. Aan lager wal geraakte
en gescheiden Vietnam-veteraan (Ray
Sharkey) moet uit geldnood zijn
te leveren in Sidnev
The Godfather II (BBC 2. 23.00
uur) Vervolg uit 1974 op The God
father'. de Amerikaanse mafia-film
van Francis Ford Coppola. Met o a. Al
Pacino, Robert Duvall, Robert de Niro
en Diane Keaton.
Damicn. Omen II (RTL 1. 23.30
uur) Amerikaanse horror uit 1978 U
Don Taylor, minder succesvol vervolg
op 'Omen' uit 1976. De duivel reïncar
neert in een jongetje van 13 jaar. Ge
volg bijna elke tien minuten een gru
welijke moord.
The Pawnbroker (BBC 1. 00 10
uur) Amerikaanse speelfilm uit 1965
van Sidney Lumet Joodse pandjes
baas in Harlem wordt geplaagd door
herinneringen aan concentratiekamp
Met o.a. Rod Steiger. Geraldine Fitz
gerald en Broek Peters. De muziek is
van Quincy Jones.
Zondag 3 maart
The Outlaw (Super Channel, 21.05
uur) Western van Howard Hughes uit
1943 waarin Jane Russel haar debuut
maakt Meeslepend verhaal over Billy
the Kid. met een belangrijke rol voor
Walter Huston als Doc Holhd.r.
Maandag 4 maart
Malonc (RTL I. 21.35 uur) Schietfilm
van Harkey Cokliss Uit HM? Cliff Ro
bertson wil de macht grgpen in Amen-
ka maar een ontmoeting bij de benzi
nepomp met ex-CIA-agent Burt
Revnolds gooit roet in het eten.
Country Dance (BBC 2. 22 00 uur)
Engelse speelfilm uit 1969 van J Lee
Thompson. Incestueuze relaties in En-
gels uppercl.v huishouden M'-t F'. -
ter O'Toole en Susannah York.
Dinsdag 5 maart
van Michael Curtiz Met o.a. Dan Dai-
lev en Ernest Borgnine
I Tcmbrlidcs tls L'forls ktladas
(BRT 2. 20.00 uur) Griekse allegorie
van Nicos Panayotopoulos uit 1978
Vader en zijn drie zoons erven fortuin
en trekken zich samen met de dienst
meid terug uit het leven.
Woensdag 6 maart
Oh. You are Awful (BBC 1. 00.30 uur)
Britse klucht van Chtf Owen uit 1 176
met o.a Dick Emery. Derren Nesbit
en Ronald Fras-?r
Donderdag 7 maart
van John Guillermin Met o.a. Jock
Mahoney en Mark Dana
s(Super Chan-
stuk, gesitueerd in het zeventiende
eeuwse Parijs Jose Ferrer kreeg een
Oscar voor zijn portret van de tragi
sche schrandere r
...~r architect (Ro
bert Young) die zich verantwoordelijk
voelt voor het ongeluk waarbij zijn
vriendinnetje om het leven kwam
Vrijdag 8 maart
Someone to Watch over Me (RTL 4.
20.25 uur) Amerikaanse romantische
thriller uit 1987 van Ridley Scott Ge
lukkig getrouwde politieman
smoorverliefd op een rijke.
vtouw die met de dood wordt be
dreigd en die hij moet beschermen.
Met o.a. Tom Berenger en Mimi Rod-
gers.
Mv Bodyguard (BRT 1. 23.10 uur)
Vriendelijk Amerikaans filmpje van
Tony Bill uit 1980 over een middelba-
re-school-leerling die een klasgenoot
inhuurt als bodyguard om zich te be
schermen tegen ruwe klasgenoten
La Piscine (RTL 1.23.10 uur) Fran
se speelfilm uit 1969 van Jaques
Deray. Liefdespaar brengt de vakantie
door in een geleende villa en krijgt be
zoek van haar ex die bovendien ook
nog beter maatschappelijk geslaagd is.
Met Alain Delon, Romy Schneider en
Jane Birkin
The Lords of Discipline (Ned. 3..
23.30 uur) Amerikaanse speelfilm i
ichrgver die een duivelse val-
.farraprllrjos (BBC 2. 00.20 uur)
Spaanse speelfilm uit 1987 van Anto-
noi Gimenez Rico Familieleven in een
landelijk gelegen dorpje in de Spaanse
streek Extremadura De pater familias
doet uitsluitend dingen waar hg zelf
Robert DeN i-
t> tn God-
father II (foto
rence St. Clare, een vriendelijk en
aantrekkelijk ogend heerschap, be
horend tot de Amerikaanse geld
adel. Voor hem stort Eline zich an
dermaal pardoes in dromen van lief
de en ongebreidelde vrijheid en ze
is in de zevende hemel als Lawrence
haar uitnodigt om hem en Vincent
te vergezellen op een reis naar Rus
land. Maar dan moet de arme heldin
de wrede waarheid ontdekken, dat
haar aanwezigheid tijdens de be
oogde reis voornamelijk nuttig zou
zijn om de verhouding tussen beide
heren te maskeren.
