Een dag uit het leven van Schwarzkopf Thuisland Yenda werd een heksenketel Gouden tijd voor Orthodoxe Kerk mmtsmzsnzzi REPORTAGE! Ommezwaai na vrijlating Mandela breekt levenswerk dokter Helms af Vrouw klaagt kerk aan om discriminatie Christendom in Sovjetunie is in MOSKOU (EPD) Ongeveer twee jaar geleden was het nog een sensatie: blozend kondig de een omroeper het optreden van een pope op de Sovjet-te levisie aan. Om de gevoelens van atheïsten te ontzien zag de priester er zo min mogelijk als een geestelijke uit: z'n zwarte habijt had hij thuisge- laten. Inmiddels zijn orthodoxe geeste lijken in vol ornaat graag geziene gasten op de buis. Zij zijn in bijna alle kringen een exotische deco ratie geworden. Er wordt geen openbare bijeenkomst of politie ke manifestatie gehouden, of er loopt wel een in het zwart geklede man met baard rond. Ze zijn zelfs aanwezig bij de keuze van Miss Moskou, openen het jongste as- trologencongres en zegenen nieu we cafés in. Sinds de ineenstorting van het communisme is godsdienst in, en vooral de Russisch-Orthodoxe Kerk profiteert daarvan. Verte genwoordigers van andere gods diensten komen nauwelijks aan het woord. Platvloers Het hoge tempo waarin het chris tendom de resten van het oude waardensysteem begraaft, laat geen tijd voor twijfel, kritische vragen of pogingen om werkelijk inzicht in deze godsdienst te krij gen. "De nieuwe religieuze 'boom' voltrekt zich in een kit scherige volksmennerij, vol sma keloosheid en platvloersheid", schreef auteur Ljoedmilla Saraki- na onlangs in het dagblad 'Mos kou Nieuws'. Minstens twee keer per dag laat radiozender 'Majak' de populaire zangeres Malinin haar hit zingen: "God, mijn God, geef ons alle- NIJMEGEN (ANP) - De weige ring van de RK Kerk om vrouwen tot de gewijde ambten toe te la ten, staat op 11 maart centraal tij dens een rechtszaak die mevr. Ti ny van Lieshout uit Volkel bij de rechtbank in Den Bosch heeft aangespannen. Van Lieshout is al geruime tijd actief in de parochie van St. Anto- nius Abt in Volkel. Sinds midden vorig jaar, toen de parochie zon der priester kwam te zitten, maakt zij deel uit van de niet-offi- ciéle pastoraatsgroep die de paro chie leidt. Omdat zij in haar werk als niet- ambtsdrager op allerlei beperkin gen stuit, meldde zij zich in maart vorig jaar aan bij het St. Janscen trum, de diakenopleiding van het bisdom Den Bosch. Daar werd zij niet toegelaten, omdat de kerk vrouwen niet tot de ambten toe laat. Van Lieshout wil nu duidelijk maken dat de kerkleiding door haar houding vrouwen in hun menselijke waardigheid kwetst. Verder wil zij van de leiding van' het bisdom de argumenten horen, waarom vrouwen niet geschikt zijn voor het diakenambt. Het bisdpm Den Bosch vraagt de rechter de eis van Van Lies hout niet ontvankelijk te verkla ren, zegt de woordvoerder van het bisdom. Hij wijst erop dat in alle nationale en internationale ver dragen het recht van de Rooms- Katholieke kerk op een eigen wetboek wordt erkend. Bovendien voert het bisdom aan. dat Van Lieshout haar klacht niet tegen het bisdom, maar tegen het St. Janscentrum, dat rechts persoonlijkheid heeft, had moe ten richten. 