'Dit is wel een petit maitre' Frans van Dusschoten: 'He ben niet afgeschreven'. Tussen kunst en ldtseh bij de mummies in Leiden PAGINA 20 RTV-SHOW DINSDAG 26 FEBRUARI 1991 taar staren de zw arte og erd door de honderden 't het gaat om hun eigen schatten bij Tussen kunst kisten voor zich uit, de liggende die geen belangstelling hebben voor de oude Egyptische LEIDEN Onverstoorbaar liggen de mummies tussen te levisielampen en begerig kij kend publiek door hun lappen heen in het oneindige te staren. Stewardess-aehtige juffrou wen in hemelsblauw kostuum, walkie talkies in de hand, diri geren de mensenmassa naar de goede plek. In de Taffeh-zaal wachten honderden anderen op het grote moment dat hun mi niatuurtje wellicht, wie weet, ineens duizenden guldens waard blijkt te zijn. De een heeft een plastic tasje vol rom meltjes bij zich, anderen sjou wen met twee, drie man een in dekens gewikkeld schilderij van gigantische afmetingen. AVRO-meisjes en .jongens ver kopen sweatshirts en jacks. AVRO Blue Line. En Henk rigedoen van de Leidse poli- is er ook met een standje: Voorkoming van misdrijven. Je weet maar nooit. Zo hangt je doek nog in zijn lijst hoven de schoorsteen en als je de andere morgen wakker wordt is het werk ineens verdwenen. Kunst of kitsch? De AVRO maakte gisteren opnamen voor het veelbekeken programma Tus sen kunst en kitsch in het Rijksmuseum voor Oudheden. Reden voor uw verslaggeefster om nu eindelijk met dat olieverf landschapje in een plastic vuil niszak gewikkeld de stap naar expert I. Bouwman te onderne men. Haagse school of toch na maak? Dat was de grote vraag. Schuifelend in de rij wachten voor het grote moment. "Ken ik jou niet ergens van? Heb je soms op de Mariaschool gezeten?" Dat is het geval. Een oud klasgenoot blijkt zich ook met haar 'schat ten' ter taxatie naar het museum te hebben begeven. "We hebben een leuke wande ling door het museum opgezet". BZN-muzikant: vliegtuigpanne HOOGEVEEN (GPD) "Ik was blij dat ik kon uitstap pen. Het scheelde niet veel. Je weet dat het kan gebeu ren, maar je schrikt je toch rot". Bassist Jan Tuip van de Volcndamse band BZN heeft het gistermiddag knap be nauwd gehad. De muzikant kreeg tijdens een vlucht, die hij met drie andere Volen- dammers in zijn eigen vlieg tuigje over Nederland maakte, tussen Eelde en Hoogeveen panne. De motorstoring leek vrij ernstig. De vluchtlciding in zowel Hoogeveen als Eelde, waar het viertal was opge stegen, bereidde zich al voor op de begeleiding van een noodlanding. Tuip (42) hield het hoofd echter koel. Hij slaagde er in zijn kist met sputterende motor op hoogte van 1200 voet (400 meter) te houden, en wist laagscherend over het Drentse landschap op het nippertje Airport Hoog eveen te bereiken. De wach tende brandweer en ambu lance hoefden niet in actie te komen. De popartiest, die z'n bre vet drie jaar geleden haalde, was vanwege het fraaie weer met zijn gezelschap een dagje uit. "Het vliegtuig was net in onderhoud ge weest. Ik zei nog tegen m'n passagiers: hij vliegt als een zonnetje. Gelijk daarna kreeg de motor kuren; het vermogen viel weg. Ik zag mezelf al in zo'n weiland met molshopen landen. We redden het gelukkig net", vertelt de piloot, met de schrik nog in de benen. HILVERSUM (GPD) - Een voetoperatie verdreef Frans van Dusschoten in augustus 1990 uit de André van Duin Re vue. René van Vooren kwam hem vervangen als 'aangever'. Hij doet het enorm goed. Het eerste seizoen van de