Als een geestelijk wrak keert de
jonge vrouw terug in de Haagse
Laan van Meerdervoort, waar het
wegkwijnproces met lepels
laudanum bespoedigd wordt tot
zich het onherroepelijke einde vol
trekt op de tonen van Wagners Lie-
bestod, uit Tristan Isolde. Een
wat merkwaardige muzikale illu
stratie omdat het de heldin juist
consequent aan een Tristan was
LEIDEN - Het voornaamste pro
bleem bij de recente verfilming van
Louis Couperus' roman Eline Vere
is het onderwerp zelf geweest: Hoe
maak je een opwindende film over
bleek burgerdom en dodelijke ver
veling? Producent Matthijs van
Heijningen en regisseur Harry Kü
mel blijken de ideale oplossing niet
te hebben gevonden. Met inzet van
acht miljoen gulden, grote vlijt en
zelfs opmerkelijke artistieke inven
tiviteit is men er overtuigend in ge
slaagd om het fin de siècle in de ste
den Den Haag en Brussel te doen
herleven. Maar van de wijze waarop
in die steden het levensgeluk van
juffer Eline wordt fijngeknepen valt
in deze film weergave slechts schou
derophalend kennis te nemen.
We maken kennis met het meisje,
begin twintig, na een soireetje met
'tableaux vivants' waar ze verkozen
had niet bij aanwezig te zijn, zo
doende zus Betsy bij wie ze in
woont pijnlijk affronterend. Meer
enthousiasme kan de mooie, rijke
en tamelijk hartstochtelijke Eline
opbrengen voor de klassieke mu
ziek. Ze openbaart zich als zelf een
verdienstelijk zangeres en gooit
zich met volle overgave in een kal
verachtige verliefdheid op de bari
ton Theo Fabrice, die door Haagse
straten wandelt in de vermomming
(zwarte flambard, zwarte cape en
felrode sjaal over de onderste helft
van het gezicht) van Aristide
Bruant.
Eline's neef Vincent, het zwarte
schaap van de familie, is zo verstan
dig om zijn nichtje mee te nemen
naar een recital waar Fabrice op
treedt zonder opera-grime en ook
zonder rode sjaal, en de dienstwillig
door Vincent aangereikte toneelkij
ker openbaart op meedogenloze
wijze aan wat voor verlopen oude
vent het meisje bezig was haar ge
voelens te vergooien. De eerste
amoureuze desillusie, in een serie
van drie, heef ze dan te pakken.
Ook bij de twee volgende roman
tische mislukkingen fungeert Vin
cent (een intelligente, homofiele
klaploper met een goede smaak
voor kunst) als gangmaker tegen
wil en dank. Hij is het geweest die
Monique van
de Ven als betsy
en Thorn Hoff
mann als neef
Vincent.
(foto GPD)
het pad naar Eline's gunsten geëf
fend had voor zekere Otto van Erle-
voort met wie het meisje zich daad
werkelijk verloven laat. De man
blijkt in het gebruik nogal tegen te
vallen; een hark van jewelste en ook
niet in staat een passend antwoord
te verzinnen op Eline's onderhuids
bruisende zinnelijkheid. Maar het is
pas tijdens ruzies om de dan zieke
zielsvriend Vincent (Betsy wil de
uitvreter het huis uitzetten) dat
Eline zich furieus keert tegen haar
zus èn tegen Van Erlevoort. En zo
barst dan ook die kruik.
In overspannen toestand wordt
de jongedame naar de Belgische
hoofdstad gezonden, waar tante Eli
se haar stellig zal weten op te mon
teren. Brussel was toen nog een
"bruisende stad. Brussel was Brus
sel en vrij en vrolijk, hetgeen Haag
se Eline goed lijkt te doen. al heeft
ze inmiddels al een akelig hoestje
opgelopen. Dan duikt ook daar neef
Vincent op, met in zijn kielzog Law-
blijven ontbreken en het, volgens
Couperus zelf, in haar stervensuur
nog steeds Gounods Le Tribut de
Zamora geweest was die Eline in de
oren klonk. En zulks met overigens
de naam van de destijds versmade
Otto van Erlevoort weer op de lip
pen, hetgeen de oorspronkelijke ro
man in laatste instantie maakt tot
een drama over een gemiste grote
kans; de fout beoordeelde liefde die
beter had verdiend. In dé film van
Kümel merk je daar weinig van. Er
is trouwens wel heel erg veel uit
Couperus 570 pagina's tellende ro
man waar je in de Kümelfilm niets
van terugvindt.
Scenarist Jan Blokker (geassis
teerd door Patrick Pesnot, voor het
Franstalig deel van de dialogen
waarschijnlijk) heeft geprobeerd de
roman keurig te verdichten tot een
overzichtelijke hoofdlijn.
Maar Couperus heeft zijn roman
niet zo lineair gestructureerd. Hij