'Bomers reden van het tekort aan priesters' HAARLEM (ANP) Het deke naat Alkmaar verwijt bisschop Bomers van Haarlem het groeien de tekort aan priesters in het de kenaat. Het bestuur van het deke naat. ondersteund door 21 van de 24 parochiebesturen, schrijft dit in een brief aan Bomers. De priesters in Alkmaar heb ben een hoge gemiddelde leeftijd. Ze zijn overbelast, mede doordat de pastoraal werk(st)ers in hun mogelijkheden beperkt worden door de leer van de kerk. Het indi viduele pastoraat wordt op deze manier het kind van de rekening, schrijft het dekenaat. Het dekenaat vindt de eisen die de bisschop aan priesters stelt, onnodig zwaar. Hierdoor kunnen "gelovige mensen, die zich willen inzetten voor de gelovige ge meenschap omwille van het Evangelie" niet aan de slag in de parochies. Ze verwijten Bomers dat hij meer zorg heeft voor de formele uitgangspunten dan voor de pastorale nood rond het ambtsprobleem. Het is volgens het dekenaat niet noodzakelijk dat priesters celibatair leven en per definitie man zijn. Sommigen betwijfelen of de res pectvol bedoelde bijnaam 'Stormin' Norman' voor Schwarzkopf wel de juiste is. Achter de hartelijkheid van de generaal gaat volgens hen een minder aantrekkelijke eigen schap schuil: een groot ongeduld dat soms ontaardt in zeer venijnige uitvallen. Zelf veracht hij de bijn aam Stormin' Norman en geeft hij de voorkeur aan de bijnaam die de infanteristen hun 1,93 meter lange en 109 kilo zware bevelhebber heb ben gegeven: 'De Beer'. Schwarzkopf, die uit een geslacht van beroepsmilitairen stamt en zijn opleiding kreeg aan de militaire academie West Point in de staat New York. houdt er zijn eigen hel den op na. Alexander de Grote "Alles wat zijn soldaten deden kon hij zelf ook, en beter" Ulysses Grant en William Sherman, twee of ficieren die de noordelijke staten tij dens de Amerikaanse Burgeroorlog naar de overwinning leidden, en Creighton Abrams, zijn baas tijdens de Vietnamoorlog. Schwarzkopf heeft zijn oorlogsfilosofie van hen overgenomen, aldus een medewer ker. Kort gezegd komt die filosofie neer op 'slaan, slaan, en blijven slaan, omdat je daarmee levens kunt redden'. Net als de meeste hoge Ameri kaanse officieren put Schwarzkopf uit de ervaring die hij opdeed tij dens de oorlog in Vietnam. Zijn af keer van schattingen over het aantal doden bij de vijand is een recht streeks gevolg van de gebeurtenis sen in Indo-China. Het vrijgeven van dergelijke informatie had des tijds volgens hem een nadelig effect op de Amerikaanse oorlogsvoering. Schwarzkopf heeft geregeld con tact met zijn familie in de Verenigde Staten. Onlangs zei hij in een inter view dat hij het zeer moeilijk vond de oorlog van zich af te zetten, zelfs na een dag van hard werken. "De moeilijkste beslissingen zijn die waarbij mensenlevens in het spel zijn. Die kwellen me, ik word er 's nachts vaak wakker van en ze bren gen mijn gedachten aan het tollen", zei hij. Van onze correspondent I'eter van Nuijsenburg TOHOYANDOl'/VENDA De stoelen in de dokterskamer van het Siloamziekenhuis zijn de stille, maar sprekende getuigen van het drama dat zich hier heeft afgespeeld. Vrijwel elke.zitting, elke rugleuning is beklad met in onbeholpen Engels gespelde leuzen en verwensingen. Dokter Evert Helms (62), de geneesheer directeur van het ziekenhuis, zijn vrouw en de laatst overgebleven leden van zijn staf, zien het elke dag: Helms is de duivel: Helms is Hitier: monster, ga terug naar je geboorteland: je zit hier, je sterft nu: Venda's zijn jullie werktuigen niet. In een andere slogan wordt Helms vergeleken met de aartsvader van de apartheid, Hendrik Verwoerd, die immers ook van Nederlandse af komst is. Hij laat het niet merken, maar de vergelijking moet hem pijn doen, want Helms heeft dertig jaar lang in Siloam de strijd aangebon den met de apartheid. Venda is een van de vier zoge naamde onafhankelijke thuislan den in Zuid-Afrika en ligt 500 kilo meter ten noorden van Johannes burg. tegen de grens met Zimbab we. Ongeveer 50 kilometer ten