'In elke prijsklasse wel iets leuks te vinden' 'Er is meer dan boerenkool en voetbal' Speciaal voor vrouwen De rieten mand komt terug Twee nieuwe lijnen van Clarisse C&A: 'n tikje uitdagend, een beetje nostalgie ,"r: PAGINA 22 MAANDAG 25 FEBRUARI 1991 Jolanda Dijkstra koopt in voor grote maten "Er is tegenwoordig genoeg leuke kleding voor grote maten te koop", vindt Jolanda Dijkstra, die zich vijf jaar geleden als agente - schakel tussen de fabrikant en de detaillist - specialiseerde in grote maten. "Er zijn veel zaken die een collectie hebben die tot maat 54 doorloopt en daarnaast zijn er zeker zo'n 150 winkels die specifiek grote maten verkopen. Die laatste zijn vaak gericht op een wat jonger publiek". door Henriëtte van der Hoeven Waren het in het begin vooral de jonge ontwerpers die met een kleine collectie, vaak ge durfde kleding </oor grote ma ten kwamen, steeds meer fa brikanten ontdekten in de loop van de tijd de nieuwe doelgroep. "Maar het is in het begin wel moeilijk geweest de zaak van de grond te krijgen, zegt Jolanda. "Er gaat echt wel eni ge tijd overheen eer je fabri kanten zover hebt dat ze je grote maten goed maken. Na tuurlijk belooft elke fabrikant je gouden bergen maar als de kleding dan binnenkomt, blijkt er niets van te kloppen. Je moet weten dat er vanaf maat 48 een heel nieuw pa troon moet worden gemaakt. Een grote maat draagt - door bijvoorbeeld een flinke boe zem of zware heupen - veel meer 'op'. Dat bekent dat je een patroon gemaakt voor een maat 38 niet klakkeloos kunt vergroten. Mijn ervaring is dat je het best met bestaande fa brikanten van grote maten in zee kunt gaan. Zij weten pre cies wat een grote maat nodig heeft". Gespecialiseerd Zo'n fabrikant is bijvoorbeeld Kohier Krenzer, gespeciali seerd in mantels, jacks blazers en mantelkostuums. Als sinds jaren maakt dit bedrijf zonder problemen de maten 34 tot en met 60. Ook brengt Kohier Krenzer speciale korte maten. Want als je klein van stuk bent en dan ook nog maat 48 draagt, kan het voorkomen dat de zakken van het stan daard model te laag zitten, daar moet eVen op gelet wor den. En omdat het tegenwoordig vooral de jongeren zijn die de grote maten hebben - vroeger hoorden grote maten bij 'da mes op leeftijd' - heeft Kohier Krenzer naast heel klassiek ogende trench-coats ook leu ke kleurige jacks en sportieve jassen in de collectie. Durf Want de Nederlandse grote maat durft veel aan te trekken volgens Jolanda. "Dat merkje steeds weer bij collectiebe sprekingen in Duitsland. Voor Nederland mag het al tijd iets levendiger, iets speel- Dat verklaart ook het suc ces van de collectie van Maxi- Fashion Club, drie Neder landse fabrikanten die samen een jonge collectie tot en met maat 60 uitbrengen. En bij jong hoort natuurlijk denim. De Maxi-Fashion Club brengt voor het komend sei zoen dan ook veel groene en rood/roze denim. Daarvan zijn pantalons (met elastiek in de taille), wijde en rechte rokken en vrij lange blazers gemaakt. De modellen zijn eenvoudig. Kleuren, stiksels en andere kleine accenten, zoals een ra felrand aan een wijde rok. een overslag-knoopsluiting of een borduursel moeten het geheel modieus maken. Ook zijn er bijpassende truien en t-shirts te koop. Dat het 'klassieke' blauw bij 'haar' jongeren niet zo gewild is, vindt Jolanda Dijkstra niet zo vreemd. "Het is voor grote maten al zo lang 'klassiek' ge weest en als er dan felle en pasteltinten zijn in hun maat dan willen ze die dragen ook". Zijn de Weense vrouwen zo schrikachtige? Is Wenen zo'n ge vaarlijke stad of is het gewoon een ouderwets galant gebaar Dat vraag je je af als je leest dat de nieuwste parkeergarage bij het Westbahnhof in Wenen speciale parkeerplaatsen voor vrou wen heeft, gelegen in een veilig gedeelte. Het beperkt in elk ge val wel het zoeken als vergeten bent te noteren op welke verdie ping of in