show zit er op 6 maart op. De televisie- registratie is al gemaakt met Van Vooren en het wereldje fluistert dat Van Dusschoten definitief is afgeschreven. Klopt dat? Frans van Dusschoten: "Wel nee. Ik heb het onlangs nog met Joop van den Ende besproken dat ik er straks weer bij ben. Ik heb een contract voor twee sei- i. Het is onzin als ze zeggen dat ik niet terug kom in de revue. René van Vooren, die het overi gens goed doet in dit aparte vak, zou er al wel uit hebben willen stappen. Ten slotte heeft hij een jaar of vijf geleden afscheid ge- het theater. Eind au gustus beginnen we weer. We hebben het er al over gehad dat de revue sterk vernieuwd wordt. Niet alleen in de sketches, maar ook in de shownummers". Oorzaak van de ellende van augustus beginnen Van Dusschoten is een ogen schijnlijk simpel ongemak, een doorgezakte voet. Steunzolen en orthopedisch schoeisel bleken geen afdoende remedie. Van Dusschoten kon op den duur geen tien minuten meer lopen of staan, al liet hij dit op het toneel niet merken. Hij werkte een rijtje medici af tot hij in contact kwam met professor Marti, die hem ad viseerde voor een operatie naar Sankt Moritz te vliegen. Deze zette een stukje bot uit een heup in de voet, maar het vervolg viel tegen. Schiet je herstel nu op? Van Dusschoten: "Het is een hard gelag. Ik had gehoopt dat ik de vorige maand weer kon begin nen. Als ik gewild had, had ik weer op het toneel kunnen staan, maar ik forceer het niet. In Sche- veningen heb ik de voorstelling enkele keren gezien. Eén keer uit de coulissen. Ik had drie stappen hoeven te doen om er bij te staan... Het sfeertje was enig, maar ik vond het echt naar. Ik zit nu twee keer per week met fysio therapie en doe oefeningen. Het gaat de goede kant op. Ik kan het nu maximaal veertig minuten volhouden". aldus Pauline Rozestraten, pro- duktie- en regieassistente van het veelbekeken televisiepro gramma. "Je hebt toch met men sen te doen die in elk geval een zeker oog voor kunst hebben. Dus vernielen zullen ze iets niet gauw. Vandaar dat we in overleg met de directie deze route heb ben opgezet, zien ze ook nog iets van de oude kunstschatten". Cees van Drongelen, presenta tor van het programma, komt pas opdagen als er écht iets inte ressants is ontdekt. Voor de "dertien in een dozijn"-spulletjes en de "aardig hoor, maar dit is wel een petit maitre, een paar honderd gulden" waagt hij zijn zorgvuldig opgemaakte gezicht niet onder de gloeiend hete lam pen. Voordringers heb je ook bij dit soort gelegenheden. Voorzichtig was ondergetekende, na een uur schuifelen in de bloedhitte bijna tot kookpunt gestegen, begon nen om het kunstwerk van zijn grijze omhulsel te ontdoen of bang! daar wordt een stapel Mes- dags op tafel gedeponeerd. "Mooie etsen. Ja hoor echte Mes- dags. Een paar honderd gulden per stuk". Eindelijk is het de beurt aan het oheverfje. "Leuk landschap je. Van der Heijden. Ja. die kom ik vaker tegen. Eens even zoe ken. Er zijn veel Van der Heij- dens. Nee, deze staat niet in de catalogus. Leuk geschilderd. Na bloei Haagse school. Vijfhon derd gulden. Maar u moet hem wel laten schoonmaken". Het landschapje hangt inmid dels weer op zijn plek. Dames en heren inbrekers, u kunt zich de moeite besparen! Uitzending: maandag 4 maart. Nederland 2. 