wes ten van de hoofdstad Tohoyandou ligt Louis Trichardt, een oerconser vatief blank dorp, dat de meeste ambtenaren voor het bestuursappa raat van Venda levert. Heksenverbranding De Venda's golden jarenlang als één van de meest primitieve stammen in Zuid-Afrika en nog steeds komen bij hen regelmatig heksenverbran dingen en rituele moorden voor. Het gebied, met zijn blanke en zwar te bewoners, is ooit het 'hart der duisternis' van Zuid-Afrika ge noemd. In deze uithoek vestigden Helms en zijn vrouw zich in 1961, toen de apartheid hoogtij vierde. Het was het jaar na Sharpville. toen de poli tie tijdens een onschuldige demon stratie legen de beruchte pasjeswet- ten 69 zwarten dood schoot en de wereld voor het eerst kennis maak te met de uitwassen van dit sys teem. "Het ziekenhuisje stelde toen weinig voor; er waren misschien 120 bedden. Er waren geen asfalt wegen, we hadden geen telefoon. Er waren een paar Zuidafrikaanse art sen, die een goede geneeskundige verzorging voor zwarten niet echt belangrijk konden vinden", herin nert Helms zich als hij in zijn sober ingerichte kantoor in bondige, lako- nieke zinnen de geschiedenis de re vue laat passeren. "Maar langzaam maar zeker wis ten we toch jonge afgestudeerde artsen in Nederland te interesseren. We konden we het ziekenhuis uit breiden en het niveau opkrikken. Dat was ons doel voor zwarten de zelfde medische voorzieningen als voor blanken. Ik denk dat we daar in geslaagd zijn. We hebben nu 600 bedden. 800 man personeel en be horen tot de best uitgeruste zieken huizen in zuidelijk Afrika". "In 1976 werd Venda 'onafhanke- De vrijlating van Nelson Mandela betekende een ommekeer in de verhou dingen tussen blank en zwart. Het verzet tegen de apartheid verloor vanaf die tijd gemakkelijker het onschuldige karakter, zoals dat van muurschilderingen. In het thuisland Venda richtte de woede van de zwarten zich me de op het door witte dokters bemande hospitaal. (archiefftoto anpi lijk' en toen hadden we officieel niets meer te vertellen over het aan- stellingsbeleid. Ik kon bijvoorbeeld niemand meer ontslaan. Gelukkig hadden we in Nederland een over schot aan artsen en konden vrij makkelijk mensen krijgen: er werk ten hier vorig jaar tien dokters. Al les ging prima, niemand legde ons een strobreed in de weg tot in febru ari vorig jaar Mandela werd vrijgela ten". Op dat historische ogenblik ver anderde het al lang gistende Venda in een heksenketel. Er was een ver ontrustende toename van het aantal rituele moorden en heksenverbran dingen. Blanken waren hun leven niet langer zeker. "Als je je van het ziekenhuisterrein waagde, kon je bekogeld worden. Wie geen zwarte lifters in zijn auto meenam, liep je het risico te worden gemolesteerd", zegt Dirk Jan Pot. kinderarts in een naburig hospitaal over deze perio de. Ook Siloam kreeg te maken met dit fenomeen. Helms: "Eerst waren hun eisen zo gek nog niet, meer sa laris, aanpassing van de opleidin gen, dat soort dingen. Maar toen hadden ze het ineens over onder drukkers. dat waren wij dan. en on derdrukten, dat waren zij. Om de haverklap werd er een massaverga dering uitgeschreven en dus niet meer gewerkt. De patiënten werden aan hun lot overgelaten". Helms stond toen voor de keus: de regering laten ingrijpen of via over leg tot een oplossing zien te komen. Ook omdat hij wist dat de regering te zwak en te corrupt was om iets te ondernemen, koos hij voor het har moniemodel. Eindeloze sessies los ten niets op; integendeel, de proble men werden alleen maar groter. Helms zelf werd voor een soort volksgericht gedaagd, maar weiger