welk vak je je auto ook alweer geparkeerd had. De rieten mand komt deze zomer terug in het mode beeld. Niet gewoon naturel of met een geblokte voe ring zoals in de jaren zestigmaar in fraai gespo ten in brons, versierd met goudkleurige schelpen en met goud doorvlochtend koord. Dit model, en nog wat anders versierde exemplaren zagen we bij BagSac. Het zijn echter geen werkstukjes van BagSac-ontwerpster Sonja Cohen-Gassan: Man denvlechten is heel specialistsche werk, daar waag ik mij niet aan. Ik vond wel dat ik dat riet er voor deze zomer bij moest hebben". (foto wim Dijkman) Guido Spijk maakt sieraden voor mannen met lef n Een man met een sieraad op, een surrealistische bro che, een zilverkleurige speld of een rood-metalen strik, hij is niet te benijden. Op feesten en partijen, akkoord, maar gewoon op het werk, op kantoor, ach ter het beeldscherm bijvoorbeeld... Meewarig schud dende hoofden vallen hem ten deel. Een sieraad, dat is iets voor een vrouw. Mannen met sieraden, dat zijn uitslovers, hopeloze ijdeltuiten. door Kees van Dam Jonge, vrolijke kleding uit de collectie van het Brabantse be drijf Clarisse. (foto BN) Guido Spijk (28). eigenaar van de Utrechtse sieradengalerie 'ex parte', haalt de schouders op. Hij kent dit soort verhalen wel. "Ach, zo gaat dat wel va ker bij iets nieuws", zegt hij. "Ik weet nog goed dat man nen een paar jaar geleden sjaaltjes en felgekleurde stropdassen gingen dragen. Knettergek werd je van de op- 'Ocean View' en 'Evolution' zijn de twee modelijnen waar mee confectiebedrijf Clarisse uit het Brabantse Halsteren zich komend voorjaar pren- senteert. In 'Ocean View' spe len de blauwtinten de hoofd rol. in Evolution' is de linnen structuur het 'leitmotiv'. "We houden de grote mode ontwerpers nauwkeurig in de gaten. Zij zetten de grote lij nen uit, wij halen daaruit weer de inspiratie voor onze eigen mode. die vooral draagbaar en betaalbaar moet zijn", zegt Piet Clarisse. Clarisse Mode werkt voor de doelgroep van 18 tot 35 jaar. In de 'Ocean View' ver werkt Clarisse Mode veel mo tieven die met de zee te ma ken hebben. Schelpen, vis- EINDREDACTIE HENK HOUTMAN EN HENRIËTTE vd HOEVEN sen, koralen zijn terug te vin den in kleurige blouse-prints en in de kleuren van onder meer bermuda's, city-shorts, lange, kraagloze blazers, strakke, korte rokjes, skibroe ken en pantalons in vele mo dellen. „De gekleurde linnens in een gewassen beeld, dat wordt het voor deze zomer", voorspelt Piet Clarisse. In de 'Evolution' overheer sen zachte tinten, het zalm bij voorbeeld en oud-roze, koraal en lila. Een beeld met natuur lijke uitstraling, waarin onder meer bloemenprints favoriet zijn. In deze lijn hoort ook het linnen thuis, dat gemengd is met synthetische materialen om te veel kreuken te voorko- Nieuw is de truiencollectie van Clarisse Mode, die onder de naam Rapido op de markt wordt gebracht. Voor deze zo mer ontwierp Clarisse onder meer lange, "katoenen truien die op de ski-broek of leg gings gedragen gaan worden. Die truien hebben applicaties en zijn in een grove structuur gebreid. Daarnaast zijn er de T-shirts en hemdjes die met bijpas send short geleverd worden voor hoogzomer. merkingen die dat uitlokte. Maar je als man op die manier een beetje versieren is gaan deweg geaccepteerd. Zo zal het met sieraden ook wel gaan". Dat zou Guido Spijk niet slecht uitkomen. Driejaar ge leden begon hij in Utrecht een sieradenwinkel en in zijn om vangrijke collectie zijn ver sierseltjes voor mannen een steeds belangrijkere plaats gaan innemen. "Dat begon met de nieuwe soorten horlo ges", vertelt hij. "Vroeger had je een horloge, dat kreeg je na je Heilige Communie en dat hield je. als het een beetje meezat, tot je na 25 jaar trou we dienst van de baas een nieuwe kreeg. Maar plotseling gingen mannen meerdere horloges door elkaar dragen, als versiering, met