19.25 uur. LEIDEN - "De oogst van Tussen Kunst en Kitsch gis teren in Leiden was niet echt spectaculair, maar er is wèl een aantal mooie en leu ke leuke dingen tevoor schijn gekomen". AVRO- producentc Joke Beemer noemt een prachtig groen gekleurde, iriserende vaas van de dit jaar 90 jaar ge worden Leerdam-ontwer per Copier. "Ook kwam iemand met een serie aquarellen van Van Trigt. De eigenaar had der tien jaar gespaard om de se rie min of meer compleet te krijgen. Elke aquarel is tus sen de 1.000 en 1.500 gulden waard, dus die collectie komt toch al gauw op zo'n 15.000 gulden". Verder noemt zij een prachtige broche.in de vorm van een bloem. "Die bloem kan er worden afgeschroefd Veel ,leuke'' dingen Tussen Kunst en Kitsch waardo.or er een kleinere broche tevoorschijn komt". Een mooi Egyptisch beeldje, een Jugendstil glazen kan met messing en een zilveren schaaltje dat ongeveer 15.000 gulden waard is beho ren eveneens tot de hoogte punten. In totaal zijn gisteren 1.100 mensen naar het Muse um voor Oudheden gekomen om hun bezittingen door ex perts te laten keuren. Een topdag voor het museum, maar de programmamakers van Tussen Kunst en Kitsch noemen deze opkomst 'nor maal'. Extra uitzendingen over Golfoorlog HILVERSUM (ANP) - De NOS en de gezamenlijke omroepen be steden tot en met zondag in extra uitzendingen op Nederland 3 aan dacht aan het verloop van de Golfoorlog. Dat heeft de NOS gisteren bekendgemaakt. Het NOS-Journaal verzorgt vooralsnog elke ochtend ontbijtbul- letins om zeven, acht en negen uur. In het weekeinde wordt het vroegste bulletin vervangen door een uitzending om tien uur. Al leen bij gebrek aan nieuwsaanbod zullen er geen ochtenduitzen dingen zijn. Verder is er om één uur 's middags een dagelijks lunch- bulletin. De onbijtbulletins van het Journaal worden dagelijks gevolgd door een gezamenlijk programma, waarin de samenwerkende ac tualiteitenrubrieken berichten over de achtergronden van de Golf oorlog. Ook 's avonds wordt extra aandacht geschonken aan de Golfoorlog. Tot en met zaterdag wordt het acht-uur-bulletin van het Jour naal gevolgd door een programma van de gezamenlijke omroepen. Daarnaast is er in elk geval tot en met vrijdag om half elf 's avonds een gezamenlijk programma. Schaffelaar "In welke tijd zou jij wel eens een kijkje willen nemen"? luid de de vraag die een jongedame een paar avonden geleden aan een groepje televisiekinderen voorlegde. Wie meent dat kinde ren in het algemeen geen over matig grote belangstelling voor geschiedenis hebben, kwam dit keer bedrogen uit. De een zou wel eens een tijdje als trou badour door het Frankrijk van de Honderdjarige oorlog willen zwerven, de ander liepen de ril lingen - van spanning en genot - over de rug bij de gedachte dat hij in de dertiende eeuw met de kinderkruistocht naar het Hei lige Land zou trekken. Mijn dochter veerde verrast op bij die antwoorden, en toen ze ook nog hoorde dat Mirjam zo graag een tijdje als de vrouw van Jan van Schaffelaar door het leven wil de gaan, riep ze uit: "Dat komt allemaal uit de boeken van Thea Beekman"! Zij kan het we ten, want zij heeft bijna heel dit oeuvre van historische jeugd boeken verslonden. Niet voor niets heeft men aan Thea Beekman dit jaar de eer volle opdracht gegeven om het geschenk voor de kinderboeken week te schrijven. Boeken als 'Kruistocht in spijkerbroek', de trilogie over de Honderdjarige oorlog en Hasse Simonsdochter (die met Schaffelaar trouwde) zijn bij kinderen geweldig po pulair. Wanneer al die namen en jaartallen uit het geschiede nisboek maar in een spannend verhaal zijn verwerkt, dan heb ben kinderen er