de te verschijnen. De sfeer op Siloam was voorgoed vergiftigd. Wie zich niet nadrukke lijk eens verklaarde met het actieco mité. was een lakei van de apartheid en werd geïntimideerd en bedreigd. Zij vonden dreigbrieven in de bus en kregen 's avonds telefoontjes dat hun laatste uur geslagen had. De woede richtte zich later tegen alle Nederlandse artsen, aldus Helms. "Niemand was volgens het comité bevoegd. Daar hadden ze een originele redenering voor. Kijk. zeiden ze, als de dokters met verlof gaan. gaan ze niet met vakantie Nee, ze gaan ze in werkelijkheid examen doen. En het feit dat ze weer terugkomen is het bewijs dat ze gezakt zijn... We zouden patiën ten doodspuiten en meer van dat soort lariekoek, maar de patiénten geloofden het". In het najaar loste het actiecomité het volgende salvo in de slag om Siloam als Versteeg en Zeilstra niet vertrokken, zou het ziekenhuis plat gaan. Versteeg en Zeilstra gingen niet, de andere artsen waren soli dair en het ziekenhuis ging plat, drie weken lang. Toen begon ook de terreurcampagne tegen de Neder landers. "Een vrouwelijke arts werd opgebeld en gevraagd: waar zijn uw kinderen geboren? Hier op Siloam, nu, dan zullen ze ook op Siloam sterven". Staat van beleg Helms keerde terug van verlof toen de staking in volle gang was. De re gering zette het leger in om de keu ken en de wasserij draaiende te hou den. In deze staat van beleg waren artsen en werkwilligen vaak dag en nacht in touw om hun patiënten te helpen. Het personeel dat weigerde te staken, ging na de dienst met het lood in de schoenen naar een huis, dat 's nachts in brand kon worden gestoken. In december erkende zelfs de re gering dat de situatie onhoudbaar was. Het actiecomité besefte dat de nieuwe situatie een nieuwe strate gie vereiste en paste zijn eisenpak ket aan. Hun geschorste leden moesten weer in dienst genomen worden en de Nederlandse artsen moesten blijven. De terugtocht is echter te laat ingezet. De meeste art sen zijn inmiddels, murw gebeukt door de spanningen, vertrokken. De laatsten hebben per een maart opgezegd en een nieuwe baan ge vonden. Helms zelf gaat op 1 april in de vut. "Trouwens, er valt niets meer te bemiddelen", zegt hij, "en niets meer te verzoenen, ook niet via een ceremonie in de kapel, zoals het ac tiecomité heeft voorgesteld. De ver trouwensrelatie is voor eens en al tijd kapotgemaakt". Kapitalistiche pers Het was ongetwijfeld leerzaam ge weest om de lezing van het actieco mité te horen, maar het comité blijkt moeilijk te benaderen. Er wordt veel vergaderd en op telefo nische pogingen tot contact wordt niet gereageerd. Een zegsman had bij een andere gelegenheid al laten weten 'geen vertrouwen in de kapi talistische pers' te hebben. Bij één van de klinieken wacht een grote groep patiënten op wat waarschijnlijk een van de laaste spreekuren zal zijn. De patiënten zijn de grootste slachtoffers van de sluiting van Siloam, het enige zie kenhuis in een gebied met 200.000 mensen, maar hebben de jobstij ding, als ze het al weten, gelaten aangehoord. In zijn kantoor wijst Helms op een stapel postzakken die tegen de muur ligt. Daar zitten de eerste- dagsenveloppen in waarmee het 50- jarig bestaan van Siloam luister zou zijn bijgezet. Hij lacht wrang. Hij weet dat zijn levenswerk onder zijn ogen zal worden afgebroken, dat 30 jaar keihard werken in één jaar te niet is gedaan, maar hij maakt, hoe ongelooflijk het ook lijkt, geen aan geslagen, verbitterde indruk. maal toch een beetje God". Ook haar collega Zanna Bitsjevskaja I heeft haar reportoire aan de jong ste mode aangepast en