kleuren en veel groter dan die ouderwet- Snufjes JVIannensieraden, waar praten we dan eigenlijk over? Guido Spijk laat wat van zijn collec tie zien, fraaie snufjes die in prijs variëren van tachtig tot achthonderd gulden en die gemaakt zijn door Nederland se ontwerpers. Een pastel ge kleurd bordsieraad van zink (Jelle Hekstra), een zilveren halssieraad (Juan Design), een in goud gezette robijn (Alexander van de Hoven) en een sierlijke zilveren dasspeld (Gabri Schumacher) passeren het gretige oog. Guido Spijk legt uit dat het dragen van een sieraad voor een man een andere betekenis heeft dan voor een vrouw. "Een vrouw is in de regel ver der op modegebied, zo is ze ook gewend aan het dragen van sieraden. Een man daar entegen wil met een sieraad een heel duidelijk signaal ge- - Een broche voor ven. Hij wil duidelijk maken, dat hij oog heeft voor nuance, dat er voor hem méér is dan boerenkool en voetbal al leen". Strak Een mannensieraad ken merkt zich, volgens de man die zelf ook ontwerpt en siera den maakt, door een strakke, haast technisch ogende vorm geving. Het moet body heb ben én elegantie. "Mannen willen met het dragen van een sieraad nieuwsgierigheid uit lokken. Ze kunnen dat effect binnen onze modecultuur, m vergelijking met vrouwen, met kleding veel minder mak kelijk bereiken. Een aparte biouse of een gek pak, dat wordt al gauw als opzichtig en ongepast beschouwd", aldus Spijk. "Mannen kunnen met een sieraad een geraffineerd signaal geven. Daarom bij voorbeeld een aparte, gedis tingeerde broche op een sober colbert". Maar niet elke man heeft het juiste oog voor het schep pen van een contrast, ervaart Spijk. Het vinden van een sie raad dat goed bij de persoon lijkheid van de klant past, is daardoor bij een man soms nog wel eens wat lastiger dan bij een vrouw. Het dragen van een sieraad, vertelt Spijk, vraagt van een man wat moed. Begeleiding daarbij is van be lang. Uitdaging "Een man die je iets verkoopt dat hem niet staat, zie je nooit meer terug. Ook mannen zijn enorm gevoelig voor compli mentjes, vooral als die van an dere mannen komen. Als zo'n sieraad bijvoorbeeld op zijn werk niet aanslaat, dan zal hij zich wel een tweede keer be denken voordat hij weer een opvallende broche op zijn re vers spelt", weet Spijk te ver tellen. De gang naar 'ex parte' is dus alleen weggelegd voor de genen die wel van een uitda ging houden, zou je haast den ken. Voor die moedigen onder ons is er momenteel een expo sitie te zien van ontwerpster Gabri Schumacher. Mooi zijn vooral de gedistingeerde sie raden van zilver, die opvallen door he^ contrast van heel strakke en uiterst grillige vor men. Alleen iets v met lef. Uitbundigheid, verleide lijkheid en nostalgie zijn kenmerkend voor de voor- jaars- en zomermode '91. Voor C&A aanleiding om de nieuwe collecties .te brengen in een Zuidameri- kaanse, om precies te zijn Argentijnse, in tango-klan ken gehulde sfeer. En in zo'n sfeertje past wat extra aandacht voor de man. De man, die traditio nele mannen-kleuren ver van zich heeft afgeworpen en voor zijn soepelgesne- den kostuum een kleur als rozenhout heeft gekozen. Dit gecombineerd met een mooi zijden hemd een een gedessineerde stropdas, is de elegante man ten voeten uit. Voor wie het wat non chalanter wil heeft C&A een hele reeks colberts en pantalons in intense pastel tinten, van lila en oud rose tot lime, die allemaal on derling gecombineerd kunnen worden. Combineren is, en dat geldt ook voor vrouwen, heel belangrijk in de nieu we mode waarin alles mag, niets moet maar toch ook weer niet alles kan. Denim speelt in deze zo mer ook weer een belang rijke rol. Niet alleen in ef fen maar (voor vrouwen) ook bedrukt met grote bloemen. Van (gewassen) blue en witte denim zijn er jacks, tuinbroeken en bermuda's. Het dessin van de hemden die hierbij worden gedra gen doen soms denken aan