geen enkel pro bleem mee om zich in andere tij den te verplaatsen. Bovendien wordt het ze gemakkelijk ge maakt om zich met de jonge hoofdpersonen te vereenzelvi gen. Bij de critici die normaal al leen boeken voor volwassenen bespreken, vindt het werk van Beekman meestal geen genade. j e Oerrit jan Zwier Kees Fens is bijvoorbeeld van mening dat zij er een kleurloze stijl op nahoudt, die zou verra den dat zij zich nooit echt in welk tijdperk dan ook heeft in geleefd. Maar voor jonge lezers is stijl een veel minder belang rijk gegeven dan voor ouderen. Zij eisen van een boek in de eer ste plaats dat het spannend is en in de tweede plaats dat het redelijk goed afloopt. Zij verge lijken de stijl van Beekman niet met die van Vestdijk of Hella Haasse. die ook historische ro mans op hun naam hebben staan. Vooral Hasse Simonsdochter is bij meisjes tussen tien en veer tien jaar een favoriet boek. Has se is de dochter van èen man- denvlechter die graag door de rietkragen van het IJsselland zwerft. Als Jan van Schaffelaar op het schavot ter dood gebracht zal worden, weet ze hem op het nippertje te redden door met hem in het huwelijk te treden. Later trekt ze met haar man en een groep huurlingen door het onrustige Gelre. In 1482 ziet ze hem van de Barneveldse toren springen, waarmee hij haar le ven en dat van zijn maatschap pen weet te redden. 'Hasse Simonsdochter' ver scheen in 1983, een jaar nadat de gemeente Barneveld het vijf honderdjarig bestaan van de sprong met veel tam-tam had herdacht. Tijdens die manifes tatie werd er een heel ander boek ten doop gehouden, en wel 'Jan van Schaffelaar. Requiem voor een Gelderse Ruiter' van de antropoloog A.H.J. Prins. Ik was, samen met een paar ande re oud-studenten van Prins, in de zaal aanwezig waar die ge beurtenis plaatsvond. De zaal was verder gevuld met Van Schaffelaars, onder wie menige Jan van Schaffelaar. die spe ciaal door de gemeente voor deze bijzondere gebeurtenis wa ren uitgenodigd. Zij zagen zich allemaal als rechtstreekse naza ten van de man die de beroemd ste sprong uit de geschiedenis aan zijn naam had verbonden. De studie van Prins begint ook een beetje als een kinderboek: "De nog lichte zomernachten be ginnen al weer te lengen in het Jaar Onzes Heren 1482. Het is nieuwe maan; een kleine ruiter schaar nadert het dorp Barne veld... Zacht kraakt het leer van de tuigen, helder klinkt metaal op metaal wanneer de helmen worden vastgezet, de blanke zwaarden getrokken. Een vaal paard spitst de oren en hin nikt". Maar vergist u zich niet, het verhaal gaat al gauw over in analyse en feitenonderzoek. Prins begon zijn voordracht met een mededeling die insloeg als een bom: de ware naam van Jan van Schaffelaar luidde Jan van Domselaar. Vanwege erfe niskwesties had deze Domse laar de familienaam van zijn vrouw overgenomen. In de zaal brak een groot tumult uit. "Leu gens"! nep een Jan van Schaffe laar. "Wat een kletspraat!riep een andere Jan. "Heren, het is slechts een hypothesezei Prins met bezwerende stem. Maar het duurde lang voor dat de onrust wegebde. Ik kan me dat heel goed voorstellen: een leven lang ben je, dankzij die klinkende naam. een echte persoonlijkheid en dan opeens gaat een of andere familie Domselaar met de eer strijken! DRAAIT DE KOMKOMMERTldD DIT 0A/SR OM HET MONSTER VAN LOCH NESS, OF OM DE BEKMUM- DRIEHOEK ,WE KUNNEN VOORLOPIö VOORUIT MET DE VRAAO OF 60RBAT -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 20