zingt nu haar 'Gebed'. Radio Rusland be sluit berichten over de spannin gen tussen bevolkingsgroepen re gelmatig met de bede Moge God i ons allen helpen". Overal in de Sovjetunie worden kerken gebouwd of gerestau reerd. In de Basiliuskathedraal aan het Rode Plein in Moskou lui- den de klokken weer en het or- j thodoxe kerstfeest was vorig jaar voor het eerst sinds het ontstaan van de Sovjetunie een officiële vrije dag. De kerken zitten vol, de thuisblijvers kunnen de dienst via de televisie volgen. Het lijkt erop of het atheïsme nooit be- 4 staan heeft. 1 Was het vroeger een voorwaar- de om marxistisch of atheïstisch te zijn, tegenwoordig is het predi kaat gelovig, orthodox of partij- loos nodig voor maatschappelijke erkenning. De Russisch-Ortho doxe Kerk is een sociaal-politiek I aanhangsel van de perestroika ge worden, oordeelt Sarakina. Voor al de radicale hervormers zien veel heil in de kerk en gaan ook graag met de geestelijken op de foto. Zonde Het is de vraag wat de kerk doet, nu deze hervormers het met de dag moeilijker krijgen in de Sov jetunie. Onlangs nog beschuldig- 1 de de Russisch-orthodoxe patri arch Aleksej II het centrale gezag in Moskou ervan toe te geven aan de "eeuwige bekoring" en "tel kens opduikende ziekte" dat het "zijn eigen belangen automatisch als de belangen van het volk be schouwt". De patriarch, die in vergelij king met veel van zijn voorgan gers buitengewoon kritisch was, uitte zijn beschuldiging na de mi- I litaire ingreep in de Litouwse hoofdstad Vilnius. Het militaire optreden was "een zonde" en "een grote politieke fout" en zou er wel eens toe kunnen leiden dat "wij voor eeuwen hebben ver woest wat in slechts enkele jaren tijd werd opgebouwd". Aleksej II: ...zeer kritisch... (foto Afscheid ds. Van der Meij. De hervormde ds. A. van der Meij neemt zondagmiddag in een dienst, die om drie uur begint, af scheid van de hervormde ge meente van Noord wijkerhout. Ds. Van der Meij wordt geestelijk verzorger in de ponteneurskazer- ne in Keizersveer. Zij was sinds 1984 aan Noordwijkerhout ver bonden. Cantatedienst Pieterskerk. Tijdens de tweede cantatedienst, die de Stichting Cantate dit jaar organiseert in de Pieterskerk, verleent zondag (aanvang zeven uur) het Leids Vocaal Ensemble medewerking. Het ensemble brengt de cantate 'Aus der Tief ruf ich zu Dir' van J. S. Bach ten gehore. Ds. A. Alblas gaat ook dit keer voor. Aleid Schilder in Oegstgeest. Aleid Schilder, een veel gevraagd spreekster sinds haar boekje 'Hulpeloos maar schuldig', houdt dinsdagochtend 26 februari een lezing in Oegstgeest, voor de afde ling van de Nederlandse Christen Vrouwenbond. Thema is 'Werkt geloof altijd bevrijdend?'. De bij eenkomst vindt plaats in het Ge meentecentrum (Leytweg 30). Aanvang: half acht. Toegang: zes gulden. Beroepingswerk Hervormde Kerk: aangenomen het beroep van de classis Middelburg tot geestelijk verzorger Streekziekenhuis Walcheren N.H.J.E. Boomers Amster dam; bedankt voor Driesum C.M Buijs Gameren. Gereformeerde Kerken: beroepen te Schipluiden K.H. van Klaveren kand Kampen; aangenomen naar Kampen als miss.pred. te Liberia drs. A.L. Mul der kand. Oegstgeest kaanse strijdkrachten - niet ver van het belangrijkste ondergrondse commandocentrum. Zittend achter een bureau laat Schwarzkopf zich daar voorlichten over de gebeurtenissen van de afge lopen nacht. De chefstaf van het Commandocentrum, generaal Ro bert Johnston, brengt hem op de hoogte van de laatste bombarde menten op Iraakse doelen, het aan tal gevangengenomen Iraki's en van politieke ontwikkelingen die voor de oorlogsvoering