Macao-tegels, die je in de Portugese hoofdstad Lis sabon verwerkt ziet in te geltableaus. Het gaucho- element is terug te vinden in de ruige jeansjacks, met en zonder mouwen en oversized kraagloze de- nimjasjes, kleine, gebor duurde folkloremotieven en stoere jeansstiksels. Voor vrouwen denkt C &A bij het woord 'tango' aan vrouwelijke, een tikje sexy maar ook sophistica- Blouse in een nostalgisch bloemdessin, door haar gedragen onder een tuinbroek, door hem gedragen op een gekleurde jeans. (foto C&A/Floor Hcijn) ted kleding. Vandaar strak ke, korte rokjes die in de taille hoog zijn opgesne den, smalgesneden panta lons die de enkels vrijlaten, ruime A-lijnjasjes in diver se lengten, heuplange bla zers met een geborduurd voorpand en korte (net in de taille vallende), kraaglo ze jasjes. Die laatste zijn er in fel groen, rood en kobalt blauw en kunnen worden gecombineerd met een bij na witte of zwarte panta lons. Voor feestelijke gele genheden worden op ski pantalons blouses in een Pucci-dessin gedragen en onder die blouses mag dan best een badpak van stretchvelours zichbaar zijn, je weet maar nooit of je in het zwembad verdaagt bij een uitbundig tango- feest nietwaar? Wat luchtiger zijn de pantalons in een groot bloemdessin met een bij passend vestjasje en een eveneens gebloemde voile blouse. Een heel grappige variatie op de nog altijd zeer populaire bermuda is het blauw-witte broekrok- jurkje in een tegelmotief dessin. De broekrok is zo wijd dat je nauwelijks ziet dat het geen rok is. En voor wie op zoek is naar iets ro mantisch is er een katoen strokenrok met kant die kan worden gecombineerd met een broderietopje of een lange wijde rok van lin nen met een lang, vrij strak aansluitend gehaakt vest. De jeugd doet in de vro lijke kleurenfeest mee met fietsbroekjes, t-shirts met capuchons, tuinbroeken enz. Maar een ding stond toch wel schattig eigen wijs: een peuter in een strak wit denim rokje en een bijpassend jasje. En voor haar moeder, die broertje of zusje verwacht is er een leuke tuinbroek een grappig gestreep hansop, een stretchbroek met blouse of een romanti sche zomerjurk. Positie kleding die in prijs varieert van 39 tot 150 gulden en dus betaalbaar blijft. Henriëtte van der Hoe- Ruimklokkende blazer met lange sjaalkraag. Blazer met kleine sjaalkraag en geplooid bovenstuk. Sportieve jas voor de zomer, die ook een grote maat met plezier kan dragen. Advies En dat brengt ons op de vraag of grote maten nu ook maar al les kunnen dragen. "Nee," vindt Jolanda. "Een goede fa brikant houdt bij de keuze van materiaal, dessin en kleur dan ook rekening met zijn grote maten. Ook kwaliteit van de stof en het stikwerk zijn heel belangrijk. Neem nu een spijkerbroek, die spant vaak strak om de dijen daar voor heb je echt een goede stof nodig want anders is ie aan de binnenkant in een mum van tijd doorge- schuurd". "Daarnaast is een goed ad vies in de winkel onontbeer lijk, vind ik. Kijk, grote maten zijn vaak heel ontevreden met zichzelf, hebben weinig zelf vertrouwen. Een paar opmer kingen van een deskundige buitenstaander doen soms wonderen. Ik ken winkels die juist daarom in de paskamer geen spiegel hebben aange bracht, dan moet de klant de anderen wel onder ogen ko men. En gelukkig zie je, voor al in de grote maten-zaken, steeds meer echte vakvrou wen. Vrouwen ook die zelf een wat grotere maat hebben en dus uit ervaring kunnen spreken, dat geeft vertrou wen. Trouwens, zelf heb ik geen grote maat maar ik vind het heel plezierig om advies te krijgen". Omdat het bij grote maten vaak om wat kleinere collec ties gaat heb je altijd de in druk dat die kleding toch duurder is. Dat ontkent Jolan da Dijkstra. "Grote maten kle ding hoeft niet duurder te zijn dan gewone kleding. In elke prijsklasse is wel iets aardigs te vinden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 22