van belang kunnen zijn. Daarna gaan Schwarzkopf en zijn plaatsvervanger Calvin Waller naar de dagelijkse bespreking van de mi litaire top van de anti-Iraakse coali tie. Na de lunch bespreekt hij met naaste medewerkers de planning van Operatie Desert Storm of stapt hij in zijn privé-vliegtuig voor een bezoek aan de grondtroepen. Stafleden stellen hem 72 uur van te voren op de hoogte van de doelen die de luchtmacht wil aanvallen. Op grond van het aantal missies dat mogelijk is. bepaalt Schwarzkopf persoonlijk hoeveel aanvallen er op welke doelen worden uitgevoerd. Na een laatste bespreking met zijn staf om ongeveer half acht in de avond gaat hij dineren. Vervolgens voert hij nog gesprekken met de commandanten van landmacht, luchtmacht en marine. Ook spreekt hij vaak persoonlijk met de com mandanten van de divisies die aan de grondoorlog zullen meedoen. Rond middernacht trekt hij zich te rug in zijn kamer om te gaan slapen. Strenge leermeester Schwarzkopf heeft de reputatie een strenge leermeester te zijn, al is hij minder berucht dan zijn voorgan ger, generaal George Crist, die on dergeschikten meteen ontsloeg als ze geen antwoord wisten op een vraag. Bij zijn aanstelling in novem ber 1988 zei Schwarzkopf dat hij geen 'ontslagcommandant' zou zijn. Maar wie iets niet wist, kon beter snel achter de benodigde informa tie komen, zou hij zijn medewerkers hebben toegevoegd. RIYAD (AP) Norman Schwarz kopf staat om zeven uur op om aan zijn dagelijkse oorlogstaak te begin nen. Als bevelhebber van de gealli eerde strijdmacht in de Golf is hij tot na middernacht bezig met het leiden van een oorlog, die hij om schrijft als 'een intensieve persoon lijke en emotionele ervaring voor ie dereen die er bij betrokken is'. Op het eerste gezicht ziet het werk van Schwarzkopf er groots en werelds uit. Hij is een vlei terren- generaal en staat aan het hoofd van 515.000 soldaten, marinemensen, luchtmachtpersoneel en mariniers en van 100 schepen en 1.200 vlieg tuigen in de grootste Amerikaanse militaire operatie sinds de Vietna moorlog. Maar zijn verblijfsruimte in Riyad straalt vooral soberheid uit. een Spartaanse sfeer bi jna. Het is een kamer van 6 bij 3,6 me ter, die zich bevindt in wat om vei ligheidsredenen slechts mag wor den omschreven als 'een kantoorge bouw in Riyad'. Er staan een tafel, een stoel, een groot bed met een ca mouflageponcho als overtrek, en een nachtkastje met daarop het boek dat de generaal momenteel leest: 'Infanterie-aanval', door Er- win Rommel, de bevelhebber van het Duitse Afrikakorps dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in de woestijn vocht. In een hoek staat een dubbelloopsgeweer. Voor de persoonlijke veiligheid, zegt de 56- jarige Schwarzkopf, en niet voor het schieten van kleiduiven of vogels, wat zijn favoriete vrijetijdsbeste ding is. Schijfje meloen Tijdens het ontbijt sinaasappel sap, cornflakes, koffie en zo nu en dan een schijfje meloen - leest hij de berichten uit Washington en de Engelstalige kranten die in Saudi- Arabië zijn te krijgen. Soms voert hij al een eerste gesprek met de voorzitter van de Amerikaanse chefs van staven, generaal Colin Po well, via een beveiligde telefoonlijn. Na het ontbijt wandelt hij in zijn Norman Schwarzkopf: slaan, slaan en blijven slaan, want daarmee kun je levens redden. (l0t0 epa) woestijncamouflagekostuum, voor zien van de door hem geliefde insig nes van de infanterie en de paratroe pers, naar de eerste vergadering van de dag in de US Forces War Room - de oorlogskamer van de Ameri-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 2